<3 <3 MARRASKUUN massukat KESÄKUUSSA 2011 <3 <3

Iltoja!:)

Nopeesti selasin ketjun läpi, Liikkeistä mä taisin pari päivää sitten tuntea ekat liikkeet.:heart: Toisaalta en oo ihan varma kun tunsin "liikkeitä" silloinkin kun en edes ollut raskaana.:D
Rasvailuista mä rasvasin esikoisesta joka päivä kun hullu ja silti arpia tuli, niin nyt tuskin rasvailen mitenkään erityisemmin.

Meillä oli neuvola pari viikkoa sitten ja sydänäänet kuului tosi hyvin, toinen vaan liikkui niin kovasti että joutui koko ajan etsiä uutta paikkaa mistä kuuluu.:)
Mä rakastan kun on lämmin, inhottaa vaan meidän neidin puolesta kun on nukkuminen tuskasta, jouduttiin siirtää pinnasänky meidän huoneeseen kun on viileämpi huone.

Hannaliina ja Urpo 15+6:heart:
 
Britney Tsemppiä parisuhde juttuihin!!

anzu Mä en ole uskaltanu värjätä hiuksia raskauden aikana, ku kaikki siitä ensimmäisenä sanoi, ku kuulivat raskaudesta... "et voi sit värjätä hiuksia enää". Yks työkaveri joka on myös raskaana haaveili henna väristä.. en tiedä olisiko se sit parempi vaihtoehto, jos haluaa värjätä..
Olisi kyllä niin kiva, jos saisi pirteämmän värin kuin maantienvärin..Latvoissa on vielä tummanruskean jämät viime vuodelta..

Harrastuksista Olen innostunut zumbailija =) aloitin zumban syksyllä ja jäin koukkuun... sen jälkeen kun tulin raskaaksi ostin vielä tarkoituksella 20-kerran kortin, et varmasti saan itseni liikkeelle.. ja eiköhän se tule käytettyä loppuun asti.. Välillä kyllä tuntuu, et jalat ei ihan niin vikkelään liiku ja nouse niin korkealle kuin ennen. Eniten haittaa, et olis pissahätä ihan koko ajan, niin on vaikea keskittyä.
Pyöräilen töihin tuulesta ja säästä riippuen (8km suuntaansa), en ole pyöräillyt niin usein kuin tahtoisin, mut Tanskan tuulet on aikas inhottavia ku sille päälle sattuvat.
Sit olis noita puutarha hommia aina ku jaksaa tehdä..
Gospelia laulan sillon tällön, mut en säännöllisesti.

Liikkeitä en ole vielä tuntenut... kai. Ehkä pari hipaisua, mut en ole todellakaan varma:confused:

Hankinnoista Perjantaina ostettiin eka juttu vauvalle =) Design sitteri-tuoli käytettynä mun pomolta =) Torstaina on rakenneultra missä toivotaan saavamme tietää sukupuoli, niin sit voidaan alkaa kunnolla miettii hantintoja.

Hassu juttu: Eilen oltiin festareilla... illalla klo 23 aikaan oli sit Bryan Adams lavalla ja me oltiin joku 5m lavasta... Meidän eteen tuli yks nuori joka mulle rupes huutelee, et innostunu nyt vähän.. come on... Siihenkös mies tuivaantui ja sanoi, et vaihda paikkaa tai ole hiljaa, et ei hän jaksa raskaana ollessa aina jaksa olla innoissaan. Se nuori meni ihan sekaisin.. se onnitteli monet kerrat ja suukotti mua poskelle ja tuijotteli vaan mua eikä Bryan Adamsia enää...Siinä se aikansa intoili ja onnitteli vielä kerran ja lähti tiehensä.. Siis ihan tuntematon ihminen meni ihan onnesta sekaisin meidän puolesta :D:D:D

Mukavaa sunnuntaita!

Jyllanti80 19+2
 
Anzulle pikaisesti kommentoin tota hiusten värjäystä. Olen värjännyt tukkaa kampaajalla koko esikoisen raskauden ja nytkin jatkan samalla linjalla. Mun mielestä toi hiusten värjäämättömyys menee hysterian puolelle. Mä uskon nykyisten hiusvärien olevan turvallisuudeltaan hieman eri luokkaa kuin 10-20 vuotta sitten ja luulen ton ohjeenkin olevan vähintään yhtä vanha. Hieman eri asia voi olla jos lykkää parin viikon välein vetyperoksidit tukkaan. :)
 
Anzy Mieki värjään tukkaa jopa enemmän nyt entä ennen raskautta, ja samaa mieltä olen Siisamin kanssa, että menee hysterian puolelle värjäys ja meikkauskiellot :D Ja väriki on tähän asti reagoinu ihan niinkuin pitääki, vaikka jossain onki lukenu että hormoonit voi tehdä tepposet värille..

Jotenki tuntuu että rusketun nykyään paljon helpommin entä ennen, ja iho on luonnostaan tummempi, oisko seki sitten joku hormoonikikka.. Onneksi maksaläiskiä ei ole vielä tullu vaikka auringossa olen ollukki =)

Paino ei ole vieläkään noussu yhtään lähtökohdasta, ja alkaa välistä jo huolestuttamaan, onko kaikki ok mahassa... Onneksi huomenna on pitkästä aikaa neuvola niin tuleepahan siihenki selvyys.. Maha on tällä viikolla pullahtanu esiin, huomaa että nyt on alkanu pikkuhiljaa kasvamaanki.. Eilen kävin ekaa kertaa raskauden aikana baarissa ja tod. näk. vikaa kertaa, olin kavereiden mukana ja oli kyllä niin väsymys että oli pakko lähteä aiemmin pois , ei vaan jaksa enää valvoa :p

Lapsiluvusta Olen ajatellu että kaksi lasta olis kiva saaha , sais toisistaan seuraa :)

Ihana sää vielä ulkona, huomiseksi luvannu huonoa taas joten pitääpä lähteä rannalle vielä ottamaan ilo irti!! :)

Karoliina 18+6
 
Rosalindalla kyllä todella outoa käytöstä ollut neuvolassa noista Audit-pisteistä :O
Ite en edes täysin luota tuohon testiin. Musta sen kyselyn mukaan varmaan jokainen joka vuoden sisällä on juonut niin on täys alkkis. Lisäksi uskon että ne joilla todella on ongelmia alkon suhteen, valehtelevat tuossa kyselyssä. Joten todella typerää neuvolassa alkaa meuhkaamaan aivan syyttä.
Tsemppiä Rosalinda, eläkä välitä tuon idiootin sijaisen mielipiteistä! :hug:

Ja vielä audit-testistä että meillä se saatiin ekalla neuvolakäynnillä mukaan, kotona täytettiin ja palautin sitten seuraavalla käynnillä oman sekä miehen paperin.
Selällää makaamisesta aika hurjalta kuullosti muutamien oireet. Itellä ei onneksi noin pahaa tee, että ei jalat kantaisi tms. Tuntuu vain ikävältä maata hetken aikaa selällään, mutta ihan helposti pääsee silti ylös yms. Toivottavasti teillä menisi ohi tuo.

kikatukselle paljon voimia. Minä varmaan sun tilanteessa vaatisin isyydentunnustamisen. Kauheaa miten mies voi olla noin idiootti ettei omaa lastaan myönnä vaikka on aijemmatkin tunnustanut :mad: miehen olisi syytä ajatella sitä syntyvää lasta, miten inhottavaa lapselle tulee isompana kun tietää että tuo on minun isä mutta ei halua olla kuin vain sisaruksieni :( Jaksamisia kikatus :hug:

Lapsiluvusta olette jutelleet. Meidän molempien haave on vain yksi lapsi, mutta sitähän ei tiedä miten tämän esikoisen jälkeen innostuu. Maksimissaan kuitenkin kaksi lasta. Ja jos toinen halutaan niin mahdollisimman pienellä ikäerolla ihan jo siitäkin syystä että tulen perustamaan oman yrityksen, jota itsekkääski ajateltuna hankaloittaa paljon jos on tosi pieniä lapsia. Enkä myöskään yityksen perustamisen jälkeen enää aijo lapsia hommata. Yritys jonka tulen perustamaan on erittäin fyysinen ja jos raskaaksi tulisin muutaman vuoden sisällä yrityksen perustamisesta se tarkoittaisi lähinnä sitä että yritys pitäisi vetää kokonaan jäihin raskaus ja vauva ajaksi. En siis voisi raskaana tai vauvan kanssa yrityskessä mitään tehdä ja tällä alalla on aivan liian hankalaa ja kallista sijaista hommata niin pitkäksi ajaksi. Tekisi moninkertaisesti miinusta kuukaudessa. Äh, meneepä nyt taas hirveäksi mietiskelyksi :D Joten siis, yksi tai kaksi lasta, jos kaksi niin pienellä ikäerolla :)

Britney koitahan sinäkin jaksella ja tehdä oikeat päätökset. Muista että jos yhteiselo on jatkuvaa hampaiden kiristelyä ja itkemistä niin vaikka se pahalta tuntuukin, yksin voi olla paljon helpompaa. Tsemppiä, toivottavasti saatte asiat kuntoon :hug:

Hiuksia värjään raskausaikanakin. Olen samaa mieltä muutaman muun kanssa, että menee jo vähän överiksi ettei saisi hiuksia värjätä tai meikata raskaana.

Hmmm... unohtuikohan jotain.. :xmas:

ON:
Tänne ei ihmeitä :) Parin päivän päästä rakenneultra, jee!!! =)
Liikkeet tuntuu aika terävästi jo, ihanaa kun tietää toisen olevan kunnossa :)
Mutta eipä tosiaan oikein mitään kerrottavaa nyt :D

Tiukutus&Masi 19+5 :heart:
 
Hirmuisesti on tullut taas tekstiä...

Britney, jaksamisia sinne :hug: Been there, done that...saatan tietää tunteesi.

Monesta aiheesta olette keskustelleet:

Rasvauksesta Kolme raskautta on takana ja ilman rasvauksia on menty. Ekassa ei tullut yhtään raskausarpea. Tokassa tuli parit viirut mahaan. Kolmannessa rasvailin jonkin verran vatsanahkaa, ei vaikutusta ja muutamat kunnon arvet tuli. Nyt neljännessä olen rasvaillut hieman ahkerammin, paksulla Nivea cremellä (sellainen sininen peltipurkki) mutta lähinnä vain sen takia kun näin kesällä iho kuivuu ja kutisee enemmän. En oikein usko näihin raskausarpivoiteisiin :whistle:

Hiusten värjäyksestä Olen värjännyt yhden kerran hiukset tämän raskauden aikana. En jaksa hysterisoida näistä iänikuisista asioista ja aion jatkossakin värjätä hiuksiani muutaman kk:n välein. Ja kuka on sanonut ettei saisi meikata raskausaikana?! HALOO :rolleyes: Pikemminkin olisin huolissani tämän päivän ruokien pitkistä E-koodirimpsuista ja muista lisäaineista joita saamme huomaamattamme lähes kaikesta teollisesta ruoasta! Kuinka ne vaikuttavat elimistöömme pitkällä aikavälillä, entä raskausaikana sikiöön?

Lapsiluku on taatusti täynnä tämän neljänne jälkeen. AAMEN.

Paino ei ole tainnut vielä nousta juurikaan. Kaikissa raskauksissa olen lihonut 15kg, luultavasti tälläkin kertaa kunhan työt loppuu (1 kk jäljellä). Teen fyysisesti raskasta työtä niin ei ole kilot vielä päässeet kertymään... :D

Liikkeitä olen tuntenut, ja kunnon potkuja! On se vain joka kerta yhtä jännä ja ihana juttu.

Seuraava neuvola onkin jo muutaman päivän päästä. Olen pyöritellyt mielessäni sairasloman mahdollisuutta, ei oikein työt suju entiseen malliin. Päivän mittaan supistelee, liitoskivut vaivaavat ja olo on tosi epämiellyttävä. Mies hokee jäämään saikulle, hullu minä koetan pinnistellä vielä muutaman viikon töissä...Tiedän että olisi pakko levätä, mutta jotenkin "nolottaa" jäädä saikulle keskellä kesälomien tuuraussesonkia...Huoh! Jospa terkka osaisi sanoa tähän jotain neuvolassa.

Hyviä vointeja kaikille!

Isebel 18+1
 
Moi!

Meillä sekä äiti ja isä tekivät sen audit-testin. Eihän siinä jää väärinkäyttäjät kiinni. Meillä ei alkoholia ole paljoa ikinä käytetty. Minä olen ennen raskautta ottanut muutaman kerran kuukaudessa siiderin. Ja näkyyhän nämäkin tuloksena siinä testissä.

Hiusten värjäys olen värjännyt ja viimeksi viikko sitten.

Minulla on ollut kaksi neuvolakäyntiä. Seuraavaksi on rakenneultra juhannuksen jälkeen ja sen jälkeen varaan kolmannen neuvolan.

Liikkeet Tuntuu vahvemmin. Lapset odottaa innokkaina kunnon potkuja:)

Lapsiluku Nyt tuntuu siltä, että tämä neljäs on viimeinen.

Hankinnat Aikaisempia vauvatavaroita on tullut annettua pois. Tänään sitten ostin FisherPrice puuhakaaren 3e.

Paino On noussut jo n. 2kg. Turvotusta on ja sormukset eivät enää mahdu.

Mukavaa odotusta kaikille!

Trallaa rv 18+2 ja poikaolo ja isot veljet
 
Britney, tsempit! Tosi harmi kun on parisuhde"ongelmia" varsinkin kun näin raskausaikana sen toisen osapuolen antama tuki on (ainakin mulle) tosi tärkeää.

Rasvauksesta: En rasvaillut esikoisenkaan aikaan kun todella satunnaisesti ja sama peli näyttää nytkin jatkuvan. En vaan yksinkertaisesti jaksa/ muista. :D En kyllä usko siitä olevan isompaa apua arpien suhteen. Monen olen noin kuullut sanovankin. Esikoisesta tuli raskausarpia, mutta aika vähänlaisesti ja nyt ihan haalistuneet jo. Saas nähdä miten paljon nyt tulee.

Hiusten värjäämisestä: Olen värjännyt raskausaikana, niin esikon kuin tämän kakkosenkin aikaan. Mustakin tuntuu että nykyajan hiusvärit on kuitenkin sen verran turvallisia että uskaltaa. Lähinnä se hiusvärien haju (varsinkin kestovärien) voi näin raskausaikana tehdä pahan olon.

Lapsiluku ei meillä ole tämän kakkosen jälkeen täynnä. Jos vaan saadaan niin kolmas (ja ehkä neljäskin) halutaan. :)

Paino on noussut n. 2kg. Esikoisesta tuli vain 8kg, joten jospa ei tästäkään tuon enempää.

ON: Huomenna olis rakenneultra. :) Toivottavasti kaikki olisi kunnossa. Pari viikkoa sitten siellä Oyssissä (lapsivesipunktion yhteydessä) ultrasivat 3D:llä ja sen mukaan vauvan rakenteet oli kunnossa. Tänään poksuu viikot ja tuli puoliväli täyteen!

Diinu & Pipana-Poika 20+0 POKS :heart:
 
Britneylle paljon jaksamista, vaikean parisuhde tilanteen kanssa!

Osaan osittain kuvitella miltä susta tuntuu! Meillä mies on TODELLA hitaasti lämpenevää sorttia ja alussa tuntu et odotan yksin. Yksinäisyyden tunne oli valtava! Mutta nyt tuntuu taas menevän paremmin ja mieskin on mukana. Näin se meni esikoisestakin!

Hiusten värjäämisestä olen värjännyt ja meinaan värjätäkkin. Uskon ettei siittä ole sen suurempaa varaa, kunhan ei joka viikko värjää.

Rasvauksesta... Ensimmäisestä rasvailin sillontällöin ja arpia ei tullut. Tästä en ole vielä aloittanut, mutta voi olla että mahan kasvaessa aloitan, ihan vaan nahan kuivumisen takia!

Uskon että meillä lapsiluku on sitten tässä. Pojan vauva-aika oli todella rankka, vaikka toivonkin että tällä kertaa päästäisiin helpommalla, niin uskon silti että enempää ei tule.

ON
Muutamana iltana oon huomannu liikkeitä. Nukkumaan mennessä selällä maatessa huomaan kuinka "paine" mahassa siirtyy puolelta toiselle. Ensin luulin että ilmaa se vain on mutta ei se sitä taida olla :whistle:
Taidatte kaikki olla kertonut jo isommille sisaruksille vauvasta? Me ei olla vielä puhuttu mitään, eikä varmaan puhutakkaan ennen syksyä! Toi 4-vee on vaan niin malttamaton tapaus, että odotuksesta tulis todella pitkä hälle.

Tänään olis luvassa pyykki- ja siivouspäivä. Viikonloppu vierähti ystävien häissä ja kaikki kotihommat jäi rästiin. Mutta ei haittaa tätä varten vapaapäivät on :D

Memphis & pikkanen 15+6
 
Tervehdys Marrasmammat pitkästä aikaan! Lukemassa käyn päivittäin mutta kirjoittelu jäänyt siis vähemmälle. Hirveästi tullut kaikenlaista. Koitetaan muistaa tärkeimmät.

Heti alkuun omaa napaa - tänään oli rakenneultra. Ja saatiin tädiltä POIKAlupaus. Ihanaa. Sitä vähän toivottiinkin. En sitten tiedä miten paikkaansapitävä on, mutta ihan sekaisin täällä ollaan. Vähän mietityttää toki kun varattiin nyt kuukauden päähän seuraava ultra kun ultratäti sanoi että haluaa katsoa sydänkammiot uudestaan. Kysyin että onko siis jotain häikkää, sanoi että näyttää ihan normaalilta mutta kun kesti tosi kauan hakee. Tiedä sitten että mitä tämä tarkoittaa. Muuten siis kaikki ok. Ja vastaa edelleen täsmällisesti viikkoja 19+5 ja painaa 315 g. Todella alhaalla vauveli makoili vaikka mahaakin jo on tullut. Potkut tuntuu hienosti kun istukka on takana. Ihan eri tavalla kuin tuon esikoisen kanssa.

Voimia parisuhteen kanssa Britneylle. Ja onnittelut potkuista. Itselläni ainakin on tunteet herkässä ja vähän välillä tuntuu että kaikki menee huonosti. Mut asioilla on tapana järjestyä aina parhaan mukaan.

Hiusten värjäys ja meikkaus - Hiuksia en ole värjännyt kun kampaaja sanoi että sen jollekin asiakkaalle oli neuvolatäti sanonnut et ainakaan ekan 12 vkon aikana ei kannata. Nythän sitä vois, mut ei ole vaan jaksannut. Meikit vaihdoin luomumeikkeihin kun olin joka tapauksessa ajatellut niin tehdä. En tiedä onko turhaa hössötystä, mutta minulle sopii näin. Enkä keinotekosia ruokiakaan syö muutenkaan. Kaikki e-t ja lisä-aineet on kyllä pannassa. Toki järkevyyden rajoissa.

Rasvauksesta - Rasvailen masua ja muutakin kroppaa sillointällöin. Edellisen kanssa samalla tavalla eikä tullut arven arpea.

Audit-testi - en ole koskaan kuullutkaan. Täällä ei siis ole tehty.

Paino - En ole vieläkään päässyt edes siihen alkupainoon joka oli viimeksi kun esikoista rupesin odottaa. Hänen kanssa tuli siis 14 kg lisää mutta 20 meni pois ja nyt on tullut sellainen pari kiloa vaan lisää. Neuvolatätikin viimeksi kysyi että syönhän normaalisti. Ihan hassua. Elämä vaan on niin erilaista täällä maalla kuin silloin esikoista odotin niin asuin kaupungissa ja tuli ilmeisesti vähemmän liikuttu tai jotain. Täällä sitä tulee päivittäin luonnostaan liikuntaa.

Hankinnoista - ei olla mitään oikeastaan vielä hankittu. Enkä aiokaan hirveesti kun saadaan aika paljon miehen siskolta ja muutenkin tutuilta. Sitten lähempänä lisää. Vaunut löytyy - ferraaripunaset tosin. Mutta viimeksikin ostin ne vaikka en tiennyt kumpi tulee. Saa siis kelvata pojallekin.

Vaippailusta - esikoisen kanssa koitin kestovaippoja ja laiskuuttani vaihdoin sitten kuitenkin kertiksiin. Tekisi mieli taas kestoilla kun hyvät ohjeet tulisi ihan läheltä miehen siskolta mutta meillä on myös ihan erikoinen ongelma - viime syksynä ja talvena meillä loppui vesi kaivosta enkä voinut siis pestä pyykkiä kotona. Kun piti säästää vettä hevosille ja toki ihmisillekin juomavedeksi. Eli jos tulee kuiva kesä ja on vähänkin vaaraa samanlaiseen ongelmaan niin en kyllä edes lähde yrittämään. Vaikka moraalisesti niin haluaisin.

Tulipahan hirveesti tekstiä. Ja omaa napaa pääasiallisesti. Sorry.

HelenElisa ja vko 19+5
 
Voih, jotkut jo pääsee rakenneultraan! Ihania uutisia!
HelenElisa Varmaan ihan varmuuden vuoksi katsovat uudestaan. Ovat niin tarkkoja näissä asioissa.

Britneylle ja kikatukselle voimia parisuhteeseen! Onko teillä ihmisiä joihin tukeutua?

Onpa outoa ettei Audit-kyselyä ole tehty kaikille. Se on mun oletuksen mukaan ihan "pakollinen" äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaille. Se tehdään uudestaan sitten kun vauva on syntynyt ja varmaan siinä vuoden iässä.
Eihän se oikeita ongelmia välttämättä paljasta, mutta saattaa antaa päihdeongelmaisen puolisolle helpon tavan pyytää apua.

Hiusten värjäys ja meikkaus on mielestäni ok. Voihan sitä kampaajalla mainita vielä asiasta.

E-koodeja ja lisäaineita vältellään meilläkin, ihan ilman raskauttakin.

(.) Liitoskivut tulivat ilokseni pari päivää sitten. Oujee.. Eli alaselkä, lonkat, sisäreidet ja häpyluu kipuilevat. Sängyssä on vaikea kääntyä ja kävelen vähän toispuoleisesti.
Verenpaineet on matalalla varmasti. Päässä heittää usein. Pitää viikon päästä manita neuvolassa noista paineista.
Masussa kuplii kyllä mutta niin kupli ennen raskauttakin, joten mene ja tiedä onko liikkeitä vai suolentoimintaa.

Onkos täällä kukaan ns. superfoodin syöjä? Lueskelin tänään ja löysin tälläiset sivut:
Odottamisen ihanuus
Elämän leipä-blogin arkisto
Nyt sitten vähän kiinnostuin. Mutta en oikeen tiedä mitä saa syödä raskausaikana..
En ole aiemmin syönyt mitään tuollaisia..

Biana ja Lahja-Armas 16+0 :heart:

Korjaanpas vielä että minulla alkaneet kivut taitavatkin olla lantion löystymisestä johtuvia.
 
Viimeksi muokattu:
HelenElisalle onnea poikalupauksesta! :)

Meidän neuvolassa tehtiin tuo audit - kysely mutta mun alkoholin käyttö ennen raskautta oli sen mukaan normaali.

ON: Täälläkin rakenneultra takana. Vauveli vastasi viikkoa pienempää, mutta ei kuulema hätää. Ja kokoajan masussa on kasvettukin 3-4 päivää pienempänä. Tämän takia mua ärsyttääkin, kun neuvolassa silloin laittoivat LA:n lokakuun loppuun ja laskivat sen 28. kiertopäivän mukaan, vaikka itse tasantarkkaan tiedän että kiertoni on 32vrk. Vauvan rakenteet oli niiltä osin kunnossa mitä lätilö pystyi katsomaan. Sen verran huonossa asennossa vauva oli eikä suostunut kääntymään ettei kätilö saanut kunnolla katsottua aivoja ja sydäntä. Sydämen neljä lokeroa kuitenkin näki. Uusi aika on perjantaille. Pari viikkoa sitten nuo vauvan kaikki rakenteet on katsottu siellä Oyssissa joten en ole huolissani. Äidin pieni itsepäisyys, kun ei suostunut kääntymään eri asentoon. :heart:

Diinu & Pipana-Poika 20+1
 
Viikko vielä rakenneultraan, ei jaksais odottaa..

Hiusten värjäämisestä, olen värjännyt ja tulen myös loppuun asti värjäämään.

Hankinnoista, ns. isot hankinnat on jo tehty (!!) mut muu tarpeisto, vaatteet yms. uupuu vielä.
JOnkun mielestä varmaan outoa mut tuntuu helpommalta tasata kuluja kun esikoista odotan ja tyhjästä
lähdetään liikkeelle.

Rasvauksesta, rasvailtu on ja ei ole.. arpia todennäkösesti tulee koska olen jo murkkuiässä onnistunut itselleni
sellaisia hankkimaan.

Painoa on tullut pari kiloa.

Voimia kaikille hankalissa parisuhdetilanteissa kamppaileville. Oman tilanteeni kerroinkin jo huhti/toukokuussa : /
 
mikä on audit kysely :D? ei oo koskaan tehty ja kolmas lapsi. jopa loukkaannuin ku np ultrassa kätilö kysyi mun huumeiden käytöstä. no en oo käyttäny ;)

tukiverkkoja mulla on oma äiti, sisko ja toinen sisko joka harmi asuu helsingissä asti. Jospa pääsisin sinne kylään tänä kesänä, sitten ei varmaan ole mahdollista moneen vuoteen taas mennä.
Isommilla lapsilla on tukiperhe n kerran kuussa yhden yön, mielellään meneevät aina sinne. Sen myötä oon lastensuojelun tukitoimien asiakas mutta oon kokenu sen avuksi kun käyn siellä muutenkin tilanteesta puhumassa ja auttaavat mm asuntoasioissa, pitäs saada isompi asunto hankittua.

[/B]sukupuolen[/B]aion kysyä. tosin ei vaikuta mm hankintoihin. jos tuote miellyttää muuten, ostan sen. Pojalle ostin juuri kirpparilta vaaleanpunaisen hello kitty paidan kun sitä toivoi, oli siisti ja hyvä niin mikäs siinä. Ei se niin justiinsa ole. Ja samoin löysin ihan uuden vauvan toppahaalarin, jossa oli varanapitkin vielä kiinni ja mukaan sai tumput ja toppatöppöset samaa sävyä, maksoi 8e ja oli sellainen liilaan menevä vaaleanpunainen mielestäni... vaikka ois poikavauva saa pukeutua siihe silti :p Kasvatan omia lapsia melko rennolla otteella ja pojat saa leikkiä nukeilla jos siltä tuntuu ja kynsissä on nytkin kynsilakkaa kun itse eilen kynteni lakkasin :)
 
raapale
Sain sitten lähetteen äippäpolille kun tk-lääkäri ei keksinyt mitään muutakaan tähän jatkuvaan päänsärkyyn. Ainiin ja käsky että buranat ja migreenilääkkeet veks ja panadol extendiä 1-3kpl päivässä. Tuskaa voi tulla tuolla lääkityksellä mutta vauvan takia haluan yrittää. Eipähän tarvi miehenkään ihmetellä särkeekö vai ei kun makaan sängyn pohjalla 24/7 kohta. Lääkäri muuten ehdotti että tässois kaks vaihtoehtoa, psykologi tai äitiyspoli... Tuli vähän tyhmä olo tuon kommentin jälkeen.

Mitähän ne tuolla äippäpolilla tekee? Lääkäri sanoi että tuskin saan sinne aikaa ennen juhannusta ja mulla on kuitenkin rakenneultrakin 12.7. eli aika lyhyellä aikavälillä olisi käynnit päksissä.

Tekeekö rakenneultran muuten kätilö vai lääkäri?

Jotain epämääräistä jomotusta ollut eilen ja tänään toisella puolella alavatsaa. Sais vaavi alkaa kunnolla potkimaan niin ei tarvitsisi jokaista epämääräistä tuntemusta spekuloida. :D


raapale 16+0
 
Nopea kommentti vielä Bianalle tuo juttu "odottamisen ihanuus" onkin hyvän kaverini haastattelu. Vauva on maailmassa ja pirteä pakkaus kuulemma (en ole itse nähnyt kun välimatkaa 250 km) ja syö enemmän kuin "normaalivauvat". Johtunee sitten äidin ruokavaliosta vai ties mistä. Itse en harrasta superfoodeja mutta muuten vahditaan juuri lisä-aineiden osalta ruokavaliota tarkasti. Ja mielestäni mitään totaalisia muutoksia ei välttämättä kannata tehdä juuri raskausaikana. Toki pikkuhiljaa voi lisäillä/jättää pois jotakin jos se sopii kropalle. Mut kannattaa kuunellaa sitä omaa kehoa mun mielestäni.

Tuosta hiusten värjäämisestä vielä - esikoisen kanssa siis värjäsin kyllä. Mutta kun se oma tietoisuus on hieman tässä lisääntynyt niin se aiheuttaa tätä hankaluutta. Tieto lisää tuskaa siis. Itse ajattelin sen asian niin että kun tää raskausaika on loppujen lopuksi kuitenkin niin lyhyt niin voin hyvin olla värjäämättä (ja onhan niitä orgaanisia värejäkin nykyisin) kun kaikki kuitenkin vaikuttaa tuon lapsenkin kroppaan ja kaikkeen. Hankalaa logiikkaa..

Eikä mua tosiaankaan haittaa että halutaan kurkata pikkusta vielä kerran. Saapahan ekstraultran ihan kunnalliselta ja kun heillä on myös 4D ultra siinä ihan samassa niin se on superihanaa.

Tsemppiä kaikille odottajille! ja ihanaa kun ilma on sateen jälkeen raikasta!

HE
 
Nyt taitaa olla jo kolme poikalupausta.:)

Hiusten värjäämisestä Itse olen kans huoletta värjännyt esikoisen raskaudessa ja nytkin.Nyt taitaa tulla neljäs kerta heinäkuun alussa kun menen kampaamoon.ihanaa luksusta itelle ja tukkakin pysyy kunnossa:)

Rasvailusta Esikoiselta rasvasin ahkerasti kun olin jo ennen raskautta rasvannut suurin piirtein aina iltaisin koko vartalon:D Ei tullut raskausarpia.Nyt jäänyt vähemmälle.ehkä joka kolmas ilta muistan mahan rasvata.Ei ole tullut vielä mitään ja toivottavasti ei tuliskaan.

Monelle näyttää tämä vauva olevan viimeinen ja monella näyttää olevan jo jokunen lapsi.
Minulle ura ei ole tärkeä.kotona viihtysin hyvin jokusen vuoden.Mies sanoi että haluais pitää kahden vuoden tauon ennen kolmosen yrittämistä.Nyt pidettiin kans kahden vuoden tauko.Tosin sain keskenmenon ennen tätä raskautta.Muuten minulla olisi muutaman viikon ikäinen vauva sylissä:) itse en haluaisi pitää niin pitkää taukoa.Luultavasti juuri ehtisin taas töihin ja jos tulisin raskaaksi olisin taas sairaslomalla jos yhtä vaikeaa olisi olla töissä.Mielummin olisin kotona raskaana ja kärsisin alkupahoinvoinnit yms. kotona. Luulen että saisin miehen mielen muutettua, mutta voihan se omakin mieli muuttua kun arjesta saa kiinni kahden lapsen kanssa:)

Ihanaa puoliväli saavutettua!!=) :heart: :eek: ihana aatella että vauva jatkaa kasvua ja maha vaan isonee viikko viikolta.Nyt tuntuu jo että raskaus etenee kun seuraava etappi on 30rvk.
Rakenneultra keskiviikkona.tulen sitten kirjoitteleen ultrakuulumisia.

Reveria 20+0
 
Audit-kysely meillä kyllä tehtiin, mutta vain miehelle! Sen lisäksi sitten molemmille sellainen kysely, missä myös aihetta vähän sivuttiin, jossa oli esim. että aiheuttaako kumppanisi alkoholin käyttö sinulle huolta jne. Ei niitä vastauksia mitenkään sitten reposteltu, vähän turhalta tuntui koko homma :)

Hiusten värjäys: olen värjännyt pari kertaa. Kyllähän blondausaineet aika myrkkyä on, mutta pyrin käymään mahdollisimman harvoin värjäämässä, joten en usko siitä mitään kamalaa haittaa koituvan.

Rakenneultraan vielä kaksi viikkoa aikaa. Alkaa pikkuhiljaa jänskättää. Toivottavasti kaikki saa vaan hyviä uutisia!

Painoa on tainnut nyt alkaa tulla lisää. Vaakaa meillä ei ole, joten en tiedä että kuinka paljon, mutta veikkaisin paria kiloa. En ole yhtään seurannut mitä olen syönyt kun olo oli niin paha niin pitkään. Nyt pitäisi kai vähän ottaa järki käteen kun ei ole enää "tekosyytä" syödä mitä vaan milloin vaan mieli sattuu tekemään!

Miten samahalla muuten on mennyt parisuhdekiemuroiden jälkeen? Toivottavasti arki on alkanut kulkea mukavasti ja olet raskaudesta hyvillä mielin :)

Leeniliini 19+4
 
Piitkästä aikaa taas täältäkin. Käyn päivittäin kyllä lukemassa mutta vähän harvemmin istahtaa ihan oikeen koneen ääreen niin ei tuu kirjoiteltua.

hiusten värjäämisestä itse olen edellisessäkin raskaudessa värjännyt hiuksiani enkä ajatellut sitä asiaa kokonaan välttää tässäkään raskaudessa. Kuitenkin värjään aika harvoin ehkä kerran parissa kuussa niin en koe että siitä voisi kovin suurta haittaa olla. Eikä tuo esikkokaan kovin pahalta vaikuta. :p Sitä sanotaan että raskaana ollessa voi käydä niin että väri ei ole ihan sitä mitä on haettu koska hormoonit muuttaa hiusten laatua...

rasvailusta esikon aikana rasvailin aluksi säännöllisen epäsäännöllisesti ja sitten noin rv 25-30 aloin rasvailla enemmän mutta niin vain mahanahka repesi. ihanan kauniita paksuja raitoja on maha täynnä, ja pieniä on kyljissäkin. On todella yksilökohtaista tämä asia. Oma mahani kasvoi aluksi nopeasti (olin pallo jo rv 16) ja sitten rv 30 jälkeen alkoi kasvaa taas hurinalla niin ei ehtinyt vissiin nahka mukaan menoon. itse en usko niinkään "ihmevoiteisiin" tai siihen että niillä saisi estettyä arpien tulo, se kun on niin kovin yksilöllistä ja perinnöllistäkin millainen iho on.

lisää lapsia? sitähän ei voi varmaksi tietää mutta uskon että meille kaksi lasta riittää. Kolmesta olen aikanaan haaveillu mutta kun tämä odotus on alusta lähtien tuntunut menevän niin kovin päin seiniä niin sanoin että enempää tälläistä ressiä en tahtoisi. Alun vuotelut kyllä jättivät jäljen ja sitä ennen ollut keskenmeno, mua ei oo tehty sellaista varten enää. Niin ainakin nyt uskon. Katsotaan, aika näyttää kultaako se muistot vai ei. ;)

sukupuolen haluaisin saada selville, koska odotetaan kovasti poikaa niin olisi kovin kiva tietää onko se nyt tulossa vaiko ei. Olo on ihan poikamainen, varsinkin kun odotus on ollut niin päinvastainen kun esikon aikana joka siis tyttö. ja muutenkin haluaisin pojan, koska jos ei enempää hankita niin ois kiva olla tyttö ja poika. :) katsotaan kuinka käy.

painoa on tullut n. 1,5kg. DÄÄM! esikon odotuksen aikana tuli muistaakseni 16kg kaikkiaan joista laitokselle jäi ehkä 6kg ja osa lopuista putosi kauheella dieetillä ja loput jäi kroppaan. :D Johtuen liikakiloista joudunkin sitten sokerirasituskokeeseen joskus elokuun alkupuolella. YÖKS! mutta se oli odotettavissa kun BMI on 27 ollut ennen raskautta. eilen iskikin sitten paniikki että nyt pitää alkaa oikeesti kattoo mitä pistää suuhunsa ettei nyt mitään raskausdiabetesta lykkäis tähän kaiken päälle. :(

Liikkeistä ja kuplista muutaman kerran olen tuntenut vauvasen liikehdintään/potkuja kun selällään on makoillut. Kerran satuin sattumalta painamaan hiukan alamahaa ja pieni just potkasi samalla hetkellä niin tunsi hentosen potkun käteenkin. Mutta käskemällä tämäkään kukko ei laula. vaikka kuinka iltaisin ja aamuisin makoilen selälläni ja häiriköin pientä niin ei se voi millään juuri silloin liikkua. Kuplintaa kyllä tuntuu joskus pyöräillessä ja kun istuu jokseenkin kyyryssä. Harmi kun on tota omaa massaa niin paljon päällä ja sen lisäksi istukka etuseinässä niin ei vielä tunne kunnolla liikkeitä. Ei tarttisi tota doppleria niin useasti käytellä jos tuntisi että toinen on liikkeessä. Eilen kyllä heittele kuperkeikkoja illalla kun koitin kuunnella sydänääniä, kuului vaan muljahduksia ja silloin tällöin sydänäänet kun oli NIIN kovasti liikkeessä. :heart:

En muista onko jo juteltu mutta oletteko katselleet millaiset vaunut meinaatte hankkia? itse olin ihan varma että otettaisiin oran taiga vaunut mutta nyt oonki sitä mieltä että mennään kiertää joka kauppa ja testaillaan kaikkia. Emmaljungaa tai brio en halua, sen tiedän. :D

tä + sissi 16+3
 
Helmi, jos kestovaippojen hinta hirvittää niin lähe harsoilla kokeileen vaikka kotona ja jos muksu kestää niin villahousut päälle. Ne on pitkäikäiset siis harsot :D meillä mentiinharsoilla ja villiksillä 10kk ikään et edullisiksi tuli harsot ja ne on vieläkin käytössä toki muilla kuorilla mut kuitenkin. ei ne oo oikeesti niin hankalat kun miltä vaikuttaa, sen taiton oppii kyllä nopeaan.

Lapsiluku, pariinvuoteen ei kiitos lisää. mulla ollu molemmat raskaudet vaikeita ja nyt sitten kun niitä on kaksi tossa pyörimässä niin ei pysty jos on kolmaskin vaikea et katotaan sit uudelleen kun nuo on isompia. Aika näyttää mitään ei oo lukkoon lyöty.

audit meillä tullut kanssa kotiin täytettävien papereiden kera molemmille ja ne sit palautettu. Eikä täällä oo lasten neuvolassa tota kyselyä uusittu.

raapale. toi extend on hyvä kun sitä käyttää säännöllisesti, muuten sen kanssa kestää ikuisuus että vaikuttaa :) mulla toimi ainakin paremmin kun normi panadoli.

Jaksamisia parisuhde huoliin!

Ultra kuulumisia kiva lukea ja odotella omaansa.

hankinnoista pikkusia paksumpia paitoja ja housuja kateltu ja etitty kirppareilta, kun eka oli kesä vauva niin ei paljo oo 62cm kokoisia tollaisia ja niitä tarvitaan nyt talvella. Tuplia ollaan kateltu ja pitäs vaan päästä katteleen kauppoihin ja kokeileen miten ne toimii. Baby joggerin city selectejä (meniköhän se noin) ollaan mietitty, mut kaikki on avoinna noi vaan maksaa hirmuisesti et jos löytyis halvemmat ja kätevät niin ilman muuta, mut kaupat kutsuu kun toi maha taas antaa pariksi kunnolla et jaksaa ja uskaltaa lähteä liikkeelle :D

Mitäs täällä supistelee ajoittain ja rasituksesta huoh. Ja mies ottaa kanssa kupoliin välillä. jouduin ajeleen mökiltä kotiin kun supisteli ja maha kipeä kun toinen päätti juopotella vaikka ties et mulla oli ollu rasitusta ja supistukset odotettavissa. Nooh olihan maha sitten puolivuorokautta kipeä, mutta onneksi helpottanut. Jotain positiivistakin sokerit pysyneet kohillaan :D

Unico ja mötky 18+3
 
Heipä hei

Oi kun monet on jo käyneet ultrassa ja saaneet hyviä uutisia ja sukupuolenkin selville! Mulla vasta ensi viikolla rakenneultra, saas nähdä suostuuko vaavi näyttämään sukupuolensa, mutta me kyllä ollaan ihan varmoja miehen kanssa, että poika tulee, eli mulle voi merkitä ainakin että POIKAOLO :D

Audit-kysely
: Mulle on tehty kaikissa kolmessa raskauksissa, on annettu myös isälle lomake täytettäväksi.

Lapsiluku: meille on siis tulossa kolmas ja viimeinen lapsi, tämän jäkeen uskoisin, että laitetaan piuhat poikki meikäläiseltä, koska en haluaisi mitään ehkäisypillereitä/kierukkaa käyttää

Rasvailu: Olen rasvaillut masun aluetta ja tietenkin muutenkin ihoani ihan tavan kosteusvoiteella ja koskaan ei ole tullut raskausarpia, en tiedä johtuuko rasvailusta vai mistä lie...

Joku taisi kysellä tuplarattaista, tai lähinnä carenan double swingeistä, meillä on kyseiset menopelit ja ollaan tykätty niistä tosi paljon, on kätevät ja kevyet ja kapeat, että mahtuu hyvin kulkemaan kapeistakin ovista ja hisseistä, eli voin suositella.

Oma olo: Tänään jouduin taas oksentamaan :( Närästystä on välillä esiintynyt, sama vaiva on ollut myös edellisissä raskauksissa. Masu on mielestäni iso, mutta on tuossa vatsan seudulla ylimääräisiä kilojakin :D Liikkeitä tuntuu päivittäin, ei mitään kunnon potkuja vielä, mutta sellaisia hipaisuja ja muljahduksia....

Kristalli ja kolmonen tänään 19+0
 
Heippis..

Ihanaa lukea tosiaan ultra kuulumisia täällä aina :) Mä niin toivoisin, että meille tulis näistä kaksosista edes toinen tyttö, koska lapsiluku tosiaan jää varmaankin tähän. Esikoinen on siis poika.

hankinnoista en oo hankkinut juuri mitään vielä, mutta tänään meen just kattelee rattaita. Just noi carenan double swingit on nyt alennuksessa vain 299e ja kaikki värit ja 2011 malli. Et niitä meen testailemaan. Lastentarvike Pikku Hurmuri - Tarjoukset tossa osote jos muitakin kiinnostaa. Muut tavarat saan kavereilta ja tietty on omiakin jäljellä ku en niitä myynyt vaan oon lainannut kavereille ja nyt saan takasin :)
AUTON osto on myös edessä. Kun ei sit millään mahu takapenkille kahta turvakaukaloa ja yhtä istuinta ja jatkossa kolmea isoa istuinta. Se onkin suurin hankinta, mutta aika hyvin saahaan varmaan vaihdossa. Meillä tällä hetkellä on audi a4.

Heräsin aamulla 6.15 ku pohje alkoi kramppaamaan. Mulla oli esikoisesta sama ongelma ja kramppaski loppuajan melkein joka yö ja sit nilkutin kaikki aamut ku pohje oli niin sairaan kipee. Nyt tää oli vasta eka kerta ja heti tänään aloitan nyt ton raskaus multivitan missä on magnesiumia, josko se auttais.

syökö muut täällä noita raskausvitamiineja??

Kivaa päivää kaikille

T:Anzu ja palleroiset rv 17+4 :)
 
Anzu86 Täällä syödään family multivitaa ja D-vitamiinia :)

Audit-kysely Mulle tehtiin testi ensineuvolassa ja käytiin läpi, ennen raskautta vietettiin kyllä välistä railakastaki elämää (monet viikonloput oli jotain juhlia tai illanistujaisia) mutta eipä se merkkaa että olis alkkis, siiderit ja juhlat sai jäähä kun raskaustesti näytti plussaa, eikä ole kyllä tehny mielikään entiseen takas, eli ei se kerro kauheasti. Se on entistä elämää se ja innolla odotan uutta :) Sitä ku lapseton oli niin pysty menemään ja tulemaan spontaanisti miten halus.

OMAA NApaa taas: Eilen oli neuvola pitkästä aikaa ja sainpa onneksi kuulla sydänäänet vahvoina, kohtu on kasvanu normaalisti navan kohdalle. Pelkäsin että jotain on vikana ku ei maha ole kasvanu erityisesti eikä paino ole noussu kiloakaan, on kuulemma ihan tyypillistä ensiodottajalle ja pitäis lähteä kasvamaan näillä tulevilla viikoilla ihan kunnolla :kiss: En vaan malta odottaa sitä kunnon vaavimasua :D

Ihania ultrauutisia jo muutamalla! Perässä tullaan kovaa vauhtia, josko sitä ens viikolla sais itekki lupauksen! Jotenki tuntuu että poika tulee, mutta saas nähä menikö arvailu sit oikeaan!

Taas vAIhteeksi flunssa päällä, kyllä taitaa nyt raskaana ollessa olla vastustuskyky alempana ku tulee aina joku tauti :snotty:

Karoliina 19+1
 

Yhteistyössä