Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

Meillä kun oli sen rs-viruksen aikaan ennen ja jälkeen muitakin tauteja niin tuntui että syömiset oli hunningolla pitkään. Pahimpina kipeyden päivinä söi tyyliin vähän Talk muruja ja rusinoita vaan, ja joku oreo keksi meni joskus. Kaikkea terveellistä ja normaalia sekä epäterveellistä mässyä tarjottiin mutta ei vaan syönyt, ruokapöydässäkäån ei kyllä
tullut moneen päivään istuttua, olisi ollut turhaa. Niitä muruja ja mitä muuta keksinkään oli pienissä kupeissa ympäri kämppää, jos vaan joku osuisi käteen ja suuhun joskus. Silloin ei oikeasti muutenkaan mehuista välittänyt niin ei ollut mitään keinoa suostutella juomaan reilummin nesteitä. Kämppä myös täynnä pillimukeja sun muita pulloja jossa vettä. Mutta silti annoin Floridal nestettä päivittäin ruiskulla, ettei vaan kuivu sen sairastelun lisäksi. Se oli semmoista jatkuvaa juoman tuputtamista että ahdisti oikein.
Mutta kumma juttu että niin huonolla ruokavaliolla ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta, oli kuitenkin ajoittain ihan pirteä ja leikkisä eikä mitenkään nälkiintynyt. On ne aikamoisia sissejä nuo pienet :love:

Onneksi @MyMa olette jo voiton puolella! on aivan varmasti ollut rankkaa, tulen itsekin varmasti muistamaan mokoman viruksen aiheuttaman ruljanssin kyllä todella pitkään.
 
Täältä tulis uusi keskustelija tälle palstalle. Ehkä jotku muistaa mut tuolta hoito ja plussaketjuista. Vihdoin ja viimein meillekkin onni suotiin ja ihana poika syntyi ystävänpäivänä 14.2. Lastahan me ollaan alettu toivomaan jo 2011 ja hoitoihin mentiin 2014. Monenlaista mutkaa ja yksi keskenmeno on matkalle sattunut mutta nyt ne pettymykset umohdettu.

Vauva arki vauvan kanssa on lähtenyt ihan mukavasti käyntiin mutta itsellä ollut kaikenlaista terveysongelmaa. Et oma vointi syönyt mielialaa jonkin verran.

En oo vielö tarkemmin tähän keskustelupalstaan tutustunut mutta tässä pikku hiljaa.
 
Tervetuloa tänne puolelle, @Toiveikas81 , ja lämpimät onnittelut pikku nyytistä! :love: Kertoilehan lisää vauva-arjestanne kun ehdit! :) Täältä varmasti löytyy vertaistukea ja vinkkejä, vaikka ihan just saman ikäisiä vauvoja ei muilla oliskaan. Kiva kuulla, että vauva-arki on lähtenyt hyvin rullaamaan - toivottavasti omat terveysongelmatkin on pian taakse jäänyttä elämää.

@MyMa , voi kamalaa noita teidän sairasteluja, voin vaan kuvitella miten rankkaa on seurata tuollaista sivusta. :( Mutta ihanaa jos pojan vointi alkaa jo olla parempi. Kyllähän nuo pikkuiset on melkoisia sissejä ja toipuvat myös yllättävän nopeasti sitten kun pahin vaihe on selätetty.

Meilläkin on jo melkein kuukauden ajan vuotanut nokka pojalla, mutta onneksi kuumetta tai muuta vakavampaa ei ole ollut. Vähän jo hirvittää tarhan aloitus syksyllä, että millaista sairastelukierrettä siitä sitten seuraa. :unsure:

@Mandala joko sulla on kohta äippäloma alkamassa, jopas aika rientää! :rolleyes: Kiitos päivähoitovinkistä, täytyypä pistää korvan taakse tulaveisuuden varalle! Varmasti toimiva juttu se että esikoinen saa jatkaa päikyssä sitten vauvan tultua, kun ei sitä pienen vauvan kanssa pysty touhuamaan niin paljon kuin mitä tuon ikäinen jo kaipaisi. (Siis mähän joskus ennen lapsen saamista vähän ihmettelin niitä, joiden isompi lapsi käy hoidossa vaikka äiti on vauvan kanssa kotona, mutta nyt kyllä ymmärrän ihan täysin. :D)

Meille ei kuulu ihmeempiä, paitsi että ollaan kohta lähdössä lomareissulle (meidän pojan eka ulkomaanmatka :geek:). Lennot vähän jännittää, mutta onhan niistä kaikki muutkin selvinneet joten eiköhän mekin! :p
 
Pikainen moikka täältäkin, pitkästä aikaa! Olen aina välillä käynyt kurkkailemassa mitä muille kuuluu, mutta en ole ehtinyt kirjoitella omia kuulumisia.

Meillä menee oikein hyvin. Tyttö on söpö ja hauska ja ihana ja oppii joka päivä jotain uutta. Kävelee jo kovaa vauhtia, kiipeilee ja sanoo muutaman sanankin. Syömiset sujuu hyvin, kaikki menee alas, eikä me vanhemmatkaan enää niin jännitetä ruokaan tulehtumista :D. Nukkumisen kanssa on välillä helpompaa ja välillä haasteellisempaa, varsinainen aamuvirkku on nimittäin tämä meidän typykkä... @marrasmai meillä myös herätään erittäin aikaisin, viiden kuuden maissa useimmiten, ja olen nyt ruvennut ajattelemaan, että tämä ei ehkä olekaan vaihe, vaan meidän lapsen sisäinen kello o_O. No, ehkä sitten teininä uni maistuu pidempään...

Flunssaa oli täälläkin, kuumeen kera, mutta meni muutamassa päivässä ohi. Voin vain kuvitella, kun pelkkä flunssakin oli aikamoista kärsimystä, millaista rs-virusten ja norojen kanssa on mahtanut olla :eek:.

Olikos täällä muut vielä töihin palanneet? Mä oon tehnyt nyt vuodenvaihteesta noin kolmepäiväistä työviikkoa, ja hyvin on työt maistuneet. Mies on kotona yhden päivän viikossa, ja parina päivänä lapsi on isovanhemmilla hoidossa. Laitettiin just päivähoitohakemus vetämään elokuun alusta alkaen, mutta meidän alueella on niin huono tilanne, että saas nähdä kuinka käy.

Menkoista ja ehnäisystä on ollut puhetta. Mulla alkoi menkat 7 kk synnytyksen jälkeen ja pitkään olin ilman mitään ehkäisyä. Nyt oli pakko aloittaa minipillerit endometrioosioireiden takia, vaikka en millään tahtoisi käyttää hormonaalista ehkäisyä, kun en ehkäisyä ihan varsinaisesti tarttis. Mutta en ole keksinyt parempaakaan vaihtoehtoa. Oliko täällä muita endosta kärsiviä? Miten ootte ratkaissut asian?

Me muuten jatkettiin juuri alkioiden pakastussopimusta, vaikka ollaan lähes varmoja, ettei yritetä enää toista. Mutta jotenkin on aika iso päätös heittää ne alkiot vaan roskiin! En nyt muista millaisia suunnitelmia teillä kaikilla muilla oli? Oliko useimmilla toiveissa toinen/useampi lapsi? Meillä on jotenkin hyvin vahva tunne, että meidän perhe on nyt kokonainen, eikä meillä alunperinkään ollut toivetta kuin yhdestä lapsesta. (Nuorempana toki haaveilin useammasta, mutta silloin en arvannut, että ensimmäinen tulee vasta nelikymppisenä...)

Yritän taas käydä täällä vähän useammin lueskelemassa ja ennen kaikkea kirjoittelemassa. On tää vaan ihan paras vertaistukiryhmä.

Voikaa hyvin ja aurinkoista kevään jatkoa!

Kesis ja Pikkuinen 1 v 4 kk
 
@Toiveikas81 lämpimästi tervetuloa ja onnea ihanasta ystävänpäivälahjasta:love:Tää palsta on mulla ainakin toiminut eniten "vauvapalstana" kun en ole liittynyt mihinkään helmikuiset- tai vauva2018-ryhmiin. En ylipäätään jaa lapsen asioita someen ja en oikein koe omakseni sitä, että omalla nimellä FB:ssä kirjoittelisin ja kyselisin lapseni juttuja. Tai no imetyksen tuen ryhmässä joskus jotain kirjoittelen, mutta se on mielestäni vähän eri asia. Niin ja tietty se noissa muissa ryhmissä eniten vaivaa, kun toiset on tulleet niin helposti raskaaksi:D

@Kesäheinä-78 onpa mukava kuulla teidänkin kuulumisia pitkästä aikaa! ❤ Oon miettinytkin, että jätitkö palstailun kokonaan, kun tyttö täytti vuoden. Ihanalta kuulostaa tuo tytön kehitys ja jo sanojakin tulee, voi ihana :love: meillä ei kyllä vielä sanota mitään järkevää, ihan vääväävää-linjalla mennään:LOL:

Ja mukava kuulla, että teillä on seesteinen olo yhden lapsen kanssa. En mäkään osaisi laittaa alkioita pois, jos niitä jäisi. Meillä vielä 1-2 lasta toiveissa ja 7 alkiota jäljellä. Varasin muuten juuri huhtikuun lopulle ajan klinikalle seuraavaa suunnittelemaan, jaiks! :) Harmi vaan että meidän hoitava lääkäri oli lähtenyt pois(n) Olen muillakin lääkäreillä sielä käynyt (jossain väliultrassa tms) ja hekin ihan ok. Lähinnä vaan vähä sellainen ajatus, että kun tämän meidän lapsen sai onnistumaan tietty lääkäri, niin olisi ollut kiva mennä samalle. Mutta ei mahda mitään.

Meillä vihdoin sairastelut takanapäin, tai koputetaan puuta... Lähdetään pienelle ulkomaanmatkalle ensi viikolla, ahh ihanaa!

Mitenkä muuten menee @lullaby @Siida ja @kiuski, teistä ei ainakaan ole nyt hetkeen kuulunut? :rolleyes:

MyMa ja poika 1v 1kk
 
Toiveikas81 onnea vauvasta! :love:

Kesäheinä-78 mukava kuulla, että teidän arki menee mukavasti ja tosi suloiselta kyllä kuulostaa teidän pikkuinen :love:

Mulla on vauvan syntymän jälkeen ollut vahva ajatus, että yksi lapsi riittää ja olemme kokonainen ja täydellinen perhe näinkin. Aikaisemmin olin kyllä haaveillu kahdesta lapsesta, mutta jostain syystä mieli on ainakin tällä hetkellä eri. Meillä on pakkasessa vain yksi blasto, tosin PGS tutkittu eli hyvä sellainen. En kyllä halua sitä poisheitettäväksi vielä vuosiin, jos vauvan kasvaessa isommaksi haluammekin yrittää toista. Toisaalta ahdistaa, jos taas mennään hoitoihin ja hoidot ei meinaa tuottaa ollenkaan tulosta. Mutta ei se varmaan tulis kyllä olemaan läheskään yhtä raskasta ku ekan lapsen yritys. Yksi ihanuus kerran on jo olemassa :love:

MyMa rankalta kyllä kuulostaa nuo teidän sairastelut. Samoin marrasmain. Mutta hyvä, että taudit näyttää vihdoin olevan ohi (y)

Roxanne ikävää, että sielläkin on ollut nuhaa jo pidempään. Toivottavasti on mennyt tai ainakin menossa pian ohi.

Hope uskomattoman hyvä unikoulukokemus teillä, hienoa :)Toivottavasti yöt on jatkunutkin noin. Me ei olla ainakaan vielä kokeiltu unikoulua ku ollaan jaksettu ilmankin. Mutta jos se noin helposti voi sujua nii houkuttais kyllä kokeilla viikonloppuna tai miehen loman aikana. Mutta taitaa olla aika harvinaista noin nopea edistyminen.

Meillä on menny ihan mukavasti. Yöt on taas menny paremmin keskimäärin 2-3 heräämisellä imetyksineen ja poika kehittyy silmissä. Tässä reilun viikon sisään se on oppinu konttaamaan ja ny nousee jatkuvasti tukea vasten seisomaan. Kerran otti jo pari askeltakin kirjahylly apunaan. On ne ihmeellisiä nuo pikku ihmiset. Ja poika on niin ihanan iloinen ja nauravainen :love:

maljakko ja poika 10 kk
 
Pikainen katseluvinkki: Areenassa on lapsettomuudesta kertova draamakomedia Toisen kanssa. Krista Kosonen ja Mikko Leppilampi. Yhden jakson katoin ja vaikuttaa hauskalta! Ivf tällä pariskunnalla menossa ja sukujuhlissa annetaan vinkkejä, missä asennossa onnistais parhaiten :D

Vähän surkuhupaisaa tietty, mua kiinnostaa ainakin silti katsella tän lapsettomuusteeman ympärillä pyöriviä ohjelmia. Näköjään enää 4 päivää katseluaikaa jäljellä ainakin ekan jakson kohdalla.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Moi, kaikille!
MyMa, onpa ihanaa että sairastelut teillä nyt selätetty. Meilläkin hampaiden puhkeaminen aiheuttanut larygnittiä ja kovaa yskää kummallekin. Onneksi pääsääntöisesti kotikonstein selvitty.

Kesäheinä, oli mukava kuulla kuulumisia. Teillä on kyllä reipas pikkuneiti siellä...aika hurjan aikaisin siellä kyllä heräilään!!

Toiveikas, Tervetuloa kirjoittelemaan jja mukava oli lukea teidänkin kuulumisia. Onnea paljon pikkusesta❤
Mutta, tosi harmi, jos sulla ollut terveyden kanssa ongelmua. Se kyllä syö vauva-arjen parhaimman terän pois. Toivottavasti tilanne pian helpottuu. Synnytyksestä on vielä lyhyt aika. Kovasti tsemppiä!!

Mandala, kohta sinä oot jo äitiyslomalla. Mihin tää aika menee!!!
Nauti ja kaikkea hyvää loppumetreille❤Kohta teillä on siellä ihan erilainen tilanne, kun pikkuinen syntyy.
Arki muuttuu paljon!
Yhden kanssa on huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa tehdä kaikkee ja kulkea.
Minä en tosin tiiä mitä se on kahden kanssa, mutta kolmen kanssa joutuu jo oikeesti hommin:LOL:
Sisarukset on toisilleen kyllä valtava rikkaus, sen on nyt konkreettisesti huomannut. Enkä tällä tarkoita, etteikö yhden lapsen perhe olisi täydellinen ja kokonainen sellaisenaan. On todellakin! Mutta, kun ärsyttää ja harmittaa ja väsyttää, niin saan ihan hirveesti itse voimaa siitä kun näen miten tärkeitä nämä ovat toisilleen.

Joku teistä kyselikin, mitä meille kuuluu❤ Meille kuuluu hyvää.
Onhan nää kyllä nyt niin syötävän ihanassa lässä. Isosisko on päässyt pahimmasta mustasukkaisuudesta ja kaikki kolme leikkivät esikoisen huoneessa pitkiä aikoja. Joku teistä taisi kysyäkin, että kuinka esikoinen on ottanu vastaan kaksoset. Hyvin on ottanut:love:
Paljon paremmin kuin etukäteen ajateltiin. Oli mustis, mutta se lähinnä kohdistui meihin isään ja äitiin, esim housuun lirauttelua, jolla haki huomioita ja ilmeni muitakin ei toivottuja juttuja. Mutta, nyt on kyllä niin ihana vaihe kaikilla mussukoilla menossa.
Meiän pikku neiti on vaan aika sähäkkä luonteinen tapaus. Tyttö nimittäin ottaa hammaskaluston apuun, jos ei jotain periksi saa, tai mikä pahinta jos viedään lelu kädestä:whistle:, silloin purraan!!!
On kyllä jotenkin huvittavaa ja kauheetakin, kuinka aikaisin on tullut kuvioon tappelut kaksosten välillä. Esikoinen ei kyllä tajunnut tommosista asioista mitään vielä tuossa iässä ja näillä alkoi eka kahinat jo 8kk paikkeilla:whistle:
Ihan tosissaan saa väliillä vahtia ja kieltää. Nyt on tosin hampaita tulossa, niin luulen että silläkin osuutta asiaan.

Yöt menee hyvin. Tyttö on nukkunut jo kaun töydelliset yöt.
Poika välillä heräilee enempi tai vähempi, mutta onneksi on niitäkin öitä, että herää vain kerran.
Ainahan vois olla enemmän aikaa itelle ja parisuhteelle ja esikoiselle yms, mutta silti koen, että meillä on mennyt ihan mukavasti. Onhan tää rankkaa välillä ja harmittaakin kun omat tekemiset on ollu aika rajoitettuja, mutta hyvin paljon kaikki kaikki on itsestäkin kiinni. Edelleenkään en oo saanut hommattua hoitoapua kunnalta, jota helposti saisin. Aina aion ja aion ja huomaan, että viikot menee, enkä saa soitettua. Tekisi kyllä niin hyvää päästä miehen kanssa edes juoksulenkille kaksin, tai vaikka käydä syömässä, tai jotain. Eikä nää asiat pelkästään ole vain elämäntilanteesta kiinni. Helposti sitä sen tekosyyn taakse kyllä itekki sujahtaa.

Meiän pikkuset konttaa molemmat, mutta poika etenee mieluummin ryömimällä. Pääsee näin vielä nopeemmin, eli harjoittelu asteella konttaaminen. Kummatkin nousee polviseisontsan ja pääsee itse istumaan ja istumasta pois. Tyttö menee kehityksessä jonkin verran edellä, mennyt ihan vauvasta saakka. Sanoo "äiti"
Poika on kyllä semmonen rauhallinen möllöttelijä söpöilijä. Tykkää kovasti haleista, pusuista, kutituksista, rutistuksista ja piiloleikeistä. Jää mennen tullen kakkoseksi kun neito on puolet nopeempi:ROFLMAO::love: poika sanoo kakka, äiti, böö kun piiloleikkiä leikitään, ja sanoo pa-pa ku näkee pallon. Ihan pallohullu ja kaikki koneet kiinostaa, varsinkin mikro:LOL:
Tyttö taas enemmän menijä tyyppiä. Ei juuri sylissä viihdy ja halittelutkin on asenteella, "riittää jo, kyynärkäsi väli, kiiitos" Hän konttaa hirveetä vauhtia ja koko ajan hääräilee jotain.

Tämmöstä tänne, ei mitään sen ihmeempää. Mukavaa arkea ja pahimmilta taudeilta vältytty ONNEKSI.

Ihania kevätpäiviä teille kaikille! Roxannelle ja Mandalalle onnellista odotusta.
 
Viimeksi muokattu:
@MyMa Ihanaa kun sielläkin alkaa sairastelu helpottamaan. Ja kiitos katseluvinkistä! Tuli ahmittua koko kausi muutamassa päivässä, tyttö nukkuu aamutorkut mun kainalossa niin siinä ehtii just yhen jakson aina kattoo :D

Kiva kuulla @Siida teistäkin taas, hauskaa miten erilaisia kaksoset voivat olla jo mahasta lähtien. Miten ihmeessä pysyt kahden konttaavan vauvelin perässä? :LOL:

Ja @Mandala lla ei enää pitkälti äippälomaan, ihan hurjaa miten aika voi mennä niin nopeasti! :eek: Mun hyvälle kaverille synty just tänään toinen lapsi, kieltämättä tuli itsellekin siitä vähän sellainen mitäpä jos mekin -fiilis :rolleyes:

Meilläkin aletaan olla taudista toivuttu ja ruokahalu on jo oikein hyvä. Neuvola meillä oli 8kk ja 3vko iässä kun siirty taudin takia, eipä mennyt vieläkään ihan edes 7kg rikki. Pieni tuo on, en tajua miksei paino nouse enempää vaikka syö paljon. Voi siis vetää lounaaksi esim. palan lohta, kaksi perunaa ja kokonaisen porkkanan. On kyllä tosi aktiivinen eikä oikeastaan ikinä paikallaan, joten kaipa se kulutus on vaan niin suurta. Enää enempää öljyä en kehtaa ruokaankaan lisätä :ninja:
Saatiin tänään hyviä uutisia kardiologilta, tytön edellinen holter näytti niin hyvältä, että voidaan ruveta hiljalleen ajamaan lääkkeitä alas. Ihanaa!
Käytiin tänään ekaa kertaa täällä Suomalaisen kirkon vauvamuskarissa, olipahan vaan kiva jutella toisten suomimammojen kanssa ja tyttökin tykkäsi hirveästi.

Unet meillä vielä vähän vaihtelevat, välillä heräilee paljon ja on pakko ottaa meidän väliin nukkumaan aamyöstä. Mutta siis vihdoin saatiin hankittua se sivuvaunu-pinnis!

Mukavaa takatalvea kaikille! :confused::p

Marrasmai ja pirpana kohta 9kk
 
Kiva taas lukea kaikkien teidän kuulumisia! :) @Siida , teillä kyllä riittää menoa ja meininkiä, mutta kiva kuulla että arki sujuu hyvin ja esikoinenkin on ottanut pikkuiset noin hyvin vastaan. :love: Puremisesta tuli mieleen että meillä kans oli jossain vaiheessa vaihe, jolloin purukalustoa testattiin oikein urakalla. :rolleyes: Nyt se on onneksi aika paljon vähentynyt, mutta vieläkin poitsu saattaa purra jos esim. haetaan pois jostain kielletystä paikasta jonne on salaa hiipinyt.

@marrasmai , onpas ihanaa että voitte ruveta ajamaan alas lääkkeitä! (y) Kaloreiden kulutus kasvaa kyllä hurjaa vauhtia siinä vaiheessa kun lähdetään liikkeelle ja touhutaan kaikki valveillaoloaika, joten hitaampi painonnousu voi selittyä ihan sillä.

Me oltiin hiljattain ulkomaanreissulla, joka sujui oikein hyvin. Lentoja jännitin kyllä ja aika stressaavia ne olikin, kun piti viihdyttää ja pidellä paikallaan tuota touhottajaa, joka ei tietenkään suostunut nukkumaan kuin ihan ministi, vaikka olis periaatteessa ollut päikkäriaika. Mutta kun perille päästiin niin kaikki meni hienosti: poika nautti suuresti lämmöstä ja auringosta, uusista maisemista ja saamastaan huomiosta. :) Buffetissa veteli hyvällä ruokahalulla kaikkea mahdollista - ainoastaan mustekala ei mennyt alas yrityksistä huolimatta kun oli niin pahuksen sitkeää. :ROFLMAO: Toivottavasti teilläkin @MyMa sujui reissu hyvin!

Muutenkin meillä menee mukavasti. Poika on loputtoman utelias, iloinen ja sosiaalinen, mutta omaa tahtoakin löytyy. Kävelee ja juoksentelee jo kovaa vauhtia. Ymmärrettävää puhetta ei vielä kovin paljon tule mutta muunlaista ääntä ja älämölöä sitäkin enemmän. :LOL:

@Kesäheinä-78 kyseli töihinpaluusta, mun olis tarkoitus palata duuniin kesän jälkeen. Pieni takaportti on tosin vielä olemassa, sillä mun tarvitsee ilmoittaa töihin jatkosta vasta toukokuun lopulla. Nyt kun elokuu lähestyy jo hurjaa vauhtia, käy kieltämättä toisinaan mielessä, että mitäpä jos sittenkin jatkaisi vielä hoitovapaata... :whistle: Mutta kyllä mä todennäköisesti syksyllä töihin palaan. Oon tosin ajatellut tehdä ainakin alkuun nelipäiväistä työviikkoa, joten on sitten edes vähän pehmeämpi lasku työelämään tiedossa. Mä olin joskus vuodenvaihteen tienoilla jo vähän kyllästynyt kotona olemiseen, mutta jotenkin nyt kevään tultua oon taas enempi nauttinut tästä, kun on voinut olla enemmän ulkona ja puuhailla kaikenlaista valoisaan aikaan. Minkäslaisia töihinpaluusuunnitelmia teillä muilla on?

Roxanne ja pikkujäbä 1 v 4 kk
 
@Roxanne kyselit töihinpaluusta. Mulla on myös sama, että kesän jälkeen olen palaamassa töihin. Sitten mies jää vielä loppuvuodeksi kotiin hoitovapaalle, ja lapsi menee sitten vuoden alusta hoitoon. Mullakin tulee vähän ajoittain ja kausittain kyllästymistä kotona olemiseen, tai ehkä ennemminkin töissä olemattomuuteen. Mitenkähän sen nyt selittäisi. Ehkä vähän kaipuu töihin noin yleisesti. Mulla olisi mahdollisesti työpaikan vaihto edessä, eli en välittäisi mennä enää vanhaan paikkaan. Työnhaku se vaan on ihan älyttömän stressaavaa:D

Kun täällä on nyt vähän hiljaista, niin omanapailen lisää: kävin tänään suunnittelukäynnillä klinikalla alkionsiirtoa varten. Munasarjat täydessä talviunessa, täynnä rakkuloita (PCO siis) ja kohdun limis huikeat 1,1mm:confused: Mennään täysin samalla kaavalla kuin viimeksi. Syön nyt munisten herättelyksi ensin 3kk Novofemia (estradioli+progestiini), ja sitten jos ja kun siellä on jotain toimintaa, niin zumenonilla ja lugeilla limakalvo kuntoon siirtoa varten. Itse PAS ajoittuu elokuulle klinikan kesätauon jälkeen. Tosi hyvä fiilis nyt, kun pääsee eteenpäin. Ja mukavan konkreettista, että joka päivä saa ottaa jonkun tabun eikä tarvi vain odotella :)

Niin ja muoks. meillä 7 alkiota pakkasessa.

MyMa ja poju 1v 2kk ja lempeä haave seuraavasta:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne ja atvk87
Oliko teillä MyMa imetys loppunut jo? Sori en muista.. ja miksi toi munisten herättely? Ovuloitko luomusti. Meillä tää pikku kakkosen pas tehtiin bemfolalla ovis ja sit perus luget yms. Mulla myös pco, parit menkat kerkes tulla ennen siirtoa mutta ei siis säännölleen. Ihan siis mielenkiinnosta kyselen, kun tarkotus ois kolmosta ruveta yrittään syksyllä kunhan oon imetyksen saanu lopetettua :)

Nyt käy tissillä 1-2 kertaa päivällä ja sama yöllä :unsure: edistystä kuitenkin. En vaan tiedä pitääkö olla joku tietty aika imetyksen loputtua, että voi alkion siirtää. Meillä on 3 huurunenää vielä, en muista kuinka hyvänlaatusia.

Meillä tautikierre jatkuu (n) siksi en oo jaksanu kirjotella..
 
@Caro87 joo ei se mitään, ei millään voi muistaa kaikkien stooreja :D mulla ei tuu luomusti menkkoja eikä ovulaatiotakaan tietty (jo useampi vuosi näin). Munasarjat on siis kuin vaihdevuosissa. Eli mulle käynnistellään tällä kiertoa, ja sais mennä se pari limakalvon uusiutumista ennen kuin varsinaisesti aloitetaan. Jos olis luomu menkat edes jotenkin, niin pari kiertoa niissäkin pidetään imetyksen jälkeen ainakin mun klinikalla. Lopetin helmikuussa imetyksen tätä varten juurikin.

Mulla ekassa ivf:ssä yritettiin ovulaation induktiolla saada kiertoa aikaan (en nyt muista mikä lääke, mutta bemfola se ei ollut) mutta ei tullut minkäänlaista vastetta. Mulla päädiagnoosi on anovulaatio eli ovuloimattomuus, jonka taustasyynä on PCO.
 
MyMa, mullakaan ei ennen esikoista pillereiden jälkeen toiminut kierto ollenkaan.aina käynnistelty primoluteilla. Raskauden jälkeen vissiin kroppa toimi paremmin, kun tuli jopa parit luomu menkat vaikka useempi kuukausi oli niissä väliä. Passia varten käynnistin vuodon primoilla kun en halunnu montaa kuukautta odotella. Nyt ei oo menkkoja ollut, kun imettäny niin paljon edelleen.. pitää mun polilta kans kysellä miten siellä toimitaan, mielellään haluais hoitoihin mahd pian kun raskuden jälkeen on tähän asti ainakin hyvin onnistunut. Mulla saadaan pistoksilla ovulaatio, tai ainakin saatiin, mutta aina lähtee useempi folli kypsymään ja riskinä että tulee ihan ivf stimulaatio. Kerran on passia yritetty pelkästään limakalvoo kasvattamalla, mutta mulla ei limis estrogeenillä kasvanut yli 6mm.
 
@MyMa, kiva kuulla et teilläkin PAS lähestyy! Eikö toi olekin aika kiva vaihe, kun tietää että rattaat on saatu pyörimään mutta vielä ei tartte jännittää ja piinailla? :sneaky: Meilläkin ollut sama vaihe nyt hetken paitsi että vähän nopeemmalla aikataululla mennään, alkionsiirto tulossa tähän just alkaneeseen kiertoon. :rolleyes:

Jännä muuten et meidän klinikalla ei annettu mitään "varoaikaa" imetyksen lopetuksen jälkeen, sanottiin vaan että imetys täytyy lopettaa ennen siirtoa. Mä lopetin imetyksen joulukuussa ja siitä heti seuraavassa kierrossa tammikuussa oli PAS (siitä kylläkin nega mutta en usko että tulos olis ollut toinen vaikka oltaiskin pidempään odoteltu). Mulla ei tosin ole PCO:ta ja menkat oli alkaneet jo edellisenä kesänä, vaikka silloin vielä imetin monta kertaa vuorokaudessa, joten en tiedä oliko sillä merkitystä.

@Caro87 kurjaa että teillä sairastellaan, tsemppiä ja pikaista toipumista! Meillä kans paha räkätauti pojalla, edellinen oli kuukausi sitten... :oops:
 
Valistakaa tietämätöntä, miks se imetys pitää lopettaa ennen PASia? o_O Kun tuleehan moni raskaaksi imettäessä ja jopa imettää läpi raskauden.

Ja toinen kysymys, onko kellään muulla limailu lisääntyny raskauden jälkeen? Mulla siis vasta kolmas kierto menossa tytön syntymän jälkeen, mutta joka kierrossa ovislimailu alkanu heti menkkojen loputtua ja jatkunu kaks viikkoa putkeen. Ja anteeks TMI mut sitä limaa on siis ihan hullun paljon. Että jos siitä pitäis oviksen ajankohta päätellä niin vaikeeta olis :D
 
@Caro87 mä muistelinkin että sulla ja mulla on monelta osin aika samanlainen taustaongelma. Mulla ei tullut mitään vastetta clomifenillä, eikä myöskään letrotsolilla, jota käytetään ilmeisesti niillä joilla clomit ei auta. Muistan ne alkupään käynnitkin, kun lääkäri sanoi että "täällä munasarjoissa ei ole tapahtunut mitään". Eli se homma ei vaan mulla jostain syystä wörki. Ja omaa kiertoa ei ole mulla herännyt raskauden jälkeenkään eikä siitä edes mitään viitettä, kun limis oli tosiaan se 1mm.

@Roxanne ihan samat ajatukset, että tää on just oikeastaan ihan kiva vaihe :cool: Mukavan konkreettista, mutta tosiaan se inha piinaaminen vasta vähän myöhemmin. Toisaalta tekisi mieli mennä rytinällä eteenpäin... Tosiaan eroja näyttää olevan imetyksen suhteen, mäkin jo aiemmin ihmettelin että kas kun sulla ei imetyksestä pitänyt olla pidempää aikaa. Toisaalta, kun sulla kerran kierto oli jo luomusti käynnistynyt, niin limakalvo on jo useasti paksuuntunut ja uusiutunut jne, joten mikä jottei suoraan siirtoon. Mulle lääkäri eilen juuri sitä selitti, että kun limis on ihan olematon, niin sitä ei voida tosta noin vaan "humauttaa" paksummaksi lugeilla ja zumenonilla. Eli siksi juuri tämä vähän pidempi herättely. Sanoi vielä, että 2kk ei riitä, vaan hänen kokemuksella 3kk on minimi. Viimeksi söin muistaakseni saman satsin 3kk ennen siirtoa.

Ja @marrasmai ilmeisesti tuo imetyksen lopetus on siksi, että imetyksen tuottama prolaktiini saattaisi estää alkion kiinnittymistä (vaikka tosiaan, kyllähän sitä raskaaksi voi tulla imettäessäkin, mutta todennäköisyys olisi huonompi?). Ja imettäessä useimmiten estrogeenitaso on matalalla, en osaa sanoa millaiset hormonitasot on, jos menkat silti alkaa imetyksestä huolimatta. Tää on mun käsitys asiasta. Ja tuohon lima-asiaan en osaa sanoa mitään, sori :D

MyMa
 
@marrasmai , kuten @MyMa tossa jo selittikin niin imetys tosiaan voi heikentää raskautumisen mahdollisuuksia vaikka kyllähän se joillain silti onnistuu. Ja hoidoissa tietty pyritään siihen että tilanne ois kaikin puolin optimaalinen. Toinen syy, joka mulle mainittiin, on PAS:seissa käytetyt lääkkeet. Meillä esim. on alkukierrossa käytössä Letrot, joita ei saa imetysaikana käyttää.

Limailuista: hep, täällä oli ihan sama juttu silloin kun kierto käynnistyi ja vielä imetin. :D Mut mulla kyllä tilanne tasaantui normaaliksi vähitellen sitten kun lopetin imetyksen. Ihmetyttää kyllä vieläkin, sillä mä oon aina kuvitellut että imetys aiheuttais pikemminkin kuivuutta mutta mulla meni kyllä ihan päinvastoin! :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai ja MyMa
Kiitos imetysvastauksista! Mullakin olisi kova hinku kesällä tai syksyllä toista yrittämään, mutta toisaalta en millään raaskisi vielä imetystä lopetella. Täytyy miettiä vielä ja konsultoida klinikkaa, meillähän on se erikoinen tilanne että pakkasessa on yksi alkio omilla soluilla ja kaksi lahjasiittiöillä. No, ainakaan ehkäisystä ei tarvitse huolehtia öö enää koskaan :X3:

Meillä on nyt viikon alussa opittu ihan kunnolla ryömimään! :) Innoissaan heittelee itselleen palloa ja ryömii sen perässä. Vappuna ihmeteltiin kun niin hyvin viihty ruokapöydän alla kunnes huomattiin että siellä se tyytyväisenä mutusteli munkeista varisseita sokerimuruja :ROFLMAO:
Samaan syssyyn oppi nousemaan tukea vasten seisomaan, mutta ryömiminen on toistaiseksi vähän vielä kiinnostavampaa.

En muista mainitsinko jo täällä, mutta saadaan lopettaa toinen tytön lääkkeistä, jee!

marrasmai ja pirpana kohta 10kk
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne ja atvk87
@marrasmai mulla oli samoja ajatuksia imetyksestä, että tuntui kurjalta lopettaa siksi, että pääsisi yrittämään toista. Lopetin sitten kun poika oli tasan vuoden. Nyt kun mulla menee se ainakin 3kk ennen kuin pääsee siirtoon (ja 2kk odotin imetyksen lop. jälkeen suunnitteluun menoa), niin nyt jälkeenpäin tuntuu että oli ihan oikea päätös lopettaa imetys. Se 1v oli mun tavoite alun alkaenkin, siihen päälle muu olisi ollut plussaa:) kun ei sitä nuoremmaksikaan enää tule, ja me haluttaisiin yrittää vielä kahta lasta tämän esikoisen jälkeen.

Onneksi teilläkin on vielä usempi alkio jäljellä (y) Ja miten aika menee, tuntuu kuin ihan justiinsa oltaisiin täällä palstalla teidän tytön alkumetrejä jännäilty. Ja nyt siellä jo ryömitään:love: Upeaa, että lääkitystä pystyy vähentämään!

Niin ja vielä siitä limailusta:D nyt kun oon tota estrogeeniä käytättänyt pari vkoa, niin huomaa että elämäkin alkaa luistaa paremmin :ROFLMAO: ja libidokin alkaa vihdoin ja viimein taas löytyä. On ollut meinaan aika, krhm, rauhallinen talvi kun hormonitasot olleet ihan maissa:eek:

Muutamia uusia vauvojakin on jo tuonne naapuriketjuun ilmestynyt, toivottavasti siirtyvät tänne puolelle:) Palstakonkari @Mandala pääsee jo toistamiseen tänne vauvaketjuun ;)

Meillä ei oikein mitään ihmeellistä. Poika mennä viipottaa juosten joka paikkaan, pömppömaha pystyssä kädet viuhtoen:love: :D Ulkona tykkäisi olla ihan koko ajan, aina tulee surku kun liukumäki ja keinu pitää jättää taakse ja tulla sisälle :cool:

MyMa ja poju 1v 2kk
 
@marrasmai , ihanaa että sielläkin jo noin kova meno päällä! :D Meidän poitsu liikkui kans pitkän aikaa ryömimällä, luulin jo että konttaus jäisi kokonaan välistä kun nousi jo pystyynkin ennen sitä, mutta ehti siinä sitten lyhyt konttailuvaihekin olla ennen kuin lähti kävelemään vähän päälle vuoden iässä. Niin ja mahtavaa että saatte lopettaa toisen lääkkeen! (y)

@MyMa tutulta kuulostaa teidän meininki! :) Meillä kans sama juttu että huuto tulee kun pitäis lähteä pihalta sisälle. Ylipäätään meillä on nyt ollut vähän sellainen kiukkupylly-vaihe, hermo menee tosi nopeasti jos joku juttu ei heti onnistu tai ei saa tehdä jotain mitä haluaisi. Sitten huudetaan ja kieritään lattialla. :ROFLMAO::censored: Eikös uhmaiän pitänyt alkaa vasta lähemmäs 2-veenä, sitä odotellessa... :whistle:

Mutta on kyllä huikeaa seurata pikkuisen kehitystä ja sitä, miten paljon hän jo ymmärtää asioita. :geek::love: Tuo esim. pyynnöstä tavaroita, käy sytyttämässä/sammuttamassa valot jne. Ja yrittää kovasti matkia aikuisten touhuja. :giggle:

@Mandala n vauvakuulumisia täälläkin odotellaan, kertoilehan miten siellä menee pikku pötkön kanssa kun ehdit. :love::love:

Roxanne ja pikku touhottaja kohta 1,5 v.
 
Vauvakuplasta moi! Oikein rattoisasti lähtenyt käyntiin kaikin puolin. Osastolla jouduttiin olemaan yksi ylimääräinen yö kun JUST kotiinlähtöä edeltävä verensokerimittaus oli tippunut alle sallitun rajan ja jouduttiin antamaan sokerigeeliä ja lisämaitoa 3h välein. Jo heti ekasta sokeritestistä lähtien arvot nousi nousemistaan niin ei ollut sitten epäilystäkään etteikö kolmantena päivänä päästäis kotiin. Bilirubiinitkin oli onneksi hyvät. Maito ehti nousta jo sitten lähtöpäivänä onneksi ja jätin omin nokkineni lisämaidot antamatta kotona kun tyttö on tissillä 15min-2h välein omaehtoisesti ympäri vuorokauden. Suositeltiin siis lisämaitoa antaa painokontrolliin asti. Mutta siellä onneksi todettiin painon alkaneen jo nousta niin en saanut noottia lisämaidon antamattomuudesta.
On kyllä kaikin puolin niiiiin erilaista nyt. Toki vaikuttaa se, että alapää ei ole yhtä tikeillä ja kipeä (ei epparia tällä kertaa), ei ole sitä inhottavaa pissan pidätysongelmaa mitä viimeksi ja tietty kun toinen lapsi niin ei ole aivan yhtä varpaisillaan kaikesta. Siihen päälle vielä tuollainen pieni kirppu mikä on toistaiseksi ollut tyytyväistä sorttia niin on kyllä ollut oikein leppoisa vauvakupla. Ei sitä edes oikein meinaa muistaa että hän on 1kk ennenaikainen. Tai no ihon väri muistuttaa joka päivä. Hän on tosi punakka ja oranssiin vivahteinen, lastenlääkäri osastolla sanoi, että "on ikäisensä värinen".
Uutta tämän tapauksen kanssa on, että kakkaa tulee tyyliin jokaisella vaipan vaihdolla :LOL: yöllä on pakko alkaa vaihtamaan vaippa kerran koska se ei ime kaikkea pissaa ja kakkaa vaan on parina yönä falskannut lakanalle.

Isoveli on suhtaunut pikkusiskoon tosi hyvin, suloisen innokkaasti mutta ei millään tavalla yli-innokkaasti onneksi. Kolikon kääntöpuoli on, että hän on sitten muuten itkuisempi, ollut myös päiväkodissa. Tuntuu, että hyvinkin pienet asiat kaatuu tosi helposti niskaan. Yritetään sitten tukea kaikin puolin ja huomioida.
Nukkuminenkin sujui hyvin pojalla kun tultiin vauvan kanssa kotiin, eli heräsi vasta aamulla tai piti herättää päiväkotia varten. Paitsi viime yönä. Hänellä oli taas kakan pidättelyshow eilen ja syömiset jäi vähän huonoksi ennen unia, joten toivottavasti johtui siitä että heräsi kolmelta kiipeämään meidänn väliin. Siinä ei meinannut sitten 4hengen kera saada oikein unta heti. Pari tuntia koiran unta ja sitten ennen kuutta oltiinkin jo hereillä kun meidän makkarissa valoisaa :sleep: Noh onneks on nämä hormonit ja väsymys ei paina, vielä :ROFLMAO:

Kauhean haikealta on tuntunut nyt ajatella, että tämä on nyt se viimeinen vauva meillä. Ja jopa ahdisti kun keskusteltiin miehen kanssa, että mitäköhän vaihtoehtoja roskikselle ois meidän kahden pakkasukon suhteen. Mutta lapsiluku on kyllä tässä se on varma. Mä sitten vaan haikeilen näitä juttuja itsekseni :cry:

Tulipas omanapaista tekstiä. Lueskelen ajan kanssa teidän muiden kuulumisia jossain vaiheessa.

Mandala ja pikkupötkö 1vko
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Mandala nyytistä!

Mulla vähän samat tuntemukset imetyksen lopettamisesta, nyt oon saanu vähennettyä, että käy vaan kerran aamuyöstä ja varmaan ihan pakko ei ois sitäkään antaa. Välillä iskee tosi kova haikeus vaikka ihan valmis oon ollu pidemmän aikaa lopettaan, mullakin oli 1v tavotteena imettää. Mut kuitenkin se oli meidän oma juttu..

Pitäsköhän kysästä polilta kantsisko munkin ottaa tommonen kuuri ennen mahdollista siirtoa, kumminkin viimeks en ollu imettäny ollenkaan. Kroppa kerkes heräillä itekseen, en halua nyt useeta kuukautta sitä joutua odottaan.

Miten muuten te jotka ootte imetyksen lopettanu ootteko tyhjentänyt rintoja kun menee pinkeeks?

Pojalla muuten puhkes tässä vähän aikaa sitten nokkosihottuma, laajoilla länteillä pitkin kroppaa. Käytin päivystyksessä niin sai antihistamiinit. Jotkut virukset kuulemma voi laukasta tämmöstä. Nyt joutunu sen jälkeen pari kertaa antaan, vissiin voi muutaman viikon kestää että lehahtelee välillä. Täytyy käyttää uudestaa lekurilla jos pitkittyy.

Niin ja päiväkodissa viihtyy nykyään niin hyvin ettei haluais lähtee pois :D edelleen 2 pv/vk siellä on. Elokuussa kyllä vaihtuu ryhmä ja suurin osa hoitajista niin joutuu vähän totuttelemaan uusiks.

Jotain siansaksaa on ruvennu jutteleen, ihme höpötystä. Äiti on jo sanonu muutama kuukaus sitten, mut nyt se on vähän unohtunu.

Caro ja poju 1v3kk
 
Voihan räkä! Meille on rantautunut nyt ensimmäistä kertaa flunnssa, mitäs kaikkia hyviä konsteja olon helpottamiseksi olikaan? Sängynpääty on nostettu, sipulilohkoja sängyn alla, keittosuolatippoja annettu ja nenäfriidalla ressukkaa rääkätty :(
 
Niillä perus nenäfriidoilla ei tee kyllä mitään. Meillä on pölynimuriin laitettava niistin ja sillä lähtee oikeesti. Keittosuolaa suihkeena, sellanen iso pumppupullo, parempi kun tipat ja imetään illalla ennen nukkumaan menoa ja tarvittaessa yöllä. Ei kai siinä sen kummempaa voi tehdä.

Soitin polille, ei mitään aika rajaa ole mikä pitäs olla imetyksen lopusta että voi alkionsiirron tehdä, kunhan on lopettanut. En muistanu pyytää primolutia mut näyttää yks liuska olevan mulla. Lääkärille pyytää jos suunnitelmaa jo tekis, varmaan samalla tavalla kun viimeksikin passia.

Tänään neljäs vuorokausi ilman tissiä!
 

Yhteistyössä