<3 Huhtikuiset 2011 <3

Milas meillä poika ei huoli tuttia, yökkäilee vaan ja työntää kielellä pois, mutta silti on pullo ruokinnassa ja syö mukisematta pullosta !

Tinttulina Alussa meilläkin poika nukkui äidin ja isän välissä ja minun äiti oli kauhuissaan juurikin sen takia että ei opi sitten omaan sänkyyn sano vaan että meillä on omakin parisuhde hoidettavana että ei vauvaa väliin nukkumaan, no sitten poika laitettiin omaan sänkyyn ja nukkuu siellä yhtä hyvin kun meidän välissä tosin minä nukun paremmin kun poika on omassa sängyssä :) kun jos meidän välissä herään aina kun mies kääntää kylkeiä, laittamaan käden pojan teekse ettei mies käänny päälle ja poika kääntyy aina muhun päin ja kierii jotenkin ihan kiinni muhun ja sit herätään ihan hiestä nihkeinä molemmat kun oltu niin kiinni toisissamme. Meillä ei mies viikolla öisin osallistu yö syöttöihin, kun käy töissä mutta aina lomalla ja viikonloppuisin minä syötän ja mies vaihtaa vaipat :) joten aika tasan menee kun tuossa pulloruokinnassa on niin se sujuu niin ihanan nopeesti :)

Kauheen pitkä päivä takana kun ollaan ristiäisiä valmisteltu ja kotia puunattu. Nyt tämä mamma lähtee lepäämään :)
 
Meillä neiti ei huoli tuttia (yökkii, nuolee ja työntää pois suusta) eikä pullostakaan osannut syödä, kun kotiuduttua yhtenä päivänä kokeilin että johtuuko itku nälästä ja annoin pullosta korviketta. Ressukka piti vain hölmistyneenä pulloa suussa ja työnsi kielellä pois. Että tulin sitten siihen tulokseen että ei ollut nälkä kun ei alkanut imeä.

Nukkumisesta: illalla syötän ja nukahtaa rinnalle josta nostan omaan sänkyyn. Yöllä nostan meidän sänkyyn ja syötän. Nukutaan molemmat siinä tovi, kun neiti on niin hidas syömään (tai nautiskelija) että minä nukahdan ja herään siihen kun neiti vetäisee tissin suustaan. Jos vauva nukahtaa rauhallisesti, nostan omaan sänkyynsä jos taas kitisee ja levoton (yleensä aamuyöstä) jätän nukkumaan isoon sänkyyn ja menen itse sohvalle. Miehen ja vauvan välissä on iso kokovartalotyyny ja vauva nukkuu minun puolella että en pelkää että päälle kääntyisi.

Päivällä saattaa toisinaan nukahtaa itsekseen sitteriin tai hyssytettynä. Tänään jopa omaan sänkyyn kun syönnin päälle oli hereillä, nostin sänkyyn ja aloin imuroida niin oli nukahtanut.

mies on keksinyt hyssyttely keinon jolla nukahtaa. Hän hieroo vauvan polvia :) monesti kun vauva kitkuinen ja on syötetty ja vaippakin kuiva, niin tämä polvien hierominen saa nukahtamaan. Ehkä se on se kosketuksen kaipuu :)

Meillä ollaan pelkällä rintamaidolla joten ruokintaan mies ei osallistu :D mutta hyssyttelyyn ja vaipan vaihtoon kyllä. Viikolla en ole herätellyt yöllä miestä vauvan hoitopuuhiin kuin hätätapauksessa eli: äidin keinot ei rauhoita ja hermot meinaa mennä, tai minun on mentävä vessaan ja muuten koko talo heräisi jos mies ei hyssytä tms.

Semmoinen tuli mieleen tänään että silloin kun sain ensimmäiset lapset olin päivätöissä ja nyt ennen tätä lasta olin ollut vuosia vuorotöissä..... tuntuu että nyt yövalvomiset on paaaaljon helpompia kuin silloin aikaisemmin. Kait sitä on töiden puitteissa tottunut yövalvomisiin niin nytkin kun vauva valvottaa, osaan ottaa väsymyksen eri lailla. Ei tunnu niin raskaalta. Vaikkakin kun tuli tässä parina yönä valvottua aika paljon eikä päivällä kerennyt ottaa vauvan kansa päiväunia niin oli kyllä pönttö sekaisin (juuri samalta tuntui kuin neljän yövuoron jälkeen :) ) Rankkaa duunia tämäkin välillä.

meillä risitäiset pidetään seurakuntakodilla. Tämä asunto on väliaikainen ja kun vasta muutettiin niin kaikki on vähän vinksin vonksin ja laatikoita nurkat pullollaan. Toisaalta ei tänne varmaan sitä pariakymmentä henkeä mahtuisikaan..... tai ainakin tiivistä olisi.

Millaisia tarjottavia ajattelitte laittaa? Meillä kermakakkua, voileipäkakkua, keksiä ja kun on pikku vieraita niin heitä ajatellen suklaassa dipattuja vaahtokarkkeja :)

Kermakakun päälle tehdään sokerikuorrutteesta kukkia ja pienet "leikkipalikka" kirjaimet joista muodostuu pikkuisen ensimmäinen nimi.
 
Tinttulina Vauva nukkuu mun vieressä yöt. En ole öisin kertaakaan laittanut pinnasänkyyn. Synnäriltä asti nukkunut vieressä. Illalla nukahtaa tissille parisänkyyn. Ei meillä oo isovanhemmat kommentoineet mitenkään meidän nukkumisjärjestelyjä. Kun kakkonen oli vauva niin anoppi päivitteli kun nukuin lasten kanssa eri huoneessa kuin mies. Siihen vaan vastasin, että parasta meille kaikille kun nukutaan niissä huoneissa kun paras uni tulee. Mitä järkeä on yrittää väkisten nukkua samassa sängyssä miehen kanssa, hypätä öisin hoitamassa vauvaa ja valvottaa samalla miestäkin itkujen ja muitten kans. Ei oo sen jälkeen kommentoinut. Ensi viikolla on meidän neiti 8kk. Päivällä nukkuu yleensä aamupäivästä puolentoista tunnin unet. Päivän muut unet on 10min-1h mittaisia hyvin vaihtelevasti. Kyselit vielä miten isommat on meillä oppinut omiin sänkyihin. Olisivat varmasti oppineet aikaisemmin, jos olisin opettanut, mutta en pitänyt kiirettä. Reilun vuoden ikäisinä.
Nyt on neiti ihan yhtäkkiä alkanut seurustelemaan huomattavasti enemmän. Jutellut on jo pitkään, mutta nyt vieläkin lisääntynyt. Ja nyt on alkanut olemaan hetkittäin sitterissä tai lattialla ja tutkimaan leluja. Turhautuu vaan helposti, kun ei saa leluja suuhun, oma nyrkki vaan löytää tiensä sinne. Sängyssä hyörii mahdottomasti. Tänä aamuna jäi vielä sängylle nukkumaan ja kun menin hakemaan niin tyttö oli pyörinyt vaarallisesti aivan sängyn reunalle. Seuraavalla liikkeellä olis ollut lattialla. Kyllä säikähdin. Tänään siirtyy siis sänky seinän viereen ja toiselle puolelle pönkäksi pinnasänky. Ja ihanaa, tänään tyttö nukkui aamupäiväunet vaunuissa pihalla. sain tehtyä mukavasti puutarhatöitä siinä hänen nukkuessa.
Koululaisella alkoi sitten kesäloma. Saapa nähdä millaista hullunmyllyä ensi viikko on kun jään kaikkien kolmen lapsen kanssa päiviksi kotiin ja mies lähtee tekemään täyttä työpäivää. Meillä kun tuo esikoinen on erityislapsi (adhd) niin on säpinää tavallista enemmän.
 
Pomm meilläkin ristiäiset pidetään kirkon tiloissa, mutta molemmilta tulee perhettä kauvempaa suomea niin pitäähän se koti olla puhdas kun tulevat sitten kuitenkin meillä käymään jossain vaiheessa ja tarjottavina on voileipäkakkua, keksejä sellasia "pikkupitsoja" jotka ovat niinkuin pasteijoita mutta minipitsan näkösiä, kinkku-ananaspiirakkaa ja täytekakkua jossa keskusta on sinistä marsipaania ja siinä päällä sellaiset pienet siniset tossut marsipaanista :) jaahas taas on mentävä, kauheeta kiirettä !
 
Saanko mä kysellä tyhmiä? Miten nykyään kahviloissa suhtaudutaan imettämiseen? Katsotaanko sitä edelleen paheksuvasti vai saako jossain nurkassa huomaamattomasti? Esikoisen ajoista on asiat ehkä muuttuneet, häntä en koskaan kaupunkireissuilla imettänyt. Vauvojenhoitohuoneet on niin ankeita, eikä niissä voi kauan olla. Ois kiva nyt esikoisen kesälomalla käydäkin jossain.
 
chilipapu, mä oon imettäny ravintoloissa ja kauppakeskusten käytävillä eikä kukaa oo sanonu mitää tai kattonu mun mielestä pahasti. Imetyspaita mulla on kyl ollu (tommone h&m t-paita) ettei varmaa puoletkaa oo huomannu ees et imetän.

ristiäisiä ei meillä pidetä mut ens sunnuntaina kakutellaa nimikakkua täälä meidän päässä ja sit ku juhannuksena mennää pohjosee miehen sukulaisille nii jos sieläki tekis kakun :) Pitää ens viikolla tehä koristeita ku ostin sokerimassaa..

imetys on alkanu nyt sujuun tosi hyvin. Enää en ressaa etteikö maito riittäis. Ja ei mee enää kokopäivä imettäessä vaan nykyään ehtii jo hiuka muutaki tekee.

Rytmi on meillä nyt sellane et aamulla 7-8 aikaa herätää (tänää jopa lähemmäks 9 nukuttii) ja siitä syötän ja sit vaihdetaan vaippa tai jos ei oo kakka tullu nii sit laitan vauvan sitterii ja meen ite suihkuu. Sit vaihdan vaipan ja päivävaatteet vauvalle ja sitteriin taas siks aikaa et saan aamupalan syötyä. Samalla annan relatipat missä on d-vitamiini. Sit taas imetän ja välillä alkaa jo näkyä väsymyksen merkkejä nii sit joko sylissä annan nukkua jos ittee väsyttää tai sit lähen kävelylle vaunujen kans. Täälä ei nukuta vaunuissa oikeestaa muuten ku sillai et ne menee eteepäi.

Sit päivänmittaa välillä ottaa 10min-2h torkkuja yleensä vaa yhet pitemmät unet ja muuten sit jutellaa ja hyssytellää ja vaihdellaa vaippoja. Illalla yleensä 20-22 aikaa mennää vaihtaa vaippa ja yöpuku ja sit pimeesee makkarii meen imettää ja yleensä nukahtaa 30min-1h siitä ku alan imettää. Tai torkkuu siinä tissillä mut toi aika menee et saan sen omaan sänkyyn nukkumaa. Aika usein meen iteki nukkumaa samaan aikaa ainaki vielä. Sitte 1-3 aikaan eka syöttö ja aika nopeesti nukahtaa uuestaa. Toinen syöttö siinä 5 aikaa ja sit saattaa joskus herätä kyl tunnin välei mut joskus sit suoraa tonne aamuheräämiseen asti nukkuu. On yks yö menty vaa yhellä syötölläki :)

Nyt ei jaksa enää istuskella tässä niin taidanpa tehä jotai muuta :)
 
Chilipapu Ei kannata ajatella miten ihmiset suhtautuu. Meitä on moneen lähtöön. Jos kuppilanpitäjää imettäminen riepoo, niin kannattaa pistää kuppila boikottiin. Ja tietty kannattaa imettää joku imetyspaita/muu suoja tissin päällä, niin välttyy varmimmin paheksunnalta. Sitten on niitäkin jotka paheksuu vaikka tissistä ei mitään näykään. Joitakin pelkkä ajatus ärsyttää. Mä oon kyllä tissittäny ravintolassakin samalla kun syön, eikä kukaan huomannut. Toki jos keskellä ravintolaa mäjäyttää koko tankin esille niin ihan varmaan joku tulee paheksumaan.

Nimiäiset oli eilen. Bileet meni hyvin. Vaatteiden kanssa ilmeni ongelmia kun 62-kokoinen puku oli liian pieni ja ostamani 65-kokoinen aivan liian iso. Onneks kaverini esikoiselle muiden vaatteiden mukana tuoma hiukan kulahtanut H&M liivipuku meni justjust päälle. Piti ostaa vaan kauluspaita. Ostin niin ison että menee syksynkin bileisiin toivottavasti.
Ohjelmanumenoista nimenarvuuttelu oli yllättävän hauska. Ekana tulleet vieraat ei ehtinyt tylsistyä kun oli jotakin pähkäiltävää. Monta hyvää ehdotustakin tuli, mutta vain kolmannen nimen joku arvas. Kaikki tarvittavat kirjaimet olin maalannut paperinpaloille, mistä sai sitten mallailla eri yhdistelmiä. Puukin piti istuttaa, mutta se jäi myöhemmäksi. Meillä on molempien poikien nimeen kuuluva puu nyt pihalla.

Tinttuliina nukkumisesta... Meillä on molemmat aina nukkunut vieressä. Ihan ekana mun äiti sanoi tosi tiukasti että et varmaan nukuta vieressä kun vauvalle käy huonosti. Mun äiti pelkää aina kaikkea tapahtuvaksi, mistä on uutisissa lukenut... Sanoin vaan tosi tiukasti että se ei ole semmoinen asia mihin hänellä on mitään sanomista. Sen jälkeen ei ole mitään kommentoinut. Tiedän kyllä että mm. mun anopin kanssa on jutellut, joten ehkä se rauhoitti kun anoppi on vieläpä terkkari. Ja itse asiassa synnärillä kätilö mua alunperin rohkaisi ottamaan vauvan viereen nukkumaan kun en meinannut uskaltaa kolmen valvotun vuorokauden jälkeen. Jos oltais menty toisin, voin vakuuttaa että olis univelan määrä ollut noin satakertainen, koska mä en saa unta jos nousen, ja supertyytyväisestä vauvasta olis diagnosoitu koliikkitapaus. Siispä samalla kaavalla mennään tän toisenkin kanssa.
Niin ja se ettei opi omaan sänkyyn on ihan bullshittiä. Kyllä lapset oppii uusia temppuja :) Meillä tarvittiin vain yks ilta tunnin nukuttaminen, kun oltiin reissussa eikä ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa matkasänkyyn. Sitten jonkin aikaa tissillä nukutin ja laitoin omaan sänkyyn. Sit jouduin yöks sairaalaan ja mies joutu tunnin hyssyttelemään illalla että nukahti ilman tissiä ja siitä lähtien ei tissiä olla tarvittu yöllä joten yöheräilytkin jäi. Eli kaksi tuntia huutoa...

Vanhemmilta voi muutenkin tulla roppakaupalla kasvatusneuvoja jotka kannattaa valikoida sitten ihan oman järjen mukaan... =)
 
Viimeksi muokattu:
Hellou ja ihanaa kesää mammat!

me ollaan nyt kahtena vloppuna peräkkäin oltu yökyläreissussa vauvan kanssa mummolassa, ku hän on niiiiin helppo :D viime viikko sairasteltiin vuoronperään kaikki (oli oksua, ripulia ja kuumeilua, mulla onneks toi kuumeilu noista) ja nyt sit viime la oli ristiäiset =) vave oli tosi kiltisti koko toimituksen ja kahvittelun ajan, ei itkenyt ja nukahteli syliin / kaukaloon =)

tuttia tyty imuttelee ahkerasta, tuntuu et vauvan suu käy koko ajan :D

nukkumisesta ekat yöunet vauva nukkuu omassa sängyssä (joskus 21-22 menee nukkumaan) ja nukahtaa sinne ite. syö yöllä n. neljän aikaan, ja sit otan viereen ja aamulla nukkuu 7-9 asti. päivällä ottaa lyhyempiä unia noin kolmet tai sit kahdet pidemmät ja illalla pikkutirsat, vähän vaihtelee. hereilläoloaika päivällä about 50/50 =)

unirätti on ehdoton =)=)

seurustelee ja juttelee tosi paljon, ottaa hyvin katsekontaktia ja hymyilly on muutamia kertoja. pitää päätä tosin hyvin ylhäällä masullaan ollessaan.

on maailman helpoin vauva, tyytyväinen suunnilleen missä vaan. jos ei nukuta vaunuissa ku ollaan ulkona keskimmäisen kanssa, ni sit vauva vaa katselee ja on hiljaa, tai sit on tyytyväinen jos vaunut vähän liikkuu =) viihtyy tosi hyvin sitterissä, saan tehtyä kotihommia aika paljon vaikka hää ois hereillä.

imetys sujuu tosi hyvn, vaikeuksien kautta voittoon =) lisämaitoa annan enää vaan illalla enkä edes joka ilta. joskus myös yöllä imettämisen jälkeen.

kasvu: vauva kasvaa pituutta hyvin, mutta paino menee käyrillä koko ajan alemmas. pituutta oli nyt 6 viikkosena 54,5 cm ja painoa 4530g. (syntyessä 48 / 3885). hassua, esikoisen kanssa olivat samanpituisia syntyessä mutta esikoinen kilon kevyempi, ja kuukauden iässä painoeroa on ollut vaan 200 g...

hiikka ja neiti 6 viikkoa

muoks: nii tuohon rytmiin vielä... aamulla kun herätään ni ensin aamupesut, neiti on ihan tyytyväinen niin kauan kun tohotetaan, ja sitten ruokailu. sama illalla, ensin iltapesu ja sitten sapuskat ja unile =)

ja neidillä on nyt kolmena aamuna ollut ihan kuiva vaippa :O vaikka nukkuu sellaiset 10-12 tuntia putkeen (yhellä syötöllä). aamulla sitten se vaippa täyttyyki tosi nopee ja joutuu vaihtaa pienen ajan sisään uudestaan.

viime yönä kävi tosi horrori juttu, kun vauva oli nukkunut noin pari tuntia... heräsi siihen, et alko itku joka loppu heti. menin kattomaan ni vauva nieleskeli ja haukko happea sängyssä, otin syliin ja hää vaan nieleskelee eikä se meinannu loppua millään. välillä suusta tuli limaa / sylkeä, ja sit taas haukko happea :( vähän säikähdin. sit ku toi loppu, ni vauva hengitti tosi nopeesti hetken, ja sit rauhottu. onko muilla ollut vastaavaa?
 
Viimeksi muokattu:
Happy Feet meillä rytmi kanssa ihan samanlainen kun teilläkin. Taitaa olla aika yleinen rytmi tämän ikäisillä vauvoilla. ;) Hiikka meillä kyllä nukutaan vielä selvästi enenmmän kuin ollaan hereillä, mutta hereillä ollessaan naureskelee ja seurustelee jo kovasti!

Kohta lähdetään neuvolaan katsomaan paljonko on taas kahdessa viikossa tullut lisää. Toivottavasti pituutta ei enää kovin paljon, meillähän tyttö oli jo 1kk iässä 57 cm kun syntymäpituus oli 51. Kohta jää kaikki bodyt lyhyiksi aivan liian nopeasti... Painoa toivottavasti olisikin tullut lisää, sitä viimeksi vain 4,5 kiloa.

Meillä vatsanväänteitä välillä niin kovin ettei meinaa edes syömisestä tulla mitään. Kamalat raivarit saa etenkin rinnalle, vaikka tiedän että tyttö on nälkäinen. No, tähän mennessä on kuitenkin kantelu eri asennoissa auttanut ja mahallaan pitäminen. Ja cuplatonit ja maitohappobakteerit käytössä. Se vaan saa tämän äidin niin surulliseksi kun tuntuu ettei mitään voi tehdä auttaakseen toisen oloa... :(

Itselläni jälkitarkastus tulevana torstaina, oma olo on kyllä ihan loistava. Ratsastamassakin olen jo käynyt ja tuntui hyvälle. Ainoa asia mikä tässä surettaa on nämä ylimääräiset kilot, jotka ei vaan ota lähteäkseen. Olo tuntuu jo kyllä pienemmältä, mutta vaaka on eri mieltä. No, toivottavasti jotain kiinteytymistä olis tapahtunut. Oon kyllä oikeesti jättänyt herkuttelut selvästi vähemmälle. Kamalaa kun on helle tulossa ja kaikki kesävaatteet näyttää ihan hirveältä päällä. Jouduikin tossa tekemään tilauksen uusista kesävaatteista kun ei sitä voi alastikaan kulkea. Kymmenen kiloa olis siis tässä työmaata... Tuntuu että miten tuo mieskään voi tällaista kattella, mutta kovasti vannoo, ettei häntä haittaa, että olenhan saattanut maailmaan tuon pienen ihmeen. Onko kaikki muut jo takaisin lähtöpainossa?

Joka tapauksessa ihanaa aurinkoista ja lämmintä viikkoa kaikille!
 
-lintunen- täällä kanssa tuskaillaan kilojen kanssa, joita tuli n. 30 :( 14 nyt lähtenyt, ja aika paljon on vielä matkaa. mä kanssa jouduin pistää kesävaatteita reilulla kädellä tilaukseen, koska mitkään ei mahu päälle :/ pöh, ihan tylsää.

ja tosta hereillä olemisesta vielä, jos mei neiti ei nukkuis nii pitkiä yöunia ni nukkuis varmaan sit kans päivällä enempi :D mut joka yö sellaset 10-12 tunnin unet ottaa ja yhellä syötöllä, jonka jälkeen nukahtaa heti ni ei päivälle jää niitä unia enää nii paljoa :D
 
Nyt on ristiäiset takana :)

-lintunen- meillä kanssa vatsan väänteitä ollut, mutta auttaa kun laittaa mahalleen tohon jalkojen päälle ja vähän hieroo selästä :)

Olis ihan mielenkiinnosta kiva tietää paljonko pojalla tullu pituutta ja painoa taas lisää, mutta neuvola vasta loppukuusta. Ai ja mulla oli eilen se jälkitarkastus, kaikki oli hyvin. ai no hb edelleen liika alhanen viimeks oli 90 nyt oli onneks noussu 106. Ja minä en ole ainakaan lähtöpainossani ja vaikka olisinkin niin siitäkin sais reilusti lähteä vielä pois :D
 
Hiikka, hui mikä kokemus teillä yöllä. Varmaan säikäytti vaikka ihan harmitonta luultavasti olikin. Meillä kävi esikoisen kanssa niin, että kun hän oli 2 tai 3kk vanha ni mun äiti pelasti pojan vaunuista kun hän meinasi tukehtua. Äiti siis työnteli poikaa rauhassa ulkona vaunuissa ja kun katsoi vaunujen sisälle ni pojalta tuli jotain kirkasta nestettä suusta ja naama oli sininen. Äiti sitten äkkiä nosti pojan ylös ja taputteli häntä. Äkkiä väri palasi, mutta mitäpä olisi käynyt jos ei olisi äiti huomannut koko juttua :O Pojan naama siis jo sinersi. Tuon jälkeen nukuttiin pari unetonta yötä me vanhemmat.

Täällä myös tuskaillaan kilojen kanssa joita oli ennen raskautta jo sellaiset 30 ylimääräistä :ashamed: Raskausaikana tuli noin 10 lisäkiloa vielä, mutta kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen oli paino tippunut kaksi kiloa alle lähtöpainon. Nyt en ole uskaltanut katsoa mitä vaaka näyttää. On tullut tämän masennuksen myötä syötyä ihan hirveästi. Yölläkin saatan piparipakettia kaapista kaivaa. Jälkitarkastus on kahden viikon kuluttua joten siellähän se selviää.

Täällä ei päiväunissa ole mitään rytmiä. Välillä ottaa pikku unia pitkin päivää mutta onneksi yleensä edes yhdet vähän pidemmät yli kahden tunnin unet on myös. Öissä on tietty rytmi tällä hetkellä. Nukahtaa klo 22-00 ja eka herätys aika tarkalleen 2,5 - 3 tunnin kuluttua. Sitten nukahtaa uudelleen kunnolla joko heti syötön jälkeen tai valvoskelee ja torkkuu pidemmänkin aikaa. Seuraava unipätkä on noi 2 tuntia ja sen nukkuu aika levottomasti ähisten. Sitten syödään taas ja onkin jo vaikea nukahtaa ja kun nukahtaa ni nukkuu noin tunnin vielä ennen kunnon heräämistä. Lopulta noustaan ylös noin klo 7-8. Joskus öisinkin pompitaan jumppapallon päällä ja välillä tainnutan pojan puolimakaavassa asennossa mun rinnan päälle. Eihän ne masuvaivat katso milloin tulevat. Meillä niitä on siis usein öisinkin. Täällä on kuitenkin se etu, että kun poika syö pullosta ni isä valvoo kerran viikossa yhden yön jotta minä saan nukkua. Olen siitä tosi kiitollinen kun muuten nukun vauvan kanssa pätkissä sen 3-4 tuntia yössä. En vain osaa nukkua kun toinen ähisee. Pitäisi koittaa jos korvatulppien kanssa onnistuisi paremmin ja heräisi ehkä vain siihen kunnon itkuun sitten.

Täällä oli 1 kk mitat 4,9 kg ja 55,1 cm. Syö kyllä niin hyvin, että oletin hänen olevan jo reilusti yli 5 kg ja pituuttakin luulin, että olisi enemmän tullut (syntyessä 4,2 kg ja 53 cm), mutta hyvin on neuvolan mukaan kasvanut kuitenkin. Hymyjä väläyttelee jo päivittäin ja vähän seurustelee. Saatiin tuommoinen lelukaari minkä voi kiinnittää esim. sitteriin ja sitä poika jaksaa jo jonkin aikaa katsella ja sille hymyillä. Ihan yksinään ei viihdy kuin korkeintaan pari minuuttia sitterissä. Mutta tylsäähän se yksin onkin köllötellä.

Ristiäiset oli sunnuntaina ja poika oli kyllä todella hienosti koko sen ajan. Nukkui kummin sylissä koko toimituksen ajan ja masuvaivatkin alkoivat vasta illalla vaivaamaan vaikka yleensä niitä on paljon enemmän. Vieläkin saadaan kakkuja syödä mitä yli jäi :p

Nyt saunaan...

syyslaulu ja ukkeli 6 viikkoa
 
Täälä nukutaan yö ihan hyvin, kunhan vaan päästään nukkuun. Nyt se on ollu puol 12-1 välillä keskimäärin. (Nytki aivan virkkuna valvoo ja katselee neuvolasta saatua hymynaamaa.) Nukutaan useimmiten aivan kitinöittä. Ähinään herään joitaki kertoja ja syötän jos ei pian lopu. Eka syöttöväli on pisin. Puolinukuksissa syö ja jatkaa unia. Joskus vähän herää siihe ku siirrän toiselle puolen, toiselle tissille. Noustaan vaihtelevasti 10-12, joskus 13 aikaan.
Vaippa vaihdetaan 11-12 aikoihi, monesti ku oon sit 5-6 maissa vaihtanu ni on kans ollu melkosen kuiva. Pieni rupsu usein.

Sylivauva tuo on, ei viihdy pitkää aikaa itekseen. Sitterissä viihtyy paremmin kun sitä keinuttaa. Turha toivo, että suihkussa kävisin päiväsaikaan kun mies on töissä. :) Vessaan menoki kannattaa ajoittaa uniaikaan (jotka on kovin lyhyitä päivällä).

Nää lämpimät päivät on hankalia, ku ei oikee tiedä mitä laittaa vauvalle päälle, ettei tulis kuuma mutta ei myöskään tuuli pääsis ottamaan liikaa. Tuppaa aina tuulemaan... Hankalinta se kun johonki lähtee...kotona ollessa nyt on helppo käydä lisäämässä tai vähentämässä tarpeen mukaan.

Tänää oli jälkitarkastus (kaikki ok), ja ylihuomenna ois vauvan lääkärintarkastus.
Mulla on lähtöpaino alitettu jo viikkoja sitten 4 kilolla, mut normaalipainoon ja itselleni sopivimpaan painoon on vielä hyvästi matkaa. Auttas, jos en söis niin älyttömiä määriä suklaata (imetyksen ansiota vissiin, etten ole lihonutkaan).

Jahas, pikkunen meinaa alkaa kitistä. Jokohan se ois illan viimesen syötön aika... :)

Orion & Elise 6vk
 
2kk neuvolassa käytii ja hyvin oli kaikki asiat. 5045g ja 58cm mittoja. Kolmessa viikossa tullu 600g ja 4cm :D Tulee vissii kermaa maidon sijasta :p

Nyt pari yötä menny ekat unet 6h ja sitte syö yhen täyden tissin (pakko pumpata toinen ku nii täynnä) ja nukkuu pari tuntia ja syö vähä.. Kakat on vähentyny yhteen kertaan päivässä ja yks päivä ei kakannu ollenkaa.. seuraavana tuliki sitte kahet isot :D
 
Moi pitkästä aikaa! Tänään mekin käytiin 2kk neuvolassa ja painoa on ukolla 6655g ja pituutta 60,5 cm. Syntymästä on kerännyt sitten painoa 2225g ja pituutta 7,5cm. Terkkari kommentoikin, että tuntuu maito riittävän hyvin :) Nukkuu ihan hienosti, 21-22 nukkumaan, herää syömään 04-05 ja sitten 07-08. Joskus jatkaa vielä uniaan, joskus nousee sitten ylös. Kääntyy selältään molemmille kyljille, hymyilee ja juttelee kovasti. Iso poika jo :heart:

HF kuten edellä mittoja jo laitoinkin, niin täällä tuntuis olevan sama homma, kermaa se taitaa syödä eikä maitoa :whistle:

Hiikka Meillä taas menee toisinpäin, esikoisen paino ei pysynyt pituuden perässä vauvanakaan ja tällä herralla kyllä sitä vaaraa ei ole :D Esikoisella oli tullut 2kk ikään mennessä painoa + 1170g ja pituutta + 7 cm, poitsun mitat olikin jo tuossa ylempänä.

Nukkumisesta: Meillä taas nukkuu lähes aina omassa sängyssään. Joskus jos torkahdan itse syöttäessä, niin saattaa hetken nukkua vieressä, mutta sitten siirrän omaan sänkyyn kun havahdun. Meillä toimii niin parhaiten. Sama nukkumaan käydessä, yleensä havahtuu kun nostan omaan sänkyyn, mutta sitten jää sinne itsekseen nukkumaan. En edes halua opettaa siihen, että nukkuu vain ja ainoastaan tissille. Tutti kelpaa joskus nukkumaan käydessä, joskus ei. Mutta nyt hakemaan esikoista mummilta, halusi jäädä sinne vielä leikkimään kun siellä piipahdettiin :) Voikaa hyvin!
 
Te joilla on vauvalla käytössä uniriepu tai joku vastaava, ni miten annatte sen vauvalle? Tarkoitan, että annatteko käsiin hypisteltäväksi vai viritättekö jotenkin kasvojen viereen tms.? Ja onko käytössä ihan iso harsoliina vai jokin muu?

Oliko muita vauvoja jotka ei viihdy kovin kauaa yksinään esim. sitterissä? Meillä voi joku päivä viihtyä hyvällä tuurilla n. 15 min mutta yleensä huuto alkaa parin minuutin sisällä. Lelukaarta jaksaa välillä tuijotella pidempään. Huomenna pitäisi postin tuoda manduca kantoreppu meille. Kyllä sitä on odotettu. Minulla on hyvä kantoliina, mutta sen sitominen on hiukan haasteellista ja on kuumakin. Lisäksi kun vauva on itkuinen ni häntä on todella vaikea yrittää saada sinne sisälle kun pistää jäykkänä vastaan. Jos hänet saa sinne rauhallisena ni sitten ihan ok. Tuota reppua tosiaan odotellaan jotta saisi kädet useammin päivän aikana vapaaksi.

Juuri tätä kirjoittaessa on poika viihtynyt n. 10 minuuttia sitterissä junioria tuijottaen. Siellä näkyy kai sopivan värikkäitä ja vaihtuvia kuvia ja masu ei tällä hetkellä vaivaa =)

syyslaulu ja pikku O
 
mie annan unirievun rinnan päälle ja siitäpä isäntä sen muttuuttaa mieleiseen asentoon :heart:

en ole tänne kerinny kirjottelee alkuunkaan ihan hirveestä huisketta aamusta iltaan ja illasta aamuun..
poika nukkuu yösä ihan ok mut päivät on hakemista vieläkin välillä monet lyhyet unet ja joskus taas useammat pitkät... mutta mistä olen kyl ollut erittäin onnellinen niin tämä poika ei itke oikeastaan ollenkaan, hyvin on tyytyväinen. nyt kun nyrkkiä haluis kovasti imeä mut ei nyrkki tottele niin suutuksissaan älähtää mut se on sit siinä.
imetys sujuu ongelmitta ja täysimetyksellä on menty ja mennään!
maanantaina neuvolaan.

kaiken kaikkiaan ihana ja kiltti vauva:)

mar-i ja poika 3kk
 
vastaan nopee tuohon uniriepuasiaan. meillä on tytyllä niitä harsoliinoja uniriepuna, ja hää tykkää ku se on silmien päällä ku menee nukkumaan, rauhottuu siihen heti. eli jos nukkuu kyljelleen, ni riepu menee käsien välistä (hypistelee toisella tai molemmilla käsillä) ja on osittain kasvoilla, siis silmien päällä kevyesti.

niin hää tykkää nukkua, kai se antaa jotenkin turvaa =) <3 ite sit sitä nykii oman mielensä mukaan, ja sit ku on nukahtanu ni otan sen siit silmien päältä pois.
 
Moikkelis!
Täällä on käyty neuvolassa. Kaikki ok. Painoa oli tullu viime vkosta melkein 400g, vaikka tällä hetkellä poika tosi flunssainen ja eikä aina ruoka maistu. Rota-rokote maistui pienen mielestä hyvälle :) helteistä en kyllä tykkää yhtään. Eilen toi pieni oli koko pvän väsähtänyt ja kiukkunen.
 
Te joilla on vauvalla käytössä uniriepu tai joku vastaava, ni miten annatte sen vauvalle? Tarkoitan, että annatteko käsiin hypisteltäväksi vai viritättekö jotenkin kasvojen viereen tms.? Ja onko käytössä ihan iso harsoliina vai jokin muu?

Oliko muita vauvoja jotka ei viihdy kovin kauaa yksinään esim. sitterissä? Meillä voi joku päivä viihtyä hyvällä tuurilla n. 15 min mutta yleensä huuto alkaa parin minuutin sisällä. Lelukaarta jaksaa välillä tuijotella pidempään. Huomenna pitäisi postin tuoda manduca kantoreppu meille. Kyllä sitä on odotettu. Minulla on hyvä kantoliina, mutta sen sitominen on hiukan haasteellista ja on kuumakin. Lisäksi kun vauva on itkuinen ni häntä on todella vaikea yrittää saada sinne sisälle kun pistää jäykkänä vastaan. Jos hänet saa sinne rauhallisena ni sitten ihan ok. Tuota reppua tosiaan odotellaan jotta saisi kädet useammin päivän aikana vapaaksi.

Juuri tätä kirjoittaessa on poika viihtynyt n. 10 minuuttia sitterissä junioria tuijottaen. Siellä näkyy kai sopivan värikkäitä ja vaihtuvia kuvia ja masu ei tällä hetkellä vaivaa =)

syyslaulu ja pikku O
Ukkelille annetaan poskelle ja vatsan päälle riepu. hypistelee itte sen sitte miten haluaa. tykkää nukkua riepu poskea vasten <3
 
Moikkelis!
Täällä on käyty neuvolassa. Kaikki ok. Painoa oli tullu viime vkosta melkein 400g, vaikka tällä hetkellä poika tosi flunssainen ja eikä aina ruoka maistu. Rota-rokote maistui pienen mielestä hyvälle :) helteistä en kyllä tykkää yhtään. Eilen toi pieni oli koko pvän väsähtänyt ja kiukkunen.
Meillä oli kans tänään neuvola. Pojalle oli tullu viime kuusta kilo lisää ja pituutta 2 cm. Hällekään ei tunnu ruoka maistuvan näillä helteillä:/ Itkuinen on ja ei saa kunnolla nukutuksi näillä helteillä.
 
Tosi mielenkiintosta lukea noista vauvojen nukkumisista. Kiitos vaan kaikille, jotka ovat siita kirjottaneet. :)
Aikalailla samanlaisia tuntuvat olevan nama meidan pienet, etta monet nukkuvat paivalla vain lyhyita patkia. Helpottavaa kuulla! Tanaan tosin meidan poitsu nukku 2.5 tunnin paikkarit (+useita lyhyempia, kun oltiin kaupungilla). Puolen tunnin kohdilla piti vahan laittaa katta rinnan paalle, kun alko akisemaan, niin sit jatko unia. Taytyypa kokeilla huomennakin tuota!

Yolla on nyt ruvennu nukkumaan omassa sangyssaan, mista olen tyytyvainen! Tosin edelleen heraa puolenyon aikaan + n. kolmelta + kuudelta (minka jalkeen jaa aidin kainaloon). Meilla nuo ruokailut on kanssa aikas pitkia (tunnin yleensa..), niin meitsipa ei sitten paljon nuku! Kylla olen kateellinen teille, joiden vauvat nukkuu hyvin yolla.

Minakin mietin tuota uniriepu-asiaa, kun vasta olen sen ottanut kayttoon. Ma oon laittanu sen aina vauvan paan paalle, kun menee rinnalle ennen nukkumaanmenoa. Sit kun menee sankyyn, niin laitan sen aina jotenkin kasvojen lahelle. "Haudon" sita myos aina paidan alla, etta siihen tulis mun tuoksua. :)

Meilla poitsu viihtyy aika hyvin ittekseen. Kattelee sitterista mun puuhia ja aamulla laitan aina mobiilin alle ihmettelemaan, niin saan kaytya suihkussa. Tosi ihana pikku poika!! :heart:

Tosi erikokoisia myoskin nama meidan mussukat! :) Meidan poitsulla tuli just 2kk tayteen ja punnittiin pari paivaa sitten, 4800g. Syntymapainohan oli 3260g, mutta tippu 2880g:aan alimmillaan. Eli 2kg tullu tuosta lisaa. :)

Happyfeet, ihanaa kun sulla tulee noin paljon maitoa! Ja muutkin, jotka pystyvat taysimettamaan. Olis niin ihana... Vaikkakin oon nyt jo sopeutunut tahan asiaan, etta korviketta ja rintaa mixataan. Meilla vaan poitsu ei suostu enaa ottamaan pulloa, kun oon pelannu niin paljon niitten letkujen kanssa!! Kaantaa vaan paataan rintaa vasten ja huutaa naama punasena, kun yrittaa antaa pullosta! Etta ou-nou... Meitsi saanu ittensa aikas hankalaan tilanteeseen... Siis eihan tuo kotona haittaa, mutta ei oikein viittis tuolla "kylilla" noitten letkujen kaa pelata! ja tuo tarkottaa myos sita, etta mies ei pysty auttamaan.
Mutta on se jotenkin niin hellyttavaa, kun toinen niin tykkaa olla tissilla! :) :heart:

Mutta nyt taidan lahtea nukkumaan... Jos sais muutaman tunnin unta, ennen kun toinen heraa ruokailemaan! (Nukkuu aina nelisen tuntia nain alkuillasta/-yosta. Voi kun menis vaikka 00-04....)
 
Täälä kans käyty tänään neuvolassa (ja lääkärintarkastuksessa). Painoa 5500g, pituutta 58cm. 2 viikkoa sitte oli 4980g ja 56cm. Kaikki ok typyllä. Oli niin pirteällä tuulella että naureskeli lekurilleki. :)

Typy on alkanu juttelemaan, aivan ihanaa höpötellä ja naureskella vauvan kans. :heart:

Vähä vierastan nyt tämmöstä, ku käy vauvan kans kaupassa, ni ei koskaan saa rauhassa tehdä ostoksiaan (oon tottunu olemaan huomaamaton hiirulainen..), ku joku tulee jotai vauvasta höpöttään. Tukka kiinnittää huomion. Kaikki kommentoi siitä jotain (paljo tukkaa, niin tumma tukka jne). Joskus tulee semmone olo että no ettekö oo ennen nähny vauvaa jolla on tukka päässä. :D Hohhoijaa, eihän se nyt nii harvinaista oo että tukkaaki löytyy.

Meillä ei oo mitään uniriepua, mutta yöunet nukkuu kyllä harson päällä jonka päällä syödäänki, haisee maidolle. Paitsi nyt parina yönä oon ekaksi pätkäksi laittanu sivuvaunuun nukkuun ni ei sit oo sitä harsoa.

Orion & typy 6 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä