Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Alkuperäinen kirjoittaja Pippurihäntä;28396683:
Mulla olis huomenna eka neuvolalääkäri ja mies pääsee mukaan!
Joo, oli vähän liukuhihnameininkiä, eikä hirveesti miehelle antanut. Mulle tietty kiva, että osallistuu :) Ei mikään sosiaalisin neuvolalääkäri, mutta kaikki mitat otettiin.

rv 25+5
Gluk./Prot. -/-
Verenpaine (kotimittaus) 114/69
Paino n.+500/vko (ei merkitty tarkkaan, mutta toi on ite päässälaskien)
Sf-mitta 25cm (+2cm kolmessa viikossa, kauniisti yläkäyrää myötäillen)
Hb ei mitattu, vain neuvolassa otetaan meillä
Liikkeet ++
Syke + 143
Kohdunsuu ja -kaula kiinni, kiinteä 3cm, HIIVA
Ei painoarviota eikä asentoarviota.

Lähete äippäpolille ylimääräiseen ultraan verenpainetaudin takia. Mitään huolestuttavaa ei missään arvoissa ole, hoitotasapaino on hyvä, mutta varmuuden vuoksi vp-potilaiden raskaus kontrolloidaan vielä ultraamalla näin loppuvaiheessakin. Lähinnä vauvan kasvun varmistamiseksi. Hiivadiagnoosi tuli kyllä ihan puskista. Mutta hyvä kun huomattiin. Yhdellä tabulla sen toivottavasti saa kukistettua.

Ihan kiva ylläri on kyllä tuo ylimääräinen kaupungin tarjoama ultrakäynti :) Varsinkin kun tähän ei nyt liity sillä tavalla mitään suoranaista huolta, kaikkien mittareiden mukaan vauva ja äiti voivat ja kehittyvät hyvin ;) Päästään siis vielä kerran moikkamaan tulokasta ennen varsinaista toimitusta. Ja siitä mieskin innostui.

Iloista vapunodotusta toivotellen,
Pippurihäntä
 
Ohhoh Jaahas, käynnistys vappupäivälle! Enpä olis ajatellut... itse odottelen kutsua, ja neuvolantätin mukaan tod.näk loppuvkoon menee kontrolli. Ja sit itse käynnistys tarvittaessa 42+1. Tiedä sitten... Mut se on kuulemma täällä melko vakiintunut käytäntö.

Mä sain Pippurihäntä kans hiivadiagnoosin tässä pari vkoa sitten. Aivan puskista. Ja kaiken lisäks kun se on oireeton, niin lääkäri sanoi, ettei tarttis edes toistaseks hoitaa... Hmmm... Uskon lääkäriä ja olen kuin sitä ei olisikaan.

Gabi 40+6
 
Katsulle vauvaonnea sylin täydeltä

Jaahas onnea matkaan huomiselle :)

Gabi77 tsemppiä viimeiseen puristukseen :hug: pitkiä on päivät lasketun ajan jälkeen (omasta mielestäni JOKAINEN päivä laskentun ajan jälkeen on YLIAIKAA :D)

(.) Aamulla ylimääräisessä lääkärineuvolassa. Kaikki muuten ok, mutta edellisen lääkärineuvolan jälkeen (3 vko sitten) oli kohdun ulkosuu avautunut sormelle. Saikkua tulla poksahti sitten samantien äitiysloman alkuun saakka. Olen vieläkin vähän pöllämystynyt, kun olin ajatellut että jos vaikka viikon verran saisi lepäiltyä että supistukset menisi ohi. Mutta lääkäri sanoi, että nyt hiljaiseloa reipas kuukausi ettei vaan ala yhtään edistyä. Enkä minä tosiaan voi vielä synnyttää, koska esikoisen rippijuhlatkin on kesäkuussa tulossa.

Sataa sataa ropisee kuten vappuna kuuluukin :) Simat on kellarissa valmiina ja munkit paistetaan tässä iltapäivän mittaan:)

Hauskaa vappua kaikille!
Vuorikristalli ja neiti H29+5
 
Vuorikristalli: Oliko sulla sitten se 26+ lääkärikäynnin tulos kohdunsuun osalta ihan normaali vai oliko silloin jo jotain muutoksia nähtävissä? Vai mistä tuo ylimääräinen käynti määrättiin? Onhan se aikamoinen tieto "päästä" jo nyt saigonille. Nyt vaan rauhallisesti ottamaan, jonkun viikon verran neidin olisi varmaan hyvä vielä turvassa kölliä.

Naapurin 2,5kg (rv36+) syntyneen pojan nähtyään mies totesi, että häntä ei halua noin pientä vauvaa meille :D Että se on pelottavan pieni. Minä siihen selvensin, että mun esikoinen ei ollut syntyessään hirveästi isompi, vähän pulskempi vaan mutta melkein saman mittanen, ihan täysaikaisena. Enkä mä halua synnyttää yhtään isompaa vauvaa! Kuulemma kaikki vastasyntyneet on miehen mielestä ihan liian pieniä... Voi mikä järkytys tämän meidän tyypin saapuminen mahtaakaan olla isännälle :)

Jaahasille onnea matkaan myös huomiselle!

PH 25+6
 
PH edellinen lääkärineuvolakäynti oli ihan normi tarkastus ja silloin kaikki oli kiinni ja kiinteää :) Nytkin kyllä kiinteää, mut tosiaan tuo ulkosuu auki.
Ekstrakäynti tuli siitä, kun viime viikolla soitin, että en pysty edes istumaan töissä, kun kramppaa takareidet ja supistaa koko ajan kun asentoakin vaihtaa. Sovin silloin th:n kanssa, että oon pari päivää omalla ilmoituksella töistä pois ja soitan, mikäli se ei auta. No eihän se mitään auttanut ja soitin siis neuvolaan ja sain ajan tälle aamulle.
Työnkuvaa on muokattu jo niin kevyeksi kuin se tässä ammatissa ja tällä työnantajalla on mahdollista mutta ei tuntunut riittävän, luulen että siitäkin syystä päätyi nyt tuohon saikkuun.

Mutta, ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin :) Nyt on aikaa naplata omia juttuja mitä ei oo jaksanut ja päätin myös kokeilla ruokaremonttia (paleo), vaikka tuskin oma olo kovin paljon kummempi on vaikka söis tai ois syömättä mitä :p

Munkkitaikina nousemassa, nyt kiireesti keittiöön!

Vuorikristalli
 
Katsulle onnea:heart::flower:

Jaahakselle onnea matkaan huomiselle!

Täällä poika on päättänyt potkia oikeaan kylkeen huolella ja usein! Hän myös asettaa yhden jalan jonnee vas. kyljen kohdille ja pullottaa sitä siinä :) Ei satu lainkaan mutta on aika hassun näkönen..jalka kylessä.
Nyt kun pääsin viimein äippälomailemaan niin oma vointi on tosi energinen. Tosin vatsa on ollut kohta viikon ihan sekaisin se vähän verottaa voimia :(. Ihana ajatella että saa vaan olla ja laitella kotona. Ajattelin hiukan istutella taimia ja käydä torilla. Muuten oon vaan ja töllistelen :)

Hauskaa vaputinta kaikille..erityisvoimavappuhali Jaahakselle viellä!!

Mustikka ja kylkipotkiainen 34+5
 
  • Tykkää
Reactions: jaahas
Vuorikristalli: Mun sisko on paleoruokavalioon perehtynyt hyvinvointiohjaaja (oma firma) ja ollaan paljon keskusteltu siitä, miten ruoka vaikuttaa ihmiseen. Ihailen hänen omistautumistaan aiheelle, itsellä on vähän arkisempi suhtautuminen (esim. maitotuotteet olen halunnut säilyttää ruokavaliossa), mutta paljon niistä opeista olen soveltanut omaankin elämään. Nyt raskaanaollessa olen muutenkin syönyt enemmän tärkkelyshiilareita kuin normaalisti. Jotenkin kroppa ja pää sanoo, että ihan kokonaan ei kannata/tarvitse niitä karsia, kunhan pitää määrän jotenkin aisoissa. Kuten olen aiemminkin kertonut, mm. äitini parani lopulta 2-tyypin diabeteksesta kohtuullisella liikunnalla ja viljatärkkelysten karsimisella, homma mihin 10v lääkitys ja painonpudotus eivät yksin auttaneet.

Aika hurjaa, että supparit ovat tehneet noin tehokkaasti jo työtään sulla. Mä olen miettinyt, että onko nämä kiristävät olot mulla suppareita vai mitä ne ovat. En liikkeellä huomaa niitä, mutta sohvalla takakenossa istuessa tai maatessa saattaa tulla peräkkäin montakin kertaa semmoinen painostava ja ahdistava tunne koko keskikehoon ja tuntuu raskaalta hengittää, samalla vatsaa vääntää ja puristaa. Joskus vauvan liikkeet laukaisevat sen tuntemuksen. Joskus jos noita puristushetkiä on paljon, tulee isompi vessahätä, mutta en osaa sanoa, onko kyseessä muna vai kana :) Viime raskaudesta muistan harkkasupparit enemmänkin vaan semmoisena kohdun jännittymisena, eikä vastaavaa henkeä ahdistavaa oloa niihin liittyen. Kohtu on mulla jo ihan kylkiluissa kiinni ja asennosta riippuu tosi paljon, miten pystyy hengittämään.

Oli miten oli, näitä on nyt ollut satunnaisesti jonkun aikaa, eikä kohdunsuulla ole näkynyt maanantain lääkärissä mitään muutoksia. Mutta maanantaista lähtien olen kärsinyt niistä kumpanakin iltana huomattavasti enemmän, liitoskipujen siivittämänä. Kauheasti venyttää ja kiristää kylkiä ja selkää/häntäluuta muutenkin, mutta se on semmoista jatkuvampaa paineentunnetta enemmänkin. Mutta se tuntuu provosoivan tuota "supisteluksi" veikkaamaani toimintaa vatsassa. Lepohan siihen auttaa, mutta ÄH, en jaksaisi olla huolissani tästä, enkä vaan makailla, kun tuntuu, että olen sitten kauheaksi taakaksi. Varsinkaan varmuuden vuoksi en haluaisi vaan makoilla, kun sitten tulee syyllinen olo laiskottelusta. Toivottavasti saadaan pikaisesti se kontrolliaika äippäpolille niin voidaan tsekata tilannetta.

Mutta nyt lähden metsään tukivyön kanssa koiraa lenkittämään, rauhassa :) Upea ilma ja uhkea brunssi takana niin jaksaa kömmeltää!

PH rv27 (26+0)
 
  • Tykkää
Reactions: Vuorikristalli
sohvi35
Hyvää toukokuuta yli kolmefemmat :flower:

Tänään iltapäivästä rakenneultra... Jännittää niin perkuleesti. Miestä jännittää kumpainen tulee, minä jännitän että onko kaikki kunnossa. Aamusella piti vielä sydänäänet kotona kuunnella että varmasti pikkunen hengissä :ashamed: vaikka liikketkin jo tunnen mutta halusin vielä kuulla. Hitto näitä pelkoja.

sohvi35 (20+5)
 
Onnea sohvi hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksesta!

Vuorikristallille leppoisaa saikkua ja kotona oleilua! Hyvä että saat nyt kunnolla levätä.

Sullakin Pippurihäntä kipuillut kyljet/ylävatsan seutu sitten tosi aikaisin. On kai se totuttava vaan sitten moiseen vaivaan että tullut kai toistaiseksi jäädäkseen. Närästyskin vielä iski samaan syssyyn kaveriksi. No, onneks vielä pikkuvaivoja vaikkakin ärsyttäviä.

Kävin tänään lääkärin pakeilla kun epäilin jotain tulehdusta, hiiva löytyi täälläkin. Oireet ei vaan olleet niin selkeät kuin ei raskausaikana. Kohdunsuu napakka ja kiinni, supistukset siis eivät ole tehneet mitää pahojaan ainkaan toistaiseksi. Ne on vaan niin inhoja kun ottaa ihan henkeen kun supistaa.
Mulla virallinen rakenneultra kättärillä 8.5, eli vajaan viikon päästä.

Ai niin vinkkinä teille jos ette ole huomanneet, Lidliin oli tullut tänään äitiysvaatteita myyntiin. Mukaan tarttui parit legginsit, pari toppia ja parit joustavat housut. Hinta ei päätä huimannut ja vaikuttavat hyviltä ja kokomitoituskin normaalia. Mun täytyy nyt lopettaa äitiysvaatteiden ostelu, ellen meinaa pukeutua niihin pitkäänkin :)

Alissia 20+5
 
Heippa kaikille!

Jokos Jaahas sai vauvelin?

Itse anoin ja sain töistä kesäloman tähän väliin. Olo on niin huono, että jo itsekin huolestuin. Virtsanäytteessä yhä proteiinia ja paineet korkealla, ajattelin yrittää kunnon lepoa tähän väliin. Ihmeellinen oire on tullut lisäksi, oksuilu. Tähtiä näkyy myös silloin tällöin. Onneksi ensi viikolla on taas neuvola.

Hyvä vinkki tuo Lidl Alissia, itse olen niin kokoajan kahden vaiheilla, että voinko tuhlailla enää äippävaatteisiin, mutta kun ei ne tavalliset vaatteetkaan mahdu enää päälle, auts. Leggareissa pyöriminen jo puuduttaaa....

Närästysvinkki! Mulla on ollut kaikissa raskauksissa kova närästys ja oon löytänyt gefiluspiimästä oivan avun. Renniet on yhtä tyhjän kanssa ainakin mulla. Sain myös neuvolalääkäriltä reseptin pitkävaikutteiseen närästyslääkkeeseen, en ole vielä hakenut apteekista. Mullakin neuvolalääkäri sanoi heti, että hiiva. Olin vähän ihmeissäni kun ei ollut mitään oireita, mutta "madotin" kuitenkin itseni, hih.

Mun yksi tuttu on Kättärillä töissä ja sanoi, että paikat ei tule millään siellä riittämään kun Naikkari menee remppaan. Jännittää vähän millainen kesän synnytystilanne tulee olemaan. Luin, että suurin osa vauvoista syntyy nykyisin heinäkuussa, en oo tiennyt :confused:

Vauvahankinnat ovat nytkähtäneet ihan pikkuisen eteenpäin, meillä on the sänky hommattuna, vaatteita kirpparilta ja kaupoista aikamoinen kasa jo. Äippäpaketin hain, olipa se supistunut aika pieneksi sitten viime näkemän, yllätyin. Mutta yhtä kaikki ihana hypistellä niitä juttuja.

Anteeksi tälläinen itsekäs jaaritus, tsemppaan ensi kerralla paremmin muiden kuulumisia, iso hali mamat :hug:

Samettihortensia 29+2
 
Viimeksi muokattu:
Moikka Samettihortensia :) Proteiinit ja paineet on kyllä syytä ottaa ihan levon kannalta.

Me saatiin mun lievän verenpainetaudin takia ylimääräinen käynti Kättärin äitiyspolille. Päästään sinne 29.5. eli päivää ennen seuraavaa neuvolaa. Yleensähän tuonne kai lähetetään jos raskauden aikana paineet nousee ja epäillään raskausmyrkytystä. Mulla tilanne on se, että perinnöllinen vp-tauti on vaan helpottanut raskausaikana ja lääkitystä on pienennetty matkan varrella. Protskua ei ole näkynyt pissassa ja kohtu/sikiö ovat kasvaneet normaalisti.

Vp-tauti ei onneksi ole yhtä kuin raskausmyrkytys. Yllätyin vaan siitä, että ä-polin kontrollikäynti on kestoltaan 1-2t. Ilmeisesti siinä otetaan verenpaineesta mittoja multa useempaan kertaan levossakin, ja lapsestakin jotain käyrää ja sitten ultrataan. Mun kotimittaukset ovat kaikki olleet 110-125/69-80 alkuraskauden jälkeen, mutta silti saan valkotakkipaineiden vuoksi lääkäri/neuvolatilanteissa isompia lukemia. Toivotaan, että tuolla saan pidettyä itseni rauhallisena :) Joogahengitys auttaa ainakin kotioloissa. Mä olen ihan vakuuttunut siitä, että mun vp-taudissa on lopulta kyse enemmänkin ahdistustaipumuksesta, joka näkyy verenpaineessa, kuin mistään muusta. Henkiset seikat vaikuttavat mun paineisiin tuntuvasti.

Mä olen päättänyt pitää itseni rauhallisena tuon Kättärin ruuhkautumisen suhteen, rehellisesti sanottuna en ole siitä huolissani. Kyllä ne lapset maailmaan saadaan, enkä tosiaan kuole siihen, jos joudun jakamaan huoneen muiden äitien kanssa. Toivon tietysti, että kaikki menee hyvin eikä sairaalassa tarvitse viettää monia vuorokausia. Ja jos nyt jostain syystä ei päästäis Kättärille, niin mennään sitten johonkin muualle. Uskon, että jos meidät ohjataan muualle, niin he tekevät sen hyvästä syystä. Enkä toivoisi, että äidit lietsovat paniikkia tilanteesta, jolle ei oikein mitään voi.

Mä luulen, että se hiiva näkyi mulla pelkästään vaan runsaana jopa vetisenä vuotona. Muutamassa päivässä valkkarin määrä on puolittunut tuon tabletin ottamisen jälkeen. Hyvä niin.

Mun himo ostella äitiysvaatteita, kevät- ja kesäsellaisia, ei ole hellittänyt :) Nyt vaan järki käteen ja säästetään rahat vaunuihin, jotka tekee kuitenkin aika ison reiän lompakkoon.

Alissia: Tuo kylki- ja ylävatsakiristely on onneksi semmoista päivän pari kestävää aina kerrallaan, sitten helpottaa hetkeksi, kunnes vatsa taas saa spurtin. Mutta aikaisin pääsin nauttimaan siitä kyllä. Luojan kiitos tää masu on nyt pulahtanut ulospäin, niin paljon helpompi olla tuon hengittämisen kanssa. Tai no, riippuu tosi paljon siitä, miten päin tyyppi tuolla majaa. Liikkeet tekevät välillä kyllä tosi kipeää, mutta hyvä kun liikkuu!

Taitavat Gabi ja Jaahas olla sitten tositoimissa, kun raportointi on hiljentynyt. Pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin!

PH 26+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Heippa!

Meinasin ilmottautua tähänkin joukkoon, mutta totesin teidän muiden olevan jo niiiin pitkällä ettei oikeastaan enää kannata :) Jotenkin sitä ois täysin ulkopuolinen, kun itellä vasta raskaus niin alussa ja pelistä pois putoaminen vielä mahdollista. Harmi, tää ois voinu olla iha kiva ryhmä, kun kuumeilinkin tuolla yli 35v. joukossa :)
 
Heippa Kolibrinkukka! Ja isot onnittelut plussaamisesta! :flower:

Täällä on paljon porukkaa entisestä yli 35v kuumeilijoiden keskustelusta viime vuodelta, mutta jostain syystä pitkään aikaan ei uusia plussanneita ole siltä puolelta liittynyt. Ilman muuta olet tervetullut tänne samanikäisten joukkoon, oli sitten vaiheesi mikä vaan, koska täältä löytyy kokemusta ja tietoa moneen juttuun, vastahan sitä itsekin plussasi :) Ja tietysti toivotaan, että raskaus jatkuu hyvin ja normaalisti. Siitähän lähdetään, eikö...

Jos tosiaan kaipailet samassa vaiheessa olevia odottajia keskustelukumppaniksi, niin niitä löytyy sitten varmasti kuukausiketjuista. Olen itsekin elokuisten ketjussa/kerhossa mukana, mutta silti tämä kolmevitosten-nelikymppisten odottajien ketju on tuntunut myös omalta. Mitenkään tuota elokuisten porukkaa dissaamatta, välillä vaan huomaa sen, että on hiukan eri asia odottaa vauvaa lähes nelikymppisenä kuin juuri ja juuri kahdenkympin rajapyykin ylittäneenä. Taidan tuolla elokuisissa olla itsekin ihan vanhimmasta päästä ja melkein 15 vuoden ikäero tuntuu välillä keskustelutavoissakin :)

Kaunista kevättä sinulle ja onnea odotukseen!

Pippurihäntä
 
Nyt on pistetty pihaa kuosiin ja istuteltu kukkia ja ekat salaatit ja yrtit. Hitaastihan ne hommat etenee kun kaikkiin kyykkäilyihin pitää tavallaan valmistautua. Mitäpäs siitä..nyt on aikaa :)
Innostuin ostamaan lisää vaippaharsoa ja tilasin parit villahousut. Edellisen kanssa en todellakaan jaksanut edes kuvitella että jaksaisin mitään muuta vaippametodia kuin tuon pampersmeiningin. Nyt ajattelin ainakin aluksi kokeilla kun pieni kakkii ja pissii vähän mutta usein:)

Kolibrinkukalle tervetuloa mukaan:) Kaikki ollaan just plussattu! Toivotaan että menee alkukuukaudet sulla hyvin. Mulla tosiaan kuvotusta 24/7 ekat n.11 viikkoa sitten hellitti. Oli aika villiä kun ekan kanssa oli vain ihan pikkusen väsyä.

Nyt omaa napaa.. ja oikeesti napaa.. se on lähes tunnoton kun on niin venynyt. Mies heitti tuossa pihalla lepäillessäni että onkos rouva paksuna? Heh heh .)
Onneksi nahkaan ei enää niin paljoa satu. Varmaan on auttanut kun voi kotona lepäillä sillon kun huvittaa.. Töissä oli aika kurjaa justiin noiden nahkakipujen ja vaatehankaluuksien kanssa..Ihan kaikki kinnas masun kohdalta. Nyt pistin kaikki äippävaatteet nippuun. Aion käyttää vain verkkareita ja t-paitoja. Yritän kuitenkin joka aamu peseytyä, laittaa meikkiä ja tukan jotenkin etten ihan maastoudu..

Aurinkoa :cool:
Mustikka ja napanen 35+2
 
Heippa kaikki =) Mahtuisiko mukaan yksi uusi masunkasvattaja. Mulla on neljä lasta edellisestä liitosta pojat 21, 17, 12 ja tyttö 20. Kaksi heistäkin jo saamassa oman lapsen tänä vuonna. Eli olen tulossa mummiksi :D Uudesta liitosta kaksi lasta, tytöt 7 ja 2. Tämä raskaus tuli ihan yllärinä, kun kahden tyttösen saantiin tarvittiin apuja. Nuorimmasta plussasin kp 41, eli pettymyksiä täynnä oleva kuumeilu on yhä muistissa. Iloinen ylläri tämä on joka tapauksessa, kun alku hämmennyksestä täs pikkuhiljaa alkaa selvitä.

Osaankohan tehdä rivin listaan oikein. En ehkä muista kaikkea mitä pitäisi olla.
Milla-Sofia.....41......4.1.2014..........7/yht............SEKS

Tutustun tähän ketjuun, kun on aikaa vähän enemmän
 
Gabi tiedottaa lyhyesti nyt, ja myöhemmin enemmän...

Rakas tyttömme on täällä!!! Hän tuli maailmaan ke 1.5 klo 9.39. Strategiset mitat: 51 cm ja 4250 g. Lääkäri päätyi piiiitkän synnytyksen jälkeen valmisteltuun sektioon. Vauvalla ei ollut hätää! Toivumme edelleen sairaalassa, opettelemme uutta elämää ja olemme hurjan onnellisia tästä kaikesta !

Gabi ja vappupallo 3,5 vrk
 
Tervetuloa Milla-Sofia ja Kolibrinkukka! Lisäsin teidät listoille. Huudelkaahan, jos katsoin jotain tietoja kieroon :)

Myös Gabin ja Jaahasin vauvauutiset on nyt lisätty listan loppuun. Hieno kuulla, että pitkä odotus on vihdoin palkittu!!!

PH
 

Yhteistyössä