Abortoisitko jos tietäisit että tulossa Down vauva?

  • Viestiketjun aloittaja elli
  • Ensimmäinen viesti
Blaaah
Kyllä abortoisin.

En haluaisi tahallani aiheuttaa kenellekään vammaista elämää. Toki ihminen voi vammautua muulloinkin vahingossa, mutta jos etukäteen tietää, että tulossa on vammainen lapsi ja siitä huolimatta pitää lapsen, on se mun mielestäni rinnastettavissa tahalliseen vamman aiheuttamiseen. Ihan kuten pahoinpitelykin.
 
Ruusa
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
En. En osallistunut noihin seulontoihinkaan, että enpä olisi edes millään saanut sitä tietää.
Hei! Mua kiinnostaisi tietää tarkemmin, että mitä seulontoja tarkoitit, kun mä olen kans miettinyt, että mihin menen, kun en kuitenkaan tekisi aborttia. Oletko kuitenkin ollut kaikissa kunnan tarjoamissa ultrissa?
Np-ultrassa voi sanoa, jos ei halua niskaturvotusta mitattavan. Näin me tehtiin, kun kuitenkin haluttiin ultraan
Täällä olikin toinenkin vastaus samaan kysymykseen, kiitos! Onkohan yleistä, että niskaturvotuksen mittaamisesta kieltäydytään?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Kyllä abortoisin.

En haluaisi tahallani aiheuttaa kenellekään vammaista elämää. Toki ihminen voi vammautua muulloinkin vahingossa, mutta jos etukäteen tietää, että tulossa on vammainen lapsi ja siitä huolimatta pitää lapsen, on se mun mielestäni rinnastettavissa tahalliseen vamman aiheuttamiseen. Ihan kuten pahoinpitelykin.
Aika persoonallinen ajatustapa sinulla.
 
Ehdottomasti en downin takia. Jos olisi niin pahaa rakenteellista vikaa ettei voi selvitä hengissä mahan ulkopuolella, niin sitten varmaan abortoisin. Kysyttyäni ensin parin muun lääkärin mielipidettä asiaan.
Tuttavalle kun sanottiin että tulossa on vaikeasti vammainen poika ja syntyikin täysin terve tyttö. Myös täysin terveitä sikiöitä on abortoitu vammaisina, joten luotto yksittäiseen lääkäriin on nolla.
Veriseulaan en meinaa osallistua jatkossakaan. NP-ultrassa kävin katsomassa että kohdussa ylipäätään on jotakin elämää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Kyllä abortoisin.

En haluaisi tahallani aiheuttaa kenellekään vammaista elämää. Toki ihminen voi vammautua muulloinkin vahingossa, mutta jos etukäteen tietää, että tulossa on vammainen lapsi ja siitä huolimatta pitää lapsen, on se mun mielestäni rinnastettavissa tahalliseen vamman aiheuttamiseen. Ihan kuten pahoinpitelykin.
Aika persoonallinen ajatustapa sinulla.
osaahan se down-lapsikin nauttia elämästään ei vammaisuus sitä tarkoita että elämänlaatu olisi jotenkin huonompaa kuin muilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Houkutus:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Kyllä abortoisin.

En haluaisi tahallani aiheuttaa kenellekään vammaista elämää. Toki ihminen voi vammautua muulloinkin vahingossa, mutta jos etukäteen tietää, että tulossa on vammainen lapsi ja siitä huolimatta pitää lapsen, on se mun mielestäni rinnastettavissa tahalliseen vamman aiheuttamiseen. Ihan kuten pahoinpitelykin.
Aika persoonallinen ajatustapa sinulla.
osaahan se down-lapsikin nauttia elämästään ei vammaisuus sitä tarkoita että elämänlaatu olisi jotenkin huonompaa kuin muilla.
Peesi.
Tosi iloista porukkaa ovat tuntemani down-ihmiset. Hapenpuute synnytyksessä voi saada aikaan paljon vakavampia ongelmia, mutta siltikin ihminen voi ola iloinen ja tuntematta kärsimystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ruusa:
Täällä olikin toinenkin vastaus samaan kysymykseen, kiitos! Onkohan yleistä, että niskaturvotuksen mittaamisesta kieltäydytään?
Omalta kohdaltani vastaus alkuperäiseen kysymykseen on, että en tietäisi. Mikäli sikiön syke on löytynyt neuvolassa, en ole mennyt koko niskapussiultraan ollenkaan. Jos sillä voitaisiin mitata kaikkia tai kaikkien vakavimpia poikkeamia, olisin varmaan mennyt, mutta kun kyseessä on vain yksi mahdollinen syndrooma, en ole katsonut tarpeelliseksi tietää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruusa:
Täällä olikin toinenkin vastaus samaan kysymykseen, kiitos! Onkohan yleistä, että niskaturvotuksen mittaamisesta kieltäydytään?
Omalta kohdaltani vastaus alkuperäiseen kysymykseen on, että en tietäisi. Mikäli sikiön syke on löytynyt neuvolassa, en ole mennyt koko niskapussiultraan ollenkaan. Jos sillä voitaisiin mitata kaikkia tai kaikkien vakavimpia poikkeamia, olisin varmaan mennyt, mutta kun kyseessä on vain yksi mahdollinen syndrooma, en ole katsonut tarpeelliseksi tietää.
Mä halusin nähdä beibin ultrassa, täällä kun kaupunki ei tarjoa rakenneultraa. Eikä myöskään sykettä kuunnella meillä noin alussa.
En osallistunut veriseulontaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mä halusin nähdä beibin ultrassa, täällä kun kaupunki ei tarjoa rakenneultraa.
Häh? Olen aina kuvitellut, että rakenneultra on paljon tärkeämpi kuin niskapussiultra, mutta olen nähtävästi ollut väärässä.
Niinhän sitä luulisi.. :kieh:
Sehän on jo periaatteessa pakollista tarjota kaikille odottajille Suomessa saman verran ultria, mutta siirtymäaikaa eletään, ja meidän kaupunki tietysti vitkuttelee niin pitkään kuin mahdollista.
150e joutuu taas köyhtymään viikon päästä.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Kyllä abortoisin. Siteeraan tässä Anna-Leena Härköstä; Maailmaan on oikeus syntyä vammaisia, mutta minä en niitä aio synnyttää.
Tämä ei liity ihan aiheeseen mutta pakko sanoa. Kenenkään ei ole pakko synnyttää, mutta Anna-Leena Härkönen ei tiedä elämästä yhtään mitään. Hän on puhtaasti julkisuuden kipeä ja ajattelee niin kovin mustavalkoisesti. Kaikissa asioissa on monta puolta ja Härkönen ei ajattele kuin itsensa kannalta kaikkea.
 
vie
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja Houkutus:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Kyllä abortoisin.

En haluaisi tahallani aiheuttaa kenellekään vammaista elämää. Toki ihminen voi vammautua muulloinkin vahingossa, mutta jos etukäteen tietää, että tulossa on vammainen lapsi ja siitä huolimatta pitää lapsen, on se mun mielestäni rinnastettavissa tahalliseen vamman aiheuttamiseen. Ihan kuten pahoinpitelykin.
Aika persoonallinen ajatustapa sinulla.
osaahan se down-lapsikin nauttia elämästään ei vammaisuus sitä tarkoita että elämänlaatu olisi jotenkin huonompaa kuin muilla.
Peesi.
Tosi iloista porukkaa ovat tuntemani down-ihmiset. Hapenpuute synnytyksessä voi saada aikaan paljon vakavampia ongelmia, mutta siltikin ihminen voi ola iloinen ja tuntematta kärsimystä.
Minä en abortoisi vaikka pelkäisin omaa jaksamistani ja kaikkea mahdollista. Koen silti ettei minulla ole oikeutta päättää ihmisen elämästä. Lisäksi olen kyllä huomannut että downit ovat usein onnellisempia kuin me normaalit. Lisäsairauksia heillä on usein runsaasti mutta pärjäävät niiden kanssa paremmin kuin me tavalliset. Silti varmasti huoli repisi hihasta koko raskausajan ja vasta lapsen synnyttyä oppisi elämään asian kanssa normaalisti.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Siis eiks ne siinä rakenneultrassa samalla mittaa sen niskaturvotuksen? Ja sehän ei ole mikään varma juttu, kun se voi olla turvoksissa muutenkin.
rakenneultrassa ei voi niskaturvotusta enää mitata vaan se pitää mitata aiemmin
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Siis eiks ne siinä rakenneultrassa samalla mittaa sen niskaturvotuksen? Ja sehän ei ole mikään varma juttu, kun se voi olla turvoksissa muutenkin.
rakenneultrassa ei voi niskaturvotusta enää mitata vaan se pitää mitata aiemmin
Aijaa, siitä on kauan, ku oon ollut raskaana, ei muista enää. Mä kävin joka ultrassa, että sain nähdä vauvan.
 

Yhteistyössä