B12-vitamiinin puutos?

  • Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti
Viivi
Onko kellään kokemuksia? Millaisia oireita aiheutti? Olen ravannut lääkärissä jo useamman kuukauden ihmeellisten oireiden takia, mm. särkyä sormissa ja varpaissa, puutumista ja vatsaoireita. Nyt verikokeissa löytyi b12- vitaamiinin puutos ja lääkäri käski vain syödä b-vitamiinitabletteja. Ei siis mitenkään viitannut siihen, että oireeni voisivat johtua tuosta puutoksesta tai että kyseessä olisi jonkinlainen imeytymishäiriö. Ei edes puhunut mistään kontrollista asian suhteen. Syön kuitenkin monipuolisesti eli ymmärtääkseni imeytymisessä täytyy olla jotain häikkää...
 
jaa-ah
Sun täytyy varmaan saaka Cohemin-injektioita muutaman kk välein, jos B12-vit on matala. Ei se muuten sieltä yleensä nouse, jos taso on huomattavan alhainen. Syy on vatsan limakalvossa, jossa puuttuu jokin vitamiinia muodostava juttu. Mutta kyllä se puutos voi aiheuttaa noita sun oireitasi.
 
nykyään saa myös tabletteina, mulla oireina oli anemia, ja jatkuvien rautakuurien jälkeen vihdoin todettiin (kun eivät auttaneet) että on tuo b12 vitskun puute, rautahan ei imeydy elimistöön ilman tuota vitamiinia. mulla on luontaisesti todella nopea ruuansulatus, joten siksi tutkittiin.
 
vieras
Puutoksen oireet:
Kuukautishäiriöt, henkisten kykyjen heikkeneminen, vapina, pernisioosi anemia mikä sitten se onkin.
b-12 vitamiini on välttämätön hermokudoksen aineenvaihdunnalle, ja sen puute voi vahingoittaa aivoja ja aiheuttaa hermostollisia häiriöitä.
 
XXX
Gastroskopia on yksi tutkimus jota suositellaan jos b12-vit puutos on havaittu. B12-vitamiinin puutoksessa ei normaalisti auta mikään b-vit syönti vaan tarvitaan juuri noita edellä mainittuja ruiskeita.
 
Turkutar
Hei, kuulin juuri tänään tutultani joka sairastaa fibromyalgiaa että B12-vitamiininpuutos oireet ovat samanlaisia särkyjä, anemiaa jne. Ainoa kunnollinen vaihtoehto on saada B12-vitamiinia suoraan pistoksena suoneen (vaatii tietysti käynnin lääkäissä).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkutar:
Hei, kuulin juuri tänään tutultani joka sairastaa fibromyalgiaa että B12-vitamiininpuutos oireet ovat samanlaisia särkyjä, anemiaa jne. Ainoa kunnollinen vaihtoehto on saada B12-vitamiinia suoraan pistoksena suoneen (vaatii tietysti käynnin lääkäissä).
Ei sitä suoneen pistetä, vaan kankkuun. Mulla on todettu b12 puute, kävin myös erittäin mukavassa gastroskopiassa jossa todettiin ettei tiedetä miksi se imeydy muhun. Minäkin syön monipuolisesti. Mulla on oireina pääasiassa puutuvat kädet.
 
Vanha äiti
Jos Sinulla on imeytymishäiriö, niin tabletteina nautittuna B12:a imeytyy ohutsuolen loppuosassa niin vähän, ettei tabletti korjaa jo syntynytta vajetta. Yleensä lääkäri määrää Cohemin Depot injektiota, jota annetaan tason nostamiseksi 1/kerta/vko 1 kk:n ajan ja sen jälkeen ylläpitopistos joko 1-4 kk:n välein. Eli pitäisi ottaa pieni verenkuva oikean välin määrittämiseksi, harvat terveyskeskuslääkärit tähän vaivautuvat.

Pistos annetaan lihakseen eli et voi sitä itse ottaa, vaan joudut hakemaan sen sairaanhoitajalta tai vastaavan koulutuksen saaneelta. Yliannostuksen vaaraa ei ole, koska B-vitamiinit ovat vesiliukoisia.

Oireina mm. väsymys, Hb:n lasku, haavaumat kielessä ja suun limakalvoilla, hermostuneisuutta, depressiota, sormien/varpaiden puutumisia.

Väsymystuntemus on niin totaalista, että vaikka nukut 10 tuntia, niin saatat uupua kesken työpäivän ja toteat nukkuneesi työpöydän päällä mistään tietämättä ja työkaverisi pitävät Sinua tosi juhlijana.

Viitearvon alarajana pidetään virallisesti 150-170 pmol/l, mutta yhdysvaltalaiset suosittavat lisälääkitystä alle 250 pmol/l arvoille, jotta vältytään peruuttamattomilta hermostomuutoksilta. Ja kun saat piikkejä, arvojasi ei voida tutkia perinteisesti, vaan ns. holo-TC tutkimuksella, jota on vaikea saada sen kalleuden takia.

Lääkärit ja sairaanhoitajat vähättelevät oireitasi, pidä itse kiinni riittävästä seurannasta.

Terveisin
IGS-tautinen, jo 50 vuotta sairastanut.
 
merimariel
Minulla todettiin b12-vitamiinin puutos 25-vuotiaana sattumalta, kun kävin työpaikkalääkärille valittamassa jatkuvaa päänsärkyä. Työpaikkalääkäri määräsi otettavaksi PVK:n eli pienen verenkuvan, josta paljastui, että punasolujeni koko oli yli ylärajojen ja määrä alle alarajan. Tämän perusteella otettiin sitten B12-vitamiinit ja tulos oli 90 pmol/l, eli huimasti alle suositusarvon. Tämän jälkeen koerumba vasta alkoi, gastroskopia, enteroskopia, luuydintutkimus, isotooppitutkimukset yms. Syytä anemiaani ei löydetty, vaikka tutkimuksia on tehty monet kerrat eri sairaaloissa. Tällä hetkellä otan Cohemin-injektion kerran kolmessa kuukaudessa, mutta välillä oli monta vuotta etten ottanut piikkejä, koska arvot olivat siedettävän rajoissa. Olen lukenut, että esim. Japanissa B12-suositusarvot ovat ainakin kaksi kertaa korkeammat kuin meillä, joten nyt olen ottanut säännöllisesti rokotukseni.
 
Mari
Mun miehellä (26 v) todettiin kesällä pernisiöösi anemia. Oireena olivat vatsakipu, kielikipu ja väsymys. Mutta pernisiöösi anemiassa on myös noita sinun mainitsemiasi oireita. Verikokeessa selvisi, että hemoglobiini 80 ja b12 vitamiinin puutos. Lisäksi punasolut liian isoja. Vielä gastrogopiasta ja luuydinnäytteestä selvisi, että vatsasta puuttuu jokin tekijä jonka vuoksi b12-vitamiini ei imeydy. Siksipä tablettihoito ei auta, vaan vitamiini otetaan pistoksina. Kannattaisi vaatia lääkäriltä tarkempia tutkimuksia, että selviää onko B12-vitamiinin puutos pernisiöösi anemiaa.
 
Pekka
Itsellä rumba alkoi 2006 keväällä kun ensin tuli jatkuvaa huimausta ja tasapainohäiriöitä. Otettiin verikokeita ja pään magneettikuvat ilman tuloksia. Sitten tuli totaalinen väsymys ja kun yritin harrastaa liikuntaa, jalatkin tuntuivat olevan sementtiä. Huimaus jatkui, tuli lihasheikkous ja ihmeellinen vapina - ramppasin samalla työterveyslääkärillä ja verikokeita otettiin lisää - mutta ei niitä oikeita. Kävin korvalääkärillä, silmälääkärillä ja vielä hammaslääkärillä. Kaikki päivitettiin kuntoon. Ei auttanut, aamulla jalkani olivat tosi jäykät ja aivojen tilalla tuntui olevan puuroa. Ja eiku samaiselle lääkärille takas, joka jo suosittelikin psykiatrilla käyntiä! Ja määräsi masennuslääkettä väh. 6kk ajan ja vapinaan betasalpaajaa. Loppupeleissä alkoi jalat mennä tunnottomiksi, alkaen varpaista ja käyden polvissa asti. Työterveyslääkärini ei edelleenkään tajunnut mitään ja aloin itse ottamaan asioista selvää, kunnes se "oikea" lääkäri kommentoi oireideni perusteella; onko b12 vitamiinin imeytymishäiriö poissuljettu? Ja tähän oli kestänyt reilu 2 vuotta ennenkuin lääkitys aloitettiin. Olkaa hyvät ihmiset aktiivisia, ettei käy näin, ja lääkäritkin ovat vain työtään tekeviä ihmisiä. Nyt kun lähes 2 vuotta olen saanut hoitoa, niin eipä ne ongelmat välttämättä siihen lopu. Arvot ovat kohdallaan, mutta kärsin edelleenkin neurologisista ja neuropsykologisista oireista. Kroppa on kömpelö ja hutera, muisti ja keskittyminen pätkii... B12 puutteen diagnosointi on tärkeää tehdä ajoissa! Siis kannattaa ottaa kaikissa epäselvissä tapauksissa siitä veriarvo. Vaikka hemoglobiiniarvo olisikin normaali kuten minulla oli. Minullakin kyllä nuo punasolujen tilavuudet olivat yli rajojen, en sitten tiedä miksi niitä ei oltu otettu tai kommentoitu aiemmin. Että tämmöstä, näillä on silti mentävä.
 
vieras
Voi... Mitä löysinkään tästä ketjusta. Mulla todettiin b12 puutos reilu vuosi sitten raskausaikana, kun rauta ei imeytynyt. Sain Cohemin pistoksia säännöllisesti, kunnes yksi lääkäri keksi määrätä noin puoli vuotta sitten tarkastusverikokeen, jossa arvot oli järkyttävän suuret. Sanoi heti ettei enää tarvi pistoksia. Nyt sitten luin edeltä, ettei tällä normaalilla kokeella voi tutkia pitoisuuksia, jos saa pistoksia. Pitääkö siis paikkansa.

TÄmän hetkinen oloni on kauhea. Sikataudin päätteeksi nousi verenpaineet pilviin marraskuun lopussa. Siitä asti on olo heikentynyt. Nyt sitten otin puheeksi b12 vitamiinin. Lääkäri sanoi, ettei sitä pitäisi edes kontrolloida, vaan sitä pistetään loppuelämä, jos on todettu puutos.
Olen tosi heikko, on vapinaa, sisäistä ja ulkoista, aivot on "tyhjät", huimaa, heikottaa... Torstaina olen menossa hyvälle lääkärille, jolle otan vielä puheeksi tämän b12 vitamiinin. Jos se olisi yksi syy oireisiin. Punasolujen koko ei kyllä siihen viittaisi vaan raudanpuutos anemiaan. Ova pieniä, eivätkä isoja kuten b12 vit puutoksessa.

Kunpa tähän kauheaan oloon löytyisi syy. En jaksa enää yläkertaan portaita kiivetä, niin heikko olen.
 
Vieläkkö palstailet?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi... Mitä löysinkään tästä ketjusta. Mulla todettiin b12 puutos reilu vuosi sitten raskausaikana, kun rauta ei imeytynyt. Sain Cohemin pistoksia säännöllisesti, kunnes yksi lääkäri keksi määrätä noin puoli vuotta sitten tarkastusverikokeen, jossa arvot oli järkyttävän suuret. Sanoi heti ettei enää tarvi pistoksia. Nyt sitten luin edeltä, ettei tällä normaalilla kokeella voi tutkia pitoisuuksia, jos saa pistoksia. Pitääkö siis paikkansa.

TÄmän hetkinen oloni on kauhea. Sikataudin päätteeksi nousi verenpaineet pilviin marraskuun lopussa. Siitä asti on olo heikentynyt. Nyt sitten otin puheeksi b12 vitamiinin. Lääkäri sanoi, ettei sitä pitäisi edes kontrolloida, vaan sitä pistetään loppuelämä, jos on todettu puutos.
Olen tosi heikko, on vapinaa, sisäistä ja ulkoista, aivot on "tyhjät", huimaa, heikottaa... Torstaina olen menossa hyvälle lääkärille, jolle otan vielä puheeksi tämän b12 vitamiinin. Jos se olisi yksi syy oireisiin. Punasolujen koko ei kyllä siihen viittaisi vaan raudanpuutos anemiaan. Ova pieniä, eivätkä isoja kuten b12 vit puutoksessa.

Kunpa tähän kauheaan oloon löytyisi syy. En jaksa enää yläkertaan portaita kiivetä, niin heikko olen.




Löytyikö oireiluusi syy ja hoito?

 
pistettävä jo 5 vuotta
Minullakin todettu B-12 vitamiinin puutos , atroofinen gastriitti. Oireilin tosi pahasti ehkä noin vuoden ajan ennenkuin vaadin otettavaksi ison verenkuvan, josta puutos todettiin.
Oireet voivat olla tosi monenlaiset. Minulla oli virtsatietulehduksia 5 perättäin, lääkäri epäili sen johtuvan uudesta avioliitosta. Lopulta määräsi estolääkityksen ja totesi että sen on ihan normaalia naisille. Sanoin etten eläissäni ole kuin yhden vrtsatientulehduksen sairastanut ja se oli teini-iässä. Lisäksi sairastin kielitulehdusta, ihan outo tauti myös. Lisäksi oli vapinaa, väsymystä ja välillä en muistanut ihan tavallisten asioiden nimiä. Se oli tosi kauheaa. Myös tosi rankat vatsakivut voivat liittyä taudin kuvaan. Sitten päätin ettei tälle naiselle ole normaalia krooninen virtsatientulehdus ja vaadin lisätutkimuksia. Otettiin laaja verenkuva ja todettiin että b-12 pitoisuus oli todella alhainen. Punasolut olivat suuret mutta anemiaa minulla ei ole ollut missään vaiheessa. Päinvastoin.
Ensin pistettiin kk:n välein 3 kertaa ja sen jälkeen 3 kk:n välein pistos. Ja kuulemma jatkuu loppuelämäni. Tämä ei parane.
Olen tosi tyytyväinen kun pieni pistos riittää.
Näin jälkikäteen olen ymmärtänyt myös selittämättömät raivonpuuskat, oireita nekin.
Olen ihan hyvässä kunnossa ja energinen mutta eron huomaa juuri 3 kk:n välein; eron ennen ja jälkeen pistoksen!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja perimätietoakin:
jos ei syö lihaa, ennenpitkää se puutos tulee...
Jos ei syö lihaa, voi syödä b12 vitamiinitabletteja. Terveellä ihmisellä se imeytyy aivan kuten lihastakin, ei tarvitse siis pistoksia. Imeytymishäiriöstä kärsivälle sensijaan vajaus tulee riippumatta siitä mitä hän syö, koska vaikka vitamiinia olisi ruoassa miten paljon, se ei imeydy.
 
Yksinkö?
Luin viestiketjuanne ja huomasin juuri tämän oireiden laajan kirjon, mikä tuntuu liittyvän B12-vitamiiniin. Itse olen viimeisen vajaan vuoden hypännyt lääkärissä monien oireiden kanssa, mutta yksi selkeä asia tuntuu pysyvän koko ajan... B12-vitamiinin vajaus verikokeissa (joita on joutunut itse vaatimaan).

On tehty gastroskopia ja kolonoskopia. Mitään selkeästi "huonoa" ei niistä löydetty kuulemma. Kun B12-arvo oli alhaisimmillaan (ja foolihappo silloin mittaamattoman alhainen), niin trombosyytit ja leukosyytit nousi yli viitearvojen. Hemoglobiini on koko ajan ollut normaali, jopa parempi kuin normaali.

Sitten söin kolmen kuukauden kuurin vitamiinitabletteja. Foolihappo nousi normaaliksi, mutta B12-arvot vain jonkun verran paranivat, toki takaisin yli viitearvojen alarajan. Nyt olen taas ollut ilman vitamiiniä ja B12-arvo on lähtenyt jyrkkään laskuun.

Lääkärit ei tunnu kiinnostuvan asiasta paljon ollenkaan. Olo on kamala. Mistä saisin apua?
 
Ennen väsynyt
Lääkärit ovat tästä aika pihalla, sellainen fiilis jäi. Minulla tutkittiin jatkuvaa väsymystä pari vuotta sitten ja löytyi lopulta kolme tekijää: B12-vitamiinin puutos, huono varastorautatilanne (ferritiini, transferriinireseptori, vaikka hemoglobiini oli hyvä) ja D-vitamiinin puutos. Syön monipuolisesti sekaravintoa eikä B12-vitamiinin puutokselle löytynyt mitään järkevää syytä. Monenlaiset verikokeet otettiin ja kävin gastroskopiassa. Kaikki vaikutti normaalilta, syitä ei löytynyt.

Lääkäri (yliopistollisesssa sairaalassa!) tähän sitten totesi, että puutosta ei voi olla jos mitään syytä puutokselle ei löydy, vaan verikokeet valehtelevat. Niinpä niin... B12-vitamiini mitattiin verestä muistaakseni neljä kertaa vajaan vuoden aikana ja joka kerta tulos oli edellistä huonompi, reilusti alle viiterajan. Koe myös varmistettiin jollain toisella verikokeella kahteen kertaan joka tuki puutosdiagnoosia. Lääkärin mielestä nämä verikokeet valehtelivat. Koitin kysyä, että eikö tämä kannattaisi ottaa vakavasti koska puutos voi aiheuttaa peruuttamattomia neurologisia ongelmia ja mulla on puutumisoireita. Tähän sain vastauksen, että "jos koet että tässä on joku ongelma niin osta apteekista multitabsia". Pistoksia ei kuulemma kannata edes harkita koska mulla ei oikeasti voi olla puutosta. Että näin.

En hommannut multitabsia vaan Betolvexia eli vahvinta B12 mitä saa. Sain työterveydessä mittautettua myöhemmin B12-arvon ja se oli jonkin verran parantunut. Ilmeisesti se mulla siis jonkin verran imeytyy ja arvoitukseksi jää, miksi puutos on tullut vaikka syön lihaa ja maitotuotteita. Netistä luin että metyylikobalamiini imeytyy paremmin kuin syanokobalamiini ja tilasin metyylikobalamiinia netistä (Suomessa myydään ainoastaan syanokobalamiinia jostain syystä). Nyt en ole syönyt raskausaikana jatkuvasti vaan satunnaisesti. Puutumisoireet eivät ole palanneet, onneksi. Mulla oli siis alunpitäen varpaiden ja sormien puutuilua päiväsaikaan, öisin puutui jalka/jalat joskus niin pahoin etten tuntenut sitä enää ollenkaan. Väsymystä ja "aivosumua" oli myös mutta ne saattoivat osaksi johtua D-vitamiinin puutoksesta. D-vitamiini on pitänyt mut tänä talvena vireessä, en ole koskaan ollut näin virkeä ennen!

Mielenkiintoista oli lukea tästä ketjusta raudan ja B12-vitamiinin yhteydestä. Mulla oli tosiaan varastoraudan puutosta samaan aikaan, eli hemoglobiini oli hyvä mutta jostain syystä rauta ei mennyt sinne solutasolle asti. Pienessä verenkuvassa punasoluista näkyi nimenomaan raudanpuutos, eli B12-vitamiinin puutoksesta huolimatta anemia oli mikrosyyttinen vaikka B12 tekee makrosyyttisen.
 
keke
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Hei
Mistä tilasit metyylikobalamiinia? Minulla on samanlainen tilanne ja toivoisin siihen helpotusta.
täältä saat kaikki vitamiinit esim B12 ja hivenaineet monta kertaa Suomen hintoja halvemmalla

http://www.iherb.com/search?kw=b12

ensitilauksesta -5$ tällä koodilla WUP559

Tuolta tilatessa postikulut vain 4$ ja paketti tulee alle viikossa.
 
kampase
Hei!
B12 puutos aihetuutaa paniikkia. keskittymishäiriöitä (eli tekee nopeasti jos oleenkaan sim kirjoittamisen) se on hermostovitamiini, joka vaikuttaa aivoihin. eli tasapainohäiriö ( ota alimmalta hyllyltä kaatumatta, testaa hämäräkävelyä ja mäkistä maastoa) se tekee edetessään parannettavissa olevan dementian, eli vaarallinen jos ei hoideta ajoissa. puhutaan vuodesta, mutta ehdottomasti aikaisemmin, muuten paranemisaika aivoilla on jokatapuksessa vuosia. aivoissa on myös tunne elämä, joten talous, parisuhde yms vaikeutuu tai muuttuu. parantuessa sitte kuin aivohalvaus potilas ikään ihmetellään ja toivutaan tekemisistä...mutta omaisille ja itselle elintärkeä ja helpompi hoitaa ajoissa, muuten oikesati hoidetaan pitkä dementiasta topiva, ikään katsomatta potilas. tämä on virallinen tutkimus, aina kun ihmistä luullaan "hulluksi" tutkitaan b12 taso. se kuuluu perustutkimuksiin mielisairaaloissakin. ei pidä hävetä! on olemassa yli 60 sairautta, joissa maallikkona luullaan hulluksi ja joista voi vielä toipua. Eli testaa SOLGAR imeskely b12, yhtä vahva kuin piikki, saa ainakin luontaisuotekaupoista, ja jos olosi muuttuu niin sitten syytä selvittämään. Yksi b12 vastaa jopa 3 kk annosta, joten kokeile parilla...syitä on yleisin vatsasta ei imeydy b12, jolloin sitä ei saa ja edetessä arvot tipahtaa 0, keliakia, helikobakteeri, tai lapamato. mitään ei pidä posisulkea vaan tutkia jopa se lapamatokin! sen saa vain kalasta, ei ihmisestä tai huonosta hygienisitä! tässä lääkärin tietoa... ja sitten vain se tärkein, nopeasti b12 syömään, ettei pahene syväksi dementiaksi josta aivot topivat parin vuoden ajan, ja isommalla b12 määrällä.
 
"Christina"
Huomioikaa, että e-pillereiden käyttö voi vaikuttaa b-12-vitamiinin puutokseen. Minulla on luultavasti se ongelma, joten joudun lopettamaan ne, et saisin nostettua arvoja, varsinkin hemoglobiinia, joka on alentunut paljon normaalista (ennen 145, nyt alle 120)
 

Yhteistyössä