Elokuisia varovasti huhuilen..

Täälläkin 5vk mittarissa. Ihmeen voimakkaat oireet ollut. Ei oksentelua, mutta ällötysolo jatkuvasti niin että tekisi mieli vaan olla vaakatasossa silmät kiinni. Myös muut oireet selvästi voimakkaammat kuin aiemmissa(keskenmenneissä) raskauksissa. Mikä toki varmasti hyvä juttu. :) Meillä kuopus jo kymmenen vuotias, joten kovin hyvin ei ole muistissa aiemmat alkuraskaudet oireineen.
 
Hei, minäkin tänne uskaltaudun. Toista odotetaan l.a 3.8.2018 eli tänään rv7. Meillä jo tyttö 3/2016. Äklö oloa ollut ja muutenkin niin erilainen raskaus kun esikolta. Eka neuvola 3.1. Ihana kun joulu tulee ja äkkiä se on se tammikuu ja pääsee näkemään onko sielä masussa oikeasti elämää!
 
Heti,kun ajattelin, että oireet heikommat, niin alkoi jotkin ruuat ällöttää..mustikkakeittokin maistui ihan kamalalle..ja väsy iski..aloin sekoilla jo, et joulu on nyt viikonloppuna..väsymystä ei helpota se, että esikoinen valvottaa..no mutta onneksi tuli taas vahvempia oireita!☺
 
Moi!

Viime viikonloppuna tein elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin 1,5 vuoden yrityksen ja aika pian lapsettomuustutkimusten aloittamisen jälkeen. Luomusti lähti, mikä yllätti kyllä, kun epäiltiin jo munatorvien olevan tulossa. Olen lähinnä hämmästynyt - ja tietysti äärimmäisen iloinen. En uskalla toivoa mitään vielä, vaan yritän pitää jalat maassa. Mitä tahansa voi sattua...

Oireettomuus on tuntunut kummallisimmalta - ilman raskaustestiä ja poisjääneitä kuukautisia en tietäisi olevani raskaana. Rinnat nyt ehkä ovat vähän kipeät, mutta ei muuten mitään erikoista. Kai tämäkin on normaalia... Tänään tosin vasta viikot 5+1.

Tammikuun alkuun sain ekan neuvolakäynnin. Osaisiko joku kertoa, mitä ensimmäisellä käynnillä tehdään? Sain ohjeeksi täyttää esitietolomakkeen ja AUDIT-testin. Ultrakäynti tämä ei vielä ole.

Emme ole kertoneet vielä kenellekään, emmekä aiokaan ennen kuin on ultrakuva kädessä. Oma suru mahdollisessa menetyksessä on helpompi käsitellä itse ja miehen kanssa kuin jakaa se ystävien ja isovanhempien kanssa. Toivotaan tietysti parasta. :)
 
Ja vielä kyselen: Osaisiko joku kertoa, mistä keskenmenon tunnistaa? Onko verenvuoro oire joka kerta? En halua laskea tunnelmaa, mutta olen peloissani ja minussa on vähän liikaa realistin vikaa... Peukut pystyssä silti!
 
Onnea maimollekin! :)

Mulla on tänään ollut oikeastaan ensimmäistä kertaa huomattavia vihlaisuja ja pistelyjä alavatsalla. Tein aamulla toisen raskaustestin, edelleen haalea, mutta eilistä aivan aavistuksen tummempi viiva.

Vähän kyllä hämmentää, että onkohan kaveri oikeassa paikassa, tai kuinka monta niitä kavereita on, kun näin aikaisin on tosiaan testissä plussaa. Neljäs viikko täyttyy huomenna tai sunnuntaina hieman laskutavasta riippuen.

Kummin se muuten lasketaan? Mulla kuukautiskalenterin raskausmoodi näyttää edellisten kuukautisten alun raskauspäiväksi 0 (nyt 3+5), mutta latasin huvikseni Preglifen, joka laskee nyt olevan 3+6, jolloin viime kuukautisten alku olisi raskauspäivä 1..?
 
Lisäksi olen tänään miettinyt sitä, että miten ihmeessä voi joulupöydässä pitää raskauden salassa..? En todellakaan 5. viikon kohdalla lähde levittelemään uutista edes kummankaan vanhemmille, joten ruokailut pitänee hoitaa jotenkin ovelasti.. Voisikohan johonkin äkilliseen vatsatautiin vedota :D
On sitä tietysti niitäkin ruokia, joita hyvin voi syödä, mutta en ole yhtään laatikoiden tms ystävä, vaan oikeastaan kaikki jouluruuat joista edes jotenkin pidän ovat kieltolistalla.. :O
 
Maimo,ekalla neuvolakäynnillä puhutaan vaan, ei mitään ihmeellistä..ja kyllä keskenmenon huomaa nimenomaan vuodosta ja kivuista..ei sitä voi olla huomaamatta..ei kannata murehtia oireettomuutta,mullakin ekassa raskaudessa niiden tulo kesti,mutta nyt kun useampi raskaus takana niin kroppa muistaa ja tuo oireet aiemmin.

Kukha, sanoin esikoista odottaessa sukuruokapöydässä,että on poskiontelontulehdus ja antibioottikuuri,jonka takia ei voi ottaa viiniä..onneksi antoivat myöhemmin hätävalehteluni anteeksi..raskaus aiheuttaa mulle tukkoisuutta,niin meni läpi..tietyistä ruuista vois kieltäytyä vetoamalla tietysti huonoon oloon tms. Meillä perinteenä syödä joulupuuro lounaasaikaan sukulaisilla ja mietinkin,miten sen ajottaisi kun haluisin syödä ravinteikkaamman lounaan ja radi-ruokavalion takia ei voi syödä hiilareita liikaa..taidan vedota esikoiseen,ettei tykkää niin paljon riisipuurosta ja mennään myöhemmin tai jotain..kyllä siellä ihmetellään jos en syö riisipuuroa,koska se on suurta herkkuani ja on aikaisempina vuosina ahminut sitä paljon...hmm...
 
Täällä myös yksi ilmoittautunut lisää. Voi tätä onnen määrää! Tänään 4+6 ja la 19.8. Vielä on kohtuullisen rauhallinen olo eikä plussan jälkeen pelkoja ole tullut. Enemmän niitä oli ennen plussaa :D

Vähän raskausoireita on ollut. Alkuviikosta ja viime viikolla öisin ja iltaisin kärsin repäisykivuista. Sitten oppi jotenkin kuinka rauhallisesti pitää liikkua. Rinnat ovat olleet viikon verran arat ja näköjään oikku hiljaa oire voimistunut. Mahassa on ollut iltaisin nippailua. Joten aika normaalein oirein tässä mennään :) epäonnekseni olen saanut eilen alaselkäni jumiin niin että liikkuminen vaikeutuu. Joten tästä sitten ekan kerran lääkäriin katsomaan mitä lääkkeitä uskaltaa syödä.

Ja onnea kaikille plussanneille :) porukkaa alkaa koko ajan enemmän ja enemmän ilmoittautumaan.
 
Onnea uusille plussanneille! :)
Heräsin yöllä kovaan päänsärkyyn ja tajusin että meillä ei ole raskauteen sopivia särkylääkkeitä täällä kotona, vähän huonosti nukuttu yö takana.
Ei kannata suotta oireettomuudesta huolestua Maimo. Oireettomuus on yhtä normaalia kuin vahvat oireetkin. Itseäni vahvat oireet hieman rauhoittavat, kun noita keskenmenoja takana. Vaikkei oikeasti oireista pysty sanomaan onko keskenmeno tulossa vai ei. Joku psykologinen itsepetos saa minut silti rauhallisemmaksi. :D
Jouluruuista puheenollen, miten tällähetkellä on suositus maksalaatikon syömisen suhteen? Nämä ruokailusuositukset ovat muuttuneet tässä kymmenen vuoden aikana monin tavoin, joten täytynee tulostaa jääkaapin oveen lista kielletyistä ruoista, että muistan! :LOL:
Kaveri kyseli täksi päiväksi iltaa istumaan. Olisi kiva nähdä pitkästä aikaa, mutta köh.. mitenköhän selitän, ettei lasi viiniä tai siideri nyt oikein maistu.
 
@Viizplus käsittääkseni maksaruokia ei suositella. Sellainen olisi mielessä kun eviran sivuja lueskelin.
Olen aika usein autolla liikkellä, joten olen hyvin olen päässyt sillä verukkeella. Ja jotain keksinyt tärkeää aikaista menoa seuraavaksi päiväksi :D
 
Onnea uusille plussanneille! Viizplus maksalaatikkoa tai muita maksaruokia ei saa syödä raskaana. Jouluruuista on myös raaka kala, pästöroimattomat juustot tai maitotuotteet kiellettyjä raskaana. Itse ajattelin syödä lämminsavustettua kalaa, joka kai ihan ok raskaana. Piparit ym. Herkut jää vähemmälle radi-ruokavalion takia, mutta naureskelin just miehelle, että tulee hyvin säästettyä rahaa, kun ei osteta juuri mitään tai ainakaan suuria määriä..
 
Mulla tosiaan ei ole joulupöydässä alkoholi ongelmana, kun en (emme) sitä juo muutenkaan, ehkä kerran tai kaksi vuodessa joissain juhlissa lasin skumppaa.

Ruoka tuntuu sen sijaan olevan ongelmallista, sekä jouluna, että muutenkin. En tajua, miten olen saanut siitä niin ison ongelman tässä kolmen plussatun päivän aikana.
Tänään söin aasialaista ruokaa, kaikki kypsennettyä, mutta seassa oli bambua. Vasta nyt illalla tajusin, että saakohan bambua syödä edes. Englanninkielisiltä sivuilta löytyi hyvin ristiriitaista tietoa, joidenkin lähteiden mukaan bambua pitää todellakin välttää, koska siinä on jotain syanidiaineita. Joissain taas sanottiin että voi hyvin syödä ja on terveellistä ja turvallista oikein käsiteltynä (eli siis kypsennettynä, jolloin nuo myrkyt häviää suurimmaksi osaksi).. Nyt stressaan siitäkin ihan liikaa, vaikka kaiketi ravintolat käyttää jotain valmiiksi käsiteltyä bambua (säilyke tms) ja sitten se on vielä siinä wokissa kuumentunut/kypsennetty. Eli tuskin siellä raakaa syanidibambua on ollut alun perinkään, mutta tämä stressi ja huoli pienistä asioista on valtava!

Olen muutoinkin herkkä stressaamaan terveyteen liittyvistä asioista. Tänään huomasin myös kaupungilla, bussipysäkillä yms, että jokseenkin automaattisesti pidätän hengitystä esim. tupakoitsijoiden ohi kuljettaessa. Tuntui, että kaupunki on täynnä erilaisia pakokaasuja ja savuja, ja piti yrittää muistuttaa itseä että välillä on pakko hengittääkin, että selviää hengissä.. Yritän kyllä hengitellä ja rauhoittua, muuten tässä tulee hulluksi vielä monta kertaa ennen elokuuta!
 
Elämäni eka plussa tuli eilen. Tämä ei ollut lainkaan odotettu juttu, vaikka olemmekin olleet jo pitkään ilman ehkäisyä. Jotenkin olen vain aina ajatellut, etten voi tulla raskaaksi, koska kuukautiseni ovat ihan superniukat ja täten olen ajatellut, että kohdun limakalvokin on jotenkin surkea. Ja niin, toki sekin on pistänyt mietityttämään, ettei mitään ole vuosien saatossa kuulunut, vaikkemme ehkäisyä ole käyttäneet. En luota omaan kehooni ja nyt hirvittääkin, ettei tämä mene suunnitellusti. Toki olemme tahoillamme toivoneet lasta, mutta asia on ollut liian kipeä nostaa keskusteluihin, kun molemmilla on ollut iso pelko lapsettomuudesta. Toisaalta emme ole yrittämällä yrittäneetkään (siis hakeutuneet tutkimuksiin), sillä minulla on vielä opiskelut hiukan kesken. Joka tapauksessa: super iloinen juttu!!

Minun laskujen mukaan nyt olisi 4+4 ja laskettu aika 25.8. Tuntuu, että tekisi vain mieli riemuita ja hyppiä ilosta, mutta taustalla on valtava pelko ja hirvitys tulevasta. Pelottaa koko ajan, että kaikki ei mene hyvin. Pelottaa iloita, koska tiedän, kuinka musertava pettymys olisi.

Laitoin myös Titta Teelle kaveripyynnön, jotta pääsisin FB-ryhmään mukaan. Tsemppiä teille kaikille jännien aikojen keskellä!!
 
Minäkin otin työpaikan jouluruualla savukalaa pienen määrän ja vasta syötyäni muistin että kappas, olikohan tämä kiellettyjen listalla. Eilen mies otti olutta jääkaapista ja aloitin "Tuotko mu... EIKUN HETKINEN" :D Onko muita joiden on vaikea muistaa olevansa todella raskaana?
 
  • Tykkää
Reactions: Piikulain3n
Täällä tänään tehty plussa! Rv olis 4+0. Tuli niin yllätyksenä suorastaan ihmeenä!! :eek:Gynepuolella ollut paljon pulmaa, joten en ajatellut, että tulen koskaan spontaanisti ilman hoitoja raskaaksi, jos edes niillä.

Toivon niin paljon, että tämä pysyy matkassa:love:

Laskurin mukaan la olisi 26.8 :love:
 
Taidan uskaltautua mukaan joukkoon
Täällä myös elämäni ensimmäinen plussatesti tehty tasan viikko takaperin (nyt 5+4) ja pikkuhiljaa alkaa tottua ajatukseen, että lähes vuoden yrityksen jälkeen tämä on totta. Laskettu aika näillä näkymin 15.8 ja eka neuvola varattu tammikuulle. Toivottavasti kaveri pysyy kyydissä ❤

Paljon onnea muillekin plussanneille!
 
Onnea uusille plussaajille! :)

Mä tein pari päivää sitten digitestin, josta tulos tuli 3+. Varmuutta hain, kun vieläkin suht oireetonta tämä raskaus. Tai siis en ole tottunut tähän, kun aikaisemmissa raskauksissa on ollut haastavampia alkuja.

Eka neuvolakäyntikin on varattu tammikuulle. En edes muista, mitä ekalla käynnillä tehdään! Varhaisultraa ei täällä neuvolan puolelta saa, joten olen nyt sitten pohtinut meneväni jonnekin yksityiselle. Kuinka moni aikoo mennä varhaisultraan?

Jouluruokia en ole edes ajatellut! Olen jotenkin muutenkin pulassa, että mitä saan syödä ja mitä en. Eviran sivuja toki olen lukenut, mutta sitten se tasapainon löytäminen, miten tiukasti menee.
 
  • Tykkää
Reactions: Elokuu18
Onnea uusille plussanneille! Täällä etominen palannut muutaman päivän tauolta. Toisaalta jees, että tietää et jotain siellä tapahtuu, mutta toisaalta taas... mulla haju on niin älyttömän herkillä ja kaikki yököttää. Tänään pyöräkellarissa jokin haisi aivan kauhealle, että ei meinannut pystyä pulkkaa sinne viemään.

Fb ryhmä on siis salainen, eli sitä ei löydä haulla, eikä kukaan muu näe, että olet sellaisessa ryhmässä.
Onko ryhmässä myös niin, että siitä ei tule ehdotuksia muille? Eli ei ole riskiä sitä kautta paljastua?
 
Mulla tosiaan ei ole joulupöydässä alkoholi ongelmana, kun en (emme) sitä juo muutenkaan, ehkä kerran tai kaksi vuodessa joissain juhlissa lasin skumppaa.

Ruoka tuntuu sen sijaan olevan ongelmallista, sekä jouluna, että muutenkin. En tajua, miten olen saanut siitä niin ison ongelman tässä kolmen plussatun päivän aikana.
Tänään söin aasialaista ruokaa, kaikki kypsennettyä, mutta seassa oli bambua. Vasta nyt illalla tajusin, että saakohan bambua syödä edes. Englanninkielisiltä sivuilta löytyi hyvin ristiriitaista tietoa, joidenkin lähteiden mukaan bambua pitää todellakin välttää, koska siinä on jotain syanidiaineita. Joissain taas sanottiin että voi hyvin syödä ja on terveellistä ja turvallista oikein käsiteltynä (eli siis kypsennettynä, jolloin nuo myrkyt häviää suurimmaksi osaksi).. Nyt stressaan siitäkin ihan liikaa, vaikka kaiketi ravintolat käyttää jotain valmiiksi käsiteltyä bambua (säilyke tms) ja sitten se on vielä siinä wokissa kuumentunut/kypsennetty. Eli tuskin siellä raakaa syanidibambua on ollut alun perinkään, mutta tämä stressi ja huoli pienistä asioista on valtava!

Olen muutoinkin herkkä stressaamaan terveyteen liittyvistä asioista. Tänään huomasin myös kaupungilla, bussipysäkillä yms, että jokseenkin automaattisesti pidätän hengitystä esim. tupakoitsijoiden ohi kuljettaessa. Tuntui, että kaupunki on täynnä erilaisia pakokaasuja ja savuja, ja piti yrittää muistuttaa itseä että välillä on pakko hengittääkin, että selviää hengissä.. Yritän kyllä hengitellä ja rauhoittua, muuten tässä tulee hulluksi vielä monta kertaa ennen elokuuta!
Olen itse vähän hysteerinen ruuan suhteen jo ihan ammatin puolesta. Tässä kohtaa tieto lisää tuskaa, kun kemian ja mikrobiologian ymmärrystä :D Haluan tietää ruuan alkuperän sillä erityisesti tuontituotteisiin en luota. Mutta tämä tulee meidän perheessä luonnostaan kun teemme ruokaa 90 % itse. Suosimme suomalaista, jonka tiedän olevan puhdasta.

Koeta rauhoittua ja aloittaa pienistä valinnoista, jos nykyiset tavat stressaavat. Jos ne eivät stressaa, sitten ei kannata tehdä asiasta itselleen ongelmaa. Stressi se pahin hormoni taitaa olla ;)
 
Mitkä nyt jouluruuista on sellaisia, joita ei saa syödä? Ainakin graavi ja kylmäsavulohi.

Saakohan säilykehedelmiä syödä? entä glögiä juoda? Miten jouluruoka, joka lämmitetään uudelleen esim laatikot/kinkku?

Itse olen tutustunut eviran ohjeistuksiin, mutta tuntuu, että joka puolelta tulee jotain uusia suosituksia tms. Vähän auki nyt, että mitä joulupöydässä oikeen voi syödä.
 
Ibu
Uusi odottaja ilmottautuu mukaan ☺ RV 5+1 eli la 18.8, kolmas lapsi. Kkm takana aikoinaan kaksi, joten varovaisin mielin mennään. Keskenmenoista kyselevälle; keskeytynyt keskenmeno ei tule vuotona ulos, vaan todetaan ultrassa. Oireet voivat jatkua normaalina, koska istukka voi jatkaa kasvuaan vaikka itse alkio/sikiö kuolisi.

Titta Tee; onko pakko pyytää ainut kaveriksi fb:ssä vai riittääkö, jos laitan yv:tä?
 
Olen itse vähän hysteerinen ruuan suhteen jo ihan ammatin puolesta. Tässä kohtaa tieto lisää tuskaa, kun kemian ja mikrobiologian ymmärrystä :D Haluan tietää ruuan alkuperän sillä erityisesti tuontituotteisiin en luota. Mutta tämä tulee meidän perheessä luonnostaan kun teemme ruokaa 90 % itse. Suosimme suomalaista, jonka tiedän olevan puhdasta.

Koeta rauhoittua ja aloittaa pienistä valinnoista, jos nykyiset tavat stressaavat. Jos ne eivät stressaa, sitten ei kannata tehdä asiasta itselleen ongelmaa. Stressi se pahin hormoni taitaa olla ;)
Joo, tieto nimenomaan lisää tuskaa. Tavat ei stressaa, mutta tämä raskaus näemmä vähintään triplaa kaikki "itsesuojelutoimet", ja siihen yritän ihan tietoisesti keskittyä että olisin rentona.

Ruuan suhteen taas itsellä valitettavasti tietynlainen työ tekee sen, että yleensä lounas on pakko syödä jossain matkalla. Ei ole toimistoa, ei ole ruuille säilytyspaikkaa eikä mitään, kun voi samana päivänä olla monessa eri paikassa todella lyhyelläkin varoitusajalla, ja aina ei edes tiedä minne työt loppuu. Lämpimässä säilyviä eväitä toki on, mutta silti täytyy usein tauolla käydä syömässä joku kunnon ruoka jossain, mikä sattuu olemaan lähellä.
Koska tämä ulkona syöminen on mulle useasti viikossa pakollinen paha, niin vaikka yritän niinä kertoina muutenkin syödä terveellisesti ja paikoissa joissa tiedän mitä saan, aina ei silti osaa epäillä että sopisiko joku raskauden aikana, kuten tämä bambuasia. Ko. ravintola ei siis ollut mikään kulman kiinalainen, vaan monta astetta luotettavampi paikka.

Summa summarum, itseanalyysin jälkeen luulen, että ruuassa huolettaa eniten se, syönkö tietämättäni jotain epäsopivaa, ja sen liiallinen pohtiminen. Ja juuri se, että vaikka miten yrittää, että ei vahingossa söisi mitään huonoa, mistä ei vaan ole tiennyt. Mutta aika varmasti opettaa olemaan rennompi, tämä alku on paha.

Silmät ristissä tuonkin romaanin kirjoitin, mutta olkoon. Näin 4+1 viikolla sanottakoon myös, että rintojen arkuus on tänään palannut kuvioihin, lievää menkkamaista kipua ja PALELU! Jäätävän kylmä koko ajan.
 

Yhteistyössä