Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Kiva kuulla sun kuulumisia Samettihortensia! :)
Mutta tuo protsku ei kuullostanut yhtään kivalta! Mulla on tieto ilmeisesti hieman vajaa raskausmyrkytyksen oireista/niiden mahdollisesta kehittymisestä kun kerran sä oot kuitenkin töissä, mä olen luullut että silloin joutuu aina lepäämään? Mutta pidetään peukkuja että oli yksittäinen kerta ja tilanne rauhottuisi. Mä lähetän sulle ison halin täältä että sun mieli ja vointi kohentuisi :hug:
Sun pelko synnytystä kohtaan on kyllä ymmärrettävä kertomasi jälkeen. Täytyy tunnustaa että mullakin synnytys on alkanut nyt pyöriä mielessä. Se on väistämättä edessä juu.. pitäisi vaan jotenkin rauhottaa mieli ja olla liikaa ajattelematta. Mulla synnytykset sujuneet kohtalaisen hyvin, tosin ponnistusvaiheet ovat olleet pitkiä. Mun pelottaa että synnytyksessä sattuu jotain, ajatus sektiostakin pelottaa. Miehen kanssa aiheesta synnytys puhuminen on ihan mahdotonta, pelkää synnytystä kuollakseen mutta haluaa mukaan. On tyyppiä joka inhoaa verta ja verikokeita, sairaaloita yms. Onkohan synnytyssalissa tiedossa isän virvottelua kun pyörtyy :)

Ihan kamalan jännää kun on kolme synnyttäjää nyt ihan näillä hetkillä, ihan hirmuisesti teille tsemppiä matkaan! Ellei joku ole jo synnärilläkin :)

sohvi mä ostin Anita maternityn baby belt tukivyön, on semmoinen leveä tarrakiinnitteinen jossa semmoinen "pussi" tulee sitten vielä mahan päälle. On kai suosituin malli tällä hetkellä ja sitä on moni kehunut. Hinta oli 39e. Huutonetistä saa halvalla myös. Koko saa olla pienehkö/napakka, usein yhtä kokoa pienempi kuin normaalikoko.

Mulla on alkanut yöheräilyt, ei kiva. Usein herään 3-4 aikaan ja jään hereille ainakin puoleksi tunniksi ja sitten herään vielä 1-2 kertaa vessaan. Jos työpäivä niin sitten on kyllä ihan poikki. En tiedä mikä herättää, ehkä se kun ei voi enää nukkua mahallaan ja kyljellään puutuu eikä osaa kunnolla rentoutua. Tää ei ainakaan helpotu kun viikkoja tulee lisää.. lisäksi kertynyt ylipaino ja turvotus huolestuttaa, nyt jo kävely ja kumartelu on tosi tukalaa. Mä niin kovin toivon kylmää ja sateista kesää :)
Tulipas nyt oikea valivali-viesti tänään :ashamed:

Alissia 19+2
 
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Arvatkaapas, täällä olen kärvistellyt jo nelisen tuntia epämääräisten kivuliaitten supistuksien kanssa. Tulevat vähän vielä miten sattuu ja kestävät 10-30 sekuntia kerrallaan. Aamulla tuli kunnon limatulppa, joten eiköhän tässä pääse pian tositoimiin. Mun pitää varmaan piakkoin soitella sairaalaan ja kysellä milloin pääsisi tulemaan paikalle. Ja kyllä, minua alkaa vähän jännittämään! Mutta silti JEE, jos tänään pikkuinen syntyy...
 
Heippa kaikille :heart: Onnea matkaan Katsu ja nyt Jaahas heti perään jooko??

Alissia, saa ja pitää valittaa =) Nukkuminen on kyllä hankalaa raskausaikana : / Toivottavasti saisit nukuttua paremmin. Mies hieromaan!! Iik toi mies kun pelkää synnytystä, hih. Ehkäpä sit tositoimissa skarppaa hienosti. Vaikka ei ehkä miehistä sinänsä ole kauheasti apua muutenkaan siinä tilanteessa. Osaiskohan sitä loppujen lopuksi itsekään tehdä mitään jos olisi vain apuna siinä...?

Vähän itsekin ihmettelen ettei lääkäri sairista määrännyt. Tosin kaksi kertaa aiemminkin on ollut raskausmyrkytys enkä silloinkaan ole sairaslomalla ollut. Taitaa olla vähän lääkäristä kiinni? En kyl hirveämmin valitellut. Alapaineet oli viime raskauksissa jotain 110 ja töihin eikun vaan, nyt ne on vasta satasen pinnassa. Minäkin muuten pelkään hulluna sektiota, eka raskaus päättyi hätäsektioon ja se oli ihan kamala kokemus. Kuukautta aiemmin oli ystäväni kuollut sektioon joten pelkäsin senkin takia hirmusti. Suunnitellut sektiot taitaa olla siedettävämpiä kun niihin ehtii varautua ja toimenpide selitetään yms.

Mihin tuo vyö muuten auttaa? Olen ihan sivistymätön moisten suhteen :ashamed:

Jaksuja kaikille! Jokohan on vauvauutisia tarjolla :)

Samettihortensia 28+0
 
  • Tykkää
Reactions: Alissia
Voi jehna.
Takareidet kramppaa eikä edes asentoa saa vaihdettua ettei supista :( neuvolasta sanoi, että olepa pari päivää kotona huilimassa ja kokeile uudestaan, että auttaako/johtuuko työstä.

Minusta tuntuu että tyttö istua nököttää, että siitäkö nämä oireet johtuvat.

Pomoa koetan tässä kiinni saada, että ilmoittaisin että lähden kotio.

Vuorikristalli H28+4
 
Voi että sentäs, Katsulla saattaa olla jo jännitysnäytelmän loppuhuipennus koettuna... :) Tää on jotenkin kummallista, että sitä h-hetkeä odottaa ihan hirmuisesti ja samalla ei odota. Ja sit lopulta kun se vääjäämättä edessä on, niin se on todennäköisesti kuitenkin vuorokaudessa "ohi". Siis se varsinainen puristus :)

Mulla oli koko eilisen päivän (siis se laskettu aika) kuukautiskipuja ja sellaisia tuntuvia, mutta ei kivuliaita supistuksia. Illalla nukkumisajan lähestyessä ne sitten laantui. Yöllä tais pari hassua supistusta tulla, mutta nukuin taas tosi hyvin.

Että tänään olis sitten 40+1 ja huomisaamuna neuvola. Aurinko paistaa ulkona, joten hyvä päivä tästä tulee :)
 
sohvi35 mulla on kanssa ollut satunnaisesti käytössä tuo anitan babybelt. Olen aika laiska sitä käyttämään kun pitää laittaa aika tiukalle että jotenkin auttaa. Maksoin siitä kympin tori.fissä.

Jaahas Itä-uudellamaalla ollaan. Riippukeinun paikka on aika tuuleton. Siihen kun paistaa niin on ihanan lämmin vaikka muuten oiskin vielä viileetä. Mut hei ihan just alkaa oikeesti lämpöset kelit! Ja ne vie Jaahaksen synnärille!! Ihan kohta on sun aika!

Katsu on varmaan synnärillä parhaillaan. Niin paljon onnea ja hyvää tsempitystä sinne :flower:

Gabille kanssa jännäystsempityksiä täältä!

Olin aamulla neuvolassa ja tässä sitä vaan mennään. Masu on taas kasvanut. Kohtumitta oli 34.. Kaikki ok. Mulla kahden viikon päästä kolmas lääkärikäynti varattuna. Niitä on musta saman verta ku ekassakin. Neuvolakäyntejäkin on nyt kahden viikon välein. Poitsu on edelleen (eiköhän jo jäädäkseen) pää alaspäin. Ei ole laskeutunut. Täti tunnusteli masua ja sanoi tuntevansa supistuksen? Mä en tuntenut yhtään mitään..hmm. Tää pömppö on niin kireä ja kova ja kipeäkin että oikeasti alkaa odottamaan synnytystä. Työpäiviä jäljellä tasan kolme. En jaksaisi niitäkään millään mutta en vaan voi enää jättää kesken. Selkä ei onneksi ole enää niin kipeä. Tilalle on tullut tuo uskomaton masunahkavenytyskipu.
Yhdyn Pippurin aatoksiin pienestä raskausväsymyksestä. Olisi niin kiva mennä hikijumppaan ja tuntea taas ittensä sellaiseksi ku on tottunut. On niin outoa olla huutomerkki ja kömpelö ja iso! Koooohhhttaaaa.
Kävin tänään ostamassa kaikenlaista arkijuttua pikkuvauva-aikaan. Erilaisia tutteja kokeiltavaksi, pari tuttipulloa, tissiliivinsuojia ja vaaville vielä pari yöpukua kun niitä ei ollut kuin kaksi. Mulla alkaa olla aika mahtavat varastot kaikkea..niin ja kävin vielä yhdessä lastenvaateliikkeessä jossa myydään niitä villevalla vai mikä se ylikallis merkki olikaan juttuja.. Ostin sieltä pöllöeväsrepun??? Haloo? Mut se oli vaan Niiiin söpö. Ja mietin että sitten joskus (öhöm. kahden vuoden päästä) poika saa siihen pakata retkieväitä ja semmosta. heh heh. Ja jonkun menevän pipon ja ylikalliin tuttipidikkeenkin sieltä nappasin mukaan.

Hohtavia helteitä nyt ne tulee...
Mustikka ja poikanen 33+6
 
Täällä vaan yhtenä kappaleena. Maanantaina yliaikaiskontrolli. Onneks on hyvät ilmat, niin oon vähän paremmalla tuulella.
Mitenhän se Katsun laita. Joko kohta saadaan vauvauutisia.

Hyvää mieltä ja vointia kaikille! :flower:

Jaahas 41+1
 
Kiva kun kävit päivittämässä tilannetta Jaahas. Nyt vaan ulos nauttimaan ilmoista, jos olot sen hyvin kestää :)

Mä tilasin just netistä hug-a-bub kantoliinan. Esikoisen kanssa käytin kudottua liinaa sitten kun tuo oli isompi, trikoisiin en jotenkin silloin älynnyt tutustua. Nyt aion heti laitoksella pyöräyttää tuon pikkuisen liinaan, niin tottuu siihen ajoissa. Kriittisistä hankinnoista seuraavana edessä yhdistelmävaunut ja turvakaukalo. Ne mä oon budjetoinut toukokuulle.

PH 25+1
 
Ei ole näköjään vielä saatu uusia vauvauutisia.

itsellä oli tänään neuvolalääkäri. Kaikki ok painoin,verenpaineen,pissan ja hempan kanssa. Niin ja tietty sydämmen syke ja liikkeet ok. Lääkäri ei pystynyt täysin arvioimaan miten tytteli tuolla masussa asustelee. Veikkaili,että oikealla puolen ja pää taikka peppu tuntuu ylhäällä. Toisaalta liikkeet tuntuu virtsarakossa ja peräsuolessa,joten oletan olevan pää ylöspäin.

Pikkasen vaan mietiskeltiin mun masun kasvua,kun mun sf-mitta huutelee aivan omissa atmosfääreissä. Menee siis yläkäyrien yläpuolella. No tuumaa vaan,että koska sokeriarvot ja painon nousu ollut ok,niin ei nyt tästä huolestuta. Mullahan on istukan sijainti kontrolliultra kesäkuun alussa,jolloin katsotaan sitten samalla kuinka isoksi tytteli on jo ehtinyt siihen mennessä kasvaa. Jos mennään silloinkin yläkäyrillä,niin käynnistys edessä ennen laskettua aikaa. Toisaalta monestihan toista odottaessa masu kasvaa aluksi nopeempaa.

Sannuliinu ja pitkä jalkainen ja kenties iso kokoinenki tytteli rv 27+0 POKS
 
Mukavaa tosiaan Jaahas, että kävit päivittämässä tilanteet! Mä olin jo varma, että sinä ja Katsu olette jättäneet mut tänne "viimemetreille" ihan yksin ;)

Olin kans aamulla neuvolassa. Ja lähete yliaikaiskontrolliin lähti. Arvot oli viikossa huonontuneet melkein kaikki (hb laskenut reippaasti, verenpaine ja paino nousseet). Se vähän ankeutti. Varsinkin kun illalla en meinannut supistuksilta saada unta ja sitten yölläkin heräilin. Selitys noille on se, että illalla piti päästä vielä kävelylenkille... ja "vahingossa" sitten reippailin tuolla kuntopolulla 1,5 tuntia. Joten kyllähän sen sitten tietää mitä se yöunille tekee... :) Mutta nyt sitten kun sai vähän aurinkoa ulkona ja lepoa sisällä ja mieskin sanoi pääsevänsä ajoissa töistä tänään, niin olo on taas normipirteä :)

Sannuliinu, mulla oli kans joskus raskauden puolivälin tienoilla sf-lukemat ihan omissa sfääreissään. Mutta sitten ne jossain vaiheessa (tais olla juurikin tuohon samaiseen istukan kontrolliultraan mennessä) laski sen verran, että nyt viimeiset pari, kolme kuukautta on menty sitten siellä ihan normiyläkäyrällä :)

Aurinkoa jälleen kaikille! Voidaan hyvin!

Gabi 40+2
 
  • Tykkää
Reactions: jaahas
Kävin kurkkimassa onko jo vauvauutisia, voi että kun olisi jo itsekin niin pitkällä! :)

Samettihortensia voi kun sulla on ikävä kokemus ystävän menettämisestä :(
Ei ihme että sektio pelottaa. Mutta nyt toivotaan meille oikein lepposia synnytyksiä ja yritetään olla levollisin mielin.
Tukivyötä käytetään tukemaan vatsaa, jotkut kuvaa että vie "hölskyvää tunnetta" pois. Päätarkoitus on lähinnä selän tukeminen painopisteen muuttuessa, monilla helpottaa selkäkipuja merkittävästi. Tukivyön tulee olla napakka, saattaa alussa tuntua ahdistavalta. Kaikki ei tykkää pitää koskaan. Joillekin voi tehdä tunteen että supistaa. Mutta yleisimmin on tykätty. Mä yritän helpottaa selkäkipua joka pikkuhiljaa on hiipinyt kuvioihin.

Ilmeisesti mulla tosiaan väärä käsitys mahdollisesta raskausmyrkytyksestä. Taitaa olla hyvin eriasteisia oireita mitä seuraavat. Sulla kun paineet on koholla niin lepo on kuitenkin ihan hyvästä. Pyydä vaan sitkeästi saikkua jos olo siltä tuntuu, sun ja vauvan vointi on nyt tärkeintä :heart:

Mulla sormet on muuttuneet ihan kauheiksi nyt parin viikon sisällä, oikeat nakkisormet. En muista aiemmissa raskauksissa kärsineeni näin aikaisin turvotuksesta ja varsinkaan näin runsaasta. Naamakin ihan kauhea :(
Soittelin neuvolaankin asiasta tänään, kehottivat vaan juomaan paljon.

Aurinkoisia päiviä kaikille!

Alissia 19+5
 
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
No niin. Täällä taas ja "kahtena" kappaleena! Kävin ponnistamassa 23.4. klo 22.43 yhdeksän pisteen tytön tähän maailmaan. Koko päivän suppareita, jotka n. klo 20 yltyivät yhtäkkiä koviksi. Eikun sairaalaan. Klo 21-22 välin olin todella kipeä, tuntui, että supisti ihan tauotta, huoh! Vähän ennen kymmentä sain spinaalin ja henkäilin siinä myös ilokaasua, jota nyt eka kertaa kokeilin. On muuten kivuissa vähän vaikea aluksi hengitellä, ennenkuin tajuaa, miten homma toimi. Vei onneksi vähän terää pahimmilta kivuilta. Ponnistusvaihe kesti n. puoli tuntia ja oli, kuten epäilinkin, yhtä järisyttävä kokemus kuin ekakin eli ei siitä nauti ikinä, heh! Kotiin päästiin jo eilen, mutta oli olevinaan niin paljon kotihommia, että nyt vasta koneelle ehdin. Neiti syö ja nukkuu. Ja kun on "asiaa", niin ei ääntä säästele. Voi korvaparkojani :)
Vielä ei univelka paina, vaikka jo kolmas yö pätkäunilla. Nyt on riesana alaselkäsärkyjä ja vielä vähän jälkisupistuksiakin.
Odottelemaan sitten seuraavaa päivitystä...eli Jaahas vai Gabi77...kumpi ehtii vai saammeko yllättäjän

Lähden nyt imetyspuuhiin, heip!
 
Katsulle todella paljon onnea yhdeksän pisteen tytöstä:)

Gabi77, ei mullakaan lääkäri oikeastaan huolestunut tosta isosta mitasta. Itse ehkä enemmänkin, kun meillähän oli veriseulassakin se häly, mutta eipä tässä auta odotella kuin sitä kuukauden päässä olevaa ultraa. Kolmessa eri rakenneultrassahan meillä ei ole löydetty mitään poikkeavaa, ja lapsivettä on ollut aina normaali määrä, joten sen puolesta kaiken pitäisi olla mallillaan. Masuni on vain ottanut jonkun hurjan kasvuspurtin, tai näin ainakin toivotaan.

Sannuliinu ja rv 27+1
 
NO NYT!!! Ihanaa Katsu! ONNEAONNEAONNEA! Minkäkokoisen tytön pyöräytit maailmaan? Melko nopealta kuulostaa näin ensisynnyttäjästä tuo toiminta.

Mun täytyy nyt ekaa kertaa tunnustaa, että mulla on tänään ollut vähän ankea ja tylsä päivä. En ole itse asiassa vielä(kään) päässyt edes ulos tuosta ulko-ovesta, enkä tehtyä sitten kerta kaikkiaan yhtään mitään edes puolihyödyllistä :) Saateltuani miehen matkaan aamulla, olen vaan maannut sängyssä ja koneella ja nukuin jo päiväunetkin. No, ehkä tämä on vaan hyvä. Varsinkin kun yöllä puolestaan valvoskelin. En tietty minkään supistusten takia (jotka on taas loistaneet poissaolollaan) vaan ihan muuten vaan. ...itse asiassa nyt tätä kirjoittaessani alkaa jo vähän naurattaakin... :) Ehkä sitä pitää äitiyslomaan mahtua ainakin yksi tällainenkin päivä. Tätä lomailua kun nyt on kuitenkin kestänyt jo 6 vkoa! Uskomatonta muuten! Eihän mulla ole näin pitkää lomaa ollut... ööö... No varmaan joskus kouluaikana viimeks.

Eilen puolestaan piti iltaisella oikein itkeskellä pariin kertaan, kun mulla tuli jotenkin ihan kamala ikävä sitä vauvaa, joka tuolla mahassa majailee. En osaa selittää paremmin tuota tunnetta. Jotenkin vaan sellanen hirmuinen ikävä, että haluaisin pitää sitä sylissä ja ja halia ja pitää lähellä. Ja sitten piti tosiaan oikein itkeä sitä ikäväänsä. Ja onhan vauva mun lähellä joo koko ajan, mutta ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan...

Hautomohommat siis jatkuu
Gabi 40+3
 
Voi Gabi niin ymmärrän sun fiiliksen! Mulla työpäiviä jäljellä tasan yksi ja sitten mammalomailemaan..en vaan tiedä miten jaksan "yksin" himassa masupotkuja silittelemässä. Olen niin sosiaalisessa työssä että voi olla todella outoa. Onneksi Gabin vauva on täällä ihan kohta ja munkin noh melko pian nyt ainakin.
Välillä mietin pääni puhki miten vauva masussa voi.. Voiko siellä todella olla kaikki hyvin. Eikö vaavia purista? Oon kyllä kansa yks!

Sannuliinu mulla molemmissa raskauksissa olen vetänyt reilusti yläkäyrien yläpuolella alusta loppuun ..tai siis nyt mennään viikkoa 34 ja sf mittaa 34. Mäkin kävin sokereissa terkkarin mietintöjen johdosta että kun noin nyt kasvaa että varmuuden vuoksi. Ei niissä ollu mitään. Mä vaan nyt toivon että mentäis muutenkin samalla kaavalla ku eka eli pikkusen ennen laskettua voisi tulla! Mä iten pohdin nopeaa kuukautiskiertoani. Liekö tällä "nopeudella" olla jotain tekemistä asian kanssa. Siis voiko olla niin että jos on normisti pitkä kierto niin menee helpommin yli? Mulla kierto oli n.20-21 päivää.
Mustikka ja minimies 34+1
 
Typyn mitat olivat 3570 g ja 49,5 cm. Ensisynnyttäjällä on yleensä vähän rauhallisempaa toimintaa. Nyt olin tyytyväinen, että ponnistusvaihe oli itselläni noinkin lyhyt eli sen puoli tuntia. Viimeksi muistaakseni meni reilu tunti. Mutta olin paljon kipeämpi avautumisvaiheessa, joka nyt siis paljon lyhyempi kuin esikoisen synnytyksessä. Nyt lihasjumpat rauhallisesti päivittäiseen ohjelmistoon. Tuntuu, että se osa, mikä oikeasti kuuluisi olla alavatsassa, roikkuu suorastaan ulkona. Tunne on siis epämiellyttävä. No, eiköhän tuo jumpalla korjaannu pikkuhiljaa. Ja neiti on niin napakka tissinimeskelijä, että rinnat aika arkana. Eiköhän nekin tässä karaistu. Eli pikkuvaivaa, jotka kuittaantuvat, kun katselee pientä tuhisijaa.
Siis yhteenvetona, olen erittäin ONNELLINEN :heart:
 
Oi onnea Katsu!!! :flower:

Elän niin mukana teidän loppumetreillä olevien raskauksissa, että unohdan välillä olevani "vasta" vähän puolenvälin yli. Asiaa ei auta se, että viimeinen työvuorolista tuli eilen, mikä tarkoittaa neljän viikon päästä alkavaa lomaa...
Odotan erityisesti esikoisen kanssa vietettävää kesää, johon isimieskin pääsee heinäkuussa osallistumaan. Onneksi on se lisäkäsipari juuri siinä, sillä olo on ollut jo nyt aina välillä niin tuskainen ja veto ihan loppu, että epäilen omaa jaksamista vilkkaan ipanan vauhdissa. Taidanpa kaivaa sen tukivyön kuitenkin kaapin uumenista ja antaa sille mahdollisuuden. :ashamed: Tumppasin sen sinne kokeilematta esikoista edottaessani...

Jahka, päiväohjelma heräsi. Heippa!

Mma R ja Sanelma
 
Paljon onnea Katsu tytön tyllerön syntymästä! :flower: Kuullostaa ihanalta :heart:

Tsemppiä Gabille lähellä olevaan synnytykseen!

Kävin ostamassa eilen Sebamedin raskausarpivoiteen, on miedon tuoksuinen ja hinta-laatusuhde tuntuu olevan kohdillaan. Mulla noi tuotteiden tuoksut on aina ihan oma juttu kun niin monesta tulee migreeni. Vatsa on jo sen verran jo iso ja kasvaa kovaa vauhtia, aattelin jos rasvaamisela vois edes vähän hidastaa arpien tuloa. Tosin mun vatsan iho on kyllä jo niin arpinen edellisten raskauksien jäljiltä että liekö enää voi enempää venyä :)

Nyt on pari päivää ollu lihakset tosi kipeänä rintojen alta/kylkikaarien alapuolelta. Siis miten voi nyt jo tulla kun kohtuhan on vasta nipinnapin navan tuntumassa. Tuntuu pakottavana särkynä ja tukalana olona, on koskettaessakin ihan arka koko vatsan yläosa. Onko kellään muulla ollu vastaavaa?

Huomenna aattelin suunnata lapsimessuille. Kuulemma sieltä voi saada hyvin alennusta vauvan tarvikkeista. Vaunuja aattelin katella ja jos hyvät löytyy niin ehkä ostovarata. Eli samalla tapaa kun olen tehnyt aiemminkin, vaunuista maksetaan käsiraha ja niitä pidetään liikkeessä valmiina pakettina. Ja noudetaan sitten myöhemmin vauvan syntymän jälkeen.

Vauvalle oon ostanut muutamia vaatteita, osa uutena ja osa käytettynä. Muuta ei olekkaan vielä hankittuna. Oon ihastunut tutan uusretroihin vaatteisiin, ovat ihan kohtuuhintaisiakin. Ihania kyllä löytyy polarn o. pyretiltä ja metsolalta, ovat vaan niin kalliita. Mutta jos vaikka jonkun ihanuuden ostaisi. Mulla alkanut nyt naputtaa isolla todennäköisyydellä tuleva hepatogestoosi takaraivossa, jos menee niin kuin aiemminkin niin kymmenen viikon päästä on jo puhjennut. Sitten ei enää shoppailla vaan lepuutetaan osastolla. Mä niin toivon että pysyisi poissa, jotenkin vaan en jaksa uskoa.

Sori omien juttujen pulina, mulla kun ei niitä mammakavereita ole joiden kanssa höpistä näistä asioista niin tulee sitten tänne lörpöteltyä :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Alisia 20+0 (puoliväli!)
 
Katsulle isot onnittelut vielä!!! Mäkin jotenkin toivon, että synnytyksen käynnistyminen ja avautuminen ei tällä kertaa veisi niin kauaa. Ponnistushan mulla ekasta ei ollut kuin 12min, joten se ei haittaa vaikka vähän venähtäisikin :) Hienoa, että kaikki meni hyvin teillä!

Alissia: Mulla on jo monta viikkoa kivistänyt ylävatsaa ja kylkikaaria. Nyt vähän helpottanut, kun ilmeisesti rintakehä on antanut vähän periksi. Rintsikoissa olen siirtynyt 5cm suurempaan ympärysmittaan, koska levinnyt tuo alue on, eikä siinä ole kyse rasvasta vaan ihan rehellisestä luiden joustamisesta. Mutta joo, kipeetä on tehnyt monta viikkoa. Rakenteellisia juttuja, mulla on tosi lyhyt selkä ja siksi olen kärsinyt puolivälistä lähtien jo tästä ongelmasta. Joogassa neuvottiin venytyksiä, joilla voi ns. "tehdä tilaa" kylkiin ja niitä olen säännöllisesti tehnyt ja yritän välillä roikkua, mistä nyt sitten pystyykään, ovenkarmeista :) Auttaa hetkellisesti. Lisäksi takakenoiset istuma-asennot ovat mulle tämän takia ihan no-no, koska kohtu painaa ihan hulluna muuten rintakehään ja tuntuu, etten voi hengittää. Paljon nykyään vaikuttaa myös vauvan asento. Välillä tuntuu, että maha on vähän alempana, sitten taas ihan kurkussa.

Koitetaan selvitä :) Nyt meen hypistelemään uutta kantoliinaa, jonka posti juuri toi eilen...

PH 25+3
 
Voi Jaahas... Pidät sitten puolesi huomisessa kontrollissa! Siis että kerrot just miltä tuntuu ja mitä toivoisit! Mitkä sun fiilikset on? Haluaisitko käynnistyksen än yy tee nyt? Vai odottaa luonnollista käynnistymistä? Vai kenties sektioon?

Mulla pyörii noi kaikki kolme vaihtoehtoa melko sekasortoisesti ja villisti päässä. Tietenkin haluaisin kokea luonnollisen käynnistymisen ja alatiesynnytyksen, mutta en voi väittää, ettäkö se vauvan koko ei jo pelottaisi. Senhän täytyy nyt olla jo reippaasti yli 4 kiloinen, kun 3 vkoa sitten oli 3,7 kg. Ja tosiaan viimeisessä mittauksessa oli painokin noussut yhtäkkiä sen 700g. Nooooo... Taas tänään on hyvä päivä ja koetan suhtautua asioihin positiivisesti ja siten, että "kaikki menee just niinkun on tarkoitus mennä"... Vähän sellanen kohtalonusko! <3 Huomenna voi sitten tietenkin kaikki olla toisin ja mä taas itkeä tihrustan täällä :/

Gabi 40+5
 
Kiitos Gabi ja tsemppiä sinnekin! Mä oon myös ollut viime viikkoina paljon herkempi ja esim. viime yönä tuli kauhea ahdistus, enkä oikein edes tiedä mistä. Tuli sellanen olo, että haluan ulos kropastani. En oikein pysty selittämään paremmin. Nyt on ihan ok olo. Mäkin painiskelen noiden vaihtoehtojen kanssa. Jos tää menee käynnistykseen, niin parempi sitten aikaisemmin, mutta kun ei voi tietää, että alkaako synnytys spontaanisti muutaman päivän sisällä. Jos vaavilla on kaikki hyvin, tuskin ne suostuu sitä heti käynnistämään. Täytyy jaksaa odotella. Terkkarin mukaan kaiken pitäisi olla hyvin, koska liikkuu ja sydänäänet hyvät. Toisaalta pieni koko voi olla syy käynnistykseen, koska ei kasva enää kohdussa. Pläääääh! Epätietoisuus on aika ahdistavaa. No, kuitenkin haluan asioiden tapahtuvan niin, että vauvan terveys on etusijalla. Kyllä mä kestän kärvistellä. :)

Tsemppiä kaikille!
 
Mä sympariseeraan teitä nyt kovasti jaahas ja Gabi! Synnytyksen alkaminen on aina iso mysteeri. Mutta todella lähellä se vauvan tulo maailmaan teillä jo on!

Tuosta painoarvioasiasta vielä... Vielä viimeisellä neuvolakäynnillä mulla veikattiin, että lapsi olisi n. 3600-3700g ja mitä vielä! Syntyi 3100g kokoisena. Mun mielestä toi on aika iso heitto, mutta toisaalta tuota arviota ei tehty koskaan ultralla vaan kokeneen terkkarin toimesta. Ja silti meni noin paljon metsään :)

Mun maha pullahti nyt kahdessa päivässä aivan eri muotoon. Mutta kyllä on ollutkin vihlontaa nivusissa, alavatsassa aina kylkeä kääntäessä ja kyljissä soinut myös. Tää on kyllä hämmentävää, miten pyrähdyksissä tääkin kasvu menee. Lisäksi tuntuu, että vauvelin liikkeet ovat olleet jotenkin vaimeampia eilen ja tänään, joskin ihan säännöllisen usein niitä tuntuu, mutta enemmän jossain uumenissa. Ehkä tyyppi on kääntänyt naamansa selkärankaa vasten ja monottelee tuonne sisuskaluihin enemmän eikä pinnalle tule liikkeitä.

Mulla olis huomenna eka neuvolalääkäri ja mies pääsee mukaan! On ollut vaan ekalla neuvolakäynnillä aiemmin, niin sikäli ihan kiva. Nyt ei onneksi jännitä mikään, on vaan kiva päästä tarkastukseen. Mä todella toivon, että tää tän viikkonen turvotus laskee huomiseksi, puntarissa näkyy selkeitä nestekiloja tällä hetkellä.

PH 25+4
 

Yhteistyössä