35+ Lapsettomat

Voi Hiiropöllö, :hug: Meistä kaikki tietävät, kuinka kurjalta tuntuu. Jaksamisia!!! On se kumma, että useimmilla onnistuu plussaus tosta vain ja me täällä kuukaudesta toiseen kitkutellaan. On se niin väärin! Miten sinulla hoidot jatkuvat? Toivottavasti saat ajatukset pian seuraaviin vaiheisiin.

Unohdinkin kommentoida toivorikkaan testauksia :D. Montako erilaista testiä markkinoilta löytyy?

Ekavekara, minulla ei tosiaan ole mitään hormonitukea, ei edes Progesteronia. Ymmärtääkseni minulla on kaikki hormonitasot kohdallaan eikä niistä löydy mitään poikkeavaa. Lääkärin mukaan Progesteronia tarvitaan hoitojen yhteydessä, koska elimistö ei hormonihoitojen/punktion vuoksi ala tuottaa keltarauhashormonia. Kun siirto tehdään normaaliin kiertoon, pitäisi elimistön toimia täysin samalla tavalla kun normaalin raskautumisen yhteydessä. Sen vuoksi Progesteronia ei tarvita. Näin minä sen olen ymmärtänyt. Toisaalta tuntuu epätodennäköiseltä, että voisin raskautua ilman mitään apuja, kun en ole tähänkään asti tullut raskaaksi. Ja tämä siirto tehtiin heti hoitoa seuraavaan kiertoon. Näin kuulemma voidaan tehdä, jos ovulaatio vaan löytyy.

Onko sinulla ovis antanut kuulua itsestään? (kyselee piinailuseuraa kaipaava)

Fiia, joko olet testannut? :D
 
Viimeksi muokattu:
Soulmama, meillä on menossa 2 icsi:n 1. pas (siltä varalta, että päivittelet listaa muutenkin). Kiitos, että pidät meitä ajan tasalla.:flower: On niin paljon helpompaa kysellä kuulumisia, kun voi listalta käydä katsomassa, missä kukin menee.
 
Täällähän on tapahtunut vaikka mitä hyviä juttuja poissaollessani, että jo olikin sitten taas aika saada lunta omaan tupaan...
Ilmoittauduin tänään ensimmäiseen ivf:ään, joka olisi tehty pitkällä kaavalla. Eipä tarvitse tehdä mitään, kun kierrot meni sen verran persiilleen, että joulutauko sotkee suunnitelmat. Punktiomahdollisuus vasta seuraavan kerran siis uuden vuoden puolella.
V*tutus on valtava, joten en nyt valitettavasti pysty riemuitsemaan toisten hyvistä uutisista enkä tsemppaamaan ketään. Helpottaa silti tietää, että juuri täällä ja oikeastaan vain täällä saan näin tehdä, ja te ihanaiset kuitenkin ymmärrätte. :headwall:
 
Hiiripöllölle pahoittelut negasta!

Ja Frangipani, ymmärrän että harmittaa, kun joutuu odottamaan ensi vuoden puolelle. Se tuntuu ikuisuudelta!

Sharlinin viesti pisti ajattelemaan. Tuntuu, että jokainen kuukausi, jolloin ei tapahdu mitään konkreettista tässä "projektissa", on heitetty hukkaan. Tällaiset kuukaudet harmittaa melkein enemmän kuin ne negat, jotka nekin harmittaa. Minä olen mieheni kanssa suht uusi tulokas näissä lapsettomuuskuvioissa, vaikka ikää jo 38. Yritys aloitettiin viime vuoden kesällä ja samoihin aikoihin yksi ystäväni puolivahingossa tuli raskaaksi. Hänen poikansa täytti juuri 7 kk. Meidän kohdalla yritysaika ei tietysti ole vielä kovin pitkä moneen muuhun palstalaiseen nähden, mutta pitkältä se tuntuu! Loppupeleissä vuodessa on vain enintään se 12 mahdolllisuutta tulla raskaaksi (ja meillä pitkäkiertolaisilla ei sitäkään) ja ihan kuulee kuinka biologinen kello tikittää. Olin ajatellut, että tulevalle lapselle olisi kiva saada sisaruksiakin, mutta jos edes sen yhden saisi, niin kiitollinen saisi olla.
 
Frangipani, oletteko julkisella puolella? Olisiko teillä mahdollisuutta siirtyä yksityiselle puolelle? Vai osuisiko punktio joka tapauksessa vuodenvaihteen toiselle puolelle ja samaan ajankohtaan?

Minua on myös stressannut nämä odotusajat hoitojen välillä ja nyt yritämme optimoida aikatauluja. Meidän klinikka on onneksi hyvin joustava ja yrittää auttaa meitä optimoimaan. On oikeasti joitain keinoja löytää joustoa, niin olen ymmärtänyt. Esim sumuja voi ottaa 2-5 viikkoa, mikä antaa hyvät mahdollisuudet optimoida punktio ja siirto ohi klinikan kiinnioloaikojen tai yli lomien (tietystikään niitä ei ole mukava käyttää yhtään pidempään kuin on tarve. Punktiossa piikitysten jo alettua ja pas siirrossa löytyy joustoa ainakin 1 päivä, PAS voidaan meidän klinikan jälkeen tehdä heti hoitoa seuraavaan ovulaatioon (jos ovulaatio löytyy) ja uusi IVF/ICSI voidaan aloittaa heti edellisen perään ilman välikiertoa. Me teimme jopa inseminaation ja IVF-kierroksen viime keväänä osittain päällekkäin eli aloitimme sumut inseminaation jälkeen jo viikkoa ennen kuin tiesimme, olemmeko raskaana, koska sumut eivät ole vaarallisia alkiolle.

Meillä oli nyt viime negan jälkeen 2 vaihtoehtoa jatkaa, kun oli muutama alkio pakkasessa. Ensimmäinen vaihtoehto oli aloittaa sumut tällä viikolla, jolloin punktio olisi osunut viikolle 49. Me päätimme kuitenkin lähteä PASiin siksi, että ajattelimme kahden alkion neljästä voivan selvitä sulatuksesta jolloin voimme tehdä PASit nyt tällä viikolla ja joulukuun alussa. Näin lomat eivät sotke hoitoja. Jos loput alkiot eivät selviä sulatuksesta ja emme pääse toiseen PASiin, sotkevat lomat vähän aikatauluja, mutta toivottavasti voimme sitten sumutella vähän pidempään, jotta voimme tehdä punktion heti lomien jälkeen. Jos onnnistumme tekemään molemmat PASit niin joulukuun lopussa voimme sitten aloittaa sumut ja uuden IVF-kierroksen. Me olemme pääsemässä julkiselle puolelle ensi keväänä, mutta minä en tule kestämään näitä väliodotuksia. Niinpä olemme ajatelleet, että ehkä voimme tehdä hoitoja rinnakkain julkisella ja meidän yksityisellä klinikalla, jos julkisella joutuu odottamaan pitkään hoitojen välissä.

Minun ymmärtääkseni tiheään tahtiin tehdyt hoidot eivät heikennä mahdollisuuksia onnistua. Tietysti kaikki on kiinni siitä, kuinka raskaita hoidot kullekin ovat. Me olemme siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulle ei hoidoista tule minkäänlaisia sivuvaikutuksia eikä missään kohtaa hoitoja ole minkäänlaisia kipuja.
Selvittäkää omalta osaltanne mahdollisuudet tehdä hoitoja niin nopeaan tahtiin kuin mahdollista, jotta aikaa ei turhaan kulu ylimääräiseen odottamiseen. Omassa mielessäni koen suurimmaksi riskiksi tässä projektissa sen, että aika loppuu kesken. Rahaa tietysti palaa ja mietityttää kuinka kauan rahat riittää...
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta ihan toiseen tuli mieleen, että luin apteekin lehtisestä artikkelin Ubikinonista. Siinä jonkun tutkimuksen mukaan oli todettu, että edesauttaisi hedelmällisyyttä. Itse söin sitä aikoinani, mutta lopetin kun olin jostakin kuullut, että saattaisi estää joidenkin lääkkeiden imeytymistä enkä hoidon aikana uskaltanut riskeerata. Siinä jutussa oltiin todettu, että siittiöiden laatu ja määrä oli myös parantunut ja siksi aloinkin nyt syöttämään sitä miehelle. Tosin ainakin se kolme kuukautta pitäisi syödä ja meillä nyt ei ehdi ja kallistakin tuo aine on.. ja ilmeisesti aika suuria annoksia pitäisi popsia.
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys teille taas vaihteeksi!

Täällä on ollut niin paljon tapahtumia, etten millään pysty kaikkea muistaan enkä voi siis jokaiselle erikseen kommentoida, muutamille kuitenkin jotka jäi eniten mieleen:

Mullu onnittelut pienestä pojasta :heart:

Toivorikas onnittelut :flower:

StellaR kiva kuulla susta, monesti olen miettinyt että mitähän sulle kuuluu. Varmasti sairastuminen pysäyttää miettimään näitä asioita eri näkökulmista. Toivottavasti vointisi kohenee uuden leikkauksen myötä. Paljon lämpimiä ajatuksia sulle.

Miisamari :hug: miten voit nyt? Oletteko jo alkaneet hakeutua luovutettujen solujen hoitoon?

ekavekara & SS tsempit molemmille tulevaan hoitoon!

Sharlin en nyt muista tarkkaa ajankohtaa, mut eikö teillä pian ole se siirto? Joko jännittää? Pitelen peukkuja sulle!

Chloe mitä kuuluu?

Tsempit myös muille omiin vaiheisiinsa!

Sit omat kuulumiset: Me sitten käytiin keskustelemassa vielä lääkärin kanssa. Melko hämmentynein mielin sieltä pois lähdettiin. Tää lääkäri oli sitä mieltä, että meillä on melko huonot mahdollisuudet onnistua, vaikka jatkettaisiinkin yritystä. Vain noin ehkä 10 % luokkaa :O. Se perusteli sitä huonoja mahkuja sillä, että kun soluja ja alkioita saadaan niin vähän :confused: Mä en ymmärtänyt yhtään sitä perustelua, kun kuitenkin ne vähät alkiot on olleet hyviä, pari jopa top:ia. Sit se selitti, et niissä voi silti olla jotain vikaa kun eivät yritä edes kiinnittyä. Joo, ihan totta sekin, mut ei välttämättä. Mut onhan täälläkin moni onnistunut, vaikka on ollut vähän soluja. No, melko paskat fiilikset oli siis sen käynnin jälkeen. Ja edelleenkin lievä hämmennys on päällä.
Enivei, nyt on meneillään muita isoja asioita elämässä, joten enpä ole ehtinyt paljoakaan näitä asioita pohdiskeleen, on muuta ajateltavaa. Olen tietystikin täällä takavasemmalla tsempittämässä teitä vaiheissanne, kerron taas jos joskus on jotain kerrottavaa.

Palaillaan, halauksin Iines
 
Iines, minäkään en oikein ymmärrä lääkärin perusteluja. Minun ymmärtääkseni vähän hyviä soluja on paljon parempi kuin paljon huonoja. Oletteko käyneet juttelemassa jonkun toisen lääkärin kanssa? Toivottavasti asiat järjestyvät hyvin päin, tavalla tai toisella. Ja toivottavasti ne muut isot asiat elämässä eivät ole pahoja asioita. Voimia ja tsemppiä sinulle! Kunpa jaksaisitte jatkaa ja onnistuminen viimein tulisi. Olet ajatuksissa :heart:
 
Frangipani ymmärrän tunteen. :headwall: Meillä ois kans siirtyny IVF ens vuoden puolelle, kun lääkäri ajatteli ensin pitkää kaavaa. Mut onnex sain käännettyä sen pään ja lähdetään nyt lyhyellä kaavalla liikenteeseen.

Sharlin surullisia ajatuksia. Halauksia sinne! :hug:

Iines kiva kun kävit pistäytymässä. No voi rähmä, noi lekurin perustelut ei nyt oikeen uppoo. Tosiaan, pitäisköhän teidän käydä vielä toisella lekurilla...
 
Iines, kiva kuulla sinusta :). Toivottavasti nuo isot asiat, joiden keskellä elät, ovat hyviä asioita ja saat niistä voimaa. Lapsettomuus on kuitenkin niin iso juttu, ettei sen päälle kaipaa enää lisävastoinkäymisiä... Ja koska se on niin iso juttu, niin minäkin suosittelen, että menet toisen lääkärin juttusille. Ensikäynti maksaa suunnilleen saman joka paikassa, joten menisin itse vaikka todella hyvälle kllinikalle kuulemaan toisen mielipiteen. Sanon näin, koska jos olisin itse tyytynyt pariin ensimmäiseen mielipiteeseen (jotka olivat kanssa luokkaa "teillä on yleisten tilastojen valossa alle 10% mahdollisuudet - eikä siis hyvältä näytä"), niin en olisi ikinä tullut raskaaksi... Minullekin on saatu ihan maksimissaan 3 solua per hoitokerta, joten pienellä määrälläkin voi onnistua. Kiinnittymisongelmista tulee taas mieleen Marinatar, jolla kiinnittyminen onnistui lopulta (tuplana!) kun kokeiltiin blastoviljelyä... Joka tapauksessa paljon voimia sulle, mitä tahansa päätätkin tehdä :heart:
 
Tulin vain pikaisesti tervehtimään! Meillä siis kauan odotettu IVF-hoito on käynnistynyt. Supracuria olen suihkutellut pari viikkoa ja Puregonia piikitetään tänään kolmatta päivää. Viikon päästä on punktion ajoitusultra eli jos kaikki menee hyvin, tositoimissa ollaan välillä 15.-18.11. Yritän pysyä pois palstoilta ja yrittää ottaa vain iisisti. Tulen sitten taas jossain välissä moikkaamaan :)

Tsemppiä kaikille! Iinekselle samaa neuvoisin kuin wabisabi: hommatkaa vielä toinen mielipide. Jaksamista!

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Ovulaatio osui sitten väärään hetkeen :stick:. Näin tämä aika saadaan hyvin kulumaan...
Hoppis, saako kysyä millä klinikalla/ lääkärillä käyt? Kuulostaa ihanalta tuo joustavuus, jota omassa hoidossani ei tunnu olevan.

Iines, toista mielipidettä kehiin!

wabisabi, mieletöntä että olet jo noin pitkällä!=)
 
Fiia, aivan mielettömän hienoa! :flower:

Rosmariini, ihanaa, että teillä hoidot on vihdoin ja viimein käynnissä!

Wabisabi ja Iines, minä olen vähän kyllästynyt noihin lääkärien antamiin todennäköisyyksiin, koska todellisuudessahan joka siirrossa mahdollisuus on 0% tai 100%. Meille esimerkiksi on koko ajan sanottu, että meillä pitäisi olla tosi hyvät mahdollisuudet (jopa 30-50%), mutta raskautta ei vaan kuulu. Jos Wabisabi sinulle sanottiin, että mahdollisuudet teillä ovat 10% niin voi vaan ihmetellä mitä tapahtuu, koska te olettem raskaana ja me emme. Meidän lääkäri yrittää meille sanoa, ettei niillä %:illa ole mitään merkitystä ja niin se kai on.

Ekavekara, me asutaan Ruotsissa ja ollaan täällä hoidoissa. Ajattelin vaan tuoda nuo joustomahdollisuudet esiin, jotta lääkäreiltä ehkä osaisi kysyä oikeita asioita ja siten saisi heidät suunnittelemaan hoidot siten, että aikaa ei menisi hukkaan. Meillä ainakin lääkärit ymmärtävät aikapaineet, koska onhan nyt yleisesti tiedossa, että mahdollisuudet ei 35+ -ikäisenä ainakaan parane vanhetessa.
Mitä ovulaation yhteistyöhaluttomuus nyt tarkoittaa teidän aikatauluille?
 
Viimeksi muokattu:
Fiia perskeles, täällähän on plussajuna taas liikenteessä! Toivotaan että veritesti vahvistaa plussan. Jännätään viikonlopun yli!

Rosmariini, meillähän on melkeen samat aikataulut, mä tuun viikkoa jäljessä. Ja samat lääkkeet. Multa jätettiin sumut pois, koska ei ehtiny tähän kertoon. Hauska katsoa, miten meille lääkkeet sitten vaikuttaa.

Kyllä täällä suomessa nuo joustot on aika vähissä, varsinkin yleisellä puolella (= ei joustoja). Ehkä yksityisellä joissain paikon jotain joustoa löytyy, mutta viikonloppu-toiminta on kyllä harvinaista. Kyllä se vaan monella pistää sapettamaan, kun hoidot venyy ja paukkuu, kun aikataulut ei satu samoihin klinikan kanssa.....
 
Soulmama, eikö siellä ole millään klinikalla viikonlopputoimintaa? Täälläkään eivät tee esim. punktiota viikonloppuna, mutta esim. inseminaation tai siirron tekevät kyllä. Yksi lääkäri siellä ainakin päivystää meidän klinikalla.
 
Hoppis ja Soulmama muut; ainakin väestöliitolla tehdään hoitoja myös lauantaisin (ei punktioita mutta kaikkea muuta). Siellä on oltu myös todella joustavia meidän hoitojen suhteen, aina suunniteltu siten että ei tulisi hukka-aikaa. Mutta ehkä se tosiaan riippuu lääkäristä, ja varmaan siitäkin miten vaativa itse on (me oltiin välillä aika kova pala kysymyksinemme ja vaatimuksinemme, mut saatiinpa sit palvelua koko rahan edestä ;)).

Marinatar, on kyllä ihan ihmeellistä että ne molemmat sun blastot siellä nyt köllöttelevät ja kasvavat hurjaa vauhtia. Aivan mieletöntä!! Kovasti onnea matkaan!!!!

Iines, hämmentävää tosiaankin teidän lääkärin sanat. Eikös teillä nyt ole kolme hoitoa tehtynä? Ei se vielä ole kovin paljon, luulen että joku toinen lääkäri vielä kehottaisi jatkamaan. Etenkin jos teistä itsestä tuntuu että vielä jaksatte. Ja niitä prosentteja on aika turha miettiä, näitä palstoja kahlatessa on tullut ilmiselväksi että ei tässä prosenteilla pelata vaan koko homma on ihan täydellistä arpapeliä. Esim meillähän piti olla erinomaiset mahikset raskautua heti ekoista hoidoista, kun mitään vikaa ei löydetty (eikä ole vieläkään löydetty), paitsi hitaat siittiöt (mikä on täysin hoidettavissa icsillä). Joka hoidon jälkeen on lääkärit vaan pyöritelleen silmiään ja ihmetelleet mikä meni taas pieleen.

Hiiripöllölle haleja surullisten uutisten johdosta. Ei oo reilua, ei. :(

Fiia, kuulostaa todella lupaavalta!! Varovaiset onnittelut!

Frangipani, lähetän sympatioita. Tosi ärsyttävä tilanne. Semmoista se aina on, tuntuu että melkein joka hoitoa uhkaa joku pyhäpäivä tai klinikan lomatauko. Tarkkaan saa suunnitella jo puoli vuotta etukäteen, varsinkin pitkää hoitoa varten. Ja lomamatkoja ei kannata varailla ilman että tarkoin laskee mahdolliset hoitoajankohdat ensin (joka vaatii sen että on aika säännöllinen kierto).

Iines, kiitos kysymästä. Kyllä täällä taas henki pihisee, joten kuten ainakin. Hoitosuunnitelmista puhutaan aika usein miehen kanssa ja netti on surffattu kovasti, saa nähdä mitä ja milloin... Yhdellä klinikalla ollaan munasolujonossa mutta jotain pitäisi varmaan tehdä tässä odotellessakin. Haluaisitko sä kertoa mikä se sun mielessä kypsynyt suunnitelma on...? Vai onko se vielä salaisuus. Paljon haleja sulle, olet usein mun mielessä!
 
En ole ihan varma, että tekevätkö In-Tiimissä siirtoja lauantaina. Tarkkaan vaan lääkäri polilla tutki kalentereita ja tosiaan jos mun menkat ei ala ennen perjantaita, niin ei kuulemma aikataulujen puolesta voida aloittaa IVF:ää. Tähän mennessä ainakin mun kohdalla ei ole aikatauluissa kauheasti joustoja ollut. Toivotaan, että tilanne on parantunut.
 
Toivorikas onneksi olkoon!! :flower: Tuosta sinun testishowsta tuli mieleen että voisin tilata Amazonista muutaman testin kun "halvalla" saa. Talvella tilasin jostain suomalaisesta nettikaupasta Sofi on step-testejä 40 kpl :whistle: ja niitä on ihme kyllä vielä joku jäljelläkin, mutta digitaalinen testi olisi parempi. (Silmät kun meinaa keksiä vaikka mitä haamun haamua tarpeeksi kauan testiä tapittaessa)

Katrin, tervetuloa mukaan minunkin puolestani. Toivottavasti sun ei tarvitse kauheasti kanniskella muutossa mitään vaan on kantajat valmiina? Mulle ainakin oli yllätys (lääkkeellisten) inseminaatioiden jälkeen kuinka poikki sitä on IVF:ssä Myylle myös lämpimät tervetulo-toivotukset!

Wabisabi, Liisa, Anja, Marinatar ja kaikki muut (?) raskaana olevat, kaikkea hyvää odotteluun.

Voi Stella-parka, paljon voimia sinulle leikkaukseen ja siitä toipumiseen, kumpa tervehtyisit pian. :heart: :heart: :heart:

Hiiripöllö :hug:

Mä olen samaa mieltä kuin moni muukin, Iines hae toisen lääkärin mielipide. Ja vaikka jo ensi viikolla, muuten jää turhaan vain pahat mielet hautumaan. Jos sieltäkin tulee tyrmäys niin sitten voi taas miettiä muita mahdollisuuksia.

Sharlin, enpäs olekaan ennen kuullut että ubikinoni vaikuttaisi lääkkeiden imeytymistä. Mähän iloisesti vedän kourallisen vitamiineja yms ubikinoni mukaan lukien joka päivä. Nytkin kun piikittelen.

Punktio on joko keskiviikkona tai torstaina. Follikkeleja ei kasva montaa, mutta yllättävän helposti kaikki menee nyt toisella kertaa. Enää en stressaa samoista asioista kuin viimeksi. Silloin saatiin vain yksi alkio josta kuitenkin lähti raskaus (vaikkakin meni heti pian kesken) joten yksikin riittää...
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos teille kaikille sympatioista :heart:

Oli nyt vielä tultava tarkentaan eilistä viestiä.
Eli siis kyseessä oli julkisen hoitojen loppukeskustelu, kun kaikki kolme hoitoa on läpikäyty. Tää siis on julkisen puolen lääkäri, jota olen tähän asti pitänyt ihan asiansa osaavana ja tosi mukavana. Sit kun se oli kertonut sen oman mielipiteensä hoitojen jatkamisesta, koitin kysellä siltä vielä yksityisen puolen hoidoista, et onko siellä vielä tarjolla jotain uusia keinoja. Ei kuulemma ole, kaikki keinot on muka käytetty jo julkisella. No, sit vielä kyselin siitä et kun on joka hoidossa ollut käytössä se sama gonal, et jos jollain muulla aineella saataisiin parempi vaste. Sen vastaus oli, et ne kaikki aineet on periaatteessa samaa, eri kauppanimillä, eikä siis auta asiaa. No, mulla tuli kyllä mieleeni Marinatar, eikös sulla ollut aiemmin kanssa aina gonal, nyt tässä onnistuneessa hoidossa joku muu?
Sitten vielä kaiken huipuksi se sanoi, et aina on olemassa se spontaanin raskauden mahdollisuus :O Mä sanoin siihen, että eiköhän se mahdollisuus ole aikas olematon, kun on kuitenki oltu ilman ehkäisyä jo 6 vuotta. Se sanoi, että mahdollisuus on tosi pieni, mut kuitenkin olemassa, kun vikaa ei ole löytynyt. Taas oltiin ihan että häh :confused: Aikas hämmentävä kommentti tämäkin. Eka sanoo et huonosti onnistuu hoidoillakaan, sit perään puhuu spontaanin raskauden mahdollisuudesta :O

Hoppis kiitos ajatuksista. Niin mulle on aiemmin toinen lääkäri sanonutkin, et vähän hyviä soluja on parempi kun paljon huonoja.

wabisabi on tässä ehtinyt tulla muitakin vastoinkäymisiä tän lapsettomuuden tuottaman surun lisäksi. Mut hei, tää iso asia on nyt vaihteeksi tosi hyvä asia.

Miisamari kiitos :heart: myös sä olet ollut mun mielessä. Joo, ne kolme hoitoa nyt tehty, niistä saatiin neljä siirtoa. Kolme tuoresiirtoa ja kerran jopa päästiin pas:iin.
Meillä myöskin on keskusteltu jatkosta, tai siis siitä et jatketaanko vaiko eikö. Ei mitään päätöstä olla tehty, mut jotenkin ton käynnin jälkeen tuli semmoinen tunne, et helvetti soikoon, pakko on mennä johonkin vielä kuuleen toinen mielipide, edes oman mielenrauhan takia. Tuli ihan sellanen tunne, et meille nakattiin siellä kuraa niskaan koko rahalla. Mies kyllä sanoi, et mentäis vasta alkuvuodesta, kun tässä on niitä muita isoja juttuja nyt, et hän ei jaksa montaa isoa asiaa samanaikaisesti. Mä kyllä sille sanoin, et voishan sitä mennä tän vuoden puolella kysyyn sen mielipiteen ja jos sitten päättää jatkaa, se olis ens vuoden puolella. No, pitää katsoa. Nää muut isot jutut nyt tosissaan pitää mun ajatukset muualla.
Mitä te aiotte nyt tässä jonottelun ohessa tehdä?

Mitähän Seinäkukkaselle kuuluu? Myös sä olet mun mielessä.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Mukava kuulla sinusta Iines! Kyllä minäkin sinuna varmasti kysyisin toistakin mielipidettä.

Olen kyllä lueskellut säännöllisesti uutisia täältä vaikka olen yrittänyt hiukan saada ajatuksia muillekin urille. Täällä kovasti tapahtuu. Paljon onnea plussanneille! Odottajille levollista raskautta! Ja halauksia neganneille.

Minulla on edelleen vaikeuksia päättää mitä teen jatkon kanssa. Olin yhteydessä Tartoon ja kyselin alkion alkion adoptiosta ja sitä siis vakavasti harkitsen. Lähetin myös omalle lääkärilleni täällä Suomessa sähköpostia ja kyselin suostuisiko hän hoitamaan täällä Suomen päässä tarvittavat ultrat, mutta hän ei ole vastannut minulle. Tarkoittaneeko se sitten ettei suostu siihen vai mitä?? Vaikeata ajatella, että pitäisi hakea uusi lääkäri. Ahdistavaa kyllä kun tuntuu, että aika menee eteenpäin niin nopeasti. Sharlin mitenkä sinun lääkärisi suhtautui hoitoon Tartossa?
 

Yhteistyössä