Anoppi lähetti 2 joulukorttia kahdelle lapsenlapselleen. Meidän perheessä asuu neljä lasta...

"viivii"
[QUOTE="vieras";27705065]Mä huomasin saman. Jos perheessä on neljä lasta, kuinka et mainitse heitä? Profiilista saa kuvan, että olet vain kahden lapsen äiti.[/QUOTE]

Ja niinkuin ap kehui itseään "ei ole tapana jaotella kun ollaan PERHE" :D
 
Mieheni äiti muistaa aina vain ja ainoastaan tätä mein nuorinta, omaa lapsenlastaan. Isommat lapseni (joita mieheni pitää ominaan ja lapset isänään) ovat anopille ilmaa.
Ennenkuin tää nuorin syntyi, anoppi muisti isompia lapsia kortilla ja lahjoilla.

Entinen anoppini, isojen lasten mummi, muistaa sen sijaan aina myös tätä mein nuorinta, joka ei siis hänelle ole mitään sukua millään muotoa. Aina tulee kortti ja synttäri- ja joululahja myös nuorimmalle. Ja sekä isompien että nuorimman lahjatkin ovat suht samanarvoisia. Jos on isoille hommannut jotain arvokkaampaa, niin samaa tulee nuorimmallekin.

Sit asian ohi, tosta postista ja sen jakelusta.
Mein äiti laittaa aina kaikille lapsille oman joulukortin + aikuisille yhteisen. Eli meille tulee heiltä 4 korttia. No tällä viikolla ne kaikki 4 korttia tuli eripäivinä :)
Ja olivat laittaneet siinä punaisessa pussissa kaikki kortit.
Et ei niitäkään aina jaeta yhtenä könttinä (jossain muussa ketjussa oli tästä könttijakelusta puhetta joku aika sitten).
Aiempina vuosina on tullu kaikki kortit kerralla. Siis äitin postittamat.
 
"harmaa"
meilläkin uusperhe. Äitini ja miehen äiti laittaa aina kaikille lapsillemme lahjat.
Mutta tämän yhden lapsen mummi vain tälle yhdelle ja saattaa tulla lahjoja pahvilaatikollinen ylistys sanoin
toivottavasti muut sisaruksesi olisivat oikein kateellisia kun sinullapa onkin näin hyvä mummi joka hommaa näin monta lahjaa.
Huvittavinta vaan noissa on se että hän on paketoinut sukkaparin omaan pakettiin, suihkusaippuan omaan, arpalipukkeen omaan,hammasharja omaan hammastahnan omaan mahdollisesti karkkipussi omaan jne. no tuleehan siitä monta pakettia mutta ihan normisti noikin olisi yhteen pakettiin voinut laittaa joten eipä täällä kukaan ole tuolle yhdelle lapselle kateellinen :D
 
"hmmm"
[QUOTE="vieras";27705065]Mä huomasin saman. Jos perheessä on neljä lasta, kuinka et mainitse heitä? Profiilista saa kuvan, että olet vain kahden lapsen äiti.[/QUOTE]

Niinpä. Ei olisi varmaan ollut mitään ongelmaa jos ap:n äiti olisi laittanut omat kortit näille ap:n kahdelle omalle lapselle ja kaksi muuta olisi jäänyt ilman. Me Ollaan PERHE, niinpä..
 
Kurjaa tuollainen valtapeli aikuiselta, joka kuitenkin sitten eniten vaikuttaa lapsiin. Jos on vaikea suhtautua oman lapsen uuden puolison lapsiin, niin sitten on vaikeaa. Mutta ei ne "vieraat" lapset mitään pahaa kenellekään ole tehneet, ja tulevat aivan varmasti tuntemaan paikkansa tulevaisuudessa, jos ap:n anopin käytös jatkuu.

Ajatellaan, että minulla olisi puoliso jolla olisi lapsia edellisestä liitosta, ja minun vanhemmilleni se olisi paha paikka. Niin kyllä minä silloin tekisin selväksi, miten kuuluu käyttäytyä. Eli kortti koko perheelle tai sitten jokaiselle lapselle oma, niille "vieraillekin".
 
[QUOTE="harmaa";27705149]meilläkin uusperhe. Äitini ja miehen äiti laittaa aina kaikille lapsillemme lahjat.
Mutta tämän yhden lapsen mummi vain tälle yhdelle ja saattaa tulla lahjoja pahvilaatikollinen ylistys sanoin
toivottavasti muut sisaruksesi olisivat oikein kateellisia kun sinullapa onkin näin hyvä mummi joka hommaa näin monta lahjaa.
Huvittavinta vaan noissa on se että hän on paketoinut sukkaparin omaan pakettiin, suihkusaippuan omaan, arpalipukkeen omaan,hammasharja omaan hammastahnan omaan mahdollisesti karkkipussi omaan jne. no tuleehan siitä monta pakettia mutta ihan normisti noikin olisi yhteen pakettiin voinut laittaa joten eipä täällä kukaan ole tuolle yhdelle lapselle kateellinen :D[/QUOTE]

:O
 
[QUOTE="vieras";27702689]Huomioiko ex-miehesi vanhemmat myös perheen nuorimmat lapset? Tai omat vanhempasi miehesi lapsen?[/QUOTE]

Perheen pienin on meidän yhteinen joten kyllä. Ja omani kyllä huomioivat miehen lapsen, ei puhettakaan muusta.
 
[QUOTE="hmmm";27705323]Niinpä. Ei olisi varmaan ollut mitään ongelmaa jos ap:n äiti olisi laittanut omat kortit näille ap:n kahdelle omalle lapselle ja kaksi muuta olisi jäänyt ilman. Me Ollaan PERHE, niinpä..[/QUOTE]

No minun mielestäni nyt vähän kaivamalla kaivatte vikaa minusta. Olen päivittänyt profiilini viimeemmäksi varmaan pari-kolme vuotta sitten jolloin perhetilanne oli toinen. Että se siitä.
 
[QUOTE="viivii";27706313]Seli seli:D Niin että sinussa ei ole mitään vikaa? Vaan kaikki viat anopissa kun haluaa muistaa OMIA lapsenlapsiaan:)[/QUOTE]

Rouva kaivaa nyt ne hiekkalaatikolta unohtuneet hiekat p*llusta ja lakkaa vääristelemästä sanojani. Jo aloituksessa kysyin että oliko se vika nyt sitten minussa vai ei. Mutta profiilini ei kerro tästä tilanteesta yhtään mitään koska se sisältää vanhentunutta tietoa.
 
"viivii"
Rouva kaivaa nyt ne hiekkalaatikolta unohtuneet hiekat p*llusta ja lakkaa vääristelemästä sanojani. Jo aloituksessa kysyin että oliko se vika nyt sitten minussa vai ei. Mutta profiilini ei kerro tästä tilanteesta yhtään mitään koska se sisältää vanhentunutta tietoa.
"Rouvalla" ei ole hiekkaa pyllyssä kun "rouva" ei ole käynytkään hiekkalaatikolla ja lumen allahan se nyt onkin:O
Ja vastaus kysymykseen on: Sinussa on vikaa kun viitsit tuollaisesta normaalista asiasta länkyttää! Kyllä ne omat lapsenlapset ovat aina tärkeimpiä, se on aivan luonnollista ja normaalia!
 
"vieras"
Eli tuo ap:n suhde ei ole vielä pitkäikäinen. Onko anopilla ollut tapana lähettää lapsenlapsilleen kortit aina? Miksi sitten katkaisisi sitä perinnettä? Jos suhde on noin lyhyt, niin ei sillä anopilla ole mitään suhdetta tai yhteyttä niihin ap:n lapsiin - ja voi hyvinkin olettaa, että anoppi luulee noiden lasten omien isovanhempien heitä muistavan.

Ei kai uusperheet oleta, että näillä lapsilla on sitten neljät isovanhemmat kaikilla, kun kaikkien muka pitäisi kaikkia tasapuolisesti muistaa?!? Ihan hölmöä ajatella noin. Ei niistä lapsista saa tasavertaisia millään, eikä tarttekaan. Ei vaikka kuinka yrittää. Oma veri on aina se läheisin ja rakkain, vaikka kohteliaasti voi muuta sanoakin.
 
Palsta on kyllä yhtä ilkeämielinen kuin aina ennenkin. No mutta jos jotain positiivista niin sain kyllä yöunien ja näiden tekstien jälkeen asioihin perspektiiviä, ja en jaksa enää olla tulistunut asiasta. Oma ajatusmaailmani on vain niin toisenlainen, that's all, mutta jokaisella lienee oikeus ottaa asianlaita miten ottaa. Luodaan ihan omat lait sitten täällä omassa kodissa.
 
rietas
Mun vanhemmat laittaa omat kortit molemmille lapsenlapsilleen ja erikseen yhteisen vielä minulle ja miehelle. Eivät lähetä yhtä yhteistä meille kaikille vaikka ollaan perhe -eivätkä tee sitä vittuillakseen, vaan ihan siksi, että ovat ajatelleet lasten iloitsevan kun saavat kumpikin ihan oman kortin.
 
tuotanoin
En jaksa lukea kaikkea mutta sä sanoit et sun oma äiti laittaa kaikille yhteisen kortin. Koska hän nyt vaan on niin ajattelevainen ja ihana ihminen. Entäs sun isä? Miten hän muistaa lapsenlapsiaan? Entäs sun ex-miehen äiti ja isä? Muistaako he myös vain omia lapsenlapsia vai teidän koko perhettä? Lähettääkö entinen anoppisi joulutervehdyksen jossa mainitsee nimeltä myös uuden miehesi entisestä liitosta olevan lapsen? (Olisin yllättänyt jos ex-anoppi edes tietäisi ex-miniänsä uuden miehen entisestä liitosta olevan lapsen nimen). Niin tai entäs uuden miehesi edellisestä liitosta olevan lapsen TOINEN isovanhempi? Muistaako hänkin teidän koko perhettä kortilla?
 
"vieras"
Palsta on kyllä yhtä ilkeämielinen kuin aina ennenkin. No mutta jos jotain positiivista niin sain kyllä yöunien ja näiden tekstien jälkeen asioihin perspektiiviä, ja en jaksa enää olla tulistunut asiasta. Oma ajatusmaailmani on vain niin toisenlainen, that's all, mutta jokaisella lienee oikeus ottaa asianlaita miten ottaa. Luodaan ihan omat lait sitten täällä omassa kodissa.
Mun mielestäni sun anoppisi ei välttämättä ole ilkeä tai tehnyt tuota tahallaan. Jos hän on lähttänyt niitä joulukortteja lapsenlapsilleen koko ajan, ei hän välttämättä ajattele, että pitäisi lähettää sinunkin lapsillesi, kun he eivät ole mitään sukuakaan ja heillä on omat isovanhemmat. Miksi niitä isovanhempia pitäisi olla niin monet? Miksi?

Meillä lapset saa kortit isovanhemmiltaan. Tulee joulukortit ja lomilta jne. Aina on ollut näin. Ehkä se on niin sun anopillasikin. Mun mielestäni tuosta ei voi suuttua. Jos teidän suhde on vain parin kolmen vuoden ikäinen ja sun omista kirjoituksistasi päätellen, ei mikään läheinen edes sun kanssasi, niin miten se voisi olla läheinen sun lastesi kanssa?

Tää ei ole ilkeyttä vaan ihan realismia. Teidän kaikilla lapsilla on kahdet oikeat isovanhemmat. Miksi ei ole kuten ihan ydinperheessäkin, että ne oikeat isovanhemmat on ne läheisimmät jotka muistaa ja lahjoo? Miksi niiden kaikkien pitäisi?
 
[QUOTE="vieras";27706434]Miksi ei ole kuten ihan ydinperheessäkin, että ne oikeat isovanhemmat on ne läheisimmät jotka muistaa ja lahjoo? Miksi niiden kaikkien pitäisi?[/QUOTE]

Varmaan siksi, kun uusperhe ei ole kuten ydinperhe.

Sorry ap, että vastaan sinulle esitettyyn kysymykseen, mutta olen elänyt uusperheessä lapsen asemassa ja voin omalta kohdaltani kertoa, että se ei välttämättä ollut kauhean kivaa - juuri muiden sukulaisten takia. Kun oli ne äitipuolen lapset, ja hänen puolensa suku muisti heitä ja isääni. Minua ei. Se tuntui lapsena kummalliselta, epäreilulta.

Luulisi, että kun tosiaan on jo paljon uusperheitä, että heidän läheisilleenkin olisi helppoa olla erottelematta kaikkea: minun lapsenlapset, sinun lapset ja niiden lapset, tuon lapset ja miniän entisen lapset. Hoh. Jos perhe asuu saman katon alla, on kurjaa että muistetaan vain niitä omia verisukulaisiaan. Sinusta se on realismia, minusta se on moukkamaisuutta.
 
rietas
Niin... jos se anoppi tosiaan ajattelee, että jokainen lapsi saa omat kortit omilta isovanhemmiltaan, eli nuo 2 olisivat "hänen osuutensa" ja muiden kahdenlapsen oikeat isovanhemmat huolehtivat sitten heidän korttinsa? Tiedä vaikka anopista olisi moukkamaista jättää lähettämättä oma kortti jokaiselle omalle lapsenlapselle?
 
"vieras"
Varmaan siksi, kun uusperhe ei ole kuten ydinperhe.

Sorry ap, että vastaan sinulle esitettyyn kysymykseen, mutta olen elänyt uusperheessä lapsen asemassa ja voin omalta kohdaltani kertoa, että se ei välttämättä ollut kauhean kivaa - juuri muiden sukulaisten takia. Kun oli ne äitipuolen lapset, ja hänen puolensa suku muisti heitä ja isääni. Minua ei. Se tuntui lapsena kummalliselta, epäreilulta.

Luulisi, että kun tosiaan on jo paljon uusperheitä, että heidän läheisilleenkin olisi helppoa olla erottelematta kaikkea: minun lapsenlapset, sinun lapset ja niiden lapset, tuon lapset ja miniän entisen lapset. Hoh. Jos perhe asuu saman katon alla, on kurjaa että muistetaan vain niitä omia verisukulaisiaan. Sinusta se on realismia, minusta se on moukkamaisuutta.
Ehkä se on varojen puutettakin? Ja mites sitten ne sun puolen suku? Muistivatko he niitä sun äitipuolesi lapsia? Kun senhän pitää toimia sitten kaikinpuolin tasavertaisesti? Muutenhan se menee taas epätasavertaisesti?

Mun mielestäni se on selkeintä kun jokainen muistaa omaa sukuaan ja niitä omia läheisiään. Silloin kaikki saa tasapuolisisesti. Ja jos ei saa, niin ne vanhemmat tasoittaa eli huolehtii siitä, ettei kenelläkään jää sellainen tunne, että on jäänyt vähemmälle.

Ero ja uusperheet on aina epäreiluja lapselle. Lapsi joutuu vieraaseen ympäristöön siinä mielessä, että ne ei ole sitä omaa sukua ja omaa verta. Se on realismia aina eroissa. Ero on epäreilua aina lapsille. Vaikka menisi miten hyvin ja rauhallisesti se ero, niin lapsi revitään kuitenkin irti siitä omasta perheestään ja suvustaan. Ei sitä saa täysin tasapuoliseksi millään. Se perhe on rikki, eikä siitä uusperhe voi korvata. Se ei ole sama. Se voi olla joissain tapauksissa parempi, kuin se ydinperhe oli, mutta siltikään se ei ole ikinä se sama.

Mä itse antaisin tuollaisessa tapauksessa lahjat sun muut omille lapsenlapsilleni, mutta muistaisin myös niitä toisia lapsia jollain tapaa. Olettaisin kuitenkin heidän saavan lahjoja omailta sukulaisiltaan ja isovanhemmiltaan.
 
Kyllä tässä omalla tavallaan on useampi ihminen oikeassa. Lapsiasiat ovat minulla vain kovin pinnassa, ja onhan tämä meidän perhe vielä kovin nuori, osa hakee edelleen paikkaansa mutta mukavastihan tässä on kuitenkin yhteen hitsauduttu.
 

Yhteistyössä