2005 Syntyneet lapsoset

Mä hyppään kanssa mukaan tänne :).

Elikkäs oon 23.9. 2 vuotta täyttävän pojan 28-v. äiti. Asustetaan Vantaalla.

Pikku-ukko puhuu paljon, monen sanan lauseitakin jo (ainakin 4 sanan lauseita tulee jo paljon ja ymmärrettäviä), päiväkodin täditkin jaksaa ihmetellä miten puhuu niin paljon :). Herra on pikku papukaija, eli kaiken kuulemansa toistaa. Viimex tänään sain sille nauraa, kun käytiin metrolla pankissa ja kuulutukset molemmilla kielillä, niin herra toisti perässä myllypuro, kvarnbäcken :D .

Pottaillaan kovasti ja herra osaa kyllä molemmat hädät sinne tehdä, mutta tässä kesän aikana tullut kummallista laiskuutta eikä viitti potalle mennä vaan tekee ennemmin vaippaan :). Päikkärit jo useimmiten nukkuu kuivana (vaikka vaippa vielä onkin käytössä).

Herra ruokailee itse, juo tavallisesta mukista tai lasista, syö haarukalla. Kengät osaa itse pukea ja housut riisua jos jaksaa yrittää, yleensä ei, vaan huutaa äitiä auttamaan |O .

Herra on kova leikkimään autoilla ja junilla, sekä rakastaa vettä: suihkussa, uimassa jne. Meillä on kohta vuosi nukuttu jatkettavassa sängyssä, jonne siirtyminen oli tosi kivuton tapahtuma, pääsee sitten ite pois kun heräilee. Nukahtamisessa tarvii äitin viereen, muuten juoksee sekunnissa pois sängystä vaikka olis kuinka väsy :).

Tuttipullosta meillä luovuttiin tossa kevät-talvella ja tuttia ei oo koskaan ollut käytössä.

Siinä nyt jotain tarinaa siis, että pääsen mukaan keskusteluihin, kunhan ehdin lukea kaikki nuo teidän aikasemmat kirjotukset :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmikaroliina:
Me käytiin tiistaina. Suosittelen kaikille! :flower: Meil oli tosi mukava päivä.
Meidän herra kävi mummin ja vaarin kanssa lomalla muumimaailmassa. Ihan intona oli siitä ja selitti samana iltana jo puhelimessa äitille, kuinka hän oli silittäny muumia jne. Ja edelleen muistaa silloin tällöin mainita, vaikka siitä jo muutama viikko aikaa.

Ja herra oli istunu ihan paikallaan ja seurannu sen muuminäytelmän siellä, vaikka normaalisti on sellanen elohopea, ettei hetkeäkään oo paikallaan, ruokapöydässäkin saa käskeä istumaan nätisti.
 
tiipeli
heips!
en oo aikoihin kirjottanu..lukenut oon teidän kuulumisianne. Poika täytti vajaa kuukausi sitten 2v ja sen jälkeen ei oo käytetty vaippaa muuta kuin unilla. Vahinkoja on sattunut, mutta ei enää vähään aikaan :D hieman helpotusta vaipparalliin, joka siis jatkuu pikkukakkosella.

nyt tästä lähdetäänkin uimaan... :wave:
 
elikkäs kesäkuun lopulla 2-v tuli täyteen.
päiväkuiva ja yötkin mutta vaippaa pidän öisin varmuudeksi. Kakat usein heti aamulla vaippaan. Se homma vaatii vielä harjoitusta että saadaan nekin pottaan.
Iloinen, touhukas ja "helppo" tyttö on ollut. Puhetta tulee ehkei kovin selvää mutta oma perhe ymmärtää :)
Juoksee lujaa ja ajaa kolmipyörää, hoitaa nukkeja, rakentaa palapelejä ja legoja.
Tämmönen tämä meidän perheen kolmas lapsi :heart:
 

MOI!!!! :wave:

En ole saanut aikaiseksi kirjoittettua kun on kiirettä riittänyt noitten meijän muksujen kanssa...
Sain aikaiseksi etittyä noi tytyn 2v mitat ja ne on 12.8kg ja 87.5cm.

Tänään vietiin isot tytöt käymään uimarannalla. 4vuotias juoksi päätä pahkaa järveen ja kivaa oli kun taas tää 2v vain varovasti kasteli varpaita ja sanoi että mä en jaksa enää uida :D . Kyllä onneksi sit vähän aikaa rannalla oltuamme uskalsi vähän enenmän kastella varpaitaan... Oli kyllä tosi kiva käydä rannalla.

Meidän neiti ei juurikaan tuttia ikinä ole syönyt ja senkin vähän lopetti noin 10kk iässä. Samoin tuttipulloa ei kauaa käytetty kun piti saada juoda mukista kun iso siskokin joi. Pullosta luovuttiin ennen vuoden ikää ja hyvin on maito mukista maistunut.
Mut nyt on taas mentävä!!!
Kirjoittelemisiin!!
 
Commander ollaankin odotus-ja vauva-aikoina oltu samoissa pinoissa keskustelemassa! Meillä tosiaan poika syntynyt 19.5.05..

Ylihuomenna mennään Puuhamaahan ja siitä jaksetaan höpistä jo kovasti, varsinkin kun kaveri tulee mukaan.

Tänään oltiin hammastarkastuksessa ja olin ihan yllättynyt, kuinka reippaasti näytti hampaita. Selosti hoitajallekin että "minä pesen hampaat aamulla ja illalla!" Enkä ollut kyllä käskenyt niin sanoa.. Saatiin sitten uusi hammasharja ja uusi tarra.

Meillä on kyllä nyt toiminut hyvin tuo tarrakirja pissojen ja kakkojen jälkeen. Eli aina kun poika on tehnyt pottaan hädät (nyt ollaan oltu 2,5 viikkoa ilman vaippoja -paitsi nukkuessa), saa tarran. Meillä on vaihdeltu Puuha Pete, Autot ja Nalle Puh tarrojen välillä.

Nyt on kyllä painuttava pehkuihin, kun ennen kuutta noustava ylös |O
 

Täällä keskustelevat:

Riquli ja pikku-neiti 02/05
Tirppis ja pikku-neiti 02/05
Hilbert ja pikku-mies 05/05
Poikienäiti ja pikku-mies 11/05
Myymä ja pikku-neiti 04/05
Tipunen ja pikku-mies 07/05
Lillmam ja pikku-neiti 07/05
Mimmikaroliina ja pikku-mies 02/05
Äitee2 ja pikku-mies 03/05
Venla-05 ja pikku-neiti 01/05
Pinokkio ja pikku-neiti 05/05
Meirami ja pikku-mies 03/05
Äiti22w ja pikku-mies 03/05
Tiipeli ja pikku-mies 07/05
Sonja74 ja pikku-mies 02/05
Vuokko43 ja pikku-mies 05/05
Leniah ja pikku-mies 10/05
Putte ja pikku-mies 04/05
Hepotyty ja pikku-neiti 02/05
Huvikummun Vääpeli ja pikku-mies 07/05
Pihlanmamma ja pikku-neiti 02/05
Blue Rush ja pikku-neiti 03/05
Akkavalta ja pikku-neiti 05/05
Commander ja pikku-mies 05/05
Topi69 ja pikku-mies 09/05
Riikka-78 ja pikku-mies 09/05
Annim ja pikku-neiti 06/05


Kylläpäs meitä on jo paljon.... =)
 
Meidän ukko lähti tossa just mummin ja vaarin kanssa isomamman ja -papan luo ja äitillä vapaailta :D. Tosin ei kovin kummosta vapaata oo, kun aamulla oltava töissä 7.00 |O (inhoaa niin aikasta heräämistä). Lomaa odotellessa (viikkoa yli kuukaus loman alkuun).

Ihan uteliaisuudesta kyselen, että osaatteko te muut viettää lapsivapaata, jos ootte sit kuitenkin kotona (eli ette lähde mihinkään). Mulla kun on taipumus sitte tehdä kaikkia kotitöitä vaan sen vapaan aikana kun saa tehdä ilman sitä pikkuapuria :D .
 
Eipä ole vielä tullu tilaisuutta viettää koti-iltaa, kun hyvä jos kerran puolessa vuodessa saa neidin jonnein yökylään, niin silloin on kyllä pakko yleensä lähteä tuulettumaan.

Oltiin tänään tytön kanssa pyöräilemässä, niin että vedin narusta ja tyttö polki. Nautti aivan suunnattomasti. Välillä sitä tuntee ittesä tosi tyhmäksi, kun katselee toisia äitejä, jotka samanikäisten lasten kanssa tekee jo vaikka mitä juttuja, mitä ittelle ei olis tullu vielä pieneen mieleenkään. Sit kun kokeilee oman neidin kans, niin sehän sujuu.

Kai sitä on vaan niin käsi kun toi neiti on ensimmäinen, eikä sinänsä kokemusta muuten pienistä lapsista, mut kaipa tosta hyvä tulee =)
 
riikka-78: Joskus osaan viettää lapsivapaata, viime viikollakin olin 4 pv naiskaverien kanssa mökillä 450km kotoa! Olin kyllä niin lomalla, en soittanutkaan kotiin kertaakaan, vaikka mieli kyllä teki. Kyllä se vapaa tosi terää tekee, nyt kokeneempana sen varsinkin huomaa (kohta 46v) :p Ollaan oltu perheen kanssa mökillä vilvoittelemassa, kotona käyty vaan välillä kääntymässä, onneksi on niin lyhyt matka. Poika (2,3v) ui kovasti jotain käsipohjan tapaista ja kaataa vettä päähänsä. Kyllä nauratti kun hän löysi papan käytetyt sukat ja retuutti ne käsivarren mitan päässä ja heitti ne takkaan :LOL:
 
Täällä onkin tälläinen kiva lista 2005 syntyneistä.
Meidän neiti syntyi 09/05 ja kohta olisikin 2v juhlat tiedossa.
Sitä ennen on pikkumiehen ristiäiset. :heart:
Meidän tytöstä tuli isosisko 2 viikkoa sitten.

Tämä meidän tyttö on kiltti, mutta osaa olla tuhmakin. Siis luonnetta on ja tempperamenttia.
Vielä ei meillä puhetta tule. Mamma, pappa on sellaiset sanat jotka tulee joka päivä. Äiti ja isi -sanalle on keksinyt omat äänet joista tunnistamme kun hän meitä kutsuu. Liikkumaan tyttö lähti aikaisin. Konttamaan lähti 6 kk ja kävelemään ilman tukea 8½ kk. Joten varmaan sen takia puhe tulee jäljessä.
Meillä oli talvella hyvä pottarytmi menossa. Mutta se meni päivässä pilalle kun isi oli tytön kanssa koko päivän kahdestaan. Nyt pottaillaan aika harvoin, koska neiti ei halua pottaan istua. Viimeks kyllä potalla istuttuaan pissa tuli heti, mutta ei se tuottanut jatkoa..
Tavalliseen sänkyyn neiti meni nukkumaan 1v8kk ikäisenä jotta pikuveli sai pinnasängyn. Hyvin meni sängyn vaihto ja neiti nukkuu siinä todella mielellään.
Yöunille neiti menee klo 19.30 ja herää 6-7 välillä.

Pitää yrittää tulla aina välillä lukemaan teidän juttuja ja vaikka kirjoittelemaankin.
 
=) Meillä olisi myöskin poika joka on syntynyt 10.5.05. Joulukuussa pojalle syntyi myös pikkusisko =) Poika puhuu aika hyvin ja monen sanan lauseita ja vaippakin jäi torstaina kokonaan pois. Mitat meidän pojalla oli toukokuussa 87cm/14kg. Osataan kovasti kiukutella ja uhmaakin löytyy,mutta osaa myös olla aivan ihana..Pikkusiskoa kohtaankin käyttäytyy vaihtelevasti. Välillä on aivan ihana isoveli ja toisinaan taas ei...

Olemme myöskin käyneet muumimaailmassa,mutta taisimme valita huonon päivän,kun saimme jonottaa alueelle 1 1/2 tuntia ja tungos oli aivan kauhea :| Mutta pääsi poika kuitenkin tekemisiin muumihahmojen kanssa ja oli iloinen siitä :) TiTiNalleakin käytiin reilu viikko sitten katsomassa :)
 
Heippa pitkästä aikaa. Lukemassa olen käynyt, mutta kirjoittaminen nyt jäänyt... Käytiin kesäloma reissu tekemässä toissa viikolla ja viime viikko sitten ollutkin kauheeta kiirettä kotona kun kaikki on muka niin "rästissä".
Tyttö kovasti odottaa vauvan syntymistä, vaikka toisaalta ei oikein sitä kuitenkaan ota ymmärtääkseen. No, toivotaan että kaikki tulee menemään hyvin. Hyvä yhdistelmä vaan kun on tuo 2-v vähän uhmakas ja äitillä raskaushormoonit teke tehtäviään, niin välillä on aika sota päällä. Mutta kuitenkin olen huomannut että tyttö enemmän isäänsä kokeilee kuin minua. Mutta ihana viettää oikein laatuaikaa vielä tämä viikko koko perheen kesken, kun mies lomalla. Itse jäin jo kuukausi sitten sairaslomalle, ja pian sitten äitiyslomalle, niin tytön kanssa voi kaikkea kahden keskistä hommata ja panostaa nyt paljon häneen ennen vauvan tuloa.
Ilmoitn tänään tytön muskariin, alkaa tämän kuun lopussa. Ihan kivaa vaihtelua meidän arkeen. Ja jos sieltä uusia tuttuja ja leikkikavereita saisi, me kun ollaan täällä uudella paikkakunnalla vasta muutamia kuukausia asuttu, niin ei oikein ketään tunne, eikä ihan naapurissa näin pieniä olekaan.
Mutta nyt tyttö päiväunilla, joten äkkiä silittämään ja touhuamaan kaikenmoista.
 
Heippa.

Eipä ole tullu kirjoiteltua,meillä poika on saanut taas kasvun vauhtiin ja on nyt 12kg ja 87cm,kyllä sitä ollaan nostettukkin.Poika ollu nyt terveenä mitä nyt mahavaivat välillä kiukuttaa kun osa ihmisitä ei ymmärrä että kokojyvä on viljaa :headwall: noh kaikki ei ajattele aina ihan loppuun asti.

Muuten kesä on menny aika hyvin,ollaan perhereissuja tehty ja mie olen poikien kanssa kolmestaan käyny reissuilla kun toi mein isukki tekee niin paljon töitä.

Kuivaksi poika on melkein oppinu ja ostettiin oikeita pikkukalsareita mitä veikallakin on ni nyt ei halua vaippaa kun joskus ja sitten tietää et maha on kipeä.On muuten herttasen näköisiä nuo 90cm kalsarit verrattuna isännän kalsareihin.
 
Meilläkin on uhma valloillaan ja kovaa onkin. Joka ikisestä asiasta saadaan kova huuto aikaiseksi. Ja tietenkin äidin vika kun poika ei saa vetskaria kiinni. Poika on nyt ollut muutamia aikoja ilman vaippaa ja osa pissoista on osunu pottaankin ;)

Vaikeeta tän uhmiksen kanssa on tuo syöminen. Varsinkin kun poika on erittäin rajoitetulla kolmen ruoka-aineen dietillä niin koitappas siinä selittää että ei, ei, sinä et saa jäätelöä kun tulee vatsa kipeäksi... Olen sokerivettä pakastanut "jäätelöksi" mutta ei se ole sitte sama asia. Minkäs teet :/

Pyörilystä poika tykkää todella paljon ja sisällä piirtelee, muovailee ja tekee legoa. Ja jos on oikein hurjat leikit niin otetaan avuksi kasa dinosauruksia ja karjutaan :D
 
Tänään oli taas sellainen päivä, että meinasi mennä hermot. Tai se alkoi jo eilen illalla. Poika väänsi housuihinsa kunnon tortut kaupassa... Tänään tarhan jälkeen kylässä teki pissat housuihin ja kotona 3 pissat. Oikeesti, kohta on pojalla taas vaipat jalassa :kieh:
 
Kylläpäs teidän lapset osaa monenlaista jo. Minun tyttöni 09/05 sanoo vasta muutamia sanoja ja on aina vaipoissa. Pitäisi varmaan aktiivisemmin opettaa sitä potalle. Mutta se aloitti juuri tarhassa ja nyt on tullut niin paljon uutta että ei varmaankaan ihan vielä kannata. B)
 
Siiri Kaarina, tervetuloa! Teillä siis alkoi juuri päiväkoti? Miten on sujunut? Onko tyttö jäänyt itkemään perääsi ja entäs sitten kotona?

Me aloitetaan ensi viikolla harjoittelu päiväkodissa, ja hieman jännittää. Eilen olin ihan ahdistunut, mutta nyt on jo parempi mieli.

Meidän herra on nyt täysin päiväkuiva, enää vain unilla vaippa. Puskapissat on erityisesti in, vaikkei olisi hätäkään niin puskaan on päästävä :) . Tsempit Hilbertille! Ootteko te kokeilleet puskapissejä, jos vaikka jotain auttais?

Muuten ei herralla uhmaa pahemmin ole, mutta sekä päivä- että yöunille meno on yhtä h---ä. Sängystä karataan vaikka siinä ollaan vieressä, on nälkä, jano, pissahätä yms. No, jos nyt hoidon alkaessa saatais tämä asia kuntoon...

Kiva on lukea kaikkien kuulumisia!
 
Arttu on niin minä ite et voi ihme,kaikki pitäis saada tehä ite,missään ei sais auttaa ja sit siltä menee hermo kun ei onnistu,puskapissi on artullakin kova juttu ja siellä ravataan vaikka ei pissitäkkään,oltiin tuossa mökillä yön yli ni järvessähän nuo pojat puljas koko ajan ja veikka opetti artulle käsipohjaa...joten äiti ei saanu edes koskea,istuin laiturilla syöksy valmiudessa jos jotain käy ja onneks ei käyny.

Mites olette äidit jakselleet?Saatteko apua lasten hoidossa?

Miulla on viime aikoina tää jaksaminen ollu tiukilla,ikävien juttujen takia mutta aurinko rupee paistamaan jo tännekkin ja mieli pikkuhiljaa piristymään,vaikka tänään on ollukkin :headwall: päivä.Apua ei kauheesti saada,appivanhemmat auttaa kun vieressä asuvat mutta vain pyytäessä (onneksi) =) ja silloinkin ihan mielellään auttavat.
 
Äitee2 Lastenhoitoapu on aika minimaalista, muutaman kerran vuodessa lapset ovat hoidossa isovanhemmillaan. Jaksettava on vaikka joskus kyllä perheen ja kolmivuorotyön sovittamisessa on omat haasteet. Meillä siis molemmat tekevät 3-vuorotyötä. Nytkin töissä, harvemmin kolmen aikaan olen hereillä...

Pojalle ei erityistä, puhe kehittyy hurjaa vauhtia nyt, kun tutti on ollut poissa kuukauden päivät. Nyt tulee kolmisanaisia lauseita ja paljon miksi/minne kysymyksiä. Meidän eskarilaisella on kans kova uhmaikä tai jokin sellainen joten vilskettä riittää kun on kaksi uhmakasta talossa... Siihen lisätään vielä esimurrosiässä oleva esikoinen, 30-kriisissä oleva perheenäiti ja mies joka yrittää tasapainoilla meidän muiden kanssa :whistle: :whistle: Kaipaisin kyllä pientä taukoa tästä kotielämästä vaikka noi lapset on kyllä ihania ja olen kiitollinen heistä. Edes muutamaksi tunniksi... :ashamed:
No, syksy tulee ja uudet tuulet puhaltaa niin eiköhän mielikin piristy :)
 
Heippa!
Jos joskus harvoin saa lapsenvahdin niin kyllä lähdetään "ulkoilemaan". Apua ei saa lapsenhoitoon,ei ole kuin yksi isovanhempi elossa, joten kunnon räkätaudissa on lastani hoitanut (= maannut sohvalla), kun mies on ollut töissä B) Me muuten juodaan Gefilus-piimää ruokajuomana ja nyt kahdelta vatsataudilta ollaan säästytty, vaikka lähipiirissä on muut sairastaneet.
Mukavaa viikonloppua kaikille! Ja tsempit Hilberttille!
 
Täällä on jakseltu ihan hyvin kahden pienen kanssa ja lastenhoitoapua on tarjolla tasaisin väliajoin =) Mies ei kyllä juuri hoitoapua tarjoa...Täytyy vaan hyvissä ajoin alkaa kyselemään... Mummot ottavat mielellään lapset hoitoon vaikka viikonlopuksi. Yleensä toinen menee toiselle ja toinen toiselle =) Helpotti hieman,kun poika oppi kuivaksi ja pikkusiskokin on melko helppo vauva,nukkunut yöt läpeensä 2kk iästä asti,eikä tuttiakaan syö joten ei tarvitse sitäkään öisin nousta antamaan =)
 

Yhteistyössä