Ehkäisyrengas

  • Viestiketjun aloittaja Mamseli harmaana
  • Ensimmäinen viesti
äiti-70
Voi pahus! Sain juuri terkkarilta kolme ilmaista Nuvaringiä kokeiltavaksi, kun osallistuin "kyselytutkimukseen".

Ei hyvältä kuulosta nuo kokemukset. Itellä vastaavia kokemuksia pillereistä ja niitä samoja en halua takaisin! Pistää miettimään, että aloitanko koko rengasta. Vähän aikaa tässä ehtii miettiä ennen kuin tulee seuraavat menkat.

Onko teille lääkärit sanoneet mitään: Vaikuttaako sydämen rytmihäiriöt ja/tai suonikohjut siihen voiko käyttää tuota ehkäisyrengasta?
 
Daughter of Dawn
itselläni toimii hyvin, tosin nyt olen tauolla ja alkanut huimata...ei sen kummempaa...ja seksihalut ovat niissä päivissä kun menkkojen pitäis alkaa ja renkaan kun laittaa takaisin...toi maaginen 2 vuotta tulee minullä täyteen kevät-kesällä....hui...en ainakaan halua lihoa 10 kiloa kun vihdoinkin olen melkein painossa ennen raskautta 1v8kk:den jälkeen :whistle:
 
Pikku-kameli
itselläni jo toinen rengas käytössä ja hyvin on toiminu.. elikkä ei mitään ongelmia saatikka kutinoita.
välillä niinku unohtaa et siellä ees jotain on =)
ja tosi helppo ja luotettava =)
tietenki hinta on korkeempi ku pillereissä mut källä sen voipi maksaa ettei sit tarvii ressata et onko muistanu ottaa pillerin.
 
Minä käytin Nuvaringia vajaan vuoden.. Muuten meni mukavasti ja käytöltään mukava.. mutta jokaisena taukoviikkona kärsin usean päivän päänsäryistä, mihin ei edes särkylääkkeet tehonneet :\| Se oli kamalaa.. mutta samat oireet on tullut parilla pillerimerkillä..

Joten hormonaalinen ehkäisystä on vain huonoja kokemuksia.. Nyt ei ehkäisyä, kun vauva olisi enemmän kuin tervetullut :D Mutta saa nähdä sitten, kun taas täytyy tuota ehkäisy asiaa miettimään..
 
Onko kenelläkään ollut Nuvaringin käytön aikana oireena hien haju? Siis todella masentavaa, jos tuokin johtuu minulla ehkäisyrenkaan käytöstä :( Joo ja akneakin esiintyy ja ihan teini-ikäinen en ole näin kolmekymppisenä ;)

Toivottavasti joku osaa vastata, kun tuossa oirelistassa ei ollut hien hajusta mitään mainintaa...
 
harmuli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 11:09 vieras kirjoitti:
Onko kenelläkään ollut Nuvaringin käytön aikana oireena hien haju? Siis todella masentavaa, jos tuokin johtuu minulla ehkäisyrenkaan käytöstä :( Joo ja akneakin esiintyy ja ihan teini-ikäinen en ole näin kolmekymppisenä ;)

Toivottavasti joku osaa vastata, kun tuossa oirelistassa ei ollut hien hajusta mitään mainintaa...
en tiedä tosta oireesta mutta hae apteekista sellanen dödö ku ABSOLUT TORR, tehokas, pitää hienhajun poissa ja kainalot kuivina vaikka muuten hikoilee!sitä laittaa kerran kaks viikossa(tarpeen mukaan) ja päälle voi laittaa tietysti tavallista dödöä tuoksun vuoksi! :) ja maksaa 12-13euroa .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 11:38 harmuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 11:09 vieras kirjoitti:
Onko kenelläkään ollut Nuvaringin käytön aikana oireena hien haju? Siis todella masentavaa, jos tuokin johtuu minulla ehkäisyrenkaan käytöstä :( Joo ja akneakin esiintyy ja ihan teini-ikäinen en ole näin kolmekymppisenä ;)

Toivottavasti joku osaa vastata, kun tuossa oirelistassa ei ollut hien hajusta mitään mainintaa...
en tiedä tosta oireesta mutta hae apteekista sellanen dödö ku ABSOLUT TORR, tehokas, pitää hienhajun poissa ja kainalot kuivina vaikka muuten hikoilee!sitä laittaa kerran kaks viikossa(tarpeen mukaan) ja päälle voi laittaa tietysti tavallista dödöä tuoksun vuoksi! :) ja maksaa 12-13euroa .
Kiitos paljon vastauksestasi! Hyvä kun tuota dödöä ei välttämättä tarvi käyttää joka päivä ja sitten voi päälle laittaa muuta tuoksua. Pitänee siis käydä apteekissa :) Mutta varmaankin tämä lemu loppuu viikon päästä (tai ainakin toivon niin), koska otan ehkäisyrenkaan pois enkä tule enää uusia ostamaan :(
 
Taare
minä en voi kuin puhua hyvää renkaasta. ainoa sivuoire on että tekisi kokoajan mieli, kun mies koskeekin sillä tavalla olen heti valmis :whistle:
nuo emätinoireet alkoivat hiukan häiritä minua, mutta ne menivät ohi hetkessä kun ostin ovestin voidetta apteekista. sitä laitan nyt kerran viikossa ja mitään oireita ei ole ollut. mielestäni tuo voiteen laitto ei ole mitään hyvän ehkäisyn löytyessä.
puolitoista vuotta ollut käytössä eikä ole mitään syytä miksi vaihtaisin
 
höh
lainaan tuolta aiemmin. ite käytin rengasta kolme vuotta ja sitten huomasin lukea oirelistan.. ja iteltäni löytyi nuo !merkityt
# päänsärky!
# kutina sukupuolielinten alueella!
# emätinvaivat (esim. emätineritys ja
ihottuma emätintulehdus limakalvojen oheneminen)!!!!!
# huimaus!
# painon nousu!
# ahdistuneisuu!
# pahoinvointi
# ripuli ja oksentelu
# rintojen kipu!
# virtsatie- tai rakkotulehdus
# mielialan vaihtelut!!!
# rintakasvaimen muodostuminen
# renkaaseen liittyvät ongelmat miehellä
# kuukautiskivut
# akne
# kohdunkaulan tulehdus
# sukupuolisen halukkuuden väheneminen !!!!!!!!!!!!
# selkäkipu!
# vatsanalueen laajeneminen
# vatsakipu
# väsymys!!
# migreeni!
# renkaan putoaminen, vaikeudet yhdynnän aikana sekä vierasesineen tunne
 
äiti-70
Tuossa aiemmin kirjoittelin että näinköhän uskaltaa aloittaa koko renkaan käyttöä.

Nyt toinen rengas menossa ja minun mielestä kaikki ok. Oikeastaan paremmin kuin hyvin :)

Joitakin noista listalla mainituista oireista on, mutta niitä on ollut ihan samalla tavalla ennenkin. Ainoa mikä ehkä lisääntynyt on päänsärky ja yhden kerran tullut migreeninomainen oire, joka muistutti samaa kuin kerran raskaana ollessa tullut juttu. Toisaalta päänsärkykin voi johtua kireistä niska-hartialihaksista, stressistä... Joten en heti pistäisi renkaan syyksi varsinkin kun päänsärkyäkin ollut aiemminkin.

Pieniä kutinaoireita on ollut, mutta niitä oli jo ennen renkaan käyttöä (siis ei ollut mitään hormonaalista ehkäisyä silloin). Ennemminkin rengas tuntuu "suojelevan" limakalvoja, koska "antaa kosteutta" aiempaa enemmän eikä paikat pääse ärtymään niin helposti yhdynnässä.

Kierron puolivälissä on ollut jonkin verran unettomuutta ja hikoilua, mutta sitäkin oli jo aiemmin. Oikeastaan tuohon "menopaussioireeseen" olisin toivonut helpotusta renkaasta. Vähän harmittaa ja huolesuttaakin tuo tuollainen oireilu kun ikää vasta 35... Voiko nyt jo tulla oireita vaihdevuosista?!?!? Kun ainakin itsellä saattaisi olla haaveissa vielä yksi lapsi.

Yhdynnässä mies sanoo tuntevansa renkaan joskus. Itse en sitä edes huomaa - yhdynnässä tai muutenkaan. Tosin joskus asettamisen jälkeen voi kaivata vähän mieheltä "apuja" ;-) että rengas menee kunnolla "perälle" paikalleen. Ei ole mies pistänyt pahakseen "avunpyyntöjä" ;-) Ainoa haittapuoli seksin kannalta on se, että rengas tuntuu kädellä heti emättimen suuaukon jälkeen, joten "käsipeli" jää sikseen tai rengas pitää poistaa.

Renkaan käyttöä aion jatkaa vielä muutaman kuukauden. Katsoo sinä aikana tuleeko pahempia oireita vai ei. Puolen vuoden käytön jälkeen lienee taas tilanteen ja oireiden tarkastus paikallaan.
 
minullakiin oli rengas noin puolitoista vuotta. alkuun teki juuri sen että ärsytti limakalvoja niin että valkovuoto oli todella runsasta. mutta noin vuoden käytön jälkeen hormonit tehneet tehtävänsä. eli alapään limakalvo oli niin ohentunut että vuoti verta aina seksi jälkeen. ja kutinaa oli kokoajan. eli en voinut käyttää kauempaa kuin puolitoista vuotta. nyt ollut ilman hormooneita 4kk ja seksikin tuntuu taas joltain ja ei valu aina verta sen jälkeen.

toisille sopii toisille ei. aika monella näkyy tuleen oireet vasta pitkän käytön jälkeen.
 
amorous88
onko kenelläkään ollut ongelmia luotettavuuden suhteen tai tyhjennysvuotojen kanssa renkaan käytön aikana ?

minulta jäi ensimmäinen tyhjennysvuoto tulematta renkaan käytön aloitettuani ! koskaan aiemmin kuukautiseni eivät ole temppuilleet.. kun silloin torstaina otin renkaan pois pientä tiputtelua esiintyi vasta seuraavan viikon keskiviikkona ja sitä kesti vain sen yhden päivän! voiko tämän tiputtelun siis laskea kuukautisiksi vai pitäisikö minun olla huolissani raskaudesta !?
rengasta olen käyttänyt oikein, eikä se ollut sen kolmen viikon aikana pois hetkeäkään... voinko siis olla raskaana?

onko muilla ollut vastaavia kokemuksia ?? :/
 
tuskin raskaana. itellä'ni alkoi aina menkat sillai kun renkaan poisti su niin alkoi seuravana pe ja kesti 2 päivää. eli tosi lyhyet ja niukat. sepä renkaan hyvä puoli että usein lyhentaaa ja vähentää vuotoa ja joillain loppuu kokonaan. etenkin alussa normaalia että hormonit hiukan sekoaa ja vuotoa eio tule..

minä jouduin sitten lopettaa muiden syiden takia rehnkaan käytön kuten yllä kirjoitin
 
Lääkäri on myös minulle "tuputtanut" ehkäisyrenkaita koska asun avoliitossa.. resepti on jossakin hyllyn perällä pölyttymässä, koska en halua käyttää enään yhtään hormonaalisia ehkäisy menetelmiä! Ja näitä juttuja kun luki niin varmistu entisestään! Oon itse kanssa joutunut kokeilemaan erilaisia e-pillereitä jo 12-vuotiaasta lähtien anemian hoitamiseen (miesten kanssa vehtailu ei todellakaan ollut vielä silloin ajankohtainen) Siitä alkoi vuosien lääkäri kierre päänsäryn ja alamaha kipujen takia. Päänsäryt loppui kun pidin pienen tauon e-pillereistä. Kokeilin monia eri merkkejä mutta mikään ei tuntunut sopivan. Lopulta löytyi yksi merkki mutta yhtäkkiä alkoikin jumalattomat alavatsa kivut kuukautisten yhteydessä. Vuoden ajan kiersin erilääkäreille ja kaikki vain kohottelivat olkapäitään kunnes kerran sitten sattui löytymään munasarjojen luota kystia jotka olivat(ainakin yhden lääkärin mukaan) aiheutuneet pillereistä!! Leikkaukseen jouduin ja sen jälkeen kakki hormonaaliset ehkäisy menetelmät olen lopettanut ja kaikki kivut ovat loppuneet saman tien!!! Välillä harmittaa kortsujen kanssa vekslata ja joskus sattuu että ne onkin loppu mutta muuten olen huomannut ne parhaimmiksi kun aattelee niitä kipuja. Ja mieskin kyllä ymmärtää kun on joutunut katsomaan minkälaista niitten tuskien kanssa oli elää!!
 
kuiva
Keneltäkään ei löytynyt seuraavaa oiretta, joten löytyykö kohtalotovereita vai onko kyse jostain muusta...

Eli renkaan käytön aloittamisen jälkeen en kostu ennen seksiä yhtä helposti. Mieli kyllä tekee, mutta yhdyntä on aluksi hankalaa, kun paikat on ihan kuivat!

Ja mielialaan on kyllä vaikuttanut. Pinna välillä niin kireellä! Toivon, että mielialavaihtelut helpottavat...?!?
 
Oon käyttänyt kaks rengasta ja tiistaina tyrkkään kolmannen paikalleen! Oon tykännyt tosi paljon! Kuukautiset on niukat (ihanaa...!!), pillereistä johtuvan mielialavaihtelut loppuivat, iho on pysynyt kauniina eikä vielä ainakaan oo mitään muutoksia limakalvoilla. Mutta tosi lyhyen aikaa oon vasta käyttänyt, tiedä mikä tilanne on vaikka vuoden kuluttua. Ennen rengasta käytin Yasmin-pillereitä, lopetin kun seksihalut katosi kokonaan (tehokasta ehkäisyä...) ja koko ajan vaan itketti ja ahdisti.
 
äiti-70
Kirjoittelin tuossa aiemminkin. Nyt on kolmas rengas mennyt ja pitäis hakea lisää reseptillä. Mutta, mutta... eilen tuli ihan toivoton raivokohtaus mistä ei meinannut tulla loppua. Kohteena tietenkin lapsi, joka kaikkein viattomin ja syyttömin koko raivoamiseen.

Lopulta olin täysin masentunut ja itkeskelin yöllä tuntikausia. Sinä aikana ehti miettiä useaan kertaan johtuuko tuo renkaasta. Muistutti niin paljon niitä oireita mitä sain pillereistä - joskin niiden kanssa homma oli paljon pahempi ja meni useita kuukausia kestäneen masennuksen puolelle kunnes tajusin lopettaa pillerit. (Tuli muuten kokeiltua niitäkin Femilareja jotka joku mainitsi tuolla alussa. Aivan hirvittävää oli elämä niiden kanssa!)

Renkaan käytön aikana ollut tosi paljon "raskaana olemisen" oireita: pahoinvointia / kuvotusta, rinnat arat, "kostea" olo "siellä", välillä haluja ihan hirmuisesti ja välillä ei ollenkaan, päänsärkyjä (onneksi pieniä sellaisia)... Luulin jo että olen raskaana.

Ei tekisi mieli vielä luovuttaa kun on kerrankin löytynyt hyvä, helppo ja varma(?) ehkäisykeino, mikä vielä huomattavasti helpottaa kuukautisia. Harmittaa kyllä jos tuostakin tulee "hulluksi". Ainoat vaihtoehdot lienee sitten keskeytetty yhdyntä ja sen myötä mahdollinen raskaus tai sitten sterilisaatio, jota en vielä ainakaan haluaisi.

Jos rengas ei toimi, niin mitään hormonaalisia en tämän jälkeen enää halua kokeilla. Kortsujen kanssa ei jaksa nyhrätä itse eikä mieskään, menee tunto ja herkkyys molemmilta.
 
angela
aloitin renkaan käytön tossa marraskuussa, ja joulukuun aikana/alussa rupes tuntumaan rinnan alla sellanen epämielyttävä olo. ihan kun ahdistais mutta tuntuu että olisi jotain. ja muutenkin nuutunut ja väsynyt olo. voiko johgtua renkaasta??? ja vatsakin on erillainen kuin ennen, "pömpöttää". onko muilla vastaavia oireita tullut renkaasta?? tai jotain
 
hormonien vihaaja
nimimerkki "kuiva" kirjoitti, että on vaikea kostua ennen seksiä, tai sen alkuvaiheessa. Mulla on ihan sama ongelma! Mies on seksikäs ja henkisesti tekee usein mieli, mutta just seksin alkuvaiheessa on usein vaikea kostua. Toisaalta joskus se taas käy liiankin helposti. Mutta jonkinlaista haluttomuutta on siis ilmennyt. Käytän rengasta nyt neljättä kuukautta.
Hirveä masennus on, ja mielialan vaihteluita. Ihan niin kauheita raivareita ei ole tullut kuin aikanaan pillereiden (Harmonet) kanssa, mutta lievempiä sivuvaikutuksia tuntuu olevan sitäkin enemmän. Kovasti ainakin huimaa, mikä on yleensä meikäläisellä aika harvinaista.
Ajattelin ehdottaa miehelle rengastaukoa, vaikka molemmat inhotaankin kortsuja. Oma pääni sisäinen ahdistus on kuitenkin tällä haavaa sitä luokkaa, että jotain helpotusta on saatava.
 
Mä söin ennen raskautta Yasmin pillereitä, jotka sopi mulle tosi hyvin. ja sitten kun olin imetyksen lopettanut alotin samat pillerit taas, mutta eipäs käynytkään...eli tuli mielialan vaihteluita, päänsärkyä ym. Lopetin ne ja alotin jonkun ajan päästä nuvaringin. Pidin rengasta 2 viikkoa, sittn mulle riitti. Kamalajomotus päässä koko ajan, oli kireä kuin mikä, ja tiuskin kaikille, oikeen hävettää...itketti vähän väliä, ahmin herkkuja, naama heti niinkuin teini-ikäisellä ym vaivoja.
Mulle ei siis hormonit sovi! Terkkari sanoi mulle että joskus raskaus saattaa tehdä elimistölle sellasia temppuja ettei esim hormonit sovi enää raskauden jälkeen vaikka ei oliskaan ollut mitään ongelmaa ennen raskautta.
 
san74
ehkäisyrengas maksaa noin 15 euroa/kk.kolmen kuukauden satsi noin 40 euroa.Eipä mitään halpaa,mutta kai se on ihan hyvä.Toista kuukautta nyt kokeilen.Lääkäri itse ehdotti sitä.Pilereitä oon joskus teini iässä syöny varmaan vuden pari.Kyllä tähän mennessä olen ihan tyyytyväinen ollut,kun en ole vuosin mitään ehkäisyä käyttänyt.Nukuttaa kyllä,mutta voi johtua ihan muista jutuista!
 

Yhteistyössä