**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.5**

Jonesy tervetuloa tosiaan mukaan ja onnittelut (vai pahoittelut?) uudelle vuosikymmenelle siirtymisestä! :flower: Mä oon syönyt LadyVita Mamaa yrityksen alusta asti ja kuukauden verran popsinut ylimääräistä D-vitamiiniakin (silloin kun muistan)...

Amanda toivottavasti tilanne paranee! Olet varmasti itse tehnyt kaiken mitä tehtävissä on :heart:

wanda oletko koittanut Bepanthenia suoraan suupieleen? Tai muuta B-vitamiinia sisältävää voidetta täsmähoitona? Aika hurja juttu, onneksi se ei sattunut ennen häitä. Mä menin just lokakuussa naimisiin ja siitä olikin luontevaa aloittaa tää yritys (joku täällä joskus kyselikin, mihin elämäntilanteeseen vauva on päätetty hankkia...)

Tatja mulla on peukut pystyssä! Tsemppiä myös kaikille tasapuolisesti :)

Omassa navassa ei mitään raportoitavaa, tylsää tää alkukierto, kun ovikseenkin on yli 10 päivää aikaa (jos vanhat merkit pitää paikkansa). Greippimehun juomista olen harkinnut, viime kierrossa se ei tosin montaa päivää maistunut, yök :x
 
Amanda Peukkuja, että ne munikset nyt herää ja kasvattaa yhden kunnon munasolun.

Nima Kyllä tästä taas jatketaan pää pystyssä uuteen kiertoon, vaikka harmittaa aivan valtavasti. Huomenna ostan valion greippimehua. Olen siitä ruvennut jopa ihan tykkäämään. Rybb &dekkerin (vai miten se kirjoitetaan) greippimehu on makeaa. Oletko sitä kokeillut? Siinä vaan greippiä vähempi eli pitää juoda enemmän.

Jonesy Minä popsin d-vitamiinia, kalaöljykapseleita ja monivitaa, jossa ei ole a-vitamiinia.

Peukkuja loppukierrossa oleville ja pupuiluintoa keskikiertolaisille! Tämä alkukierto on aina niin tylsä. Voisipa tämän yli skipata ;)
 
Tatja :hug:! Voihan harmitus...

Nima juu bepanthenia olen käyttänyt, mutta aina kun haava alkaa paranemaan ja jätän rasvaamisen vähemmälle niin eiköhän se taas mene rikki. Sitkeä pirulainen...
Oli kyllä tosiaan hyvä ettei tapahtunut ennen häitä, siinä olisi finneistä stressaamiset jääneet kakkoseksi! Meillä oli myös lokakuussa häät. =)

Mulla pitäisi olla ovulaatio lähellä kalenterin mukaan, jos olisi normaali kierto. Loppuviikosta tuntui aikamoista kipuakin munisten suunnalta, saas nähdä oliko silloin jo ovulaatio vai oliko jotain muuta.

*muoks* siirsin Popcornin taustalle kun hänestä ei ole kuulunut muutamaan kuukauteen mitään. Ilmoitahan jos haluat takaisin listalle!
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntai 6.2.2011



Tatja.............34v. ......kp2/26-29..........yk8....... terolut
Jonesy...........30v. ......kp6/25-35..........yk3
Nima.............30v. ......kp9/31-37..........yk4
anskilia..........31v. ......kp11/30..............yk2
Ginger...........35v. ......kp12/??.............yk12...... 1kkm
Amanda77......33v. ......kp14/?..............yk11... 1 km, 1*clom
Yameliah........31v. ......kp15/28-30........yk20
Scrat.............31v. ......kp15/32-38........yk12.... 4*terolut
Annastiina79...31v. ......kp16/30-58........yk14
sgt................32v. ......kp18/29-31........yk4
Wanda_81......29v. ......kp18/30-42........yk5
Demuli..........31v. ......kp23/32-36.........yk4
Miimau..........31v. ......kp26/27.............yk7
Sintti-79........31v. ......kp31/23-30.........yk19
Sakara..........33v. ......kp34/32-36.........yk2
Tunafish-78....32v. ......kp94/28-32.........yk0



Taustalla
Popcorn78
Lusa
Innuli
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Durasel



plussanneet
RR.....................31v. ....yk4........plussa 27.1.
Tömpsis..............31v. ...yk3.........plussa 27.12.
Arminen..............31v. ...yk3.........plussa 25.12.
Ainomieli.............29v. ...yk4.........plussa 14.12.
Marienna.............30v. ...yk7.........plussa 8.12.
Zipuli..................32v. ....yk8........plussa 26.11. ...(1. ivf:n 1. pas)
Mma Ramotswe....34v. ...yk18........plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79..............31v. ...yk7..........plussa 11.11.
Sannuli79............31v. ...yk12........plussa 4.11. .....(terolut)
aamuyö...............32v. ...yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79.............31v. ...yk10........plussa 2.11.
Viu.....................30v. ...yk12........plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet..............34v. ...yk10........plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Tinka-.........................................plussa 30.8.
Talitintti80...........29v. ...yk6..........plussa 25.7.
Linda32...............32v. ...yk1..........plussa 20.7.
Siukuki...............29v. ...yk3..........plussa 12.6.
Rae34.................34v. ...yk10........plussa 31.5.
Smi....................33v. ...yk7 ........plussa 8.5.
Keltakaneli..........32v. ...yk~20......plussa 1.4.
 
Tatja, :hug: Mäkin niin toivoin sun plussaavan! Harmillisinta on, jos ei edes tiedä, milloin ovis on tai onko sitä ollenkaan. Miksi sulle määrättiinkään terot?

Jonesy, onnea kolmekymppiselle! :) Mäkin muuten juon greippimehua nyt taas kierron alusta ovikseen (jos se tulee…). Pakko tehdä kaikki samalla tavalla, kun viimeks, kun sain oviksen ja hedelmöittyminen tapahtui. Ainakin siimahännät löysivät silloin oikeaan paikkaan, joten liekkö greippimehun limoista ollut apua. :)

Mulla on pikkiriikkisen enemmän toivoa tälle kierrolle. Voihan tässä tapahtua vielä vaikka mitä. Lueskelin netistä, että monilla clomien vaikutus on vaihdellut ja silti piikitykset voi tehota. Ja toisaalta mulla on minimiannos clomeista käytössä, joten voihan olla, et se ei vaan tässä kierrossa riittänyt. Tietty se vähän harmittaa, että on näistä lääkkeistä riippuvainen eikä voi yrittää luomusti. Jos lääkkeet ei tehoo, aika nopeesti kait siirrytään ivf:ään. Siksi niiiin toivon, että ovis tulis ja voitais yrittää näillä pehmeimmillä hoidoilla.

Tsemppiä alkukiertolaisille odotteluun ja plussatuulta loppukiertolaisille! :)
 
Amanda Mulla terot, koska mulla ei tullut menkkoja ollenkaan e-pillerien lopetuksen jälkeen. Niitä söin yli 10v. putkeen. Kierto pyörii vain terojen tai e-pilsujen avulla. Paitsi nyt luulen, että voisi luomustikin tulla, koska pari ovulaatiota takana. Viime kierto tosin oli taas ilmeisesti susi. Mulla oli teininäkin jo ongelmia eli menkat olivat jonkin aikaa ja sitten ne olivat pitkään poissa. Epäilen, että pco-tyyppiset munikset mulla on ollut aina. Hormoonit kohdillaan ja normaalipainossa olen, mutta jokin mättää siis.
Niin ja mulla on gyneltä se clomilupaus eli heti, kun miehen simpat tutkittu(ja toimiviksi todettu), niin määräisi mulle puhelimitse clomit. Gyne totesi, etten ovuloi. Nyt asia siirtynyt, koska sain putkeen 2 ovista, joita en siis ikinä ennen ollut saanut testien mukaan. Jos ei ovikset ala pyörimään, niin pitää hätyytellä miestä tutkimuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tatja, ai niin, nyt muistan sun aiemmat kirjoituksen. Eli aika samantyyppisiä meidän tilanteet on. Mullakin siis pco-tyyppiset munasarjat, vaikka hormonit labrakokeissa ok ja ylipainoa ei ole. En halua olla pessimisti, mutta mäkin sain pari kertaa ovisplussan testaillessa, vaikka yhden samaisen "plussakierron" aikana ultra paljasti, ettei ovista ollut tullut... Mulla siis taisi olla LH koholla, mutta ei yhtä isoa johtofollia kuitenkaan. Mulla kun tulee useita pieniä rakkuloita, mut mikään niistä ei kasva riittävän isoksi ovuloidakseen. Mut voihan sulla ovis tullakin! Nämä jutut kun on niin yksilöllisiä ja ah niin ihanan monimutkaisia... :) Olisko sulla mahista/intoa käydä ultrassa seuraavan kierron puolivälissä? Silloinhan näkisit, onko siellä johtofollikkelia tuloillaan? Olisko sulla sitten mahdollisen clomikierron yhteydessä seurantaultra? Sehän on aika tärkee, jos on polykystiset munasarjat, kun on se hyperstimuloimisen riski. Lääkärit toimii vähän eri tavalla, vaikka omaansa pitää tietty luottaa. :) Se on niin mystistä, kun mullakin on labrakokeiden mukaan kaikki hormonit oikealla tasolla. Mut jokuhan mättää, kun en ovuloi? Ultra sen sitten on aina paljastanut...
 
Kiitokset synttärionnitteluista! Ei mitään kriisejä onneksi, kriiseilin kaiken mahdollisen jo hyvissä ajoin pari vuotta sitten. :D

Täällähän on ehditty keskustella vaikka mitä. :) Wanda, se B-vitamiini oli siis ihan sivutuote, gyne käski syödä foolihappoa ja apteekissa suosittelivat Befoli-merkkistä tuotetta kun siinä oli foolihappoa enemmän kuin perus foolihappotableteissa ja se kuulemma piristää myös. :) Söin myös jotain kalkkitabletteja missä oli D-vitamiinia lisänä, ne tosin loppui joten pitäis käydä taas tutkimassa vitamiinihyllyjä...

Tsemppiä Amanda ja Tatja, toivotaan et kierrot tasaantuu ja clomit tehoaa tällä kierroksella. Mulla on kanssa epäilyjä pco-tyyppisistä munasarjoista, joten olen NIIN hengessä mukana!

Ja sit ei mihinkään liittyen: Puhuin tänään puhelimessa kaverin kanssa, jolla on ensimmäinen ivf-yritys menossa. Vaikka kuinka toivoo itselle raskautta, niin nyt on kyllä sellainen fiilis, että voi kun kyseinen ystävä raskautuisi ensin. Kun on seurannut toisen yritystä hyvin läheltä jo useamman vuoden niin en tiedä miten voisin kertoa itse olevani raskaana jos toisella ei vaan tärppää... :|
 
Jonesy, täytyy sanoa, että olet kyllä loistava ystävä! Vaikka kuinka sitä toivoo ystävilleenkin lasta, on vaikeaa sydämensä pohjalta asettaa toista itsensä edelle. Niin paljon sitä jokainen meistä lasta toivoo. Joten on todella hienoa, että tuet ystävääsi noin epäitsekkäästi. Ja jo lievempiäkin hoitoja läpi käyneenä tiedän, että kaikki tsemppi ja tuki on varmasti tarpeen! Itsellekin ne muutamat ystävät, jotka hoidoista tietävät, on tosi tärkeitä. Tänäänkin purin tuskaa yhdelle läheisimmistä ja valittelin hormonien sivuvaikutuksia ja onnetonta oviskasvua. Onneks jollekin voi sanoa suoraan, mistä on kyse. Vitamiineista vielä... B-vitamiineista ei varmaan oo haittaa, kun naisille niistä monista muistakin kuin foolihaposta on hyötyä ja tukevat kai toistensa imeytymistä. Joten go for it vaan. :)

Wanda, tsemppiä ovisbongailuun ja tärppiin! Mulla on nyt sellanen fiilis, et jollain meistä pian plussa pärähtää ja sä näytät meille mallia, eiks joo! :)
 
Amanda Kyllä gynellä oli suunnitelmissa seurata ultralla miten clomit tehoaa. Jotenkin uskon, että ovikset olivat aitoja, koska tuntemukset poikkesivat suuresti kierroista, jolloin en ovista bongannut. Tässä kierrossa ei taas ollut mitään tuntemuksia eikä myöskään testissä vahvaa viivaa. Ovikset myös ilmaantuivat d-vitamiinilisäyksen jälkeen ja se yksi tutkimus d:n puolesta, jotenkin vakuutti minut. Olen kyllä myös päättänyt, että jossakin vaiheessa käyn taas ultrassa tsekkauttamassa tilannetta.
Nyt aion taas rajoitella hieman hiilareita. Herkuttelu on karanut aivan käsistä.:ashamed:
 
Kiitos Amanda! Tulin hyvälle tuulelle kirjoituksestasi! Eiköhän joku tosiaan pian plussaa täällä, saas nähdä kuka meistä on seuraava... ;)

Mulla on keskiviikkona lääkäri, vähän jänskättää mitä sanoo. Mitäs kautta te muut olette käyneet noissa follikkeliultrissa sun muissa? Oletteko menneet suoraan yksityiselle? Mietin vaan kuinka vaikeaa on tuollaisiin päästä julkisella... Ja mitä sanoo jos patistaa miestä simppatutkimuksiin, hän kun ei moiseen suostu, ainakaan lähimpään vuoteen.
 
Maanantai 7.2.2011



Tatja.............34v. ......kp3/26-29..........yk8....... terolut
Jonesy...........30v. ......kp7/25-35..........yk3
Nima.............30v. ......kp10/31-37........yk4
anskilia..........31v. ......kp12/30............yk2
Ginger...........35v. ......kp13/??.............yk12...... 1kkm
Amanda77......33v. ......kp15/?..............yk11... 1 km, 1*clom
Yameliah........31v. ......kp16/28-30........yk20
Scrat.............31v. ......kp16/32-38........yk12.... 4*terolut
Annastiina79...31v. ......kp17/30-58........yk14
sgt................32v. ......kp19/29-31........yk4
Wanda_81......29v. ......kp19/30-42........yk5
Demuli..........31v. ......kp24/32-36.........yk4
Miimau..........31v. ......kp27/27.............yk7
Sintti-79........31v. ......kp32/23-30.........yk19
Sakara..........33v. ......kp35/32-36.........yk2
Tunafish-78....32v. ......kp95/28-32.........yk0



Taustalla
Popcorn78
Lusa
Innuli
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Durasel



plussanneet
RR.....................31v. ....yk4........plussa 27.1.
Tömpsis..............31v. ...yk3.........plussa 27.12.
Arminen..............31v. ...yk3.........plussa 25.12.
Ainomieli.............29v. ...yk4.........plussa 14.12.
Marienna.............30v. ...yk7.........plussa 8.12.
Zipuli..................32v. ....yk8........plussa 26.11. ...(1. ivf:n 1. pas)
Mma Ramotswe....34v. ...yk18........plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79..............31v. ...yk7..........plussa 11.11.
Sannuli79............31v. ...yk12........plussa 4.11. .....(terolut)
aamuyö...............32v. ...yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79.............31v. ...yk10........plussa 2.11.
Viu.....................30v. ...yk12........plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet..............34v. ...yk10........plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Tinka-.........................................plussa 30.8.
Talitintti80...........29v. ...yk6..........plussa 25.7.
Linda32...............32v. ...yk1..........plussa 20.7.
Siukuki...............29v. ...yk3..........plussa 12.6.
Rae34.................34v. ...yk10........plussa 31.5.
Smi....................33v. ...yk7 ........plussa 8.5.
Keltakaneli..........32v. ...yk~20......plussa 1.4.
 
Wanda, luulen et aika monella paikkakunnalla on sama, että vuosi pitää olla yritystä takana ennen kuin pääsee julkiselle. Mulle sanottiin ku-raskauden leikkauksen yhteydessä sairaalassa, että vuosi "alkaa alusta" eli yrityskuukausia (7) ennen sitä ku-raskautta ei lasketa. Mut toisaalta kantsii varmasti yrittää päästä heti, jos tuntuu, että jotain häikkää on. En usko, että noi jutut on niin selkeitä. Me mentiin heti yksityiselle, kun arvelin et on jotain vikaa eikä haluttu odottaa vuotta. Mulla kuitenkin jo kohta 34 mittarissa, joten halusin nopeasti selvyyttä ja hoitoja. Mut teillä voi hyvin tärpätä vielä luomusti! :) Moni mun kavereista on yrittäny useita kuukausia, vaikkei mitään erityistä vikaa ole ollut. Ei se onnistumisprossa kuitenkaan ole joka kuukausi kuin 25, joten helposti voi mennä muutama kuukausi…
 
Amanda, aika tyhmältä tuntuu että menee alusta vuoden laskeminen. :|
Mulla ei ole vielä halua hoitoihin asti, vaikka vuosi on jo ylitetty kun on ollut mahdollista raskautua. Ihan oikea yk1:nen oli jo marraskuussa 2009. Tämä palstan yk5:nen vaan on siitä milloin olen aloittanut pitämään tarkkaa kirjaa yrityksistä ja mahdollisuuksista. Jos laskisi tuosta marraskuusta 2009 olisi nyt jo yk13. Siksi alkaa olla jo vähän epätoivoinen olo että onnistuuko tässä luomusti vai ei.

Nyt menen lääkäriin ihan siksi että haluaisin selvyyden tähän kiertojeni heittelyyn, onko siihen mitään muuta syytä kuin stressi. Mulla ei ole koskaan ultrattu munasarjoja ja kohtua, sen haluaisin tässä vaiheessa tehtävän. Oikeat hoidot on sitten vasta joskus vuoden päästä edessä jos ei luomusti onnistuta. Mutta jos mulla on jotain vikaa, esim. pco ja en ovuloi niin sillehän pystyisi jo nyt tekemään jotain. Viime kierron useat ovisplussat antaa aihetta epäilyyn. Tosin olen ihan normaalipainoinen (enemmän alarajalla) ja syön terveellisesti ja urheilen säännöllisesti.
 
Wanda, joo kantsii kyllä käydä ultrassa ja tsekata tilanne. Eikä kannata pelästyä, vaikka oliskin pco-tyyppisyyttä. Se on kai todella yleistä ja yleensä tosi helposti hoidettavissa. Mullakin ovulaatio saatiin aikaan ekalla clomikierrolla! Ja voi tosiaan olla, että ovuloit satunnaisesti, muttet säännöllisesti. Hoitoja ja lääkäreitä ei kannata pelätä! Musta on ainakin ollu tosi huojentavaa saada tukea lääkäriltä ja tietoa siitä, missä mennään. Olisko sillä mitään tekemistä, et oon super malttamaton ja tiedonjanoinen aina... :) Jos sulla on vaan taloudellisesti mahdollista, niin voisithan tsekata omat jutut ensin - ultran jälkeen munatorvien aukiolotutkimus ja verikokeet. Aukiolotutkimus ei minusta tuntunut yhtään miltään, joten sitä ei tartte arastella! Ja kyllä te noilla yritysajoilla pääsette jo julkisellekin. Mut ymmärrän hyvin sen, että haluutte kokeilla luomusti ja ottaa rennommin! Itsekin varmasti tekisin niin, jos en olis ongelmatapaus... Tsemppiä keskiviikon lääkärikäyntiin! :)
 
Wanda Hyvä, kun pääset keskiviikkona tsekkauttaman tilanteen.

Minä sitten reippaana tyttönä tilasin vyöhyketerapia-ajan torstaille. Terapeutti on "erikoistunut" hormonaalisiin ongelmiin ja toivon, että tuosta olisi jotakin apua raskautumiseen. Jossei muuten, niin rentoutusmielessä ainakin :)
 
Tatja tuo vyöhyketerapia on varmasti hyvä juttu. Jos ei tosiaan muuten niin on ainakin ihanan rentouttavaa ja sehän sitten auttaa alentamaan stressitasoja.
Kävin itsekin viime kuussa vyöhykeratahieronnassa ja se oli todella mahtavan rentouttavaa, siinähän ei periaattessa ole tuollaista "hormonaalista" vaikutusta kuten vyöhyketerapiassa mutta oli se varmasti stressin alentamisen kannalta hyödyllistä. :)

Kiitos Amanda! Joo en pelästy jos olisi pco:ta, siinä ainakin olisi selkeä syy sitten miksi ei ole vielä tärpännyt. Sillehän kuitenkin voisi sitten tehdä jotakin. Toisaalta taas jos ei löydy mitään niin olisi sekin huojentavaa, ei tarvitsisi miettiä että onko itsessäni jotain vikaa. Että ihan positiivisin mielin tässä ollaan lääkärin menossa, saapahan toivottavasti jotain selvyyttä asiaan eikä tartte murehtia sitten turhia. :)

Mitäs teille isoilla kiertopäivillä oleville kuuluu Tunafish, Sakara, Sintti ja Miimau?
 
Tiistai 8.2.2011



Tatja.............34v. ......kp4/26-29..........yk8....... terolut
Jonesy...........30v. ......kp8/25-35..........yk3
Nima.............30v. ......kp11/31-37........yk4
anskilia..........31v. ......kp13/30............yk2
Ginger...........35v. ......kp14/??.............yk12...... 1kkm
Amanda77......33v. ......kp16/?..............yk11... 1 km, 1*clom
Yameliah........31v. ......kp17/28-30........yk20
Scrat.............31v. ......kp17/32-38........yk12.... 4*terolut
Annastiina79...31v. ......kp18/30-58........yk14
sgt................32v. ......kp20/29-31........yk4
Wanda_81......29v. ......kp20/30-42........yk5
Demuli..........31v. ......kp25/32-36.........yk4
Miimau..........31v. ......kp28/27.............yk7
Sintti-79........31v. ......kp33/23-30.........yk19
Sakara..........33v. ......kp36/32-36.........yk2
Tunafish-78....32v. ......kp96/28-32.........yk0



Taustalla
Popcorn78
Lusa
Innuli
KattiMattis
Sunny80
Lallaa77
krizze
Durasel



plussanneet
RR.....................31v. ....yk4........plussa 27.1.
Tömpsis..............31v. ...yk3.........plussa 27.12.
Arminen..............31v. ...yk3.........plussa 25.12.
Ainomieli.............29v. ...yk4.........plussa 14.12.
Marienna.............30v. ...yk7.........plussa 8.12.
Zipuli..................32v. ....yk8........plussa 26.11. ...(1. ivf:n 1. pas)
Mma Ramotswe....34v. ...yk18........plussa 18.11. ...(4*clom)
Anna-79..............31v. ...yk7..........plussa 11.11.
Sannuli79............31v. ...yk12........plussa 4.11. .....(terolut)
aamuyö...............32v. ...yk5.........plussa 2.11.
Olivia-79.............31v. ...yk10........plussa 2.11.
Viu.....................30v. ...yk12........plussa 29.10. ...(1. ICSI)
Feufollet..............34v. ...yk10........plussa 24.10. ...(4*terol, 1.clom)
Tinka-.........................................plussa 30.8.
Talitintti80...........29v. ...yk6..........plussa 25.7.
Linda32...............32v. ...yk1..........plussa 20.7.
Siukuki...............29v. ...yk3..........plussa 12.6.
Rae34.................34v. ...yk10........plussa 31.5.
Smi....................33v. ...yk7 ........plussa 8.5.
Keltakaneli..........32v. ...yk~20......plussa 1.4.
 
Miimaulla näyttää olleen jännät paikat tuolla toisessa pinossa... : /

Ensi viikon torstaina (kp20) on mulla gyne eli juuri oletetun ovulaation aikaan. Täällä tuntuu monella olevan kokemusta erilaisista diagnooseista. Mitä kaikkea ns. tavallinen gyne pystyy toteamaan? Ultrausta meinasin pyytää eli näkyykö siinä mahdollinen pco tai jos kohdun limakalvo on liian ohut tms? Onko verikokeet yms sitten vasta lapsettomuuslääkärillä tutkittavia asioita? Entä voiko miehen simpat käydä vaan "huvin vuoksi" tutkittamassa jossain, vaikka varsinaisiin lapsettomuustutkimuksiin on vielä liian varhaista mennä? Mä en oikein kehtaa soittaa mihinkään (siis yksityiselle), kun pelkään et ne vaan nauraa mulle ja kehottaa palaamaan asiaan vuoden lopussa... :ashamed:
 
Nima, luulisin, että kaikilla gyneillä on ultra käytössä ja sillä selviää hyvin paljon - eli näkyy munasarjojen ja kohdun tilanne, eli myös limakalvojen paksuus ja PCO. Ultra on ollut mm. mun tapauksessa selkein tutkimustapa, koska verikokeet näyttää ihan hyviltä. Eiköhän verikokeita voi ottaa muuallakin, simppakokeista en ole varma. Samat lääkärit voi olla töissä ns. lapsettomuusklinikoilla ja muissakin lääkärikeskuksissa (mm. oma lääkärini on), joten varmasti perusgynetkin tietää paljon asioista, mut ehkä heissä voi olla enemmän eroja. Yksityisellä on se hyvä puoli, ettei kukaan naura sulle vaikka menisit sinne milloin tai mistä syystä tahansa. Siellä missä itse käyn, on sellanen fiilis, että olen asiakas enkä vain potilas. Joka tilanteessa kysytään myös omaa mielipidettä ja suhtautumista. Joten tee ihan niin kuin itse haluat. Jos tuntuu, et haluu tsekata tilanteet, ei se ole yhtään hullumpi juttu. Lääkärikeskuksillehan se on myös lisää rahaa. :) Niin karua kuin osittain onkin...
 
Heissan! Mä täällä taustailen ja seurailen teidän juttuja kun omat jutut alkaa olla niin vähissä tämän kp96 kierron kanssa : /

Nimalle ja Wandalle ajattelin huikata että ainakin Mehiläisessä ihan tavallinen gynekologi pystyy ultralla mittaamaan kohdun limakalvon, tutkimaan munanjohtimet ja munasarjat (onko PCO) ja jopa mittamaan kypsyviä follikkeleita. Sain jopa kuvatulosteet kaupan päälle näistä viimeksi mukaani. Kokonaishinta n. 30min. käynnille jossa poistettiin kierukka ja tehtiin em. tutkimukset ultralla oli omavastuultaan muistaakseni n. 100€ paikkeilla. Ilman tuota kierukan poistoa olisi varmaan selvinnyt nopeamminkin ja käynti olisi ollut edullisempi. Lääkärin puheista ymmärsin että aika pitkälle tutkimuksissa ja hoidossa pystytään menemään Mehiläisessäkin. Ainakin verikokeet ja lääkitykset pystytään hoitamaan sitä kautta. Näihin meilläkin sitten edetään ellei kesäkuuhun mennessä ole tapahtunut mitään.

Kuten Tatja kävin itsekin vyöhyketerapiassa viime perjantaina. Olikin pitkä sessio kun ekalla kerralla hoitaja kävi kaikki heijastepisteet ensin läpi ja teki sitten hoidon. Kesti yhteensä 2,5 tuntia. Ajattelin ottaa tässä sellaisen ainakin 5 kerran hoitosarjan ja mulle onkin aika nyt sitten varattu joka toinen perjantai. Ihana rentouttava päätös viikolle! Katsotaan saisinko apua näihin kiertohäiriöihin tästä. Hyvä ystävä muuten raskautui pian aloitettuaan vyöhyketerapiahoidot lähes vuoden yrittämisen jälkeen ;)

Tsemppistä ja plussatuulia kaikille ++++++++++++ :whistle:
 
Kiitos tiedoista Amanda! Ehkä nää asiat siellä gynellä sit selkeytyy ja lähtee kehittymään, ettei tartte enää ihmetellä asioita itsekseen. Halusin sen gynen nimenomaan oviksen aikoihin, että hän voisi vahvistaa että en kärsi oviskivuista turhaan. Mutta nyt en jaksaisi enää odottaa! :D Mieskin jo lupaili menevänsä simppatestiin, kun olin viimeksi niin masentunut menkoista, mutta mahtaako hän ymmärtääkään mitä se testi meinaa... :p Ehkä se oma pieni vauva on kuitenkin kaiken rahan ja vaivan arvoinen :heart:
 
Tatja ja Tunafish, muakin kiinnostais hirveesti mennä vyöhyketerapiaan. Oon käyny akupunktiossa, mut vaikea sanoa, onko se auttanut. Mulla on kyllä akne rauhoittunut ja hiustenlähtö loppunut sen puolen vuoden aikana, mitä oon siellä käynyt. Moni on kehunut vyöhyketerapiaa. Mut en oikein tiedä, mistä löytäis hyvän terapeutin. Niitä on pilvin pimein pääkaupunkiseudulla eikä oikein tiedä, kuka olisi oikeasti pätevä. Rahaa ja aikaa ei viitsisi hukata huonoon terapeuttiin. Olisko vinkkejä...?

Nima, joo kummasti sitä laittaa tähän asiaan vaikka viimeiset roposensa... Itse oon ollu aika säästöbudjetilla jonkin aikaa, jotta jäis rahaa hoitoihin. Toivotaan, että se kannattaa! :)
 
Tunafish, kiitos vinkistä! Kävitkö ihan yksinäsi ottamassa nuo ultrat, eli tarvitsiko miehesi mennä antamaan näytettä? Mulla kun tuo ukkeli ei ihan heti siihen suostu.

Kävin tosiaan nyt aamulla lääkärissä ja kävi niinkuin pelkäsinkin eli seuraavaksi pitäisi sitten mennä yhdessä puolisoni kanssa Hyvinkäälle (asun nurmijärvellä) jossa ottaisivat siemennestenäytteen ja sitten minut ultrattaisiin. Eli ilman miestäni en pääse tutkituttamaan munasarjojani. prkl.
Täytynee siis mennä yksityiselle.

Ottivat sentäs terveysasemalla verikokeita, siinä oli kuutisen näytettä, ainakin kilpirauhanen, klamydia ja olisiko ollut myös hiv! :O Viikon päästä torstaina saan soittaa tuloksista.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä