~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Ei ollut onneksi kallis paukku käydä hampaat tarkistuttamassa yksityisellä Helsingin keskustan Terveystalossa, vajaa 60eur. Onneksi jatkotoimenpiteiksi määräsi vaan suuhygienistillä käynnin kun vähän hammaskiveä, eikä sekään onneksi kauhean kallista.

@atvk87 tosi tympeää käytöstä oot saanut osaksesi :mad: tosi paljon vaihtelee näköjään paikkakunnittain. Mulla niin vähän kiinnostusta alkaa vänkäämään yhtään mitään niin en jaksa edes soittaa ja kysyä, joten oli helpointa marssia vaan suoraan yksityiselle :D

@lullaby no onpa hanurista tosiaan :eek: mutta kiva nähdä sunkin nimimerkkiä täällä vaikka edes vilaukselta :love:

@-dino- mutt tosi jees että siellä taas homma sujuu noinkin kätevästi! (y)

Mä kävin ekassa raskaudessa 3D/4D ultrassa joskus rv25 muistaakseni. Olihan se jännää ja hauskaa. Ja paras oli tietty kun lääkäri katsoi kaikki rakenteet ja selitti todella paljon tarkemmin vielä kaiken kuin mitä aiemmin rakenneultrassa oli katsottu ja selvitetty. Huojensi oloa entisestään. Hoitoalkuisena sain myös jonkun muutaman kympin kelakorvauksen, mikä piti kyllä itse jälkikäteen hakea.
Kuvia ei saatu kun pari kasvokuvaa kun poika piti napanuoraa naaman edessä. Ei kyllä niistä kuvista oikeasti itse syntynyttä lasta juurikaan tunnistaisi samaksi. Ehkä voisi mennä vähän myöhemmillä viikoilla jos tällä kertaa menee. Muistaakseni sitä ei enää rv30 jälkeen suositella kun alkaa olemaan ahdasta mahassa ettei välttämättä saa hyvin kuvattua.

@Ismundo onnea uuteen kotiin! mäkin haaveilen uudesta kodista, koska jossain vaiheessa tuo meidän nykyinen kolmio voi alkaa tuntua pieneltä kahden lapsen kanssa, viimeistään jossain teini-iässä :D
Toivottavasti ei tule pahemmin kremppaa enää viimeiselle kolmannekselle. Nuo uniongelmat varmasti on jo ihan tarpeeksi inhottavat :confused:

Mä ostin Doomoon raskaustyynyn (pitkulainen) edellisessä raskaudessa ja käytin sitä niin ahkerasti, että se lörpsähti eikä tue enää niin hyvin. Olenkin raskaudesta asti nukkunut yksi tyyny polvien alla tai välissä riippuen nukunko selällään vai kyljellään. Ja jos kyljellään niin yksi tyyny rinnan edessä. En osaisi nukkua ilman näitä tyynyjä enää.

Toi graavikala on kyllä niin iso osa omaa joulua, ja kyllä vanhemmat ja appivanhemmat itse kalan aina graavaa, joten eiköhän tule syötyä sitten vähän lohta ja siikaa jouluna. Nam!

Meillä tosiaan ketjun alkupäässä oli semmonen lista missä tulevia tapahtumia oli kuka niitä oli halunnut ilmoittaa. Voin kyllä lisätä sellaisen niin on kiva seurata.

16+4
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

mmmoi ... 1.ICSI 3.PAS ... toinen ... 19.12.2018
kettuperhe ... 1. IVF ... toinen ... 1.1.2019
An1z81 ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 3.1.2019
Miitta37 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... ?.1.2019
Fainatus ... 1.IVF 1.PAS ... ? ... 1.3.2019
Toiveikas81 ... 3.ICSI ... ensimmäinen ... 28.2.2019
Ismundo ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 9.3.2019
-dino- ... 2.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 11.5.2019
atvk87...... 1.ICSI 2.PAS... ensimmäinen ..... 23.5.2019
Mandala ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 26.5.2019
Lapanen87 ... 3.ICSI ... toinen ... 10.6.2019
love- ... 3.IVF/ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 10.6.
adelmiina_ ... 3. IVF/ 2.PAS ... toinen ... 10.7.2019
vipe1986 ... 2. IVF/ICSI 3.pas ... kolmas ... 14.7.2019
Ihanapa ... 2.ICSI/ 4.PAS ... ensimmäinen ... 20.7.2019
Katti75 ... 3. IVF/1. PAS ... toinen ... 28.7.2019

Tulevat tapahtumat :love:
-dino-
... rakenneultra 2.1.
Mandala ... rakenneultra 8.1.
atvk87 ... rakenneultra 9.1.


Myöhemmin onnistuvat :unsure:
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS - kkm)
AdeliinaJosefiina (2.ICSI 2.PAS - km)
Ravishing (1.IVF - kkm)
love- (1.ICSI ?.PAS - kem)
Jantzu (1.ICSI 2.PAS - kkm)
reason (2.IVF - kkm)
Molly3 (2 IVF+1 hoito lahjasoluilla 2.pas - tm)
Iiqu (? - kkm)
gemmy (3.IVF/1.PAS - kkm+tm)
Domi (4.IVF/1.PAS - tm)
Noran (2.IVF 2.PAS - ku)
Voyage (? - ku)
kiia-s (1.IVF 5.PAS - tm/km)
hillan_kukka (4. IVF/ICSI 1. PAS - km)


Maaliin päässeet (y)
Henrietta77 ... 1.ICSI ... toinen ... 39+3 ... 13.1.2018
Caro87 ... 2.IVF 1.PAS ... toinen ... 38+6 ... 17.2.2018
MyMa ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 40+6 ... 24.2.2018
Ranau ... 1. IVF ... toinen ... 40+0 ... 26.2.2018
Xienna ... 2.ICSI 1.PAS ... toinen (1.yhteinen) ... 39+2 ... 21.3.2018
mavli ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ... 29+1 ... 5.4.2018
esemila ... 9.PAS (lahjamunasolut) ... toinen ... 32+3 ... 15.4.2018 ?
Helios... ... 4.ICSI 8.PAS (lahjasiittiöt) ... ensimmäinen ... 34+4 ... 23.4.2018
#hope ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 36+6 ... 30.4.2018
Bridge ... 5.ICSI:n jälk.lahja-alkio ... ensimmäinen ... 38+5 ... 23.5.2018
Siida ... 3.ICSI 1.PAS ... toinen ja kolmas... 37+6 ... 31.5.2018
maljakko ... 3.ICSI 2.PAS .. ensimmäinen ... 36+0 ... 31.5.2018
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 1.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 7.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ... 35+3 ... 10.7.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 40+3 ... 11.7.2018
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 41+0 ... 13.9.2018
Choco coco ... 2.IVF 1.PAS ... kolmas ... 41+2 ... 4.10.2018
Iiris80 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 20.10.2018

Mamido ... luomu 2.IVF:n jälkeen ... kolmas ... 11.11.2018



************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön.


*** Poistin Alessandran listalta kun ei ollut mitään tietoja eikä kuulunut pitkään aikaan. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin siellä (y)
 
Täällä on nyt 29 viikkoa täynnä ja tähän päivään asti oli kaikki hyvin kunnes kävin ylimääräisessä ultrassa. Mulla oli ultra määrätty minun vuoksi (gynejuttuja) mutta samalla toki ultras vauvan. Vauvalla kaikki hyvin mut synnytyskanava(?) oli olematon ja lääkärin sanojen mukaan lyhyen läntä et saikkua tuli ja täysvuodelepo. En saa istua enkä seisoa. Lisäksi yskimiskielto mikä vähän vaikeaa kun päällä on hirveä yskä ja räkäflunssa. No viikon päästä on kontrolli missä katsotaan jatkot. Nyt sit pelottaa että tää syntyy milloin vaan. Tällä hetkellä niin pieni. Vasta 1.4kg. Näköjään sitä ei pääse helpolla. Aina joku huoli tai pelko. Kun pääsis 30 viikon paremmalle puolelle...onko täällä ketään joka ois joutunut vuodelepoon ja silti kaikki mennyt hyvin?
 
@Toiveikas81 voihan vuodelepo :eek: onko sulla ollut mitään oireiluja, esim supistuksia?

En kyllä ole kuullut synnytyskanavan lyhyydestä aiemmin, aina vaan puhuttu kohdunkaulan pituudesta tai kohdunsuun avonaisuudesta.
En pysty vertaistukea tuohon vuodelepoon liittyen tarjoamaan, mutta olen kuullut ja lukenut monesta paikasta, että juuri vuodelepo on just noihin ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuuksiin auttanut.
Onhan se varmasti ihan hanurista joutua maata vaan :unsure: netflix ja kasa kirjoja nenän eteen vaan ja mies palvelee kuin kuninkaallista! ja toivottavasti olisi vaikka vaan väärä tuomio tältä ultraajalta, jospa tulisi parempia uutisia kontrollissa.

Vaikka jokainen päivä kun vauva vielä mahassa viihtyy on tosi hyvä juttu, niin koeta tuudittautua sillä, että hänellä on varmasti Suomessa ihan hyvät mahdollisuudet selvitä noilla viikoilla jo jos hän päättääkin lähteä tulemaan!

Kovasti tsemppiä!
 
@Toiveikas81 muakin kiinnostaa oliko sulla jotain oireita, mistä tuommoisen voisi itse aavistaa? Mutta onneksi sinulla huomattiin! Vaikka aika rankkaa varmasti se pelkässä levossakin oleminen. Tsemppiä! Ja onneksi tosiaan pienellä olisi kumminkin hyvät mahdollisuudet selvityä, vaikka syntyisi jo nyt. Mutta luotetaan ja uskotaan, että hän pysyy vielä sisällä!
 
@Toiveikas81 Voi kauhee :( onneks tosiaan sulla oli ultra nyt että huomattiin! Saitko kuitenki mennä kotiin vuodelepoon? Ei varmasti tuu olemaan helppoa.. Toivottavasti kontrollissa tilanne parempi. Tuo yskimättä oleminen kuulostaa kyllä mahdottomalta! :( @mavli tais ainaki olla vuodelevossa ennen pojan syntymää? Listalta näkyy että noilla viikoilla syntynytki.
 
Sain nyt onneksi tulla kotiin. Viikon päästä tilannetta katsotaan uusiksi. No lääkärikin kysyi onko ollut supistuksia ja paineen tunnetta. Nyt kun oon asioita kelannut niin on ollut supistuksia alamahalla mutta ei mun mielestä kuitenkaan kovin kipeitä. Niin oon sit vaan ajatellut et kuuluu asiaan. Paineen tunnetta oon tuntenut alapäässä mutta siitäkin ajatellut että kuuluu asiaan. Näköjään ei kannata ajatella että kuuluu asiaan. Onneksi oli tänään se ultra. Tehtiin siis myös ihan perusteellinen sisätutkimus mikä sit sinetöi tämän vuodelevon. Yritän tässä kuitenkin pitää mielen virkeänä ja posiitivisena ettei vaivu synkkyyteen.
 
Täällä on nyt 29 viikkoa täynnä ja tähän päivään asti oli kaikki hyvin kunnes kävin ylimääräisessä ultrassa. Mulla oli ultra määrätty minun vuoksi (gynejuttuja) mutta samalla toki ultras vauvan. Vauvalla kaikki hyvin mut synnytyskanava(?) oli olematon ja lääkärin sanojen mukaan lyhyen läntä et saikkua tuli ja täysvuodelepo. En saa istua enkä seisoa. Lisäksi yskimiskielto mikä vähän vaikeaa kun päällä on hirveä yskä ja räkäflunssa. No viikon päästä on kontrolli missä katsotaan jatkot. Nyt sit pelottaa että tää syntyy milloin vaan. Tällä hetkellä niin pieni. Vasta 1.4kg. Näköjään sitä ei pääse helpolla. Aina joku huoli tai pelko. Kun pääsis 30 viikon paremmalle puolelle...onko täällä ketään joka ois joutunut vuodelepoon ja silti kaikki mennyt hyvin?

Olikos @Kesäheinä-78 noilla main väliaikaisesti myös vuodelevossa?
 
@Toiveikas81 Joo, mulla oli just tismalleen samoilla viikoilla sama tilanne. Ihan muulla käynnillä huomattiin, että vauvan pää oli laskeutunut tosi alas ja kohdunkaula oli lyhentynyt alle kahdessa viikossa tosi paljon (muistaakseni 4 sentistä 1,5 senttiin). Mitään supistuksia en ollut huomannut, mutta ilman supistuksia kanava ei kuulemma lyhene. Eli niitä oli ollut huomaamattani. Mut määrättiin vuodelepoon ja viikon päähän varattiin kontrolli. Päädyin kuitenkin päivystykseen jo ennen kontrollia, kun hermoilin tilannetta, ja silloin kohdunsuu oli jo sormelle auki (mikä kyllä näin jälkikäteen ajateltuna oli vain päivystävän lekurin kovakouraisuutta...), joten mut otettiin sisään osastolle. Ennenaikaista synnytystä ennustava testi oli positiivinen, joten sain supistuksenestolääkityksen ja kortisonit (vauvan keuhkoja vahvistamaan). Olin osastolla melkein kaksi viikkoa täydessä vuodelevossa (jouduin syömäänkin makuulteen, suihkussa sain käydä pikaisesti joka toinen päivä), jonka jälkeen pääsin kotiin jatkamaan vuodelepoa. Viikolla 37+0 vuodelepo purettiin ja tyttö syntyi käynnistämällä vkolla 38+3 :love:. Eli mun kohdalla kyseessä oli väärä hälytys, vaikka jossain vaiheessa pahalta näyttikin.

Tsemppiä! Tilanne tuskin on kovin huolestuttava kun kerran päästivät sut kotiin. Kannattaa vain ottaa vuodelepo ihan tosissaan, koska jokainen päivä mahassa on vauvalle tärkeä.
 
Oho, tsemppiä @Toiveikas81! Toivottavasti kontrollissa tulis parempia uutisia ja tämä ois jotenkin väärä hälytys. Onneksi kuitenkin pääsit kotiin.
Toi on kyllä paha, kun ei tiedä, että mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Tavallaan kaikki, mut tavallaan ei voi luottaa siihenkään.

Tunsin eilen ehkä jotain mahassa, saattoi olla jotain muutakin, mutta sellasta "värinää" tai pientä tukkimista (ei kipeää). Siitä kuitenkin ystäväni sanoi, että mitä jos olikin supistuksia. No mistä sen sitten tietäis, oon ajatellu, että ne ois vaan alempana. Tuon kommentin jälkeen näinkin koko yön painajaisia keskenmenosta ja aamulla oli onneksi helpotus kun syke löytyi heti.
Eilen nimittäin oli töissä yks ylläristi rankka fyysinen homma, josta mulla on koko selkä ja pakarat nyt ihan jumissa ja ystävä kommentoi sitä, etten sais riuhtoa mitään. Vastas varmaan maastavetoa tollee liikeradaltaan ja rasitukseltaan, kai nyt sitä treenaavat tekee muutenkin. Kylmiltään vaan vähä huono tietty!
 
Toiveikas81, mulla supisteli n. 14 viikolta lähtien molemmissa raskauksissa, ekassa huomattavasti enemmän, 18 viikolla todettiin ekassa kohdunkaula 1,5 cm mittaiseksi ja määrättiin kotiin vuodelevossa mielellään vielä takapuoli hieman ylös/koholle, saikulla olin 28 viikolle asti, jonka jälkeen sai tehdä töitä jos ei supistellit ja kohdunkaulaa seurattiin. Siihen tuli pituutta hieman lisää noin kahteen senttiin. Mut liikuntaa aloin harrastaa vasta 36 viikolta lähtien. Spontaani vesien meno 38+4 ja synnytys nopea, tosin tarjontavirheen ja sykkeen laskun vuoksi hätäsektio. Tokassa raskaudessa ei supistellu ihan niin paljoa, en tiiä miksi niin. Oliko istukka sitten takana ylhäällä jotenkin paremmin, ekassa alhaalla edessä puolittain kohdunsuulla. Ja oliko kroppa jotenkin tottuneempi, mene ja tiedä. Mut kohdunkaula pysyi 3-4 cm mittaisena ja sen vuoksi ei tarvinnut saikulla olla. Mainittakoon, että mitään toimenpiteitä ei oo mulle tehty, esim. loop-toimenpiteet saattaa heikentää kohdunkaulaa. Toka synnytys alkoi 38+1 spontaanilla vesien menolla ja oli supernopea. 20 min ajan kovia supistuksia 3 min ponnistus ja vauva ulkona ilman mitään vaurioita. Jos ennenaikaisesta avautumisesta keksii positiivisia puolia niin itse synnytys voi olla nopeampi kun kanava on jo lyhentynyt. Myös kohtu voi olla tehokas työskentelemään ja auttamaan vauvan ulos. Mulla jäi semmonen kuva viimeisestä, että mä lähinnä pikkasen pitelin vauvan päätä omilla lihaksissa paikoillaan kahden supistukset välillä ja kohtu hoiti muun homman, en kyllä ponnistanut juuri ollenkaan.

Muoks: niin ja tsemppiä lepoon!! Ota se positiivisen kannalta: vauva syntyy kuitenkin hyvillä viikoilla jo, jos tulee ennenaikaisesti. Ja saat nyt hyvän syyn levätä. Itse tilasin vauvakirjan ja täyttelin sitä, teetin valokuvia ja -kirjoja, kirjoittelin esikoiselle kirjeen ja ajatuksia raskaudesta, to do- listoja ja käskytin puolisoa siivoamaan ym :ROFLMAO: Aika kuluu kuitenkin nopeasti vaikka se aluksi tuntuu matelevan. Netflix on hyvä vaihtoehto! Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille tsempeistä ja kiva kun kerroitte kokemuksista. Antaa toivoa itselle että kyllä tää tästä. Tällä hetkellä haastavinta on yskimiskielto. Hunaja onneksi auttanut ja kuuma mehu. Kun sais tän räkäflunssan pois niin ois helpompi olla ja hengittää. Onneksi vauveli liikkuu hyvin niin sen suhteen oon rauhallisin mielin. Kyllä tää tästä!
 
  • Tykkää
Reactions: Ismundo
@Toiveikas81 mulla on kurkun kutinaan ja yskänärsytykseen auttanut Pharysol suihke. Se jotenkin liukasti nielua sen verran hyvin viimeksi kun olin kipeä, ettei yskittänyt ihan niin paljon. Mulla oli se öisin tyynyn alla valmiina, kun öisin just oli isoin ongelma nielun kanssa.
Sitä voi raskaanakin käyttää. Edellisessä raskaudessa Halzol suihke auttoi myös hyvin, en ole sitä löytäny nyt viime aikoina apteekeista kylläkään.
 
Alotitko @Mandala sen raskausjoogan?

Mites muiden viikonloppu on mennyt?

Mulla ollut menkkamaista jomottelua koko viikonloppu ja iltasin nivusten suunnalla paineen tuntua erityisesti kävellessä tai painoa jalalta toiselle vaihtaessa. Ja oon yrittänyt ottaa aika rauhallisesti. Mutta en tiedä onko tää normaalia vai kannattaako olla huolissaan. Ärsyttävää, kun jonkun aikaa poissa ollut pelko ja huoli tuli nyt takas.

17+3
 
@atvk87 Mulla kans loppuviikosta jomotteli alamahaa tosi kovasti ku on pitäny yskiä. Yhtenä iltana otin ihan panadolia ku tuntu ettei pysty nukkuun :( huoli kyllä heräs ku ei enskertalaisena tiiä mikä on normaalia ja millon pitäis oikeesti huolestua. Ei kuitenkaan huvittais "turhaan" joka jomotuksesta mihinkään soitella. Nyt onneks helpottanu ku ottanu rauhallisesti ja yskä helpottanu. Oisko sullaki vielä tuon töissä olleen ponnistuksen jälkijomotteluja? Lepoa nyt ainaki :)

Kääk. Pomolle ilmotettu millon jään keväällä pois töistä! Toki oli jo tienny raskaudesta muutenki eikä nyt vielä ois tarvinnu ilmottaa mut talvilomatoiveita laittaessa meni samalla. Eihän tässä ois ku noin kolme kuukautta jäljellä.. :rolleyes:

19+1
 
  • Tykkää
Reactions: Ismundo
Resilariahan saa myös ottaa raskausaikana, vaikka jotkut suosittaakin ettei mielellään mitään.. ite oon ottanu sitä nyt imetysaikana tarvittaessa yötä vasten, lapsi parka muuten säpsähtelee ja jopa herääkin jos tulee yskänkohtaus keskellä yötä. Raskausaikanakin oli välillä tosi hirveetä yskää ja luulin ettei mitään lääkettä saa ottaa ja sinnittelin ilman, mutta kai se tilapäinen lääke nyt pienempi paha on kun tosi paha yskä (ja ne ponnistukset), jos siinä nyt on edes mitään pahaa. Neuvolassa käski kokeileen hunajaa pari lusikallista, mahtasko sellanen kuitenkaan tehota..:cautious:
 
Joo siis mä kärvistelin ekassa raskaudessa influenssa A:n kourissa hunajalla ennenku soitin teratologiseen tietopalveluun asiasta ja se hunaja ei tee kyllä yhtään mitään yskään ellet saa pidettyä sitä jotenkin tosi kauan nielussa just siinä kohtaa missä tuntuu yskänärsytystä. Yskänlääkkeet kyllä usein aika tehottomia muuten, mutta kannattaa kokeilla kyllä mielummin kuin kärsiä, ei varmasti saa mitään pahaa aikaiseksi jos sitä lyhytkestoisesti joutuu ottamaan.

@-dino- ja @atvk87 ymmärrän, että huolettaa, mutta kaikennäköiset mahatuntemukset kyllä on normaalia raskausaikana. Tietty jos on oikein erityiskovia kipuja niin kannattaa tottakai näytille mennä, mutta jos panadolilla ja levolla pärjää kotona eikä ihan älyttömästi huoleta itseään niin voi varmasti kotona katsoa. Kohtu kasvaa koko ajan ja aiheuttaa kaikennäköistä. Loppua kohti tuntemukset varmasti lisääntyykin kun vauva alkaa painamaan paikkoja.
Tietty jos on ollut oireeton ja ongelmaton raskaus niin heti jos tuleekin jotain tuntemuksia niin varmasti alkaa miettimään ja huoli voi nostaa päätään.

Mä en nyt ehtinyt sinne joogaan ennen niiden joululomaa kun poika sairastellut ja sattunut just työjuttuja siihen päivällä iltapäiväaikaan ettei ois ehtinyt lähtee aikaisemmin. Mutta ehdottomasti yritän sinne päästä kun tammikuussa alkaa uudestaan! Varsinkin jos helpottais näihin lisääntyviin selkäkipuiluihin.

Viikonloppu meni muuten leppoisasti, mutta nyt kun pari päivää poika oli oksennustaudista terve niin tuli räkätauti perään :X3:

Täällä huhuilen @mmmoi perään vielä!

17+1
 
Ai niin olihan tässä itselläkin vähän jotain meneillään. Eilen katsoin pöksyissä jo mutten ollut varma, mutta tänään ainakin oli valkovuodosa vähän haalean oranssia. Pitää käydä varmasti tutkituttamassa mahdolliset tulehdukset kun ei tässä vaiheessa kai pitäisi tuhruilla.
 
@Toiveikas81 toivottavasti tilanne ei mene pahemmaksi ja vauva kasvaa masussa vielä monta viikkoa. Yskimiskielto on kyllä ikävä jos flunssa painaa. Nimimerkki oli 2 viikon flunssa kk sitten ja vieläkin tulee yskänkohtauksia ja mulla niihin ei auta mikään. Sainkin tossa pari vinkkiä mitä munkin täytyy kyllä kokeilla.

@Mandala voihan tuhruilut. Kannattaahan se selvittää mistä johtuu noilla viikoilla jo. Mullaki taidettiin ottaa sillon alussa jotain tulehdus testejä mutta ne oli negoja. tosin ei oo nyt tullu mitään 7 viikon jälkeen.

@-dino ja @atvk87 mullakin on tänään ollu ihme tuikkailuita mahassa. Niinkin kauan ku edellisestä raskaudesta on nii en muista oliko sillon tässä vaiheessa tämmösiä tuikkailuita. Mut kaippa nää kaikki kuuluu vaan asiaan.

Kävin siis sillon torstaina siellä ultrassa nii siellä se pieni vilkutteli ja liikku vastaten 9+6 eli pari päivää oli edellä mitoissa nyt :love:
Np ultra aikakin tuli 4.1
 
Tyttö syntyi rv39+1 13.12 klo 03.02, 4010g, 49cm ja py 38cm. Vauvan kaksi sokeriarvoa tippui vähän rajojen alle, joka siis pitää olla yli 3, perjantai-iltapäivänä. Aloitettiin lisämaito ruiskulla 3h välein 20ml imetyksen lisäksi. Seuraavat arvot oli yli 3 ja kaksi viimeistä lauantaina 4.4 ja 6.3 eli tosi hyvin nousivat ja saatiin lopettaa heti lisämaidot. Kotiin päästiin lauantaina päivällä. Tosi hyvin lähtenyt arki kotona etenemään. Nännit nyt ihan sairaan kipeät imetyksestä, mutta hammasta purren eteenpäin ja toivottavasti pian tottuvat ja kipu helpottuu. Alle kirjoittelin vielä synnytyskertomuksen:

Me siis keskiviikko aamulla tultiin sairaalaan käynnistykseen. 9.30 laittoivat ballongin kypsyttelemään paikkoja. Oltiin pari tuntia sairaalassa ja lähdettiin sit viel kotiin, mut klo 14 lähdettiin takas kun supisteli sen verta tiheään/kipeästi vaikka se ei ollut vielä tippunut. Sairaalassa sit kätilö arveli sen tehneen tehtävänsä ja kipujen johtuvan siitä, että on jo laskeutunut niin alas. Sai sen helposti vetämällä pois. Mulla kun supistuksia edelleen tuli jonkun verran ni lääkäri päätti oottaa pari tuntia jos lähtisi etenemään itsestään. Näin ei käynyt.
Antoivat suun kautta cytotec-tabl. murusen klo 18 kypsyttelemään taas, kun kaulaa oli niin paljon, mut olin n.3cm auki.
4h siitä katto tilanteen, oli jonkun verran koko ajan ollut supistuksia, mut ei pahoja ja ajattelin et mitään ei oo tapahtunut. Et varmaan lääkitys jatkuu ja päästään nukkumaan muutamaksi tunniksi. Lääkäri totesi tilanteen olevan se, että 5cm auki ja kanava lyhentynyt. Puhkaisi kalvot klo 23.
Tästä alkoi tulla supistuksia tiheämmin ja kipeämmin heti. Menin tunniksi suihkuun pallon kanssa ja kivut vaan paheni. Laitettiin kipupiikki, mutta hetken odottelun jälkeen totesi mun olevan niin kipeä, että pyysi lääkärin laittaa epiduraalin. Siinä sit pikkuhiljaa mahalta kivut alko helpottaa, mut kipu ja paine siirtyi alapäähän, josta sit olin ihmeissään kun esikoisesta ei tällaista tunnetta ollut vaan epiduraalin jälkeen kaikki kipu katosi. Siinä sit vähän ennen kolmea sanoin miehelle, et mua oikeasti ponnistuttaa ja se tuntuu, että se vauva vaan tulee. Kätilö tuli tarkistaa tilannetta ja sanoi, että voit kokeilla rauhallisesti ponnistaa, vauva siellä laskeutuu kanavassa. Sit se jo soitteli paikalle toisen kätilön, että tää syntyy nyt kun puolipäätä jo ulkona. Pari ponnistusta ja hän oli syntynyt. Laskeskeli, että max. 6min ponnistusaika. Synnytin kyljelläni sellainen pähkinätyyny jalkojen välissä, toimi sit vissiin tosi hyvin mulle asentona.

Synnytys sujui paljon nopeammin kuin esikoisesta josta käynnistys kesti n.2,5vrk ja ponnistusvaihe silloin 1,5h. Nyt ei tullut repeämiä, pari nirhaumaa jotka ei vaadi mitään hoitoa. Olin niin kipeä esikoisesta tikkeineni niin on ihan outoa, kun nyt pystyy liikkumaan ja istumaan normaalisti. Jälkisupistukset nyt vähän särkevät mahalla, mut muuten tosi hyvä olo. Ihan tosi voittaja olo! Edellisen synnytyksen arvioin nro 2, nyt annoin 9 niin onhan noissa vähän eroa. Mutta mun synnytykset on nyt tässä, sen verran kivuliasta hommaa ja toki kaikki alkiot pakkasesta käytetty. Ja muutenkin meidän perhe on nyt täydellinen ja olen onnellinen kahden ihanan lapsen äiti:love:
 
OI onnea ihan älyttömästi @mmmoi :love::love: vaikuttaisi tosiaan siltä, että sait sen kaipaamasi korjaavan synnytyksen sittenkin, olen tosi onnellinen sun puolesta! :love: tosi hienoa, ettei ole paikat tosi kipeät myöskään. Sitä mäkin toivon tältä toiselta kerralta!

Mulla epiduraalista just ainoa tuntemus oli se järrrrrrrkyttävä paine alapäässä/peffassa. Siitä huomasin aina epiduraaliannoksen vaikutuksen olevan hiipumassa kun paine alkoi olla vaan kivuliaampi ja kivuliaampi. Sainkin sitä pari kertaa lisää sitten aina kun piti odotella vauvan laskeutumista vaikka olin ollut 10cm jo hyvän aikaa.

Mulla myös imetyksestä nännikipu hellitti samantien kun kotona maito nousi ja poika ei roikkunut tississä kiinni ihan koko ajan vaan nukkui ekaa kertaa maha täynnä varmaan suurimman osan vuorokaudesta parilla heräämisellä:LOL:

Ihanaa vauvakuplaa teidän perheelle :love: Jos kiinnostaa höpötellä lisää vauvajuttuja niin tuolla on se hoitovauvojen ketju myös ;)

ON. Soitin terveysasemalle niin lupasi konsultoida lääkäriä ja lääkäri laittaa omakantaan lausunnon ja mahdollisen lähetteen labroihin. Onneksi ei tarvitse mennä itse lääkärille.
 
@mmmoi onnea pienokaisesta! :love: hienoa että kaikki meni hyvin!

Hei te yskän kourissa taistelevat, ootteko testannu sitä pulloon hengittämistä?? Sitä ainakin astmaatikoille kovin suositellaan kun avasee keuhkorakkulat tehokkaasti, itse aattelin kokeilla seuraavan yskän koittaessa :)

Tänään oli neuvola käynti, kuunneltiin sydänäänet ja siellä ne jympsytti. Seulat puhtaat, molemmissa riskiarvo 1:100 000. Seuraava käynti onkin sitten 25.1 rakenneultra ja neuvola helmikuun alussa. Käydään silloin läpi enemmän siitä sokerirasituksesta ja sitten tehdään kelalle ilmotuksia ja jotain.
Nyt ollut haastava viikko väsymyksen ja migreenin kourissa. Neukkatäti sanoi suoraan että jos panadol ei tehoa niin sitten buranaa voi ottaa hyvillä mielin. Jos buranakaan ei auta iin lääkäriltä sit panacodia. Nyt vaan odotellaan jouöua. Äiti oli jo kuulemma vaavillekin joululahjan hommannut :ninja:

Rv 15+0
 
Ihan vaan tuun huteleen, että mulla taas autto hunaja tosi hyvin kun oli kuivaa yskää ja makuultaan yskitti hirveesti. Otin n. kaks teelusikkaa ennen nukkumaan menoa ( pesin hampaat sen jälkeen :D ) ja ei yskittäny enää yhtään! Harmittaa kun en aikasemmin tajunnu kokeilla.
 
Kiitos kaikille onnitteluista! Olin tänään äitiysneuvolan ensikäynnillä. Vielä ei mitään ihmeempää tutkittu, ei siis lähdetty ääniä vielä etsimään kun tänään vasta 8+1. Onko teillä monella muuten kotidoppler? Esikoista odottaessa jätin sen hankkimatta, kun ajattelin että se voisi lisätä stressiä, nyt en vielä tiedä miten aion tehdä.

@mmmoi , paljon onnea vauvasta! :love: Hienoa että synnytyskin meni hyvin. Ihanaa vauvakupla-aikaa teidän perheellenne!

@atvk87 graavikalasta: mun lääkäri oli ainakin pari vuotta sitten sitä mieltä, että itse suolattua, ihan tuoreena hankittua kalaa voi syödä (pitääpä perjantaina kysyä, onko mielipide muuttunut). Vakuumipakattuja juttuja pitää sen sijaan välttää. @-dino- , salmiakinkaipuu on mullakin mahtava. Se suositus taitaa olla aika ehdoton, ei siis ole mitään "sallittua määrää"? Varmaan jonkun satunnaisen salmiakkijätskin voisi syödä...

@Ismundo , on kyllä tuttua viime raskaudesta tuo huoli liikkeiden tuntumisesta. Tyttö oli ajoittain hyvinkin hiljaa, ja liikelaskentaa tein loppuraskaudesta useampaan kertaan. Ei siellä mitään hätää sitten loppujen lopuksi ollut, mutta kävihän se hermoille välillä.

@Toiveikas81 , oho, en olisi minäkään arvannut että tuossa vaiheessa voisi ihan vaivihkaa olla kohdunkaula lyhentynyt. Hyvä että asia tuli muussa yhteydessä esille! Muilla onneksi rohkaisevia kertomuksia ollut. Yskimiskielto kuulostaa hurjalta, minkäs teet jos tulee oikein armoton yskänpuuska... :eek: ei se aina ihan tahdonalaista ole. Mulla on myös meneillään sitkeä flunssa, jatkunut jo monta viikkoa, ja yskittää vähän väliä.

@love- , toivottavasti migreeniputki helpottaa pian. Tosiaan tossa tokassa trimesterissä se Burana joskus otettuna taitaa olla ok, mutta vikan trimesterin aikana sitä on parempi välttää kokonaan. Täsmälääkkeistä Imigran (sumatriptaani) on sallittu raskauden aikana. Itsellänikin on migreenitaustaa mutta olen siitä onnekas, että raskausaikana se on toistaiseksi jättänyt mut rauhaan.

Ihanat ultrakuulumiset @vipe1986 ! :love:

Toivottavasti @Mandala lla loppuu tuhrut pian eikä löydy mitään tulehdusta. Hyvä kyllä herkästi tässä tilanteessa tarkistaa!
 
Huomenta!
Täällä alkaa ehkä pikkuhiljaa pahoinvointi helpottamaan :)
Mutta ei se ilmeisesti auta kuin lähtä rintaliivi ja housu ostoksille :whistle: Tykkään korkeavyötäröisistä housuista ja ne alkaa tuntumaan jo pompula kiinnitykselläkin epämukavalta. Tänään ajattelin useamman viikon tauon jälkeen mennä treeneihin, saa nähdä kuinka jaksaa.

@atvk87 ja @Katti75 meille ainakin neuvolassa sanottiin että ne on nimenomaan ne vakuumipakatut joita pitää välttää. Mutta itse suolattu lohi käy kyllä. Sitä siis odotellessa!

@vipe1986 sekä @Katti75 onpa mukavaa kun on muitakin suurinpiirtein samassa vaiheessa :)

Meillä on NT-ultra tulossa 8.1

Ihanapa 9+3
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87

Yhteistyössä