Ekakertalaiset (IVF/ICSI-) hoitoihin keväällä/kesällä

Iltoja vaan kaikille!

Kaks päivää pistellyt ja vielä hengissä! Joka kerta pistäes menee useampi minuutti ennen kuin saan tuikattua piikin mahaan, mutta on se sinne aina mennyt ja lääke myös :) Gonal-F:ää pistelen 150 iu kerralla. Pienoista ärsyttävää pääkipua olen havainnut eilen ja tänään. Ei muita oireita. Klo 22.00 oon tavannu pistää, mikä sekin on epätavallisen myöhäinen aika mulle olla hereillä...Toiveet onnistumisesta on aika pienet ja usein miettii, miksi menee näiden hoitojen ja ittensä satuttamisen läpi. Kait siinä kuitenkin on se, että kaikkensa yrittää saadakseen elämän jatkumaan...
 
Marilis Punktio tehdään sedaatiossa, eli sekä kiput- että särkylääkettä annetaan suoraan suoneen ja tarvittaessa sitä lisätään koko ajan toimenpiteen aikana. Mulle tehtiin jopa omasta pyynnöstä aukiolotutkimus sedaatiossa. Olen ihan älyttömän kipuherkkä tuollaisten ronkkimisten suhteen=) Ihme kyllä olen myös kaksi kertaa jo pistänyt ilman mitään suurempia ongelmia, joten taitaa toiveena oleva vauva suurempi motivaatio kuin oma pelko. Itselleni punktiossa voidaan jopa tehdä humautus nukutus, koska toinen munasarja on jotenkin huonossa kohtaa ja punktion teko voi tulla tekemään aika tuskaa muuten :| No onneksi mulla on tosi mukava lääkäri ja luotan hänen arvioonsa näissä hoidoissa ainakin siis vielä ;)
 
Moto76, Marilis : En halua mitenkään pelotella, mutta marraskuussa ku mulle tehtiin punktio ni mua sattui todella paljon ja pelkäänkin nyt sitä kaikkein eniten täs hoidossa. Ollaan yleisellä puolella ja Tayssissa. Sain esilääkkeeksi yhden Panadol 1g ja koko ajan sanottiin et ei sua tuu sattumaan et saat suoraan suoneen kipulääkettä ja kohdunsuu puudutetaan. Noh toimenpide alkoi ja sanoin heti et sattuu, sain lisää ja hetkenkuluttua sanoin taas et sattuu ni hoitaja meinas et ei voida antaa enempää ku sit mulle tulee niin huono olo... Eli 15min kesti ja täytyy sanoo et ilman miestäni (jonka käsi oli aivan sininen toimeenpiteen jälkeen) en varmasti ois pysynyt siinä pöydällä. Tällä kertaa aijon kyl vaatia vahvempaa esilääkettä ja kunnon kipulääkkeen!
Mutta tosiaan, tää oli vaan mun kokemukset, olen näillä palstoilla lukenut monelta ettei oo tuntenut mitään ja tietty yksityisellä saat vaikka nukutuksen tai humautuksen, yleisellä ei vissiin oikeen saa.
 
Moto ja Sartsa : mikä se humautus oikein on? En ole kuullutkaan. Paljonkohan pitää varata aikaa toipumiseen, eli jos punktio on aamulla, niin milloin pääsee kotiin ja pärjää yksin vai pitääkö olla joku seurassa sen päivän? Entä saikkua, varmaan saa päivän tai pari? No - kohtapa tuon näkee kuin käy.
 
Marilis Humautus on ns. kevyt nukutus, siinä hengitetaan täysin itse, mutta taju on kankaalla. Humautuksesta herää hetimiten toimenpiteen jälkeen ja kotiin pääsee jo heti samana päivänä. Ehtona on, että ruoka pysyy sisällä ja pystyy käydä vessassa. Minulle tehtiin pari vuotta sitten kohdun tähystys humautuksessa ja kokemus oli ok. Ei ollut pahoinvointia eikä mitään toimenpiteen jälkeen. Sairaslomaa on vain toimenpidepäivä. Menin aamulla sisään ja pääsin jo puolilta päiviltä kotiin. Saattaja pitää olla, kun lähtee sairaalasta. Aikaisemmin kirjoitinkin, että mulla tehtiin aukiolotutkimus sedaatiossa ja mulle laitettiin kyllä tosi reippaasti sekä rauhottavaa että kipulääkettä eikä tarvinnut edes pyytää kun laittoivat vissiin heti lisää kun tarkkailivat verenpainetta ja sykettä.
Olen yksityisellä hoidossa, joten en tiedä ovatko julkisella sitten "laiskempia" käyttämään tehokkaita kivunlievityksiä. Itse olen kuullut niin paljon huonoja kokemuksia ainakin julkisesta että päätimme mennä yksityiselle suurista maksuista huolimatta.
 
Hassua lukea teidan kokemuksia Suomesta, yksityiselta ja julkiselta puolelta :)

Taalla ei mitaan yksityisia ole olemassakaan, tai siis itseasiassa, kaikki laakarit on yksityisia ja terveyskeskuksia ei ole lainkaan. Sairaalat on sitten taas kaikki valtion laitoksia, joten esim. klinikkaa ei voi itse valita, on vaan otettava se, mika on lahin.

Terveydenhuolto on myos ihan alyttoman kallista, Amerikan malliin. Jokaisella taytyy olla yksityinen sairausvakuutus, joka maksaa n.120eur/kk.
Se hyva puoli tassa on, etta esim 6 inssia ja 3 IVF-hoitoa kovaa vakuutus kokonaan, eli maksettavaa jaa ainoastaan vakuutusmaksut. Kaikki satojen eurojen hormonit korvaa vakuutus suoraan, eli reseptilla vaan hakee apteekista ilman, etta penniakaan joutuu maksamaan. Siita olen kylla kiitollinen.

Taalla esimerkiksi tuo aukiolotutkimus tehdaan viela "vanhanaikaisin" keinoin, eli rontgenilla. Kohdun suulle kiinnitetaan sellainen harpake, joka lukittuu siihen. Siita menee kaksi tuubia sisaan, toiseen laitetaan tyhja ruisku kiinni, ja siita hoitoja vetaa muutaman kerran ilmat pihalle kohdusta, ja voin sanoa, etta SE SATTUU. Toisesta putkesta menee sitten varjoaine sisaan ja sitten otetaan kuvat, n. muutaman sekunnin valein 7 kuvaa, jotta nahdaan eri kuvista sen varjoaineen kulku (ja mahdollinen pysahdys). Sen jalkeen taytyy menna kavelemaan n.15 minuutiksi ympari sairaalaa, ja sitten viela viimeinen rontgen kuva jotta nahdaan leviaako se varjoaine sisaelimiin. :kieh:

Ja taalla ei muuten todellakaan saa kipulaakkeita tai mitaan muutakaan. Aukiolotutkimus tehtiin ihan vaan ilman mitaan apuja. Samoin on kuulema sen punktion kanssa, ei saa mitaan kipulaakkeita/puudutuksia, ym.

Tama maa on aika pohko muutenkin silta osin, etta esimerkiksi minut on leikattu kaksi kertaa sen 3v aikana kun olen taalla asunut, ja leikkauksesta kun herasin, ainoa kipulaake oli panadol 500mg. :stick:
Antibiootteja ei maarata ollenkaan, ellei ole IHAN pakko. Mutta se hyva puoli siina on, etta en ole juuri ollut kipea sen jalkeen kun muutin tanne, esimerkiksi ihan normi-flunssan saan kerran vuodessa, kun Suomessa olin kipeana melkein joka toinen kuukausi. Olen siis alkanut ymmartaa mita tarkoittavat kun sanovat, etta turha laakkeiden syominen johtaa sairastelukierteeseen.
 
Mariq, mä käytin 4 jarru piikkiä. Sekin taitaa olla kovin yksilöllistä. Hoidon alussa klinikalla sanoivat, et 5 jarru piikkiä on aika yleinen.

Sharona, kuulostaa aivan kauhealta tuo ettei saa mitään kunnon kipulääkkeitä. Huh huh.

Marilis. Me ollaan hoidossa yksityisellä ja punktio oli klo 10 ja kotiin lähdettiin klo 12. Sieltä sai lähteä pois oman voinnin mukaan, kun oli ensin vähän levännyt. Saikkua sain punktio päivästä siirto päivään. Eli 4 päivää, koska punktio oli perjantai päivä ja siirto oli maanantai päivä.

Täällä meneillään pp 4. Kyl tää on hermoja raastavaa piinailua. Päivät on niin piiiitkiä.
 
sharona:joo sattuu todella paljon toi munatorvi röntgen,kokemusta on.....mulle tehty se kerran röntgenillä ja kerran ultralla....sattuu vaikka otti särkylääkettä......
mullahan on vain yx tuuba,toinen leikattu 2:sti(kohdunulkoinen).
 
Meillä on vähän sama tarinan alku kuin Pollyannalla tosin 4. inssi on takana ja heti seuraavaan kiertoon tehdään 1.IVF. Eli reilun viikon päästä alkanee uusi kierto. Meillä lapsettomuuden syy on miehen siittiöiden puuttuminen eli mennään luovutetuilla siittiöillä hoidoissa eteenpäin. Koska minusta ei löytynyt vikaa, oletettiin että inssi toimisi meillä, tämän 4. lääkäri lähes totesikin turhaksi mutta tehtiinpä kuitenkin. Me ollaan hoidossa yksityisellä mutta maksusitoumus on sinne saatu. Mutta siittiöt maksavat 400e/erä että onhan tähän lääkkeineen ja polimaksuineen uponnut yli 2000 euroa jo. Turhauttaa ja masentaa mutta jotenkin positiivisemmin suhtaudun IVF hoitoon mitä insseihin.

taustaa: Reilu vuosi siitä kun oltiin vauvaa yritetty mentiin tutkimuksiin, missä saatiin miehen shokkiuutinen. Miestä hoidettiin vuosi, jonka aikana koko ajan vakuutettiin ettei meidän tarvitse edes harkita luovutettuja siittiöitä. Sitten marraskuussa uusi romahdus ja kerrottiin ettei saada siittiöitä hoitoja varten. Siinä mentiin kyllä niin kamalaan kriisiin ettei enää osannut edes itkeä. Mietittiin pahimman shokin jälkeen adoptiota mutta mies halusi nämä luovutetut siittiöt käyttöön ja se sopi minulle. Tässä sitä mennään, mulla oli haave 4 lapsesta, miehellä vielä isommasta perheestä, mutta nyt jos edes se yksi lapsi joskus saataisiin niin se olisi unelmien täyttymys.
 
Hei vaan kaikille uusillekin ja tervetuloa mukaan :wave:
Tämän viikon tulos on, että piikitysaikataulu on nyt tiedossa ja punktio menee viikolle 21 eli sen voi minulle päivittää (kiitos marilis) eli hoidot etenee, vaikka olin kyllä varautunut siihen, että jotain on taas pielessä ja homma siirtyy, mutta kyllä se sieltä tulee...vähän jo jännittää! Liikkeellä lähdetään puregonilla eli taas opetellaan uutta pistämistä, aika selkeeltähän tuo vaikuttaa..

mariqille tsemppiä pistelyyn!

Sartsa00 toivotaan, että tämä kierros sujuu paremmin ja saatte hyviä soluja, joiden kanssa päästään eteen päin!

Niin ja Heidarille nopeita piinapäiviä! Toivottavasti se päättyisi hyviin uutisiin ja seuraavana vuotena sinäkin pääsisit juhlimaan ensimmäistä äitiepäivää!

Muoks: meni vähän päivät sekaisin eli äitienpäivähän on nyt eikä viikonpäästä eli ihan ei vielä äitienpäiväksi Heidari saa varmoja testejä.. Mutta toivotaan silti niitä hyviä uutisia!
 
Viimeksi muokattu:
Talvitaika Mä ajattelisin et ku ne puuduttaa kohdunkaulan ni se tarkottais sitä et emättimen seinämätkin puutuu, mut en oo kyl ihan varma.

Heidari Kärsivällisyyttä piinailuun!!

Kevätkello Kiitos! Samaa mekin todella toivotaan =)

Moto, Marilis Mulle sanottiin viimeksi (julkisella) ettei he käytä humautusta (eli kevyt anestesia) eikä nukutusta. Eli kipulääkkeillä ja rauhottavilla mennään.

Tänään oltiin ekassa ultrassa ja oikeella puolella näkyi 6-7 noin 12mm folliikkeleita mut vasen puoli oli kokonaan hukassa, eli siitä ei tiedetä. Nyt jatketaan Gonalin pistämistä (187,9yks) ja Orgalutran myös joka ilta tiistaihin asti jolloin tiedetään sitte et mikä päivä on punktio, iiiiks :) Lääkäri veikkas et ensvkon to tai pe olis punktio. Sit mä kysyin punktion kipulääkityksestä ni mä sain esilääkkeet (Diabam 5mg ja Panacod) mukaan jo tuolta polilta ja otan ne matkalla ku ajetaan sinne sairaalaan, sinne on matkaa noin 200km. nyt paremmilla mielin menossa sinne ku tiedän et mä olen aika tainnuksista jo noista lääkkeistä.
 
Heidarille jaksamista piinapäiviin!! :hug:

Tervetuloa uusille. :wave: Päivitin vähän ekan sivun listausta.

Me ollaan yksityisellä hoidossa. Täytyy kysellä tuosta punktion kipulääkityksestä. Kiitos tiedoista teille, jotka kerroitte kokemuksianne. Mulle varmaan se humautus tai muu tajunnan poistava juttu ois se paras.
 
Viikonlopun jälkeistä elämää... Ensimmäiset oireet alkoivat eilen Puregon piikittelystä. Vatsassa nipistelee ja juilii jo mukavasti ja päätäkin vähn särkee koko ajan. Keskiviikkona olisi ultra ja toivottavasti siellä olisi vain yksi max kaksi folliikkelia, jotta inseminaatio voitaisiin tehdä sitten perjantaina. Olin yksissä 3-vuotissynttäreillä lauantaina, jossa oli noin 20 lasta. Kaikilla perheillä oli lapsia siis 3-5 kpl. Tuntuu se välillä vaan niin väärältä, kun kuuntelee niiden naisten juttuja, miten niitä lapsia on vain tupsahdellut 1/vuosi: /
Mariq pidetään peukkuja, että onnistuu tällä kertaa.
Marilis missä päin olette hoidossa, itse olen Turun VL:ssa ja siellä ainakin saa hyvät kivunlievitykset ja muutoinkin palvelu on ollut tosi mahtavaa=)
Sartsa00 Tsemppiä punktioon!
 
Hei!

Tuuppaanpa minäkin itseni mukaan tähän ketjuun, kun se sopii omalle kohdalle niin passelisti.

Taustalla yrittämistä nyt vuoden verran (5/2010) ja pco todettiin 9/2010, sieltä asti kulkenut mukana myös endo-epäily, joka nyt vahvistunut seurantaultrissa, sillä toisessa munasarjassa möllöttää endometriooma, joka ei ole osoittanut pienenemisen merkkejä, päinvastoin.

Clomit on olleet viiden kierron verran mukana, mutta tuloksetta. Näin ollen lääkäri meinasikin, että endo on nyt varmaan suurempi syy kuin pco, miksei ole tärpännyt. Yksityisellä olemme hoidossa ja nyt hoitosuunnitelma onkin edennyt tosi nopeasti ja olemme menossa tämän kuun lopussa ivf-infokäynnille ja hoito aloitetaan kesäkuun alusta. Pitkällä kaavalla mennään, joten punktio (mikäli sinne asti päästään) ajoittuisi juhannuksen jälkeen viikolle 26.

Mikäli joku päivittää tämän ketjulaisten listaa, niin minut voi siihen lisätä.

Kovasti tsemppimieltä jokaiselle kanssasiskolle ja aurinkoa, sitä nyt onneksi tuntuukin riittävän!
 
noniin,pistelty menopuria yhteensä 1050iu ja 1 orgalutran......aamulla näkee tilanteen,kun on uä..jos näkee kuulemma ei ole lpks, käypäläinen oikeen hyvä tässä hommassa,niin tuumas puhelimessa hoitaja,että osaako edes kattoa munisten tilannetta....,mut katotaan.....miten käy....
 
Ekakertalaiset (IVF/ICSI-) hoitoihin keväällä/kesällä

Heidari...........IVF............toukokuu..........punktio 29.4.....testi?
Sartsa00........IVF............toukokuu..........punktio vko 20
Kevätkello.......IVF............toukokuu..........punktio vko 21
elohopea........IVF............toukokuu..........punktio vko 20
mariq.............IVF............toukokuu..........punktio vko 19
Marilis............IVF............touko-kesä.......punktio vko 22
Talvitaika........IVF............touko-kesä
Pollyanna........IVF/ICSI.....touko-kesä.......punktio vko 22
jag78.............IVF............touko-kesä
Sharona.........IVF/ICSI.....kesäkuu
Sinirusko........IVF............kesäkuu
Moto76...........IVF............kesäkuu
Hattivattinen....IVF............kesäkuu...........punktio vko 26?
Dreamer74......IVF...........loppukesä
 
Hattivattinen, tervetuloa.

Viime viikon perjantaina vihloi vähän alavatsaa, en tiedä oliko hyvä vai huono asia. Muuta oireita ei ole ollut. Perjantaina menen sit verikokeisiin ja saadaan tietää, et onko onnistuttu hoidossa...
 
Taidampas minäkin loikata tähän ketjuun vaikkei omat IVF-hoidot ookaan vielä varmoja. Eli oon 25-vuotias ja lasta ollaan yritetty kihlatun kanssa vasta reilut 3kk. Toisin sanoen ollaan vielä TOSI alussa kaiken suhteen! Mulla on todettu 8 vuotta sitten aika pahanlaatunen PCO, joten siks luultavasti Clomifenit skipataan heti kättelyssä ja siirrytään heti rankempiin hoitoihin. Gyne neuvo yrittämään muutaman kuukauden luomuna ja palaamaan vastaanotolle jos ei tulosta tuu. Viime viikolla kävin sitten sen vastaanotolla ja se ultras ja totes, et kohtu ei oo paksuuntunu yhtään näiden 3 kuukauden aikana ja et clomeista ei meille luultavastikaan oo mitään apua. Sain lähetteen lapsettomuuteen erikoistuneelle lääkärille ja nyt oottelen soittoa ja uutta aikaa. Toivon mukaan saan sen vielä tälle kuulle, ni sit alkaa jatkotoimenpiteet vähän selkiytyä. Tuo edellinen vakkarigyne oli melko varma, et edessä on gonadotropiinipistokset ja niiden jälkeen Helsingissä keinohedelmöitys. Toisaalta oon tosi helpottunu ja ilonen, et nyt nää asiat etenee johonkin suuntaan, mut toisaalta myös tän tietämättömyyden takia pelottaa aika kovasti.. :/ Oon koittanu lueskella netistä kaiken mahollisen tähän asiaan liittyvän, mut vielä pyörii päässä paljon kysymyksiä. Miten pitkät jonotusajat julkiselle on yleensä? Entäs yksityiselle ja missä hintaluokassa tälläset hoidot yksityisellä pyörii? Oon luullu, et nuo piikitykset täytyy käydä ottaas lääkärillä, mut ilmeisesti ne voi laittaa ihan itekin? Se helpottais aika paljo jos ei tarvis joka päivä ajella pitkiä matkoja lähimpään sairaalaan. :) Kirjottelen taas, ku on jotain uutta raportoitavaa, mut sihen saakka tsemppiä ja rohkeutta kaikki kanssasisaret! :heart:
 
kp8 uä
limis 10mm...folleja isompia 2 vasemmalla ja muutama pienempi,oikealla 1 isompi folli ja muutama pienenmpi....
annos nostetaan takas 225iu ja perjantaina pitkä ajo,monta sataa km, vaan yhden uä:n takia....katsoo oikea ivf lääkäri follien tilanteen ja punktio menee vk20...eli 16.5.11.
lisää piti menopuria käydä ostaa, nyt piikittänyt sen 1200iu ja 2 jarrua.
 

Yhteistyössä