¤¤ ALLERGISET KULLANNUPUT - vol. 4 ¤¤

Tervehdys kaikille! Ja kiitokset tsempeistä, niitä taas tarvitaan!

Toivottavasti Ahmutar olette paranemassa päin! Ja kaikki muutkin sairastelujen kanssa painivat. :hug:

Meillä oli tänään kontrollikäynti allergialääkärillä. Korvat punotti joten 3v antibioottikuuri. Sen jälkeen otetaan ulostenäyte tuon pitkittyneen ripulin vuoksi. Jos siitä ei selviä mitään, otetaan prickit neidin 4 ruoka-aineesta. Yö/rasitusyskän vuoksi jatketaan päivittäin ventoline ja Flixotide babyhalerilla. Katsotaan auttaako yöheräilyyn, yölliseen syömisen jälkeiseen yskään ja rasitusyskään. Jos ei auta yöyskään, voi olla, että otetaan joku refluksilääke käyttöön ellei syyllistä saada ruoka-aineista kiinni. Uusia ruokia ei nyt sit kokeilla aikoihin... Vehnäaltistus varattu 4vkon päähän, mut jos ulosteesta löytyy clost. diff. ei tietenkään voida siihen mennä. Mites sen häätö tapahtuu käytännössä?
Tänä iltana sit neidillä alkoi rajut vatsakivut, ei pystynyt itse edes kävelemään, laittoi heti käden alavatsalle ja alkoi itkeä. Ripulia tuli jossain vaiheessa ja nukahti sit 3h kävelytyksen ja supon jälkeen... Ei ole koskaan ollut tuollaista, ettei pysty kävelemään. Melkein oltiin lähdössä päivystykseen, mut oisivat kuitenkin passittaneet kotiin jonkun ummetusdiagnoosin kanssa... :( (sori, en ole arvauskeskusten suuri kannattaja kokemusperäisistä syistä johtuen)
Seuraillaan nyt tilannetta, huomenna ei viedä päiväkotiin ja mennään sit lääkäriin jos tilanne jatkuu. Sai tänään ekan satsin antibioottia, mutta oli kyllä tuttu lääke joten tuntuis noin kovat kivut oudolta.

Tulipahan pitkä tarina... Kiitos kun jaksoitte lukea! :flower:
Vielä ehdin toivottaa tälle päivälle hyvää laskiaistiistaita!
 
Voimia Piija!
Arvauskeskuksia hyvinkin. Meillä neuvolantäti luuli, että kokeiltiin Nania, kun pojan paino ei nouse käyrien mukaan... kyseessä oli kuitenkin maitoaltistus. En käsitä mistä hän oli keksinyt, että mun maito ei riitä...

Paino on nyt pojalla noussut n. 200-300g/viikko, myös ihan pelkällä rintamaidolla, kun saatiin suolisto rauhoittumaan. Poika on ihanan pulska vaikka hoikka vielä onkin (maanantaina 3kk neuvolassa 68,5cm ja 7,5kg).

Allergialääkäri laittaa lausunnon Kelalle ja sitten ruvetaan testaa Almiron peptiä. Huh, yks etappi selvitetty =)

Miten nyt onkin näitä herkkupäiviä, jotka menee diettaajalta sivu suun: laskiainen, runeberginpäivä, synttäreitä... plääh...
 
Tsemppiä Piija ja Localoba - näin viimeisinä kirjoittaneille - muillakin riittää haasteita:(

Niin myös meillä:( Esikoiselle joudutaan nyt aloittamaan kasvuhormonihoito eli jokailtaiset pistokset aloitetaan Kelan päätöksen (voi viedä jopa 3 kk) ja labrojen tultua. Olen valvonut pari yötä tätä ahdistusta miettien, mutta eipä se valvomalla miksikään muutu. Ikävä juttu.

Ja kuopuksella taas obstruktio ja molemmat korvat tulehtuneet:( Kävin juuri ostamassa spiran kotiin mukavalla 154 euron alennushinnalla. Mutta jos homma alkaa toimimaan kotispiran avulla, niin eipähän tartte juosta jatkuvasti yksityisellä spirassa. Toivotaan nyt parasta!

Eli paranemista kaikille - joskus se kevät taas tulee!!!
 
Jaksamisia Piijalle, Localoballe ja Silenciolle!! Kuulostaa hurjilta nuo teidän tilanteet.

Meillä on saatu arki jonkinlaiseen tasapainoon joulun ajan ongelmien ja sairaalassa juoksentelujen jälkeen. Kiinteitä päästiin aloittamaan ja auttoivat siinä määrin refluksiin, että toistaiseksi ollaan oltu ilman lääkettä. Peruna ja päärynä todettiin epäsopiviksi (oksentaa ulos), mutta bataatti on 20:ttä päivää ruokavaliossa ja luumusose (kaupan semper) ja maissi (sekin kaupan bona) nyt viikon ja ainakaan toistaiseksi ei kummempaa oiretta... toivottavasti ei tulekaan.

Yöt tosin meillä edelleen levottomia. herätään useita kertoja yössä. tiedä sitten onko masu vaivaa vai vanhaa tottumusta.

näin nyt pikaisesti kuulumisia ;)
 
Eli Tica ja poika 10/2008 (Almiron Pepti 2)

Nyt saatiin sitten kelalle todistus, että meidän poika on allerginen lehmänmaidolle. Nyt poika juo Almiron Pepti 2:ta ja toivon, että ihottuma kasvoissa ja vartalossa saadaan häviämään. Nyt on vielä ihottumaa maitoaltistuksesta...
Ennen Almironia kokeiltiin 2 viikkoa Nutrilon soijaa, mutta ihottuma nousi sen 2 viikon jälkeen takaisin.

Poika on nyt siinä iässä, että kiinteitäkin pitäisi maistattaa mahdollisimman monipuolisesti, mutta nämä maitokokeilut sekoittaa sitä hommaa. Tällähetkellä menee riisiä, maissia ja luumua. Porkkanasta tuli mieletön mahakipu ja posket tulehtu seuraavana yönä ja perunasta on tullut maha kans kipeeksi joka kokeilukerralla. Tissistä poika ei ole suostunut juomaan enää n. kuukauteen.

Tällä hetkellä pähkäilen, missä menee atooppisen ihottuman ja allergisen ihottuman raja? Ja milloin ja miten pääsen kokeilemaan pojalle uusia ruokia. Ja miten ihmeessä saan pojan pitämään pienet kyntensä erossa omasta naamastaan... tumput kun lentää hyvin äkkiä käsistä pois.
 
Tica: kuulostaa aika hankalalta teidän tilanteenne. Onko siis niin, että pojalla käytössä nyt vain Almiron, riisi, luumu, maissi? Ja silti oireillaan? Onko tuo Almiron varmasti sopiva? Itse asiassa ei kannata nyt pitää kiirettä kiinteiden kokeilulla, kun ikää on tuon verran, eli nyt pitäisi juuri selvittää, että nuo neljä ainetta (maito+kiinteät) ovat varmasti sopivia ja että niillä ollaan niin oireettomia kuin mahdollista.

Eli tärkeysjärjestys nyt olisi mielestäni jotain seuraavaa:
1. onko maito VARMASti sopiva?
2. ovatko nyt käytössä olevat kiinteät aivan varmasti sopivia?
3. eihän käytössä ole mitään muuta ainetta, joka oireet voisi aiheuttaa? eli esim. d-vitamiinitipat, relatipat (öljyt voivat aiheuttaa oireita), maitohappobakteerit (kaikki eivät ole maidottomia jne.)
4. Ovatko käytössä olevat rasvat varmasti sopivat, eli eiväthän ne aiheuta kutinaa?
5. Ovathan kortisonikuurit ja rasvainen perusvoide käytössä? Puuvillaiset pehmeät vaatteet päällä?
6. Onhan käytössä allergiaystävälliset pesu- ja huuhteluaineet?

Useinhan juuri nuo kasvojen ihottumat ja kutinat viittaavat ruoka-aineallergiaan, joten miettisin vielä noita kiinteitäkin, eli ovatko varmasti sopivia. Ja eihän ole kontaminaatioriskiä, eli että esim. jauhojen pölyä lentäisi leipoessa lapsen ruokaan/pulloihin yms. Ja jotkut lapset ovat niin herkkiä, ettei pulloja voi pestä esim. astianpesukoneessa?

Mutta tässä joitakin ajatuksia, joita tekstisi herätti:) Hieman meni tajunnanvirran puolelle, mutta tarkoitus on hyvä;) TSEMPPIÄ!
 
Tica : Minä kanssa olen puntaroinut missä menee tuo atopian/allergian raja, kunnes muistin, että pienillä lapsilla suurin osa atopiasta on allergian aiheuttamaa! Kun tämän älysin, en hyväksynyt enää poikani (6/08) ihottumia vain atopiana vaan hoidin niitä allergisena ihottumana.
Meillä nyt tilanne, että käytössä vain bataatti almironin lisäksi. Kokeilluista tullut ihottumien paheneminen. Sellaiseksi "perus-tilaksi" tulkitsen kun iho on terve lukuunottamatta toisen kyynärtaipeen ja nilkkojen sitkeitä ihottumia. Tietysti iho on karheaa ja kuivahkoa, muttei punota.
Koska tässä allergiataipaleella itsekkin olen aika alussa, neuvoni ovat vähän niin ja näin mutta tässä muutama kuitenkin:
  • Silension kanssa samaa mieltä, että tärkein olisi saada se maito sopimaan, kiinteitä kyllä ehdit testailemaan
itseasiassa peesaan muutenkin Silenciota tuon listan suhteen... Tuo pesuaine on aika hyvä pointti, meidän poju oireili ihollaan esim Omolle tai Bioluvilille

Niin ja se imetys... Itse sain imetettyä poikaa vain 2kk, ja silloinkin oli koko ajan tuttelia lisänä, kun ei riitä, niin ei riitä. Ja voi jösses sitä syylisyyden tuntoa mikä oli, kun lopetin imetyksen, varsinkin kun maitoallergia sitten siinä rytäkässä puhkesi. Ja se paha olo oli täysin turhaa! Kyllä ne penskat kasvaa korvikkeellakin kunnon ihmisiksi! Toivottavasti löydätte sopivan korvikkeen, että saatte ihon rauhoittumaan.
Äläkä tee niinkuin minä ja hätäile niitten kiinteiden kokeilussa, ettei tulisi listaa epävärmoista sopivuudeltaan... Lapsesi kyllä pärjää vielä vaikka pelkällä maidolla, jos epäilet noitten nyt käytössä olevien ruokien aiheuttavan oireita.

Pistinköhän paremmaksi tuossa tajunnanviirtauksessa :ashamed: . Toivottavasti saat jotain selvää
 
Kiitos Silencio ja Adalgin vastauksistanne.
Almiron on tosiaankin vasta kokeilussa ja lääkärin mukaan vaihtoehtoja kyllä riittää... Nyt saatiin kuitenkin todettua se lehmänmaitoallergia. Aluksi soijakorvikkeen käytön yhteydessä lähti kaikki ihottuma pois, mutta iho alkoi taas voimaan pahoin 2 viikon päästä... kiinteät ruoat oli nuo samat jo silloinkin. Eli sillä perusteella nuissa kiinteissä ei olisi allergisoivia aineita... :/ Soijamaidon aiheuttaessa ihottumaa vaihdettiin sitten Almironiin ja sillä taas iho parani, kunnes piti poika altistaa Nannille. Uskon ja toivon, että iho-oireet on vielä sitä perua ja lähtevät nyt parempaan suuntaan. Altistus lopetettin vasta tiistaina. Se vain mietityttää, kuinka hyväksi tuo iho pitää saada... odotettavissa kait on jonkin asteen punoitusta aina silloin tällöin (varsinkin talvella), vaikka ruokavalio ois ok? Minulla ei tosiaan ole kokemusta atopiasta, eikä allergioista... ei ole ihan lähipiirissä vastaavia tapauksia.

D-vitamiinina on Jekovit ja Rela-tipat otettiin käyttöön noin viikko siten lääkärin suosituksesta. Pitäis pitemmällä aikavälillä helpottaa atooppista ihottumaa. Rasvojakin on nyt testattu vino pino ja sopivimmat otettu käyttöön... lisäksi tosiaan sitä kortisonia pahimpiin paikkoihin.

Pesuaine oli allergia- ja astmaliiton kanssa yhteistyössä kehitettyä, mutta ostin kuitenkin testiksi Erisanin pesuainetta... oiskohan huuhteluaineista vielä apua? Ja vaatteista olen karsinut osan pois liian karhean materiaalin vuoksi.

Kävin ostamassa juuri pojalle ohuet tumput joiden toivon pysyvän yön yli käsissä... alan jo epäilemään, onko raapimisesta tullut vain tapa, joka pyrkii pojan väsähtäessä pinnalle.

Ja kissoillekkin etsin jo uuden kodin. No, minulla itselläni puhkesi raskausaikana allergia niihin... että ei niitä pojan vuoksi uuteen kotiin viety. Nuin pienellä ei tietääkseni ole vielä eläinallergioita...

Adalgin: Meilläkin annettiin korviketta rintamaidon ohella, kun ei oma maito riittänyt. Kun poika sai josairaalassa lisämaitoa pullosta, häntä ei edes kiinnostanut imeä tissiä loppuun asti vaan vaati lisää pullosta... yritin kyllä lisätä maidontuotantoa, mutta kun viimeistään yöllä tuli sitten pitkät tauot syömiseen... no en koe huonoa omatuontoa siitä kuitenkaan... Noin kahden kuukauden iässä alkoi sitten iho huononemaan ja samalla "tutkimusmatkalla" ollaan vieläkin.

Ajatusten sekavaa virtaa täältäkin tulee... :|
 
Tica! Tervetuloa mukaan! =) =)

Minä voisin yhtyä edellisiin kirjoittajiin siitä miten lähteä purkamaan tilannetta.

Ihosta. Varsinkin kun jonkun aikaa iho oli hyvänä jonkun aikaa sekä Nutrilon Soijan ja Almiron Peptin mennessä, uskoisin että iho reagoi ruokavalioon. Lapsi vaan allergisoitui soijamaidolle (Se ei ole yhtään harvainen kehityskulku pikkuisille maitoallergikoille - meidän pojan allergologi ei edes mielellään määrää sitä alle 1 vuotialle, jos muita vaihtoehtoja on olemassa).

Koska siitä maitoaltistuksesta on vasta muutama päivä, niin voit ihan hyvin odottaa Almiron Peptin kanssa mihin suuntaan oireet kääntyvät ennen kuin alat tekemään mitään muutoksia. Nyt vielä voi tulla viiveellä tulevia oireita maidosta. Oireita voi alkaa siis päivien kuluttua siitä kun viimeksi on maitoa saatu. Toivotaan että se Almiron Pepti olisi loppupeleissä sopiva eikä muuta epäsopivaa menisi rinnalla (kiinteät, tipat yms.) Jos tilanne ei ala rauhoittumaan, Silencion kirjoittama lista on oikein mainio työkalu. Mä lähtisin korvikkeen sopivuuden varmistamisesta. Koska kiinteät on kertaalleen sopiviksi todettu, antaisin tässä vaiheessa olla niiden ennallaan. Rela-tippojen sopivuutta kannattaa miettiä, jos tilanne ei rauhoitu. Eli aina kaikki uudet asiat, jotka on aloitettu oireiluvaiheessa, ovat hieman epävarmoja...

Vaatteiden pesu- ja huuhteluaineista. Huuhteluaineitahan ei suositella käytettävän mielellään ollenkaan vauvoilla (oli sitten atoopikko/allergikko tai ei). Huuhteluaineista jää jäämiä vaatteisiin. Tietysti voi olla että jollain atoopikkolla huuhteluaine pehmentää vaatteiden pintoja niin, että hankausta on vähemmän. Nestemäiset pesuaineet myös kuulemma huuhtoutuvat paremmin pesuissa pois. Meillä on ollut pääsääntöisesti käytössä Erisanin nestemäinen pesuaine.

Täällä sairastellaan yhä tautia: yskitään ja räkä roiskuu koko perheen voimalla. Pojan refluksoireet maitokokeiluista ovat onneksi loppuneet. Hän nukkuu nyt hyvin yöt ja perusolotila päivisin on melko hyvä infektiosta huolimatta.
 
Huomenta!

Meidän neiti näytti juuri 9kk ja saatiin vihdoin hankittua korviketta, Nutrilon Sojaa. Olen koko viikon antanut hänelle korviketta MUTTA hän ei suostu juomaan...
Mitä teen? Haluaisin lopettaa imettämisen (alkaa dietti tulla korvista ulos) mutta tyttö on tosi jääräpäinen :|
Kuinka kauan teillä kesti että lapsi tottu makuun/alkoi juomaan korviketta?
Hyvää viikonloppua teille :D
 
Pitänee vaan maltaa odottaa, että mihin päin mennään. Ja tosiaan ei varmaan kannata hätäillä uusien kiinteiden kanssa... Vaatii tällaselta hätäseltä mammalta malttia. Tuntuu vaan, että tämä on niiiin uskomattoman hidasta touhua. :(
Uudet tumput pysyi viime yön käsissä, eikä uusia naarmuja naamaan ole siis ilmaantunu!! Kyllä niitä sopivia tumppuja eilen illalla haettiinkin...

Ettei oireiden seurailu olisi liian helppoa, niin meidän pojan vartalo reagoi vielä liialliseen lämpöön... Pitää miettiä tarkasti, mitä laitetaan päälle, kun lähdetään autolla liikenteeseen. Ulkona on kylmä, mutta koska meiltä on pitkä matka jokapaikkaan, autossa tulee herkästi kuuma. No, tässäpä sitä opitaan kokoajan erehdysten ja onnistumisen kautta. Kevät tuo taas uusia haasteita mukanaan, kun aurinkoa alkaa kunnolla lämmittämään.... jos tummentais auton takaikkunat. B)

ahmutar: pikaisia paranemisia teille.
 
Ne maitokokeilut on voineet tiputtaa jo aiemmin sopivia kiitneitä pois, meillä tippui syksyllä kana, mutta nyt se on jo saatu takaisin käyttöön. Ja nyt pohditaan karuaperuna-kokeilun jälkeen että onko palsternakka enää sopiva, se on yksi pisimpään meillä syötyjä aineita sentään :headwall: :headwall:
Neiti putkitetaan 2vkon päästä, ensvkolla onkin uudelle allergialääkärille aika-jännittää ihan sairaasti :D Pitäisi etsiä ihottumakuvia, jtoain testituloksia ja vanhoja oirepäiväkirjoja..
 
Imetysdieetistä kyselen kokeneemmilta eli olen nyt jonkun aikaa miettinyt että pitäskö jättää maito ja muna? pois. Vauvalla tämmösiä oireita: poskissa silloin tällöin pientä näppyä, pyllyssä paljon pientä näppyä ja ihan tulipunanen, ollut nyt pari päivää, aiemmin oli kans näppyä mut ei noin paljon ja perusrasvalla sain pois mut sit tuli uudestaan, syö tosi usein ja on levoton tissillä, nukkuu päivisin huonosti, sylissä/kantoliinassa vaan hyvä. Iho on tosi kuiva. Yöllä kyllä nukkuu hyvin.
 
Heippa! Käyn melkein päivittäin lukemassa kuulumisianne ja olen kyllä hengessä mukana, ja yritän poimia vinkkejä itselleni. Meillä 7,5 kk suolioireinen maitoallerginen poika, maitona Neocate+Zantac refluksiin.
Noin kuukausi sitten aloitimme kiinteät, 1 uusi viikossa. Nyt ruokina Piltin peruna-parsakaali, Hollen hirssipuuro ja uutena kana, eilen annoin myös Piltin peruna-kukkakaalia kun parsaa ei ollut. Suolioireita ei ole tullut, mutta noin viikon ajan pojan kasvojen sivuosaan tullut ihottumaa. Myös vaippa-alueella on kutinaa, oika raapii iltaisin. Peruna nyt kolmatta kertaa kokeilussa ja joka kerran kolmantena pvänä tuli flunssa, siis nuha ja yskä. Nyt yskää ei ole mutta nenästä tulee kirkasta limaa(1,5 vkoa). Olisiko peruna pahis?
Yöllä poika herää nykyään noin 02 maissa nukkumaan menee klo 20.30-21.30. En meinaa saada poikaa rauhoittumaan muuta kuin syöttämällä hänet, sittenkin jää välillä pyörimään, ja herää taas kahden tunnin päästä.. Kaksi yötä olen pitänyt "unikoulua" ja olen syöttänyt vasta klo 05-06 aamulla, koska poika saa päivän aikana paljon ruokaa+maitoa+puuroa, joten nälkä ei voi olla. Molempina öinä, olen tehnyt tunnin töitä että poika rauhoittuu mutta sitten herää jo 2-3 tunnin päästä.
Mietinkin että onko yöllinen heräily tapa, vai möyriikö mahassa.. Onko syytä kuitenkin unikoulua jatkaa?
 
Samoin kuin aurinko lueskelen päivittäin tätäkin ketjua ja paljon olenkin löytänyt sekä saanut apua täältä. Meidän koko tilanne onkin tuossa toisessa atopia vai allergia ketjussa mut ajattelin tähän lyhennettynä kertoa missä meillä nyt mennään kun tuo atopian ja allergian raja oli täällä myös puheissa.

Eli meidän neiti on tänään 6 kk!! JA täysin tavallisen ihanan suloisen pehmeän ihon omistava neiti VAIKKA vielä kuukausi sitten hän oli useammankin lääkärin mielestä todella pahasta atopiasta kärsivä lapsiraasu. Ja me tehtiin kaikki mitä käskettiin: hankittiin ilmankostutin makkariin ja laitettiin lämmitys pienemmälle ja vaihdettiin pesuaineet ja pidettiin vain vaaleita aluvaatteita ja rasvattiin ja rasvattiin ja rasvattiin mutta tilanne meni koko ajan pahemmaksi.

Lopulta lakkasin uskomasta lääkäreitä ja aloin vähentää syömisiäni (neiti vielä täysimetyksellä) niin kuin täältä ohjeita sain ja tällä hetkellä lapsi siis oireeton, nukkuu ihanasti ja levollisesti ilman raapimista (toki edelleen sukat käsissään) eikä ole kärsivä ja kitisevä kaiken aikaa hankalan olonsa vuoksi. Eli me ainakin on saatu terve lapsi takaisin ihan ruokavaliolla enkä usko enää ollenkaan että hänellä edes on atopiaa!!!
 
Tervetuloa Tica
Vaatteiden silitys vähentää iho ärsytystä: irtonukkaa ei kerry ihopoimuihin.
Tosi herkkäihoinen saattaa olla allerginen myös siniselle värille, korostuu ihon hiestyessä.
Meillä kaukalon kanssa on käytössä peitto, joka otetaan pois kun auto on lämmennyt riittävästi.
Iho oli lähes kunnossa ja Rela-tippojen pois jättäminen rauhoitti loputkin. Nyt tosin maitoaltistuksen jälkeen ihottumaa siellä täällä ja "pakko" oli pitää taukoa Sibicortin kanssa, kun se oli maitoaltistuksen ajan käytössä. Eli pojalla iho ei parane täysin ilman rasvoja.
Ja unohda kiinteät tai siis niiden lisääminen, niillä ei todella ole kiirettä.

Atopia/allergia. Samaa mieltä Adalginin kanssa. Itse olen mieltänyt niin, että atopia on herkkä/ohut/helposti kuivuva jne ihotyyppi ja allergia ihottuma sitä, että iho reagoi aineisiin. Eli periaatteessa punatukkainen, joka polttaa ihonsa auringossa saman tien, on atooppinen. Tämä siis täysin epävirallinen määritelmä.

Tumput: allergiasairaalassa annettiin vinkki sideharsoputkilosta, joka on varsinaisesti kehitetty palovammojen hoitoon. Putkilosta leikataan 2*käsivarren pituus ja pujotetaan puoliksi käteen, kierretään umpeen ja käännetään toinen puoli putkiloa käden päälle. Jos isompi lapsi, niin putkilon voi vielä teipata, ettei lapsi saa revittyä putkiloa pois kädestä (meillä poika käyttää siihen ikeniä).

Itse aion aloittaa kiinteät sitten, kun olen varma että almiron pepti sopii. Ja sen kokeilu aloitetaan vasta, kun poika (nyt 3kk) saa uuden kela kortin, nyt olen imetysdieetillä. Kauhulla olen seurannut vierestä tuttuni pakkosyöttötahtia, sillä hänen mielestään lapsen täytyy tutustua kaikkiin herkullisiin makuihin. Kun jokin kasvisose oli liian porkkanaista, näytti äiti itse mallia nyrpistämällä nenäänsä ensimmäisen lusikallisen jälkeen :/ Pojalla allergialäiskät poskissa jatkuvasti, mutta äiti kieltää allergian olemassaolon ja rasvaa poskia.

Äitinä oppii/joutuu opettelemaan uusia juttuja, kuten kärsivällisyyttä :)


Silencio Mikä tuossa kasvuhormonissa ahdistaa? Ystävän tytöllä sitä on käytetty, enkä muista että siinä mitään erityistä olisi ollut.

juni08
Jossain luki, että voisi laittaa sokeria alkuun joukkoon, että alkaa maistumaan??

Dora09
Meillä maidon aiheuttamat oireet helpotti jo kahdessa päivässä. Iho-oireita lukuunottamatta kuvauksesi kertoo meidän tilanteesta mm. maitoaltistuksen aikana. Meillä poika sinänsä nukkui yöt, mutta halusi syödä tiheämmin.

Nan lopetettiin tiistaina ja jo ke-iltana tuli eka normaali kakka. Onneksi palautuminen tuosta altistuksesta oli nopea, on saatu taas nukkua öisin. Ihottuma paha kyllä paheni ja levisi ympäri kroppaa ja nyt poika selvästi ilmaisee, että kutittaa, argh!

Luppis
laitako listaan, kiitos eli Localoba ja poika 11/08 imetysdieetti

On se ihanaa, että tulin äidiksi nyt kun tällainen keskustelupaikka on olemassa. Täältä saa voimia jaksamiseen! :flower:
 
tottumisesta: kuopukselle on kelvanneet noi uudet maidot aina ekasta kerrasta lähtien ilman mitään, kun taas esikoisella kestä 3kk nan -- > riisimaito :D että näin ne saman perheen lapset on erialaisia kovasti!
 
Heippa kaikille uusille ja vanhoille :wave:

Paljoa en ole ehtinyt linjoille -mutta pikaisesti kirjoittelen. Vihdoin masu on palautunut vehnäaltistuksen jäljiltä!!! Sitä on hankala selittää kenellekkään kuinka iloiseksi ekasta kiinteästä kakasta kuuteen viikkoon tulee onnelliseksi. Eli lopputuloksena vehnäaltistuksessa tauolle tipahti 6ruoka-ainetta. Pääasia että saatiin vihdoin tilanne rauhoittumaan -ja nyt poika syökin tosi isoja annoksia -tankkaa..

Imetysdieetistä Dora09: Maidon ja munan poisjätöstä, meillä oli oireena kanssa silloin alussa nuo ihottuma/näpyt ja hiukan tuskainen vauveli. Mutta myös suolisto-oireena vihreät kakat ym. Jätin silloin ennen lääkäriin menoa maidon ja munan pois kun se lääkäriaika meni kolmen viikon päähän. Tilanne helpottui kahdessa päivässä ja reilussa viikossa tilanne oli hyvä - kun mentiin lääkärille hän totesi, että koska maidoton dieetti oli jo ollut kauan, ei verikokeissa/prikeissä näkyisi mitään. Toisaalta eihän ne aina muutoinkaan näy kokeissa... Lääkärimme sanoi meille myös silloin että maidotonta ja munatonta dieettiä on ihan ok kokeilla 2vkoa ja sitten ottaa ne takaisin käyttöön. Ja jos oireet palaa takaisinoton jälkeen niin tulos allergiaa... Ja suositteli että se 2vkoa on hyvä aika, siinä äidinmaito puhdistuu!

Kaikille nuhanenille paranemisia -palailen paremmalla ajalla kirjoittelemaan lisää ajatuksia :)
 
Tumpuista: meillä toimi H&M:stä ostetut sukat. Semmoset kääntövarrelliset eli pitkät varret sai melkein kyyärpäihin saakka. Peukku kantapään kohdalle ja oli melkein kuin lapanen.

Ihosta: Me olemme saaneet aikoinaan ohjeen että kaikki ihottuma, lehahtelu jne. joka häviää yön aikana on ok eli ei tarvitse välittää. Jos aamulla perusvoiderasvayksesta huolimatta on iho punoittava tms., on jokin pielessä. Nyt kun ikää alkaa olla jo reilusti yli 1 v., ohjetta on muutettu "jos ei lasta haittaa ihottuma, antaa sen olla". Tämä siksi että ruokia aika vähän eikä noita poskia saa ihan sileeksi millään :| Tosin aamuisin on aika hyvä tilanne, taitaa olla ihan mekaanista hankausta jne. osa ärsytyksestä. Muualla ihottumaa ei juurikaan ole, iho on kyllä kuiva ja kerran päivässä rasvataan kunnolla (nyt Locobase käytössä).

lyyti-mamma: :flower:
piija: Onko mahakrampit ohi?
Silencio: Jos haluat, voi tännekin "avautua" kasvuhormonin aloituksesta. Mikä siinä eniten mietityttää? Eikös se ole vähän kuin hormonikorvaushoito koska vajausta siitä oli testien mukaan?
Aurinko-08: Sopiiko rypsiöljy? Sitähän on noissa peruna-kukkakaali/parsakaali-soseissa..ja jos ihon kunto mietityttää, kokeile kaalit ilman perunaa ja muita lisäkkeitä. Paljonko juo yöllä maitoa? Jos maitoa menee paljon, en unikouluttaisi vaan antaisin syödä yöllä (kohtuudella eli max 3 tunnin välein).

|O nyt nukkumaan - viime yö nukuttiin jo melko hyvin eli olisko flunssa paranemaan päin?
 
Meillä kuopus nukkui ekan kerran joulun jälkeen kokonaisen yön!!! Tosin äiti ei nukkunut, vaan huolehti:) Eli korvatulehdus ja obstruktio ovat nyt tällä erää takana ja tuo kotispira oli aivan loistava juttu ja vältimme sillä ainakin yhden lääkärireissun jo tällä ekalla kertaa!

Kiitos lohdutuksen sanoista kasvuhormonihoitoon liittyen. Tuo kasvuhormonihoito tuntuu siksi vaikealta, että on aika vaikea selittää nelivuotiaalle, että miksi häntä pistetään joka ikinen ilta seuraavan 12 vuoden ajan. Esikoinen kun on joutunut ravaamaan lääkärissä kaikenlaisissa tutkimuksissa tosi paljon ja hän pelkää jo pelkkää verikoetta hysteerisesti:( Ja nyt sitten joka ilta pitäisi alkaa pistämään:( Kai joku massiivinen palkitsemisjärjestelmä auttaa??? Lisäksi ahdistaa se, että joudumme tavallaan nyt ekan kerran sanomaan ääneen, että hänessä on jotakin vikaa (=koska tarvitsee jatkuvaa lääkitystä pituuskasvuun) eli että hän on lyhyempi kuin muut. Pari päivää sitten oli ihan surkeana, että haluaisi jo olla aikuinen ja kun kysyttiin miksi, hän sanoi, että koska ei ole kasvanut tarpeeksi:( Oltiin miehen kanssa tippa silmässä tekoreippaina, että siksi tutkitaan ja hoidetaan, että kasvat:( Eli lääkärissä oli ollut korvat höröllä koko ajan...

Tuosta atopiasta vielä omia pohdintoja:) Eli käsittääkseni atopia tarkoittaa vain sitä, että elimistöllä on taipumusta tuottaa IgE-vasta-aineita eli siis herkistyä ympäristön allergeeneille. Siten atooppiseksi diagnosoidaan aina, kun on tällaista oireilua havaittavissa. Ja kun taas atopian aiheuttaja löytyy, esim. joku ruoka-aine, niin sitten diagnosoidaan ruoka-aineallergiseksi, joka on yksi atooppinen sairaus. Muita atooppisia sairauksiahan ovat juuri mm. atooppinen ihottuma, allerginen nuha ja astma:) Eli kyse on tavallaan veteen piirretystä viivasta siinä, että onko kyse atopiasta vai allergiasta: jos löytyy se allergeeni, joka atopian aiheuttaa, niin sitten on kyse allergiasta.

Eli minä näen asian jotenkin yksiselitteisesti niin, että ainahan tuon atooppisen ihottuman aiheuttaa joku ympäristön ärsyke ja usein pienillä lapsilla se on ruoka-aine - joskin lievissä tapauksissa diagnosointi on sen verran vaikeaa, että atopia jää usein ainoaksi diagnoosiksi. Ja sitähän puoltaa myös nykyinen (siedätys)politiikka, eli että allergioiden määrää pitäisi vähentää ja hoito pitää saada halvemmaksi:) Toki ruoka-aineiden lisäksi oireiden aiheuttajia on paljon muitakin, eli juuri tämä ihana ilmasto, pesuaineet, nikkeli ja mekaaninen ärsytys nyt ainakin.

Mutta mukavaa sunnuntaita kaikille!!!
 
moi kaikki ja tervetuloa kaikille uusille!

mulla olis nutrilon soijaa paljon, joten voisin postittaa sitä tarvitseville. laittakaa yv:tä.
olisiko kenelläkään toisen lapsella nenä tukossa öisin? meillä tilanne paheni vatsataudin jälkeen...olen laittanut märkiä rättejä sängyn ympärille, jotta tulisi kosteutta huoneeseen...olisko nyt sitten puhjennut allerginen nuha? mitä lääkitystä teillä on ollut?
tsemppiä kaikille arkeen!
 
Santtu70: Meillä on ollut nuhaa kuopuksella heti syntymästä alkaen käytännöllisesti katsoen aina ja siihen on määrätty Lomudal-silmätippoja, jotka siis laitetaan iltaisin nenään (meillä ollut tähän allergologin määräämä resepti, mutta sitähän saa ilman reseptiäkin). Ja nyt isompana meillä on ollut Aerius, joka siis kuivattaa nenän limakalvoja ja siten vähentää nuhaa.
 
Tsemppiä teille Silencio :hug: mutkallinen tilanne. Tuttavan tyttö oli jo jotain 10v, kun hoito aloitettiin, joten en tullut ajatelleeksi kuinka pitkään tuo piikitys sitten jatkuu. Tosin esim. diabeetikot tuntuvat tottuneen piikityksiin.

(Meillä on mietitty sitä, että miten suhtaudutaan, jos halutaan toimia toisinpäin. Isä on 203cm, eikä todella haluttaisi että poika kasvaa siitä pidemmäksi...)

Hienoa, että kotispira toimii!!

 
Tervetuloa uudet kirjoittelijat!

Silenciolle tsempit piikitysten kanssa. Kuulostaa tosi kurjalta. Mutta toivotaan, että tuo piikitys ajan mittaan helpottaa, kuten se esim. Localoban mainitsemilla diabeetikoilla yleensä tekee (pikkusiskollani on lapsena todettu diabetes) . Tosin en tiedä onko tuo kasvuhormonipiikitys siihen verrattavissa.

Lyyti-mamma: Onnittelut kakasta! :p Tiedän tunteen! =) Vaikkakaan muuten tuo altistus ei mennyt ihan kivasti....

Omaa napaa:
Kiitos Luppis kysymästä, vatsakrampit loppuivat sitten n vuorokauden jälkeen. En tiedä mistä johtuivat, mutta Zithromax-antibiootti ainakin lopetti neidin pitkääään jatkuneen nuhan kuin seinään. Myös yöitkut loppuivat, eli voisin kuvitella auttaneen korvasärkyyn.
Ja se KIINTEÄ kakka tuli taas n 5,5 vkon jälkeen ab-kuurin viimeisenä päivänä. :wave: Se sai äidille hymyn naamalle.
Tosin tänään piti ottaa se ulostenäyte ja kakka olikin sit niin kiinteää, että en tiedä onnistuiko.... Perästä kuulunee.
Mietin tietysti nyt, että oliko siellä korvassa kuitenkin koko ajan pieni tulehdus, joka aiheutti ripulia? Oliko symbioflorilla tai kaurapuurolla sittenkään osaa tai arpaa?...
No, ettei nyt ihan kaikki menisi kuitenkaan putkeen, niin yskiminen (nukkuessa) on tänään pahentunut lääkkeistä huolimatta. Toivottavasti saadaan nukuttua ensi yökin; 2 viimeistä yötä on olleet aika hienoja normaaleista syömisistä huolimatta. :)
Toivottavasti Luppis teidän flunssa on hellittänyt!

Pysykäähän muutkin terveinä! Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! :hug:
 
Kuinkahan kauan tuo puolentoista päivän maitoaltistus saattaa aiheuttaa ihottumaa...? Pojalla tulee vieläkin uutta ihottumaa, vaikka altistus loppui keskiviikkona (aikaisemmin taisin huolimattomuuttani kirjoittaa että tiistaina)
Nyt jätin kiinteistä jo luumun ja riisin pois... voihan se olla että tässä samalla on voinut tosiaan tulle uusia herkistymisiä. Jos tuo ei vaikuta taidan luopua vähäksi aikaa myös maissista... Ja pitänee jättää soittopyntö meidän alergologille.
Ppahalta tuntuu katsoa ja yrittää olla kärsivällinen kun pojan iho ei ole sen maitoaltistuksen jälkeen parantunut kunnolla, sibicortilla saatiin jo hetkeksi ihoa paremmaksi. Nyt tilanne sitten taas pahenee niskan ja rinnan osalta. :(
 

Yhteistyössä