Voxra masennuslääkkeestä kokemuksia???

  • Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti
"venla"
Kokeilin vajaan viikon tuota 300 mg,mutta haittasi sen verran yöunia,että palasin takaisin 150 mg:aan.Ja unet taas ok ja kyllä näkyy tämäkin annos auttavan :)

Aloitus oli kyllä ihan kamalaa,monta kertaa meinasin luovuttaa,mutta päätin kokeilla vielä kerran.Olin siis pari kertaa aikaisemminkin yrittänyt tätä lääkettä,mutta lopettanut aina muutaman viikon jälkeen sivuvaikutusten takia.

Olisko täällä vielä muita Voxran-käyttäjiä? Olis kiva kuulla kokemuksia tästä lääkkeestä ja miten teillä nyt menee.
 
Mulla on nyt 2 kk takana Voxraa 150 mg:n annoksella. Saan selvästikin enemmän aikaan (toimintakyky on parantunut), mutta toisaalta tuo toimintakyky on tietynlaista levottomuutta... välillä en vaan osaa rauhottua. Nukahtaminen on vaikeampaa Voxran kanssa kuin ennen, mutta toisaalta näyttäisi siltä, että pärjään 8 tunnin unilla aika mukavasti! Siis verrattuna siihen, että ennen olin 12 tunnin yöunienkin jälkeen aivan poikki. Kroonisesti väsynyt siis. Tupakanpolttoon ei vaikutusta... tosin en ollut mitenkään päättänytkään lopettaa polttamista, mikä toki vaikuttaa. Ruokahalu on kadoksissa ja painoa on tippunut joitakin kiloja.

Onko kellään lihaskipuja? Mulla on särkenyt etureisiä samaisen 2 kk, aivan kuin ne ois koko ajan hapoilla. Sitä en osaa sanoa, johtuuko kipu lääkkeistä vai muusta... ärsyttävää se kyllä silti on.
 
  • Tykkää
Reactions: Jone63
"Diudiu"
Mulla menny nyt viikon ajan 150mg joka toinen päivä, nyt menee joka päivä.
Aluks tuli hengenahdistusta, huimausta, sekavuutta, etovaa oloa, SUUN KUIVAMISTA, tupakan himoa (lopetin yli 1,5 vuotta sitten, paitsi viihteellä mennyt jokunen rööki) ja hiukan ahdistaa normaalia enemmän, erityisesti iltaisin.
Oireet helpottaneet päivä päivältä, paitsi kuiva suu ja tupakan himo sekä ilta-ahdistus.. pari tupakkaa joutunu polttaankin, outoa :D nimittäin ennen voxraa tupakka etoi.
Ekan tabun jälkeen päässä jotenkin kirkastui, ajatukset alko selkenemään. Lääke mulle määrättiin masennukseen ja äärettömän kovaan väsymykseen sekä saamattomuuteen. Seksihalut oli totaalisen hukassa, nyt alkaa hiukan jopa kiinnostaa :) Huonoa on se, että mua väsyttää aivan törkeästi, luulen että menee ohi piakkoin. Toivon ainakin niin, alle 1ween kans kun oon kotosalla kaksin päivät.
Alkoholia en ikinä ole kovin runsaasti käyttänyt, silloin tällöin pieni humala, harvemmin kun kerran kuussa. Nyt mietin, uskaltaisiko hiukan ottaa.. ainakin ekat pari viikkoa oon tipaton, jos sitten varovasti kokeilisi tissutella..
Toiveet on korkealla, väitin pitkään vastaan lääkäreille lääkityksestä, kunnes kyllästyin saamattomuuteen ja väsymykseen. Katotaas kuin käy :)
 
"Hanna"
Itselleni lääkäri määräsi voxraa jo keväällä ainaiseen väsymykseen ja masennukseen. Lueskelin netistä kauhuissani noita alkuoireita, enkä lääkitystä uskaltanut aloittaa sillä esim. sairasloma ei juuri nyt tule kysymykseenkään.
Sitten meni hermot omaan saamattomuuteeni, ja viikko sitten hain lääkkeet apteekista. Viikon ne makasivat kaapissa ja jatkoin vaan lueskelua kauheista sivuoireista.
Viikonloppuna päätin että maanantaina otan tabletin, oli mikä oli. Noh, tänään aamulla nappasin ensimmäisen voxran, ja ylläri ylläri, kaikki sivuoireet tänään olivat ihan hiuksenhieno pahoinvointi keskipäivällä, sekä sellainen hyvin hyvin pieni päänsärky joka tuli ja meni :D Nyt toivotaan että ikävät oireet pysyvätkin poissa ja lääkkeet auttavat saamaan ahterin ylös sohvalta!
 
"Diudiu"
Hanna samat fiilikset kävin läpi :D käyppäs välillä päivittelee tänne, kiva saada lukea samassa tilanteessa olevan fiiliksiä.
Mulla siis pari viikkoa suunilleen menny nää lääkkeet. Oon paljon väsyneempi kun ennen lääkettä :( Pää on kyllä alkanut toimia, vähän turhankin hyvin. Saa nähdä, milloin kroppa seuraa perässä :D mitään ylimääräistä ei jaksa edelleenkään tehdä.
Janottaa paljon vielä, muut sivuoireet mukavasti väistyneet. PAITSI viimeyön perusteella vaikuttas siltä, että unettomuus tulee kaveriksi.. vaikka väsyttää, nii ei tuu uni. Pää jotenkin käy ylikierroksilla. Patterin/putkien äänet kuului kans tosi häiritsevästi! Mies ei juurikaan kuullut.. tälläsestäkin sivuoireesta taisin lukea joskus..
 
"Hanna"
Täälläkään ei tänään meinaa silmät pysyä auki.. Olen jo muutaman vuoden nukkunut huonosti ja tottunut siihen että vaikka yöunet jäisivät käytännössä väliin, pysyn jokseenkin toimintakykyisenä seuraavan päivän. Tänään väsymys on kuitenkin erilaista, tuntuu että voisin simahtaa tähän paikkaan.
Muut sivuvaikutukset ovat edelleen hyvin harmittomia, eilisten lisäksi tänään tullut kuvioihin tuo suun kuivuminen..
Piristymistä odotellessa......
 
Nyt kolmisen kuukautta Voxraa takana 150 mg:llä. Olen selvästi toimeliaampi eli saan enemmän aikaan kuin ennen, mutta unensaanti on välillä hankalaa. Jos nukahtamisaika menee jotenkin ohi ja tajuan että en edelleenkään ole nukahtanut, on meilkein varma että olen aivan virkeä jonnekin aamuviiteen saakka... jonka jälken uni kyllä maittaisi.

Lihassäryt poistuivat, mutta mullakin on suun kuivuutta ja janoa. Toisaalta, tuleepahan juotua paljon vettä.
 
spanieli
Olisi kiva lukea kokemuksia tästä yhdistelmästä.

Nyt on takana reilu puoli vuotta 300mg Voxraa. Pystyn keskittymään hieman paremmin, en ole enää jatkuvasti kuolemanväsynyt tai makaa lohduttomasti itkien sängyssä. Ajatusten meteli ja kaaos pään sisällä on hiljentynyt melkoisesti. Toimintakyky ei silti ole juurikaan kohennut, enkä jaksa motivoitua tai kiinnostua juuri mistään. Arvioisin potevani yhä jatkuvast sellaista perus- keskivaikeaa masennusta.

Harkitsenkin parhaillaan jonkun muun lääkkeen aloittamista Voxran rinnalle. Psykiatri mainitsi, että Voxraa yhdistetään usein Efexoriin tai Venlafaxiniin, onko kenelläkään kokemusta tästä yhdistelmästä? Voxra on ollut siitä minulle ihana, ettei minkäänlaisia sivuvaikutuksia ole ilmennyt. Mitenköhän on Venlan/Efexorin laita?
 
"Diudiu"
Noniin, mun ja voxran suhde loppui lyhyeen, kuukauden käytön jälkeen. Ei lääkärin mukaan sopinut mulle, 2 viikon syömisen jälkeen alkoi todella voimakkaat mielialanvaihtelut, hermot oli kauhean kireellä. Aloin näkemään myös harhoja iltaisin, aloin pelkäämään nukkumaan menoa. Näitä oireita ei ollut ennen aloittamista. Pari vuotta "tauolla" ollut anoreksiakin alkoi nostaa päätään.
 
"Ninna"
Spanieli kyseli tuossa yllä kokemuksia voxran ja venlaflaksiinin yhdistämisestä. Minulla menee ne molemmat. Söin pitkään venlaa 200 mg:n annoksella kunnes keväällä vaihdoimme voxraan (150 mg) niin että venla jäi rinnalle 75 mg:n annoksella. Toimintakykyni koheni paljon, mutta uniongelmat ja jano tulivat tilalle. Lääkärini suositteli jättämään Venlan rinnalle koska Venlassa on serotoniinin takaisinoton estäjää, jota taas Voxrassa ei ole. Muuten voisin "suositella" tätä yhdistelmää, mutta Venlan vieroitusoireet ovat sitä luokkaa, että kehoitan kuitenkin harkitsemaan. Jos unohdan ottaa aamulla venlan ja vaikka ottaisin sen esim. kahdentoista-yhden aikaan olen ihan koko loppupäivän huonovointinen. Ehkä joku muu serotoniinin takaisinoton estäjä olisi parempi?
 
Neurobiologi
Kun lukee näitä keskusteluja, niin tulee väkisinkin mieleen, että kuinkahan monella on kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä masennus.
Pyytäkää labrakokeet tsh, t3v, t4v
Samaa minäkin ajattelin. Surkuhupaisinta on yhdistellä sekä takaisinoton estäjiä että entsyymiblokkereita. Malliin "estetään serotoniinia pilkkovan entsyymin toiminta jotta serotoniinitaso nousee" ja samaan aikaan blokataan serotoniinin takaisinotto! Ei voi kuin ihmetellä tätä osaamattomuuden tasoa.
 
"Neila"
Itselle ei ainakaan ole ikinä voxra aiheuttanut pahoinvointia. Totutellessa lääkkeeseen ekana päivänä oli aika hurja olo kun tuntu että kummatkin aivopuoliskot flippaa eri suuntiin ja olo oli vähän kun humalaisella.. puhe mitä sattuu ja motorista vaikeutta.

No nythän tuo menee ihan ilman noita alkuoireita mitkä kesti sen ekan päivän ja lääke toimii estäen pahimmat angstimyrskyt. En suosittele autolla ajamista enkä ylipäänsä ulos menemistä koska voi tulla pikkusen outo olo!xD

Mutta oksenusta ei kumminkaan.
 
Tommihenrik
Täältä ääni Voxralle.

Masennus ja unettomuus on vaivannut vaihtelevasti todella pitkään 20v ja syöty varmaan kaikki yleisimmät lääkkeet vaivaan. Onneksi masis pysyi poissa ilman lääkkeitäkin yli 10v jostainsyystä : )

Nyt tällähetkellä mennään taas pohjamudissa.

Viimesyksynä aloiteltiin 150mg ja siitä viikonpäästä 300mg. Haitat jäivät viikkoon (sekava/ turhautunut ja muutenkin niihin masennusoire älllöoloihin liittyvää paskaa. Omasta mielestä vaste, eli parempaansuuntaan alkoi jo 4-5vrk aloituksesta, kun mieli teki tehdä jotain muuta, kuin makaa siellä sohvalla mut ei vielä kyennyt. kun oli todella paska olo

Siitä pikkuhiljaa rupesi tuntumaan, että masis selätetty ja voi luopua napeista, kun nyt oli ihan kiva kesä ja silleen.

Noh, eiköhän siinä mennyt tämä parikuukautta ilman ja taas mennään, varmaan pysyvä lääkitys mulla jos hyvin toimii jatkossakin.

Pitää vielä mainita, esim jos on unettomuutta ja muutenkin levoton olo, niin siihen voxtran rinnalle on ihan pakko saada (ainakin mulla) jokin rauhoittava tukilääke pariksiviikoksi. Muuten voi olla vähän vaikeata nukkua : ) ainakin mulla
 
"Suvi"
Mä aloitin noin kuukausi sitten, ruokahalu vähentynyt huomattavasti, ehkä kerran päivässä tulee syötyä, eikä oikeastaan nälkään, vaan siksi että on pakko jotain syödäkin välillä.
huimausta oli alussa vähän. Omituisia ajatuksia, sekavuutta oli kans alussa..
En oikein osaa muuten sanoa, kun mielialat heittelee normaalistikin joka päivä miten sattuu, enkä ole huomannut toistaiseksi että olis masennukseen auttanu.
 
Saikeha
Hei
Olen syönyt voxraa 300 mg 6 kuukautta. Ensin kokeilin huonolla menestyksellä mirtazapionia, ei toiminut mulle. Nyt sit tämä voxra on ollut hyvä lääke mulle, ei ollut sivuvaikutuksia. Paitsi minkä huomasin että jos lääkkeen otti tyhjään vatsaan niin tuli huono olo. Joten olen lääkkeen aina ottanut ruoan yhteydessä. Ja mieliala on parantunut. Jaksan paremmin, ja näen tulevaisuuden valoisana.

Ja taustaa vielä eli masennus oireita mulla on ollu vuosia, mutta ne paheni tyttöni syntymän jälkeen ( kaiketi synnytyksen jälkeinen masennus) Ja se miksi lääkityksen otin, oli syynä juurikin oma tytär, pelkäsin että kuinka oikeasti selviän.

Nyt vaan oon alkanut miettimään että millon voisi tän lääkkeen lopettaa. Ei ole ehkä vielä ajankohtaista. Mutta toiveena olisi olla ilman lääkitystä. Ja oishan se kiva saada toinen lapsikin ( jossain vaiheessa siis). Mut siis lapsen saanti ei ole siis syy lopettaa lääkitystä.

Olis kiva kuulla miten muilla on lääkkeen lopetus sujunut? Ja onko tullut takapakkia?
 
"Paula"
HEI !! Ihan paska lääke tänä aamuna tuli kova hekotus ja maha sekaisin verepaine näytti E-eli ei saanut ollenkaan .soitin 112 oli puhetta ,että Voxtra pois.Niin ,että sellaista
 
Eutanasia
Itsellä voxra 150mg mennyt 3kk ja nyt 2 päivää annoksella 300mg. Venlan lopetin kuin seinään kun aloitin voxran, eikä tullut vieroitusoireita. Venlaa söin 9kk ja haittavaikutuksina seksihalut katos kokonaan ja nukuin vaan jatkuvasti. Voxrassa aloitusoireet kesti pari viikkoa, sitten helpotti. Olin tosi ärtynyt alkuun ja huonovointinen, eikä nälkäkään ollut ja unta oli vaikea saada. Nyt nuo tasoittuneet. Seksihalut on palanneet ja elämä näyttää valoisammalta. Myös virtaa riittää enemmän. Nukun yöt hyvin, herätessä saan nopeasti uudestaan unta. Ei siis mitään pahaa sanottavaa! Venlafaksiinia en suosittele kenellekään, enkä Mirtazapiinia, aivan kauheita.
 
Eutanasia
Niin ja Mirtazapiinia söin joskus 3kk. Annosta nostettiin parin viikon välein ku ei auttanut. Sit nukahtelin töissä ja lopulta sain niin hirveitä raivokohtauksia, et lopetin lääkkeen ja vaihdoin lekuri.
 

Yhteistyössä