2011 kevään ja kesän lapsettomuushoidoista vauvan saaneet

Heipat!
Mielialat menee täällä kyllä ihan väsymyksen mukaan, A on potenut vatsaansa ja sen vuoksi ollaan kaikki oltu aika väsyneitä. Sunnuntaina aloitettiin cuplaton ja se on helpottanut sen verran, että enää pierun lykkääminen saa aikaan kolme nyyhkäisyä, kun aikaisemmin seurauksena oli voimakas tremolo ja se kesti ja kesti. Ikävä kyllä niihin nyyhkäisyihinkin sitä aina havahtuu ja uni katkeaa. Mutta suuri apu on ainakin toistaiseksi ollut cuplatonista, vaikka sitä lumelääkkeeksikin väitetään. Pääasia, että A:lla kulkee ilma nyt vähän paremmin, sitä vääntelyä ja kipristelyä oli tuskaista äitinä katsella.

Neuvolan täti kävi eilen ja A painoi 3610 g, hyvin on siis paino noussut.
Nimiäiset meillä on ensi viikolla ja kotona pidetään, vieraita tulee 13-15 henkeä, ihan vaan lähimmät sukulaiset (isovanhemmat ja sisarukset) sekä kummit.

Ehkäisynä meillä toimii yösyötöt :) kumpaakaan ei kiinnosta sängyssä muu touhu kuin nukkuminen. Ja on mulla vielä jälkivuotoakin ja toinen rinta valuttaa maitoa jatkuvasti - ei siis mitenkään seksikäs olo. Meillä on pieni luomuyllärin mahdollisuus, mutta siihen ei uskota, joten ei varmaan hankita ehkäisyä. Toisen lapsen haluaisin (ennen A:n syntymää en ollut varma - nyt olen!), mutta väliä olisi hyvä olla ainakin pari vuotta.

Raskauskiloja ei tullut ja laitokselle jäi 9 kg, hyvä niin. Mulla on ongelmana ollut synnytyksen jälkeen ruokahaluttomuus ja tänään se meinasi kostautua. Olin A:n kanssa vaunuilla käymässä kirjastossa ja yht'äkkiä silmissä pimeni. Pääsin onneksi sohvalle istumaan, mutta aina kun yritin nousta ylös, niin alkoi pyörryttää. Piti sitten soittaa mies hakemaan meidät kotiin. Tajusin syöneeni tänään vain kaksi paahtoleipää ja keksin ja kello oli silloin kuitenkin jo viisi, pitää siis muistaa syödä kunnolla.

Vaunuista - meillä Emmaljungat kulkee lumessakin hyvin, olivat siis rahanarvoinen hankinta (maksoivat 80 e):) ja hyvät on jouset, A nukahtaa yleensä samantein.

Ihanaa vauva-arjen jatkoa kaikille!

Adastra ja A 2 vk 4 päivää
 
Moi!

Päivitin taas viimeisimmät syntyneet – alkaa olla aikamoinen kasa! Katsotaan kuinka moni tulee tänne jatkamaan juttua.

Unet: meillä on nyt tullut ihan tavaksi nukahtaminen yöunille vasta puoliltaöin :( Ei oikein hyvä, mutta minkäs teet. On suosiolla sitten makailtu kolmistaan sängyssä lukien kirjaa (D ei tosin vielä ole ihan niin edistynyt, että osaisi sitä, mutta tuijottelee kattoa :D) ja laitetaan poika sitten omaan sänkyyn nukkumaan, kun on riittävän uninen ja nukahtaa. Viikonloppuna tämä ei aiheuta ongelmaa, kun voi nukkua pitkälle aamupäivään, mutta jos on jotain menoa aamupäivällä, niin jää helposti unet vähän lyhyeksi. Plussaa on se, että parina yönä eka unipätkä oli 4-5 tuntia, mikä on ihan ennätys! Viime yönä sitten unta olikin vain 1-2 tunnin pätkissä, kun taitaa olla pientä tukkoisuutta nenässä. Meillä on mies vähän flunssainen ja olisko poika saanut sitten jotain pientä pöpöä sieltä : /

Ehkäisy: olin tosiaan viime viikolla jälkitarkastuksessa ja lääkäri sanoi, että kyllä imetys vähentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi, mutta ei sitä uskalla luvata. Minipillereitä tai kierukkaa voi käyttää imetyksen aikana ja aloin nyt sitten pillerien syömisen. Vähän hullulle se tuntuu, mutta en nyt ihan heti perään haluaisi uutta raskautta.

Raskauskilot: Mulle tuli sellaiset 12kg ja on kyllä lähteneet aika tehokkaasti. Nyt ollaan vajaat 2kg lähtöpainosta. Mitenkään en ole asiaa itse edistänyt, paitsi tietysti imettäminen kuluttaa kaloreita kai aika hyvin. Jälkitarkastuksessa lääkäri jo sanoi, ettei paino saisi enää laskea, ettei vaikuta imetykseen. Mulla kun painoindeksi siellä parinkymmenen tienoilla tai vähän alle. No, olen jatkanut sitten hyvällä omallatunnolla suklaan syömistä ;) Harmi vaan, että iho saattaa reagoida siihen... Eli samalla kaavalle Neelan kanssa :D

Toivottavasti AdAstra olet saanut syötyä paremmin, ettei olo mene ihan heikoksi! Mun pitäisi kiinnittää jatkuvasti huomiota veden juomiseen, kun tuntuu maidon määrässä, jos ei muista juoda riittävästi.

D kasvaa kovaa kyytiä ja eilisessä neuvolassa painoa oli jo 4850g & pituus 57cm. Vaatteita saa siis pakkailla jo pois pienemmästä päästä :( Saapa nähdä tuleeko niille vielä joskus käyttöä.

DQ & pikku-D 7vk
 
Onpa täällä hiljaista - itsekin olen harkinnut iPadin hankkimista, jos sitten tulisi imettäessä surffailtua, kun muuten on välillä hankala päästä koneelle.
Käytiin tänään "ylimääräisessä" neuvolassa, kun A:n masuvaivat ja puklailu vaan jatkuvat. Painoa oli tullut 500 grammaa reilussa viikossa, joten ei tyttö ainakaan nälkää näe. Painaa jo 4115 g! Ongelmana ilmeisesti vaan suihkuava maito, tulee hörpättyä liikaa ja ylimääräinen palaa sitten takaisin ylös. Eli jonkin asteinen refluksivaiva tytöllä on, toivon mukaan ohimenevä...

Nukkumisesta mekin usein herätään vasta klo 11-12 päivällä, saa katsoa miten mieheltä onnistuu töihinpaluu viikon päästä. Katkonaisten yöunien jälkeen on vaan niin ihanaa nukkua vielä aamupäivä, varsinkin kun A yleensä silloin nukkuu hyvin. Iltaunet hänellä on edelleen katkonaisia, itkee siis unissaan masuaan.

Pienimmät vaatteet ja vaipat tosiaan jääneet jo täälläkin pieniksi, olen laittanut kahteen laatikkoon - säästöön ja myyntiin. Toiveena siis on, että niille säästöön meneville tulee vielä uusi käyttäjä :) Osa tosin menee ehkä siskolle lainaan, hänellä laskettu aika ensi kuussa.

dq olen koittanut nyt muistaa syödä paremmin, pari kertaa on silti vielä tullut sellainen olo, että pian vintti pimenee, mutta onneksi lievempänä kuin silloin kirjastossa. Verenpaineet ja sokerit mittasin ja ne oli ok, johtuisikohan sitten vaan väsymyksestä ja imetyksestä. Juominen on juu kanssa tärkeetä, varsinkin jos hikoilee. Yhdellä tutulla oli kesäkuumalla loppunut maidontuotanto kun oli juonut liian vähän.

Nimiäiset on lauantaina, täytyy huomenna mennä kauppaan ja perjantaina siivota, onneksi mies on vielä apuna ja kakku ja voileipäkakku tilattiin sovinnolla valmiina. Kampaajalla en taida ehtiä enää käymään :(

Hyvää vauva-ajan jatkoa kaikille!

AdAstra & A 3 vk 5pv (minne se mun vastasyntynyt katosi???)
 
Heippa tänne!

Nukkumisesta: Me mennään Pikku-O:n kanssa yläkertaan viimeistään klo 22 aikaan. Sängyssä syö ja sitten nukkuu. Se yksittäinen 5h unipätkä oli poikkeus (harmi!), 1-3h pätkiä ovat sen jälkeen olleet. Ylös mekin noustaan vasta n. 10 aikaan ja joskus ollaan nukuttu puoleenpäiväänkin jos Pikku-O on valvonut esim. aikaisin aamulla. Olen ajatellut että en ota nukkumisista stressiä, kun tämä on niin lyhyt vaihe kuitenkin. Vauvakirjassa ja myös neuvolassa sanottiin että alle 3kk ei mitään rytmiä voikaan olla. Nukutaan kun nukuttaa ja syödään kun on nälkä. =)

Imetysjuttuja: Mulla nännit on edelleen arat. Varsinkin toinen. Ei kiva. : / Imetän ilman rintakumeja kun voin mutta välillä tekee niin kipeää että on suosiolla otettava kumit käyttöön. Yksi tuttu sanoi että hänellä oli sammasta rinnoissa ja se teki nännit kipeiksi. Kysyin neuvolastakin asiaa ja siellä suositeltiin kotikonsteja vaivaan. Olen nyt käsitellyt vichyllä rintoja ja vichyyn kastetulla pumpulipuikolla pyöräyttänyt myös vauvan suussa. Pikku-O:n suussa ei kyllä sammakseen viittaavaa näy, mutta neuvolantäti sanoi että varmuuden vuoksi kannattaa näin tehdä. Ei ole kuitenkaan vichy vielä helpottanut, joten en tiedä mitä tää on jos/kun ei sammasta. Imuote on kuitenkin oikea.

Maitoa on joka tapauksessa tullut riittävästi ja se on hyvä. =) Kerääjillä olen sitä yrittänyt ottaa myös talteen mutta pieniä ovat määrät. Hiukan on kuitenkin nyt pakastimessa. En tiedä pitäisikö ostaa pumppu että saisi talletettua enemmän. Luulen että näillä määrillä en taida päästä kevään aikana mihinkään harrastukseen... Paljonko teidän vauvat on kerralla syöneet jos on annettu vain pullosta? Kun en tiedä yhtään paljonko tuo tuolta tissistä imuttaa. ;)

Syömisistä: Muista joo AdAstra syödä, että pysyt tolpillasi! Kieltämättä tässä vauvan kanssa helposti unohtuu... Mullekin DQ sanottiin neuvolassa että pitäis syödä enemmän kun olin lähtöpainossa, mulla bmi 21. Suklaata siis menee edelleen surutta. Anoppi on myös käynyt laittamassa meille ruokaa! =)

Hyvää vointia kaikki äidit ja vauvat!

Neela ja Pikku-O, huomenna 1kk :heart:
 
Huh,viime viikosta selvitty. =) Lauantaina oli tosiaankin ristiäiset ja su vielä tytön 2vee juhlat. Vilskettä riitti. Äidistä oli kyllä iso apu.

Vaunuista oli ollut asiaa. Meillä on Emmaljungan yhdistelmät. Kulkee todella hyvin lumessa samoinkun sisaruslautakin joka ostettiin tytölle.

AdAstra Muistahan syödä.

Meillä ei oo tietoakaan,että nukkutaisi aamulla pidempään,kun 8.00. Joskus harvoin 9.00. Esikoinen kun nousee niin silloin on noustava keittämään puuroa tai laittamaan muuta aamiaista. Senvuoksi meillä on varmaan nyt poitsullakin jo jotain rytmiä,kun on jo yksi lapsi ennestään.

Poitsu muutti viime viikolla rytmiään. Vähän pidemmän pätkän valvoo tuossa iltapäivällä. Yöunille menee jo 18-19.00 välillä. Vähän yöstä riippuen syö joko 2-4 kertaa. Ihmeen hyvin on nukkunut vaikkakin sai tytöltä flunssan.

Meilläkin oli viime viikolla neuvola. Painoa oli 4650g ja pituutta 58,5cm. Pituudessa saattaa olla vähän ylimääräistä. Näkee sitten ensi viikolla,kun ei ole ihan varma oliko pää kohdallaan. =) Sairaalassa oli pituus mitattu alakanttiin. Eivät saaneet jalkoja suoraksi.

Mulla on huomisesta eteenpäin kirppispöytä varattu. Myyn nyt ensin kaikkea muuta tavaraa pois ja kevään aikana lapsien vaatteita. Me ei enää kolmatta tehdä niin alan nyt myymään sitten tavaraa sitä mukaa pois,kun jää pieneksi. Mulla on kaikki tytön tavarat vielä myymättä. Kahden vuoden vaatteet siis! Osan myyn huuto.netissä josta saa paremman hinnan.

Millis ja Milo 4vkoa..ja joitakin päiviä.
 
Moi mammat!
Neela mä kanssa epäilin sammasta A:lla, kun mulla oli hiivatulehdus ja ne kuulemma usein esiintyy samaan aikaan. Annoin hieman puolukkaa ja ainakin neuvolan täti oli sitä mieltä, että sitä voi antaa silloin tällöin ennaltaehkäisevästi. A:lla ei kuitenkaan suussa sammasta näkynyt. Omiin nänneihin laitoin sitruunamehua.
Mulla imetys sujuu toisesta rinnasta ihan hyvin ilman kumia, mutta toinen rinta ylitäyttyy pinkeäksi palloksi ja siitä on hankala saada otetta. Varsinkin nyt, kun syöttövälit ovat pidentyneet jopa viiteen tuntiin, niin se tekee toiselle rinnalle jo 10 tunnin tauon. Ja kaikki on maidossa:( A vetäsi pullosta vajaan desin silloin kun mies hoiti. Ja voihan sitä satunnaisesti antaa korviketta, jos ei jaksa pumpata/kerätä tai ei pumppua ole. Mulla alkaa luennot ensi kuussa, katsotaan miten menee, kerralla olen poissa onneksi vaan pari, kolme tuntia. Äitini on luvannut hoitaa A:ta.
Huippaus/pyörrytys on jatkunut yhä, vaikka olen syönyt. Johtuisikohan jumiutuneista niskalihaksista? Mulla on kyllä varaa pudottaa painoa, mutta nyt imetysaikana ei tietenkään saa liikaa laihtua.
Ihana anoppi sulla, kun laittaa teille ruokaa! :) Omani ei sitten tullut edes nimiäisiin...

Millis ja Milo, ihana nimi! Oot kyllä reipas, kun jaksat kahden pienen kanssa vielä kirppistellä. Mä hyödynnän nyt vaan huutista, ei tarvi kotoa poistua.

Nimiäiset oli ja hyvin meni. Valokuvia pitäisi vielä yrittää ottaa nimiäisvaatteissa (niin kauan kuin vielä mahtuu), kun A nukkui lauantaina koko ajan, niin ei saanut silmät auki kuvia. 1 kk neuvola oli eilen, pitutta oli 56 cm ja painoa 4,2 kg. Vaatteita jää pieneksi hurjaa vauhtia, nyt on jo käytössä osittain koko 60 ja 62. Koosta 56 menee vain isoimmat enää. Tietysti kestovaippa vie vähän enemmän tilaa esim. bodyissa. Nyt ollaan muuten voitu käyttää kestoja jo öisinkin. Massu on yhä vaivannut, mutta onneksi joukkoon mahtuu parempia päiviäkin. Nyt vaan toivotaan, että viimeistään kuukauden-kahden päästä helpottaa.
Mies palaa torstaina töihin. Äkkiä se viisi viikkoa meni! Onneksi on pehmeä alku, kun on vaan loppuviikko töitä.

Hyvää jatkoa kaikille!
AdAstra& A 1 kk 1pv
 
Heipat tänne kaikille! Meidän Urho siis syntyi 21.1.12 klo 21:03, loppupeleissä mentiin
kiireelliseen sektioon. Mutta kaikki hyvin. Tiistaina päästiin kotiin ja nyt totutellaan
puolin ja toisin. Imetys on lähtenyt alusta asti hyvin käyntiin, täysimetyksellä ollaan
menty koko ajan. Poika kakkii ja pissii ja syö hyvin joten oletan että sillä puolella kaikki
kunnossa. Nukkuikin viime yönä tosi hyvin, ekaks 23-02 ja sitten 03-07. Saa nähdä
oliko ainutkertaista :D. Paljon on kyllä epäselviäkin asioita, täytyy nyt teiltä kysellä
kun ootte "edellä" selvästi. Mutta nyt poitsu taitaa heräillä joten palataan astialle!
 
Kävin taas lisäämässä uudet syntyneet tuonne etusivulle. Terveuloa vaan juttelemaan! Aika rauhallista täällä on - varmaan vauvat pitää äitejä kiireisinä. Onhan sitä tässä vauvan kanssa aika reilusti vähemmän vapaita hetkiä kuin raskausaikana ja täytyy miettiä mihin sitä arvokasta aikaa allokoi :)

Toivis - tervetuloa tänne ja onnittelut vielä pojasta! Kannattaa nauttia hyvistä öistä vaikka oliskin sitten ainutkertaista - kaikki on kotiin päin :D

Meillä on pikku-D:n kanssa kaikki hyvin. Ihanat ristiäiset vietettiin lauantaina ja aika väsynyt fiilis oli sen jälkeen. Unet on jääneet kohtuullisen vähiin, kun D on alkanut nukkumaan vasta puoliltaöin ja päikkärit on olleet mulla vähissä. Puuhaa oli ristiäisiin liittyenkin, mutta mietin kyllä sitä miten onnellisessa asemassa on, kun saa tuollaisia juhlia järjestää, eikä paljon parempaa syytä juhlia olekaan!

Nyt tällä viikolla olen sitten ottanut vähän takaisin ja onneksi yöunetkin on alkaneet "jo" yhdentoista tienoilla. Onneksi päikkärit onnistuu välillä sisälläkin, kun pakkasta on nyt sen verran jopa täällä etelässä, ettei ulkoilua pysty ihan vapaasti harrastamaan. Ja positiivista on se, että yöllä ensimmäinen unipätkä on nykyään usein 4-5 tuntia ja seuraavat sitten ehkä reilu pari tuntia.

Meidän pieni poika ei ole enää ihan niin pieni, kun paino on jo yli 5 kiloa ja pituuskin on ihan lähellä 60 senttiä. Vatsallaan oloa harjoitellaan ja kovasti D nostelee päätään ja välillä peppuaankin ja tuntuu hakevan, että mitenkäs tästä käännyttäisiin. Tosi aktiivinen ja jämäkkä poika. Iltaisin on välillä syöminen hankalampaa, kun tulee raivoa ja itkua rinnalla, mutta ilmeisesti ruokaa on saanut kuitenkin riittävästi, kun paino on noussut niin hyvin ilman lisämaitoa.

Onko teillä muilla tällaisia rintaraivareita pienemmässä tai isommassa mittakaavassa? Se on jotenkin tosi ärsyttävää ja turhauttavaa, kun pojalla tuntuu olevan nälkä, mutta sitten hetken syötyään alkaa huutaa ja vääntää itseään pois rinnalta :( En tiedä johtuuko se siitä, että maitoa tulee joko liikaa tai liian vähän tai jotain. Olen sitten suosiolla ottanut D:n pois syömästä, jos ei huoli rintaa rauhassa ja vähän ajan kuluttua sitten uusi yritys.

Toivottavasti AdAstran huimaus olis helpottanut! Kyllä tässä helposti menee niska-hartia-seutu jumiin, kun imettäessä ei ole ihan helppoa olla kamalan rennosti ja hyvässä asennossa ja vauvaa tulee kuitenkin pidettyä sen verran sylissä. Olen vähän haaveillut hierojalle menosta, mutta en ole vielä saanut järjesteltyä. Pari viikkoa sitten olin ekan kerran jumpassa ja se tuntui kyllä hyvälle! Ei tässä ollutkaan noin puoleen vuoteen mahdollisuutta harrastaa kunnon hikiliikuntaa, kun mulla supistelu esti reippaamman urheilun loppukesästä alkaen. Ajatuksena oli mennä tällä viikolla uudestaan jumppaan, mutta katsotaan onnistuuko. Pitäisi pumpata maitoa jemmaan, jotta voin jättää D:n isänsä kanssa kotiin, mutta jotenkin tuntuu sille, että pumppaamisen jälkeen D jää nälkäiseksi ja maidon määrässä on vajausta. Taidetaan siis olla aika hyvin synkassa maidon tarjonnan ja kysynnän suhteen ja tuo pumppaaminen helposti sitä horjuttaa.

Mukavia pakkaspäiviä kaikille!

DQ & pikku-D 9vk
 
Hei mammat ja hyvää helmikuuta tänne! :wave:

Ihanaa kun säkin Toivis pääsit tänne, muistan sinut jo ihan alusta kun ekan kerran tulin lapsettomuuspalstalle; olen niin onnellinen puolestasi! :kiss:

Tosiaan on niin kuin DQ sanoit että ei oikein ehdi enää kirjoitella kun on vauvan kanssa puuhaa ja muu aika kortilla. Ihana syy olla kiireinen! =)

Meidän Pikku-O:lla on ollut rintaraivareita, juuri tuollaisia kuin DQ kuvasit. Niitä tulee illalla kun pikkuinen tankkaisi maitoa kovasti. Itkuisuutta on muutenkin ollut iltaisin, vatsa on alkanut vaivata ja ilmavaivaa tulee kovasti. Disflatyl on hankittu, pitäis kokeilla. D-vitamiinin kanssa ollaan alusta asti annettu Rela-tippoja.

Pikku-O ei aluksi itkenyt juurikaan, mutta viimeiset pari viikkoa on ollut itkuiltoja, ei onneksi joka ilta, mutta nyt muutama putkeen... En ole pitänyt kirjaa täyttyykö koliikin merkit... Vauvakirjojen mukaan tässä 6vk iässä pitäisikin olla pahin itkuvaihe; pidän peukkuja että vähenee tästä edespäin.

Tänään oltiin neuvolalääkärillä. Kaikki kunnossa ja Pikku-O on kasvanut kovasti. Pituutta on 55,5cm ja painoa 5,5kg. Paljon viitosia! ;)

Lauantaina meillä on ristiäiset. Pidetään meillä kotona pieni tilaisuus. Tarjottavat tilattiin pitopalvelusta: voileipäkakkua, täytekakkua ja pikkuleipiä. Mies hakee vielä sampanjaa niin voidaan kilistää Pikku-O:n kunniaksi. Minäkin ehkä uskallan ottaa puoli lasia. Oletteko muut ottaneet yhtään viiniä tms jos imetätte? Tiedän että paras olis jos menis pari tuntia lasillisen jälkeen ennenkuin seuraavaksi imettää, mutta kun ei Pikku-O:sta ainakaan tiedä vaikka se haluais yhtäkkiä taas lisää maitoa.

Tylsää kun ei pääse vaunulenkeille tällä viikolla, liian kylmää. Toivotaan että lauhtuu pian. Se on ollut mukava jokapäiväinen happihyppely, ollaan tehty vauvan ja koiran (ja joskus naapurin ja hänen vauvan) kanssa 1-1,5h lenkkejä.

Tsemppiä kaikki muruset! =)

Neela ja Pikku-O 6vk ja 2pv
 
Heipat!
Koneellaoloaika tosiaan on vähentynyt miehen palattua töihin ja sekin vähä tullut priorisoitua huutikseen ja opintoihin...Eilen jo mietin tänne kirjoittamista, mutta hatara pää unohtaa kaiken :)

Meillä kaikki menee edelleen hyvin vatsavaivoja lukuunottamatta. Ensi viikolla ollaan menossa lastenlääkärille varmistamaan, ettei kyse ole mistään allergiasta. Tai onko sitten vaan tavallista koliikkia tiedä häntä. Kakkaa ja puklua tulee edelleen paljon, mutta A saa jo vähän paremmin itse väännettyä. Yksi yö kakkasi neljä vaippaa täyteen, mietin, että mistä sitä oikein riittää. Muutoin on hymyileväinen lapsi, jokelteleekin jo ja tapittaa viisan näköisenä pikku silmillään.

Oliko muuten jollain teistä sellainen Doomoo seat? Miehen työkaveri kauppaa sellaista meille käytettynä ja mietitään, että kannattaako ostaa. Nyt meillä on babybjörnin sitteri, mutta siinä A ei viihdy. Sylissä pitäisi koko ajan keikutella. Isäni toi meille keinutuolinkin lainaan ja meinataan hankkia pinniksen alle sellaiset keinutassut. Liike kuulemma auttaa ilmaa pois vatsasta. Manducassakaan ei ainakaan vielä viihdy.

DQ kiitokset tsempeistä, ei ole huimaus vielä poistunut ja eilen menin vielä kaatumaan ja lyömään pääni. Onneksi on umpiluuta, niin ei tullut kuin niska kipeäksi. Pahuksen pakkaset ja liukkaus, ois kiva kyllä päästä taas kärryttelemään!

Neela mä otin ristiäisissä juurikin sen puoli lasia kuoharia, olin imettänyt puolta tuntia aiemmin ja meillä A pitää aina vähintään parin tunnin tauon ruokailujen välissä, joten tiesin etten tule pariin tuntiin imettämään.

Toivikselle tervetuloa tänne puolelle!

Rintaraivareita ei varsinaisesti ole ollut ja ollaan nyt kokonaan päästy eroon rintakumistakin. Maidontulo on selvästi tasaantunut. Aluksi toki tulee suihkuamalla ja siihen A välillä tuskastuu, mutta purskuttelee sitten vähän maitoa ulos ja jatkaa sitten. Ahnas pikku vauva on, luennolla kun kävin, niin oli pienen tuttipullollisen vetänyt kiduksiin, tosin sen jälkeen puklailikin sitten reilusti.

Hyvää jatkoa kaikille!
AdAstra ja A 6 vko
 
Yritänpä nopsaan vastata ennen kuin D herää – taitaa olla jo kolmisen tuntia päiväunia kasassa, joten ei varmaan mene kauaa ennen kuin herää...

Neela – mä olen ymmärtänyt tuosta alkoholista, että varsinaisesti se ei ole maidossa vaarallista, paitsi tietysti jos nyt ihan kamalasti juo. Äidinmaidon alkoholipitoisuus on kai sama kuin veren eli lasillinenkin nostaisi sen vaan johonkin 0,2 promilleen eli aika mitätön. Mun käsityksen mukaan suurempi ongelma on se, jos alkoholi aiheuttaa epävarmuutta vauvan käsittelyssä. Vauvahan aistii aika pienetkin muutokset tässä. Itse olen juonut pari kertaa just tuon puoli lasillista ja uutena vuotena ehkä 5 tunnin aikana yhteensä lasillisen... Eli ei tosiaankaan määrät päätä huimaa. Itse huomasin olevani tosi herkkä saamaan morkkista siitä, jos vähänkään tuntuu päässä vaikutusta (ja se tuntuu tietty helpommin kun ei niin pitkään aikaan ole mitään juonut) ja vauvan kanssa on kuitenkin puuhailtava. En tiedä sitten olisiko sitä tullut tässä parin kuukauden kuluessa vähitellen sillä lailla varmemmaksi, että pienen määrän juominen ei aiheuttaisi tunnontuskia ;) Vaikka paras on tietty olla ilman. Mutta Neela toivottavasti teille tulee kivat ristiäiset ja varmasti voit sen tilkan kuohuvaa juoda ilman mitään ongelmia!!

AdAstra – meillä on tuo Doomoo seat ja siihen kuuluva keinualusta. Se oli varsinkin alkuun tosi paljon käytössä ja vieläkin D saattaa joskus esim. nukahtaa siihen pikku päikkäreille. Ainakin tämän kokoisen vauvan kanssa sitä saa kyllä enimmäkseen itse keinutella, eikä vauvan oma liike riitä keinuttamaan. Ehkä isomman kanssa on sitten eri juttu. Jos on jotain kivaa katseltavaa, niin D viihtyy kyllä tuossa Doomoossa jonkin aikaa, mutta ehkä nyt kasvettuaan melkein jo paremmin ihan lattialla, kun saa paremmin heiluteltua käsiä ja jalkoja. Oliskohan teidän mahdollista saada sitä vaikka testattavaksi ensin? Tai jos halvalla saa, niin kyllähän sen saa sitten vaikka huutiksessa myytyä, jos ei ole mieluinen. Me ollaan oltu tosi tyytyväisiä nukkumisratkaisuumme eli Mawok-riippukehtoon. Sehän on etenkin koliikkivauvoille tarkoitettu ja siinä on tuota keinuvaa liikettä kyllä tarjolla. Jos alkaa tuntua, että tarvitaan lisäapuja, niin tsekkaapa tuo. Toivottavasti teillä löytyisi apu vaivoihin!!

Meillä on mennyt nyt kivasti, vaikka pakkasen ja lumen saartamina ollaan oltu ihan kotona vaan pari päivää. D on nukkunut aika kivasti ja nukahti jopa eilen illalla itsekseen sänkyynsä vähän kymmenen jälkeen!!! Tällaista ei ole ennen tapahtunut, mutta voi kyllä jäädä kertaluontoiseksi... Testasin myös, että korvike kelpaa, niin pääsen lähtemään pois kotoa, vaikkei omaa maitoa olisi jemmassa. Ruokahaluongelmia ei kyllä meidän pojalla ole, eikä tuntunut olevan yhtään moksiskaan siitä, että sai rinnan sijasta korviketta pullosta ;) En nyt aio sitä antaa muuta kuin erityistilanteissa, ettei oma maidontuotanto vähennyt, mutta tosi kivalle tuntuu, kun on vaihtoehtoja eikä ole ainoa ruoan lähde - jotenkin kumman vapauttava fiilis. Oman maidon pumppaaminen on siinä mielessä hankalaa, että valveilla ollessa poika haluaa yleensä syödä melkein koko ajan ja kun nukahtaa, ei ikinä tiedä koska herää kamalan nälkäisenä ja silloin ei ole hyvä juttu, jos äiti on pumpannut maidot jääkaappiin.

Mukavaa viikonloppua ystävät!

DQ & pikku-D vähän reilut 2kk (kummasti se vieläkin vaan nukkuu, täytyy ehkä mennä piakkoin herättelemään, että menee joskus sitten yöunillekin…)
 
DQ tutustuin nyt tohon Mawok-kehtoon, vaikutti ihan hyvältä, mutta meillä ei taida olla sille makkarissa oikein paikkaa. Ja aika kallis on tässä vaiheessa hankittavaksi, kun elätellään toiveita, että vaivat helpottais muutaman viikon sisään. Näkyi niitä kyllä olevan huutiksessa käytettynä myynnissä. Pitää tosiaan kysyä, että saisko sen Doomoon koekäyttöön, ei viitsi pientä asuntoa täyttää turhalla tavaralla... Kokeillaan nyt ensin niitä keinutassuja, ne ei ainakaan vaadi paljoa tilaa.
Meillä A onneksi nukkuu hyvin (täytyy koputtaa puuta), taitaa väsyä huutamiseensa itsekin. Yleensä nukkuu klo 21-02, sitten noin seitsemään ja vielä aamupäivällä ysiin-kymppiin.

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Heippa kaikille äideille!
Meidän tyttönen siis syntyi 26.1., täsmällisenä tyyppinä juuri laskettuna päivänä. :heart:
Täällä myös mielialat heilahtelee väsymyksen mukaan, kuten joku muukin kirjoitti. Tyttö syö ja nukkuu hyvin, joten uskon meidän päässeen tähän mennessä aika helpolla. Toivottavasti pakkaset vaan vähän hellittäisi, jotta pääsis ulkoilemaan kun kahden viikon ikä tulee täyteen.

Emja ja Tuisku 1vk 5 pv
 
Hei tänne! Taidetaan tosiaan kaikki olla kiireisiä vauvojen kanssa. =)

Pikku-O:n ristiäiset meni hienosti. Tyttö oli tarkkaavaisena kummin sylissä toimituksen ajan ja pappi puhui tosi mukavasti ja koskettavasti. Oli saanut meidän lyhyestä tapaamisesta poimittua uskomattoman tarkasti asioita puheeseensa. Pienet ja lämmintunnelmaiset juhlat. Naurettiin paljon. :D

Tytöstä ei tullut O-alkuista, mutta Pikku-O saa pysyä hänen "nimimerkkinään".

Tytöllä on melko lailla ilmavaivoja. Käytetään Disflatylia ja se tuntuu helpottaneen ilman ulostuloa, pikkuinen ei enää vääntelehdi ennen sitä. Iltahuutelu oli pahimmillaan 6-viikkoisena, nyt vähentynyt. Parina iltana tyttö on nukahtanut ilman yhtään itkua. Kivaa. =) Rintaraivareita on edelleen välillä ja ne tulevat nimenomaan illalla. Iltaisin on ollut myös pitkiä tankkaussessioita. Rintamaito on onneksi riittänyt hyvin. Olen myös päässyt nännikivuista ja rintakumeista eroon. Helpotti elämää huomattavasti!

Unipätkät on edelleen 2-3h. 3,5h taitaa olla viime viikkojen maksimi. Tyttö nukkuu vieressä perhepedissä edelleen. Saan itsekin hyvin nukuttua vaikka onkin katkonaista, päivisin en ole tarvinnut päikkäreitä joten Pikku-O:n nukkuessa saan hoidettua kotihommia, syötyä itse ja jopa luettua Hesaria välillä. Luksusta. Jonakin päivinä tyttö kyllä nukkuisi vaan sylissä, joten jää muut hommat tekemättä.

Miten te muut olette kokeneet ns. kodinhoidon? Mä olen huomannut että mulle on edelleen tärkeää pitää koti järjestyksessä. Se tuottaa paljon iloa kun on nättiä. =) Mulla on kyllä aina ollut niin. Välillä tuntee itsensä vähän pöhköksi sen takia. :ashamed:

Pikku-O sai tällä viikolla ekan rokotuksen, suun kautta otettavan rota-rokotteen. Kstsotaan tuleeko siitä oireita, vatsavaivat voi kuulemma pahentua. 4vk päästä tulee sitten myös piikkirokotuksia. Oletteko ajatelleet ottaa kaikki rokotteet mitä rokotusohjelmassa on ?

Neela ja Pikku-O 8vk 2pv
 
Heipat kaikille pitkästä aikaa!

Ja onnea Emjalle ja pikkuiselle!

Ja kiva kuulla, että Neelalla ja O:lla kaikki hyvin! Me muuten ostettiin kantoliina ja A nukkuu siinäkin mielellään, saa samalla tehtyä kotihommia. Me ollaan ajateltu ottaa kaikki rokotukset, muttei mitään ylimääräisiä. Kotihommista: mä hoidan pyykkirumban ja päivittäiset pikkusiivoukset, mutta mies onneksi kerran viikossa tekee perussiivon. Kahden koiran kanssa on vähän pakko, muuten hukutaan villakoiriin.

Meille kuuluu nyt hyvää, mutta oltiin tossa osastollakin pari päivää huonon syömisen ja alkavan kuivumisen takia. A siis syö vähän huonosti, pahimmillaan pitänyt syömätaukoa 11-13 tuntia! Sitten ei enää vaipatkaan kastu. Mutta kun ei kelpaa ruoka, niin ei kelpaa. Pulloa ei suostu syömään lainkaan (ainoastaan kerran onnistunut) ja tissi kelpaa vain niin, että maataan molemmat sängyssä. Nyt 2kk neuvolassa pituus 60 cm ja paino 5200 g, eli laiha ja pitkä luikku on. Lääkäri ei kuitenkaan ollut huolissaan, kun paino on jokatapauksessa noussut. Itse olen asiasta melko lailla stressannut, mutta jospa se tästä helpottais.

AdAstra ja A melkein 2kk

Ja aktivoitukaa muutkin, olisi niin kiva lukea kaikilta edes pikakuulumisia!:wave:
 
Moikka.

Me käytiin tänään neuvolassa, päivän mitat olivat 4705 g ja 54,0 cm. "On teillä ainakin syöty" oli neuvolan tädin kommentti. Niin ja ikäähän tytöllä tulee torstaina 4 viikkoa täyteen.
Muutenkin meillä menee oikein hyvin. Viime torstaina oltiin TAYSissa EKG-kontrollissa ja kyllä helpotti kunn lausunto oli että ihan on normaali ja iänmukainen. :)
Kotihommat meillä menee niin että teen päivisin sen minkä haluan, jaksan ja ehdin, mutta voin kyllä luottaa siihen että mieskin osallistuu kodin järjestyksessä ja siistinä pitämiseen. Luksustahan tämä on ollut kun Tuisku nukkuu lähes joka (aamu)päivä vaunuissa 4-5 h, josta osa toki menee lenkillä, mutta sitte loppu ajan oon tehny vähän koti hommia, syöny ja lukenu lehteä yms. :) Muutenkin meillä nukutaan hyvin, yölläkin herätään vain 1-2 kertaa, toki uudelleen nukahtaminen ei aina ole kovin helppoa kun yöllä olisi niin kiva seurustella.

AdAstralle jaksamista huonon syömisen kanssa ja koita olla stressaamatta ihan kamalasti, vaikka ei se varmastikkaan helppoa ole.

Käyttikös joku teistä kestovaippoja? Meillä on kovasti yritetty, mutta tyttö on niin paljon pissivä, ettei mitkään imut meinaa riittää hänen mahti uniensa aikaa, joten enimmäkseen on kertoja käytetty.

Emja ja Tuisku
 
Kiitos tsempeistä Emja! Hyvä, että teilläkin kaikki hyvin.
Meillä käytetään pääasiassa kestoja ja ne toimii paremmin kuin kertakäyttöiset. Eilen just ajattelin vähentää pyykkiä ja käyttää hetken kertsejä ja saldona on kolmet märät vaatteet. No ei tule vaippapyykkiä, mutta vaatepyykkiä sitäkin enemmän... On kokeiltu nyt Libero, Pampers ja Toujours 2 ja 3 -kokoisina. Mitä kestovaippoja olet käyttänyt? Itse olen parhaiksi huomannut iguleen cuddle bunsin+villahousut kotikäytössä ja fuzzi bunzit taskuvaipoista. Riippuu tietty vauvan mallista, meillä esim. myllymuksujen vaippa falskaa reisistä. Yövaippana ollaan pidetty joko cuddle bunsia+minibunsia tai popolinin tencel-vaippaa.
 
AdAstra meilläkin käytössä fuzzi bunzit ja sitten sisävaippa+kuori/villikset. Aika huonon mallisia on monet taskuvaipoista ja aio:ista, kun reidet on kaposet, mutta massu pyöreä. Mutta varmaan myöhemmin nekin alkaa sopia. Paljonko imuja laitat fuzzi bunzin sisään? Ja kuinka pitkä vaihtoväli teillä on?
 
Hei mammat!

AdAstra, voi kurjaa että jouduitte olemaan osastolla. Hienoa että nyt on kuitenkin kaikki ok. Luin että vauvoilla voi olla tuollaista "asentolakkoilua" eli vain yksi imetysasento käy. Sitteristä: Pikku-O:kaan ei aluksi tykännyt babybjörnistä, mutta kun kokeiltiin vajaa 2kk ikäisenä seuraavan kerran, niin tykkäsi. Saa kaffet juotua rauhassa kun jalalla keinuttaa vauvaa siinä. Otettiin myös Manduca käyttöön vasta nyt 2kk iässä ja vauva on nyt nämä muutamat kerrat nukahtanut siihen heti. Pitäis olla iso ulkotakki niin sais vauvan siinä takin sisään.

Meillä on ollut nyt rintaraivareita muutamana iltana oikein kunnolla! Olen ollut jo ihan ihmeessä mitä teen kun vauva huutaa nälkää mutta huuto vain kovenee kun näkee tissin. Ollaan rauhoiteltu, kannettu ja mä olen aina väliin tarjonnut tissiä. Jossain välissä jos Pikku-O suostuu aloittamaan imemisen niin sitten syö ja tilanne rauhoittuu. Mutta tosi kurjalta tuntuu kun toinen itkee ja voi mennä pitkään ennenkuin syöminen saadaan alkuun. Soitin neuvolaankin tästä ja pyysin lääkäriaikaa - saatiin sattumalta samalle päivälle! Epäilin jo olisko joku allergia tms. Kaikki oli pienellä kuitenkin ok. Se oli helpottavaa tietää niin ei tarvi ainakaan pelätä että toinen olisi kipeä ja äiti vaan tyhmänä tarjoais tissiä... Olen tästä aiheesta varmaan kaikki neuvot lukenut ja kuullut mutta joskus ei mikään auta. Joskus saan syömään kävellessä, joskus onnistuu sillä että laitan rintakumin jne. Eilisilta meni huudoitta eli toivottavasti helpompaa kohden mennään. Ehdin jo tuskastua kun tuntui että huutelu vähenee ja sitten alkoi uudelleen. Masuvaivoihin tämä taitaa olla Pikku-O:lla yhteydessä ja välillä varmaan myös suihkutisseihin... Vauva kun päästää irti niin tissistä voi lentää jopa kahteen suuntaan maitoa kuin suihkulähteestä. Olen sit antanut suihkuta enimmät pois jos vauva hermostuu liiallisesta maidontulosta.

Emja, miksi olitte ekg:ssä? Mulla on tainnut mennä ohi. Hienoa että kaikki on nyt kunnossa teillä!

Neela ja Pikku-O, reilut 2kk
 
Huomenta!

emja onko sun fuzzit s-kokoisia vai yhdenkoon? Olen huomannut, että yhdenkoon vaipat (mulla ei tosin ole niitä fuzzeina) falskaa reisistä, meillä kanssa tyttö rimppakinttu. Laitan yleensä 2 imua, yhden muotoonommellun ja yhden taittoimun. Ne ovat itsetekemiäni, olen ne huomannut parhaiksi. Eikä mulla kovin montaa fuzzin omaa imua olekaan, kun olen ostellut vaippoja kirppareilta eikä niitä ole tullut mukana. Vaihtoväli menee syöttöjen mukaan, eli noin 2-5 tuntia, yöllä 6-7 tuntia. Kertsejä tulee vaihdettua jopa useammin, kun en kestä sitä hajua. Nyt kyllä kuulin, että Muumi-vaipat ei haisisi niin paljoa, täytyy niitä ostaa sitten seuraavaksi, kun kertakäyttövaippojenosto tulee ajankohtaiseksi.

Neela kiitos, kyllä A nyt syö jo ihan ok. Yksi yö piti kylläkin taasen 9 h tauon eli söi vasta aamukuudelta. Reilun viikon päästä on taas neuvolan punnitus, sitten nähdään, että onko syönyt tarpeeksi. Neuvolalääkäri meinasi, että A on vaan ruuminrakenteeltaan tollainen luikeroinen, kun surin vauvanpyöreyden katoamista poskista. Kyllä A:kin nyt viihtyy suht hyvin babybjörnissä ja ollaan viritetty naru kiinni siihen lelukaareen, niin ei tarvitse ihan vieressä olla keikuttamassa, narusta vaan kun vetäsee, niin taas keikkuu. Antaa vähän toimintasädettä vaikka pyykkien viikkaamiseen.
Meillä lääkäri epäili rintaraivareiden syyksi nielutulehdusta.Tiedä sitten häntä, mutta ohi ne onneksi menivät. Saatiin A lopulta syömään jopa pullosta korviketta, mutta oli eka ja vika kerta, sillä siitä seurasi vuorokauden huutokonsertti vatsavaivojen vuoksi. Eli täysin rintamaidolla nyt sitten mennään edelleen. Huomenna äitini tulee hoitamaan A:ta ja mun ois tarkoitus olla yli kolme tuntia poissa, toivottavasti söisi sulatettua maitoa pullosta. Vähän helpottaisi elämää, jos uskaltaisi olla kotoa vähän pidemmän aikaa poissa, voisi alkaa käydä vaikka uimassa.
Me ei olla Manducaa nyt vähään aikaan kokeiltu, mutten ulkona uskaltaisi sitä käyttääkään, olen sen verran lahjakas liukastelemaan ja kaatuilemaan. Tänäkin talvena kaaduin kerran oikein kunnolla, onneksi A ei ollut mukana. Vaunuissa vaan ulkoillaan.

AdAstra ja A 2 kk 3 pv
 
Neela Tuiskulla kuuluu sydämestä sivuääni, synnynnäinen aorttaläpänvuoto todettiin sydänultrassa laitoksella, pitäisi korjaantua iän kanssa. Sitä siis seurataan tässä vielä.
Kuulostaa tosi turhauttavalta nuo rintaraivarit, jaksamista niiden kanssa. En oo niihin yhtään perehtyny, mutta onko ne todennäköisisti kausittaisia, vai miten?

AdAstra meijän fuzzit on s-kokoa. Ite tehtyjä (sisko tehny) imuja meilläkin käytetään :)

Meillä Tusiku on muutaman kerran ollut Mandukassa, viihtyy kyllä hyvin ja nukahtaa siihen nopeasti. En vaan saa lakettua manducasta pois niin ettei heräisi ja noilla 4-5 h päiväunilla sitä on aika kuuma kannella siinä koko aikaa.. Mutta helpottaa kyllä välillä kun saa käytettyä molempia käsiä, vaikka toinen on siinä "sylissä". Mä oon aamuisin laittanu Tuiskun liinaan siksi aikaa kun saan syötyä aamupalan yms, viihtyy siinäkin ihan hyvin, mutta Manducassa ehkä vielä paremmin.

Emja ja Tuisku (tänään 1 kk)
 
Heipä Hei..
Oon unohtanut totaalisesti käydä kirjoittelemassa täällä.
Meidän poitsu on nytten n.2.5kk. Viime neuvolassa eli 2kk oli 5360g/59.3cm. Meillä siis kasvetaan vaan pituutta ei juurikan painoa. Painoa tulee just se mitä pitää tulla. Pituutta tullut syntymästä jo huomat 9.3cm. =)

Meillä masuvaivat on helpottaneet cuplatonilla ja relatipoilla. Tosin nyt kokeillaan josko Cuplatonia voisi vähentää.

Päivisin nukutaan sisällä tai vaunuissa lenkillä. Välillä nukahtaa jopa itse omaan sänkyynsä,mutta toisinaan haluaa nukahtaa syliin. =) Yöt nukutaan hyvin. Aika usein pitää jo 7-10h välin syönnissä illalla/yöllä. Ihanaa! Toisinaan sitten taas on näitä tankkausöitä kuten viime yönä söi 3h välein. =) Meillä esikoinen jätti yösyönnit jo 4kk kohdilla pois joten varmasti pojukin on sitä tekemässä,koska suurinosa öistä menee jo yhdellä syönnillä.

Odottelen itte tässä,että päästään siirtymään kiinteisiin. Aion aloittaa jo 3.5kk kohdalla hissukseen. =)

Mitäs muuta..esikoinen haluaa kovasti hoitaa poikaa ja aina on avuksi. Mitään mustasukkaisuusjuttuja ei oo juurikaan tullut.
 
Hoh, ompas kulunut aikaa siitä, kun viimeksi kirjoittelin... Päivät menee yleensä aika nopsaan ja vapaata aikaa ei jää kamalasti, tiedätte varmaan. Meillä pikku-D on kasvanut ja ihan kivasti on mennyt edelleen. Neuvolakäynnit on nyt harventuneet, mutta painoa on varmaan reilut 6kg eli aletaan olla tuplassa syntymäpainoon nähden. Välillä on tuntunut, että oikea käsi kipeytyy pojan kantamisesta jne. mutta ei onneksi mitään kovin pahaa ole tullut.

Milliksen vauvan pitkät unet kadehduttaa kyllä vähän ;) Tosin ei meilläkään nyt valittamisen aihetta ole - yleensä eka unipätkä on 3,5-5h ja seuraava 2-3h, joten ihan ok saa nukkua, jos vaan malttaa itse mennä samaan aikaan pojan kanssa unille. Päiväunet onnistuu parhaiten kävelylenkillä, autossa tai muuten liikkeellä ollessa, mutta välillä D nukkuu myös sisällä. Nyt juuri näyttäisi simahtaneen lelukaarensa alle :) Ei kyllä voi kovin pitkään antaa nukkua, ettei mene yöunet liian myöhään.

Emja ja AdAstra ihailen teitä, kun käytätte kestovaippoja! Meillä se on jäänyt ihan ajatuksen asteelle ja nyt on jo jotenkin niin tottunut noihin kertiksiin, ettei jaksa enää lähteä vaihtamaan : / Huono omatunto kyllä välillä vaivaa, kun tuottaa niin paljon jätettä... No, kaikki muu jäte kyllä kierrätetään aika tarkkaan, että josko se vähän tasapainottaisi...

Meillä ei mitään ihan kamalia rintaraivareita ole ollut, välillä vaan enemmän itkuisuutta syödessä, etenkin illalla. Tulkitsen sen liittyvän väsymykseen ja varmaan välillä yhdistettynä siihen, että D söisi enemmänkin kuin on ruokaa tarjolla. Ihan hyvin oma maito tuntuu kyllä yleisesti ottaen riittävän. Korviketta poika saa ehkä kerran - pari viikossa, jos olen jossain poissa ja nälkä iskee sillä aikaa. Olen siis ihan kivasti päässyt liikkumaan ja muihin omiin menoihin aina muutamaksi tunniksi kerrallaan ja mies on mielellään D:n kanssa sillä aikaa.

Me oltiin jopa kahdestaan pois neljä tuntia viime perjantaina hääpäivää viettämässä. Ei saatu isovanhempia tai muuta tuttua hoitajaa oikein järjestettyä, niin otettiin sitten Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta hoitaja illaksi. Vähän hirvitti, mutta tosi hyvin se meni. Se auttaa kyllä paljon, kun syöminen on pojalle niin mieluisaa, ettei ole väliä kuka pitää pullosta kiinni :D

Neela kyselit kodinhoidosta. Mulle on kyllä myös tärkeää, että koti pysyy suht koht kunnossa, eikä mene kaaokseen. Ihan hyvin siinä on onnistuttukin, kun D ei kuitenkaan ole mitenkään hankalimmasta päästä. En tosiaan tarkoita mitenkään kritiikkinä kenellekään, mutta mua jotenkin ahdistaa ajatus, että olis sellainen "lapsiperhekaaos" kotona... Ymmärrän tosi hyvin, että jos ei saa nukuttua ja on muutenkin rankkaa, niin kodin siisteydestä voi ja pitääkin tinkiä, mutta mua alkaa sekasorto ahdistamaan aika helposti. En tosiaan ole mikään supersiisti ja kyllähän noita puklurättejä löytyy ympäri kotia ;) mutta onneksi on saatu pidettyä paikat aika hyvässä kunnossa. Että ymmärrän Neela oikein hyvin ajatuksesi!

Me ollaan suunnittelemassa lomamatkaa vajaan kuukauden päähän. Jos ihmeempää ei tule, niin oltaisiin lähdössä noin viikoksi Espanjan etelärannikolle. Alunperin mietittiin vähän myöhäisempää kevättä, mutta nyt tuntuu sille, että olis kiva päästä täältä talven & loskan keskeltä hetkeksi pakoon. Tätä varten ollaan katseltu matkarattaita ja rintareppua. Onko täällä näkemyksiä noista? Manducasta olikin ollut puhetta. Se me ollaan hylätty, koska epäilyttää jaksaisiko D olla kasvot kantajaan päin, kun ei ole riittävän pienestä asti tottunut. Nyt ei sylissäkään ole kovin mielellään muutoin kuin kasvot eteen päin. Joku BabyBjörnin malli taitaa olla vahvin ehdokas meille. Se täytyy joka tapauksessa hankkia jo ihan pian, että ehditään totutella ennen matkalle lähtöä. Matkarattaista on Britaxin B-Agile ehkä nyt ykkösvaihtoehto. Kaikista heppoisinta mallia ei viitsi ostaa, kun kuitenkin noin pientä on tarkoitus niissä kuljetella. Onko teillä muilla mitään ajatuksia matkustella vauvan kanssa?

Nyt on varmaan heräteltävä D:tä, ettei mene yöunet, mutta palaillaan taas toivottavasti vähän lyhyemmän tauon jälkeen.

DQ & pikku-D 3kk
 
Heipä hei taas!
Millis hyvä kuulla, että jollain toisellakin pitkiä syöntivälejä ja onhan se nukkumisen kannalta positiivista. Sairaalasta vaan taas niin painostettiin palaamaan neljän tunnin väleihin, mutta kun ei tuputtamalla tissi kelpaa, niin annan A:n itsensä päättää tahdin. Viikon päästä nähdään, että onko syönyt riittävästi. Meillä kanssa tyttö panostanut kasvunsa pituuteen.

DQ kiva kuulla teidänkin kuulumisia! Onko D:n vaippaihottuma muuten pysynyt poissa? Meillä A sai ihottumaa nyt kun käytin kertakäyttöjä, toivotaan, että menee ohi kun palasin kestoihin. Sinkkivoidetta laitoin. Mekin suunnitellaan matkaa, tosin vasta heinäkuuksi ja Italiaan. Ollaan mietitty ihan samoja matkarattaita (punaisena), kerrohan sitten kokemuksiasi, jos ne hankitte! Babybjörnin rintarepusta oon kuullut, että siinä poikavauvalla menisi munat ruttuun, mutta se on toisen käden tietoa se.

Ja jälkitarkastuksessa muuten selvisi syy mun huimaukseenkin, alhainen hemoglobiini! Olin vähän yllättynyt, kun mullahan oli raskauden aikana hemoglobiini hyvä. Pitkä jälkivuoto (melkein 6 viikkoa) varmaan verotti osansa ja sitten olen ollut syömättä ruisleipää, kun olen pelännyt sen aiheuttavan A:lle ilmavaivoja.

Tässä nyt lyhyesti tällä kertaa!
 
AdAstra Meillekin sanottiin neuvolassa,että 3h välein pitäisi syöttää,mutta oon syöttänyt silloin kun poika haluaa. Puklaa kaiken ulos jos syöttää väärään aikaa ja ei oo vielä masu tyhjentynyt.

Kotihommista oli ollut puhetta. Meillä mies hoitaa yleensä imuroinnin,lattianpesun,pölyt ja roskat. Mulla on astianpesukone,pyykkihuolto ja wc:t. Näin on toiminut homma ja asunto on asuttavassa kunnossa. Mies on enemmän siisteys ihminen,kun minä. Joka päivä,kun tekee jotain niin ei pääse kaaosta syntymään..ainakaan meillä jossa kaksi pientä lasta.

Meillä taitaa tänä vuonna olla ohjelmistossa kotimaanmatkailua. Lähinnä muumimaailmaa yms. Mua ei houkuta lähtee kahden pienen kanssa reissuun siis kauemmaksi. Eihän sitä toki tiedä jos mieli muuttuu,mutta tällä hetkellä luulen,että vuoden päästä sitten mieluummin. =)
 

Yhteistyössä