2008 marraskuisten lapsoset

Tervetuloa unnamaj! Ihana nimi tuo Unna, mistä se tulee? :)

Tsemppiä muuttajille, ei taida olla maailman helpoin juttu muuttaa? Mutta mukavaa kun ootte löytäneet mieleiset uudet kodit.

Tuosta pottajutusta pitikin sanoa, että meillähän ei aikaisemmin onnistunut nuo pottajutut ollenkaa. Tai siis saattoi istua kyllä potalla, mutta ei sinne mitään tullut. Nyt sitten kuukausi sitten tais tulla se oivallus mitä siinä potalla istuessa kuuluu tehdä. Päivisin ei tartte sisällä ollenkaan vaippaan, ja pyytää kyllä pissalle/kakalle vaiks ois vaippa jäänyt päiväunilta tai ulkoilusta päälle. Toisinaan pissaa päikkäreillä tai yöunilla vaippaan. Ulkona jos pissittää niin pyytää potalle.

Tulikin sitten mieleen, että miten teidän lapset nukkuu vielä päikkäreitä? entäs miten menee yöt? Meillä on harvassa ne yöt, jolloin nukkuis heräämättä aamuun asti.


Maitooo ja :xmas: :xmas: :xmas:
 
maitoo Kiitoksia! Unna nimi tulee siitä kun serkkuni alkoi kutsumaan minua pienenä Unnaksi. Ei osannut siis sanoa oikeaa nimeäni Jonna :) Kun Unna oli syntynyt ja naapuri uteli nimeä niin hän tokaisi että sehän on saamen kieltä. Olin aivan paniikissa kun en tiennyt mitä se tarkoittaa :whistle: Mutta onneksi se tarkoittaa pientä, joten sopi ihan hyvin :D

Noihin päikkäreihin piti kommentoida että meillä jäi ne pois vallan kesällä. Ja sen jälkeen aikaistu nukkumaanmeno tunnilla ja yöt rauhoittu vallan. Unna heräili kolme neljä kertaa sitä ennen yöllä, nyt nukkuu kaksitoista tuntia yöllä putkeen.

Jos sitä lähtisi tuon pikkuisen kanssa leipomaan pipareita kun ensimmäinen satsi on jo tuhottu :)
 
Tervetuloa unnamaj mukaan! Kiva kun saadaan pitkästä aikaa uusi mukaan =)

Kiva myös kun "tuttuja" tullut tänne jatkamaan =)

Meillä nukkuu neiti vielä päikkärit. Tosi hyvin itseasiassa, vaikkei tutiakaan ole enää! Onneks nukkuu, saadaan hetki rauhaa keskelle päivää =) Ja voin isomman tytön kanssa esim. askarrella, leipoa, tai laitan katsomaan titia niin saan itse hetken omia hommia tehdä ;)
Päiväunille laitan 12 - 12-30, riippuen monelta on aamulla herännyt. Ja onko miten väsyn oloinen.

Yöunet alkavat noin 20.15 ja loppuvat 08 - 09. Ja ihme kyllä, nukkuu heräämättä! Muistatte varmaan mitä painajaista meillä oli reilu vuosi : / Toki välillä näkee painajaisia, tai herää siskonsa itkuun. Mutta ei valvota sitä paria tuntia kuten ennen!

Joulu...
Mun pitäisi kans pipareita tehdä tyttöjen kanssa! Jos parin viikon päästä. Ja tekisi mieli tehdä parin vuoden tauon jälkeen piparkakkutalo :xmas:
Toffeeta tein parikin satsia. Eka vaan ei jähmettynyt, joten vedeltiin suoraan astiasta lusikalla :D Toinen erä onnistui melkein täydellisesti. Muutamat muunnelmat ohjeesta mielessä. Tarkoitus olisi viedä kyläillessä joulun alla itsetehtyjä makeisia tms. Ja tietenkin itse koristelluissa lasipurkeissa. Tiimari on saanut meikäiläiseltä tänä syksynä hyvin rahaa ;)

Pottajutut meillä alkaa paremmin heti kun päivälasta lähtee. Käy kyllä päivän aikana 0-2x istumassa. En vaan tiedä kuinka paljon saa istuttaa ilman lastaa.

Meillä on enää 3 viikkoa jännittävään, pelottavaan ja jopa mullistavaan lääkärikäyntiin! Silloin selviää että joko tuo lasta lähtee pois. Olisi kyllä niiiiin paras joululahja mitä voidaan toivoa!
 
Maitoo, meillä nukutaan päikkärit 1-1,5 tuntia ja nukkumaan menee klo 20:30-21 maissa, nukkuu noin 7-7:30 saakka. Usein nukahtaa illalla melko suorilta, mutta joskus pitää puoli kymmeneen-kymmeneenkin käydä laittamassa peittoa päälle. Viime aikoina yöt on kyllä olleet vähän levottomia, havahtuu monta kertaa yössä kitisemään ja kiehnäämään ja huutamaan iskää tai äitiä. Mutta kuulemma päiväkodissa on päiväuniaikaan tosi väsynyt ja nukahtaa aina heti, joten ei olla lähdetty rajoittamaan päiväunia vielä.

Pottailussa on saatu aikaan jo yhdet kunnon kakat sitten tarrojen käyttönoton. Voi sitä riemua ja hyppimistä ja kiljahtelua, kun se kakka tuli pottaan! On kyllä kakannut pottaan ennenkin, mutta nyt tiedossa oli se tarra :D Maitoon tytöllä on kyllä hienolla mallilla nuo vessahommat, samaan tähdätään!
 
Vilhon 2v-neuvolakuulumisia: painoa pojalla 13,7kg, pituutta 90cm, päänympärys 51,9cm, kasvaa siis ihan ok omalla käyrällään. Hienosti teki palikkatornia, leikki pallolla, teki palapelin, piirsi ja jutteli kirjan kuvista neuvolatädin kanssa.

Meillä oli vähän jännä yö. Seinänaapuri poltti asuntonsa! Oltiin just menossa vauvan kanssa nukkumaan (siinä puol 2 yöllä) kun rupes kuulumaan rappukäytävästä naapurin huutoa ja hetken päästä meidänkin kämppä ihan savussa. Kerkesin vaan sanomaan miehelle että pitäsköhän varmuuden vuoks soittaa palokunta kun olikin jo palomiehet käytävässä...
Koko yö tuuletettiin ja vieläkin kyllä haisee,saas nähdä jääkö meidän vaatteisiin ja tavaroihin savunhajua (ja jos jää niin hitto soikoon se muija saa maksaa...murrrr)
Naapurimme on siis tämmönen ihana alkoholisoitunut vanhempi rouvashenkilö josta muutenkin on jo ollut harmia (lähinnä meteliä ja röökinsavua)..

Lauantaina vietetään pienimuotoisesti Vilhon 2v-synttäreitä ja vauvan nimiäisiä eli hirvee siivoamisurakka ja jotain pitäis leipoakin!
 
Moikka!

Luminka: unohditko lisätä meidät etusivulle?

Joulua en oo ehtinyt paljon miettiä. Jotenkin vaan päivät menee niin nopeesti, ettei koulupäivän jälkeen juuri ehdi mitään tehdä. On meillä jouluvalot pistetty ulos ja sisällekin mut siihen on jäänyt. Olis kiva saada muutakin joulun fiilistä jo esille.

Yöunet meillä on katkonaisia edelleen. Lumi nukahtaa kahdeksan paikkeilla ja herää klo 01-04 ekan kerran, jonka jälkeen loppuyö on tosi katkonaista. Otetaankin Lumi yleensä heti viereen nukkumaan kun herää ekan kerran ni pääsee helpommalla. Lumi kun ei osaa vieläkään nukahtaa itsekseen herättyään. Saa aina loputtoman hysteerisen itkukohtauksen jos ei mennä sängyn viereen laittamaan takaisin nukkumaan. Ollaan yritetty kaikanlaisia taktiikoita ton nukkumisen parantamiseksi, mut ei tunnu auttavan. Nykyään sentään illalla ei tarvi silitellä Lumia uneen niinkuin joskus, mutta samassa huoneessa pitää olla kunnes nukahtaa. Mä välillä itken tuolla nukuttaessa kun tuntuu, et menee ihan väärin nukuttamiset. Joka puolelta tulee neuvoja, et pitäis opettaa lapsi nukahtaa itsekseen, mut kun en vaan pysty huudattaa toista joka ilta pari tuntia uneen ja sitten kuunnella miten nyyhkyttää vielä tunnin päästäkin unissaan :(
Tää tapa nyt toimii toistaiseksi ni olkoon niin.

Mutta hienoa kuulla Luminka, että teillä nukutaan nykyään hyvin! Muistan kyllä teidän taistelut.

Tervetuloa unnamaj! Yritän itsekin aktivisoitua :)

Dara + tytöt 11/10 ja 06/01
 
Viimeksi muokattu:
noonie: hui kauhea mitä teille on yöllä käynyt! Onneksi ei kuitenkaan käynyt pahemmin! Huhhuh varmaan melkoisen pelottava tilanne. Ikävää toi haju :(

Ja piti myös sansen Onnin kuvia taas kehua! Ihanat vaatteet ja ihana pikku mies :D
 
Dara: kyllä se vielä joskus oppii nukahtamaan ittekseen? Mun mielestä jokainen tekee niinkuin parhaakseen (tai helpoiten :) ) näkee. Jos se on sun mielestä parhain tapa niin jatka ihmeessä. Mutta jos oot ite siihen väsyny, niin sitten varmaan pitäis jotain muuta yrittää.

Me jätettiin tänään päikkärit kokonaan nukkumatta, kokeillaan meneekö yö sitten paremmin. Normisti on nukkunut päiväunet pari tuntia klo13-15

Noonien perhettä oli kyllä säikäytetty pahemman kerran, onneksi ei kuitenkaan käynyt pahemmin!

Luminkalle ja tyttärelle tsemppiä sinne lääkärikäynnille, toivotaan että saatte hyviä uutisia! Taidan "varastaa" tuon toffeen ohjeen sun blogista ja kopioida muutenkin tuota purkki-ideaa... :xmas:
 
Dara: joo, näköjään olit jäänyt välistä =) Mutta nyt on teidätkin listalle lisätty.
Ja kiitos! Jospa teilläkin joskus opitaan itsenukahtamisen taito.

Noonie: Ompa kamala juttu! Varmasti teidän perheellä olisi nyt muutakin tekemistä kuin tuuletella savun hajuja kämpästä :(
Kai naapuri lähtee tuollaisen jälkeen pois? Menikö sen asunto remonttiin?

Jee, meillä on tyttö tehnyt tänään kahdet pissit pottaan (kolmesta istunnosta) =) Aamulla ja ennen saunaan menoa. Oli kyllä niin ylpeä itsestään että :heart:

Meinasi meikäläiselle eilen käydä vähän huonosti... Olin neulomassa nojatuolissa. Kävin hakemassa kaapista jotain (en muista mitä ) ja ISTUIN NEULEPUIKON PÄÄLLE :eek: Pari sekuntia meni kun tajusin että nyt tapahtui jotain. Siinä se puikko tökötti reiden ulkoreunassa vinossa! Hädissäni yritin ottaa pois, ei liikahtanut mihinkään. Tässä vaiheessa aloin kiljumaan miestä vierestä auttamaan. Tytötkin alkoivat itkemään... Mies veti puikon pois reidestä, oli kuulemma ainakin 5cm uponnut :O Yllättävää, ei vuotanut verta kuin pienen tipan.
Sisko tuli käyttämään mut ensiavussa, putsasivat vain ja naureskelivat miten nyt noin oli päässyt käymään :D Kerran kyse oli neulepuikosta, ei tarvinnut jäykkäkouristuspiikkiä laittaa..
Onneksi ei ole kipeä, toki saa varoa etten mihinkään kolauta. Kävelemään pääsee ja sinänsä kaikki ok.
Kaikkea sitä voikin tapahtua... Huh.. Vieläkin tulee kylmät väreet kun näen silmissäni tilanteen..
(sain muuten tänään tehtyä lapaset loppuun, en tosin kertaakaan jättänyt puikkoa istuinosan ja käsinojan väliin ;) )
 
Luminka: tota on kyllä vähän koomista kuvitella, mutta varmasti ei tuntunut kivalta!! Itse oisin varmasti kans huutanut paniikissa apua että oon lävistänyt itseni!!

Dara: täällä kans valvotaan edelleen. Tosi samanlaisia öitä kuin teillä. Maya itseasiassa oppi menee nukkumaan yksin kesällä, mutta syksyllä tuli sellainen nukkumaanmeno kauhu että piti siirtää takas meidän huoneeseen ja joka yö tulee väliin. Ja siis sekä yö että päiväunille ei mene ellei siinä makaa sen vieressä. Eikä mulla ole tällä hetkellä muutenkaan voimia juosta sen perässä jos karkaa, joten helpointa vaan pysyä siinä vieressä. Mä kyllä luulen että tää on itseasiassa aika yleistäkin. Enkä mä nyt ihan tajua miksi sen lapsen pitäis olla niin itsenäinen että nukhataa yksin, jos kaipaa turvaa. Mun siskolla on 7,6 ja 4 vuotiaat ja joka ilta istuu niiden huoneessa ja lukee sadun ym johon kaks nuorinta nukahtaa. Mun mielestä tollaiset tavat voi olla oikeastaan ihan kivojakin. Mutta kyllä mustakin ois kivaa jos Maya suostuis olee yksin sängyssä eikä ainakaan yöllä tulis meidän viereen. En nimittäin tajua mitä tästä tulee sitten kohta kun vauva syntyy, meistä ei ole perhepeteilemään nyt jo on ahdasta kun Maya vielä potkii ja heiluu niin paljon nukkuessaan...

Pottailussa on täällä otettu takapakkia. Harmittaa, kun toivoin sitäkin että ois pian ollut vain 1 vaippahousu eikä kahta. Mutta tässäkään asiassa mulla ei vaan tällä hetkellä oo fyysisiä voimia taistella Mayan kanssa ja sen verran itsepäinen tapaus on... Istuu kyllä pari kertaa päivässä potalla, mutta ylensä karkaa pois ja ei enää kerro milloin kakkakaan tulee, vaikka välillä aina kertoi ja saatiin jokainen kakka pottaan. Nyt itseasiassa menee aina piiloon ja salailee kakkaamista.

Tänään mennään kummitytön 1v synttäreille, hauskaa. Mulla on sosiaalinen elämä jäänyt tosi vähiin kun en jaksa paljon liikkua näiden kipeiden lonkkien ja lantion kanssa ja jättimahan etenkään nyt kun muutettiin pois keskustasta. Kivaa kun on piha, mutta en kauheesti tykkää busseilla kulkemisesta, etenkin kun pitää kävellä lumituiskussa pysäkille ja venailla siellä... joo oon tottunut asumaan ydinkeskustassa, huomaako ;)?
 
Noonie, kauheeta tuo tulipalo! Tuli heti mieleen, että korvaako kotivakuutus savuvahinkoja? Toivottavasti pääsisitte eroon tuosta naapurista. Meillä on kans alakerrassa yks juoppo pariskunta ja niiden kämpän kohdalla rappukäytävä haisee tupakalta ja joltain suitsukkeilta, kauhea lemu! Mutta tammikuussa ne naapurit on historiaa, kun me muutetaan!

Luminka, AUTS! Ei osannut kuvitellakaan, että neulepuikko vois upota jalkaan, melkoinen seivästys! Onneks ei osunut mihinkään hermoon tms.

Dara, mun mielestä kantsii tehdä nukuttamisen kanssa siten kun parhaiten toimii. Jos siis jaksat itse istuskella sängyn äärellä kunnes lapsi nukahtaa, niin ei kai tilanteesta kannata tehdä ongelmaa. Turha sitä on murehtia, mitä muut/kasvatusoppaat/kakspluspalsta sanoo. Jaksuja!

Mä alan olla aika poikki noihin yöllisiin herätyksiin ja iltavalvomisiin. Eilenkin poika meni nukkumaan klo 20:30, mutta sitten klo 21:30 tuli kakka vaippaan, ja sit kymmeneen saakka huuteli sängyssä. Yöllä pari-kolme kertaa piti käydä laittamassa peittoa päälle ja aamuyöstä alkoi huutaa oikein kunnolla ja oli kiivennyt sängystä pois. Juoksi ympäri olohuonetta itkeä röllöttäen, kävin kantamassa sänkyyn. Hetken päästä huusi taas ja mies meni katsomaan, niin oli tullut kestovaipan lahkeesta pissat sängylle (meillä on yks vaippa jossa oon ommellut kuivaliinakankaan väärin päin, eikä se näköjään ime) :headwall: Mies vaihtoi lakanat ja vaipat ja sit saatiin nukuttua yö loppuun. Ilmeisesti siis tuo pissahätä herättää pojan öisin?

Lisäksi oon aika puhki töiden ja opiskeluiden kanssa. Iltaisin vapaa-aika menee opiskeluihin ja nukkumaanmeno viivästyy, kun istuu sängyssä lukemassa puolilleöin. Tarttis vissiin priorisoida ja yrittää nukkua silloin alkuyöstä heti kun pojan saa nukahtamaan :confused:
 
Mä voisin ilmoittautua piiiitkäään tauon jälkeen mukaan.
Olen teitä kyllä "salaa" seuraillut, mutta en olevinaan jaksanut kirjotelle.
Nyt olen kotosalla, jäin työttömäksi. Ja tässä rauhassa ajattelin etsiä uutta työtä. Tai jos saisi itsensä "edes" raskaaksi, niin voisin sellaisenkin "projektin" tässä ottaa kantaakseen :)

Poika on siis perhepäivähoidossa ollut jo 10 kk ikäisestä lähtien ja on edelleen. En ottanut pois, vaikka kotosalla olenkin. Saa ainakin toistaiseksi siellä olla, kun tykkää siellä niin olla, ainakin useimmiten.

Meillä on syksyltä kamala sairauskierre. Se alkoi jo elokuussa kun minä itse olin polvileikkauksessa keväisen tapaturman takia. Syyskuussa minä ja poika sairastuttiin flunssaan, jota on jatkunut näille päiville saakka enemmän ja vähemmän akuuttina.
Pojalla ollut 2-3 kurkunpäätulehdusta, yli kuukauden jatkunut korva- ja nielunpääntulehdus. Nyt pitäisi 2 antibioottikuurin jälkeen olla ok. TOivottavasti ei heti tule uutta flunssaa, siinä vaiheessa tulee kyllä putket korviin heti meillä.
Minä olen akuutissa poskiontelontulehduksessa, joka ei nyt millään ota parantuakseen. Eilen pukteerattiin, mutta silti aivan järkyttävät poski-, ien- ja hammassäryt jatkuvat. No ehkä toi pilleripino, jonka päivittäin ota tähän, auttaisi. Muuten edessa ensi viikolla taas punkteeraus.

Meillä vasta siirrytty isojen poikein sänkyyn nukkumaan. Ja hyvin sinne on kotiutunut. Vaipat edelleen käytössä, yritetään päivittäin kyllä pikkarien käyttön opettelua. Mutta se menee siihe, että ei tarvi mennä pisulle, vasta kuulemma sitten , kun vahinko on jo housuissa. Vähän on vielä opettelemista tossa vessaan menossa. Järjestys hieman väärä...
Nyt ajattelin kanssa tuota tarrakonstia ottaa käyttöön, jos sillä vähän saisi tota vessakäyttäytymistä opetettua...

Hyvää talvista päivää kaikille!

Sarppav ja poika 11/08
 
Kiitos kaikille tsemppauksesta! Heti tuli parempi mieli ton nukkumisongelman suhteen. Eihän meillä tosiaan mitään ongelmaa ole, kun asiasta ei tee ongelmaa :) Ja kyllä tuo isompi siskokin pitkään vaati iltaisin vierellä istumista ja öisin saattoi kömpiä viereen, mut kummasti vaan on hänkin oppinut ihan itse nukkumaan :)

Luminka: kävipä huonosti neulepuikon kanssa! Ei oo itellekään käyny mielessä et se vois tosiaan tolleen upota.

Mulla on isomman lapsen villasukkaprojekti nyt pahasti vaiheessa. Eka sukka melkeen valmis mut sit loppu innostus. Oon tehnyt vaan Lumille sukkia ja ne on niin pieniä vielä et on kiva tehdä ku tulee nopeeta valmiiks. Esikoisella on kuitenkin ihan aikuisen jalka jo, kengännumero 38. Noh, täytyy koittaa saada noi sukat valmiiks.

Pottailu meilläkin vähän takapakkia ottanut päiväkodin aloituksen jälkeen. Kotona sujui aiemmin jo tosi hyvin ilman vaippaa mut päiväkodissa on pakko olla vaippa eikä Lumi osaa aina sanoa jos on hätä. Kotonakaan ei sitten enää oo pissahätää maininnut mitenkään, usein kyllä pissa tulee pottaan jos potalla istutaan, mut vaippa on aina märkä myös. Kakka tulee vaippaan, ennen se tuli aina pottaan.
 
Lasten pikkujouluista palattu, kolme tyytyväistä lasta mukana. Nyt istuvat- ilmeisesti väsymyksestä lamaantuneina- sohvalla ja katsovat ohjelmaa haista. Ihana hiljainen tovi.

Dara, oon ihan samaa mieltä kun muutkin että teette ihan just niinkun itsestä parhaalta tuntuu, sano kuka mitä hyvänsä. Meillähän Wilma ja Oskari on nukahtanut itsekseen koko ikänsä, ei ole tarvinnut mitään nukutusjuttuja, mutta sen jälkeen kun isojen sänkyyn siirtyivät niin juoksentelu alkoi. Nyt sitten nukutetaan niin että toinen vanhempi makaa patjalla kaksikon sänkyjen välissä niin kauan että nukahtavat. Ja tää on meille ihan ok, kyllä ne sitten aikanaan ihan itekseenkin nukkuu. Mutta mä en jaksa sitä että kannan kaksi ipanaa uudelleen sänkyyn sen tuhannen kertaa illassa. Näin siis mennään meillä. Jaksuja teille!

Pottailussa sen verran edetty että potalla kyllä istutaan muutaman kerran päivässä, mutta saaliita on aika turha odotella. Oskari sillon tällön pisun päästää, mutta Wilma ei sitten millään. Mutta istutaan sitten kuivana siinä, kai se saalis joskus tulee. Keväällä sitten hirvee prässi päälle että oppivat kesän aikana kuivaksi :LOL:

Nyt taidan mennä vääntämään vispipuuroa iltapalaksi.

Kiva kuulla sarppav:stäkin!

HM
 
täällä on tänään vietetty Vilhon 2v-synttäreitä ja vauvan nimiäisiä. Vilhon pikkusisko sai nimen Sanni Lumi Syrilla :heart:
Juhlat meni oikein hyvin vaikka aika moni ei päässytkään paikalle töiden tai sairastumisien vuoksi, mikä tietty oli vähän harmi.
Vilholla oli kivaa kun sai huomiota, lahjoja ja makeaa. Lähti sit vielä mummolaan muutamaks päivää.
Kerkesin juhlien jälkeen vielä shoppailemaan stockalla joulukoristeita ja tekemään pikkulenkin tuolla purevassa pakkasessa.
tässä meidän synttärisankari:
 
Heippa, muistaakohan kukaan enää meikäläistä...?

Päätin minäkin piiitkästä aikaa tulla tänne kuikuilemaan... En tainnut tuonne taapero-puolelle kertaakaan kirjoitella, kävin kyllä välillä lukemassa kuulumisia.

Niin ne vaan nämä meidän vauvat on kasvaneet isoiksi tytöiksi ja pojiksi :O. Mulla olisi töihinlähtö tammikuussa edessä ja tavallaan odotan sitä kuin kuuta nousevaa, mutta toisaalta on tosi haikea fiilis : /. Minea sai onneksi paikan samasta ihanasta päiväkodista, jossa veljensäkin oli hoidossa joten sen suhteen ei tarvitse huolehtia ja yöuniaan menettää.

Meillä on nukuttu 10kk lähtien todella hyvin, silloin jäi tutti pois käytöstä ja vaikutus oli, ettenkö sanoisi, radikaali. Sitä ennen meilläkin nukuttiin melkosen huonosti. Toki vieläkin joskus heräilee, mutta nukahtaa kyllä yleensä heti uudestaan. Ja päikkärit nukkuu vielä säännöllisesti, tuskin vähään aikaan ollaan niistä luopumassa.

Niin ja Minea on nyt n. pari kuukautta ollut täysin kuiva, ei siis yölläkään tarvitse enää vaippaa. Yhtäkkiä vaan oppi ja kypsyi tuohon pottahommaan, vielä elokuussa ei ollut kertaakaan saanut mitään tehtyä pottaan eikä oikeestaan suostunut siinä edes istumaan kahta sekuntia kauempaa. Ajattelin jo ettei siitä pottailusta taida mitään tulla, mutta yhtäkkiä se alkoikin sujua =)

Meillä ollaan oltu suht terveinä muutamaa flunssaa ja korvatulehdusta lukuunottamatta ja pikkasen jännittää, että tuleeko joku tautikierre heti kun aloittaa päiväkodissa : /. Mutta se jää nähtäväksi, eipä niitä etukäteen kannata murehtia.

Alan nyt vähän lukemaan taaksepäin näitä juttuja, jospa sitä vaikka yrittäisi vähän aktivoitua palstailemaan taas =).
 
piti tulla vielä kommentoimaan juttuja kun lueskelin lisää :) luminka, mä olisin varmaan mennyt ihan paniikkiin kun puikko törröttää ihosta!huh! onneks ei sit kuitenkaan käynyt pahemmin!

meillä nukutetaan myös poikaa edelleen ja en koe sitä yhtään huonona juttuna. luetaan eka jotain kirjaa, sit saatan laulaa jonkun unilaulun (jos mies nukuttaa niin silloin ei lauleta ;) ) ja sit vaan köllötellään kunnes poika nukahtaa. poika ei todellakaan kykene nukahtamaan yksin, jos (ja kun) yöllä herää, ei pysty rauhoittumaan itse takas uneen vaan tarvii aina jomman kumman vanhemmista sänkynsä viereen muutamaksi minuutiksi.
nyt meillä on yöt muuten olleet taas tosi levottomia, Vilho herää monta kertaa itkemään ja kiukkuamaankin, näkee unia tosi levottomasti välillä ja puhelee unissaan. nyt viime yö oli rauhallisempi,toivottavasti jatkuu samanlaisena.

pottailu ei ole mitenkään aktiivisesti meillä päiväohjelmassa vielä, pöntöllä ja potalla kyllä tykkää olla mutta nyt ei hetkeen ole tullut tulosta. yleensä haluaa pissalle vasta kun se on jo lirahtanut vaippaan. en aio ottaa tosta stressiä, pikkuhiljaa kai tuohonkin sit oppii.

nyt on kovasti toi puhuminen ja kiipeily+juokseminen tapetilla, jatkuvasti poika ravaa hirveää vauhtia jonnekin ja esittelee juoksutaitojaan ja sit kiipeilee tietenkin kaikkialle minne ei saisi ja höpöttää taukoamatta (ja mitä väsyneempi on, sitä enemmän puhe sisältää ihan totaalista siansaksaa :heart:)

kivaa kuulla vanhoista tutuista, hc, sarppa ja muut! :)
 
Moi HC :wave: Tottakai muistetaan!

Meillä olikin tänään vaan kaks tuntia koulua ku muut tunnit peruttu, opettajat koulutuksissa tms. Ihan kivaa :D

Viikonloppuna oli kavereiden kesken pikkujoulut ja lapset vietiin mun isälle. Lumikin ekaa kertaa sinne yöksi. Mut hyvin oli mennyt! Lumi nukku matkasängyssään 20.30-8.30 heräilemättä. Uskomaton. Mut on se hyvä, et hoidossa nukkuu noin hyvin ni ei oo sit niin vaikeaa saada hoitopaikkaa jos taas tarvii :) Tota seuraavan yön nukku muuten kotonakin aamuun asti omassa sängyssään ja jouduin menee herättää seitsemältä! Mut tota seuraava yö menikin sit jo normaaliin tyyliin, yöllä ennen viittä heräs ja haettiin viereen jatkamaan unia.

Mies lähti työreissulle pariks päivää joten tyttöjen kesken ollaan. Mä käyn tänään allekirjottaa työharjottelusopparin. Pääsin tohon kaupungille palkanlaskentaan tekee työharjottelun. Tosi kiva juttu, sinne halusinkin! Se harjoittelu tosin on vasta ens maaliskuun lopulla.

Joululahjat lähestulkoon hankittiin tossa viikonloppuna, enää mun isälle pitäs keksiä ja miehen vanhemmille. Ja tietty miehellekin jotain, mut on hirveen vaikee keksiä! No onneks on aikaa. Ei yleensä tässä vaiheessa oo vielä mitään hankittuna.
 
Onneks pakkanen hellitti. Ei viitsitty moneen päivään lähteä ulos paleltumaan :( Vaikka kuinka paljon laittaisin vaatetta ja peittoa pulkkaan nuoremmalle, silti lastan rautatangot ovat ihan kylmät. Kivasti sitten hohkaavat kylmää vaatteiden alla :(
Mut tänään siis käytiin ulkoilemassa, tytöt ottivat kyytiä lumikolassa, pulkalla käytiin katselemassa näkyisikö tontun jälkiä. 3vee säpsähti oikein kun metsässä jokin rasahti, oltiin juuri tarkkailemassa :) Toinen ottaa ihan tosissaan, nyt uskoo ihan täysillä joulupukkiin ;)

Meille tulee joulupukki, ensimmäistä kertaa. Lehti-ilmoituksen bongasin, ja klo.16.30 pitäisi pukki saapua. Ollaan kirjoitettu pukille kirje, ei vaan tontut ole vieläkään sitä hakeneet... :)

Kävin tänään pari tuntia yksin kiertelemässä kauppoja. Nyt on loputkin lahjat ostettu, muutamat neuleet vaan työn alla.
 
On kyllä tosi ihanaa että pakkanen laski, Eilen oltiinpoikien kanssa jo ulkona. Juuso oli alkuviikosta kipeää niin eilen sit jo ulos päästiin. Ei ois kyllä alkuviikosta menty muuteskaan ku oli niin ilkeä pakkanen ja tuuli.

Joululahjoja ei olla ostettu vielä yhtään, mut tarkoitus olisi lauantaina käydä ostamassa kun pojat menee mummille yöksi.
Lauantaina olisi tiedossa myös kaveriporukan pikkujoulut, ensin päivällä mäen laskua ja makkaran paistoa sitten saunomista ja yhdessä oloa :)

Uusi asunto käytiin anopin kanssa maanantaina siivoamassa, lattiat havaamassa jne. Mies jo kantanut tavaroitakin sinne sitä mukaa mmitä minä olen pakannut, eli hyvällä mallilla jo. 8.12 ois sit virallinen muutto päivä, olisi tarkoitus että silloin olisi enää isot tavarat viemättä.
Viikonloppunan ajattelin käydä varhot jo ikkunoihin laittamassa ja tarpeettomia hengarivaatteita ja astioita viemässä ja kaappeihin laittamassa. Tietty ajattelin purkaa myös ne mitä sinne jo viety :)

Nyt pitää jatkaa työntekoa....
 
Moikka vaan HC pitkästä aikaa :wave:

Auttakaas mitä meidän pitäis tehdä tuon pojan nukkumaanmenon kanssa. Poika riekkuu iltaisin kymmeneen saakka hereillä ja mulla alkaa olla hermot kireällä. Jotain pitäis ehtiä itsekin illalla tehdä, muutakin kuin kuunnella pojan huutoa.

Syödään iltapala 19:30-20 välillä, sit pisut ja pesut, yöppäri päälle ja iltasatu, petiin ja tuutulaulu, hyvät yöt ja pää tyynyyn, sama kuvio joka ilta. Mut sitten kun poika on pedissä klo 20:30 mennessä, niin sit alkaa hulinat. Huutaa vettä ja pissa ja kakka, kiskoo taulua seinältä, heittelee petivaatteita, laulaa, hyppii ja huutaa. Jotenkin musta tuntuu, että ei oo lainkaan väsynyt. Käydään miehen kanssa välillä ovelta sanomassa että pää tyynyyn, jos sieltä alkaa kuulua kova itku tai huuto. Yritetään välttää ovella käymistä, kun selvästikään ei mitään todellista hätää oo. On monena iltana valvonut just tonne klo 22 saakka. Aamulla herää klo 7-7:30 välillä.

Kysymys kuuluu nyt, että pitäiskö meidän sanoa päiväkodissa, että alkaisivat rajoittaa päiväunien pituutta? Ilmeisesti nukkuu siellä keskimäärin 1,5 tunnin päikkärit, samaa kaliiperia menee viikonloppuisin kotona. Kun jotenkin en näkis vaihtoehtona sitä, että poika alkaa valvoa joka ilta meidän kanssa kymmeneen saakka...
 
maikki meillä kans Vilho nukahtaa yleensä 22 aikoihin (joskus myöhemminkin) ja ihan samanlaista meininkiä kuin teilläkin, tosin sillä erotuksella että joko minä tai mies ollaan siinä vieressä siihen asti kun nukahtaa. samaan aikaan on meilläkin iltarutiinit ja poika herää 06-07 joka aamu. päikkärit on 2-2,5tuntia. koitettiin tota päikkäreiltä herättämistä aiemmin ja siitä saatiin vaan kiukkunen ja itkevä poika melkein koko illaksi. nyt ei hetkeen olla koitettu sit herätellä.välillä kyllä tekis mieli testata. olis niin mukava jos noi yöunet olis pidemmät. : /
 
Voi pesrrrsssss.... että ketuttaa :/ äsken kirjuuttelin pitkät pätkät ja sinne meni, maailman tuuliin...Mut maikille ajattelin kommentoida tuota uniasiaa. Meillä siis rajoitettu päikkäreiden pituutta jo reilut puolivuotta, sen vuoksi että säilyy "järkevä" vuorokausirytmi... Tällä hetkellä menee näin: iltatoimet n. 20:00. Unille n. 20:45. Lauletaan unilaulu, peitellään, pusutellaan ja toivotellaan hyvät yöt. Yksin nukahtaa norm. 10 minuutissa, joskus tulee olkkariin ja pitää saatella takaisin sänkyyn. Aamulla herää n. 7-8:30. Riippuen yöunien pituudesta annetaan nukkua päivällä n. 1-1,5h. Jos ei rajoitettaisi päivällä nukkumista, nukkuisi helposti 2-> ... sitten taas ei kokemusten perusteella illalla nukuta ainakaan ennen klo 22.... Ja me kyl halutaan et lapset menee unille ennen aikuisia, jää edes pieni hetki hengähtää ennen omia yöunia... Tuo päiväunilta herättäminen vaatii ns. pehmeät keinot, yleensä annetaan sohvalla heräillä rauhassa jonkun titinallen tai tuomasveturin parissa. Muuten saattaa olla melko pahantuulinen ja itkuinenkin, noilla keinoin ei ole ollut vaikeuksia...
 
Heissan

Luminka: voi ei, se teki varmasti kipeetä :S

Noonie: Aivan ihana nimi :heart:

Maikki: Nukkumaanmenossa en osaa liiemmin neuvoo kun Onnin kanssa ei tarvii yleensä nukkumaanmenosta tapella. Nyt kun ei oo saanu enää maitoo mukaansa niin jonku verra käninää ollu mut onneks aika pienesti.

Kuten kuvasta näkee, unenlahjat on hyvät


Mä tossa sain valmiiksi kummi/siskonlikan joululahjan :)


Ja tässä vielä pyrre palleroisesta kuva <3



Onnin 2v mitat oli 2v / 14400g, 92.5cm :)
 
Ihanan lumista pakkasaamua kaikille!

Tulin myös kommentoimaan tuota nukkumis asiaa. Siitä taistelin perhepäivähoitajan kanssa vaikka kuinka koko viime kevään kun Unna oli vielä hoidossa. Hänen annettiin nukkua 2-2,5 tuntia unia päivällä ja illalla kaveri oli sitten vielä täysin virkeänä kymmenen aikaan illalla. Hirmu huudatus nukkumaan kun ei ollut väsy. Ja sitten aamulla aivan naatti kun yöunet jäi niin lyhyeksi. Tämä hoitaja kun kertoi vaan minulle ettei päiväunet vaikuta yöunien pituuteen, jep, piti mua vissiin täysin tyhmänä.... Otin hänet pois hoidosta juurikin tuon takia kun jäin äitiyslomalle. Silloin annoin nukkua päivällä max tunnin ja kas kummaa kun uni tuli oikein nätisti yhdeksän aikaan illalla. Nyt kun hän jätti päikkärit vallan pois niin nukkumaan mennään kasilta. Sekin sopii meikäläiselle oikein hyvin ;)
 

Yhteistyössä