Allergiset kullannuput - vol.1

santtu70: Vaihdettiin 6 kk iässä soijamaitoon kun tuntui että mikään kiinteä ei sovi ja teki stopin maidolle - oltiin 5 viikkoa NANnilla (1. maitoaltistus) kun NAN ja NC "sopi" yhtä hyvin :/ Ruusunmarja alotettiin siitä piltin tms. mutta se ei oikein sopinut, on kamalan mauistakin kun ei oo yhtään sokeria. Apetit-pakastetta on nyt syöty, siinä on hirveesti sokeria. Mutta nyt tein kiisseliä perunajauholla siitä (puolet vettä ja puolet sosetta + perunajauhoa ohjeen mukaan) ja siitä tuli hyvää.

pohjolan neito: Meillä soijaa juotu nyt 4 kk ja kuukauden päivät meillä oireita kytättiin, nyt jos alkaa maito tökkiä tms. tai tulee voimakkaita oireita, silloin epäillään maitoa ja soija-allergiaa. Näin kävi heinäkuun alussa ja maitoa yritettiin vaihtaa Nutramigeniin..huonolla menestyksellä. Pahis olikin maissi, jolle oli allergisoitunut. Meille lekuri sanoi että 1 v. voidaan siirtyä vesi+kalkkitablettilinjalle jos sopivaa korviketta ei ole.

nukkumisesta.. meillä poju nukkuu mäkihyppyrinteessä, kuten mies asian ilmaisee, eli pääty kohotettuna. Ja viime aikoina vasta alkanut nukkua mahallaan pylly pystyssä, muuten nukkunut kyljellään pää taaksepäin.

krisu: Pikaista paranemista sinne!

Soijasta olis vielä pari juttua..nyt joku nykii raivokkaasti lahkeesta..palaan asiaan..

 
Mä olen lihaa kuin lihaa (poro, possu, kokoliha, jauheliha, kala) paistanut uunissa kannellisessa astiassa ja laittanut tilkan vettä ettei kuivu. Rasvaista lihaa olen paistanut pannulla ja hauduttanut sitten vielä että on oikein kypsää ja mureaa, jotta lihan saa hienoksi tehosekoittimella.

Ja siitä soijasta: Meillä siihen vaihdettiin hissukseen eli 4 päivää tais mennä. Lääkäri antoi ohjeen että totutellaan rauhassa ja iho-oireita saa tulla eikä niistä välitetä. Posket lehahtikin alkuun mutta meni sitten ohi. Ummetusta saattaa kuulemma kanssa tehdä. Muistelen että jollain lapsella (ahmutar, jonnakar..?) oli mennyt posket ihan verille mutta korjaantuneet sitten.
 
piija: kiitos lohduttavista sanoista, ei näistä jutuista aina ota selvää.

Luppis: sulla on kyllä paljon tietoa ja kokemusta. Saan arvokkaita kommentteja! kuka teidän lääkäri on? mä en Treelta ole vielä löytynyt hyvää, kaikilla on paljon asiakkaita ja kontrolliaikoja saa 3 kk päähän, tosin samoja ohjeita he antavat kaikille, eihä näitä ruokajuttuja saa sopivaksi muuta kuin kokeilemalla, tosin meille ei ole kerrottu rotaatiosta tai lääkityksestä. Täältä teidän keskkusteluista niitä pongasin, joten voin sitten itse ehdotella niitä lääkärille, hullua!
 
Heipsan!
Tuosta soijamaidosta ajattelin kommentoida:
eli meillä on sitä nyt juotu reilut 4vk.
Toisella viikolla oli sellaista tuttipullosta kieltäytymistä ja myös lisääntyvää pulauttelua (siis ihan reiluja loiskauksia lattialle) ja myös silentrefluksia. Silloin minä ajattelin, että joo ihan selvä juttu, eipä käynyt tämäkään juoma meitin pojulle, mutta yllätys yllätys nuo oireet ovat nyt hävinneet melkein kokonaan (sitä refluksia meillä on ihan rakenteellisestikkin).
Niimpä minä ajattelin, että tuo uusi maito oli niin erinlainen tuohon Neocateen verrattuna, että suolisto kävi jonkinlaisen shokkireaktion läpi, ennenkuin tasoittui.
 
Kiitos santtu70.. en mä mitään tiedä mutta meillä on fiksu lääkäri enkä kainostele kysellä tyhmiä. Ja siihen saa hyvin yhteyden, laitan sähköpostia kun siltä tuntuu, joskus parikin kertaa viikossa :ashamed: eikä maksa mitään. Käydään kontrolleissa sovitun mukaan eli n. 3 kk välein. Aikoja saa hyvin enkä hirveesti huutele, kellä käydään, jotta niitä aikoja sais jatkossakin :whistle: :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Ja siitä soijasta: Meillä siihen vaihdettiin hissukseen eli 4 päivää tais mennä. Lääkäri antoi ohjeen että totutellaan rauhassa ja iho-oireita saa tulla eikä niistä välitetä. Posket lehahtikin alkuun mutta meni sitten ohi. Ummetusta saattaa kuulemma kanssa tehdä. Muistelen että jollain lapsella (ahmutar, jonnakar..?) oli mennyt posket ihan verille mutta korjaantuneet sitten.
Meillä pojalla posket lehahtelivat myös Nutri Soijasta. Aluksi useammin ja vähitellen lehahtelu katosi. Taisi tuota lehahtelua olla noin puoletoista kuukauden ajan Nutri Soijan aloituksesta.

Koska kyseessä oli valvottu altistus soijalle, nostettiin Nutri Soijan vuorokautista määrää 1 dl kerrallaan. Noin viikossa päästiin täyteen vuorokausimäärään. Neocate oli kyllä sopivaa, mutta Kelaa varten altistettiin Nutri Soija.

Mun käsitykseni nyrkkisääntö on, että silloin kun lapsi oireilee voimakkaasti vanhalle korvikkeelle, rysäytetään lapsi kerralla uudelle kokeiltavalle korvikkeelle. Ei tavallaan ole mitään hävittävää... Tarkoitus on siis päästä mahdollisimman pian eroon oireita aiheuttavasta vanhasta korvikkeesta. Näin me tehtiin kun lapsi oireili voimakkaasti maidolle, joten rysäytettiin kerralla Neocatelle.

Jos on kyse valvotusta altistuksesta, joka tehdään oireettomalle lapselle, siirtyminen tehdään vähitellen. Samoin saatetaan käyttää vähittäisen siirtymisen strategiaa, jos ei olla varmoja mistä epämääräinen oireilu tai uusien tuotteiden hidas sisäänajo sopii lapselle elimistölle ylipäätään paremmin kuin kertarysäytys. Jos pientä oirettaa meinaa pukata, voi sisäänajo hidastaa ja katsoa josko olisi vain sopeutumisoiretta eikä varsinaista allergista reaktiota merkinnä epäsopivuudesta.

 
luppis: ootko ostanut siis ihan tavallista possun jauhelihaa siis valmispakkauksissa olevaa? eikö niissä ole jotain sidosaineita? vai oletko ostanut lihatiskistä ja jauhattanut? Minkä ikäinen teidän lapsi muuten on?

Kävimme eilen muskarissa ekaa kertaa, oli hauskaa...kiva päästä jonkinlaisiin vauvajuttuihin mukaan, koska kevään ihottumien, huonojen öiden ja itkuisuuden vuoksi ei voinu kuvitellakaan mitään säännöllistä hommaa... jospa se tästä lähtisi... :)
 
Santtu70: Olit kyllä Luppikselle osoittanut kysymyksen, mutta vastailen kuitenkin :)
Meillä oli kokeilussa silloin possu, ja mä ostin kyllä ihan valmispakkauksessa olevaan possun jauhelihaa, taisi olla Pirkka-tuote sekin. Joskus ostin lihatiskiltä, kun ei valmiina ollut. Jauhoivat sitten jostain sisäfileestä tms..... =)
Ko. kaupan lihatiskille kiitokset, koska muistivat vielä jauhaa eri koneella ettei ollut koneessa mitään muiden lihojen jäämiä. En olisi itse tajunnut tuota sanoa...

Meillä muuten tuo pakastekukkakaali tippui pois, kun ei sovi niin ei sovi... :( Alapää meni ihan punaiseksi ja näppyjä täyteen.
 
[quote="krisu]
Mekään ei olla käyty vielä neidin kanssa hammaslääkärissä...tuo kun ei anna tuonne suuhun katsoa,niin ajattelin että turhaa sitä sitten menee sinne tarkastukseen toista kiusaamaan.

[/quote]

Tätä mun piti vielä kommentoida: ei meillekään kutsua tullut ja kun tutkailin noita kunnan sivuja, siellä sanottiin että ensimmäinen käynti 6 kk, toinen 12 kk ja sitten 0,5-1 v. välein hammashoitolan ohjeen mukaan. Ja vanhemmat huolehtivat itse ajab varaamisesta jne. Soitin sitten ajanvaraukseen ja sain samalle päivälle ajan. Hammaslääkäriä ei nähty vaan käytiin suuhygienistillä, joka sitten antoi noita hammashoito-ohjeita, antoi harjan ja tahnanäytteen. Kyseli syömisiä jne. Kurkkas nopsaan suuhun, ei sii mitään tarkastusta tehny ja sanoi että mitä myöhemmin hampaat tulee, sitä parempi. Pojallahan ei sillon 10 kk iäsä ollut vielä yhtään. Nyt on kaksi puhjennut alas eteen, ei vielä kunnolla nousseet.

santtu70: Olen ostanut valmiiksi pakattua possunpaistijauhelihaa ja sitten rasvaa lisäks (meillä kun rypsiöljy ei sovi). Jauhelihassa on tosiaan rasvaa ja sidekudosta enemmän mutta lekurin mielestä ok kun sitä erikseen kysyin. Kasler ja kylkisiivut oli ne, mitä suositteli ja onhan niissäkin sitä valkosta (=rasvaa+kalvoja) jonkun verran. Rasvan olen sit ottanu tosta kylkisiivusta ja nyttemmin silavasta, kun sitä löysin eli laittanut sitä jauhelihan päälle, jolloin rasva valuu siihen jauhelihaan paiston aikana.
 
:attn: Nyt on jo täälläkin ensimmäinen hammas suusta löytynyt! Hauskaa vain, että tuota hammasta on veikattu tulevaksi lääkärissä ym paikoissa jo varmaan sieltä 4 kk: n iästä asti, kun se sylki valui ihan tolkuttomasti jossain vaiheessa ja siihenhän olikin syynä se refluksi!
Niin ja noista hammastarkastuksista, meidän kunnassa nuo hammashoitajan tarkastusajat tulee automaattisesti postissa, liekkö noita pienen paikkakunnan iloja!
 
Meillä on myös tullut aina hammastarkastusajat postissa, me asutaan myös aikas pienellä paikkakunnalla. Meillä kans odotettiin ekaa hammasta pitkään ja hartaasti. Tyttö tosiaan kuolasi refluksiaan ja tunki käsiä tuskaisena suuhunsa jo ihan vauvana ja neuvolasta sanottiin, että tulee varmasti hampaat tosi aikaseen. No joo, tulihan se sitten 1 v synttäreiden jälkeen. Onnea vaan ekasta hampaasta!
 
sirpiina: :kieh: Onnittelut hampaasta, kitisyttikö kovin?

Olispa aina tällaisia päiviä :p
Nukkui kohtuu hyvin viime yönä (11h), tänään meni maitoa 7,5 dl, kasvissoseita yht. 3 dl, hedelmää 1/2 dl, puuroa 2 dl, lihaa 3 rkl ja öljyä 2 ml. Lisäksi nukkui päiväunia 2h+1h. :D
Tällaisia päiviä on TOOOODELLA harvoin. Jokohan sitä uskaltaisi kertoa että 6 oireetonta päivää nyt takana..oliskoha ruuat nyt sitten vihdoin ja viimein kohdallaan? Ei minkäälaisia oireita! Ei refluksia, ei ihottumaa, ei pyllynpunoitusta, ei hikkaa, ei korvien haromista, ei ummetusta, ei outoa kakkaa... Rotaatiosta ei enää tietoakaan mutta jos homma toimii, niin.. Eli täällä menee nyt kaurapuuroa aamuin illoin, kesäkurpitsaa päivällisellä ja lounaalla joka toinen päivä kukkakaalia, joka toinen päivä bataattia. Lisäksi possua kasviksen kanssa. Aprikoosia, vesimelonia ja ruusunmarjaa saa kerran viikkoon max. 1 dl/päivä. Lisäksi olen nyt aloittanut parsakaalin, munakoison ja palsternakan 1 rkl/kerran viikossa. Näitähän on ennenkin mennyt mutta ovat vähän epäselviä eikä niitä mene paljoo kerralla, makuun ei ole kait vielä tottunut. Uskoisin kyllä että ainakin tuo palsternakka sopii, söi sitä pari viikkoa sitten jo desin annoksiakin eikä siitä mielestäni tullut mitään mutta jätin senkin nyt tauolle kun oli uudemmasta päästä. Kesäkurpitsaa, bataattia, kukkakaalia ja possuahan on saanut nyt jo ..öö..6 kk? Eli tuskin niiden kanssa enää tulee ongelmaa..tai eihän sitä koskaan tiedä :/ Aloitin tänää sitten auringonkukkaöljyn ja vaaaarovaisesti eli vaan 2 ml. Odotellaan pari päivää, tuleeko mitään.. sitten vois antaakin jo päivittäin ton 2 ml.

 
Onnittelut luppis :flower: hyvältä kuulostaa teidän tilanne tällä hetkellä!

Meillä vaan huonompaan suuntaan mennään :'( pylly punottaa,ruoka ei maistu,kiukutellaan ja vängätään vastaan joka asiassa :headwall: :headwall: :headwall:
Oon niiiiin loppu tähän taas! ja huono äiti fiilis,kun en tajua mikä tytöllä oireilee ja miksi en saa tyttöä syömään karkeeta ruokaa jne..tänäänkin taas oksennus lens hienossa kaaressa kökköruuan kanssa :x
tekis vaan mieli lähtee kauas pois pakoon tätä tilannetta :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Anteeks avautuminen..oon vaan hiukka väsy,kun 5 yötä valvottu |O
Nyt nukkumaan..
 
Moi!
Luppikselle:ei tuo hampaantulo mielestäni kitisyttänyt sen enempiä, vaikka otapa noista aina selvää mikä kitinä mistäkin tulee. Mutta kiitos hammasonniteluista, hih! on se vaan mukava saada aina jotain positiivistakin asiaa tähän arkeen ja iloitaan noista pienistäkin asioista!

krisulle: ikävää että teillä menee nyt huonommin, sympatiat sinne!!!!
Meilläkin mentiin taas viime yönä "metsään" tai ainakin minulla oli taas niin eksynyt olo! Täälläkin ollaan taas silmät sikkurallaan, kun viime yö oli ihan kamala! Että siihen sitten loppui taas tällä kertaa riisikokeilut meidän ukolla, ja taaaaaaaaaaaaas mennään sitten pelkällä maitolinjalla. Tuo tunne että on aivan loppu ja huono äitifiilis on tosi tuttuja täälläkin. Ja sitten tuntuu että ympärillä olevat ihmiset eivät meinaa millään tajuta, että minä kyllä varsin mielelläni syöttäisin vaikka mitä eväitä pojalle, jos vain voisin, ihan kuin se vika olisikin minussa... Tsemppiä sinne :hug:
 
Huomenta -ollaan palailtu arkeen viikon sukuloimis-reissun jälkeen...Oli ihan kiva olla mummuloissa ja kavereilla käymässä pitkästä aikaa :) Vaikka kova hommahan siinä oli miettiä ja suunnitella kaikki ruuat ennakkoon sekä mulle että pojalle... mutta sit oli helpompaa viikon verran kun kaikki oli valmiina!

Krisulle paljon jaksamista sinne unettomien öiden ja punoituksien keskelle! Toivottavasti tilanteet helpottaa, tuo on niiin tuttua tuo "huono-äiti-fiilis", sitä tulee aina välillä just kun on väännetty ja käännetty masun takia monta yötä..

Mä lueskelin tuossa viime viikon kirjoituksia, Hammas-asiaa, meillä täällä on kans sellainen käytäntö, että kun eka hammas puhkeaa niin täytyy itse varata aika suuhygienistille -meillä ajan saaminen meni 3kk päähän, eli silloin luultavasti on jo monta hammasta. Mutta ajat oli niin varattuja...Ollaan nyt vaan sitten itse harjailtu tuota ekaa hammasta, tosin huonolla menestyksellä, mutta tuleepahan harja tutuksi!

Liha-asiasta, mä olen keittänyt kaikki lihat. Lampaan oon antanut jauhelihasta tai paistista keittämällä ja soseuttamalla ja kalkkuna samoin. Nyt pitäis kokeilla poroa ja sen ajattelin kans keittää. Tää oli oikeastaan meidän lihamestarin suositus. :) Hän tietää jo aina valmiiksi kun mennään tiskille että pitää ola tarkkana että jauhelihat on jauhettu puhtaalla koneella ym...

Nukkuma-asento meidän pikkumiehellä vaihtelee paljon, möyrii yöllä aina niin paljon että on välillä poikittain vatsallaan ja välillä kyljellään. Ei ole mikään rauhallinen nukkuja..

Sopivat ruuat meillä on: Dieetti-rintamaito, bataatti,hirssi, maissi, riisi, lammas, kalkkuna,omena, päärynä,mustikka, ruusunmarja,rypsiöljy,kukkakaali ja parsakaali. Sitten porkkana vain sekä keitettynä että pakastettuna. Ruusunmarjan annan kuivattuna puuron seassa. Kysymysmerkillä ja ajoittain annettuna on sitten kesäkurpitsa, palsternakka, vadelma,peruna,mango... Nyt pitäis kokeiluun ottaa sitten mustaherukka tai tattari. Ja maitoaltistukset aloittaa... En ole vielä saanut soitettua aikaa... Jotenkin sitä pelkää vaikka tietää että oman imetysdieetin sais sitten lopettaa ja vihdoin syödä normisti...

Luppis: Hienolta kuulostaa että tilanne on rauhallinen :) Toivotaan että öljy sopii!!

Vielä hiukan omaa napaa (tai oikeastaan pojan). Meillä kävi sillä tavalla, että loppuviikosta käytiin ylöjärvellä sukulaisilla ja siellähän on vedestä löytynyt se pöpö ja käyttörajoituksia, no siitä ei ollut silloin vielä tietoa eli juotiin normaalisti vettä... hiukan pelästyttiin että tuleekohan nyt sitten joku vatsapöpö tähän kaiken riesaksi. No vielä ollaan ihan ok, ja toivtaan että selvittiin säikähdyksellä kun ei sitä kolibakteeria tähän nyt enää haluaisi. :( Mutta niitä kun ei ennakkoon voi arvata...

Nyt lehteä lukemaan kun poika kerrankin nukkuu päiväunia enemmän kun 30min. Oliko muuten tullut siitä tapaamispaikasta mitään ideoita? Mä yritin katsella noita Helsingin asukaspuistoja, mutta en löytänyt. Mites olis sitten kuitenki ihan vaan jossain kahvilassa, imetysdiettajana voin kuitenkin teetä juoda :)

 
hienoa Luppis, että ootte löytäneet hyvän tasapainon, myös Lyyty-mammalla tuntuu olevan homma hallussa. Muiden onnistuminen antaa toivoa, että jonain pöivänä kenties meilläkin nukutaan eikä heräillä nenä tukkoisuuteen 1,5 tunnin välein ja syödä tissiä. Aloittelin varovasti possua, katsotaan nyt miten käy. Kovin on edelleen kapeaa meillä ruokavalia ja ihmeteeln luen tiedän listoja...rotaatiollako olette saaneet noin laajan valikoiman?

Tsemppiä Krisulle valvomisiin, yön aikeina tunteita voit miettiä, että täällä heräillään myös paljon öisin ja mietitään yön pimeinä tunteina, että mitä ihmettä näille jutuille voi tehdä? Siten kun aamu koittaa, niin ei auta muu kuin tarttus uuteen päivään ja toivoa mahdollisimman vähäoireita päivää... huh, huh!

Ottakaa kantaa siihen tapaamiseen, mäkin voisin kenties lähteä täältä treelle liikkeelle....

Mukavaa paivää!
 
Heippa kanssa-siskot! Mahtuisiko teidän kanssa kirjoittelemaan? Olin niin positiivisesti yllättynyt että olitte laittanut tällaisen hienon pinon pystyyn.

Tässä tulee meidän stooria: Eli meillä on poika 02/07 syntynyt ja allergiat puhkesi n. 3 kuukauden ikäisenä. Poika on allerginen maidolle, kananmunalle ja kotimaisille viljoille ja monelle, monelle muullekkin ruoalle. imetyksen jouduim lopettamaan kun poika oli 4.5 kk kun ei saatu häntä millään dieetillä oireettomaksi. Pojalla oli ensin aika laajakin tuo ruokalista. Puolen vuoden ikäisenä sopi maissi, riisi, kesäkurpitsa, hirvenliha, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa ja aprikoosi. Sitten yhtäkkiä ruoka aineet yksitellen tipahtelivat pois kunnes erään vatsataudin seurauksena (1v)ei enää sopinut kuin pelkkä Neocate. Näin mentiin parikuukautta eteenpäin. Sitten alkoi taas riisi ja kesäkurpitsa sopimaan ja lopuksi myös hirvenliha. Siinä vaiheessa mentiin Antioksidantti klinikan asiakkaiksi ja aloitettiin Symbioflor tipat. Näistä olikin sitten ihan älyttömästi apua ja nyt ollankin saatu selätettyä korvatulehdukset ja saatu listalle paljon uusia ruokia. Täällä hetkellä riisi, kesäkurpitsa, hirvenliha, lammas(nz), aprikoosi, kylmäpuristettu rypsiöljy, kurkku ja mustat viinimarjat.

Meilläkin aluksi jouduttiin etsimään korviketta. Almiron ei tosiaan sopinut, sitten kokeiltiin Nutramigen mutta siitä poika alkoi oksentaan kovasti. Nutrisoija sopi n. kuukauden ja sitten iho meni älyttömän huonoksi. Neocate sopi heti, ja sillä ollaan menty mukavasti eteenpäin.

Ja vielä kaikenlisäksi kun poika oli 1v3kk huomattiin että hän kärsii refluksista. Nyt on ollut 2 kuukauden Losec Mups kuuri joka just viikon loppuna loppui ja katsellaan miten käy ilman lääkettä. Pojan refluksi on todennäköisesti rakenteellinen koska minäkin kärsin refluksista. Sen sain kanssa selville vasta hetki sitten. Pitäisi vain vielä omalla kohdalla vielä tutkia paremmin että kuinka paha vaiva on oikeasti.
Meidän poika on vasta nyt Losecin ansiosta alkanut nukkua kokonaisia öitä, joten kauhulla odottelen koska heräily taas alkaa kun ei ole lääkitystä.

Krisulle jaksuja sinne kovasti. Meidän pojan elämään on mahtunut niin monta ylä ja ala mäkeä etten edes kaikkia enää pysty muistamaan. Ja tiedän että niitä tulee vielä monta jatkossakin.

Leinikki ja pojunen 1v7kk
 
Krisulle jaksamista ja voimahalaus! Uni ja ylipäätään nukkuminen on kyllä noussut arvoon arvaamattomaan lapsen syntymän jälkeen. Kaikki näyttää aina paljon synkemmältä, kun on nukkunut huonosti. Varmaan tiedät sen itsekin, mutta sanon nyt vielä: sä olet paras mahdollinen äiti lapsellesi :hug:

Luppis Kiva kuulla, että teillä ruoka-asiat ovat helpottamaan päin! Kyllä niistä hyvistä päivistä saa taas niin paljon jaksamista ja uskoa eteenpäin.

Sirpiinalle pahoittelut riisikokeilusta, on tosi kurjaa kun tuntuu ettei mikään ruoka-aine ala sopimaan. Tsemppiä sinnekin!

Lyyti-mamma Toivottavasti selvisitte tosiaan pelkällä säikähdyksellä tuon juomaveden suhteen. Tuollaista ylimääräistä harmia sitä nyt viimeiseksi kaipaa näitten allergia-asioitten kanssa painimisen lisäksi.

Leinikille tervetulotoivotukset! Mukavaa, kun joukko kasvaa.

Meillä sairastettiin tosiaan taas flunssaa, mutta nyt näyttäis siltä että pahin on ohi. Alhaalle puhkesi tuossa reilu viikko sitten hammaskin, se pistää myös nenän vuotamaan. Ihana pieni hampaantynkä pilkistää :D

Meillähän lähtötilanne oli se, että Lilja reagoi kaikkeen kiinteään ruokaan, mitä hänelle tarjosimme. Olo alkoi olla ihan epätoivoinen, kun toinen oli jo selvästi nälissään.
Nyt zyrtecin turvin ollaan saatu joukko sopivia ruoka-aineita : kaura, riisi, possu, hirvi, persikka, päärynä, mustikka, vadelma, bataatti, maissi sekä oolannin perunasose. Kysymysmerkillä on porkkana, kokeilussa munakoiso ja quinoa.
Ei-sopivia ovat olleet: hirssi, tattari, kukkakaali ja kesäkurpitsa. Ehkä jossain vaiheessa kokeillaan uudelleen, mutta ei ihan vielä.

Nyt ollaan muutama päivä menty niin, että Lilja saa kaikki 5 ateriaa päivässä. Uskomattoman nopeasti kävi tämä ruokailun laajennus.
Öissä on tapahtunut huima parannus entiseen: on nukkunut jopa läpi yön syömättä tai muutenkaan heräilemättä. Viime yönä heräsi kaksi kertaa, toisella kerralla ei rauhoittunut ennen kuin sai maitopullollisen. Ilmeisesti vatsaan sattui, mutta nukkui kuitenkin loppuyön rauhallisesti.
Saa nähdä mitä ensi yö tuo tullessaan.

Hedelmäsokerin käytöstä, mitä mieltä muut olette?

Nyt suihkuun ja sohvalle lueskelemaan, toivotaan levollista yötä kaikille!
 
Hei taas, pitkästä aikaa. :wave: Usein olen käynyt juttusia lueskelemassa, mutten ole jotenkin saanut kommentoitua, kun tuntuvat nämä meidän huolemme niin vähäisiltä. :/ Voimia kaikille ja :hug: sitä tarvitseville!

Sirpiina kyseli nukkumisasentoja; Meillä on nukuttu alusta alkaen selällään. Alkuun selällään oleminen oli ainoa mahdollinen asento, koska tytöllä todettiin jo synnärillä lonkkaluksaatio ja sen myötä aloitettiin kuuden viikon lastahoito, jonka aikana ainoa mahdollinen uniasento oli selällään. Tämän aikana tyttö ehdollistui tuohon asentoon ja on vasta ihan lähiaikoina alkanut nukkua myös kyljellään ja masullaan. "Nukkumiskaljukin" alkaa olla pienenemään päin! =)

Aloitimme viljat varovaisesti neljä päivää sitten. Kasvojen iholle tulee lyhytaikaista syheröä heti syönnin (aamulla pieni määrä kaurapuuroa, päivällä imeskeltävänä leivänpala) jälkeen kasvojen alueelle. Ihottuma kuitenkin häviää parissa tunnissa, eikä muita oireita ole ollut, joten meillä mennään nyt tämänkin suhteen siedättävällä, pikku hiljaa kokeilevalla linjalla. =) parina ensimmäisenä päivänä tytöllä oli pientä ärtyisyyttä aamiaisen jälkeen; saattoi siis johtua kaurasta, mutta tänään ei sitten ollut mitään. :/ =) Katsellaan...

Ruoka-aineista ainoa täysin sopimaton jo kokeilluista on siis maito. Almiron Pepti sopii. Käytössä on tällä hetkellä paljon ruoka-aineita (peruna, parsakaali, kukkakaali, porkkana, possu, persikka, ruusunmarja, vadelma, mustikka, karpalo, luumu, mango, omena, kaura), joista toisinaan tulee syheröä, toisinaan ei. :/ Vaikuttaa, että nuo ruoka-aineet vaikuttavat enemmänkin ulkoisesti, eli jos tyttö pääsee hieromaan ruoka-aineita kasvoihinsa, tulee ihottumasyheröä. Ihottuma pysyy kuitenkin vähäisenä ja kurissa ahkeralla rasvauksella ja tarvittaessa kortisonilla. :) Liittyisivätköhän nuo iho-oireet sitten atooppiseen ihottumaan? :/ Liha , tuo possu siis, on meillä valmistettu keittämällä ja sitten soseutettu. Kaupan valmista kasvis-possuakin (Bona) olemme antaneet ja se on sopinut yhtä hyvin kuin itsetehty. Olemme ostaneet maustamatonta possun sisäfilettä; löytyy esim. Pirkka-merkkisenä ihan edullista. Jauhelihoja ei olla käytetty.

Krisu: Meillä sekä minä että mies olemme olleet pienenä allergisia sekä korvatulehduskierteisiä. Molemmat ovat ainakin osittain periytyviä ominaisuuksia. :( Meillä on tyttö ollut tähän saakka terve; ei flunssia tai muutakaan. Korvat on tutkittu muutamaan otteeseen ja keuhkoja kuunneltu. Ok ovat olleet. Toisinaan tyttö yskii ja aivastelee, muttei ole kuitenkaan flunssaisen oloinen, eikä ole lämpöä tms. Olenkin miettinyt, että liittyvätköhän nuo jotenkin allergioihin vai mitä... :/ Toivottavasti teillä ei flunssa menisi korviin ja sairastelu muutenkin loppuisi.

Onnea Sirpiinan bebelle hampaasta! :flower: Meidän neitosella niitä nököttää suussa kaksi pientä nysää. :heart: Suuhygienistille (tai muuten hammaslääkäriin) ei olla vielä varattu aikaa. Olikos täällä helsinkiläisiä? Missä vaiheessa olette ajan varanneet? :wave: Neuvolassa terkkari kyllä jotain tuosta mainitsi, mutta taisi mulla mennä ihan ohi...
 
Huomenta!
No nyt se sitten iski meillekin se nuha-ja yskätauti. Eli voi ollakin että se ei ollutkaan se riisi, mikä meillä aiheutti toissa yönä isot itkut, vaan tuo tuleva tauti. No tarttee taas kokeilla uudelleen kunhan on taudit selätetty... Nyt se pönttö on viimestään sekaisin, kun kolmella neljästä muksusta on tuo tauti ja äitee sukkuloi kaikkien sänkyjen välillä kun ulina käy suht vuorotellen. Ja sitten viikon päästä taas odotellaan niitä korvasärkyjä jälkitautina, että tää syksy on kivaa aikaa!

Noista ruoka-asioista, on tosi lohduttavaa lukea toisten onnistumisista, se valaa uskoa siihen, että kyllä sitä kohta meilläkin..

Nuhaiset terveiset kaikille!
 
Meillä on maitohappobakteereilla korjattu suoliston epätasapainossa olevaa bakteerikantaa. Useiden antibioottikuurien seurauksena muksulla siis oli suoliston valtafloorana clostridium difficile eikä se e-coli mikä siellä normaalisti pitäisi olla. Tuo clostridium siis rasittaa suolistoa ja ei ainakaan edesauta allergioiden paranemista.

Kaikki valmisteet ei sovi kaikille, joten niitä on syytä testata aivan juten mitä tahansa muutakin.
 
Maitohappobakteereista, Meillä oli ihan alussa käytössä DDS-junior ja sen jälkeen kun kaupassa ei muuta ollut niin biotekin baby. Nyt viimeiset 4kk on ollut symbioflor. Meillä lääkäri suositteli maitohappobakteereita sen tähden, kun itse sain antibiootteja kun poika oli viikon vanha ja imetin. Maitohappobakteeri hoiti pojan suolistoa. Eli lähinnä suoliston bakteerikantaa, jotta siellä "asustaisi" hyviä bakteereita. Nyt kun ollaan tuota symbiofloria käytetty, niin lueskelin esitteestä, että jos suolistosta puuttuu tai on epätasapainoinen määrä noita hyviä bakteereita niin ruoka ei pilkkoudu samalla tavalla vaan ne huonommat bakteerit sitten pääsee jylläämään ja niiden toimesta syntyy enempi suolistokaasuja, eli ilmavaivoja. Myös kuulemma ravintoaineet imeytyisi huonommin jos suolistossa ei ole hyviä bakteereita...

Meillä kuulemma hyvätkin bakteerit pojan suolistossa kärsivät silloin antibiootin seurauksena...

Mutta nyt tuon symbioflorin seurauksena (joka ei kaikille sovi, mutta meillä on lievien alkuoireiden jälkeen sopinut) ollaan saatu paljon uusia ruoka-aineita mukaan... sellaisiakin jotka ennen symbiofloria ei sopinut. En tiedä oliko se aika vai symbioflor joka auttoi :)

Muutoin maitohappobakteerien pitäis lisätä vastustuskykyä :) Tuli aika sekavasti kerrottua, mutta tää on se miten oon ite lääkärin puheesta ja esitteestä lukenut :)

Tässä on linkki tuonne lääkäri Päivi Mäkeläisen tiivistelmään suolistojutuista ja symbioflorista -lähinnä aikuisista kerrotaan, mutta siellä on ihan ok tietoa :)

http://www.violetlight.fi/Luennot_2007/Suolistobakteereista_ja_Probioottihoidoista.pdf
 
Meillä on ollut myös selkeä merkitys sillä, että saatiin tuo bakteerikanta oikealle tolalle. Sattumaa tai ei, mutta clostridiumin jyllätessä entisiä kiinteitä tippui vaan pois. Nyt kun on bakteerikanta hiukan parempi, sopii jo esim. maito, vaikka liuta muita allergioita on kyllä jäljellä.
 

Yhteistyössä