~elokuun epelit 2012~

HYVÄÄ JA VAUVANTUOKSUISTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE!! :)

Täällä alkaa pikkuhiljaa juhliin valmistautuminen.. Katotaan vaan moniko tajuaa illan aikana tilanteen, kun mä olen kuskina. Hierojalleni, joka on myös mun kaveri, kerroin tänään, koska kyllähän tää jonkun verran tulee vaikuttamaan hieromiseenkin.

Vieläkään ei ole huono olo, voiko siis olla että mä olen sitä ryhmää jolle ei tule pahaa oloa raskauden aikana? Mä kyllä en muutenkaan herkästi voi huonosti, jos ollaan huvipuistossakin oltu niin minä siellä juoksen suuna päänä kaikkiin hurjimpiin laitteisiin :) Olo on nyt muutenkin ihan loistava, paitsi että tissit on KIPEET! :( Kyl ens viikolla pitää lähteä ostamaan isommat liivit.
 
Liikunnasta: Kyllähän sitä puntteja saa nostella, mutta jos ei aiemmin ole juuri mitään tehnyt niin ei sitä oikein suositella, että raskaana ollessa aloittaisi punttitreenit tai ainakaan mitään kovempaa ja ne rinnat latistuu silti, oli treeniä tai ei, VALITETTAVASTI! X-D Itsellä pitkä kuntosaliharrastus takana ja niinpä ne tissit näyttää olevan tyhjät pussit treenistä huolimatta ja vuoden imetin poitsua.

Hiusten värjäyksestä: Ite värjäsin esikoisen aikana mustasta vaaleaan ja vaaleasta mustaan ja hyvinvoivalta tuo poika näyttää, ei tullu mustatukkaista, tummahipiäistä tai muutenkaan vajaata. ;) Toki värjään parturissa hiukseni mustaksi, siellä ei käytetä sitä allergisoivaa ainetta mistä nyt ollaan uutisoitu jonkinverran. :) Ja raakalainen oon ja värjään tässäkin raskaudessa.

Kummasti vain 70-80-luvulla syntyneetkin on hengissä vaikka kaikenlaisia myrkkyjä käytettiin ties missä leluissa,yms. ;) Mutta tokikin nykyään tiedetään kaikesta paljon enemmän ja suosituksia aina kannattaa kuunnella ja miettiä sitten onko ne yliammuttuja vai ei. Eikö se stressi ole kaikista pahin "myrkky" raskaudellekkin.

VIIMEINEN TYÖPÄIVÄ VUODEN VIIMEISENÄ PÄIVÄNÄ!Kiitos ja näkemiin, kun työvuorosta pääsen.

Ja Vaasassa on tänään satanut lunta!!!!:heart: Ja pikkumies oli superonnellinen, kun pääsi ekaa kertaa paapan kanssa traktorin kyytiin mummulassa.:)

Hyvää uutta vuotta 2012!!!

Jonsu ja muukalainen x)
 
Pahoinvoinnista: Minäkin ensimmäistä odottassani luulin että kuulun siihen ryhmään joka ei pahoinvoinnista kärsi, mutta sitten koitti rv10 ja se armoton oksentaminen alkoi. Sitä kesti 2vko putkeen aamusta iltaan ja sit se loppu. Toisessa raskaudessa se alkoi rv 7 ja kesti jonnekin rv14 asti ja nyt on tätä ällötystä taas ollu viikon verran, joten samoihin aikoihin alko.

Hiusten värjäys: Mä oon värjänny myös raskausaikana, tosin ehkä n. 2 kertaa koko aikana. En usko että niistä mitään sikiölle koituu. Enemmän kai noita kemikaaleja elimistöön joutuu pesuaineista, meikeistä ja muista tuotteista.
 
Tosi "kivasti" päättyy tämä vuosi. Emättimestä tuli ruskehtavaa verta, sellaista kuin kuukautisten loppupuolella. Ei ole aiemmin tullut nyt raskauden aikana. Ei mitenkään runsaasti eikä siihen liity mitään kipuja. Olimme yhdynnässä muutama tunti ennen kuin huomasin vessapaperissa tuota vuotoa. Toivon koko sydämestäni että kyseessä on joku yhdynnän jälkeinen vuoto mistä olen lukenut että joillakin kokemuksia vaikka raskaus eteneekin normaalisti. En tiedä miten tulen kestämään jos kyseessä on pahin.

Muoks. Voiko valtava päänsärky olla keskenmenon oire? Mulla on ollut nyt kaksi päivää kauhea päänsärky, samanlaista on aina menkkojen yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Ruska: Ruskehtava vuoto on vanhaa verta ja jos vuoto on pientä, voi olla että yhdyntä on vain rasittanut raskauden vuoksi herkistyneitä limakalvoja. Valitettavasti ikinä ei voi sanoa onko syytä huoleen vai ei, ainakaan oman kokemukseni perusteella. Pitää vain toivoa parasta ja tuo on jo hyvä merkki ettei kipuja ole. Pääkivun en kyllä ole kuullut olevan merkki keskenmenosta. Yleensä vatsa sekä selkäkivut vuodon kera ovat enemmänkin merkkejä keskenmenosta. Tiedän tunteen, että jokainen pisara aiheuttaa huolta, koska itselläni kaksi km takana, joissa keskenmenot selvisivät vasta ultrassa. EI siis ollut lainkaan kipuja, ei vuotoja ja toisessa km:ssa vauva oli ollut kuolleena jo reilut 6 viikkoa... Nyt taas tässä raskaudessa vuosin kuin niagra yön ihan punaistakin verta ja silti ultrassa oli vielä reilu viikko sitten kaikki ok. Sitä en tiedä onko kaikki enää kunnossa kohdallani :( Eli oikeastaan asian voi vaan varmistaa ultralla ja toivoa parasta. Toivottavasti siellä kuitenkin on kaikki hyvin.

Hiusten värjäämistä aion jatkaa raskaudesta huolimatta, ehkä hieman harvemmin kuin ennen. Jotenkin noista keskenmenoista olen oppinut, että vaikka kaiken tekisi "oikein" (emme polta, en juo alkoholia raskauden aikana, vältän lääkkeitä, syön terveellisesti, liikun jne...) ei raskaus välttämättä onnistu. Mikä sinällään tuntuu pahalta pitkän lapsettomuuden jälkeen, että vaikka yrittäisin kaikkeni suojellakseni vauvoja ei se auta, silti toisaalla lääkkeiden väärinkäyttäjät, alkoholistit, ym. saavat terveitä lapsia.

Hyvää uutta vuotta kaikille!
 
Nippe Kiitos vastauksestasi. Olen jo vähän rauhallisempi. Toivon että sinun raskautesi onnistuu tällä kertaa :) Itselläni ei ole kokemusta keskenmenoista koska tämä on ensimmäinen kerta kun olen onnistunut tulemaan raskaaksi mutta pelko on silti kova. Meillä on lapsettomuutta takana 2,5 vuotta ja pelottaa että jos tämä ei onnistu niin meneekö seuraavaan taas sama aika.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikille oikein ihanaa uutta vuotta 2012!

Täällä on iskenyt tänään päällensä ihan järkyttävä olo! Ruoka ei maistu, oksettavaa ajatellakin perinteistä uuden vuoden ruokaa, kuten nakkeja ja perunasalaattia, yök! Oksentanut en ole, muttei se kaukanakaan ole ollut.

Ruska79 toivotaan nyt ettei mitään kamalaa olisi, tuo sinun vuotosi. :hug:

Hiusten värjäämisestä olen värjäyttänyt hiuksiani kampaajalla 2-3 kuukauden välein ja niin aioin tehdä jatkossakin ja tein ensimmäisenkin lapsen kanssa. Nyt hiukset kasvavat (ainakin minulla) melkeinpä silmissä, joten tahdon pitää juurikasvun kurissa. :)

Te jotka olette ennen synnyttäneet, miten kauan ensimmäinen synnytyksenne on kestänyt? Olen joskus lukenut, että ensimmäinen kestäisi melkeinpä aina kauimmin ja seuraavat aina vain nopeampia? :eek:
Itsellä ensimmäinen kesti 10 tuntia, ekoista supistuksista lähtien. Sairaalaan päästyämme olin jo 9cm auki (ja matkaa Tyksiin oli se reilu 70km). Jännittää miten nopeasti tämä voikaan syntyä, jos lukemani lehtijuttu pitäisi paikkansa. :D

Nyt hyvänyön kierrokselle, töissä nimittäin vaihtuu tämän rouvan uusi vuosi! :)

-Sinful89 ja Pampula 7+3
 
RuskaToivotaan että kaikki on hyvin! Harmittomalta kuullostaa kun ei ole kipuka eikä kirkasta verta. :)

Sinful Toivotaan että kerkeet sairaalaan asti. ;) Mulla eka synnytys kesti 22tuntia ja oli kyllä yhtä tuskaa. Eli todellakin toivon että seuraava on lyhyempi, saa olla ihan reilustikin...

Täällä uudenvuoden aatto mennyt hirveässä väsymyksessä. Äsken vasta suostui neiti käymään nukkumaan ja tulinkin vain pikaisesti käymään koneella ennen kuin kömmin itsekin nukkumaan. Mies taitaa jäädä sohvalle syömään nakkeja ja lipittämään olutta..

Öitä ja hurrrjan onnellista UUTTAVUOTTA kaikille!!! :heart:
 
Ensimmäinen synnytys: Alkoi to-pe yönä..siis supistukset, epäsäännöllisinä, jatkui viikonlopun yli samanlaisena, maanantai aamuna klo.6 soitin synnärille, että mitä teen, sieltä tuumattiin, että jos tuntuu, etten jaksa olla kotona niin mennä sielä käymään ja miten tiuhaan supistukset tulee, no eipä ne tullut kuin 7min välein VASTA!No mäpäs sitten jäin kotiin odottelemaan ja puuskuttelemaan. X-D Oon vähän sellainen, etten "kehtaa" mennä jos sitten ei ookkaan H-hetki ja lähettävät takasin. Sittenpä ma-ti yönä kahden aikaan alkoi tuntua painetta alaspäin ja soitin uudelleen synnärille ja supistukset tuli n.5min välein ja päätin, että nyt mennään muuten syntyy kotia. Synnärille päästiin kolmen pintaan, vaikka matkaa oli vain hassut 8km, mutta koirat piti ulkoiluttaa ennen lähtöä. :-D

Synnärille päästiin niin 5cm auki ja saliin samantien. :) Kestoksi kylläkin papereissa laitettiin 20 tuntia ja ponnistusvaihe kesti 53min, eli aika pitkään, mutta iso oli poikakin ja pojan pää. Mutta tosiaan torstai illasta tiistai aamuun kesti synnytys.

Mulla on korkea kipukynnys ja olisin varmasti jaksanut olla vielä hetken aikaa kotosalla supistusten kanssa. Siltikin kokeilin epiduraalia, kun en ollut nukkunut 4 yöhön niin sain hetken torkkua ennen tositoimia. :D Ensi kerralla en halua mitään ja haluan kokeilla synnytysjakkaraa, kaikista paskin asento on se normaali selällään ja sitten vielä pitää yrittää pitää kiinni omista jaloistaan ja ponnistaa samalla..ei ollu mun juttu ollenkaan!!
 
Te jotka olette ennen synnyttäneet, miten kauan ensimmäinen synnytyksenne on kestänyt? Olen joskus lukenut, että ensimmäinen kestäisi melkeinpä aina kauimmin ja seuraavat aina vain nopeampia? :eek:
Itsellä ensimmäinen kesti 10 tuntia, ekoista supistuksista lähtien. Sairaalaan päästyämme olin jo 9cm auki (ja matkaa Tyksiin oli se reilu 70km). Jännittää miten nopeasti tämä voikaan syntyä, jos lukemani lehtijuttu pitäisi paikkansa. :D

Nyt hyvänyön kierrokselle, töissä nimittäin vaihtuu tämän rouvan uusi vuosi! :)

-Sinful89 ja Pampula 7+3
Mulla eka kesti 8h25min, toka 7h18min ja kolmas 5h40min. itsekin mietin kuinka nopea neljäs synnytys sitten onkaan... Onneksi mulla kivut käy koviksi siinä 3-4 sentin kohdalla ;)
 
Jonsu: Mut vaikka noita epäsäännöllisiä supistuksia tuliskin monta päivää niin eipä ne laita synnytystä alkaneeksi ennen kuin niistä tulee säännöllisiä.
Mulla eka synnytys laitettiin kestoksi 17h, mut mulla kans noi supistukset seilas että välillä tuli tiheään ja sit saatto pitää puolen tunnin tauonkin. Mut sairaalassa kerkesin olemaan sen 12h. Toinen tulikin sitten alle 5h ja supistukset oli heti säännöllisiä. Menin sairaalaan 2,5h supistusten alusta ja olin jo 6cm auki.
 
HYVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE!!

Aali::hug:

Sektioista on kyselty. Täällä takana 2x hätäsektio. Ekaa yritettiin alakautta, mutta lantio todettiin 8 tunnin jälkeen liian pieneksi... Olen toipunut leikkauksista ihan hyvin, mutta viimeksi jäi hermokipu toiseen jalkaan. Toivottavasti ei nyt mitään ihmeempiä satu tälläkään kertaa. Toivottavasti nyt päästäisiin suunniteltuun päivään saakka, nuo hätäleikkaukset on aina jotenkin paniikkia lietsova kokemus kun tietää että vauvalla on joku hätä.

Ällötys jatkuu. Trisomiaseula ois 10. päivä ja uä sitten 26. päivä. On siis jotain mitä odotella.

Mirkku76 8+3
 
Hyvää Uutta Vuotta Kaikille !

Aali :hug:

Pahoinvoinista: Minä en ole sitä kokenut ekassa raskaudessa enkä ainakaan toistaiseksi tässäkään.
Eka raskaus oli muutenkin täysin oireeton, ei ollut mitään sellaista mistä olisi huomannut olevansa raskaana ennen kuin maha alkoi kasvaa ja vauva liikkua.

Ensimmäinen synnytys kesti 20h50min, ja oli aika rankka kokemus ainakin mitä siitä muistan. Ja aina on taidettu sanoa että synnystä ei unohda. Minä olen onnistunut siinäkin. :D

Shadowy 9+0 POKS
 
ali:hug: tosi kurjaa :(
nippe82 noi on repäsykipuja! ihan normaaleja.mulla on ollut ihan samaa joka ikisessä raskaudessa.ja saattaa kuulua joskus sellasia napsahteluja samalla kun aivastaa.niitä ei kannata säikkyä.;)

synnytyksen kestosta mulla esikoinen siis syntyi alakautta..se kesti jonku vajaa 14 tuntia.synnytys käynnistettiin ja oli siten erittäin raju.mitään hyvää sanottavaa tuosta ei ole.itse sain 4-5 asteen repeämät ja jouduin hätäleikkaukseen kun poika oli saatu ulos.poika itse kiidätettiin teholle ja siellä se oli 3vkoa--ihan hirveä kokemus mutta onneksi harvinaista että näin kenellekkään kävisi.onneksi!

oireista täällä vaihtelee ihan hirveesti noi oireet.iltaisin etoo..tissit välillä kipiät.ihme mielihaluja.. ja ikenet turpoaa:O ihan uutta ja ihmeellistä..
ja hiukset rasvoittuu tosi herkästi..ärsyttävää..

jotenkin tosi haikea olo kun tietää että jos tämä raskaus menee onnellisesti loppuun asti,se on varmasti viimeinen kerta kun tän kaiken saa kokea..aion ottaa tästä kaiken irti.

tisseistäeipä kaikilla tissit rupsahda raskauden/imetyksen takia tyhjiksi nahkapusseiksi..mä olen imettäny 3 lapsista ja kahdelle vauvan sairauden vuoksi pumpannut maidon ja tissit ei todellakaan ole tyhjät nahkapussit..että ei se niin aina ja kaikilla mene;)

no ei tälläerää muuta,voikaa paksusti <3

daizy06 ja 5+4 ellen väärin muista :D
 
Juu en mä sitä meinannutkaan,että virallisesti synnytys olis kestäny niin kauan!!!:stick: Ja imetyksen jälkeen tuskin kenelläkään on samanlaiset rinnat kuin ennen imetystä!Itelläni ei mitkään isot ole todellakaan ja kyllä niissä huomaa eron,ei ne ole niin "kiinteät" kuin ennen, mutta eivät nyt pilallekkaan ole menneet,että pitäis täytettä miettiä.:kieh:
 
daizy06 Minulla tämä on myös viimeinen raskaus, ja yritän saada nautittua raskaudesta niin paljon kuin pystyn! Viime raskaudessa, tyttöä odottaessani, oksensin kolme kuukautta ympäri vuorokauden joten siitä oli nautinto kaukana ;) Tämä raskaus esikoisen odotuksen kaltainen ainakin tähän saakka, iltaisin kuvottaa ja paha olo tulee aaltomaisesti mutta en sentään oksenna! :) Ja tytärtäni odottaessani minulla ei myöskään (varmaankaan oksentamisesta johtuen) ollut ruokahalua. poikaa odottaessani puputin kokoajan jotain ja lihoinkin reilusti. Tytärtä odottaessani taasen laihduin 7kg :) Hassua miten erilaisia raskaudet ovatkaan. Tämä raskaus muistuttaa poikani odotusta enemmän, ainakin tähän asti.. :) Onko muilla fiiliksiä siitä kumpi masussa köllöttelisi? :)
 
Heippa! :)

Elossa ollaan, uusivuosi meni rauhallisissa merkeissä ystäväperheen luona. :) Nyt sitten vuosi 2012, tervetuloa!

Mä kirjottelen enimmäkseen tuolla fb-ryhmässä, mutta tulin tänne vielä jänskäilemään kun mulla alkaa huomenna työt uudessa paikassa. :D Jännittää miten pärjään ja miten jaksan tämän järkyn väsymyksen kanssa...

Muutoin mennään samalla tavalla. :)

Hyvää tätä vuotta kaikille!

EM & ötökkä 7+6
 
Nereida täällä on jotenkin poika olo,vaikka ensimmäinen raskaus niin ei voi vertailla,mutta vahvasti jotenkin siltä tuntuu :) miehellä on myös kuulemma poika olo,ehkä se salaa toivookin enemmän poikaa kun tyttöä, vaikka eihän sillä ole väliä kumpi sieltä tulee kunhan olisi vain terve! :heart:

Hattara ja Pupu 9+1 (neuvolan mukaan,mennään nyt sillä ennen ku ultrassa sitte muuttu varmaankin ).

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille mammoille ja Masu asukeille! Voidaan paksusti! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää uutta vuotta kaikille! :)

Aali
:hug:
Uudenvuoden juhlinta sujui rauhallisissa merkeissä mummolassa. Saunottiin, syötiin ja ammuttiin raketit. Pieni mies vähän pelkäsi, mutta kuitenkin innoissaan katseli raketteja. :)

Edelliset synnytykset ovat menneet yli ajalle, kolmas kaikista vähiten ku käynnistettiin 41+0. Poika syntyi vauhdilla n kuudessa tunnissa. Ihan hyvä kokemus jäi käynnistyksestä. Aiemmat synnytkset alkoi spontaanisti ja kestivät 8-10h.

Pahoinvointi vaivaa aamupäivisin ja iltaisin, jos ei mee ajoissa nukkumaan.;) Tekee mieli enemmän suolaisia herkkuja; esim juustopalleroita, jauhelihakastiketta( voista tehtyä). Olisko sit toinen poika tulossa? Tytöistä on tehny mieli enemmän makeaa.. etenkin suklaata. :p

Reimari ja Rauha 5+1 :heart:
 

Yhteistyössä