40+ so what? (vol. 2)

Matsalu No huh, huh, kylläpä sulla muuttuu tilanteet tiuhaan! Mun piti oikein kalenteri ottaa esille ja laskea, että ehtisikö hoidon tehdä ennen joulua. Lyhyen kaavan mukaan varmaankin ehtii, mutta ehtiikö pitkän kaavan mukaan esim. sumuineen. Hmmm... Paljon vaikuttaa varmaan sekin, että onko tämä kierto normaalin mittainen. Toivotaan, että ehditte. Jos hoito tehtäisiin tämän vuoden puolella, niin siinä olisi ehkä sekin hyvä, että tulee lääkekatto täyteen (vai tuleeko?) ja saat osan lääkkeistä ilman (tai siis 1,5 eurolla).

Täti on ymmärtänyt häipyä meidän huushollista ja huomenna alkaa Personalla taas oviksen metsästys. Jos kaikki menee nappiin, niin viikon kuluttua veikkailisin ovista tulevaksi. Jos ei taas joku kystan riesa keksi ilmaantua paikalle.
 
Päikki Millasia kokemuksia sinulla on personasta?onko hyvä? Olen aattelut myös hankkia moisen kapineen, mutta sitä ei enää ilmeisesti saa Suomesta.

Clomeista vielä sen verran että söin neljän kuukauden satsin ilman mitään ultrauksia. Ei tullut monikkoraskautta ei edes sitä yhtä. Gyne oli tuolloin sitä mieltä että ultrausta ei tarvita kun on niin pieni annos (1tabu/pvä).
 
pyrstötähti
mitä olivatkaan nämä clomit siis onko ne estrogeeniä vai? Ei varmaan kantsi ainakaan ton mulimenin kans mitään "oikeita" lääkkeitä käyttää ainakin pullossa niin sanotaan. Ja mikä persona jolla metsästätte ovista kertokaapa nyt muillekin. Ei sitä punaviiniä tietty urakalla kannata holovata luulen että ihan lasi (ei yli 20 cl) riittääpi ettei paukaha maksa ennen raskautta. Tuostaki kertyy jo aimo viikkoannos, 1,2 litraa joka on melkeen 2 pulloo jten ehkä 12 cl ois sopiva. Alkoholi ei hyvää tee muniksille ainakaan hirvee lotraus mutta kyllä niin monta lasta kännissä siitetään ettwi taida ihan ehkäisykeinoksi riittää silti.

Kiva olo alkaa jo olla mietoa kirvistelyä jäljellä joten hengissä selviydyttiin tästäki oviksesta tai sen yrityksestä, ei ne viirut vielä todisata sitä että munis irtosi, mutta oikeet hormonit pomppas lukemiin kun tikkua kasatelin. Hyvästä munasolusta kehittyy hyvä keltarauhanen tähän pitää luottaa joten otan vain tilkan omaksi ilokseni valkoviiniä kun teen ihanaa kalaruokaa tänään.

Pikkureissua pukkaa taas joten yömyöhälle taitaa jäädä pinoilut,ahkeroikaa te muut ja pitäkää pionoamme ykkössivulla, iloiset illanjatkot kaikille tv, pyrstis, jo seestyneenä!
 
Päikki, jos mun kierrot tulis ajallaan, sen hoidon ehtisi niukka naukka tehdä. Mutta jos sumut pidentävät kiertoa - ja niinhän voi käydä - saattaa käydä heikosti. Täytyy nyt huomenna tutkailla asiaa. Tuota lääkekattoa meidän ei tarvitse ajatella, kun joka tapauksessa maksetaan kaikki itse eikä saada Kelalta takaisin latin latia. Sitä se vanhuus teettää.

Taikakuu, minä nappailin ekassa inssikierrossa punkkua n. 12 cl/ilta, mutta eipä tuo raskautumismielessä hyövännyt mitään. Mutta hyvää oli ja mieli hilpeä, että sikäli voin suositella.
 
Iltaa =)
Matsailu,kai sä sait lääkkeistä korvausta kun/jos ne ylittyy jotain 600(en nyt muista tarkkaan) Mä ainakin sain ja seuraavat oli sitt just ton 1.50 euroa. Ja tästä tuli mieleen et mun pitäis saada mun reseptit ainakin tän vuoden puolella muuten maksan taas täydet hinnat kun muita hoitoja maksaamme täydet hinnat koska itse tein sen sterilisoinnin....
 
Pilvenpyörä tervetuloa joukkoon.

Minä se sit en malttanu olla rapistelematta,kävin yhen ystävän luona ja sain häneltä kotitestin liuskatestin,no haamuhan se pamahti iltapisusta.en nyt keskel yötä ala kuvaa laittaa mutta saatte sen huomenna.jos nyt sit kuvassa näkyy niin hyvin ku luonnossa,mut ei ees tiirailla tarvii ku helottaa siin.
saa antaa piiskaa mulle ku hätähousu taas olen ja maltti ei oo näköjään mun valtti
:| .mutta oireet pisti rapistelemaan jälleen kerran. :D
 
Huomenia kaikille!
Onnittelut velmuliinalle haamuplussasta, eiköhän se tällä kerralla vahvistu kunon pitäväksi plussaksi ja saamme jälleen uuden odottajan heinäkuun helistäjiin! :heart: :flower:

Lääkekatto on kaikille Suomen kansalaisille sama, eli koskee myös Matsalua! :D Kun lääkkeet ylittää, olikohan 640e vuodessa, sen jälkeen ovat tuon 1,50e

Tuki- ja palvelumuodot


Artikkeli tallennettu.
Lääkekorvaukset

Kelasta voi hakea korvausta lääkkeistä, perusvoiteista ja kliinisistä ravintovalmisteista, jotka lääkäri on määrännyt sairauden hoitoon. Korvauksen saa yleensä jo apteekissa esittämällä Kela-kortin. Korvaukset lasketaan prosenttiosuutena suoraan lääkkeen hinnasta.

Lääkeostoista maksetaan korvausta kolmessa eri korvausryhmässä:

peruskorvaus on 42 % lääkkeen hinnasta
alempi erityiskorvaus on 72 % lääkkeen hinnasta
ylempi erityiskorvaus on 100 %, mutta kustakin lääkkeestä peritään 3 euron omavastuu.
Joidenkin kalliiden lääkkeiden peruskorvattavuutta on rajoitettu. Näiden lääkkeiden korvausoikeutta on haettava erikseen Kelan toimistosta. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärinlausunto B. Tällaisia lääkkeitä ovat esim. Alzheimerin taudin hoidossa käytettävät lääkkeet. Korvausoikeus voidaan myöntää lievää, keskivaikeaa ja myös vaikeaa Alzheimerin tautia sairastaville. Riittää kun dementian pääasiallinen aiheuttaja on Alzheimerin tauti.



Korvausoikeus voidaan myöntää nykyisin ilman määräaikaa. Jos henkilöille on aikaisemmin myönnetty korvausoikeus Alzheimerin taudin lääkkeisiin määräaikaisena, voidaan oikeus selvissä tapauksissa muuttaa toistaiseksi voimassa olevaksi ilman uutta lääkärinlausuntoa pelkällä hakemuksella. Uusissa tapauksissa vaaditaan tietysti edelleen lääkärin B-lausunto.

Oikeutta alempaan ja ylempään erityiskorvaukseen on haettava myös erikseen. Hakemukseen tarvitaan lääkärinlausunto B. Merkintä sairaudesta ja korvausoikeuden voimassaolosta tehdään Kelakorttiin. Alzheimerin taudin lääkkeistä ei tällä hetkellä voi saada erityiskorvausta.

1.4.2003 alkaen lääkärin määräämä lääke on voitu apteekissa vaihtaa halvempaan vastaavaan valmisteeseen. Lääkettä ei vaihdeta, jos lääkäri tai lääkkeen ostaja kieltää vaihdon.

Vuotuisen omavastuurajan ylittävistä suurista lääkekuluista voi hakea lisäkorvausta Kelan toimistosta. Omavastuuraja eli niin sanottu lääkekatto vuonna 2008 on 643,14 euroa. Lisäkorvaus on 100 % lääkekohtaisen 1,50 euron omavastuun ylittävältä osalta. Kela seuraa asiakkaan maksettavaksi jääviä lääkekustannuksia ja lähettää hänelle ilmoituksen rajan ylittymisestä sekä ohjeet lisäkorvauksen hakemiseksi. Apteekin kuitit kannattaa säilyttää mahdollista lisäkorvausta varten.

Lisätietoja lääkekorvauksista saa Kelan toimistoista ja internetistä www.kela.fi.

iin lopuksi kaikille ihanaa keskiviikko päivää! :heart: :flower:

PlussaOnnista sellaista :heart:



Rva Pikkumyy :heart: :wave:

 
Matsalu Siis mitä,luinko oikein ettei sua ole vl alkanu hoitaan??Varmaanki täytyny olla niitten mielestä "hyvä syy"..jaksaisitko sepustaa sen miullekkii.Vai ootko sen kertonu joskus aikaisemmin pinossa? Mua ainaki on kannustettu vl;ssä jatkamaan vaikka ikää tulee..
Ja mun mielestä kaa niin kuin Rva Pikkumyykertoi,että lääkkeet tulee siitä huolimatta sen rajan jälkeen "ilmatteeksi" (mun mielestä se hinta on ilmainen sen katon jälkeen.. :D )
Kertokaa nyt ihmeessä jos olemme ihan väärässä ton lääkehinnan suhteen!Meinaan aika kallis paukku tulee mullekkin kun joudun niin isoja annoksia piikittään.
Ja kun en tiedä miten mun oma sairaskassa suhtautuu muutenkaan mun uuteen (jos nyt lähdetään) hoitoon.Auttaako siinä lääkärin todistukset,että alkaneita raskauksia on
:eek:

Taikakuu osa lääkäreistä on todella suositellut jopa hoitojen aikana miulle pientä määrää iltaisin viiniä,mutta osa on ollut taas silleen,että ei..tai ei vastaavaa hyötyä :eek:
Kyl se ainakin mieltä rentouttaa :saint:

Päikkionnea oviksen metsästykseen

pyrstötähtiolen samaa mieltä;hyvästä munasta->hyvä keltarauhanen

velmuliina74onnea haamusta..kyllä se siitä vahvistuu!

Itse en saanut eilen lääkäriä vielä kiinni,mutta yritän tänään uudelleen.

:wave: tirulii
 
Nuusku ja pyrstis mietiskelivät Personaa. Se on siis ehkäisymonitori. http://www.persona.info/fi/ Yleensä sitä käytetään ehkäisyyn, mutta sopii hyvin myös käänteisesti käytettynä raskauden tavoittelemiseen ja sillä pystyy bongaamaan helposti oviksen. Joka kierrossa pissataan 8 aamuna (mulla yleensä kp6-kp13) tikkuun (samanlaisia kuin ovis- ja raskaustestien tikut) ja tällätään tikku koneeseen. Kone miettii 5 minuuttia ja kertoo sitten valomerkeillä onko vihreä vai punainen päivä. Nyt kun vauva on toiveissa, niin toi punainen on kovin haluttu väri. Kone räpsäyttää ruutuun myös erikseen sellaisen pienen rinkulan, jos ovis on päällä.

Todella tyytyväinen olen ollut Personaan sekä ehkäisyä tarvittaessa että nyt ovista bongatessa. Personaa käyttäen on meillä kaksi raskautta saatu aikaan. Ainoa huono puoli Personalla on, että tikut eivät ole ihan halvimmasta päästä Suomessa, n. 22-24e/8 tikkua. Siksi tilaan tikut Enkuista. Nuusku Persona-koneita saattaa saada Yliopiston Apteekista, mutta siitä huolimatta kannattaa ehdottomasti tilata se Enkuista. Se on niin paljon edullisempi sieltä tilaten. Laitteen voi hyvin ostaa myös käytettynä, koska sen saa kyllä nollattua uudelle käyttäjälle sopivaksi. Kuulemma huuto.netissä niitä on ollut myytävänä käytettynä.

Oon käyttänyt Personaa vuodesta 2003. Silloin siis hankin ehkäisyä varten, koska olin vedellyt e-pillereitä 16 vuotta ja sain hormoneista tarpeekseni. Personaa hankittaessa mulle tärkein ominaisuus oli se, että ei tartte syödä mitään mömmöjä ja laitattaa mitään katiskaa sisäänsä.
 
pyrstötähti
kannattaa kyllä selvittää asia vielä ennenkuin oikein monella tonnilla nitä lääkkeitä hakee,nimittäin ainakaan minulle ei lääkäri luvannut kelan korvauksia,nehän pitää hakee joka vuosi erikseen ja kysaeessä pitää olla sairaudenhoitoon käytetty hoito johon lääkkeet määrätään ja lääkäriltä pitää olla todistus mistä on kyse,tiedän tämän kun olen hakenut lapselle. Mitenkähän määritellään sairaus, raksi ruudussa että kyseessä on sairaudenhoito ei automaattisesti riittänytkään. Muutenhan ei olisi mitään järkeä että valtio kustantaisi näitä hoitoon käytettäviä lääkkeitä mihin tahansa eihän kalliita kaikkia muitakaan korvata. Mutta jos ikää ei ole vielä liikaa niin varmaan sew katto n. 660 tänä vuonna muistaakseni riittää. Mutta Kelalta piti olla lausunto.

Sinivalkoisilla siivil kirjottelen tärkiän näköisenä ja vanha viina haisee tossa vieressä. Ei tainnut olla ihan kiinnitysviiniä jota herra nappaili pikkutunneille. Sitä saa olla onnekas ettei tuokaan äijänkäppänä ollu aamulla mun tyynyn vieressä. Yök. Iloista päivää ja kohta voinkin nähdä muita pyrstötähtikavereita kun täällä pilvissä pompitaan! Tv, pyrstis
 
pyrstis En tiedä ovatko asiat muuttuneet kansalaisystävällisemmiksi missä vaiheessa ja koska, mutta kyllä Kela antaa korvauksen kaikenikäisille ja ihan mistä tahansa kelakorvattavista lääkkeistä, myös lapsettomuushoitoihin tarkoitetuista lääkkeistä. Lääkekatto koskee ihan kaikkia suomalaisia ja kaikkia kelakorvattavia lääkkeitä. Joitakin lääkkeitä on, esim. Lugesteron (onneksi se on suht edullista), josta ei saa Kela-korvausta.

Kelakorvauksia ei tarvitse hakea itse joka vuosi erikseen. Kun lääkekatto on ylittynyt, Kelasta tulee automaattisesti kotiin lappu, että lääkekatto on ylittynyt. Lappua pitää näyttää apteekissa ja sen jälkeen saa kaikki lääkkeet 1,5 eurolla/lääke. Kelalle tehdään ainoastaan erillinen hakemus siinä tapauksessa, kun lääkekatto, n. 640 euroa, on juuri ylittynyt, niin saa tuon ylimenneen osan takaisin. Esim. mulla oli entuudestaan ostoja n. 550 euroa, sitten ostin Orgalutrania (jarrua), jolloin ostojen yhteishinta nousi 700 euroon. Hain Kelalta erillisellä hakemuksella tuon n. 60 euroa takaisin. Kaikki muut lääkkeet, ne helkutin kalliit Pergoveriksetkin, ovat olleet sen jälkeen 1,5 euroa ketale.
 



Nimi (ikä )........... Kiertopv....Yrityskierto...Monesko haaveissa

tirulii (40) .................kp1/?.................. yk?............1./1.yhteinen
Matsalu (44)..............kp2/24-25...........?................1.
kenzie64 (43)............kp3/28-29..........yk3............4.
Nuusku (43)...............kp5/28................?................4.
Päikki (40).................kp6/27................y1,5v.........2.
Minni-07 (44) ............kp12/28..............yk4...........2./1.yhteinen
Kirsikka68 (40)..........kp14/28-39........?................5.
pyrstötähti (47)..........kp15/28..............yk7...........4./1.yhteinen
Taikakuu (40).............kp20/27-32........?................2./1.yhteinen
touhu tenava (45)......kp21/27-30........y3v............6.
mimmimamma (46)....kp22/27..............y6v...........4.
Plättä (44)..................kp23/28-30........?................7.
velmuliina74 (34)......kp23/24-26........yk2........... 6./1.yhteinen
pääpilvissä (45).........kp24/25-43........?................1.yhteinen
AinoEmilia (44)..........kp25/31-34........?................4./1.yhteinen
haave3 (39)...............kp27/28..............?................3.
liiza (42).....................kp30/28.............yk5.............4.
äippä67 (41)..............kp34/26-39........y1,5v........2.

nillanilla (41) "yksityisyrittäjä"......kp5/ 28-30.....yk?........1.
einiinvaan (42) toipuu km:stä....kp?............yk1..........3.
babo67 (41) piuhat poikki..kp7/29-31..PAS?/09..5./1.yhteinen

Tilastojen mukaan yli 40 v. vuoden sisään n. 33% raskautuu --> 33%/26 = 8,58 Pino alkanut 21.2.2008 --> 20.11.2008 mennessä "tavoite" = 6 - 7 (mukana laskuissa ei ole kadonneet lampaat, taustailijat, taukolaiset, "alaikäiset" ja poistuneet)



Mukana myös:
Pinon päivittäjä lapsellinen67
Taustajännäilijät Pilvenpyörä, vilmaville,ikiemo, Pömppöli ja baby5


"Kadonneet lampaat" ja taukolaiset, ilmoitelkaahan itsestänne

Pennanen (41)............kp43/29-32........y0,5v........2.
Höpisijä (42)...............kp87/28..............?...............3.
Elina67 (40)................kp?.......................?...............1.
ruujakengu...................kp108/28...........?...............3.
Mussukka67 (40)........kp161/29...........yk11........2./1.yhteinen
Hellu1...........................kp?/?...................?...............3.
Kuntoutustauko 17.8.2008 alk:gitte (39)..kp17/28..?..1.
Kesälomatauko 10.6.2008 alk.: annastiina (42)..kp5?/30..?..6.
Palstatauko 8.5.2008 alk.: (kp8/28) Karpalo67 (41)[/i]

[/color] Pinon jättäneet:Riikkaliisa, kane, keijukka, dinosaurus61



Plussanneet

eli yrjöklubilaiset:


torpeedo (42)....17.4.2008..kp24....yk1..LA 31.12.2008

Mari66 (41)......9.6.2008....kp37.....y1,5v..LA 8.2.2009

päivänkakkara67 (41)..11.7.2008..kp40......................

mimuli (42).....30.7.2008...kp29..........yk4..LA 8.4.2009

äittä-67 (40).......15.9.2008....kp29.....yk1......................

Rva Pikkumyy (43)..24.10.2008..kp28..yk2..LA 4.7.2009


[/b]




YLI 40-v. KUUMEILIJA-KERHO VOL 1. http://kaksplus.fi/keskustelu/t976636
 
Vitsin vitsi, kun olo on ku ekaluokkalaisella koulun penkissä, kun luen teidän tarinointia! Ootte kyllä käveleviä lääkärikirjoja, kun tiedätte niin kamalasti kaikesta "naiseuteen" liittyvästä. Hatunnosto sille, kun taas itse oon hilppasen pihalla muutamastakin asiasta. No tässähän kyllä viisastuu huimasti itsekin. Semmosta oon joskus pohtinut, kun noista muniksista ja niiden laadusta ja koosta jne.on puhetta, niin vaikuttaneeko niiden toimintaan millään muotoa esim.semmoinen seikka, onko kuukautiset aikanaan alkaneet kovin aikaisin tai myöhemmin?

Hahaa, Velmuliinahan vois kohta laulaa, jotta "Tahdon, rapistella sinua!", kun taas lankesit! Onnea haamusta!

Haluatteko kertoa, mistä nimimerkkinne sai alkunsa vai onko niillä oikeastaan mitään erikoisempaa merkitystä tai tarinaa? Huomasin vain itse, että aikas montaa nimmaria sai yritellä ittelleen, kun kaikki tuntui jo olevan käytössä, joten sitten kun tarpeeksi tyhjää pää löi, niin alkoi tulla kovasti viisaita sanoja mieleen, kuten tämä Pilvenpyörä. Paisti että muistaakseni Linnanmäellä oli joskus vuonna kivi sen niminen laite..Joten kaipa tässä pikkuhiljaa alkaa paluu lapsuuteen.

Mullakin vihloo ja vääntää siihen malliin, että taitaa olla otolliset hetket käsillä, mutta mutta, haaveissa ja kuumeissa vain on oltava :( .

Ihanata päivää, ilman huolen häivää ihan jokaiselle!

Pilvis
 
Pilvis: Ei sillä kuukautisten alkamisiällä ole munasolujen laatuun mitään vaikutusta. Nehän on jo olemassa syntymästä saakka ja vain iällä on väliä. Eli ne munasolut ovat yhtä vanhoja kuin kantajansa.

Minun nimimerkillä ei ole sen kummempaa historiaa ole... tai joo, alunperin se oli lapseton67 ja kirjoitin ensin täällä ihan toisaalle kerttoen etten koskaan voi saada lapsia. Sitten "erehdyin" tähän pinoon ja kun muiden mielestä tuo ei ollut oikein hyvän kuuloinen, vaihdoin sen sitten ainakin henkistä tilaani kuvaavaan muotoon. :LOL:
Olen harkinnut uuden keksimistä, mutta toistaiseksi tuo on saanut jäädä...
 
Velmuliinalle onnittelut! Peukut on pystyssä, että haamu vahvistuu.

Lääkekatosta. Mulla on se käsitys, että Kela korvaa ylipäänsä lapsettomuuden hoitoja 42-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen vain erityisistä syistä, erittäin nihkeästi. Hoitoihin kuuluvia lääkkeitä koskevat samat säännöt. Ainakin näin sanoi minulle VL:n ylilääkäri taannoin. Jos siis olette 42 tai alle, Kela korvaa hoitoja ja lääkkeitä. Jos yli -niinkuin minä - ei mitään. Voin tietysti vielä tämän tarkistaa, mutta tässä uskossa olen.

Tirulii, VL ei halunnut hoitaa meitä, koska minulla on erittäin harvinainen veren hyytymishäiriö. Se tuottaa punktiossa pienen vuotoriskin. Virallisesti meitä ei otettu hoitoon, koska VL:ssä ei ole mahdollista valvoa minua punktion jälkeen tarpeeksi montaa tuntia. Epävirallisesti lääkäri sanoi, että koska olen näin vanha enkä todennäköisesti kuitenkaan tule hoidoilla raskaaksi, pientäkään riskiä ei haluta ottaa. End of story. Onneksi Diacorissa suostuttiin edes yrittämään.

Nimimerkistä. Minäkin huomasin kirjautuessani, että kaikki järkevät nikit oli jo varattu. Menin sitten tuonne Viron kartalle ja valitsin nimimerkikseni yhden sikäläisen kansallispuiston nimen. Kelpasi.

Lääkärissä kävin. Kovasti oli nyt sitä mieltä, että pitkän kaavan hoito ehditään tehdä ennen joulua. Uusi aika maanantaina: sitten päätetään, koska aloitan sumut. On tämä melkoista haipakkaa!


 
ai niin ja nimmarista:ensimmäinen sana joka sukelsi päähän kun nimimerkkiä kysyttiin.Eli tosta voi paaljoon päätellä,mitä mun päässä aina liikkuu,kun pitää miettiä jotain :headwall: Ei kovin mielikuvitusrikasta,mutta vapaa nimmari oli joten käyttöön vain :D
 
Hei, tungen taas kylään pinoonne. Anteeksi :ashamed:

Käyn usein kurkkaamassa, onko ikätoverinaiset plussanneet. Teille jokaiselle sitä toivon kovasti!

Tuo kelan lääkekorvauskatto on minuakin kiinnostanut, koska en yli 43-vuotiaana enää saa automaattisesti korvausta hoidoista/lääkkeistä. Jos kela ei korvaa hoitoa yli 43-vuotiaalta, ei se korvaa myöskään siihen käytettyjä lääkkeitä. Lääkekattoa kerryttää vain kela-korvatut lääkkeet. Jos joutuu itse maksamaan hoidoissa käytetyt lääkkeet kokonaan, ei kattoon tarvittava 600 e kerry niistä. Olen tämän tarkastanut Kelalta. Yli 43-vuotiaat tarvitsevat kela-korvausta hakiessa lääkärin lausunnon ja joku kela-virkailija sitten päättää, saako korvauksen vai ei.

Tämä on aika lohdutonta ja valitettavaa. Me emme ole saaneet ivf-hoidoista eikä lääkkeistä korvausta - vaikka minun lääkärini kirjoitti erittän positiivisen lausunnon. Inseminaatioista saimme, koska nehän ovat paljon halvempia hoitoja. Näin vanhaan (44v) ei kelan mukaan kannata tuhlata yhteiskunnan varoja IVF-hoidon muodossa :(

Tsemppiä teille kaikille! :heart:
Hillevi
 
Juu, niin meillekin se VL:n lääkäri sanoi, että voi kyllä kirjoittaa todistuksen Kelaa varten, mutta arveli myös, että tuskin se mitään auttaa. Toisaalta olen itsekin vähän sitä mieltä, että veronmaksajien kuuluu kustantaa vain hyödylliseksi arvioituja hoitoja. Kun meillä tuo raskauden todennäköisyys hoidoilla tai ilman on niin pieni, hoidoissa on tosiaan kyse meidän henkilökohtaisesta "huvittelustamme," jos ilmaus sallitaan. Minusta on ihan oikein, että maksamme hoitomme itse. Rahaa ei ole ylenmäärin, mutta ehkä tästä nyt suuremmin velkaantumatta selvitään. Luovun uudesta olohuoneen matosta ja siirrän keittiöremonttia parilla vuodella eteenpäin, siinä se. Näin olemme omalla kohdallamme miettineet, en mitenkään moralisoi muiden tekemisiä. Muutama vuosi nuorempana olisin minäkin ottanut korvaukset tyytyväisenä vastaan.

 
Mä lupaan vaieta ihan kohta tosta lääkekatosta. Ymmärrän sen, että hedelmöityshoitoihin liittyvistä lääkeostoista yli 43-vuotiaat eivät saa suorakorvausta, mutta sitä en ymmärrä, että lääkekatto ei ole sama kaikilla ihmisillä. Uskon, että näin se sitten menee, kun niin sanotte, mutta ei se mun mielestä mikään reilu kerho ole. Menee niitä verorahoja huonompiinkin kohteisiin...
 
Kuin myös täällä!Lupaan vaieta,mutta mikäs se semmoinen on kun kolmen hoidon raja josta juuri kävin lukemassa??Tiedän sen,ettei julkisella tehdä kuin ne kolme keräystä+passit päälle,mutta vaikuttaako tää sitten siihen,ettei kela korvaa mitään hoitoja enää.Anteeksi,mutta nyt oon ihan pihalla :ashamed:

Ja just ku kerkesin iloita,kun lääkäristä soitettiin,että lääkkeellinen pas aloitetaan huomenna napsimalla lääkkeitä naamariin ja vuoden alusta tehtäisiin vielä yksi munasolujen keräys :/
 

Yhteistyössä