<3 Huhtikuiset 2011 <3

Veyve Täällä on tissinpurija myös. Noin viikon verran jäystänyt tissiä kun maha on tullut maidosta täyteen. Ja kipeetä käy. Neiti tekee sen ihan tahallaan. Sitä vaan naurattaa kun minä säpsyn kivusta. Olen tehnyt samalla tavalla kuin sinä, eli sormi ikenien väliin ja tissillä vain sen aikaa kun ihan varmasti syö. Hampaat puhkeaa ihan pian, kuultaa jo valkeeta läpi. Ja kovasti neitiä vaivaa hampaiden tulo ihan selvästi.
Raapimisesta joku mainitsi. Meillä myös on neiti ollut pitkään "kissanpentu" joka syödessään samalla käsillään kaapii minua. Kynnet vaan yritän pitää tosi lyhyinä. Eilen oli raukka ehtinyt repäistä iteensä korvasta niin että ihan verta tuli :(
Konttausasentoon neiti nyt nousee. On ihan tärkeenä uudesta taidostaan. Saa nähdä jääkö eteenpäin ryömiminen välistä jos meinaa pakittamiseta siirtyä suoraan konttaamiseen =) Valjakalla onkin kiireinen neiti siellä kun jo pystyyn nousee :D
Nauramisesta Meillä nauraa neiti tosi vähän. Hän on aika vakavaa lajiketta. Pitää olla tosi hupaisa juttu että nauraisi ääneen. Isoveljen kanssa kun "kopittelivat" pallolla eilen niin se oli hauskaa. Ja piiloleikki kirvoittaa välillä makoisat naurut.
Ninuskit mahdollisimman laajalla skaalalla tarjotaan puuroja sitten kun niiden aika meillä on. Vielä kun ollaan ihan maitolinjalla...
 
masuilija. Tuo kuukauden väli viljoissa ja lihoissa oli minulle kyllä uusi tieto. Vaikka onhan se sikäli ymmärrettävää, että ei kaikkea uutta heti kerralla, johan siitä menee elimistö vallan solmuun. Toisaalta en kyllä ole pettynyt, että tavallaan vahingossa "valitsin" viljat ennen lihaa, koska olen jo pidemmän aikaa vähän toiveillut, että saisin iltapalalle jotain vahvempaa, velliä/puuroa, joka täyttäisi masua ja pitäisi nälän loitolla maitoa paremmin.

Mutta se, mikä minua jurppii ihan todella, on tuo neuvola. Viimeksi halusin tarkistella, että mitenkäs ne viljojen aloittelut menikään, missä järjestyksessä. "Noooh, eikait sillä niin merkitystä sillä järjestyksellä ole, pieniä annoksia vaan alkuun..." WOOOOT?? No, hölmö minä, kun kysyin sitten vielä lihojen aloittamisesta, olisiko jokin liha kenties vatsaystävällisempää kuin toinen. Saatte arvata kerran, mitä sain vastaukseksi. Kyllä. Ihan samansorttisen vastauksen kuin noihin viljoihinkin. Ai mitenniin olen neuvolakriittinen ihminen? Argh. :mad: No okei, vastassa oli jälleen sijainen - jo toinen tässä neuvolassa - mutta ei se meidän "oma" terkka paljon tuon veikeämpi ole. No, oma apu, paras apu. Pitää sitten kaivaa se tieto muutoin... Niin ja ihan muuta kautta selvisi tällainen: kana ei olisikaan ehkä se fiksuin valinta aloituslihaksi, on "vahvin" lihoista ja voipi vetää masun sekaisin & kovaksi (en sitä tosin meinannutkaan valita aloituslihaksi sitten kun aloitan ne lihakokeilut). Onkohan siinä perää? Kokemuksia? Tietoa? :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Tietoa ei kyllä tuosta ole, meille on selvitetty neuvolassa hirmu tarkkaan noi ja uskon että olisvat sanoneet jos kana olisi jotenkin voimakkain. Itse kyllä ajattelin että tuo kala jolla aloitimme on aika tujua ja se ei niin maittanutkaan, jätinkin sen sit vähäks aikaa vielä pois ja saipa eilen sitten spagettia ja jauhelihaa :) Joo meillä kans ajatuksena oli jo pitkään, että ensin viljat sitten lihat, ihanasti saa päivä rutiiniakin, kun aamulla ja illalla puuroa :) Meillä pojalle ei nyt oikeen oo maistunut tuo ruoka tai on mutta pitkän kaavan kautta. Ja vielä unikoulusta TÄNÄ YÖNÄ EI HERÄTTY KERTAAKAAN :) mutta aamupalalle noustiinkin kello 5, mutta ei haittaa kun tiedän että alussa tietenkin herätään sit aikasiin kun yöllä ei enää syödäkkään. Mutta voiko nää olla jo unikoulun tuloksia, näin nopeesti ? Kun aikasemmin on herätty vähintään yhen kerran ja ne kerrat on olleet harvassa ! Ja ninuski tosi ikävää että sulla tuollanen sijainen siellä :( Kauhulla odotan millanen täti meille tulee kun vanha jäi äippälomalle, tuo vanha oli niin mukava :(
 
Wippii!

Ei tarvittu viime yönä korvatulppia! Toissayönä päätin keskellä yötä lopettaa imettämisen ku ei tyttö oikeesti syöny, vaan lupsutteli vaan ja halus olla tississä kiinni kokoajan. Niinku pitkä aikaa jo aiemminki

Sillon ku alotin klo 2 yöllä nii se huusi 3 asti. Sit nukahti säälittävästi nyyhkyttäen ja heräs 6.30 huutaan taas. Huusi taas tunnin ja nukku sen jälkee vielä 9 asti.

Viime yönä sit ei huutanu suoraa huutoo ollenkaa, vähä huuteli ja eka otin unipussin pois siltä, ku oli paksumpi pussi päällä vaikka piti ohuempi olla (mies asialla ;)), ja laitoin harson vieree ja siihe nukahti. Sit toisella kertaa vähä silittelin ja kolmannella kerralla ku heräs nii kello oli jo 6.30 nii imetin ja se nukku sit vielä 7.30 asti.

Aattelin et ku se menee nukkuu 8.30-9 aikaa illalla nii kyl mä sit aamulla annan maitoo 6 jälkee ettei tartte vielä sillon nousta. Ja se kuulosti nälkäitkulta mitä se huuteli :)

Ja aamulla oli mun vuoro nukkua pitempää (mies saa lauantaisin nukkua pitkää ja mä sunnuntaina) nii mies nousi sitte ylös ja mä nukuin 9.30 asti ja olipa saanu vaavin sit nukahtaan siinä justiin ekoille päikkäreille :) luksusta <3

Jospa nää yöt tästä paranis vaan :)
 
Happyfeet Meille sanottiin tuosta unikoulusta että sitten kun aamulla syöttää ekan kerran niin sitten pitää selvästi herätä. Meilläkin tänä aamuna herättiin kello 5 ja syötiin ja seurusteltiin ja sit mentiin kello 6 aamu-unille jotka on sitten kestääkin parisen tuntia :) Mutta toki se mikä toimii muilla ei välttis teillä pelaa :)
 
Nyt selkis mistä meidän ruokalakkoilu johtuu. Lihan aloittamisesta, nytpä siitä sit vielä pidetään taukoa :) Meidän poika on ruvennut seisoo kun sitä pitää käsistä kiinni, jaksaa varata jo koko painon jaloilleen ja jaksaa seistä jo pitkiäkin aikoja. Tuolla se juo nyt ihan ite pullosta, uusi taito sekin ja vielä harjoituksen alla !
 
masuilija. Oletko tehnyt lihasoseet itse vai tarjonnut kaupan soseita? Voikohan lihan kanssa toimia, kuten toimin kasvisten kohdalla? Eli tarjota uusi maku ensin erikseen, ennen kuin sen sotkee vanhan joukkoon? Tässä tapauksessa siis tarjota se liha ensin yksinään (määrähän on alkuun muutenkin vähäinen) ja siihen perään heti kasvista? Minulla siis ajatuksissa tehdä ainakin nuo ensimmäiset lihasoseet itse... mutta saas kattoa nyt, miten sen sitten jatkossa käypi.

Mites muuten noiden puurojen kanssa, kuinka rohkeasti uskaltaa nostella määriä, kun on pari-kolme päivää kokeiltu? Tai kuinka pian vaihtaa laatua?

Entäs juomingit sitten? Missä vaiheessa olisi hyvä alkaa totutella nokkamukiin? Vai kannattaako se skipata ja hörpytellä ihan oikeasta mukista suoraan?


Meillä pullo on pysynyt näpeissä jo elokuun alkupäivistä saakka yhä enenevässä määrin. Silloin se oli enempi vahinko tai ehkä kuitenkin onnen kantamoinen, että ote kesti juuri valokuvan ottamisen ajan, kun neiti evästeli marjastusreissullamme. Mutta on siis pitkään jo lätkäissyt pikkukätösensä pullon ympärille, tai sitten niin, että toinen käsi pitää pohjasta kiinni ja toinen pullon kyljestä :D Ja yhä paremmin ote pysyy. Alkuun tuppasi käymään niin, että likka painoi käsillään pulloa alaspäin, jolloin tutti tietenkin lyssääntyi eikä sieltä herunut tipan tippaa mölöä, ja sekös sitten otti kupoliin :D

Tuosta istuttamisestakin kysyin neuvolassa... Siis nyt täytyy ihmetellä itsekin, kuinka pönttö olen, kun noiden vilja- ja lihaepisodien jälkeen vielä menin kyselemään moista, saisiko lasta istuttaa sylissä tuettuna tai vaikka sohvalla tuettuna (tyynyillä tms). "Juuei sitä tartte harjoitella, sitten puolivuotiaana voi istua." Jahans, että ihan itsekseenkö se muksu sitten istuu - kun on se puolivuotta plakkarissa... :rolleyes: Nojuu... Pitipä taas avautua :)

Meilläkin on tehty satunnaisia seisomisharjoituksia, tai pikemminkin kokeiluita, lähinnä uteliaisuudesta, miten spaghettia ne jalat vielä on ja laittaako tyty koko jalan maahan vai varpaat vain. Kyllä ne kintut aika fletkut on, vaikkei varpaillaan varsinaisesti seisokaan, jatkamme harjoituksia siis... :)
 
Viimeksi muokattu:
Ninuski tuosta istumisesta vauvahan sitten nousee itse istumaan kun on siihen valmis mutta meille neuvolasta sanoi että ei se niin vaarallista ole jos vaikka sylissä istuttaa ! Ja no me ajateltiin nokkamukiin siirtyä ja se sitten kun on herkkyyskausi menssa eli itse selvästi saa pidettyä pulloa ! Niin ja minä annoin ihan kaupansoseita. Ja puuroa meillä meni heti ihan isoja satseja, kun poika sitä näytti vetelevän oikeen innoissaan niin mikäs siinä sitten. En oo ollu noitten uusian kanssa kovin varovainen, kun oon sitä mieltä että jos siitä jotain sit tulee niin se on sit se ja sama onko sitä antanut yhen lusikallisen vai yhen desin !
 
Heh, tää menee kohta minun ja masuilija.n kaksinpuheluksi... :D Onko meillä vain paljon asiaa, vai myös ylimääräistä aikaa toisella tavalla kuin muilla? ;)

Joo, siis tuo oli tiedossa ja meillä neiti onkin yrittänyt jo hyvän aikaa punnertaa itseään ylös istuma-asentoon, jos on esim. selällään kovalla alustalla ja tartun käsistä kiinni. Tai vaikka olisi puolimakaavassa/-istuvassa asennossa sylissä, niin siitä pitää yrittää punnertaa pystympään.

No sitäpä minä vähän tuumailin, että jos soseiden syöntiä ei ole järkevää rajoittaa, niin miksipä toimia niin sitten puuron kohdalla. Ja toistaiseksi kaurakokeilut on menneet hyvin, nyt olen varannut ehkä sellaisen puolisen desiä puuroa (notkistettu korvikkeella) ja kaikki on mennyt, enemmänkin varmaan menisi. Vaikka minusta itsestäni tuo suolaton kaurapuuro ei nyt ihan ole sieltä kärkipäästä makuelämyksiä ;)
 
Heippa!

Täällä tuli nyt pikkasen sellainen olo, että ollaan vähän jäljessä... Täällä siis toisten vauvat jo nousevat seisomaan ja syövätkin jo vaikka mitä. Meillä ollaan kyllä vielä tiukasti tuolla "lattian tasolla", eikä tota massaa kai ihan hetkiin vielä jaloille nosteta. Yritys on kyllä kova ja liikkuukin, mutta ei todellakaan vielä seisaalleen. Vieläkin ollaan velli/tissimaito linjalla ja toistaiseksi on masu täyttynyt näillä.

Meillä on ollut nyt pari yötä TODELLA levotonta. Viime yönä sain monesti tutittaa ja pitää käsiä tytön päällä keinuttaen. Vauveli oli puoliunessa itsekin ja silti pyöri ja hyöri hieman kitisten. Välillä päristeli ja jokelsikin?! Meille tämä valvominen on aivan uutta, kun muuten nukkunut kuin tukki yönsä. Eli pitää tosiaan taas nostaa hattua niille joiden vauvat valvottavat, koska TÄMÄHÄN ON AIVAN HIRVEÄÄ. Nyt sen taas muistaa. Tyttö pitää myös välillä sellaista "valitusääntä" ihan päivälläkin, ei siis itke kovasti vaan valittaa. Syytin jo tuota rotaa, mutta sitten muistin tuon hampaan! Siis miten kauan se oikein puhkeaa?? Tai voi yleensäkin noin kovasti vaivata? Nyt se alku näkyykin aivan selvästi. Jo viime viikolla tunsin aavistuksen verran terävää siinä kohtaa. Eipä ole siis ihme, että kuolaa on virranut. On täällä sitten väyläilty pakonomaisesti kaikkea mitä on käsiinsä saanut. Kielen kanssa on pelattu ja väyläilty ihan tyhjääkin. Nyt rassu oli niiiiin väsy jo, että nukkui syliini heti syötyään. Rankka yö takana. Pitää kai Panadolia antaa tänään, jos jatkuu...
 
Moikka taas!

Viiva älä huoli, ei meilläkään olla vielä kovin pitkällä. Lattiatasolla liikutaan (lähinnä käännytään, mutta vaan yhteen suuntaan eli selältä masulle). Istuminen sylissä on kivaa kyllä, mutta yksin ei osaa. Ja pelkällä tissimaidolla mennään. Tosin, kun poikasemme olikin HYVIN yliaikainen lapsi, niin hän tosiaan syntyi vasta toukokuun puolella ja on vasta tällä viikolla sen 5 kk, kun täällä taitaa osa olla jo sen 6 kk vanhoja...?

Mistä tulikin nyt mieleen tää kiinteiden aloitus. Meillä on mun mielestä kaikki merkit kiinteiden aloituksen herkkyyskaudelle: tuijottaa innoissaan kaikkea mikä menee mun tai muiden suuhun, osaa otaa D-tipat lusikasta ja haluaa lautaselta käsiinsä kaiken. Istuu myös mielellään sylissä ruokapöydässä, ei oikein viihtyisi sitterissä. Ollaan oltu tähän asti ihan täysimetyksellä ja ihan hyvin on kasvu mennyt. Siis sen puolesta ei olisi kiire noille kiinteille, mutta kun tuo herkkys tuntuisi olevan. Tietääkö joku, voiko se mennä ohi jos ei nyt vielä ihan aloitakaan? Että onko se sitten kuukauden päästä vaikeampaa?

Haluaisin jo aloittaa kiinteät kahdesta syytä, joista ensimmäinen on se, että lapsi tuntuu olevan valmis. Syö myös tissiä aika taajaan ja enemmän kuin ennen, kun liikkuu jo lattialla niin paljon ettei maito ihan taida energiaksi riittää enää. Toisaalta myös siksi, että alan kaivata hieman itselleni vapauttaa. Eli että pikku hiljaa kohta voisin olla hieman pidempiä aikoja poissa kotoa, jumpassa tai muuten. Nyt voin olla max. 3 tuntia poissa, kun poika ei suostu syömään pullosta, vaan ainoastaan tissi kelpaa.

Kokeiltiin eilen ja tänään sitä makupussia. Laitoin sisään kurkkua, mutta poika maistoi kerran ja irvisti. Sitten ei enää osoittanut mitään mielenkiintoa koko juttua kohtaan. Sama tänään, mutta houkuttelemalla nuolaisi pari kertaa ja siihen jäi. Oisko nyt sitten niin, että ei kuitenkaan ole valmis kiinteisiin? Äshc. Mä en tiiä enää mistään mitään. Vai voiko tää kiinteiden aloitus olla näin vaikeaa? Entäs sellaiset maissinaksut? Voisko sellaista antaa käteen ja maisteluun, vaikka ei vielä mitään muuta kiinteää oo syönyt?

Ajateltiin tänään illalla aloittaa porkkanasoseella, mutta nyt emmin. Josko sittenkään? Ja onko ilta hyvä aika vai oisko päivä parempi? Haluaisin, että mies ois näkemässä kans, joten siksi mietin iltaruokaa? Vai pitäskö kuitenkin jättää viikonloppuun ja kokeilla lounasaikaan?

Miten pian kiinteiden aloituksen jälkeen otitte muuten puuron kuvioihin?

Poika tykkää kovasti istua ja sitä tässä pohditaan, että josko noista vaunuista ottaisi nyt kopan pois ja siirtäisi rattaisiin, puoli-istuvaan asentoon, niin kuin sitterissä? Oiskohan se näin pienelle sallittua? Syöttötuolin kanssa odotetaan kyllä vielä kuukausi, kun eilen kokeiltiin, niin oli niin tiukka etukeno, että ihan valmis ei siihen hommaan vielä ole.

Millaisia kokemuksia teillä on?

Santtu
 
Ninuski Joo taitaa meillä olla enempi luppoaikaa :D :D Ja Santtu82 Ensiks noista kiinteistä meillä otettiin puuro hitusen ennen 5kk käyttöön eli noin 1kk sen jälkeen kun aloitettiin kiinteet. Tuo kurkku ei meidänkään pojalla ollut suosikki päästä, mutta kokeilepa jotain makeaa sinne ruokatuttiin. Meillä nektariini ihan suosikki. Sitten minusta tuo kuulostaa kans ihan herkkyyskaudelta ja kyllä se herkkyyskausi menee ohitse ja sit on vaikeampaa aloittaa. Eli nyt kantsis aloitella. Ja tuosta rattaista, meillä on kantokoppa otettu 3kk iässä pois ja puoli-istuvaanasentoon, kun muuten ei vaunuissa viihdytty, nyt kelpaa jo makuuasentokin jos vain ei kantokoppaa ole ja sinnehän tuo ei enää mahtuiskaan :)
 
Niin ja se piti sanoa että meillä poika ei lattialla liiku vielä muuten kuin kääntymällä selältä mahalleen ! Mutta seisomaan nousee kun vetää käsistä ensin istumaan ja siitä sit vetää seisomaan ja eilenkin illalla monta minuuttia seiso :)
 
Santtu82, jos arvostaa yöuniaan, niin kannattaisi ehkä ajoittaa se aloittaminen päiväsaikaan. Siis siltä varalta, että tulee jtn mahanpuruja tms oireita. Ja minä aloitin senkin puoleen päiväsaikaan, että neuvolasta kehotettiin (vaikka heidän "neuvonsa" ovatkin viime aikoina olleet melko kelvottomia ;) ) tarjoamaan niitä soseita suht samoihin aikoihin päivällä. Joten päätin jo tuolloin, että ekat kokeilut tehdään "noin lounasaikaan", siitä sitten saa vaivihkaa vakiinnutettua sitä oikean ateriankin aikaa. Eli siis viimeinen kasvis-/hedelmäateria meillä tarjotaan n. klo 17 aikoihin. Iltapalalla on sitten puuroa ja ehkä marja-/hedelmäsosetta pikkaisen "pyöristämään" puuron makua ;) No ei vaan siksi, että mieluummin opeteltaisiin syömään sen puuron kanssa marjoja kuin että se kuorrutettaisiin sitten isompana sokerilla, sellaista vaivihkaista "opettamista" :)

viiva, näyttäisi siis siltä, että meille kaikille "suodaan" oma osamme noita yövalvomisia - muodossa taikka toisessa. Ei se herkkua todellakaan ole. Ja vaikka nukkuisit kaikkinensa sen 8h yössä, mutta et yhtenäisesti, vaan pienissä pätkissä, niin ONHAN se eri asia. Jopa minulle, joka onnistun nukahtamaan melko nopeasti uudelleen, ja vaikka vauvakin on nukahtanut melkolailla samoin tein esim. yösyötön jälkeen. Ei ehkä pitäisi nyt kehua tälläkään, mutta onneksi tämä vauva ei ole niitä yökukkujia, että valvotaan keskellä yötä joku tunnin-puolentoista siivu, ei varsinaisesti itketä tai kitistä, mutta ei nukutakaan - jolloin useasti ei nuku äippäkään. En saata edes kuvitella, miltä sellainen tuntuisi!
 
Santtu ja Viiva: Me samassa kelkassa eli rintamaidolla edelleen. Nääkkä täyttää 5kk tällä viikolla ja minähän taisin missata tuon herkkyyskauden, toivottavasti niitä on tulossa lisää ?? Tyttö oli kiinnostunu kaikesta mitä laitoin suuhun mut kun hänelle käteen annoin kurkun ei se menny suuhun. Vähän vaan katteli ja sit lattialle =) Nyt tarttuu kyllä kaikkeen mitä pöydällä on, lautaset, mukit yms. mutta ei laita mitään suuhun. Lusikkaa vierastaa varmaan sen takia kun ne tipat on annettu lusikalla yhdistää varmaan siihen ??

Tuntuu että koko ajan enemmän menen ulalle vaan kun tyttö kehittyy. johtuuko se siitä että niitä neuvoja tulee vaan joka puolelta vai mistä, en tiiä. Hirveen huono omatunto ettei noita kiinteitä olla alotettu kun KAIKKI niistä kyselee jatkuvasti. Vielä ei tuu kun se kysymys mutta alkaa jo olla muotoa " ettekö te vieläkään syö kiinteitä?" Alkuunhan se oli joko syötte kiinteitä.

Meillä ekat hampaat tuli ihan ilman kitinöitä.

Likka opi peruuttamaan viime viikonloppuna ja nukkui ekaa kertaa mahallaan sileen perse pystyssä, aaawww =)
Ei osaa yhtä aikaa nousta käsillen ja kontalleen aina toinen pää maassa kun toista päätä nostaa. Kova olis halu mutta taitoa ei vielä löydy.

Neuvola olis perjantaina ja sehän olis piikkiä taas tulossa. Toivottavasti ei nouse kuume niinkun viimeks.

Ihanaa syksyistä viikkoa kaikille mammoille ja pikkuisille!
 
Netsuli, minä ainakin uskon, että meillä on nimenomaan auttanut se, että d-vitamiinit ja maitohappobakteerit on annettu lusikalla jo hyvin varhaisesta iästä lähtien, ja lusikka on siis siten käynyt tutuksi. Mitäs jos kokeilisit antaa lusikan vauvan omaan käteen tutkittavaksi? Vai onko jo kokeiltu?

Tuo on totta, että niitä neuvoja tulee joka puolelta, yllätyksenä ja pyytämättä - kuten se eräs kuuluisa faksikin ;) Tai jos ei suoranaisia neuvoja, niin juurikin tuota "Joko teidän vauva nukkuu yönsä / syö kiinteitä / on tehnyt hampaita/ ryömii / konttaa...?" sisältäen sitten jonkinasteista, rivienvälistä vihjettä taikka kritiikkiä, että eikös jo olisi aika, kuten itse mainitsit. Veikkaanpa, että monikaan ei tule ajatelleeksi omaa toimintaansa, että tulee tavallaan tuputtaneeksi niitä neuvoja ja kritiikkiä.

Minä kävin eilen ostamassa meitin pikkupiltille nokkapullon. Jonkun mielestä kenties turhakkeiden turhake, mutta minusta tuntui, että tuo on hyvä ratkaisu. Siinä on siis irrotettavat kahvat, joista lapsi voi itse pitää paremmin kiinni. Ja siihen käyvät nuo muutkin jo entuudestaan kotoa löytyvät pullot. Ajattelin, että näin ensialkuun tyttö voisi siitä hörppiä vettä noiden soseaterioiden yhteydessä, katsotaan sitten, laajeneeko käyttö vai ostetaanko ihan oikea nokkamuki seuraavaksi.

Mitä mieltä olette konttauskypärän käytöstä?

Minä tuskin sellaista tulen hankkimaan / käyttämään likalla. Olen ns. vanhakantainen joissakin asioissa, ja tämä on yksi niistä... "Eihän sitä 70-luvullakaan mitään konttauskypäröitä käytetty!" tulisi varmaan eräältäkin taholta asiantunteva neuvo/kritiikki, ja olen aika pitkälti samaa mieltä :) Mutta joo. Lähinnä syy on se, että meitin neiti on ollut nupistaan aika herkkä aina eikä pidä ollenkaan minkäänlaisten pipojen pukemisesta - nauroimmekin kerran, että on tainnut pimu tulla äitiinsä ja kummiinsa, kun ei noista päähineistä perusta, meillä vaan on se, että mikään pipo, hattu tms ei yksinkertaisesti pue meitä! Mutta en siis viitsisi lasta suotta kiusata enää mokomalla kapineella. Toinen syy on se, että esim eräs ystäväni osti omalle vauvalleen konttauskypärän, jota poika ei voinut sietää. Kaveri oli sen verran näppärä, että osasi itse napoa nauhat auki, joten se kypärä ei kauan päässä pysynyt... Joten melko joutilaaksi siis jäi koko kypärä.
 
Olipas kiva lukea, että ei olla ainoita "maitovauvoja". Meillä maisteltiin kyllä jo kiinteitä tuossa 4kk tienoilla, mutta huonolla menestyksellä. Jätettiin siis asia hautumaan. Pakkohan siihen on pian taas ryhtyä. Netsuli ihan yhtä ulalla ollaan välillä täälläkin, joten elä välitä. :whistle: Noista herkkyyskausista en tiedä yhtään mitään. :ashamed: Sen tiedän, että meillä menee ihan kaikki minkä käsiinsä saa suuhun. Iskän nenääkin yrittää aina maistella, kun tunkee kasvonsa liian lähelle... :D Eli kyllä uppoaa, kunhan vain tarjotaan. Vatsa kun vielä olisi "vastaanottavaisempi", niin olisi kaikki hyvin. Noh, hiljaa hyvä tulee. :) Kyllä me vielä ehditään.
Hei ja noita hienoa ja hyviä neuvoja ollaan saatu mekin. :p (esim.) Meillä, kun on niin iso vauva, että sillehän olisi pitänyt jo aikoja sitten perunaa tunkea HYVÄT IHMISET SENTÄÄN! Minkä vuoksi? Vastaushan oli, että eihän sille VOI riittää pelkkä maito. Ei kasva nähkääs... ja kasvanuthan on. Ei ole mikään keijukainen ei. Onneksi täältä saa melkein niitä parhaita vinkkejä/tukea ja neuvojakin. =)

Täällä on jo harjailtu ekaa legon tynkää alaleuassa! :D Kuola valuu purona ja naurattaa kovasti. Eilen illalla annoin tytölle Panadolia, kun valitteli vieläkin kovasti. Yö olikin sitten taas ihanan levollinen 22-09 täyttä unta ja nyt ollaan yhtä aurinkoa jälleen! =) HUH! Seuraavaa hampua odotellessa! :x
 
Heippa,

täällä myös edelleen pelkällä rintamaidolla ja aiotaan olla sinne 6kk ikään asti(nyt 5,5kk). Imetys sujuu ja tyttö kasvaa. Omaa aikaa saan hyvin, esim. jumppiin menen niin, että jos tyttö nukkuu ennen lähtöäni, niin pumppaan maitoa tuttipulloon ja hän onneksi imee siitä maitonsa. Tytöllä on nyt ollut ehkä viikon verran selvästi "herkkyyskausi" menossa syömiseen. Siitä huolimatta en aio aikaistaa kiinteiden aloitusta. Eiköhän kaikki vauvat ole oppineet syömään kiinteitä herkkyyskausista riippumatta=) Itse lukeudun siis siihen joukkoon, joka tykkää imettämisestä, se sujuu ja oon niin laiska, että koen imettämisen kaikkein helpoimpana tapana. Täällä siis aloitetaan kiinteät 6kk iässä, kun on "pakko"=) Mutta jokainen toimii niin, mikä parhaiten itselle sopii/toimii.

Meillä ollaan myös edelleen lattian tasolla. Tyttö kääntyy selältä kummallekin puolelle ja istuu tuettuna, mutta ei itse. Yölläkin pitää unissaan vängertää koko ajan. Ollaankin otettu nyt käyttöön unipussi. Santtu:Itse ajattelin aloittaa kiinteiden syöttämisen sylissä syömällä ja syöttötuoli hommataan vasta sitten, kun tyttö osaa itse istua. Varmaan myös päiväsaikaan kannattaa tehdä ekat kokeilut.

Viiva; Meillä tytön olo helpottui heti, kun hampaat tuli puhki. Hampaiden tulo kuulema saattaa tehdä todella kipeää joillakin vauvoilla. Me ollaan kanssa nyt aloitetta hampaiden pesu ja taitaa hammasharja tuntua mukavalta ikenissä. Tyttö siis itse pitää lopuksi harjaa käsissä ja syö si=)
 
Nopea kysymys taas, eli naksuuko teidän vauvojen lapaluut? Siis välillä kainaloista nostaessa meidän tytöllä napsahtelee luut?! Kaikkea sitä tämäkin mutsi miettii. : / Kauan on jo pitänyt tätä kysellä ja nyt vasta muistin..
 
Meillä sitten aloitettiin kiinteän ruoan syöminen ja oikein onnistuneesti. Porkkanasosetta tein ja heti ekalla kerralla pojalle kelpasi hymyssä suin kaikki tarjottu. Osa tuli ulos, mutta lähinnä motoriikan puutteesta johtuen. Iso osa meni alaskin. Ekalla kerralla poika söi ehkä ruokalusikallisen yhteensä. Tänään meni jo varmaan pari kolme isoa ruokalusikallista. Enemmänkin ois ottanut, mutta en antanut. Ajattelin vähän antaa mahalle aikaa sopeutua tilanteeseen. Sapuskan jälkeen tissiteltiin ja selkeästi vähemmän poika söi tissiä. Tosin päiväunille mennessään söi taas ihan normaalimäärän maitoa, kun muuta ruokaa ei otettu.

Seuraavana varmaan lisään ruokaan kesäkurpitsan ja vasta sitten perunan. Peruna tuntuu musta niin stydiltä sapuskalta. Hedelmiä ajattelin ottaa mukaan juttuun vasta parin viikon päästä, kun poika tuntuu olevan niin perso makealle. Niin katsotaan ensin tää ruokahomma kunnolla alkuun.

Ajattelin, että teen itse nää soseet niin kauan kun määrät on tätä luokkaa. Kaksi porkkanaa, perunaa tai parsakaalia nyt keittää ja soseuttaa sekunnissa. Reissuun varmaan otan valmispurkkeja tosin jo nyt. Sitten kun siirrytään isompiin liharuoka-annoksiin, ostan valmiina. En jaksa arpoa lihan oikeaa määrää suhteessa annokseen. Lisäksi me tykätään melko tulisesta, mausteisesta ja erikoisista ruoista miehen kanssa, joten ihan heti ei (ainakaan kaikkea) meidän sapuskaa voi pojalle muutenkaan tarjota.

Annoin myös sormiruokana maissinaksun ja se oli riemukkaan hyvää vissiin! Itku tuli, kun otin maissinaksun jämät pois kädestä. :) Mitä muuta sormiruokaa tässä vaiheessa voisi tarjota, jos muutoin ei uusia makuja vielä ole juurikaan tullut...? Samoja mitä syö jo soseena vai kuinka tää homma menee? Ruokailun aikana lapsi haluaisi kovasti lusikan itselleen. Oletteko te antaneet oman lusikan? Sotkeeko tilannetta ennestään?

Vaunutkin nostettiin nyt puoli-istuvaan asentoon. Vielä ei ainakaan parin kerran perusteella ole viihtynyt kärryissä paremmin, mutta havaitsin kyllä itse, että meidän vaunuissa tuo puoli-istuva asento on tosi makuullaan. Siis sitterissäkin poika on pystymmässä kuin tuossa. Ja valitettavasti meidän vaunuissa on vain 3 asentoa. Ja se pystyin taas on ihan pysty, joten se ei vielä käy. Syöttötuolia odotellaan varmaan vielä se 1 kk ja syödään ruoat siihen asti sitterissä. Pojalla on tuota etukenoa sen verran, että kunhan siitä suoristuu niin sitten vasta syöttötuoliin. :)

Jotenkin haikea, mutta myös iloinen olo näistä rajapyykeistä. Nää on niin isoja muutoksia siihen perusolemiseen. Imetys vähenee, poika leikkii, istuu ja hengaa enemmän omillaan ja mua merkitykseni vauvan ensisijaisena hoitajana vähenee. Tämä on siis hyvä juttu ja olen jo kaivannutkin omaa aikaa ja tilaa, vapautta. Mutta samalla se on haikeaa: pikkuisemme kasvaa. Tähän asti sitä on saanut tuntea itsensä tärkeämmäksi kuin ikinä, täysin korvaamattomaksi. Nyt se tunne vähän laimenee, vaikka varmasti on äitinä täysin korvaamaton aina. :)
 
Santtu82 Nopsaan sulle että meillä annetaan pojan käteen maisteltavaks meilkein mitä vaan, hedelmiä, salaattia,kurkkua ja noita maissinaksuja kans maanantaina kokeiltiin ja itkuhan se täälläkin tuli kun jämät otin kädestä pois :D
Minä oon antanu ihan tuon syöttölusikan pojan käteen ja välillä se on ihan suuhun asti eksynyt :) Ihan kuin tuossa kiinteiden alotuksessa niin tässä lusikka asiassakin on se herkkyyskausi eli silloin kun lapsi osottaa mielenkiintoa lusikkaa kohtaan kantsii se antaa sitten siihen omaan pieneen kätöseen !
 
Kiitos masuilija! Rutisevat vauvat siis meillä! :D
Annatko tosiaan jo kurkunpalan tms. (ilman mitään "suodatinta") käteen? Tekis myös niin mieli kokeilla pian. :)

Santtu samaa haikeutta on täällä ilmassa. Voi niiiisk, mitä luopumisen tuskaa! Mun pieni kasvaa ja on mun vika vauva. :snotty: Lastenlapsia siis odotellessa (miehen lohdutus). :D
 
viiva kyllä välillä annan maisteltavaksi, kurkku on kuitenkin niin kovaa ettei siitä meillä ainakaan kun ei vielä hampaita ole niin isoja palaisa irtoa ja ei nuin "isolla" enää tarvitse ruuankaan olla täysin soseutettua että pelkkä haarukalla pilppominen riittää niin miksipä ei sitten voisi kurkkua antaa. Hyvin se meillä kädestäkin on mennyt. Eikä tuo suodatin enää oo niin kovalla käytöllä ollut, vain esim. nektariinin kanssa kun on niin lällyä ja tahmaista. Muuten annan kätösiin !
 
Sateista päivää! :wave:

Täällä on maisteltu nyt kahtena päivänä bataattia ja ihan hyvin on vielä mennyt. Seuraavaksi otan päärynän "välipalaksi". Pakkohan neidin on jo jotakin kiinteitä maistella. Olikohan noista lihoista possu hyvä alkuun?? Sitä ajattelin tehtailla seuraavaksi ehkä viikon parin kuluttua. Meidän herkkävatsaiselle en kyllä puuroa anna ennen sitä 6kk täyttymistä.

Mites muilla on tällä hetkellä nuo nukkumisjärjestelyt? Meillä on leveä sänky, joten vielä ollaan nukutettu välissä. Kauan en kuitenkaan uskalla siinä enää pitää.
Eilen siis yritin pikkuista yöksi pinnikseen nukkumaan, mutta mutta... Kääntyi joka kerta vatsalleen ja nosti päänsä suorille käsille toooodella ylös. Katseli sieltä sitten iskän ja äipän kanssa TV:tä päristellen ja älämölöten. Käänsin useita kertoja takaisin (kun meni hermot), mutta ei auttanut. Sitten alkoi hoippua ja pää kolisteli pinnoihin (pehmusteiden yli) :O Luovutimme ja tytsy alkoi nukkua HETI välissämme tuttuun tapaan. :whistle: Pelkään vain, kun alkaa liikkua, että tipahtaa sängystä. Nyt olen laittanut mm. peiton "makuupussiksi" mikä estää vielä liikkumisen. Pinnasängyn pohja on kuitenkin laskettava jo ihan päiväunienkin ajaksi. Käsillä jo kiskoo pinnoista siihen malliin, että pian noustaan. Neiti on myös melko rankka otteissaan. Pinnasängyn pehmusteet saavat kyytiä, samoin raapii, repii ja puristelee ihoa sylissä ollessaan. AUTS! Nauraa vielä päälle, jos valitat(?) Muita "rajuja" vauvoja? :D Luulen myös, että tämä tapaus tulee tarvitsemaan tuon Ninuskin mainitseman kypärän jo ihan nukkumispuuhiinkin pian! ;)
 

Yhteistyössä