*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Eea
Hyppy Täällä sama homma tuon nukkumisen suhteen. Hyvää asentoa ei löydy ei millään ja eilen nukkumaan mennessä vauva meuhkasi ja möyri todella kauan. Jonnekin luihin hän hakkasi ja tunki itseään. Aamulla olis nukuttanu, mutta esikko heräs tietysti jo kuudelta. |O Olis ihan kiva jos sais kerättyä voimia ennen vauvan syntymää, mut nyt taitaa jäädä haaveeks.

Ihanaa, että kaikki ovat tainneet selvitä yhdessä osassa juhannuksen yli. Kohtahan se kääntyy jo heinäkuulle ja ensimmäisiä elokuisia alkaa pian varmasti syntymään. Jännää!!! :)

Eea & Urkki 31+4
 
Hyppy - Täällä taas pitkästä aikaa aurinko paistaa heti aamusta! :D

Raitis - Kiva masu sielä kanssa :)

Nukkuminen - Itse oon taas nukkunut nyt reilun viikon hyvin. ( varmasti vaikuttaa kun ei ole ollut päivisinkään niin kuuma ) Viime- ja edellisyönä en käynyt kun vasta aamulla ekan kerran vessassa. Tosin joskus saa käydä yks tai kaks kertaa. Vasemmalla kyljellä tulee enimmäkseen nukuttua, koska oikea käsi puutuu niin helposti nykyään.

Muuten omaan napaan ei mitään ihmeempiä! :)

majj & 33+0 POKSPOKS ! :heart:
 
Huomenet ja pikaiset merkkailut.

Pohjanmaan reissu tehty ja olihan se ihanaa nähdä äiteetä ja siskoa taas hetkestä aikaa :heart: Mutta ihana oli tulla kotia. :)

Sammelille
iso :hug:

Kaikille supistelijoille ja vuodelevossa olevilleisot tsempitykset!! :flower: Itelläkin oli tuo juhannusviikko hieman huonompi voinnin kannalta suppas, vihlo ja paino niin maan perusteellisesti välillä, että... :stick: En tiiä johtuko sitten siitä, että tuli istuttua viime viikolla normaalia enemmän kun oli nuo matkat sun muut. No seurataan millanen tästä viikosta tulee. :) Jos samoilla viikoilla päättää syntyä ku meikäläinen aikoinaan niin aikaa olis tasan kaks viikkoo :O

Imetyksestä
ollu ainakin menneellä viikolla puhutta. Oon kyl kans sitä mieltä, että hyvä äiti on imetti eli ei. Ite en osaa imetykseen sanoa oikeen vielä juuta enkä jaata kun esikko tulossa niin.. Tietty toivon, et imetys onnistuu ilman mutkia mutta mitään hirveetä pakkoa/hinkua mulla ei ole imettää. Tosin voihan se olla, että mieli muuttuu kun vauva syntyy. :)

Patjasta me saatiin patja kaverilta samaan hintaan sängyn kanssa, mutta rupesin nyt itekkin miettiin, että jospa siihen on pissat päässy.. MUlle tuli tuommonen muovitettu frotee jo tuos äippäpakkaukses, onkohan se hyvä? Meinaan tuntu vaan jokseenki "liruselta", verrattuna siihen mitä muista meillä kotona olleen.

Eilen illalla kävin sitten viikon tekemättömyyden jälkeen nuo vauvan vaatteet lpi (ja totesin, että paljon pitää viel ostaa) ja sain vihdoin ja viimein tilattua ne vaunut. Eli meille tulee nyt tälläset yhdistelmät: Osta Hobby Hallista: ABC Pramy Lux -yhdistelmävaunut + kova kantokoppa, ruskea

Oho, kello on jo vaikka ja mitä ja kohta pitää olla neuvolas!!! Eliu tässä kaikki tältä erää! Moiiii!

Piianappula + PikkuPena 33+4 :heart:
 
Herttileijjaa mikä yö :O Vauva mylläs koko yön ja ihan varmasti mahasta läpi tulossa, tunki ja puski et sattui. Myös muutama pieni supistus tuli siinä touhun tohinassa.
Aikasemmin vauvan pylly on tuntunut ihan selvästi tuossa joko oikealla tai vasemmalla ihan ylämahassa ja nyt kun aamulla " heräsin" niin pylly on tuossa mun navan kohdilla ja potkut tuntuvat myös lähellä napaa tai vähän yli.
Maha on paljon paljon alempana kuin eilen ja tuonne alapäähän tuikkii välillä kävellessä.
Mun vauveli on tainnut mennä lähtökuoppiin :heart:

karvis ja Elli rv 34+6 :wave:
 
Morjens ja elämää juhannuksen jälkeen!

Sammelille :hug: Kova juttu näin raskauden aikana...

Paljon on supistukista kärsiviä. Kohta alkaa varmaan jo oikeesti tapahtumaan. :whistle:

Täällä meni lomaviikko surussa. Ensin meidän rakas karvakorva sai sydänkohtauksen ja meni autuaammille metsästysmaille. Itku on herkässä vieläkin. Ja sitten yksi hyvä tuttu kuoli moottoripyöräonnettomuudessa... :'( Ei oikeen ollut hyvä lomafiilis!

Issiasvaivat alkoi täällä kiusaamaan. Ennen lomaa nukkuessa alkoi kylkiä pakottamaan. No nyt ei pakota enään kylkiä, mutta issias senkin edestä! Huomenna neuvola, saan varmaan saikkua ja sitten perjantaina pääsen työterveyslääkärille. Eipä töitä onnex enää oiskaan ku parisen viikkoa.

Tukivyötä onko kukaan käyttäny? Mä sain sellaisen lainaa. Ainakin kävellessä se on tuntunut hyvältä. Istuessa painaa vähän nivusia.

Soulmama ja Kunto-Oskari 32+3
 
Patjasta me saatiin patja kaverilta samaan hintaan sängyn kanssa, mutta rupesin nyt itekkin miettiin, että jospa siihen on pissat päässy.. MUlle tuli tuommonen muovitettu frotee jo tuos äippäpakkaukses, onkohan se hyvä? Meinaan tuntu vaan jokseenki "liruselta", verrattuna siihen mitä muista meillä kotona olleen.
Patjan voi vaikka pestä jos siltä tuntuu. Hyvä keino on iskeä se seinää vasten ja kastella, sitten ruokasoodaa reilusti ripotellen ja antaa sen vaikuttaa siinä jonkin aikaa ja sitten huuhtelee. Jos on irrotettava päällinen niin koneeseen vaan :) ja sitten itse patjaa hangaten ELLEI ole sellaista ime vanuhyhhyä. Vanuhyhhylle voi siis tehdä ton sooda-käsittelyn. Ja kyllä meillä on itse asiassa jo kolmannella sama patja ja mä laitan vaan fleecen kaksinkerroin = kosteussuoja sen päälle ja jos olen viitseliäs niin saatan laittaa sen alle vielä muovitetun froteen.

-Miuski "paasaa" :D
 
Me kyllä tälle kolmannelleki laitetaan sama patja. Mut meillä onki ollu aina patjan päällä semmoinen muovitettu frotee, sitten petari ja sitten lakana. Eli käytännös pissaan on menny se petari, jonka voi konees pestä 60astees. Ja se muovitettu frotee on sit pysäyttäny loput pissat, jos on ihan petarin läpi mennyt, eli patjaan ei kyl ole pissattu. Mut keskusteluahan on joskus käyty siitä, ettei vauvalla sais käyttää lainkaan petaria, ku olis liian pehmeä..en tiiä, mut meillä on aina käytetty. :confused: Toisaalta ehkä sen petarin vois korvata pyyhkeellä, ei olis niin paksu ja sekin imis pissat, hmm...

Meillä kyl tää kolmas nukutetaan taas äitiyspakkauslaatikkoon (joka laitetaan pinnikseen) ja siihen sen patjan päälle ajattelin just tota pyyhettä+muovitettua froteeta. En kyl muista kauanko mahtuu laatikkoon nukkumaan, esikoine nukku niin, juniori taas nukku vaan pinnikses suoraan ku ei otettu äitiyspakkausta silloin.

Mä herään nykyään joka yö närästykseen, vaikka oon ennen nukkumaan menoa ottanu gavisconea. Sit saa yöllä ottaa lisää lääkettä ja sit oon kasannu tyynyjä pääpuoleen ja sit on aamusta niskat jäykät. :mad: Pitänee vissiin koittaa laittaa sängyn jalkojen alle jotain ja koittaa josko se auttas.

Vauveli myllää aika ylhäällä, ei vissiin ole mikään kiirus syntymään. Mä jotenki luulen, että tämä tulee lasketun ajan jälkeen ja mä missaan esikoisen ekan koulupäivän, ku oon silloin sairaalassa, sniff :'( Toivottavasti olen väärässä.

Koralli & Tähkäpää 33+5
 
sammeli ja soulmama:hug:

Tsempit supistelijoille!!

KIVUISTA kertokaa muut kipuilijat onko teillä selvästi erikseen supisteluita ja sit menkkamaisia kipuja? Mulla ollut nyt muutaman päivän sekä että molempia, menkkakipu tulee kausittain joitain kertoja päivässä ja esim torstaina tuli selviä kovettumisia muutaman tunnin ajan ja n.6 min välein, kovettumiset olivat myös aika kipeitä...:confused: mut sit se menkkakipu on tosi sietämätön välillä, mielestäni ei koveta vatsaa mutta alapäässä asti tuntuu kipua! Vähän tuntuis helpottavan jos esim kävelee...

patja meillä on uusi, ikeasta löytyi ihan hyvänoloinen, eilen käytiin taas siellä viime hetken ostoja hakemassa ja kivasti ne löytyikin. Nyt enää apteekkireissu, parit tuttipullot ja vaunut kotiin niin alkaa olemaan suurinpiirtein kaikki kasassa=)

vauvan koosta onko kellään muuten kokemusta/tietoa siitä voiko vauva syntyä jo aikaisemmin mikäli se on ollut kasvussa koko ajan edellä omia viikkojaan? Eli siis vähän isompi koko ajan? vai syntyykö yleensä vaan sit isompana mut normaaliaikaan? jos joku ymmärsi mitä tarkoitan... :D

nukkuminen on täällä tosi tuskallista! vain vasen kylki käy ja siitä ku yritän yöllä kääntyä esim vessaan lähtöä varten niin selällään tuntuu ettei saa henkeä ollenkaan ja toiselle kyljelle kääntyessä sattuu niin peevelisti vatsaan ja rakkoon yms!!!!

Nyt ruoan laittoon!

Minttu+PikkuJ 33+3:heart:
 
Tulin Poksumaan ensimmäisen virallisen lomapäivän kunniaksi. :D

Ja mukavasti alkaa sitten tuo sääkin lämmetä, vaikka mie kauhulla odotan niitä hirveimpiä helteitä.
Ensimmäinen koneellinen vauvan vaatteita pyörimässä ja niitä hypisteltäessä tuli taas itkut tirautettua. :heart:

Patjoista on täällä ollut puhetta, meillä ostettu uusi kun ensimmäinen tulossa, mutta sellainen kysymys heräsi että pitääkö vauvalla olla myös tyyny. En ollut ajatellut hankkia, mutta noissa vauvojen lakanaseteissä on kaikissa tyynyliina mukana :confused:.

Nukkuminen on ihan hanurista, tällä hetkellä mulla on käytössä viisi tyynyä, joita sitten nukkumaan mennessä asettelen esim. jalkojen väliin ja mahan alle. Herätessä kylkeä kääntämään tai vessaan puolet niistä onkin sitten jossain aivan muualla. Kyljen kääntäminen on yhtä tuskaa, milloin vihloo mahaa, milloin nivusia. Kädetkin tuntuu puutuvan. Mutta ei saisi valittaa..tosin viimeviikolla neuvolassa meinasi oikein suututtaa kun terkka kysyi mieheltä, että "onko tuleva isä saanut nukuttua hyvin kun puoliso vääntyilee vieressä vai onko pitänyt lähteä sohvalle"? Hyvin tuo tuntuu kuorsaavan vaikka maailmaloppu tulisi ja jos siitä sängystä joku lähtee ni kyllä se olen minä. Koirakin siirtynyt jo aikaa sitten suosiolla keittiöön nukkumaan kun mamman ähinä häiritsi :D

Siiruska ja salamatkustaja 35 +0
 
Patjasta, me käytetään varmaan tota samaa ku kuopuksella on.. näyttää ihan hyvältä eikä oo muhkurainen jne :D

ja omaa napaa.. tänään oli äitiyspoli ja kaikki vaikuttaa ihan hyvältä. Painoarvio tasan 2000g vauvalla. Pissassa oli vähän proteiinia. Synnytyslääkäri oli semmonen mukava mutta todella kovakourainen mies.. maha ja alapää vieläkin ihan kipeenä ultran ja sisätutkimuksen jälkeen. Saa varoa tota lääkäriä kyl :D
Kohdunkaula oli vähän pehmeä eli jotain toi paineen tuntemus on saanut aikaan. Kanavaa oli n.2cm kun viimeks oli 3,5cm.
Sukupuolesta saatiin veikkaus , mut en kyl usko ennen ku itse näen :D

DarkRed 32+2
 
DarkRed: Laitatko nimikirjaimet kuka se lääkäri oli..? Ihan vaan sillä, että tiedän varautua kun menen keskiviikkona sinne runnottavaksi.. :)

( . ) Neuvolassa käyty ja kaikki kohdillaan siellä. Hemppa oli pysynyt edelleen hyvällä mallilla ja oli 121. Painoa oli +400g viikossa, mutta mä en noihin neuvolan mittauksiin siinä mielessä "luota", että siellä käydään ties mihin aikaan päivästä, aina eri vaatteissa ja eri määriä syöneenä/juoneena. Kotona kun olen 5,5v seurannut joka aamu alasti, samalla vaa'alla, aamupissan jälkeen, niin se kertoo paljon enemmän. Nyt juhannuksen jälkeen painonnousu on 6kg alusta. Ja odotan sen kyllä laskevan muutaman sata grammaa seuraavien päivien aikana, kun äitin juhannusherkut (voita, suolaa, uusia perunoita ihan liikaa) sulaa pois.. ;)
Sf-mitta oli 32cm eli se on nyt tasoittunut kulkemaan yläkäyrällä, kun vielä neljä viikkoa sitten se meni yläkäyrän yläpuolella. Terkka meinasi, että oisko tasottuneet verensokerit rajoittaneet hieman kasvuakin. Tiedä sitten mistä johtuu..
Verenpaineet pysyy edelleen aisoissa ilman lääkitystä, lapsi on rt kakkosessa, pissa puhdas ja syke 140-145.

Keskiviikon äitipolikäyntiä odotellessa, että saa taas painoarvion ja ultrakuvaa. Toivottavasti sielläkin on kohdunvirtaukset ym kunnossa, eikä merkkejä toksemiasta löydy.

Raitis ja Salarakas 34+0
 
Tuli mieleen tuosta raitiksen puhumasta kohdunvirtauksesta, että mahtaako se tarkoittaa samaa kun napasuonivirtaus? Tai jos joku tietää mistä johtuu kireähkö/tiukka napa(suoni?)virtaus, niin kertokaa.. oon yrittäny googletella mutta en oo löytäny oikeen hyvää infoo mistään, ja siltä lääkäriltä on turha edes kysyä.... ? :( kiitos :)
 
Eea
Siiruska Miun käsityksen mukaan vauvalle ei suositella tyynyn käyttöä tukehtumisvaaran vuoksi. Pieni ei sitä mihinkään tarvitse. Meillä tais joskus puolentoista vuoden iässä tulla tyyny kuvioihin mukaan.
 
Neuvolakuulumiset tältä päivältä:

-painoa tullut lähtöpainosta n.9-10 kg
-paineet ja pissa ok
-hemppaa ei otettu kun on koko raskauden ollut niin hyvä
-sf-mitta 33,5 cm
-syke ja liikkeet ok
-vauva poikkitilassa, alkoi tulevaa äippää tämä vähän huolestuttaa, toivottavasti pikkuinen kääntyy itsekseen pää alaspäin, vielä on aikaa ja tilaa kääntyä..

Parin viikon päästä viimeinen neuvolalääkäri.

Nannie ja pikku rakas 32+5 :heart:
 
Hei kaikki!

Piianappula, kivan näköiset vaunut!

Osa oli nukkunut tosi huonosti, se on kurjaa. Itse kanssa olen nyt nukkunut vaihtelevasti, välillä tosi hyvinkin, varsinkin kun ilmat viileni...Ja pahinta/vaikeinta on nukahtaminen, mun suurin kipu on tällä hetkellä symfyysin kivut, aina kylkeä kääntäessä ja monesti esim sohvalta noustessa että lantio halkee tosta edestä keskeltä just kahtia....:stick: Karmee tunne. Mutta sitten kun saa unen, nukun aika hyvin, yleensä toinen tyyny jalkojen välissä. Jokaiseen kyljen kääntöön herään kyllä, kun toi symfyysi meinaa joka kerta lähteä sijoiltaan. Mutta onneksi nukahdan sitten taas. Pissalla ei oo tarvinnut pariin yöhön käydä, vaan vasta aamulla. Hätä on kyllä hieman ollut, mutta vasta viime hädässä viittin lähteä, kun pitäs raahautua alakertaan asti, ja se tuntuu yöllä niin työläälle...|O Yläkerran vessassa en viitti käydä kun esikoinen saattas herätä...

Tyynyä ei tosiaan vauvalle suositella, mutta itekin petasin vauvan sänkyyn sen, kun lakanapakkauksessa tyynyliina samaan settiin oli. En kyllä aio vauvalla sitä käyttää, saa olla koristeena.:)

Nannie
, onneksi vielä monta viikkoa vauvalla aikaa vaihtaa asentoa! :flower:

(.) Mulla oli neuvolakontrolli tänään, sen jätättävän SF-mitan vuoksi. No, se oli nyt 31 cm (viime keskiviikkona 29cm) ja palasi keskikäyrälle, helpotus. :whistle: Eli todennäköisesti johtui siitä, että on kaksi edellistä kertaa ollut jotenkin perä-poikkitilassa, ja nyt oli selvästi oikeinpäin rt:ssä. Itse asiassa tunsin lauantaina, kun asettui näihin asemiin, nyt potkutkin tuntuu taas ylämahalla ja hikka nivusissa.
Kuitenkin käynti toi uuden huolenaiheen, nimittäin pissassa sokeri ++++ :whistle: VOI johtua siitä, että eilen käytiin miehen kanssa leffassa katsomassa "Rakkaus lainassa" (muuten hyvä leffa, suosittelen!;)) ja tuli syötyä jonkun verran irtokarkkeja :ashamed: Toisaalta, kun viime vkolla oli painoa tullut viikossa +1080 g/vko, nyt TAAS +1200g/vko!!! :headwall: Eli mielessä on, johtuuko raskausdiabeteksestä???! No huomenna sokerirasitus, kai siitä jotain selviää......

Muuten kuunvaihde lähenee! Voin hyvin jatkaa vielä ensi kuun päivittämistä, ellei joku muu välttämättä halua? :attn:

Muuten täällä ei kummempaa, viikot paukkuu!

Rv 36 pokspokspoks!
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!

Kehtaisko joku laitella vielä kerran sen FB linkin....josko sitä jo liittyis :D, kun siellä tulee käytyä useammin kuin täällä...

Voihan kesäaika ja vaihtuvat neuvolan tätsyt...sitä saa panikoida "turhaan", kun yks sanoo toista ja toinen toista. Edellinen vauveli synty yllätys isona, ni tarkoitus olis täs raskaudes päästä painoarvioon....Tänään mulle tarjottiin aikaa 4.8. Hmm ja mun laskettuaikahan on 7.8.....Muutama päivä ennakkoon käynnistämällä tuskin auttaa, DÄÄM. Hiukan painostamalla sain ajan vähän aikaisemmin. Ärsyttää. Anteeks valitus.

Tsemppiä lepäilylinjalle joutuneille!! Ja Sammelille ja muillekkin :hug:
 
Raitis onpa hienoa että vauveli on ymmärtäny kääntyä rt:an :) nyt kun vaan pysyiskin niin!!

Vauvalle ei tosiaan suositella tyynyä..mutta meillä ollu tyynyliina päänalla:) suojaa vähä lakanaakin jos tulee puklut tms..patja meillä on myös vauvalla sama kuin tuolla keskimmäisellä..siinä on suojaa käytetty ja päällinen toki pestiinkin..

Mammy+piippa 32+5 (kai :D )
 
Soulmamalle osanottoni :hug:

Koralli, meillä ei ole ollut petauspatjaa vauvan sängyssä, sen sijaan vauvalla on tyyny. Mikä siis on kanssa pehmeä... ja tyynyn, sellaisen pienen ja litteän, meinaan kyllä laittaa tälle kolmannellekin. Mä muistelen, että tuo tyyny ja pehmeät jutut sun muut voi olla vaarallisia jos vauvaa nukutetaan mahalleen, mutta niinhän ei tehdä, ja en tajua, miksi ne olis selällään nukkuvalle vauvalle vaarallisia.

Siiruska, se tyynyliina voi olla varmaan ihan hyvä vaan siinä pään alla ilman tyynyäkin, vähän niinkuin puklunestona...

Kävin tänään hierojalla, kun selkään on sattunut. Tai siis se on tosi omituista kipua, päiväsaikaan ei tunnu ollenkaan, mutta illalla nukkumaan mennessä oikean puolen pakaralihas ilmeisesti kiinnittymiskohdastaan tuolla jossain ristiselän paikkeilla on sattunut tosi paljon. Mutta se menee taas yön aikana yleensä ohi. Ja itse hierominenkin on siihen auttanut. Eli joskos nyt tämänpäiväinen oikein kunnon käsittely auttaisi vielä enemmän... Muuten olen kyllä niin jäykkä että järkyttävää.
 
Mammy: Tää on ollu pääosin raivotarjonnassa nyt muistaakseni toukokuun puolivälistä asti. Pari kertaa on käynyt pt:ssa. Oli yhden viikonlopun istuma-asennossa ja sit toissa viikonloppukohan se oli kun oli vaan pari tuntia perätilassa. :) Et eiköhän tää pysy näin. Tosin, ei ole kai vielä edes suunnitellut kiinnittymistä, koska pää oli ihan terkan käsissä tänään kopeloitavana, että hyvin on vielä lillumassa.


Hyppy:
Mun käsityksen mukaan (maallikkona ja hoitoalan ihmisenä, mutta en lääkärinä) sanoisin, että kohdunvirtaukset on siellä istukan puolessa niitä mun omien laskimoiden ja valtimoiden virtauksia, joihin esim. verenpaine vaikuttaa ja ne vaikuttaa sitten tietenkin lapsen kasvuun. Napasuonet taas on niitä napanuorassa istukan ja lapsen välillä kulkevia eli vaikuttaa lapsen hapensaantiin. Siellä napanuorassa pitäisi olla (ja yleensä on) kolme suonta: yksi laskimo ja kaksi valtimoa.
Sun kysymykseen niiden kireydestä en tosin osaa vastata.. Tässä yksi lainaus jostain..

Napanuora kehittyy alkeisnaparenkaasta, joka muotoutuu toisen raskauskuukauden alussa. Kun sikiö kasvaa, myös napanuora venyy pituutta, mutta se on vasta 35. viikolla täydessä mitassaan, noin 50-senttinen.

Napanuora on kuin kaksisuuntainen putkisto, joka kuljettaa sikiölle välttämättömät ja tarpeettomat aineet ja kaasut oikeisiin osoitteisiin. Napanuora liittää tulokkaan sikiönpuoleiseen istukkaan, ja se sisältää kolme tärkeää "putkea". Napalaskimo tuo istukasta lapselle hapekasta ja ravinteikasta verta, ja kaksi napavaltimoa vie veren sikiöstä istukkaan hapettumaan. Valtimot kuljettavat myös hiilidioksidin ja kuona-aineet sikiöstä istukan villuksiin, joissa kaasujen ja aineiden vaihto äidin ja sikiön välillä tapahtuu.

Rakenteeltaan sormenpaksuinen napanuora on kierteinen, kuoreltaan hyytelömäinen, joustava ja pidempi kuin sen sisältämät laskimo ja valtimot. Tämä on tarkoituksenmukaista, jotta tärkeät suonet eivät milloinkaan joudu liian kireälle lapsivedessä mylläävän sikiön vauhdissa.
 
Voihan KELA!

Mä kävin katsomassa niin päätökset on tehty jo 21.6., mutta niissä on LA väärin... Mulla on LA 20.8. joka oli siinä ihme todistuksessakin, mutta kelan päätöksissä se on 23.8. eli muutaman päivän eriävästi kuin todistuksessa ja papereissa jotka itse täytin.... No ihan samahan toi oikeasti on, mutta ärsyttää silti!
 
Eea
Argh! Esikoinen päätti nousta taas uuden aikaan ylös. Äitille olis vielä uni maistunut. |O

Vielä tuosta tyynystä. Vauvalle ei siis tyynyä suositella, koska sille ei ole mitään tarvetta ja koska aina on vaarana, että vauva vetää sen kasvoille ja tämä lisää tukehtumisriskiä. Tosin, ihan yhtä hyvinhän vauva voi vetää myös peiton naamalle tms. Esikolla käytettiin harsoa suojaamassa sänkyä pukluilta. Senkin kyllä taittelin patjan alle, ettei vauva vaan saa vedettyä sitä naamalleen. Vaikka harso nyt taitaa olla sen verran ohutta, että ilma kulkee helposti läpi ja onhan monilla uniharsokin.

Iltapäivällä olis taas neuvola. Tällä kertaa neuvolatätinä yks miun parhaista ystävistä. :) Vähän omituista mennä noin tutulle terkalle. Hän onkin nyt neljäs eri terveydenhoitaja, joka miulla on tämän raskauden aikana ollut, ja ilmeisesti ainakin vielä kerran vaihtuu ennen kun vauva on maailmassa. Ilmeisesti hankala saada pysyvää terveydenhoitajaa pienelle paikkakunnalle.

Eea & Urkki 31+5
 

Yhteistyössä