yli 10-vuotias poika naisten pukuhuoneessa.

  • Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
Pohdiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;30088017:
Sen tytön, jos se vietäisiin miestenpuolelle ilman kyselyjä.
Minun on kauhean vaikea uskoa, että noin isoja lapsia väkipakolla mihinkään vietäisiin. Kyllä kysymyksessä täytyy olla jonkinmoinen erityislapsi, joka ei pärjää lukkojen kanssa tai hahmota tiloja.

Mutta joo, selväksi tuli. Jos poika menee naisten puolelle, tyttöjä täytyy suojella pojalta. Jos tyttö menee miesten puolelle, tyttöä täytyy suojella pojilta. Kiitos rehellisestä vastauksesta, joka tosin minua vähän kauhistuttaa pienten poikien äitinä.
 
"Assi"
Pohdiskelija: pohdi rauhassa asiaa. Kyse ei ole perverssiydestä. Kuten nähdäkseni kyse ei ole ollut pervouksista koko ketjussa.

Tunteista!!!

Uskoisin kyseessä olevan, kuten madicken myös tuossa nosti esiin, ylihuolehtivaisen vanhemman.
 
"äiti myös"
Minun on kauhean vaikea uskoa, että noin isoja lapsia väkipakolla mihinkään vietäisiin. Kyllä kysymyksessä täytyy olla jonkinmoinen erityislapsi, joka ei pärjää lukkojen kanssa tai hahmota tiloja.

Mutta joo, selväksi tuli. Jos poika menee naisten puolelle, tyttöjä täytyy suojella pojalta. Jos tyttö menee miesten puolelle, tyttöä täytyy suojella pojilta. Kiitos rehellisestä vastauksesta, joka tosin minua vähän kauhistuttaa pienten poikien äitinä.
Sama homma vähän täällä, en tiennytkään synnyttäneeni pedon kun pojan sain.
 
[QUOTE="hmm";30088024]Poikakin saatettiin viedä naisten puolelle ilman kyselyjä mutta silti kaikki olivat huolissaan vain ja ainoastaan niiden tyttöjen puolesta.[/QUOTE]

Mun on helpompi samaistua tyttöjen tunteisiin, kehittyvät aikaisemmin ja ovat muutenkin fiksumpia.
Mutta varmasti poikakin jotenkin kärsisi tilanteesta. Pointti kuitenkin on, että TON IKÄISET pojat/tytöt ei kuulu väärään pukuhuoneeseen.
 
[QUOTE="hmm";30088024]Poikakin saatettiin viedä naisten puolelle ilman kyselyjä mutta silti kaikki olivat huolissaan vain ja ainoastaan niiden tyttöjen puolesta.[/QUOTE]

Veikkaisin jopa että niitä "väkisin vietyjä" poikia löytyy naisten pukuhuoneista enemmän kuin tyttöjä miesten pukuhuoneista. Tuntuu että tuo "lapseni ei pärjää yksin"-ajattelu on enemmän äitien korvienvälissä kuin isien.

Siinä vaiheessa kun se 9-10v tyttö sanoo isälleen painokkaasti halua miesten puolelle ja pärjää kyllä yksin naisten puolella niin liki jokainen isä päästää tyttärensä sinne naisten pukuhuoneeseen. Enemmän on niitä äitejä jotka poikensa vakuutteluista huolimatta ovat varmoja etteivät nämä pärjää ja lapsi joutuu äidin mukana väärälle puolelle.
 
"Assi"
Mitenköhän tämän osaisin selittää, jotta useampi ymmärtäisi.

Siis minua äitinä ei haittaisi, että joku poika näkisi tyttöni "pimpelon". Miettisin tytön TUNTEITA, joka kokisi hämmennystä siitä, että ikätoverinsa näkee hänen "pimpelon".
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="äiti myös";30088039]Sama homma vähän täällä, en tiennytkään synnyttäneeni pedon kun pojan sain.[/QUOTE]

Ettekö te ihan oikeasti ole ymmärtäneet, mistä tässä ketjussa puhutaan? Joku jankkaaja on koko ajan yrittänyt siirtää keskustelua sellaiseksi "ovatko pojat perverssejä tirkistelijöitä" -väittelyksi - siinä kuitenkaan onnistumatta. Osoittaisitko nyt tästä ketjusta ne viestit, joissa poikia on pidetty jotenkin "petoina"?

Eihän se, että vaaditaan heitä opettelemaan myös yhteisön säännöt, tarkoita että heitä pidettäisiin petoina. Vaan päinvastoin, heitä pidetään ihmisinä, joten heiltä odotetaan samaa mitä muiltakin ihmisiltä. Tässä tapauksessa uimahallin ja muiden vastaavien paikkojen käytäntöjen ja sääntöjen noudattamista.
 
  • Tykkää
Reactions: virtsanpylväs
[QUOTE="hmm";30088036]Ja vievät paikat niitä oikeasti tarvitsevilta.[/QUOTE]

Tarpeita nyt voi olla muitakin kuin pyörätuoli ja eiköhän henkilökuntakin ilmoita jos lapsesi ei ole oikeutettu invapukuhuoneen käyttöön.

Ja noin välttää ne tilanteet että esim se kehitysvammainen 10v poika päätyisi sinne naisten pukuhuoneeseen. Vai onko parempia ideoita? (Muita kuin se että uimahallit on tarkoitettu vain terveille ja liikuntakyvyttömille)
 
Pohdiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30086751:
Ainakin potentiaaliset sellaiset, jos jo lapsesta asti opetetaan, että "tässä maailmassa on sääntöjä, mutta SINUN, POIKANI, ei tarvitse niistä koskaan välittää, vaan SINÄ saat tehdä täällä ihan mitä sinua huvittaa, ja jos joku yrittää vaatia SINUA, POIKANI noudattamaan näitä yhteisiä säätöjä, niin HÄN on väärässä, et KOSKAAN sinä".
Lainataan nyt varmuuden vuoksi ekalta sivulta tätä viestiä, että kaikki muistaisivat, ettei tässä missään nimessä ole kysymys tytöistä tai pojista, vaan ihan sääntöjen noudattamisesta ylipäätään.
 
Pohdiskelija
Meinaatko, Assi, että Mörköäiti olisi väittänyt väkisin miesten puolelle viedystä tytöstä tulevan yhtä lailla "potentiaalinen sovinistipaskiainen?" Vai pelkkä paskiainen? Mörköäitikin saa vastata.
 
Meinaatko, Assi, että Mörköäiti olisi väittänyt väkisin miesten puolelle viedystä tytöstä tulevan yhtä lailla "potentiaalinen sovinistipaskiainen?" Vai pelkkä paskiainen? Mörköäitikin saa vastata.
Taitaa olla yleisempää, että poikien äidit laativat lapsilleen omia sääntöjä nimenomaan uimahalliin. Ja tässäkin ketjussa on joissain viesteissä nostettu pojan mukavuus kaikkein tärkeimmäksi - jopa niiden tyttöjen mukavuuden ohi, siis esimerkissä, jossa mahdolliset molemmat osapuolet kokevat tilanteen kiusalliseksi.

Useimmin tuntuu olevan nimenomaan pojille/miehille ongelma kunnioittaa toisten seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja tytöt puolestaan usein tottuvat siihen, että aikuiset vähättelevät heidän kokemaansa seksuaalista häirintää. Jos tyttö sattuisi kokemaan ison pojan läsnäolon naisten tiloissa häiritseväksi, niin vaikka se ei olekaan seksuaalista häirintää sen pojan taholta, niin mikäli tuossa huomioidaan taas ensisijaisesti se poika, niin kyllähän se viestii tytölle sitä, että hänen tuntemuksillaan ei ole niin suurta väliä, pojalla vaan "on oikeus" olla siellä, vaikka se häiritsisi muita, ja pojalla on suurempi oikeus olla siellä kuin tytöllä.

Ja minähän en kirjoittanut, että ne pojat automaattisesti ovat potentiaalisia sovinistipaskiaisia, mutta se riski on olemassa, jos jo lapsesta asti he oppivat, ettei heidän tarvitse välittää yhteisistä säännöistä. Tässä nyt kyse on uimahallin säännöstä, mutta kun oppii sen, että yhdet jos toisetkin säännöt joustavat aina sen mukaan, mitä ITSE haluaa - niin missä vaiheessa sitten enää oppii noudattamaan niitä sääntöjä ja ottamaan muita huomioon?

Sen sovinistipaskiaisen otti provo-mielessä esiin se kirjoittaja, jolle vastasin, joten huomioithan kontekstin, jossa tuon kirjoitin...
 
[QUOTE="Assi";30088095]Niin ymmärsin kyllä mörköäidin kirjoituksesta hänen tarkoittaneen sitä, että jos äiti sanoo pojalleen aina "saannöt ei koske sinua, tee mitä haluat", niin silloin hänestä voi tulla jonkun sortin paskiainen. Ihan sama kyllä sopii tyttöön. Jos hänet kasvatetaan pieleen, niin ei hyvä tule.[/QUOTE]


Silti veikkaan että tuossa 10v poika naisten pukuhuoneessa-jutussa ei ole niinkään ongelmana se että äiti antaa pojalleen periksi kun tämä haluaa naisten puolelle vaan ihan siinä että äiti pakottaa sen lapsen mukaansa vasten lapsen (ja uimahallin & muiden uimareiden) tahtoa.

Ei nyt ehkä mitään hyvää kasvatusta tuokaan, mutta mielestäni siinä ennemminkin ohitetaan lapsen oma tahto ja päätäntävalta kuin tehtäisiin lapselle selväksi että saat aina kaiken mitä haluat.

Ihan vaan veikkauksena.
 
[QUOTE="Assi";30088095]Niin ymmärsin kyllä mörköäidin kirjoituksesta hänen tarkoittaneen sitä, että jos äiti sanoo pojalleen aina "saannöt ei koske sinua, tee mitä haluat", niin silloin hänestä voi tulla jonkun sortin paskiainen. Ihan sama kyllä sopii tyttöön. Jos hänet kasvatetaan pieleen, niin ei hyvä tule.[/QUOTE]

Tätä tarkoitinkin. Tässä ketjussa on ollut kyse näistä uimahalleista ja naisten pukuhuoneista, mutta jossain toisessa ketjussa voitaisiin samaa erivapauksien ottamista käsitellä joidenkin muidenkin tapausten kautta. Ja tosiaan ihan samalla lailla tytönkin kohdalla voi käydä, jos hän oppii, ettei hänen tarvitse välittää muista ihmisistä tai yleensä kohteliaisuus- tai muista säännöistä.
 
"Assi"
Madicken: niin minäkin luulen, että koko tässä jutussa kyse siitä, että poika on joutunut naisten puolelle.

Tuossa äsken pohdin sitä, mitä mörköäiti kaiketi tarkoitti tuolla lainatulla viestillä. Että jos lapselle hokee, että sinua ei säännöt sido, niin silloin lopputulos voi olla "paskiainen".
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="Assi";30088116]Madicken: niin minäkin luulen, että koko tässä jutussa kyse siitä, että poika on joutunut naisten puolelle.

Tuossa äsken pohdin sitä, mitä mörköäiti kaiketi tarkoitti tuolla lainatulla viestillä. Että jos lapselle hokee, että sinua ei säännöt sido, niin silloin lopputulos voi olla "paskiainen".[/QUOTE]

Niin varmasti.

Vähän vaan jäi kanssa fiilis että tässä suhtauduttiin varsin negatiivisesti lapseen -joka mitä todennäköisimmin on pakotettu itselleenkin kiusalliseen tilanteeseen.

Se mitä itse olen noihin liian isoihin poikiin naisten puolella törmännyt niin kukaan ei ole näyttänyt tulleen sinne vapaaehtoisena maailmanomistajana vaan päinvastoin nolostellen ja kiusaantuneenoloisina. Äidit sen sijaan ovat saattaneet vaikuttaa sellaisilta jotka ovat tottuneet tekemään tasan mitä itse tykkäävät...
 
Pohdiskelija
Madicken jo puki sanoiksi sen, mitä minäkin ajattelin. Miksi sen pienen pojan ajatellaan olevan naisten puolella omasta tahdostaan, kasvattavan egoaan ja suunnilleen nauttivan tilanteesta, kun taas tytön ajatellaan ahdistuvan vastakkaisesta sukupuolesta, olipa hän sitten kummalla puolella tahansa? Eikö tässä vähän rakenneta uhriasetelmaa? Ainakin aika vahva kaksoisstandardi Mörköäidin ajattelussa vallitsee.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Muutenkin sille 10v pojalle voi olla tosi noloa jo ihan se lipunostotilanne jossa äiti on saattanut valehdella tämän olevan 3v nuorempi mitä hän todellisuudessa on tai selittänyt ummet ja lammet siitä kuinka "meidän Kalle ei millään pärjää yksin miesten puolella, hyvä jos osaa vessankaan itse vetää. Pukemisetkin on sille niiiin vaikeita, aina unohtelee tavaroitaan eikä kyllä osaa kaappia lukita. Ja ties mitkä perverssit siellä ovat tuollaisten poikien kimpussa" jne kunnes lippujenmyyjä suostuu antamaan sen avaimen naistenpuolelle.

Ja sitten vasta päästään sinne pukuhuoneeseen missä ehkä törmätään oman luokan tyttöihin.
 
"Assi"
Minulle taas ei välittynyt mörköäidin viesteistä mikään poikia demonisoiva, perverssoiva (onkohan se sana) asenne.

Tämä on aina näissä keskusteluissa ongelmana, että jokainen lukee testiä omassa kontekstissaan ja tekee tulkintansa omista lähtökohdista käsin.
 

Yhteistyössä