Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
Laskin, että tukirahoja tulisi noin 600-700 euroa enemmän. Tuo koko summa jäisi ylimääräistä verrattuna nykytuloihin. Tuosta summasta makselisi jo ruoat (laskin ruokiin 400 euroa/kk), sähkökulut, lasten hoitopaikat ja silti olisi se nykyinen sama jäljelle jäävä raha vielä tallessa.
Siis sinun lapsistasi -niistä isommistakaan- ei mene muita kuluja kuin ruuat ja hoitopaikat?
 
Btw, tulee jo ikävä Rollolaisen ketjuja siitä miten pienellä rahalla elätetään 4-lapsista perhettä. Ne oli oikeasti järkeviä ja perusteltuja selityksiä, vaikkea omaan elämääni soveltaisikaan.
Niin mitäköhän se Rollolainenkaan tienaa. En nyt muista tarkasti, mutta kummastipa hän saa lapsensa ruokittua, vaikka tässäkin ketjussa niin kovasti väitetään, ettei 400 euroa riitä mitenkään kolmen henkilön ruokiin.
 
"vieras"
:flower: Tätä olen juuri tarkoittanut, että yksinhuoltajallakin voi olla rahaa eikä tarvitse jokaista senttiä laskea.
Ethän nyt kuitenkaan kuvittele pyörää keksineesi? Kyllähän tuo väite ihan järjellinen on, päinvastoin, kuin ne aikaisemmat lukuisat väitteesi, että ihan varmasti rahaa on yksinhuoltajilla. Vaihdat koko ajan vähän sanamuotojasi ja tasaisin väliajoin kertaat mitä et ole väittänyt. Rasittavaa ja olisi kiinnostavaa tietää, miten ystäviesi kanssa kommunikoit? Jaksavatko he tyyliäisi vai varaatko sen vain palstan iloksi?
 
Niin mitäköhän se Rollolainenkaan tienaa. En nyt muista tarkasti, mutta kummastipa hän saa lapsensa ruokittua, vaikka tässäkin ketjussa niin kovasti väitetään, ettei 400 euroa riitä mitenkään kolmen henkilön ruokiin.
Niin, kummasti. Silti veikkaisin etten ole ainoa joka ei ole valmis lähtemään mukaan niihin säästötalkoisiin, vaikka sillä hinnalla pääsisi välillä Etelä-Amerikkaan sukuloimaan. Mielummin sellainen elintaso missä viihdytään ja matkat sen mukaan mihin silloin on varaa, vaikka se sitten johtaisi siihen ettei lapset koskaan näkisi toisia isovanhempiaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia ja Bonaire
Kyllä menee muitakin kuluja, mutta ne on jo osaltaan tuossa ruokakuluissa mukana, siis päivittäistavarakulut siinä mukana. Leluja, vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi.
Vaatteita tarvitsee kyllä ostaa melkein joka kuukausi. Aina jotain hajoaa, jää pieneksi, tulee tarvetta esim. harrastusvaatteille...ja aika ajoin tarvitaan esim. uusi skeittilauta, uudet rullaluistimet, uusi potkulauta, uusi fillari, uusi pulkka, kaikenlaista uutta joka ei ole lelu tai vaate. Vihkoja, askartelutarvikkeita tulee ostettua joka kuukausi, ne kun ovat kuluvaa tavaraa.

Lisäksi lapsissa (ainakin meidän) maksaa mm. vakuutukset.

Ja on kaikenlaista pientä retkeä ja tapahtumaa, jonne tarvitaan rahaa.

Kouluikäisen bussikortti pitää ladata joka armas kuukausi, ja kännykkälasku maksaa. Taskurahaakin ainakin meidän 6 v ja 8 v lapsilla jo on, että saavat ostaa itse itselleen jotain kivaa.

Kavereiden synttäreitä on joka kuukausi, lahjat pitää toki hankkia.

Ja perheenä on kiva tehdä jotain joskus. Käydä elokuvissa, ulkona syömässä, konsertissa, jääkiekkomatsissa. Liput tottakai pitää olla jokaisella. Uimahallissa kun käy niin siitäkin pitää maksaa.

Lapset käyvät myös parturissa/kampaajalla, ainakin omat lapseni.

Jne.

Summa summarum; pienistä puroista syntyy suuri virta. Lapsiin menee rahaa.
 
Mitä Rollolaiseen muuten tulee, on ihan eri asia lukea säästövinkkejä ihmiseltä joka on elänyt niiden mukaan ja pystyy siinä sitten myöntämään senkin mistä lapsensa ovat jääneet paitsi kuin näitä teoreettisia laskelmia siitä kuinka lapset eivät kuluta juuri mitään.

Mitä noihin lasten vaatteisiin ja tavaroihin tulee, kirjoitin jo aiemmin että pystyin itsekin siis oikeasti pienituloisena opiskelijana hankkimaan kaikkea kivaa kummipojalle eikä se mielestäni ollut edes pahan hintaista. Pystyin kiertelemään alennuskoreja ja hankkimaan paidan sieltä ja housut tuolta, mitä nyt kivannäköistä vastaan tulemaan. Mutta minullapa ei ollutkaan velvollisuutta vaatettaa sitä lasta ja muuten hankkia kaikkea mitä hän tarvitsi. Ei siinä kivannäköinen -70% paita paljoa lämmitä kun lapsi tarvitsee housut jne.
 
"vieras"
Siinä aloitus viestissä oli ihan sama asiasisältö kuin nykyisessäkin. Miksei kahden kulttuurin lapsille opeteta toista kieltä VAIKKA OLISI SE TOISEN KULTTUURIN vanhempi mukana lapsen elämässä, ja miksei lapsia tutusteta siihen toiseen sukuun, JOS SE VANHEMPI ON ITSE tekemisissä sukunsa kanssa.
En tunne Diandraa enkä hänen sukuaan, joten seuraava on täysin arvailua.

Entäs jos Diandran isän vanhemmat eivät ole hyväksyneet vierasmaalaista miniää ja ovat ehdottomasti kieltäytyneet häntä tapaamasta? Ja vaikka isä olisikin vienyt pienen lapsensa tapaamaan isovanhempia, mutta isovanhemmat pitävät jääräpäisesti kiinni periaatteestaan eivätkä helly edes vauvan tapaamisesta. Voi siis olla, että oman lapsensa he hyväksyvät, mutta eivät halua olla missään tekemisissä miniän ja lapsenlastensa kanssa.

Aika monessa kulttuurissa aikuisetkin lapset kunnioittavat ja tottelevat ihan eri tavalla vanhempiaan kuin täällä Suomessa. Suomessa on myös vanhempia, jotka eivät hyväksy lapsen puolisoa, mutta lastaan tapaavat. Puoliso voi olla väärän värinen, väärää uskontoa tai väärää sukupuolta. Näin on myös muualla, mm. se Anni-niminen missi ei ole koskaan nähnyt avopuolisonsa vanhempia, vaikka asuu samassa maassa.

Minulla on kokemusta työssäolevana sinkun ja lapsiperheen elämästä. Ehdottomasti eniten minulla oli rahaa käytössä itseeni ollassani sinkku. Lapsiin kyllä uppoaa rahaa vaikka mitään luksusta ei hankikaan. Jos vaikka yksin menen bussilla kaupunkiin, ostan puseron ja housut, käyn syömässä ja elokuvissa, kulu on kohtuullinen. Jos otan kaksi lastani mukaan, hups, kulut ovatkin kolminkertaiset.

Teoria on usein ihan eri kuin käytäntö. Vaikka kuinka paperilla laskee rahojen riittävyyden, todellisuus on kuitenkin toista.
 
meillä
Lapseton sisar myös sanoo kuten ap. Kyllä sitä rahaa jää säästöön kun säästää.
Itselleen ostelee kahveja kahviloissa, ja käy pitsalla ja syömässä melko usein. Ostelee turhaa tavaraa tämän tästä. Asumiskulut pienet. Rahaa jää siis säästtöön. Meillä ei.

Koska useampi henkilö kuluttamassa. Vaikka miten ei itselle ostaisi leivoksia, kahveja, tötteröjäätelöä kesäisin, turhaa vaatetta ja tavaraa kuten sisar, se sama palkka silti hupenee nopeammin kuin sisarella, koska lapsilla on jo pakollisia kuluja enemmän kuin hänellä huvituksia.
 
En ole väittänytkään, että olisi kaikkialle halventunut. Mutta yleisesti juuri lentoliput ovat halventuneet roimasti 1990-luvusta tai vaikka 2000-luvun alusta.

Mistä olet noita lentoja Ghanaan katsonut? Hakeminen ja etsiminen helpottaa, tuo tuhat euroa tuntuu olevan sinne usein ns. "nromaalihinta", mutta kun vähän etsii ja käyttää aikaa ja joustaa päivissä parilla suuntaan tai toiseen, niin useinta etsintä palkitaan.
no eipä ne etsinnät ja päivien joustamiset kuule aina auta..siks toisekseen mies ei voi ihan joka maan kautta lentää,jos ei satu saamaan kauttakulkuviisumia..
 
meillä
Ei ole todellakaan kiva kuunnella säästövinkkejä lapsettomalta sisarelta, joka kuluttaa mitä mieli tekee. Koska tarvitsee ostaa vain itselleen.

Siksi tämäkin ketju pistää vihastuttamaan.
 
meillä
Mitä tulee noihin aloittajan vertailuun 70-luvulla ja nyt, niin mistähän nekin on repäisty?

Koska harva 70-luvulla lapsensa saanut maksaa enää asuntovelkaa. Suurella osalla on velaton asunto ja kesämökki on todella yleinen. Lähes kaikki yksityiset vuokranantajat ovat vanhempaa ikäpolvea, suurta ikäluokkaa. Eli heillä on jäänyt paljon ylrimääräistä rahaa.

Kun taas nykyään suuri osa lapsiperheistä maksaa sitä ihan tavisasuntoa vielä vuosikymmeniä. Ei puhettakaan kesämökeistä jos perintöä ei ole luvassa.

Kaikki on kallistunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26251715:
Lapseton sisar myös sanoo kuten ap. Kyllä sitä rahaa jää säästöön kun säästää.
Itselleen ostelee kahveja kahviloissa, ja käy pitsalla ja syömässä melko usein. Ostelee turhaa tavaraa tämän tästä. Asumiskulut pienet. Rahaa jää siis säästtöön. Meillä ei.

Koska useampi henkilö kuluttamassa. Vaikka miten ei itselle ostaisi leivoksia, kahveja, tötteröjäätelöä kesäisin, turhaa vaatetta ja tavaraa kuten sisar, se sama palkka silti hupenee nopeammin kuin sisarella, koska lapsilla on jo pakollisia kuluja enemmän kuin hänellä huvituksia.
Minulla taas on suuret asuntokulut. Veikkaisinpa, että maksan suurempaa vuokraa yksinäni kuin moni lapsiperheellinen. Ja asunto on varmasti myös paljon pienempi kuin lapsiperheiden.
 
no eipä ne etsinnät ja päivien joustamiset kuule aina auta..siks toisekseen mies ei voi ihan joka maan kautta lentää,jos ei satu saamaan kauttakulkuviisumia..
Minua kiinnostaisi tietää teidän perheen nettotulot. Muistelen, että sinulla on jo ilman lisiä isompi palkka kuin minulla. + vielä mies tienaamassa lisää ja vuokrakaan ei tainnut kovin iso olla. Paljonko on vuokra jos saa kysyä? Nämä kysymykset nyt eivät liittyneet tuohon lentolippujuttuun, lainasin vaan tätä viimeisintä viestiäsi tässä ketjussa. =)
 
Mitä Rollolaiseen muuten tulee, on ihan eri asia lukea säästövinkkejä ihmiseltä joka on elänyt niiden mukaan ja pystyy siinä sitten myöntämään senkin mistä lapsensa ovat jääneet paitsi kuin näitä teoreettisia laskelmia siitä kuinka lapset eivät kuluta juuri mitään.

Mitä noihin lasten vaatteisiin ja tavaroihin tulee, kirjoitin jo aiemmin että pystyin itsekin siis oikeasti pienituloisena opiskelijana hankkimaan kaikkea kivaa kummipojalle eikä se mielestäni ollut edes pahan hintaista. Pystyin kiertelemään alennuskoreja ja hankkimaan paidan sieltä ja housut tuolta, mitä nyt kivannäköistä vastaan tulemaan. Mutta minullapa ei ollutkaan velvollisuutta vaatettaa sitä lasta ja muuten hankkia kaikkea mitä hän tarvitsi. Ei siinä kivannäköinen -70% paita paljoa lämmitä kun lapsi tarvitsee housut jne.
Minäkin olen elänyt yh-perheessä. Eikä äitini ole rikas, ei ollut perintörahoja, pienimmät mahdolliset lapsituet, pieni palkka, eikä silti valittanut, ettei saa mitään säästettyä tai että joku Ruotsin matka olisi mahdoton toteuttaa. 1990-luvulla ei yh:t olleet mitään rikkaita kroisoksia, kuten tässäkin ketjussa on yritetty aiempien vuosien yh:sta jo tehdä jotain varakkaita, joilla kaikilla rahaa enemmän kuin nykyisin.
 
"vieras"
Miksi sukulaisten kanssa pitäisi olla tekemisssä jos ei halua?

Hitto vieköön, minä en ole nähnyt suurinta osaa suvustani vuosiin enkä edes halua nähdä. Ja asutaan sentään kaikki jopa samassa kaupungissa.
 
"vieras"
Minulla taas on suuret asuntokulut. Veikkaisinpa, että maksan suurempaa vuokraa yksinäni kuin moni lapsiperheellinen. Ja asunto on varmasti myös paljon pienempi kuin lapsiperheiden.
Helsingissä 30m2 ja 650 EUR ei ole mitenkään erityisen suuri vuokra vaikka jaksat sitä tässä hehkuttaa. Ja sinulla on tosiaan mahdollisuus muuttaa muualle halvempaan missä ne lapsiperheetkin asuvat :)
 
Minulla taas on suuret asuntokulut. Veikkaisinpa, että maksan suurempaa vuokraa yksinäni kuin moni lapsiperheellinen. Ja asunto on varmasti myös paljon pienempi kuin lapsiperheiden.
no mutta sullahan on rahaa maksaa se vuokra ja halutessasi voit vaihtaa isompaan..mä maksoin vuokraa yh:na reilut 650€,asunto tosin oli kolmio,kun siihen jäin tytön kanssa asumaan kaksin,en missään nimessä olisi halunnut muuttaa kaksioon..jotenkin nyt kuulostaa siltä,että sä olet kateellinen perheellisille,kun heillä on isommat asunnot kuin sulla ja kenties kaksi maksamassa vuokraa?
 
4x
Minäkin olen elänyt yh-perheessä. Eikä äitini ole rikas, ei ollut perintörahoja, pienimmät mahdolliset lapsituet, pieni palkka, eikä silti valittanut, ettei saa mitään säästettyä tai että joku Ruotsin matka olisi mahdoton toteuttaa. 1990-luvulla ei yh:t olleet mitään rikkaita kroisoksia, kuten tässäkin ketjussa on yritetty aiempien vuosien yh:sta jo tehdä jotain varakkaita, joilla kaikilla rahaa enemmän kuin nykyisin.
Sulla on kyllä mahtava taito kääntää kaikki jutut sinua puoltamaan! :D Pointti kuitenkin on, että sulla ei ole oikeaa käsitystä, mitä se elämä lasten kanssa voi olla ja sitä moni on sanonut. Kukaan ei ole väittänyt, että yh:t ovat rikkaita/köyhiä, kukaan ei ole väittänyt, että kukaan lapsiperhe ei voi matkustaa jne., mutta tosiasia on, sinulla ei ole hajuakaan, mitä se elämä lasten kanssa on. :D
 
"Minna"
Mitä Rollolaiseen muuten tulee, on ihan eri asia lukea säästövinkkejä ihmiseltä joka on elänyt niiden mukaan ja pystyy siinä sitten myöntämään senkin mistä lapsensa ovat jääneet paitsi kuin näitä teoreettisia laskelmia siitä kuinka lapset eivät kuluta juuri mitään.
Mä en kauheasti Rollosta tykkää, mutta tämä on kyllä totta! Hän kuitenkin OIKEASTI tietää mitä lapsiperheen elämä on ja mitä on kun pitää pärjätä pienellä rahalla usean lapsen kanssa. Eikös hän ole jossakin vaiheessa ollut myös yh joten tietää senkin.

Eli paljon mielummin sitä lukee Rollolaisen neuvoja kuin lapsettomien Akaatin ja Tuulipuvun.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"Minna"
Sulla on kyllä mahtava taito kääntää kaikki jutut sinua puoltamaan! :D Pointti kuitenkin on, että sulla ei ole oikeaa käsitystä, mitä se elämä lasten kanssa voi olla ja sitä moni on sanonut. Kukaan ei ole väittänyt, että yh:t ovat rikkaita/köyhiä, kukaan ei ole väittänyt, että kukaan lapsiperhe ei voi matkustaa jne., mutta tosiasia on, sinulla ei ole hajuakaan, mitä se elämä lasten kanssa on. :D
Niinpä. On eri asia olla yh-perheen lapsi kuin se vanhempi joka siitä perheestä huolehtii. Mutta tätähän ap ei tajua.
 
Minua kiinnostaisi tietää teidän perheen nettotulot. Muistelen, että sinulla on jo ilman lisiä isompi palkka kuin minulla. + vielä mies tienaamassa lisää ja vuokrakaan ei tainnut kovin iso olla. Paljonko on vuokra jos saa kysyä? Nämä kysymykset nyt eivät liittyneet tuohon lentolippujuttuun, lainasin vaan tätä viimeisintä viestiäsi tässä ketjussa. =)
meidän raha-asiat ei ole koskaan kuuluneet palstalle eikä kuulu nytkään..vuokra on n 780€ ja tällä hetkellä "tienaan" n 700€ vähemmän kuin töissä ollessa..miehen tulot ei päätä huimaa,kun toinen työ on keikkatyötä ja tällä hetkellä ei ole juurikaan töitä tarjolla..
mun palkka nettona on vähemmän kuin sun palkka ja lisiä mulle ei tule juuri koskaan,kun en tee iltavuoroa ja viikonloppuisinkin harvoin vain lauantaivuoroja..
 
no ei ne lapset nyt joka kuukausi vie useita satasia. se on totuus. pakko sanoa, kun tuntuu, että nyt vähän jotkut jo alkaa liioittelemaankin mitä kaikkea lapselle pitäs "kokoajan" olla ostamassa.

mutta ei kyllä pysty niinkään elämään, että lapsista ei tulisi mitään kuluja vaan tulot vaan nousis ja säästöt kasvais, kun lapsia tulisi. todella naiivia ajattelua.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä