elatusmaksu

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
Kyllähän elatukseen kuuluu muutakin kuin ruoka ja vaatteet ja me ei silti saada menemään lapsiin todellakaan 500? euroa kuussa. Poikia3 perheellä taitaa olla mahdottoman suuri vuokra jos per lapsi vuokran osuus on 200? eli kolmesta lapsesta 600? kk jos tämä on viides osa vuokrasta on vanhempien osuus huima!!! Meillä ei myöskään ole varaa pitää vakuutuksia lapsille joten teillä on varmaankin paljon paremmat tulot kuin meillä( käytämme kunnallista terveyden huoltoa).Mut olen kyllä huomannut et moni äiti tai isä saa paljon enemmän listattua menoja kuin toinen eli ihan kiinni sitä mitä elintasoa haluaa pitää yllä ja mihin rahat laittaa mut ihan käsi sydämmellä voin sanoa et meillä ei mene edes koko perheen asumiseen ja ruokaan ym. 1500? kk mikä edellisen mukaan pitäisi mennä kk lapsiin ja sit vielä pitäis laskea oma suurempi osuus asumisesta... eihän meillä tilit riittäisi :eek: :eek:
Tilanteeni oli tuo, kun erosin eksästäni, silloin lapsia oli yksi, ja viidesosa vuokrasta oli tuolloin 200 euroa, 1000 euroa on kova vuokra. Täytyy toki muistaa, että meillä on hyvin erilaisia tilanteita. Minä muutin lapseni kanssa isosta omakotitalosta paritalokolmioon siten, että lapsen päivähoitopaikka pysyi samana kuin aiempi paikka. Ja omat tuloni olivat sellaiset, ettei esim. tuettuihin vuokra-asuntoihin ollut mitään mahdollisuuksia. Halvempaa asuntoa ei löytynyt, tai löytyi yksi kerrostalon kolmannessa kerroksessa hissittömässä talossa sijaitseva asunto, jossa neliöitä 20 vähemmän kuin tuossa paritalossa, sen vuokra n. 80 euroa vähemmän. Ruokaan ja hygieniatuotteisiin menee 500 euroa.

Lapsilla on vakuutukset onneksi! Ovat kalliita kyllä, mutta lapsille on osunut korvatulehduskierteitä (terveyskeskuslääkäri ei samana päivänä löydä tulehdusta, jonka yksityinen lääkäri diagnosoi 2 tuntia myöhemmin ja terveyskeskuslääkärille on kerrottu lapsen itkevän korviaan), lisäksi on hankalia allergioita ja löytyypä vielä yksi harvinaisempikin sairaus. Me käytämme sekä julkista että yksityistä puolta. Julkiseltakin puolelta vakuutus korvaa poliklinikkamaksut, sairaalapäivät ja lääkekulut.

Ja juu, meillä menee tälle hetkellä asumiseen 1600 euroa, pk-seudulla asutaan omistusasunnossa, lainan lyhennys + korot on 1250 euroa, yhtiövastike on 230 euroa ja sähkö (lämmitys) 130 euroa.

Ja muistathan myös sen, että kun pyritään ylläpitämään lapsen elintasoa samassa kuin ennen eroa, myös sen eksän elintaso on ollut ja on edelleen korkea siellä omakotitalossaan. Vakuutus on otettu yhdessä hänen kanssaan.

Jokainenhan elää ihan niiden omien tulojensa mukaan. Asuinpaikkakin vaikuttaa, ja ne tulot, saako esim. asumistukea tai tuettua asuntoa.

Esim. meillä ennen oman asunnon ostoa asumisoikeusasunnossa asumiskulut olivat n. 1240 euroa, samaan aikaan sisareni asuin 6 neliötä suuremmassa kaupungin vuokra-asunnossa ja hänen vuokransa tuettuna oli tuosta vain 300 euroa. Ymmärrät varmasti, että missä perheessä kulut per lapsi ovat kalliimmat.

Ja jos sinä elätät perheesi 1500 eurolla per kuukausi, se ei tarkoita, että kaikki muut siihen mitenkään pystyvät. Tai toki onnistuuhan tuo, aloitetaan pakollisista kuluista päivähoitomaksut 380 euroa kahdesta lapsesta, ruoka- ja hygieniakuluja pystynen pienentämään satasella, jos on aivan pakko siis mennyt jo 780 euroa. Vielä tarvitaan vaatteita, kenkiä,luistimia, pyöriä, lääkkeitä, esikoisen puhelut sille eksälle pitää maksaa, näihin otan tuon 80 euroa, ja sähkölasku on sitten 40 euroa. Vielä on maksettava tv-lupa ja vakuutukset, sanotaan 20 euroa kuussa. Siis jäljelle jäi 640 euroa. Katsotaanpa missä meidän perheemme voisi asua.

Kappas, päästäisiin Espoon Keskuksessa 35 neliöiseen yksiöön, vuokra 495 euroa (lähde vvo)

Tai Malmilla 39,5 neliöiseen kaksioon, vuokra 613 euroa.

Vantaan Martinlaaksostakin löytyisi asunto, 1 h ja tupakeittiö, 40 neliötä ja vuokra 591 euroa.

Tikkurilasta saataisiin peräti 50 neliöinen kaksio, vuokra 629 euroa.

Edelleen meillä ei siis olisi oikeutta tulorajoitettuihin asuntoihin.

Noihin sitten ahdettaisiin 5 henkinen perhe.

Meillä asumisessa näkyy, että sitä arvostamme ja se on meille tärkeää, silti meillä ei ole kaikilla lapsilla omaa huonetta, meillä on yksi vessa ja yksi kylppäri, ei kodinhoitohuonetta. Paikka on hyvä, palvelut lähellä ja turvallinen ja viihtyisä paikka asua. Työpaikkamme inhimillisten matkojen päässä. Meillä menee asumiseen + ruokaan ja hygieniatuotteisiin n. puolet tuloistamme. Ja toisesta puolesta nappaa ison osan päivähoitomaksut, vakuutukset, tv-luvat, bensat ja lasten vaatteet ja harrastusvälineet. Meillä ei käytetä alkoholia. Juuri kävin shoppaamassa alennusmyynnistä vaatteita itselleni, työssä tarvitsee olla suht siististi pukeutunut, ne paremmat tulot edellyttävät sitä. Mutta edellisestä vaatekauppakäynnistä onkin kulunut yli puoli vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nannuli29:
jees mutta se lähiäiti voi tehdä lisää mielinmäärin muksuja,eikä kukaan kyseinalaista?!
meillä vaan tuo miehen exä tehtailee muksuja, ja kun ei kerkee välissä töihin ja hoitelee muksujaan kotihoidon tuella, niin aina ollaan uutta elarisopimusta vaatimassa, ja sen perusteella kun äidin tulot on niin huonot ja hänellä on oikeus olla kotona muksujen kanssa, ja miehen muksu se on jo yli 3 vuotias!
että mies ei voi tehdä lisää uudessa suhteessa lapsia jos ei ole varaa tyydyttäviin (exän vaatimiin) elareihin, mutta exä se voi vaan tehdä mitä lystää ja ei tarvitse ajatella yhtään millä lapsilaumansa elättää,kun exä maksaa elareilla.. |O

tämmönen olo vaan tulee pakollakin, ja jos todellakin lastenvalvoja jo mieheltäni tivaa etteikö hän tiedä mitä maksaa useemman lapsen talous,ja tosiaan kun näistä lapsista on miehelläni vastuu vain yhdestä..mutta näinhän se menee!!

etäisän pitäisi asua veneen alla, ja asua silti töissä jotta saisi maksettua exänsä valinnat, mutta itselle sitä ei varmana suoda!
Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt.
Poikia3 kirjoitti pääkaupunkiseudun korkeista asumiskuluista. Se on totta. Asuminen on kallista. Vuokrat korkeat, jopa Aso-asunnoissa. Aso-asuntoihin kuitenkin saa asumistuen.
Toisaalta mietin, että jos asuminen on kallista, pitäisi alkaa miettiä edullisempia vaihtoehtoja. Esimerkkinä miehen exä. Mies möi osuutensa siitä asunnosta exälleen eron aikana alle markkinahinnan, jotta äiti voisi jäädä asumaan lasten kanssa tuttuun paikkaan, kotiin, ja jotta äiti olisi tyytyväinen ja niin edelleen yms.

Nyt vanhaan taloon on tehty julkisivuremontti josta tuli lisälainaa, joten pienituloinen yh-äiti ei selviä lainoistaan. Tarvitaan lisää rahaa ja mistäs sitä muualta saa kuin lasten isältä! Ei muuta kuin elarien korotuksia vaatimaan. Kun valittu aika ja päivämäärä ei isälle käynyt, isä valitsi uuden ajan, jonka ilmoitti exälleen, tämä perui sen. Sanoi, ettei pääse. Mies sanoi että menee sitten yksin. Ei kelvannut exälle, perui ajan.
Lapsilleen ei huoli mitään mitä täältä tulee, mutta jaksaa kyllä valittaa lapsille, että kun isänne ei teille ikinä mitään osta. Mitä heille voi ostaa, kun kaikki palautuu pumerangina takaisin. Ei käy, ei kelpaa, ei tarvita. Jopa joululahjat tulee takaisin: ei käy, ei kelpaa, lapsi ei saa tämmöstä, ruma, kamala.

Ja sitten valitetaan rahapulaa, kun isä ei maksa, isä ei huolehdi, maksaa liian vähän. Tässä tapauksessa se lisäraha ei menisi edes lasten hyväksi, vaan asumiseen. Alueella voisi asua halvemminkin. Siis samalla asuinalueella olisi olemassa edullisempiakin asumismuotoja. Ja sitten jäisi tosiaan sitä rahaa lasten elintasoon..

En ymmärrä.
 
sitten on syytä muistaa että myös etävanhemmalla on oikeus arvostaa omaa asumistaan, ja maksaa siis siitä!!
juu jos sitä menis enemmän kuin 1500e kk:ssa ja lapsiin niin kyllä ei olisi leipää pöydässä.
meillä on asumiskustannukset 800e/kk, ollaan kuultu useemmin kuin kerran että ihan oma valinta kun maksetaan niin paljon, niin kun miehen tehtävähän on ainoostaan käydä töissä ja maksaa maksaa ja maksaa elareita, kuluja, harrastuksia, ja kun puhe kääntyy yhteiseen, on se lause ollut lv:aa myöden,että pitäisi ajatella ennekuin uusia lapsia alkaa tekemään, ja onhan tällä lapsella äiti.
josta aasinsilta, eikö lähiäiti sitten ole äiti samalla tavalla kuin minä,hänen ei tarvitse osallistua lapsensa elantoon,mutta minun tarvitsee, kun minun lapsellani on vanhemmat yhdessä.

musta on hullua jos exä uudessa suhteessaan päättää alkaa lapsentekokoneeksi ja kaikenlisäksi uuden miehensä kanssa, ja päättää jäädä kotiin, niin maksumieheksi joutuu ex mies, ja ketään ei kiinnosta miten hänen talöuden laidan käy.
lapsen teko on henkilökohtainen päätös, minun mielestä siihen tarvitsee sitoutua ja laskea pärjääkö ITSE, eikä suinkaan niin että se revitään toisen selkänahasta!! suoraan sanottuna meillä ei ole varaa tehdä toista, ja minä esim.en voi jäädä kotiin hoitamaan lastamme, koska pakko mennä töihin jotta elintaso jollain tasolla on balansissa!

ja just tuo että tänäpäivänä yhä useemmin tuntuu kuinka äidit katsovat oikeudekseen päättää ja valkata sen toisen vanhemman puolesta lapsen tarpeet,unohdetaan että se etäkin on aivot omaava vanhempi,joka voi ja saa päättää itse mitä lapsilleen hankkii!!
mulla ei olis pokkaa palautella lapsille ostettuja tavaroita, ja silti kerjätä rahaa ties mihin..

ja sitten kuinka se hämärtyy että lapsi kuluttaa myös siellä etävanhemman luona, etällä on myös asumiskulut lainat ym..mutta ei, kun liian usein tuntuu että ajatusmaailma on se että etällä on menoinaan vaan se elatusmaksu, ja muu onkin sitten hukattavissa vaikka taivaantuuliin, vaikka nekin kuuluisisvat etämuksuille ja menoihin |O
 
oon ihmetellyt sitä että kun lähiäiti asuu lapsen kanssa omistusasunnossa ja on aikamoiset lainakulut ja lisäksi kaikki muut pakolliset menot, niin tuntuu että pitäisi muuttaa jonnekin vuokrakämppään että pystyisi olemaan hoitovapaalla. En mä kyllä etäisää pistäisi mulle määrättyä enempää maksamaan vaikka mulla tiukkaa olisikin. Pakko vaan mennä sitten heti äitiysloman jälkeen töihin että saa lainat maksettua. On vaan tää yhteiskunta järjestänyt niin että kyllä vaan kaikenlaisia tukia saa jos vuokralla asuu mutta oma asunto niin tukia ei tipu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nannuli29:
sitten on syytä muistaa että myös etävanhemmalla on oikeus arvostaa omaa asumistaan, ja maksaa siis siitä!!

ja sitten kuinka se hämärtyy että lapsi kuluttaa myös siellä etävanhemman luona, etällä on myös asumiskulut lainat ym..mutta ei, kun liian usein tuntuu että ajatusmaailma on se että etällä on menoinaan vaan se elatusmaksu, ja muu onkin sitten hukattavissa vaikka taivaantuuliin, vaikka nekin kuuluisisvat etämuksuille ja menoihin |O
Tässä onkin sitten pointti, lyömäase, sitä etäisää vastaan: koska isä asuu ja elää ns. hyvin, on asunto, on auto, on ehjät vaatteet päällä, isälle menee NIIN hyvin, että isän pitää maksaa enemmän elatusmaksuja.

Näin on miehen exä lapsilleen sanonut, perusteena juuri nuo. Se on peruste maksaa enemmän elareita.

Hämärtyy myös se, että myös se etälapsi, se josta maksetaan elareita lähille, kuluttaa MYÖS tapaamisviikonloppuina! Ruokaa menee valtavasti enemmän, vettä myös - meillä vesimaksu määräytyy kulutuksen mukaan, kun oma mittari on.

Kuten tuossa yksi ihmettelikin, että vuokra-asuntoon (ja aso-) saa kyllä as.tuen yms., mutta omistusasuntoon ei.. se on minustakin tavallaan outo asia. Kyseessä on varmaan joku jäänne 70-luvun hieman kommunismisesta suomesta, jolloin on varmaan katsottu että omistusasuntoon on mahdollista vain varakkailla, eli hyväosasisilla jotka eivät sitten mitään tukia tarvitse.. äh, monimutkainen selitys, toivottavasti tulin ymmärretyksi.. :/

Edelleenkin asuntolainan saaminen edellyttää jonkinlaista pääomaa (rahaa, säästöjä, jotain omaisuutta) tai edes luotettavia takaajia. Minä en saanut aikoinaan; laskin että samalla summalla kun maksan vuokraa (en saanut as.tukea) maksaisin lainaa + yhtiövastiketta.
Pankkivirkailija ei sentään nauranut, mutta suhtautui kuin säälittävään onnettomaan ryysypekkaan jolta puuttuu laskutaito ja suhteellisuudentaju. :|

No, meni asian vierestä
, ei se mitään :p

 
nimenomaan tuleva mami, samoin toimin mä, äitiysloma loppuu syksyllä, ja kun osaa laskee ettei hoitorahalla pärjää, ja on lainat ym, niin kyllä sitä pitää mennä töihin tienaan, eikä se musta todellakaan ole itsestäänselvyys että lähi kun paukattaa muksun toisen perään,ja on käytännössä tuloton, niin täälläpäässä miehellä elarit vaan nousee sitä mukaan!! ja kuitenkaan ei tarvitse ottaa huomioon tuota yhtä yhteistä..on tää hullu kuvio!!

se on maailmanloppu kun etä asuu omistusasunnossa, ja exä taas ei,kun ei saa lainaa, no kumminkin se on ex miehen vika jostain kumman syystä :eek:
onhan näitä kuultu "isäs asuu omakotitalossa, ja pakottaa meidät asuun täällä ja plaa plaa",se ei vielä kummiskaan voi olla miehen vika,kun exä ei sieltä pankista lainaa saa..vai pitsäköhän exän mielestä miehen rahoittaa heillekin paremmat asuinolosuhteet..
 
minun sukulaiseni kylllä saa 2 lapsen yh:na omistusasuntoon asumistukea!! ainakin näin on kertonut..

juu meillä kanssa maksetaan vedestä kulutuksen mukaan!!että kyllä kuluja on,siinä missä toisessakin taloudessa!

niinpä, se ettei etällä saisi mennä hyvín ilman että exä on vaatimassa omaa osaansa siitä,meillä on exälle sanottu että kannattaa muistaa että katkeruuksissaan myös osa tästä on MINUN, ja käytännössä munhan ei tarvitse maksaa etälapsen kuluja äidin päässä, ja jos minä hankin auton, ei se tarkoita että elarit kattoon jotta exäkin saa paremman pelin.. :eek:

ja on sillä exällä syy vedota ties mihin, yksi kun lapsia on niin paljon ei pysty viemään yhtä mihinkään, isin velvollisuus, ja rahaa ei oo kun hoitoraha on niiin pieni, ja kun eläissään ei töissä ole käynyt,niin tottahan se on pieni..

musta paras lause: hyvähän se teidän on kun ei oo kun yksi yhteinen ja kummallakin työpaikka, ja oot ajamassa mua vararikkoon kun maksat niin vähän..
että mikäs estää exää menemästä tai hakemasta töitä, ja olis miettíny hieman tuota lapsilukumäärääkin..jotkut ne vaan osaa kaataa kaiken toisten niskaan ja ittessä ei oo mitään vikaa,muut pistää vaan kärsiin eikä tajuu :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja nannuli29:
..vai pitsäköhän exän mielestä miehen rahoittaa heillekin paremmat asuinolosuhteet..

Tottakai pitää :LOL: :LOL:

Tosin, meillä miehen exä perui itse sen ajan lv:lle, jossa olisi elarit tarkastettu, koska ei itse päässyt mukaan - kertomaan "totuutta" miehestä ?

Voipi taas vuoden valittaa ja haukkua lapsilleen, kun isi elää leveästi eikä maksa tarpeeksi ja plaaplaa
ja nämä lapset sitten tulee tänne meille tapaamiselle ! :|
 
joo mitä enemmän maksaa ja osallistuu kuluihin, sen parempi isä!! meillä mies on sanonut että päättää itse todellakin mikä on hänen mielestään tarpeellista ym lapsien kohdalla, eikä niin että exä tilaa, ja mies maksaa..eipä tuo exäkään hyväksy miehen hankintoja,tai niihin osallistumatta jättämistä..

ja miettii vielä tätä ajatusmaailmaa, exä pokkana kuitenkin katsoo että tämä meidänkin koti on hänenkin, pojan kautta..siis musta nää on niin sairasta ajattelua!! ei niille voi kun nauraa..oon kuullu kyllä ettemme ole ainoita joiden exät tämmöstä pähkäilee.. :LOL:
 
Jos lasten vanhemmat istuu saman pöydän ääreen ja laskee tasan mitkä ovat lasten todelliset kulut kuukaudessa ja tämä summa jaetaan sit totuudenmukaisesti vahempien tulojen mukaan tasan. Tällöin vanhemmat voivat yhdessä päättää lasten kulutuksesta. Se on selvä et 118EUR x 2 + lapsilisät ei ole = lasten todelliset kulut kuukaudessa. Avioeron sattuessa etävanhempi pn heikomassa asemassa jos esim lähi jää asumaan lasten kanssa kotiin. Elämä ei ole aina oikeudenmukaista mutta silti jo olemassa olevat lapset tulisi asettaa etusijalle.
 
ois varmaan ihanne mama2, ja tätähän ennenkaikkea toivoisinkin,vaan kun tällä lähillä tulot niin pakkasen puolella, ja lapsia jo useempi, niin ainahan se elari sitten mun miehellä nousee vaan, koska meillä ei ole KUN 1 lapsi,se ei vaikuta, eikä asumismenot, hommattiin oma, tila kaksiossa alkoi käydä ahtaaksi, niin tätäkään ei tietysti huomioida, kun etälapsi ei ole täällä kirjoilla..niin mitäs jos sen olisi sohvalle pistäny nukkuun, kenes etu sekin olisi ollut!! :whistle:

mun mielestä erovanhemmilakin MOLEMMILLA pitäisi olla se vastuu lapsen elatuksesta ja kuluista, samoin kun ydinperheissäkin.
se että toinen tehtailee lapsia ja valitsee työnteon sijaan kotona olemisen, ja tätä kautta on lähes tuloton,niin sitten toista, työssäkäyvää rokotetaan ainavaan..kyllähän se ydinperheissäkin tai perheissä neuvotellaan mihin on varaa, tässä tapauksessa siis exän ei tarvitse kun ex mies maksaa..musta tää vaan ei ole oikeudenmukaista!
 
Jos toinen vanhempi tekee ratkaisun et hommaa lisää lapsia niin elatuksen tarpeen ei pitäisi nousta. Tavallaan elatusmaksun ei tarvitsisi nousta vaikka tulot etällä kasvaisivat jos lapsen tarve ei ole kasvanut. Koko homma pitäisi järkeistää. Myös etän uudet lapset ei saisi vaikuttaa elatusmaksun suuruuteen vaan todellinen tarve.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama2:
Jos toinen vanhempi tekee ratkaisun et hommaa lisää lapsia niin elatuksen tarpeen ei pitäisi nousta. Tavallaan elatusmaksun ei tarvitsisi nousta vaikka tulot etällä kasvaisivat jos lapsen tarve ei ole kasvanut. Koko homma pitäisi järkeistää. Myös etän uudet lapset ei saisi vaikuttaa elatusmaksun suuruuteen vaan todellinen tarve.
just näin..ja lisäksi jos tämä exä ratkaisee tulonsa jäämällä kotiin,ei senkään pitäisi tuntua etävanhemman pussissa! mun mielestä myös tällä lähivanhemmalla on vastuu JOKAISEN lapsensa elintasosta!!

hyvin harvoin lähivanhempikaan ymmärtää sitä jos etä esim.lomautetaan, irtisanotaan, ja tulotaso tippuu radikaalisti, siltihän se lähi vetoaa ettei se saa vaikuttaa heikentävästi lapsen elintasoon etän puolelta,samaa voisi ajatella lähin ratkaisujen pohjalta.

 
Samalla tavalla sitä pitää harkita lapsen hankkimista myös taloudelliselta kannalta ydin- ja uusperheissä, mutta mun mielestä kohtuuttomilla elareilla ei saa viedä keneltäkään mahdollisuutta saada vielä lapsia. Itse en henk. koht. vaatinut exältäni kuin tuon 118e/kk/lapsi, vaikka exän tulotaso olisi siihen antanutkin mahdollisuuden. Lisäksi on tietysti lapsilisät, ja näillä tuloilla olen lapseni elättänyt ihan hyvin -itse opiskelin 3 vuotta (opintotuki 290e/kk) ja pärjättiin kyllä. Elatusmaksuriidoissa kannattaa todellakin palkata asianajaja ja vetää juttu oikeuteen. Meillä oman exäni kanssa päästiin sopuun keskenämme, mutta Mies joutui tappelemaan hovioikeudessa saakka ennenkuin elarit saatiin kohtuullisiksi. Erotuksen (mitä jää tuosta 118e/kk/lapsi puuttumaan) maksaa kunta Mieheni exälle. Tässä ei sitten ole juputtamista Miehen exälläkään vaikka Miehen tulotaso nousisi tai mitä hyvänsä; oikeuden päätös on ja pysyy ja sen mukaan mennään. Eipä tarvi enää tapella :p
 
niin asiaa.. =) se että mun mies sanoikin exälleen joskus että mitäs jos meille tulee samanlainen lapsikatras,niin ymmärtääkö exä että se vaikuttaa myös elareihin :LOL: no ei ymmärrä, kun ei se saa olla LAPSELTA pois, ja kilin ketut tässä ei lasta varmasti ajatella kuitenkaan tuon rahan suhteen..

kyllä taas on tullu viestiä että elarin pitää näkyä jo perjantaina kun 15pvä on sunnuntai, on kyllä lapsella sitten kiire, kun on vieläpä täällä..ei vaan, mutta siis väliin tuntuu että koko family on riippuvainen elatusmaksusta, ja sitä tivataan väliin jo aiemmin ym..

mutta eiköhän joskus satu joku ymmärtäväinenkin lv vastaan, joka hoksaa että meidän tapauksessa mies maksaa vain ja ainoostaan yhdestä OMASTA lapsestaan,eikä niistä muista, eikä se ole miehen valinta tuo kotihoidontuelle jääminen tai muukaan, kun kyse ei ole miehen lapsesta.

samanlailla se exä jaksaa naputtaa ettei olisi varaa tehdä, mites kun itse katsoo peiliin, onko hänelläkään?! :LOL:
 
Olen kanssanne samaa mieltä siitä, että etävanhempaa ei saisi joka välissä kaikista asioista rahastaa. Meillä eksä maksaa tasan ne elarit, ei mitään muuta. Itse asiassa elareihin olisi vuoden alusta saanut kympin korotuksenkin leimauttamalla paperit lastenvalvojalla, mutta olen jättänyt sen tekemättä. 10 euroa, kun ei talouttamme juuri mihinkään suuntaan heilauta. Myös etän tulojen romahtaminen pitäisi huomioida elareissa, siis esim. työttömyys ja elareiden suuruus laskea ja tarkistaa sitten tämä taas kun tulot nousevat.

Eron jälkeen eletään omaa elämää. Eksän tekemisiin en puutu. Enkä lapsen kuullen valita isästään vaikka erikoisia tempauksia väliin tekeekin. Meidän välit ovat erittäin huonot. En välitä olla eksän kanssa missään tekemisissä. Ja eksällä ei taas ole mitään asiaa puuttua meidän perheen asioihin, vaikka on se jossain asioissa yrittänyt. Kun keskimmäinen syntyi, olin kuulemma itsekäs, kun 5 v poika jäi kotiin kanssamme ja kävi kolmesti viikossa päiväkerhossa. Vaan kun lapsi itse tahtoi jäädä kotiin. Vastaavia juttuja on ollut muitakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
Ja muistathan myös sen, että kun pyritään ylläpitämään lapsen elintasoa samassa kuin ennen eroa, myös sen eksän elintaso on ollut ja on edelleen korkea siellä omakotitalossaan. Vakuutus on otettu yhdessä hänen kanssaan.

Jokainenhan elää ihan niiden omien tulojensa mukaan. Asuinpaikkakin vaikuttaa, ja ne tulot, saako esim. asumistukea tai tuettua asuntoa.
kaupungin vuokra-asunnossa ja hänen vuokransa tuettuna oli tuosta vain 300 euroa. Ymmärrät varmasti, että missä perheessä kulut per lapsi ovat kalliimmat.

Ja jos sinä elätät perheesi 1500 eurolla per kuukausi, se ei tarkoita, että kaikki muut siihen mitenkään pystyvät. Tai toki onnistuuhan tuo, aloitetaan pakollisista kuluista päivähoitomaksut 380 euroa kahdesta lapsesta, ruoka- ja hygieniakuluja pystynen pienentämään satasella, jos on aivan pakko siis mennyt jo 780 euroa. Vielä tarvitaan vaatteita, kenkiä,luistimia, pyöriä, lääkkeitä, esikoisen puhelut sille eksälle pitää maksaa, näihin otan tuon 80 euroa, ja sähkölasku on sitten 40 euroa. Vielä on maksettava tv-lupa ja vakuutukset, sanotaan 20 euroa kuussa. Siis jäljelle jäi 640 euroa. Katsotaanpa missä meidän perheemme voisi asua.
Tikkurilasta saataisiin peräti 50 neliöinen kaksio, vuokra 629 euroa.

Edelleen meillä ei siis olisi oikeutta tulorajoitettuihin asuntoihin.puolesta nappaa ison osan päivähoitomaksut, vakuutukset, tv-luvat, bensat ja lasten vaatteet ja harrastusvälineet. Meillä ei käytetä alkoholia. Juuri kävin shoppaamassa alennusmyynnistä vaatteita itselleni, työssä tarvitsee olla suht siististi pukeutunut, ne paremmat tulot edellyttävät sitä. Mutta edellisestä vaatekauppakäynnistä onkin kulunut yli puoli vuotta.
Mun mielestä elin tason ei tarvitse lapsilla pysyä samana kuin ennen eroa, myös lasten täytyy ymmärtää että tilanteet muuttu . Etävanhempi kuitenkin maksaa earia ja sen lisäksi maksaa tavarat ja tilat myös omaan kotiinsa etälapselle,niin ei hänenkään tulot ihan kaikkeen riitä ja onhan hänellä oikeus nauttia itse omista rahoistaan eikä pitää yllä elintasoa kahdessa paikassa.

Meillä ei siis mene lapsiin 1500? kuussa vaan elämme sillä kevyesti koko perhe koko kuukauden(ei edes koko perheen kuluihin mene niin paljon) , kolme lasta ja kaksi aikuista. Onneksi noita pyöriä ja luistimia ei samasta tilistä tarvitse ostaa niin ehtii laittaa lapsilisiä sivuun suurempoien ostojen varalle :)

Kulut on tietty paikkakunta kohtaisesti erilaisia mutta jos ei saa tukia ja maksaa täydet päivähoito maksut niin täytyy myös tulojen olla sen mukaiset. Onneksi päivä hoito maksuja ei niin montaa vuotta tarvitse maksella kun lapset kasvaa niin äkkiä (LIIAN ÄKKIÄ =) ).Meillä riittää lapsilisät kevyesti vaatteisiin ja harrastus väliniseisiin pyöriin ym. kun aina ne sivuun laitan ja käytän vasta kun lapset tarvitsee jotain ja alet hyödynnän aina, nytkin kolmella eurolla ostin pitkähihaisia etälapselle ja omille ja housuja vitosella ja seitsemällä eurolla.

Teillä on muuten kauhean suuri sähkölasku kun meillä ei omakotitalossa ole kuin kahdessa kuukaudessa se sataeuroa ja neliöitä on satakunta.Kannattaa tarkastaa onko teillä joku sähösyöppö,mittareita sai lainata jostain,olikohan se kuluttaja virastosta tai sähkölaitokselta en muista mut kannattaa ottaa selvää. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
[Ja jos sinä elätät perheesi 1500 eurolla per kuukausi, se ei tarkoita, että kaikki muut siihen mitenkään pystyvät. Tai toki onnistuuhan tuo, aloitetaan pakollisista kuluista päivähoitomaksut 380 euroa kahdesta lapsesta, ruoka- ja hygieniakuluja pystynen pienentämään satasella, jos on aivan pakko siis mennyt jo 780 euroa. Vielä tarvitaan vaatteita, kenkiä,luistimia, pyöriä, lääkkeitä, esikoisen puhelut sille eksälle pitää maksaa, näihin otan tuon 80 euroa, ja sähkölasku on sitten 40 euroa. Vielä on maksettava tv-lupa ja vakuutukset, sanotaan 20 euroa kuussa. Siis jäljelle jäi 640 euroa. Katsotaanpa missä meidän perheemme voisi asua.

Kappas, päästäisiin Espoon Keskuksessa 35 neliöiseen yksiöön, vuokra 495 euroa (lähde vvo)

Tai Malmilla 39,5 neliöiseen kaksioon, vuokra 613 euroa.

Vantaan Martinlaaksostakin löytyisi asunto, 1 h ja tupakeittiö, 40 neliötä ja vuokra 591 euroa.

Tikkurilasta saataisiin peräti 50 neliöinen kaksio, vuokra 629 euroa.

Edelleen meillä ei siis olisi oikeutta tulorajoitettuihin asuntoihin.

Noihin sitten ahdettaisiin 5 henkinen perhe.

.
Olen ollut yh kahteen otteeseen: ensin lasten ollessa pieniä, kun erosin lasten isästä.. sitten toisen kerran kun kaksi lastani olivat teini-iässä kun erosin exästä, joka ei siis ollut lasten isä. Tuolloin asuimme pääkaupunkiseudulla. Yhteistä elämää exän kanssa oli ollut useampi vuosi ja olimme jo tottuneet aika hyvään taloudelliseen elämään.

Muutin exän yksin omistamasta asunnosta vuokralle lasteni kanssa. Asunto löytyi niin, että lasten koulu- ja kaveripiiri pysyi samana, uudesta vuokrakerrostalosta 3 h + k + sauna. Elettiin markka-aikaa, vuokra oli melkein 4000 mk / kk, minun palkkani noin 6000 mk / kk. Pärjäsin niin kauan, kun sain asumistuen (sossu maksoi ne minimielarit).

Ongelmat pärjäämisessä tulivat sitten, kun lasten bioisä kuoli, elarit jäi pois, odottelin lapsille perhe-eläkettä ja useamman kuukauden ajan piti pärjätä vain minun tuloillani + lapsilisä, jolla ei pärjätty.. ja ongelmat jatkui sitten, kun perhe-eläke veronalaisena ansiona lapsille tuli vaikeuttaen siihen, etten saa as.tukea, mutta käteenjäävä raha oli silti pienempi kuin aikana, jolloin sain palkan + elarit + as.tuen.

Jouduin tekemään ratkaisuja asumisen suhteen, jotta pysyttäisi leivässä.

Ihan taatusti meidän elintaso romahti eron jälkeen muutoinkin, niin minun kuin lastenkin! En voinut mistään vaatia semmosia summia, että olisimme edelleen tehneet laskettelulomia joka talvi. Esikoisen pystyin kustantamaan kielimatkalle Englantiin, yh:na kuopukselle ei semmosia rahoja löytynyt. :(

Omat huoneet teiniellä oli, minä nukuin olohuoneessa.

Ruokakassin sisältö piti katsoa tarkemmin.

Nyt, kun eletään euro-aikaa, minun BRUTTOPALKKANI on noin 1500 e / kk. Käteen jää noin 1300 e / kk.
JOS olisin edelleen alaikäisten lasten yh, minun toden totta olisi pärjättävä tuolla palkalla ja tuolla rahalla, ja jos siihen päälle saa jotain lapsilisää ja elatusmaksua, se on vain bonusta. Ja asun pääkaupunkuseudulla.

Ja asunto olisi oltava sen suuruinen, että siihen edes kohtuudella mahtuu asumaan. Vuokraa vaan maksetaan enemmän..

Pääkaupunkiseudun pienituloisena teinien yh:na, korkeiden vuokrien alueella, tuolla tulolla kuitenkin oli pärjättävä kun ei muutakaan vaihtoehtoa ollut.

 
lapsi täyttää sen 18-vuotta,vai onko sekin täyttä potaskaa... niin elari sopimuksessa lukee,mutta jos äiti sitä vaatii niin pitääkö täysi-ikäisestä vielä maksaa???
Ja sitten toinen asia,näitä juttuja kun lukee niin saa käsityksen että etävanhempi on se joka on jättänyt ja lähtenyt,meillä se ei ole niin kyllä se oli miehen ex joka potkaisi pihalle kun tuli uus mies kuvioihin....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuulenviemää:
lapsi täyttää sen 18-vuotta,vai onko sekin täyttä potaskaa... niin elari sopimuksessa lukee,mutta jos äiti sitä vaatii niin pitääkö täysi-ikäisestä vielä maksaa???
Ja sitten toinen asia,näitä juttuja kun lukee niin saa käsityksen että etävanhempi on se joka on jättänyt ja lähtenyt,meillä se ei ole niin kyllä se oli miehen ex joka potkaisi pihalle kun tuli uus mies kuvioihin....
Juu, elatusvelvollisuus loppuu kun lapsi on 18v. Elatusmaksun maksamista voi toki vaatia vielä tuonkin jälkeen, jos lapsi esim. opiskelee ja taloudellinen tilanne sitä vaatii, mutten tiedä millainen prosessi se on (oikeuskäsittely) ja onko hankijana nuori itse - koska täysikäinen on- vaiko lähivanhempi, jos nuori asuu kotona.
Käsittääkseni se tuki maksettaisi sitten nuorelle itselleen tämän tilille, en tiedä tätä puolta.

Kuka jätti kenetkin, minä itse aikoinani lähdin avosuhteesta pois. (sen jälkeen oli pitkä avioliitto, misä mies nakkasi minut ulos, mutta lapsia ei hänen kanssaan ollut onneksi)
Niinikään miehen exä, lasten äiti ja lähi siis, nakkasi miehen ulos.
Kolmansia osapuolia ei meidän tapauksissa ollut mukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama2:
Jos toinen vanhempi tekee ratkaisun et hommaa lisää lapsia niin elatuksen tarpeen ei pitäisi nousta. Tavallaan elatusmaksun ei tarvitsisi nousta vaikka tulot etällä kasvaisivat jos lapsen tarve ei ole kasvanut. Koko homma pitäisi järkeistää. Myös etän uudet lapset ei saisi vaikuttaa elatusmaksun suuruuteen vaan todellinen tarve.

Kyllähän ne uudet elätettävät vaikuttavat vanhemman elatuskykyyn, niin lähillä kuin etällä. Jos vaikka lähi hankkii lisää lapsia, niin elatuskyky/lapsi laskee. Ihan samalla lailla kuin etälläkin jos hän hankkii lisää lapsia.
 
Tarkoitin lähinnä sitä et kummankin vanhemman tulisi ensisijaisesti ottaa huomioon jo olemessa oleva lapsi ja laskea et riittääkö rahat uuteen lapseen sen jälkeen kun maksan elatusmaksun. Myös suunnitelussa tulisi ottaa huomioon että lapset menot kasvavat kun lapsi kasvaa. Kaikkea ei voi suunnitella tarkkaan etukäteen mutta yrittää voi. Hankalaa kun on niin monta ihmistä jotka täytyy ottaa huomioon.
 
Mä olen kääntänyt tän asian niin että saan "ylimääräistä" tuloa kahdesta edellisen liiton lapsesta yhteensä 250 e/kk =)
Jos kaikilla kolmella olisi sama isä, niin näillä tuloilla pitäisi tulla toimeen ilman tuota bonusta. :headwall:
Ikuisena optimistina oli pakko kääntää tuo pieni elatusmaksu paremmin päin.
 
Mä voin sanoa että olen aina saanut alusta asti erosta lähtien kunnalta elarin vaikka täl hetkellä isäkin töissä mut en oo siitä pitäny huolta. Me ollaan väleis tosin soitan "äitipuolel" asioista jos tarvii. Mut isä ja äitipuoli´+hei yhteinen on aina tervetullut tänne juhliin syntymäpäiville ja olivat rippijuhlissakin tosin kirkkoon eivät tulleet ku eivät kuulu vaik veljeni vaimoineen tuli vaik ei kuulu! Niin ja minimiä saan eipä se raha ratkaise mitään
 
mun entinen maksaa 185 euroo kuussa. mitään indeksi korotuksia en oo hakenu,enkä hae. on tuo summa ihan hyvä. sillä ei oo muita lapsia,ehkä sit jos niitä tulee niin voi kitistä tuosta summasta..kun nykkin jo on vaikeeta tuo maksaa.
 

Yhteistyössä