2009 Joulutontut!!!!

Hei! Täällä satoi vknloppuna ensilumi! Oli se villiä ku tunturi oli heinäkuussa lumen peitossa.. :xmas:
Oli esikon 4v synttärit vknloppuna. Oli koko alkuvuoden puhunu että hän haluaa sitten piparkakkutalon synttäreille. Käänsin asian niin että saa piparikakun, eli juustokakun pohja pipareista tein. Olis pitäny pitää jouluteemaiset synttärijuhlat. Olis hyvin sopinu tuo ensilumiki niihin :saint:

Peppi yrittää kontilleen mennä, mutta vielä heikkoa. Ryömii jo kovaa vauhtia ja kävelytuollissahan mie oon tuota pitäny jo parisen kuukautta. Viihtyy siinä hyvin. Kävelyttää pitäisi lähes aina, mutta tuota miniä kyllä kauaa jaksa kävelyttää. Aikasemmin tuolla kerroin 6kk mitoista, vaikka itseasiassa kyseessä oli 7kk mitat (65,4cm ja 7140g). Eli tuommosta alta seitkytsenttistä ei jaksa kävelyttää.. Edes minä :LOL:

Siis viiliä antaa niin 9kk iässä vois antaa lehmänmaitoa? Pitääkö paikkansa? Oon tässä miettiny et miten tämän nyt hoitais, ku haluais kuitenki osittain imettää vielä senki jälkeen ku opinnot alkaa, muttei jaksais niiden pullojen TAI korvikkeiden kanssa ruveta.. Kalliitahan ne korvikkeet on.. Kyl mä nyt niitä jo yöllä tuttipullosta annan, mut eri asia monesti päivässä. Tuo lehmänmaito olis kyl ratkaisu "ongelmaan", vaikkei paljoa päiväkodissa tulekaan olemaan..

Niin joo, meidän vauva on kova emäntä komentamaan. Siis oikeasti komentaa, etenki veljeään.. Siinä jää kyl kaikki huuli pyöreenä kattoon miten niin pienestä lähtee niin kova ääni :whistle: Ja sitä omaa tahtoa löytyy myös vaikka muille jakaa :headwall: No, eipä jää jalkoihin ;)
 
Ruokailusta olisi taas kysyttävää =)

Isompien pöperöihin siirtyneiltä niin onko teillä mennyt alusta asti ihan ongelmitta alas ne ruuat, kun niissähän on niitä palasia? Meillä Enni oikein kakoo ja katsoo mua kauhuissaan kun saa sitä ruokaa suuhun, eikä olekaan niin sileää...

Ja sormiruokailusta millä kannattaisi aloittaa. Pinsettiote tuntuis onnistuvan, muttei jostain syystä ruokapöydässä. Leivänpalaa, porkkanan pätkää jne. jyystää mielellään mutta esim. pieniä banaanin paloja ei laittanut suuhunsa...

kattiinalle tsemppiä, jospa se kohta helpottaisi taas!
 
Kattiina, meillä vissiin vaikuttaa eroahdistus uniin/nukahtamiseen.. :kieh: viimeyönä ei heränny ku 6 kertaa :headwall: ja sillon kun herää niin huuto on ihan hysteeristä kiljumista.

Meritähti, mä tilsin ruokaa haarukalla vähän pienemmäks. Juho on syönä pääosin kotiruokaa niin se ei ikinä ihan sileetä olekkaan (oon laiska siis ) :whistle:

sais nää helteet loppuu pärkele.
 
Käpy, sitä se on varmaan meilläkin ja toinen se, että pitäisi ajoittaa just oikein. Tänäänkin yritin kahdesti neitiä unille viedä, mutta ei. Kolmannella kertaa vähän tissihuikkaa ja sänkyyn kippaus. Ja heräämisiä täälläkin, viime yönä sain nukuttua 2 tuntia putkeen... Jospa viikonloppuna saisi vähän kuitata univelkoja...

Me ei olla vielä siirrytty isompien pöperöihin ja oma tekoisetkin on aika sosetta vielä. leipää syö hyvin ja mustikat menee kokonaisina. Porkkanan paloja oli lounaalla ruoan seassa ja olisi ne uponnut, jos vaan neiti olisi syönyt...
 
En ole aikoihin ehtinyt täällä käydä. Mutta pikaisesti lueskelin teidän kuulumisia ja tässä sitten vähän meidän. Miehen lomat ohi ja kotona taas hetki ennen kuin suunnataan mummolaan. Pieni mies nousee kovasti konttausasentoon ja etenee hieman eteenpäin, kovasti sivuille ja taaksepäin :D Istuminen sujuu jo tosi hienosti, mikä helpotti huomattavasti rannalla oloa, kun toinen saattoin leikkiä istuvilteen hiekassa. Uiminen on ihan huippu juttu oli se sitten uima-allas, järvi, meri, amme tai joki. Puhetta tulee kovasti, sekaisin vauvakieltä ja muutamia sanoja. Lempiruoka on patonki :) Tai nyt se on alkanut vaihtua vähän makeampiin herkkuihin, mitä pihistetään vanhempien tai isoveikan kädestä. Ja siis kaikkea pitäisi saada maistaa mitä muutkin syö ja aika hyvin se jo onnistuu, kun hampaita on neljä ylhäällä ja kaksi alhaalla. Lisää ilmeisesti tulossa, kun koko ajan pitää hinkata ikeniä. Mitoista ei ole tietoa, kun edellisestä kerrasta on jo jonkin verran aikaa.

Kesän jatkoja kaikille!

Saini ja pojat
 
Myräkkä täälläkin komennetaan kovasti! Ja omaa tahtoa, sitä TODELLAKIN löytyy :saint: isovanhemmat kummastelee tytön luonnetta ku ollaan miehen kanssa molemmat kuulemma oltu tosi rauhallisia ja "helppoja" vauvoja...no, itse vaikeavammaisten lasten kanssa työskentelevänä mä osaan jotenkin arvostaa tuotakin taitoa, että osaa näyttää mitä tahtoo :)

Ihmeen hyvin tuo ipana nukkuu ja varsinkin syö näillä helteillä, vaikka itse alan olla ihan totaalisen kypsä...viime yön valvoin itse kuumuuden takia, mutta typy kyllä nukkui ihan normaalisti. Päikkäreiltä kyllä sitten herää itkemään pää märkänä, mutta nukkuu kuitenkin sen vakio puolituntisen.

Meillä ei vieläkään liikuta. Tai liikutaan mutta ei eteenpäin, lattialla kyllä pyörii masullaan ympyrää niin halutessaan. Tuskin tuo ryömiikään, lähtee varmaan sitten aikanaan konttaamaan tai suoraan kävelemään.
Ja Saini täälläkin rakastetaan uimista, melkein kerran päivässä ollaan nyt järvessä käyty ja sitten ekstrana vielä ammeessa jossain kohtaa päivää. Alkaa hihkumaan jo ihan innoissaan kun rannalle mennään, eikä millään meinaa äiti saada tarpeeksi nopsaan vaippaa pois että pääsisi jo :D Mennään vielä vauvauintiin nyt syksyllä ekaksi jaksoksi, kun minä keväällä epäilin josko tuo vielä tarkenee tavallisessa uimahallissa :LOL: Noh, eiköhän tuo olisi tarennut mutta mennään nyt kun tuli ilmottauduttua...

Maitotuotteita tässä kanssa olen mietiskellyt, että millonka niitä saakaan ruveta antamaan. Lähinnä tuota imetystä ajatellen, kun eipä neiti edelleenkään muuta maitoa tissin lisäksi huoli...lopetan kyllä heti kun saan aikanaan tavallisen maidon kuvioihin. Täytynee vähän kysellä seuraavassa neuvolassa. Mahtaa se ensimmäinen vapaailta sitten aikanaan tuntua aika hienolta :LOL: :LOL: vaikka johan tuota ipanaa tuli mahoton ikävä kun osallistuin ystävän polttareihin osaksi aikaa viimeviikonloppuna :saint: Ja hyvin oli tyttö pärjännyt veden voimin ruualla.
 
Tulipa sitten eilen todettua ettei tyttö ole allerginen ampiaisille :| tuikkasi suoraan silmäluomeen...tk:ssa oltiin sitten tarkkailussa pari tuntia, mutta selvittiin pelkällä säikähdyksellä ja turvonneella silmällä, huh! Kun ollaan täällä maalla mummolassa, niin yllättäin ei meidän pikkutk:sta löytynyt edes antihistamiinia :/ No, eipä onneksi sitten tarvittukkaan. Onhan tuo vieläkin nieman huvittavan näköinen tuollai "silmäpuolena" mutta eiköhän tuo lopputurvotus tässä tämän päivän aikana häviä :heart:
 
Ali syö käsin sitä mitä kiinni saa ( kyllä on muuten vikkelä liikumaan jos näkyy joku isompi murunen lattialla!) ..laiska lassi lähtenyt vasta nyt VÄLILLÄ konttaamaan ja istumaankin nousee mutta toiseen käteen on PAKKO nojata.. esikoinen ( ylihuomenna 16v :heart: ) sanoi että se on siksi että ei pyörry kun on niin korkealla :whistle:

helteistäkin selvittiin ja Asta meinasi viedä miun äidin mennessään...nyt odotellaan koulun alkua ja 8kk neuvolaa..sokeri koe ois keskiviikkoaamuna..voipi olla että lekuri käynti ois edessä... no kunhan ei insuliinille joutuisi..

Ali taas kököttää tuolinsa lähellä elikkä olisi ehkä jotain pöperöä laitettava..luulisin että paahtis tikkuja ja vettä.. :D

kuumaa elokuuta kaikille :wave:
 
Moikka mammat! Hetki mennyt ku sai taas kirjoitettua, mut eipäs nytkään oo enempää aikaa ku toivotella ihanaa kesän jatkoa ja kysellä tiedättekö mitään ensiaskelkengistä? Siinä vaiheessa täällä jo pian, huh! Kehitys on ollut huimaa, yhden viikon aikana neiti oppi kunnolla konttaamaan ja istumaan ja nousemaan ylös! Tekemistä ihan riittää täs itselläkin.

Grace ja Kiitäjä 7,5 kk :LOL:
 
Grace, eipä niitä kenkiä oikeestaan tarvia ennen kuin kävelee tuetta. meillä on edellisillä ollu syksyn/alkutalven vedenpitävät tömppöset ulkona.

hajettiin auto koeajoon, saapi nähdä tarviiko huomenna soittaa pankintätille...
 
Mä just löysin esikon vanhat ensiaskelkengät kaapin peruilta. Oikeastaan ne on ollu lainassa :ashamed: Näköjään unohdin palauttaa.. Onneks ne on pepin kummitädiltä lainassa, ehkä saamme lainata niitä vielä hetken pidempään :kieh:

Huomenna mennään anoppilaan. Mies on jo siellä, meni jo tänään. Myös esikon sylikummi ja kuopuksen kummisetä ovat siellä. Saas nähä miten mennee ;)

Nyt makkaraa hakeen pojalle, lupasin et saa pikku kakkosen aikana syödä grillimakkaran. Ja kohtahan tuo ohjelma jo loppuu :saint:
 
Pippi: on kyl erikoista et niil ei ollu antihistamiinia.. oliko niillä edes adrenaliinia? seuraavalla kerralla ku pistää ja ku alkaa turpoamaan ni soita suosiolla lanssi käymään kotona. Niil on ainaki tarvittavat välineet ja saatte avun heti.

Mä ostin neitille jo ekat talvikengät.. löysin kirppikseltä käyttämättömät 19nro kuomat (oli myyjä paikalla ja sano ettei niillä ole kävelty ni uskalsin ottaa) 4?. Esikoisen aikaiset ensiaskelkengät tuolla onki, millä esikoinen ei vielä kerenny juurikaan kävellä, lähinnä konttas tai istu rattaissa ni siin on sit syksyksi kengät.
Ostin tosin kesäksi sellaiset umpikärjelliset kesäkengät, ku tympiä kuljettaa tosita tuulella sukkasiltaan ja villasukat tuntuu näin lämpösillä ilmoilla turhan kuumilta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkapari:
Alkuperäinen kirjoittaja kattiina:
Sukkapari, nopeasti se aika menee. Vastahan sinä kerroit, että odotat toista! Onnea puolivälin ylityksestä!
kiitos.. sanoppa muuta :D Ihana ku alkaa liikkeet tuntumaan (niin tää on meidän kolmas esikoinen on nyt 2½v) :heart:
Kato, kun ei osaa edes laskea :D, vaikka olen lukenut kyllä, mutta jotenkin ei vaan pää toimi. Helteiden piikkiin ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kattiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkapari:
Alkuperäinen kirjoittaja kattiina:
Sukkapari, nopeasti se aika menee. Vastahan sinä kerroit, että odotat toista! Onnea puolivälin ylityksestä!
kiitos.. sanoppa muuta :D Ihana ku alkaa liikkeet tuntumaan (niin tää on meidän kolmas esikoinen on nyt 2½v) :heart:
Kato, kun ei osaa edes laskea :D, vaikka olen lukenut kyllä, mutta jotenkin ei vaan pää toimi. Helteiden piikkiin ;)
:D :hug:
 
Tulipas ensimmäistä kertaa vedettyä herneet nekkuun imetyksestä, kävin lääkärissä valittamassa jalkoja ja siellä lääkäri käski lopettää imetyksen koska: tämänikäinen lapsi ei enää tarvitse äm, on täysin turhaa kokotouhu plaaplaaplaa.
Entäs se WHO:n suositus 2v asti imetyksestä.. :kieh:
Soittelin sitten tuohtuneena nla tätille että lääkärin tuomosia tarvi laukoa, entä jos ois kysseessä joku epävarmempi ensikertalainen..
järkytin lääkärin sitten kertomalla että edellisiä olen imettänyt 1v3kk ja rapiat päälle, sinne se jäi kakostelemaan asiaa.
Ja menin siis vain valittmaaan kun koskee jalkoihin eikä mikään auta..

Täällä ei kummia, kohta alkaa isoimmalla koulu, ukko menikin jo maanantaina töihin takas.ihanaa kun on ollut pari viileämpää päivää :saint:
 
Me käytiin eilen neuvolalääkärillä. Ja ei olisi terkka ottanut mittoja, kun on aikaisemmin hyvin kasvanut. Halusin kuitenkin mitat otettavan. Paino oli 100 g vähemmän kuin 3 viikkoa sitten , pituutta tullut kuitenkin vajaa sentti. Mennään painokontrolliin kahden viikon päästä. Luultavasti vika vaa'oissa (käytiin kolmella eri vaa'alla...)

Särähti vähän korvaan, kun terkka sanoi, että onhan tällä tytöllä, mistä ottaakin. Joo, onhan minun prinsessa isokokoinen, mutta ei silti tarvitse noin sanoa. Kyllä minä tiedän, jos huonosti olisi asiat, ei olisi oma iloinen, liikkuva itsensä.

No, katsellaan sitten parin viikon päästä.
 
Täällä yöt valvotaan edelleen.. Viikon ajan heräilly nyt tunnin välein joka yö. Alkaa olla väsynyttä äitiä täällä, kertakaikkiaan. Ja tähän syssyyn niin viikon päästä alkais itellä koulu. Tällä hetkellä vähän pelottaa, haukkasinko vähän liian ison palan (koulua ajatellen) Mutta eiköhän se ajan kanssa helpotu. Tai sitten ei. Yrittänyttä ei laiteta. Tämä ollu kuitenki jo pian 4 vuotta haaveena, nyt pääsen kokeilemaan.

Meillä ei edelleenkään kontata, ryömitään vain hirmuista vauhtia. Kiivetä koittaa milloin mihinkin, mutta vielä on kovin epävarmaa. Jaloilleen ei yksin kiivetessä nouse, polvilleen vain.

Riisi allergia menny entistä pahemmaksi, vaikka täysin olen koittanu sitä välttää. Söin itse yks ilta riisipuuroa iltapalaksi, niin jo oli tytön naama aamulla taas ruvella :( No, pärjää sitä hyvin ilman riisiäkin :) Ei meillä muutenkaan sitä kovin syödä, ei siitä noi meidän miehet oikein perusta.

Tässäpä tämä. En enää ikinä, EN IKINÄ tee lisää lapsia. En koskaan. Piste. :snotty:
 
Pitäisköhän sitä nyt orientoitua ja kirjottaa tännekin, kun ei ole saanut aikaseksi, tai siis ei ole vaan jaksanut. On sen verran rankkaa tämä rakennusleskenä oleminen. Älkää vaan kukaan alkako rakentamaan taloa!

Meillä ryömitään, pallon ja kissojen perässä etenkin. Kissaparat eivät saa hetken rauhaa, kun aina on joku vetämässä hännästä tai maistamassa miltä se häntä maistuu. :LOL:

Olen nyt alkanut noita 8kk:n ruokia tarjoamaan, ja ihan kohtuu hyvin on menny. Pinsettiote on vielä hakusessa.

Öisin meillä herätään kerran tai kaksi, yleensä kaksi. Ajateltiin tässä tulevan isäkuukauden aikana lopettaa tuo yöimetys, jospa sitten nukkuisi koko yön. No sen näkee sitten. Kuitenkin, miehen täytyy olla mukana tässä hommassa, jos menee huutamiseksi, yksin en sitä jaksa. Mulla tekis mieli lopettaa tuo imetys ihan kokonaan, mutta sinnittelen sinne 10kk:een asti, siirrytään sitten lehmänmaitoon.

Eikai meillä muuta, aamupäivät menee raksalla ja iltapäivät kotona kotitöitä tehdessä.

 
Olipas erikoinen lääkärikäynti Koivunkävyllä :eek: Mitenhän tuon meidänkin pipanan saisi muka jotain korvikkeita juomaan jos nyt pitäisi imetys lopettaa...aika mielenkiintoiset mielipiteet.

Eipä nukuta meilläkään ei. Jatkuva "unikoulu" tässä saa olla päällä eikä silti nukuta.Yösyöttöjä vähensin yhteen, sen tuntuu aamuyöstä väkisin tarviivan, mutta ihan yhtä lailla heräillään itkemään silti pitkin yötä. Jos saisi pitää mua kädestä kiinni koko yön niin varmaan nukkuisi :| ... Ja rauhoittuu vaan kun saa käden hiplattavaksi. No, nyt sitten yritän opettaa nukahtamaan ilman sitä kättä, mutta täytyy sanoa että eipä ole toiveet kovin korkealla. JOS olisin sellanen "normaali" nukkuja ite niin varmaan pärjäisinkin kun nukahtais aina heräämisen jälkeen uudelleen. MUTTA kun mun nukahtaminen kestää sen pari tuntia jos yöllä havahdun...ja inhoon tätä yliväsynyttä oloa yli kaiken.
Tulipa vuodatusta :ashamed: sorry...
 
Pippi, ei toimis unirätti? ootte toki varmaan jo kokeillu, mut meillä kaks edellistä oli käsikädessä nukkujia, tälle kolmannelle lykkäsin jo pienenä unilelun (ekalla se oli pinniksen lakana, tokalla puklurätti) junnulle saatiin semmonen pupuriepu ja nyt sillä on myös purre-kurre, se semmonen serlan unirätti.

Meillä huus viimeyönä miljoonasti ja aina piti syliin päästä, tooosi kivaa.

Reumapolille soittelin, siellä oli lääkäri kattonu paperit ja todennu ettei tällä mikään kiire ole, jos kutsutaan loka-marraskuussa. |O nyt sit ens viikolla tk:lle jos läkäri sais asiaan vauhtia.
Sit pitäs saada puheterapeutti kiinni ja soittaa lastenosastolle aikaa tutustumiseen..
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen taas tänne, sitä muka ehtii vain lukemaan muiden juttuja muttei kirjoittamaan omia... :whistle: Meillä on tällä hetkellä nukkuminen todella hankalaa, yöt ovat välillä ihan yhtä huutoa/itkua/ähinää/itsensä paiskomista ympäri sänkyä. Viime ajat on kyllä ite ollut niin väsynyt ja hermo tiukalla, ei kiva. Kai tuo rauhattomuus öisin kuuluu tähän kehitysvaiheeseen, kun lapsi oppii paljon ja käy yöllä läpi päivän tapahtumia. Oon miettinyt, että siirtäisi pinniksen pojan omaan huoneeseen, josko se rauhoittaisi meidän kaikkien unia.

Meillä on puuron syöminen ollut todella haasteellista alusta asti. Lounas, välipala ja päivällinen menevät kaikki ihan hyvin mutta aamu- ja iltapuurot ei todellakaan. Oon koittanut kaikki mahdolliset kaupan puurovalmisteet ja normi kaurapuurot, hedelmä- ja marjasoseiden kanssa ja ilman - ei mitään väliä, mikään ei uppoa. Oisko mitään vinkkejä miten tämän puuroilun saisi vähän helpommaksi, en meinaa ite enää jaksaa taistella joka aamu/ilta... :headwall:

Aurinkoista viikonloppua kaikille! :wave:
 

Yhteistyössä