<3 Huhtikuiset 2011 <3

Nopeasti vastaan vaatekoosta meillä herra 2kk ja 62-68 kokoa käytetään. Nuo vauvanvaatteiden koot kyllä vaihtelee hirmusesti !
seksielämästä Me ollaan nytten pari kertaa harrastettu vaikka synnytyksessä tuli tikkejä ja tuo peräpukama edelleenkin vaivaa, mutta hyvin onnistu kun tarpeeks liukkaria, seksin jälkeen hieman paikkoja kiristä ja laitoin rasvaa niin helpotti. alussahan paikat on aika kuivana niin tuo liukuvoide ainakin meillä ihan ehoton.
 
Miten teijän vauvat jaksaa näin helteillä? Meillä jo viime yö oli hankala, ja tänään neiti ei ole nukkunut koko päivänä kuin 2x30min ja molemmilla kerroilla vielä herännyt itkemään tosi voimakkaasti. Kova hiki on neidillä, itkua, huutoa ja levottomuutta. On syönyt tänään 1-2 tunnin välein, kun yleensä syö 3-5tunnin välein. On kyllä hyvä, että näillä helteillä syö tiuhempaan, ettei vaan kuivu. Mutta tuo nukkumattomuus ja siitä(kin) aiheutuva itkuisuus ja kiukkuilu huolestuttaa ja hermostuttaa... Vinkkejä, miten neidin saisi näillä helteillä nukkumaan? Jännitän jo, mitä yöstä tulee, yleensä neiti mennyt yhdeksän maissa yöunille...

Ai niin, uskaltaako pitää näillä keleillä ikkunaa auki, saati läpivetoa? Mietin tuon neidin kannalta... ei kai näillä keleillä voi vilustua? Ja entä oletteko varjossa, esim. vaunuissa, pitäneet vauvoillanne jotain päähinettä, vai antaneet olla ilman?
 
Veyve voimia kuumuuteen. Meillä ei neiti suostu ollenkaan nukkumaan vaunuissa näillä helteillä. Varjossa oli tänään pelkkä lyhythiainen body(ei siis lakkia) ja hyttysverkko vaunujen päällä. 5-10min. torkkuja ja kaamea huuto. Oli pakko luovuttaa ja tulla sisälle. Sisällä meillä pidetään viileänä, kun on nuo ilmalämpöpumput. Kyllä mä pitäisin ikkunaa auki näin kuumilla, jos kovin kuuma olisi. Katsoo vaan että vauva ei ole suoraan vedossa(varsinkaan hikisen nahkeana).
 
Meillä ei näillä helteillä edes yritetä olla ulkona vauvan kanssa. Eikä isommatkaan viihdy kuin vasta iltasella ulkona. Sisällä on viileempää. Kyllä mun mielestä ikkunaa voi pitää auki ja läpivedonki, jos vauva ei ole suoraan ikkunan edessä. mutta nyt kyllä tuntuu siltä tuo sää, että ikkunan auki pitäminen vaan lämmittää asuntoa. Yöllä tietenkin eri juttu, jos lämpötila laskee kunnolla. Meillä ei ikkunoita pidetä auki, kun on koneellinen ilmanvaihto. Meidän neiti on ainakin toistaiseksi saanut nukuttua ihan hyvin, mutta kun huomiselle on luvattu tänne meidän korkeudelle vielä tätäkin päivää kuumempaa niin saas nähdä.
Meidän neiti oppi eilen kääntymään selältä mahalleen :) Tänäänkin heti piti päästä masulleen kun laitoin lattialle vaipan vaihdolle.
Joku tuolla edellisellä sivulla tais kysellä milloin kukakin aikoo alkaa antaan kiinteitä vauvalle. Minä ainakin yritän olla täysimetyksellä puoli vuotta. Kakkosen kanssa se onnistui, esikolle alettiin antaan jo 4kk ikäisenä, kun oli sen verran iso ettei maito riittänyt. Mutta jos ei meinaa maidolla kasvaa riittävästi niin sitten aloitetaan aikaisemmin kiinteet. Aika näyttää.
 
2kk neuvolassa käyty, tytöllä mittaa 60,5cm ja 6100g. Tasaisesti kasvaa. :)

Helteistä ei oo ollu haittaa. Tosin ulkona ei oo kauheasti viihdytty, vaikkei täälä nyt niiiin kova helle oo ollu. Sisällä on onneksi saatu piettyä n. 23 asteessa, kun iltasella pietään yläkerran ovea ja makkarin ikkunaa auki. Meilläki on koneellinen ilmanvaihto, mut ei se tunnu viilentävän...ja siinä on tieten joku juttu että se alkaa lämmittää sitä ilmaa jos ulkoilma on alle jonku tietyn, vissiin jossain 20 tienoilla se raja. Eikä sit tiietä miten tuon sais pois päältä tai edes säädettyä, ei varmaan mitenkään.

Meki pyritään siihe, että ois täysimetystä 5-6kk ikään asti, sit alottaa kiinteitä ku näyttää kiinnostuvan siitä.

Ihan nyt vasta tyttö on ruennu viihtymään selälläänki lattialla, ympäristöä katsellen. Nyt enempi selällään ku mahallaan, ku aiemmin oli toisin päin.
 
Huh, nyt on helteistä ainakin tältä erää selvitty. Viime yönä neiti nukkuin 21-06.15, sitten söi, ja sitten nukkui vielä 09.45 asti :) Ainakin on univelkoja nyt saanut nukuttua pois... Ja tänäänkin yli 3t:n päikkärit ja nyt nukkuu pieniä päikkäreitä ennen yöunille siirtymistä.

Montako tuntia teijän vauvat valvoo kerrallaan? Entä montako tuntia suunnilleen päivän aikana? Mietin vaan, kun meillä tuo tuntuu vaihtelevan välillä tosi paljon, ja sitten joskus mennään monta päivää samalla kaavalla... Nyt neiti on yleensä 1,5-2t kerrallaan hereillä, ja yhteensä päivällä noin 6-7t. Olisi kiva kuulla, miten teillä muilla nää uni- ja valveasiat, kun mua vähän mietityttää, että mikä on normaalia 2,5kk:n ikäiselle... tottakai tiedän, että kaikki asiat on yksilöllisiä ja että vauvan päivärytmi vaihtelee.
 
Okei, ensimmäinen satsi Rota-rokotetta saatu keskiviikkona. Torstaina alkoi neiti haista aivan kalalle/vatsahapolle. Siis hengitys ja kun imeskeli nyrkkiä niin kädetkin haisi. Minulla tekee pahaa kun tulee mieleen kun joskus on oksentanut vatsahapot pihalle oikein kunnolla :x

Kakkaaminen on pikkaisen vähentynyt, vatsavaivoja enemmän, kakka limaisempaa ja pulauttelee usein ja PALJON, syöminen kuitenkin vähentynyt.

Tänäänkin aamulla 7 aikoihin söi hiukan, kitisi ja nukahti, nukkui 10 asti, herätessä oli todella kiukkuinen ja ajattelin että on nälkäinen, tyttö söi ja vääntelehti samalla, lopetti syömisen ja samalla oksensi kaikki maidon pois (varmaan 1,5dl) ja sen jälkeen oli kuin aurinko. Naureskeli ja jutusteli eikä halunnut enää syödä. rupesi pian tämän jälkeen vielä nukkumaan... Eli periaatteessa todella vähällä ruualla aamupäivän.

....... tämä kirjoittelu jää nyt vähän kesken, täytyy rientää pieni kutsuu :) ..........
 
Pomm kuulostaapa tutulta. Meillä tuli myös tuosta rokotteesta vatsavaivoja: TODELLA runsasta pulauttelua, ilmavaivoja ja itkuisuutta. Pian on toinen satsi edessä eikä oikein huvittaisi... : / Meillä oireet kesti yli viikon tuosta ekasta.
 
Huh, täällä selvis että ei se ollutkaan peräpukama mikä on vaivannut, vaan streptokokki bakteerista johtuva tulehus tai hermostovaurio, antibiootilla koetetaan eka hoitaa.

Meillä ei tuosta rokotuksesta tullut mitään oireita. Meillä päästiin tänään vasta ekaa kertaa parvekeunille, kun ei ollu vaunuja sisällä ja nyt hommattiin kunnon matkarattaat missä voi nukuttaa ja kyllä kuulkaas uni maistui pojalle :) paljon taas oli asiaa mutta unohin kaiken :D ainiin täällä kovasti odotellaan koska sais nukkua edes 6h putkeen, poika on niin kova syömää että ihan maksimissaan nukkuu sen 5h !
 
Meidän neitillä on ensi viikolla 3k neuvola ja saa sen toisen rota-annoksen. Hälle ei tullut ekasta mitään oireita, koska pulautti sen pois. Joten voi olettaa ettei siitä annoksesta ollut mitään tehoa. Nyt jännittää kuin tällä kertaa käy. Pysyyköhän sisällä.
Typsyhän oli aikaisemmin hyvä nukkumaan yöt, pitkiä pätkiä veteli sikeitä, mutta nytpä ei enää. Roikkuis tissillä koko ajan ja nälkää ei tosiaankaan ole vaan ihan unituttina mua pitää. Päivällä nukkuu edelleen pitkät aamupäiväunet keskimäärin puoltatoista tuntia ja loput päiväunet on tunnin pätkiä.
veyve Meillä tyttö valvoo päiväaikaan myös tunnista reiluun kahteen tuntiin vaihdellen. Päivällä valvomista tulee noin 6-8h yhteensä.
 
hellou =)

meilläkään ei tullut rokotteesta mitään oireita, tyty vieläpä maiskutti sen suuhunsa kuin paremmankin herkun :D

2 kk mittoja suluissa syntymämitat: 5055 g (3885 g) 56,5 cm (48,5 cm) ja py 38 cm (35,5 cm)

paino meni tosi pitkään alaspäin käyrillä ja pulauttelua oli paljon, viim. kahen viikon aikana se vaan lisäänty ja ne tukehtumiskohtaukset kans lisäänty. käytiin sit lääkärissä, ja nyt ollaan käytetty maidon sakeuttajaa, ja se on auttanut, onneks =)

jaahas, natina kuuluu, täytyy mennä taas...

hiikka ja tyty n. 2,5 kk
 
Taalla on ollut pienta epatoivoa ruokailun ja nukkumisen kanssa... Siis ruokailun siina mielessa, etta on ottanu niin vahaisia maaria pullosta! Mina siis seka imetan, etta annan pullosta. Kai se on vaan sitten uskottava, etta saa rinnasta niin hyvin, etta ei tartte enempaa kun sen 60ml sillon tallon!! :O Pissaa tulee, poika on hyvantuulinen ja eilen kaytiin punnituksessa, niin oli hypannyt kayralla ylospain! 3kk siis mittarissa ja paino 5580g. Syntyessa 3260, mutta siita laski sitten 2880g alimmillaan.

Onko taalla muita jotka seka imettaa, etta antaa pullosta?? Millasia maaria pullosta?

No sitten se nukkuminen. Poitsu on herailly oisin syomaan parin tunnin valein, kunnes sitten viime yona nukku 7:30-1:00, sit soi, nukku neljaan, soi ja nukku puoli kasiin, kun isin heratyskello heratti koko perheen! Ihmeellista mutta totta!! Mulla oli rinnat pakahtua, kun meni tuon 5 ja puol tuntia syomatta! :D
Nyt vaan toivotaan, etta sama uusii tana yona!!

Samoin on nakojaan ruvennu pidentamaan naita aamu-unia, ennen meni AINA 30min, eilen 50 min, tanaan tahan mennessa 35min, eika ainakaan viela kuulu aania... :)
Muuten nukkuu 30min patkia paivan mittaan, ellen itse ole vieressa, sillon saattaa menna pari tuntia putkeen, kun saa valilla tisumaitoa.

Miten teilla muilla, nukahtaako vauva itsestaan? Meilla kun ei nukahda muuten kun tissille! Eika myoskaan muuten huoli pullosta isaltaan!! Etta melkolailla yksin meikalainen huolehtii sitten poitsusta...

Miten muuten pelotellaanko ja puhutaanko Suomessa paljon katkytkuolemasta?? Taalla tuntuu, etta siita jankataan koko ajan ja kaikenmaailman lentolehtisia jaellaan. Taalla opetetaan vanhempia miten laitetaan vauva nukkumaan oikein (jalat sangynpaatyyn kiinni), eika missaan nimessa saa olla normipeittoa, vaan pitaa olla sellanen "reikanen" puuvillapeitto, etta ilma kulkee.
Samoten perhepeti on jotain ihan jarkkya taalla pain! Siitakin pelotellaan ihan hirveesti. No meillahan tietty siis nukutaan perhepedissa! =)
Mutta eiko oo kauheeta tollanen pelottelu!

Niin joo ja sit sellanen juttu viela, etta taalla ei siis ole varsinaista neuvolaa. Taalla voi vieda vauvan punnittavaksi niin usein kun haluaa, mutta kertaakaan ei oo sitten syntyman jalkeen mitattu pituutta eika paanymparysta! Eika mitaan kehitystakaan oo katottu... Aika outoa!

Eika taalla myoskaan anneta vauvoille D-vitamiinia. Ma meinasin, etta ostan sita Suomesta, mutta tuolla oli sitten niin kovat mahakivut muutenkin, niin aattelin, etta enpa nyt sitten toistaseksi alota! Kun ei kerran muutkaan..... :whistle:

Mutta nyt taytyy menna vastaamaan pienen miehen tarpeisiin! :wave:
 
Tinttulina no aikamoista vouhotusta kyllä on tuo kätkytkuolemasta vaahtoaminen. Se tulee jos tulee ja siltä ei oikein voi "suojautua". Kun kyse ei kuitenkaan ole siitä, että vauva tukehtuisi peittoon tai perhepetiin vaan enemmän uniapneatyylisestä, jossa lapsi lakkaa hengittämästä oli peittoa naamalla tai ei. Onneksi siitä ei suomessa vaahdota, koska varmasti jokainen vanhempi miettii sitä jossain määrin jokatapauksessa. Ite oli eka viikot tosi levoton ja vahdin vauvan unia. Hormonihuuruilla oli varmasti oma osansa siinä.
Olis kyllä aika outoa, jos ei olisi säännöllisiä neuvolakäyntejä. Tavat eri maissa on näköjään tosi erilaiset :)
 
Joo näköjään aika eritavalla seurataan vauvoja eri maissa ja pidetään toisia asioita tärkeämpinä..
Meillä käytetään 56/62cm vaatteita.
Veyve minä olen ollut muutaman kerran pois vauvan luota n. 2h pätkiä. Mies on silloin hoitanut. Oonpa joskus ollut pitenpäänkin päiväunien aikaan. Kerran on tytön mummulla ollut hoidossa, kerran tentin aikaan mun kaverilla (jolla 7kk poika). Oon sitä mieltä, että mun kuuluu itse hoitaa lapseni, lapset tarvitsevat äitiään, mutta joskus voivat olla myös hoidossa. En halua että ovat niin riippuvaisia minusta, etten mihinkään pääsisi yksin.

Kiinteistä jonninverran.. Aion/yritän täysimettää puolivuotiaaksi, mutta heti kun tyttö alkaa näyttää kiinnostumisen merkkejä, kun me syödään, voin antaa maistiaisia.. Kurkkua tms kouraan, että saa imeskellä makuja.

Meillä ei näytä olevan enää vauvaa :/ :D.. Tyär tarttuu jo kovasti esineisiin ja vie suuhun kaiken. Kovasti yrittää eteenpäin, muttei vielä oo tekniikkaa hoksannu.
Iltasin tuntuu sitten päivän oppimiset yms.. Sylissä vain haluaa olla, eikä suostu yksikseen nukkumaan. No, mikäpä siinä. Meillä on kyllä aikaa pitää sylissäkin pientä rakasta<3

Valjakka ja R-neiti 2kk 3vk

Istumisesta vielä.. Sylissä ja sitterissä ollessa neiti vääntää itsensä istumaan, eikä rupia "makuuasennossa" sylissä olemaan millään. Mitä ootta mieltä, saako "auttaen" istuttaa vai ei, jos lapsi itse vääntäytyy istuvaan asentoon? (sitteri on pitänyt laittaa taas alimpaan asentoon, jotta ei jaksaisi nousta sieltä istumaan -- kitinäähän siitä syntyy ;) )
 
Pitkästä aikaa tervehdys! Meistä ei ole kuulunut aikoihin. Näin kesällä on täällä maalla kasvimaalla niin paljon puuhaa, että kaikki vapaa-aika menee siihen.

Meillä oli tossa tiistaina neuvola. Saatiin vain toinen rota-annos, kun oli vielä viikko 3 kk ikään, niin ei saatu muita rokotteita. MrH on 6500 g ja 62,5 cm. Rota-rokote saa taas vatsan kuralle.

Ei kyllä tykätä helteistä. Eilen ja tänään MrH ei ole nukkunut päivällä juuri lainkaan ja on kiukkuinen.

MrH paukuttaa leluja nyrkeillä, mutta ei ole vielä hoksannut, että niihin vois tarttua, jos avaisi sen nyrkin.

Yöllä poika nukkuu vieressä ja kiepsahtelee välillä mahalleen. Meillä on pehmeä jenkkisänky ja mä heräilen yöllä usein tarkistamaan, että pieni on ok, pitää varmaan opettaa omaan sänkyyn.
 
Pitkästä aikaa ehdin kirjotella, ehkä =)

Käytiin 2kk neuvolassa pari päivää sitten ja tässä tulos:
Paino 5860g, pituus 61,8cm(!) ja pipo 39,8. Pituutta tullu siis 10 cm lisää kahdessa kuukaudessa. Tyttö on kyllä tosi pitkä ja mua on vähän huolettanu kun ihmiset kommentoi että tosi iso vauva sulla. Oon miettiny että tarkottaako iso läskiä kun mun mielestä pikkunen on vaan pitkä. Terkka sanoi että pituus menee yli käyrien mutta tasaisesti ja paino keskikäyrällä noin suurinpiirten eli ei tuo mikään järkäle ole. Mun oma ylipaino varmaan herkistää vaan noille kommenteille.
Vaatteissa tää tarkottaa että osa 62 kokosista on jo pieniä. Mulla meni yks ihana mekko ihan pitämättä pieneks kun noi vaatteet on niin erikokoisia merkeistä riippuen. Mekko oli 62 ja ei mene päälle, hartiat on pikkusella niin leveet että kirraa. Sit tossa mahan kohdalla olis tilaa kahdelle. En oo oikeen sellasia vaatteita löytäny mitkä olis just passeleita.

Me ollaan nyt päästy tai jouduttu tilanteeseen että täys imetyksellä mennään. Pikkunen ei suostu pullosta enää ilta maitoa ottamaan ja siitä johtuen nukkuu rauhattomammin, pitää tankata useemmin ja nukahtaa vaan rinnalle. Tätä tilannetta yritin estää juottamalla korviketta iltaisin kun ajattelin että isi voisi sitten myös laittaa pikkusen nukkumaan jos äippä on poissa (HP:tä odottelen ihan into piukeena). No pitää mennä leffaan sit johonkin yö näytökseen tai onhan niitä näytöksiä jonne voi lapsenkin viedä... Onko joku käyny lapsen kanssa leffassa? Miten meni? Ehtikö sitä juonta seurata ollenkaan?
Vauva nukkuu pääsääntöisesti näin: yöunille siinä 21-22 välillä, eka syöttö n.1-3 välillä, seuraava syöttö 6-9 välillä ja sit herätään 9-11 välillä. Päivällä nukutaan kahdet tai kolmet puolen tunnin tirsat ja yhdet vaunulenkki tirsat eli n. 1h muuten päivät valvotaan eli valveilla ollaan yhteensä noin 10h.

Mä olin huono äiti ja kävin Foo Fightersin konsertissa eli jätin pienen vaavini isille hoitoon ja olin pois 5h. Nää pärjäs loistavasti ja isin mielestä voisin mennä uudelleen mut mulle oli vaikeeta. Puhelinta piti tarkistella koko ajan josko mies soittaa että tulee hakemaan kun eivät pärjää mut edes yhtä tekstaria ei tullu =)

Meillä seksielämä on palannut normiuomiinsa. Ainoat esteet on miehen työ joka kesän kunniaks on räjähtäny aivan käsiin, 15h/päivä 6pvää/viikko ja ihan koko ajan. Ollaan molemmat sit vähän väsyjä ja sit tuo pikkusen nukkuminen. Aamuisin olis hyvää aikaa mut mies lähtee töihin viimestään kuudelta ni en jaksa herätä siiheks.

Käytiin pikkkusen kanssa ottamassa hänelle passikuvat ja olihan elämys! Nyt pitais vielä jonotella poliisiasemalla että saatais passihakemus tehtyä. Elokuussa olis matka tiedossa.

Oli vielä muutakin mut nyt ei enää muista.
 
Netsuli meillä kanssa vauva on hieman keskivertoo isompi pituutta oli 2kk neuvolassa 59.5cm ja painoa 5775g ja paino kuulema menee samassa suhteessa pituuden kanssa ! ja kommenttia on tullut että onpas iso vauva ja näyttää paljon vanhemmalta, mutta siinäpä kommentoivat, kyllähän muut vauvat nämä pidemmät jossain vaiheessa ottaa kiinni meillä nyt se kasvupyrähsyd vain on nopeampi ja aikaisemmassa vaiheessa ! Ja neuvolantäti sanoi mun jälkitarkastuksessa kun herra oli vähän reilu kuukauden, että näyttää ikäistänsä vanhemmalta kun on niin iso ja tarkkaavainen ja jäntevä poika !
 
Täällä myös pitkästä aikaa :wave:

Meidän neiti täytti eilen 3kk ja neuvolassa käytiin hakemassa "rokotuspommi" ihan ok on kuitenkin mennyt, ehkä hieman enemmän on ollut kitinää, mutta sitten taas tämä kuumuuskin tuskastuttaa tyttöä. Meidän neidin 3kk mitat oli 5600g ja 60,3cm. Yritän palailla pian kertomaan lisää kuulumisia ja lukemaan teidän muiden kuulumiset, tälläinen nopea omanapaisuus nyt vain. :ashamed:
 
Täällä 3kk neuvola takana eilen ja mitat oli 5735g ja 60.4cm.

Vaatteista vielä käytetää 56 ja 62 ja yks 74 tunika kutistu ensipesun jälkee sillai et sitäki on käytetty jo. Pitäs käydä noi pienimmät pistää pois mut ei raskii. Kokeilen vaa et josko tää vielä menis jne :D

Vähä rokotuksista tuli lämpöö (37.6) mut annoin sit panadol supon nii laski. Illan oli vähä kitinää ja sylitellä piti kokoajan ja yöllä nukku vieressä. Tänää onki sit ollu suhtkoht normaali. Vähä ehkä kitinää mut johtu varmaa ukkosesta ja kuumasta.

Aloin "opettaa" nukahtaan ite omaan sänkyyn ku tähän asti se on roikkunu tissillä ja sit oon pistäny vasta omaan sänkyy ku on nukahtanu kunnolla tissille. Aloin olee niin huonolla tuulella iltasin et josko tää toimis. Nyt ainaki oon ihan innoissani ku ei tarvinu ku 20min sylitellä ja laskee sitä sänkyyn ku oli rauhottunu. En päästäny itkua kovaksi enkä ees kovin montaa hetkee kuunnellu pientäkää itkua ku on nii pieni vielä. Nyt jo reilu puoli tuntia nukkunu ja yks äännähdys vaa ja sielä se unta vetelee.

Vauva on tyytyväinen ja iloinen yleensä. Hymyilee paljon ja melkein kaikille. Kääntyy kyljelleen kokoajan ja melkein mahalleen mut ei ihan. Päätä kannattelee tosi hyvin ja se onki helpottanu päivätoimia ku voi pitää vaa yhellä kädellä sitä. Leikkimatolla tykkää olla ja tavottelee ylhäällä roikkuvia leluja. Lähellä olevat ottaa jo kätee ja kirjoja tykkää katella. Varsinki yhtä missä on kannet rapisevat ja kulmat semmoset purulelu tyyppiset. Jos nää päiväunetki sais sen ite nukahtaa nii vitsi mitä mä teen sit kaikkee :D Ainaki vois neuloo ja ja ja :D

HF <3 Eevis (tiistaina) 3kk
 
Viimeksi muokattu:
Täältä ilmoittautuu joukkoon yksi uusi huhtimamma... Välillä sitä tuntee itsensä varsinaiseksi DummyMummyksi, joten josko täältä saisi hiukan virtuaalitukea/-apua mieltä askarruttaviin kysymyksiin... tai muuten vaan jutusteluseuraa :)

Meitin neitin 2kk neuvola oli reilu viikko sitten, ja siellä saatiin varsin komeat lukemat: 4955g (2720g) ja 59,5cm (52cm)! Suluissa siis ne mitat, jotka neidillä oli tullessaan tähän maailmaan. Vaatteista menee vielä jotkut 56senttiset (esim Tutta) tai sitten 60-62senttiset. Mutta esim umpiteräisten potkarien/puolipotkarien kanssa on vähän niin ja näin, ne saattavat kirrata, kun likan jalkaterä on aika pitkä...

Nyt on ollut hiukan masuvaivaa, kirjoittelinkin tuonne toiseen ketjuun (vauvat 0-12kk) neitin pitkistä ulostusväleistä. Neuvolasta ei kovin kummoisia apuja/ohjeita olla saatu, joten tänään mennään sitten yksityislääkärille näytille (onneksi on lapsivakuutus!), josko sieltä saataisiin vähän enempi apuja tai edes mielenrauhaa äipälle...

Ensimmäinen hymy likalta irtosi n. neliviikkoisena ja samoihin aikoihin hän keksi, että ääntä voi käyttää muuhunkin kuin itkemiseen :) Siitä lähtien sitä jokellustamokellusta onkin sitten riittänyt, uusin variaatio on murahdus, jota likka päästelee ähertäessään kakkaa :D Ja nyt on selvästi jo työn alla nauru...

Viime viikolla eräs kollegani kävi kylässä ja toi neitille (meri)tähden mallisen kirkkaanvärisen pehmolelun, jolla jokainen sakara on eri väriä. Se on ollut nyt ihan ykköshitti, neiti juttelee sille, taputtelee sitä nyrkillä ja silittelee avokämmenellä... :D Samaten tyttö näytti tykkäävän peilin äärellä keimailusta äipän kanssa (lapsi siis minun sylissäni), ensin katsoi hiukan haaviaukisena peiliä, mutta kun huomasi minutkin siellä, alkoi hymyillä <3 Joka päivä jotakin uutta... :)
 
Tänään on meidän nuppu tasan 3kk =) Hurjaa vauhtia on eka kuukaudet kuluneet. Eilen oli neuvola. Mitat nyt 6240g (3965) ja 60,2cm (51). Suluissa siis syntymämitat. Painoa olikin nyt kertynyt kuukaudessa kilo ja pituutta vain sentti, kun viimeksi oli pituuspysähdys ja paino oli jäljessä. Rokotukset meni hyvin. Rota-rokotekin uppos tällä kertaa hienosti eikä tullut ulos. Viime yön oli neiti levottomampi ja kuumetta oli selvästi vaikka en yöllä noussut mittaamaan. Tyttö oli ihan kuuma. Mutta annoin jo illalla supon ja sitten aamulla kun noustiin. Toinen reisi punoitti illalla. Nyt ei enää. Mutta nyt sitten maha lurisee ja ilmavaivoja on enemmän. Tuntui kyllä hurjalta että kolme rokotetta annetaan kerralla. On siinä vauvan keholla työmaata taistella vastustuskyky niin monelle taudille.
Miellä on kans tytöllä tietyt lempparilelut joita ottaa mieluiten käteen ja vie suuhun. Ihanasti tähtäys välillä pielessä kun käsi tekee laajaa kaarta ja ensin lelu käy silmässä, sitten nenässä ja lopulta menee suuhun =) Nauruja on myös tullut muutaman kerran ja tyttö on itsekin hämmästynyt mistä ääni kuuluu. Liikkumaan on kova hinku. Oikean kyljen kautta tosiaan kääntynyt mahallee pari viikkoa ja nyt tekis mieli jo vasemmankin kautta. Lattialla pyörii kyljellään tai mahallaan ympyrää.
 
Jou jou,

Me ollaan oltu kesälomareissussa ja lukeminen sekä kirjoittelu täällä on jäänyt. Perkaan ketjun läpi joku ilta. :)

Huomaan nyt, että 2 kk:n ikäinen poikamme on haasteellinen ja vaativa, mutta hyvin terve ja muutoin normaali vauva. En ole univelkainen eikä lapsen terveyden puolesta ole tarvinnut huolehtia. En oikeasti voi valittaa, rankempiakin tarinoita on kuultu. Mutta muita arkea hankaloittavia juttuja on, joihin olen yrittänyt tuloksetta löytää ratkaisua. Nyt alan olla sitä mieltä, että niiden kanssa on vain elettävä. Kohta tämä kamalan ihana vauva-aika on kuitenkin ohi.

Poika nukkuu siis öisin melko säännöllisesti: unille 22 aikoihin ja unta putkeen 5 asti. Sen jälkeen syöntiä epäsäännöllisen säännöllisesti kerran pari ja klo 7 ylös seurustelemaan. Ekat päiväunet sitten jo 8-9 aikaan, riippuen päivästä. Ekat päikkärit on yleensä pitkät, jopa puolitoista tuntia, mutta sitten loput päikkärit on poikkeuksetta alle tunnin mittaisia. Mutta jos nukkuu yöt noin hyvin, en valita tästä.

Ongelmakohtia on edelleen nämä:

Vauvamme ei syö tuttia. Kaikki mallit ja merkit ja keinot on kokeiltu. Minä olen nyt sitten tutti. Tästä näkökulmasta katsottuna voitte uskoa, että on raskasta ottaa tunnin välein joku roikkumaan tissiin kiinni. Mutta minä en halua enkä jaksa myöskään huudattaa tuota lasta. En itse jaksa sitä. Koen, että on helpompaa nöyrtyä ja olla tuttina. Kun kuitenkin täysimetän, tämä ei dramaattisesti muuta arkea. Ikään kuin imettäisin vain hieman tiiviimmin.

Lapsi juo pullosta joten kuten mun poissaollessani, mutta vain minun maitoa. Nannit ja Tuttelit eivät kelpaa. Mutta tämä vapauttaa onneksi mua jo melko hyvin.

Vauva nukkuu perhepedissä yöt ja päikkärit aika pitkälti sylissä/kantoliinassa. Superväsyneenä on ruvennut nyt nukkumaan itsenäisesti omassa sängyssään jonkun verran. Toivon, että tää lisääntyy vaan iän myötä.

Vihaa turvaistuinta ja huutaa autossa kuin syötävä. Ei tule mitään matkustamisesta muutoin kuin siten, että nukutetaan ennen lähtöä. Sama vaunujen suhteen.

Onko kellään kokemuksia näistä? Vinkkejä?

Santtu ja poikanen 2 kk + 1 vko
 
Santtu Mulla ei sulle neuvoja ole antaa, mutta vertaistukea kylläkin :p Eli meilläkään se tutti ei uppoa millään vaikka mitä tekis. Monet sanoo vaan, että miksipä sille opettaa kun kohta siitä pitää vierottaa. Mutta kyllä se vaan monen itkun tyrehdyttäisi ja siksi haluaisin tytön sille oppivan. Olen elävänä tuttina ja päiväaikaan se ei haittaa, mutta yöllä se ei enää ole kovin kivaa, kun omat nukkuma-asennot alkaa olla yksipuoliset jotta olisi vauvan saavutettavissa imutarpeen tullessa. Varsinkin alkuilta ja aamuyö on sellaista tutintarveaikaa. Turvakaukalossa matkustaminen on meidän neidille myös huutoa ja siihenkin auttaisi se tutti... Vaunuhommat on alkanut onnistuun paremmin, mutta huudon kautta hän niihinkin vasta nukahtaa. Siihenkin voisi tutti auttaa...Mutta jos ei toinen tuttia huoli niin minkäs teet. No, en ole kuitenkaan tän anatanut itseäni juuri vaivata kun tyttö on muuten niin hirveän rauhallinen ja hyväntuulinen. Nyt eletään näin, elävänä tuttina ja ikuisestihan se ei jatku joten mikäs tässä ollessa :whistle:
On kyllä tytöllä hirveen hajuisia rota-rokotepieruja. Yölläkin jo tuntui, että pitää jotenkin tuulettaa hajut pois kun paukutteli sellaisia pommeja :x
 
Neuvola- ja muitakin terveisiä täältä taas heittelen, kun neiti nukkuu päikkäreitä! :)
2kk neuvola oli siis reilu viikko sitten ja mitoiksi saatiin (suluissa syntymämitat) 5920g (3690g), 60cm (52,5cm) ja pipo 39cm (36cm)! Ekan kuukauden aikana nousi paino reippaasti (n. 1kg) ja pituuttakin kasvoi 5cm! Nyt oli pituus kasvu hiipunut, mutta painoa tullut taas se noin kilo lisää.. Eli hyvin kasvaa meidän neiti, melkein yläkäyrillä! :) Rota-rokotteesta ei tullut meillä mitään ihmeempiä oireita, onneksi!

Yöt meillä edelleen nukutaan läpeensä.. Ristiäisreissun jälkeen meni unirytmi sekaisin ja yöunille mentiin vasta klo 2-4, mutta nyt onneksi on sekin normalisoitunut ja nyt nukkumaan mennään klo 21-23 ja aamulla herätään 9-11, eli suunnilleen 12 tunnin yöunilla mennään! :) Aamusta sitten seurustellaan tunti-pari ja otetaan lyhyet tirsat max tunti, sen jälkeen valvotaankin pari tuntia ja mennään pidemmille päikkäreille jotka ovat maksimissaan 3 tuntia.. Illalla ei enää nukutakkaan kuin korkeintaan 2 pienenpienet tirsat..

Meillä kova sana on olkkarin verhot! Niille tyttö jaksaisi jutella vaikka kuinka kauan! Välillä vaan meinaa hermot mennä kun ei ne verhot vastaa mitään! :D Kaikki kasvit kiinostaa myös kovasti! Mummolassa tuijottaa ihan haltioituneena kukkia, ja näytti tuo kiinostuvan pihlajastakin kun oltiin sukulaisten mökillä! :D

Imetys on meillä valitettavasti loppu :/ Neiti alkoi ristiäisten aikaan (n. 5 vkon ikäisenä) hylkiä rintaa, ja sen jälkeen olen saanut aamuisin annettua rintaa, mutta jossain vaiheessa päivää se vaan ei enää kelpaa! Ja nyt on tuo aamutissin syöntikin loppunut, ja samalla maidontuotanto tyrehtynyt.. Mitään stressiä en asiasta ota, vaikka aluksi se kova pala olikin! Kaikessa kun ei voi olla täydellinen, ja pääasia kun tyttö kasvaa ja on tyytyväinen! :)

Vaatteista meillä on käytössä pääasiassa 62cm, pari 56cm taitaa vielä löytyä ja tutan body ja potkarit koossa 50cm mahtuu vielä! :D Body alkaa tosin jäädä pituudesta pieneksi, mutta potkarit menee ihan täysin! Tutalla on järjettömän reilunkokoisia vaatteita! :D

Meillä neiti on ollut hoidossa pariin kertaan.. Ensimmäisen kerran ristiäisten aikaan, kun minä, mies ja muutama kaveri lähdettiin viettämään iltaa.. Tosin silloin ei ollut paljon hoidettavaa kun tyttö nukkui jo kun lähdettiin ja aamulla oltiin paikalla kun neiti heräsi! :) Ihan oikean yövierailun teki sitten juhannuksen aikaan miehen äidille, ja kaikki meni mallikkaasti! :) Hirvittävä ikävähän sitä oli ennenkö oltiin edes kotiin päästy, mutta teki kieltämättä parisuhteelle todella hyvää viettää ihan kahdenkeskistä aikaa! :)

Niin ja se vielä, että meillä viihdytään nykyään paljon paremmin vaunuissa kun otin välistä kopan pois! Nyt siis rattaissa on selkänoja alimmassa asennossa ja siinä päällä paksu viltti! :)

-Minki ja NeitiS 2kk 9pvää-
 

Yhteistyössä