¤^Elokuun Epelit^¤ <KESÄKUUSSA>

NP Kopioin Kelan sivuilta:

´Kuinka monta kertaa peräkkäin "2 lasta 3 vuodessa"-sääntöä voi käyttää?

Jos perheeseen syntyy uusi lapsi ennen kuin edellinen täyttää 3 vuotta, äitiys- ja vanhempainraha voidaan maksaa samoin kuin edellisen lapsen kohdalla. Näin raha voidaan laskea palkkatulojen mukaan, vaikka äiti olisi ollut koko ajan kotona hoitamassa edellistä lasta. Tätä sääntöä voidaan noudattaa aina, jos edellinen lapsi ei ehdi täyttää 3 vuotta ennen uuden vauvan laskettua aikaa. Ehtona on kuitenkin, että edellisen lapsen kohdalla päiväraha on perustunut työtuloon (ei esim. työttömyyspäivärahaan).

Eli ei ainakaan olisi muuttunut tuon tekstin mukaan...

En nyt muista minkä ikäinen teidän vanhempi muksu on... Kerkeääkö teidän lapsi täyttämään 3v ennen tämän tulokkaan syntymää?
 
NP
En nyt muista minkä ikäinen teidän vanhempi muksu on... Kerkeääkö teidän lapsi täyttämään 3v ennen tämän tulokkaan syntymää?
Siis nimenomaan ei ehdi täyttää 3v, ei mene edes lähelle (LA ja synt.päivän väliä 2 kk). Siksi en tätä tajuakaan.

Ainoa mikä mulle tulee nyt mieleen on toi "Ehtona on kuitenkin, että edellisen lapsen kohdalla päiväraha on perustunut työtuloon (ei esim. työttömyyspäivärahaan)." koska en millään muista, miltä pohjalta se edell. raha maksettiin.

Aaaarrgh!!!!! Sinne meni nekin sataset prkl.
 
AIJAIJAI. Voihan nivus- ja liitoskivut sentään. Täällä on ihan kamala olo ja nämäkö tästä vielä pahenee? :stick: Kävelemään en pysty ja jos hetkenkin istun ja pitää ylös nousta on tuska aivan valtaisaa. Nivuset on ihan u-s-k-o-m-a-t-t-o-m-a-n kipeät ja jäykät.
Vaavi tanssii ripaskaa pisteeksi iin päälle tuolla virtsarakon suunnalla ja alavatsalla tuntuu kipua ja painetta jos ei tunnin välein pissalle pääse.
Kävelykin on muuttunut lyllertämiseksi, olen virallisesti pingviini.:attn:

Suppareita ei onneksi ole paljon, normi meiningillä mennään niiden kanssa.

Onko muilla tosi iso olo? Sovittelin tänään vaatteita ja mikään ei istunut ja kaikki näytti ihan hirveiltä päällä. Mulla ei ole kaapissa mitään. Painuinkin kauppaan ja ostin yhden uutukaisen topin itselleni. Johan näyttää paremmalta. Huomenna uudestaan toiseen prismaan, jospa siellä olisi näistä topeista muita värejä jäljellä.
Olo on kuin sotanorsulla konsanaan vaikka olen kuitenkin hoikka. :ashamed:
Massu vain tuntuu ihan hurjan isolta. Jotenkin tulee pääkoppa jäljessä tuon vartalonmuuttumisen suhteen, äsken se maha oli ihan pieni mutta nyt alkaa iskostua tajuntaan että eihän se ole.

Anteeksi omanapailu, pikkuveli on yökylässä, pitää rientää sen kanssa leipomaan! :)

Jaksamisia kaikille! :D

Surusilmät ja Poju 28+2
 
Heipparallaa!

Jo joutui armas aika...;) Hienoa että on kesä! (eikä helteitä vielä..)

Isyyslomaa meillä mies pitää elokuussa kesäloman ja siihen päälle isyysloman, eli saa olla kotona 7 viikkoa putkeen! Tarpeeseen tulee kyllä ne lomat :)

Sairaalakassia oon jo miettinyt, mutta en oo kiirehtinyt vielä pakkaamisen kanssa.
Samaten vauvan vaatteita en oo vielä pessyt enkä kasannut pinnasänkyä yms.. Kai heinäkuussa vielä kerkiää :D

Täällä kun lähti viimeinen kolmannes liikkeelle, niin samantien iski säryt.. Siis koko raskausajan saanut olla "rauhassa" närästystä lukuunottamatta, energiaa oli vaikka muille jakaa, mutta nyt arjen pyöritys tuntuu aikamoiselta haasteelta.
Mulla kovat iskias-säryt vasemmalla puolella, alaselkä, pakara ja takareisi ihan jumissa. Onneks nukuttua saa vielä, mutta kävely tuottaa tuskaa ja en tykkää joka päivä napsia särkylääkkeitä, tänäänkin oon sinnitellyt ilman.
Onneks keskiviikkona lääkärineuvola, vaikka eipä tähän kai mikään auta. (paitsi se synnytys) Jännittää että onko se istukka noussut vai ei, koska pelkään sektioon joutumista :(
Mutta onpahan ainakin se ultra ja nään pitkästä aikaa murusen ja vois vielä varmistella sukupuoltakin :)

Lauantaina oli ne polttarit, mitkä järjestin kaason ominaisuudessa ja kaikki meni tosi hyvin ja morsian oli niiiiin onnellinen ja otettu kaikesta :heart: Joukon jatkona jaksoin puolille öin, siitä jäin hotelliin nukkumaan kun muut vielä baareissa pyöri. Kamala väsymys tänään, varmaan stressi purkautuu ja muutenkin kerkes kertymään vähän univelkaa. Josko se tästä taas.

Kerron keskiviikkona ultrakuulumisia :)

Kiuku ja Palleroinen 29+1
 
Uusille tervetuloa! :) Kiva että vielä uusiakin tulee mukaan.

Isyysloma on isännän työvuorolistaan merkattu jo heti siihen kesäloman perään, yhteensä mies onkin sit 5 viikkoa kotona :) Isäkuukaudesta ei vielä oo sen enempää puhuttu ni en tiiä pitääkö vai ei..

Kela muisti mua päätöksellä äitiyspakkauksesta ja päivärahoista, ne tulee onneksi 2010 tulojen mukaan ni ihan hyvin niillä pitäis pärjätä kun olin sen vuoden vielä kokonaan duunissa. Nyt odottelen kuumeisena äitiyspakkausta saapuvaksi ja samalla mietin että mitäköhän kivaa iskän pakkaukseen vielä keksisin ;)

Vaivoja alkanut esiintymään täällä vaihtelevasti, olo on kun möhköfantilla toisinaan ja tuntuu että edes hyvää makuuasentoa ei löydä.. Närästys on välillä piinaavaa, tuntuu että kaikki vatsalaukun sisältö tulee ylös ja röyhtäistä ei edes uskalla. Mut iskiasta ei (koputan puuta) ole täällä ollut viikkoihin ja särkyjä ei muutenkaan sen kummemmin, vielä.. :D Välillä ollut pientä menkkajomotusta mutta sekin mennyt kyllä levolla ohi.

(.) Unet alkaa olla vauvapainotteisia ja mun alitajusia pelkoja käsitteleviä.. Viime yönä näin unta et oltiin miehen kans jossain reissussa ja vauva oli sairaalassa vielä. Ja siinä unessa vaan tajusin et jaa-a, ei oo viikkoon käyty poitsua kattomassa pitäisköhän mennä.. :O Siis ihan kauhea tunne iski! Ehkä mä vaan sit pelkään et unohdan koko tyypin kun se syntyy tai jotain.. Mielenkiinnolla odottelen tulevia unia.

Tyyppi mellastaa välillä kovastikin mahassa, milloin mitenkin päin. Eilen illalla nukkumaan mennessä se taas muutaman kerran herätti mut just uneen päästyäni, parilla napakalla potkulla. Ihanaa tuntea liikkeet joka päivä selkeemmin, ne pienetkin :heart: Niin kovasti haluaisin jo pikkuisen syliin, mutta ei tuo aika taida vielä olla kypsä.. Äitini ihmetteli eilen viimeks kun jostain hankinnasta puhuin et eihän kaikkea tarvii olla heti haalimassa, meillähän loppuu tila.. Sanoinkin sille et kyllä mä vaan perustarpeet oon hankkinut/hankkimassa ja että asiat oli erilailla kun silloin mun vauva-aikana jolloin pyykit pestiin nyrkeillä jäisessä joessa ja vaunuja ei ollut kun pyörääkään ei ollu keksitty :LOL: Joo kärjistin hiukan, mut tuntuu et äiti ei vieläkään oikein hiffaa et aika loppuu kohta, siitä tulee ekan kerran mummo ja se ei ole vielä (ainakaan puhunut) hankkinut/hankkimassa mitään vauvalle. Ehkä se sitten pelkää että vielä voi joku mennä vikaan.

Siinä taas tyhjänpäivästä lätinää muutaman päivän edestä, nyt tää lähteekin suihkuun ja alkaa valmistautumaan Täykkäreiden vikaan jaksoon :)

inieh ja murunen 28+0 POKS!
 
Heippa kaikille!

Nyt on jo kesäkuu,huhhu ku tuo aika niin rientää,vaikka sais kyl tulla nopeesti jo elokuu :)

Sairaalakassia on täälläkin mietitty mutta toteutus on ainakin vielä jäänyt,jospa sen saisi laitettua valmiiksi jokunen päivä.

Hankinnoista sen verra että minusta tuntuu etten oikeen tiiä et mitä kaikke sitä pitääkään hankkia, tietty kaikki tärkeimmät turvakaukaloa lukuunottamatta on hankittu mut kaikki ne muut pienet jutut..noo jospa sitä sais kaikki hankittua tarpeeksi aikasin.:p

(.) Voi että ois ihana päästä käymään vielä ultrassa kurkaamassa pikkuista mut ei taija raskia maksaa yksityisellä käyntiä ku niin hullun kalliita..:( pitää yrittää jaksaa oottaa vielä reilu pari kk jos nyt sinne asti mennään et näkee pikkuisen sit ihan oikeasti :heart:
Täällä raskaus muuten edennyt ihan normaalisti..harjoitussuppareita tulee toki vähänväliä mutta kivuttomia onneksi ja ne kait kuuluu ihan asiaan? Ensviikon neuvolaa odottaessa niin näkee taas verenpaineet,hemoglopiinit jne. :)
Mutta nyt nukkumaan ku näyttää kello olevan jo niin paljon..

Ihanaa viikkoa kaikille :p

hemami&pikkuinen 29+4
 
Sairaalakassista sen verran että oon jo kyllä päättänyt minkä laukun otan, mutta sen sisällöstä ei kyllä oo aavistustakaan.. Tuleepa miun isolle puman laukulle ees kerran 4 vuoteen käyttöä.

Mies pitää kesäloman heinäkuussa, koska se ei ois kuulemma lomaa jos sen pitäis elokuussa ;D Ymmärrettävää kyllä, huonompi homma vaan miehelle jos lapsi päättääkin syntyä aikasemmin :D Mutta pitää kuitenkin isyysloman vauvan synnyttyä.

Jeeij, tänään kampaajalle :) Pitää vielä varata uus aika heinäkuun loppuuun, että kerkeis käydä vielä ennen kun vauva syntyy. Sitä vähän mietin että miten sitä sitte voi käydä esim. kampaajalla kun on se lapsi kun ei sitä sinne voi mukaan ottaa :eek: On kuitenkin vähintään 1.5 kk välein käytävä.

Tii ja masukki 31+2
 
Joku kyseli että onko iso olo. No on! Maha ottaa vastaan joka asiassa kun ei taas muista näitä uusia mittojaan ollenkaan. Mm. autoa parkkeeratessa pitäisi muistaa varata iso paikka, varsinkin jos pitää vielä esikoista nostella autoon.

Täälläkään ei ole vauvan vaatteita pesty, niitä on hankittu ja ne on valmiina kyllä kaapissa pesua vailla. Pitäisi kestovaippoja käydä läpi ja hankkia kaikkea pientä. Uimarenkaita hamstrasin jo viikonloppuna kaupasta. Viimeksi repesin sen verran että pari viikkoa istuin uimarenkaan päällä.. Heinäkuussa sitten ostetaan tutit ja tuttipulloihin uudet tuttiosat, esikoinen saa niitä olla valkkaamassa niin pääsee vähän mukaan puuhaan. Sairaalakassiakaan en ole edes miettinyt, kun olen varautunut yliaikaiseen synnytykseen henkisesti niin aikaahan on vielä reilusti.

Eilen oli todella tukala olo mahan kanssa, ja yhtäkkiä helpotti. Mahtoikohan vauva laskeutua jo lantioon pää edellä. Täytyy olla tarkkana kun heräilee tähän aamuun.
Mutta siis olo on ainakin huomattavasti helpompi ja maha tuntuu kylkiluidenkin alta "tyhjältä".

Meillä mies pitää kesälomaa heinäkuussa. Kivahan se on ihan lomaillakin, ja mun jaksaminen esikoisen kanssa kaksin voisi olla tuolloin jo vähän hankalaa, hoidosta kun jää pois kuun alussa. Ja isyyslomaa pitää sitten vauvan syntymän jälkeen 3 viikkoa.

Aurinkoista päivää toivottelee Silwan 30+6
 
NP: Kun mä hain tuota edellisen muksun äitiyspäivärahaan perustuvaa tukea, niin se Kelan täti laittoi sinne lisäselvityksiin vielä ihan erikseen merkinnän siitä, että etuutta haetaan perustuen tuohon aikaisempaan äitiyspäivärahaan. Josko ne ei vaan oo sitä tarkistaneet, jossei sulla ollut siitä mitään mainintaa hakulapussa? Kannattaa ottaa Kelaan yhteys, onhan noissa valitusoikeus.

Enpäs ookaan jaksanut kirjotella, lukenut kyllä. Sokerirasitus meni hyvin, kuten myös lääkärineuvola. Alhainen hemoglobiini vaivaa edelleen, kuten myös alaselkäkivut ja liitoskivut nivusissa. Pakko vaan asennoitua niin, että jäljellä on kuitenkin enää vajaa 3 kk, eiköhän tästä selvitä. Sitä on vaan keksittävä esikoisen kanssa sellaisia touhuja, että saa siitä vähän virtaa pois, muttei itse tarvii paljon liikkua. Uimahallista on tullut ystävämme. :)

Kohta ne neuvolakäynnit tihenevät, sitä en kyllä odota mitenkään innolla. Jo esikoisen aikaan ne loppuvaiheen jokaviikkoiset käynnit ärsyttivät. Onhan se toki hyvä, että seurataan, ettei esim. raskausmyrkytys pääse yllättämään, mutta on se pelkän pissanäytteen ja verenpaineen mittauksen vuoksi neuvolaan raahautuminen melko turhan tuntuista ainakin itsestä. Ja nyt kun vielä on kesä ja voisi mökkeilläkin jonkin verran ja joutuu neuvolan vuoksi suunnittelemaan kaikki menot... No, kuten sanottu, kohtahan tää on kuitenkin ohi.

Aurinkoista päivää kaikille.

Aracia ja Ankanpoika 28+1
 
Iskiaskivut johtuu yleensä selkärangan aiheuttamasta puristuksesta. Joten voisiko ajatella kokeilevan tukivyötä, jos se hieman auttais ylläpitämään rangan asentoa niin että puristus pienenisi? Kaukaa haettua kyllä =)

Pistoskipu urheillessa johtuu kudoksen hapenpuutteesta. Jos tällaista kipua on levossa, niin huomaatko emilien, että se jossain tietyssä asennossa pahenee. Ajatuksena siis, että painaisiko esim. kohtu jotain kudoskohtaa, joka jäisi hetkellisesti ilman täyttä hapensaantia, aiheuttaen siis pistoksen. Eli auttaako asennon vaihto. Tämäkin on hyvin kaukaa haettua logiikkaa. Ainoastaan järkevää silloin, jos tosiaan asennon vaihto korjaa piston pois tai tietty asento tekee aina saman kivun.

Alavatsakivut jatkuu edelleen. Töissä pahenevat ja toisinaan v******aa istua sielä kipuilevana. Huomenna saan vastaukset siitä onko bakteerivaginoosia tai hiivaa. Hiivan oireita ei ole, mutta th sano, että kyllä tää vois olla vähän hiivamaisen oloista tää näyte. Eli ekaa kertaa oireilee hiiva niin, että se ei tee kutinaa ja kirvelyä ja sietämätöntä oloa. Oispa vain kuitenkin hiivaa, niin helpolla tässä pääsis.

Liitoskivut on täälläkin heti paikalla, kun jonkun aikaa pysyy paikallaan ja yrittää lähteä liikkeelle. Mies totesikin konemiehenä, että aivan kuin dieselkone, hitaasti lähtee, mutta ku vauhtiin pääsee niin johan sitte kulkee..

ON: eli nla oli eilen. Hb 127, joten en tiä pitäsköhän sitä pikkusen tankkailla rautaa mahdollisia synnytyksen verenvuotoja varten. RR 110/60, opiskelija oli mittaamassa ja ihmetteli, että onkohan hän nyt ihan varmasti mitannut oikein =) Sokerirasitusta tarjottiin, mutta th antoi luvan, että saman asian ajaa, kun mittailen itse sokereita kotona. Itse mieluummin mittailen kotona sokereita, kuin menen sokerirasitukseen. Outo siis kai olen, mutta olen niitä seurannut jo puolivälistä asti ihan sen takia, kun aikaisempi raskaus oli diabetesraskaus. Tod. näk. jossain ne sokerit taas ryöpsähtää valloilleen. Vielä on ollut ihan ok. Muutama on käyny sielä aivan rajoilla. (Ja nyt kun juuri mittasin, niin näköjään meni yli, eli hiilihydraattikäsikirja esiin ja dieetille)

Ainiin ja vauva oli raivotarjonnassa. Ja ilmeisesti aika alhaalla, joten sekin voi tehdä pysyvän kivun alavatsalla ilmeisesti. Huomenna saa sen kokoarvion ja kohdunsuun tilanteen. =)
 
Eilen iski sitten ikävät alavatsakivut. Nukkumisesta ei tullut mitään kun oli sellainen olo että koko ajan on vessahätä tai menkkamaiset kivut. Alaselkää särki... Vali, vali :ashamed: Toki tuo 20 kg kipsipotilaan jatkuva nostelu varmaan edistää näitä vaivoja...

Sen verran nämä supparit ja alavatsavaivat ovat tuolla takaraivossa että kaivoin silittämäni vauvanvaatteet esille ja tänään ne ois tarkotus laittaa paikalleen. Olo on vain sellainen että tuskin tälläkään kertaa pääsen sovittuun sektiopäivään asti. Nämä vaivat kun ovat alkaneet kaikista rv 31 jälkeen ja se on sitä äippäpolirumbaa ollut siitä eteenpäin.

Tulipas nyt puhtaasti omaa napaa :LOL:

Mirkku ja potkija rv 31+4 (kohta 6 vkoa jäljellä...)
 
pumppa: eei.. ei auta.. se vaan on ja jatkuu vaikka olis missä asennossa, ja kaikki asennot tuntuu tosi tuskasilta.. en sit tiedä mitä on, mutta ainakin vielä ollaan yhdessä koossa, ja vauva liikkuu ni eiköhän kaikki oo hyvin :)

tarvii tosiaan seurailla tota, et jos sitä tulee taas, ni soitella vaikka jonnekin että mitä se mahtaa olla.
kivuttomia supistuksia on paljon päivittäin, ja eilen taas heräilin yöllä viiden aikoihin juomaan ja vessaan, niin alaselässä tuntu sellasia mietoja jomotus aaltoja. ne kuitenkin loppu ja rauhottu jossain vaiheessa.. äh. kyl tää on tuskaa ku koko ajan pelkää että synnytys käynnistyy. :snotty: ku pysyis tuolla nyt edes sinne 34 viikolle. (kyl mä täällä todennäkösesti kärvistelen viel 2 viikkoo yli lasketun :LOL:) esikoiselta oli tätä samaa, että säikytteli 30 viikolta asti kaikenmaailman supistuksilla ja vuodoilla + muulla mahdollisella, ja sit tilanne rauhottu ku päästiin niille hyville viikoille että olis saanu syntyä, ja synnytys käynnisty la:na. :) todennäkösesti tää on samanlaista nyt.. tarttee vaan yrittää pitää pää kylmänä ja ottaa rauhallisesti :)

sairaalakassi on täällä pakattu jo valmiiks varmuuden vuoksi jos tuleekin äkkiseltään lähtö. ja kassin päälle on kirjotettu lappu, mitä laukusta puuttuu, ettei sitä sitten tartte alkaa kivuissaan miettimään että olikohan siellä nyt dödö ja shampoo vai ei, ja mitä sieltä vielä puuttuu :) esikoisen hoitolaukunkin sisällön kirjoitin valmiiksi paperille, ni pääsee sitten nopeesti lähtemään jso tarvis tulee, kun ei tartte miettiä, vaan seuraa vaan paperia mitä laukkuun heittelee. esikoisen synnytyksen alkaessa tosta oli todella suuri apu, että puuttuvat asiat oli kirjattu paperille :)

eilen illalla joudun tekeen kaks kertaa liikelaskentaa kun vauva tuntu jotenkin hiljaselta, mutta kyllä täytty ne laskennan ohjeet, ja tänä aamuna onki sit ollu ihan älytön ralli :D tais pieni vaan ottaa rauhallisesti..

oon myös saanu pestyä ja viikkailtua vauvanvaatteet kaappiin. :) ja meillä onkin sitten kaikki valmiina. tai no, esikoiselle tarvis hommata turvaistuin että vauva saa esikoisen turvakaukalon, ja hoitopöytä pitäis koota, mut siinäpä ne sitten. ei oo paljoo tarvinny tehdä :D me kun aiotaan nukuttaa vauvaa vieressä niin kauan kun imetän, joten ei tarvi ostaa esikoiselle vielä isompaa sänkyä (nukkuu pinniksessä tällä hetkellä) ja meillä on kahdet vaunut + rintareppu, niin niillä ajateltiin selvitä ny ainakin muutaman ensimmäisen kuukauden, ja seurata miten toi esikoisen käveleminen edistyy, että mimmonen vaunuratkaisu olis sitten järkevin. eli sen eteenkään ei tarvi mitään tehdä. ja kaikki vauvantavarat meillä on valmiina, ettei paljoo kyl tartte ostellakaan.. me ollaan ihan valmiita tekemättä mitään :) hyvä niin. esikoisesta oli kamala stressi, ja nyt saa luojan kiitos, vaan olla :D

ja eipä tässä sitten taas muuta :) taas aika itsepainotteista teksiä.. :D

emilien aj pikkunen 30+5:heart:
 
Moikka! :)

Neuvolassa käyty, mulla oli vasta nyt lääkärintarkastus, koska sen piti olla jo aikaisemmin mutta peruuntui lääkärin poissaolon takia. Nyt sitte varasin suosiolla ajan tänne uuteen neuvolaan kun muutettiin. :) Kaikki oli ok, vauva raivotarjonnassa ja kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Hb oli mun yllätykseksi noussut 121! Ei sekään toki häävi oo, mutta edelliskerralla 3 viikkoa sitten oli vain 109. Seuraava neuvola-aika kahden viikon päästä. Uusi täti oli mukava, mutta täällä kaupungissa on hiukan eri systeemit kuin edellisessä. Täällä sentään pääsee synnärille tutustumaan! :)

Voi kun ilmat jo lämpenis, tänäänkin satelee ja on kolea ilma. Tykkään hirveesti lämmöstä vaikka tän mahan kanssa voi loppukesästä ollakin melko tuskaista :D

Sairaalakassia ei täällä ole pakattu, jossain vaiheessa kun saa tän uuden asunnon järjestykseen niin vois sen pakata sitten. :) Ei meillä oo vielä edes pinnasänkyä tai vaunuja, taitaa tulla kiire... :D

Liitoskivut on täällä aika kovat aamuisin kun nousee sängystä ylös. Tuntuu, että häpyluu menee rikki :D Ja kävellessä tulee helposti pistoskipua, sen kyllä tunnistan ihan vaan kudosten hapenpuutteeksi niinkuin Pumppa kuvaili. :)

Nyt jos pienet päikkärit sais otettua, väsyttää kamalasti! Mistähän sais ylimääräistä energiaa että jaksais taas alkaa loppuja muuttokamoja purkamaan... Eilen sain kyllä aika paljon aikaiseksi :)

Minea ja maha-asukki 31+2
 
Se ois sitten viimenen työpäivä takanapäin ja pitkä loma edessä! Toisaalta ihanaa että on lomaa mutta toisaalta pelkään että tulee tekemisen puutetta jossain vaihessa. Nyt aluksi ainakin riittää puuhasteltavaa kotona kaikkien siivous hommien merkeissä, mutta jossain vaiheessa voi tylsyys iskeä :D

emilien kuulostaa kyllä pahemmilta kuin mitä mulla on ollut noi kivut. Jos sulla oli samanlaisia jo edellisessä raskaudessa niin eikö neuvolasta sanottu että mistä voisi johtua? Itsekin olen noita pistäviä kipuja vähän ihmetellyt kun ei ne supistuksiakaan vissiin ole. Ei myöskään tunnu samalta kuin ne repäisevät kivut joita oli alkuraskaudesta kun kohtu venyi. Muuten olen päässyt kai aika helpolla kun lukee näitä teidän muiden vaivoja. Liitoskipujakin oli vaan alkuraskaudesssa kun lantio levisi mutta nyt ei ole niitäkään ollut vähään aikaan. Pitää toivoa että pysyisi hyvinvoivana mahdollisimman pitkään nii pystyisi kesästäkin nauttimaan :)

Vaatteita on täällä pesty noin puolet ja loputkin ajattelin tässä lähipäivinä pestä. Mies vaan ihmetteli että miks ne kaikki pitää pestä jo nyt kun pesen siis jo 74cm vaatteet mitä oon saanut. Mutta ajattelin että parempi nyt pestä kun on aikaa. Huomasin että mulla ei ole yhtään 50cm vaatteita ellei sit siinä äippäpakkauksessa tullut niitä? Kannattaako 50cm vaatteita hankkia? Ja minkä kokoset vaatteet meinaatte ottaa vauvalle kotiutumis vaatteiksi? Kun eikö jotkut vauvat oo yli sen 50cm jo syntyessään?

Sairaalakassia ei ole vielä pakattu. Täytyy perehtyä siihen tässä kun lomatunnelmiin pääsee :) Samoin jotain listaa pienhankinnoista voisi ruveta tekemään.

Sacrlett ja sissi 30+4
 
Scarlett89 Minäkin oon pessyt jo kaiken, samapa tuo nyt laittaa kaikki kerralla kun kerta mahtuu yhteen koneelliseen.
Äippäpakkauksen pienimmät vaatteet on tosiaan tuon 50cm, vaan itselle iski pieni pelko että mitä jos vaavi on tosiaan pidempi, pieneksihän ne jäävät.
Meillä ei ole yhtään vaatetta 56 kokosena, kaikki on sitten +60cm. Nuo taitaapi vaan olla kuitenkin vastasyntyneelle suhteellisen isoja, joten pitää vissiin jostain välikokoja etsiä :S Itse oon saanu käsityksen että niitä 50cm ei kannata kauheasti hamstrata kun ne jäävät tosi äkkiä pieniksi.

Kotiutumisvaatteet, itse ajattelin napata sen 50cm, vaan jos sattuu että epeli on päättänyt tulla pidempänä maailmaan otan myös astetta isomman asukokonaisuuden matkaan. :)

Sairaalakassia en myöskään ole pakannut vielä, jätän sen sitten heinäkuulle..

Isyysvapaasta ja lomasta oli puhetta, meillä myös tuleva iskä jää heti vaavin synnyttyä 2 viikoksi lomalle töistä auttelemaan ja tutustumaan tulokkaseen. :)
 
Enpä oo vielä edes harkinnut koko sairaalakassin pakkaamista, en oo kyllä mitään muutakaan tehnyt vielä vauvan tuloa varten. Aikasemmin mulla on ollut sairaalakassina semmonen keskikokoinen urheilukassi. Se mahtuu hyvin olemaan sairaalasängyn jalkopäässä jos ei muuta säilytystilaa oo. Siihen mahtuu omat henkilökohtaiset tavarat, vauvan kotiutumisvaatteet ja omat kotiutumisvaatteet.

Meillä ei oo ollenkaan 50cm vaatteita ollu eikä tule olemaan. Pojat olleet syntyessään 51 ja 52cm pitkiä ja 56cm vaatteita on käytetty ehkä viikko-kaksi. Ensimmäinen kuukausi on ollut molemmilla niin hurjaa pituuskasvun aikaa että ekana kuukautena pituutta tullut molemmilla 6cm joten noilla pienillä vaatteilla ei oltas tehty yhtään mitään. Jos nyt sattuu käymään niin että vauva syntyisikin etuajassa ja pienenä niin luulen että sitä kerkiää itse käydä ostamassa niitä pienempiä kun kotiutuu tai laittaa sitten äitin tai kaverin asialle.

liitokset vaivaa ja välillä issiaskin. Eniten eloa häiritsee vatsalihasten repimiskivut liikkuessa. Ne meinaa hyydyttää menon täysin. Vaivoista huolimatta itellä on tullut pieni paniikki että tätä raskautta ei tosiaan oo enää paljoa jäljellä. Ensimmäiset 20vko pelkäsi keskenmenoa eikä uskaltanut luottaa vauvan tuloon ja nyt pitäs kohta miettiä jo synnytystä. Välillä ajatus synnytyksestä ahistaa, pelottaa että se tulee olemaan tosi nopea ja raju. Toiveissa on vaan että kerkiän sairaalaan ja jos kerkiäis jotain lääkitystäkin saamaan niin hyvä olisi. Minua ja minun kipukynnystä ei oo suunniteltu luomusynnytystä varten.

Sanle ja Onnimanni 29+5
 
50cm vaatteista sen verta että kyllähän noi jotkut mukulat on yli sen mutta ne on silti luultavimmin sopivia, siis jos on pituus 51,52cm.. nepparit ei vältsyy mee kiinni mutta muutenhan noi vastasyntyneet on aikas hinteliä ;) että hihat sun muut ovat hyvää kokoa. mutta ei niitä sen kokosia kauheasti kannata hamstrailla, jos en ihan väärin muista niin mulla on 50cm bodeja 3kpl ja puolpotkareita saman verran. vaikka ekaks vauvat hukkuu niihin 56cm kokosiin niin kyl niiden hankkimiseen kannattaa enempi panostaa koska 60cm on jo aivan kamalan kokosia! kotiutumis vaatteiks ajattelin ottaa 56cm kokoset vaatteet, ostanut siis juuri tätä vauvaa varten ne :) kyyneleet kihoo silmiin ku tuli mieleen samuel kotiutumis päivänä omissa vaatteissaan, voi että! pitää varmaan kehystää molempien kotiutumis vaatteet sitten myöhemmin.

tervetuloa uudet :wave:

ja kyllä on iso olo ! moni tuntuu jo varovan mua, mähän voin poksahtaa minä hetkenä hyvänsä :D ihan kaupungilla kävellessäkin näkee ihmisten silmien pullistuvan päässä kun katselee tätä massua. moni rohkeneekin kysyä että mikäs päivä kesäkuuta olis la.. ihan mielenkiintoista ottaa laskettuna päivänä masusta kuva ja verrata edelliseen, uskon nimittäin että selviän helposti sinne asti ennenkuin mitään mullistavaa tapahtuu.

pää ja takki ihan tyhjä, koitan vähän nauttia tos takapihal auringosta ja elämästä ettei ihan epätoivon alhoon vajois.

samunäiti&alex 30 poks jee !
 
  • Tykkää
Reactions: Kata 72
Terveisiä melkein kesälomalta! :) Minulla piti olla eilen tapaaminen opettajan kanssa, joka päättää opintoni tältä osin, mutta se siirtyi perjantaille opettajan sairastumisen vuoksi. Noh, siitä huolimatta lasken olevani jo lähes lomalainen... Ainakin kävin kirjastossa ja hamstrasin itselleni lomalukemista 4 kirjan verran, joista puolet on jo luettu, kun vähän innoistuin lukemaan välillä muutakin kuin opintoihin liityvää.:D

Kyllä aina välillä tuntuu todella isolta. Lähipiiri tosiaan jo kommentoi, että vauva on valtavasti kasvanut ja tottahan se on. Huomaan väljänä ostetusta kevättakistakin sen, että kohtapuoleen pitää hankkia isompi, jos kelit jatkuvat koleana. Katsoin kamerassa olevaa kuvaa minusta rv 23+1. Sen perään otimme pari kuvaa rv 30+1 sunnuntaina ja ero oli huomattava. Minäkin kyllä huomaan sen, ettei osaa vielä ihan täysin arvioida etäisyyksiä ja välillä massu osuu johonkin kevyesti. Kömpelöksi en ole vielä itseäni tuntenut, mutta osaan ottaa nyt rauhallisemmin enkä kulje enää yhtä vauhdilla silloinkaan kun liitoskivut sen sallivat.

50cm vaatteita en ole ostanut yhtään tässä vaiheessa, joten jos vaaveli syntyy alle 50cm, niin sitten pitää lähettää mies ostoksille täydentämään äitiyspakkauksen vaatevalikoimaa. Olen ostanut 2 asua, jotka ovat kokoa 56cm, muuten olen luottanut äitiyspakkaukseen. Olen ostoksissani keskittynyt kokoon 62cm, kun lähipiiri niin neuvoi. Ehkä hankin vielä muutaman koon 56 asun, mutta olen ymmärtänyt, että vauvat kasvavat niin hurjaa tahtia alussa, ettei 50-jotakin asuja kannata montaa olla. Olen jo ostanut vauvalle kotiintulobodyn, joka on kokoa 56cm, mutta otan mukaan pienempääkin vaatetusta, ihan varmuuden varalta.:)
Minä olin syntyessäni 44cm, mieheni 53cm, joten kiintoisaa nähdä, että kumpaan vauvamme tulee. Minä synnyin 2 viikkoa etuajassa, mieheni viikon.

Varasin tänään ajan tutustumiskäynnille synnärille. :) Olen innoissani sinne menossa sitten heinäkuun puolivälissä ja koska mies on sopivasti silloin lomalla, hänkin tulee mukaan. Mies kyllä sanoi tulevansa mukaan, oli aika ja päivä mikä tahansa. Saas nähdä, että millainen vilinä synnärillä on silloin ja mitä kaikkea meille kerrotaan ja esitellään. Aikaa varatessa tuli samalla sellainen olo, että huh, kohtahan alkaa olla käsillä ne viikot, kun synnärille soitellaan jo synnyttämisestä! Iskikin pieni paniikki kaikista tekemättömistä jutuista ja hankittavista asioista. Onneksi se meni ohi, kun muistelin lauantaita, jolloin juttelin toisen odottajan kanssa, jolla on asiat yhtä lailla vaiheessa, mutta LA juhannuksena. Jos siellä ei panikoida, niin ei pitäisi minunkaan.

Luckygirl & Vintiö 30+3
 
Viimeksi muokattu:
tii jos kivut on ylävatsassa, niin voisko se liittyä närästykseen tai painaisko lapsi sun vatsalaukkua? Vai tuntuuko ne liittyvän kohtuun?

Aika moni tuntuu nyt kipuilevan eri tavoin. Mulla on alkanut liitoskivut. Tuntuu välillä kuin joku yrittäisi posauttaa mun alapäätäni säpäleiksi :D

Vaatteista Mä ajattelin kanssa tyytyä 50senttisissä lähinnä äippäpakkauksen tarjontaan. Enemmän oon hommannut 56 senttisiä. Eiköhän se lapsi aika nopeasti kuro itsensä siihen pituuteen.

Uusiäippä ja vaaveli 29+4 (jee, kohta poksahtaa 30!!!)
 
Heippa!
Pääsiskös tänne vielä mukaan?
Täällä näyttäis olevan keskustelu niin ihanan vilkasta, että ois mukava liittyä joukkoon kirjavaan :) Jatkakaa/ jatketaan samaan malliin, jos minut mukaan huolitte ;)

Esittely itsestä: kolmas lapsi ois siis tulossa, LA 2.8 ja synnärinä KOKS ja ikää 28vee vielä syksyyn asti Niin ja tyttöveikkaus on. Kaksi aiempaakin lasta ovat tyttöjä, joten jatketaan samalla ;) Tytöistä vanhin täyttää elokuussa 5v ja nuorin täytti eilen 2v.

Täällä on tällä viikolla saatu lähete vkolla 37 ultraan, koska täällä maha-asukki möllöttää perätilassa :O Onkos täällä muita, joilla mahassa istuskellaankin?? Ite oon jo kahlannu kaikki mahdolliset sivut läpi, että mitä sitten jos onkin vielä 37 vkolla perätilassa.. sectio vaiko synnytys... Vaikka ehtiihän tuo vielä kääntyä monesti kai..

Mesikämmen: täällä on yks jonka mies on välillä enemmän ja välillä vähemmän reissuhommissa. pari vkoa sitten loppui 10vkon rupeama, jolloin mies oli pois kotoonta ma-pe. tän vkon jälkeen sillä alkaakin kesäloma, mutta elokuun puolessa välissä ois seuraava 10vkon jakso edessä, jolloin mies pois ma-pe kokonaan. elokuussa alkava rupeama toki vähän mietityttää, kun ois kiva, että ehtis tää lapsonen syntyä ennen tuota 10vkon jaksoa, koska sieltä mies ei voi olla pois. Joten olenkin heittänyt suuria toiveita mahan suuntaan, että täällä synnyttäis viimeistään laskettuna päivänä, jotta ehtis mies pitää isyyslomaa, ennen komennusta. Kun sitten pitääpi pärjätä yksin sekä vauvan, että näiden kahden muun lapsen kanssa. :rolleyes: Onko teilläkin reissumies? Meillä on aina mies ollut liikkuvassa työssä ja itse olen ollut vuorotyössä, joten ei olla eletty normaalia 8-16 arkea koskaan. Silloin kun lapsia oli yksi ja molemmat oltiin vuorotöissä, niin lapsi oli vuoropäiväkodissa, tosin mulla vain aamu- ja iltavuoroa. Tokan lapsen syntymän jälkeen olen ollutkin kotona tähän asti, mutta mies vastaavasti tehnyt pidempiä reissuhommia, mutta hyvin ollaan tähän totuttu. :) Tulipas sepostus aiheesta.

50cm vaatteista sen verran, että meil ei taida olla yhtään.. 56 on muutamat, mutta enemmän sitten 60-62 kokosia, koska meillä lapset ollut 55cm pitkiä syntyessään!! Et eipä meillä oo ollu käyttöä pienille vaatteille. Mutta kaikkien vauvathan ei oo tuollaisia pitkiä jo syntyessään, joten 56cm varmaan menee jonkun aikaa :)

Jaahas, nyt lapset huutelee majan rakennuspuuhiin joten palataan asiaan myöhemmin.

mammako ja masutyyppi 31+6
 
Voi ollakkin että lapsi painoi vaikka vatsalaukkua tai muuten oli suolisto vaan ihan rutussa :D Närästykseltä ei tuntunut... säikähdin vaan kun menin googleen ja kirjotin sinne että raskaus ja ylävatsakipu niin heti tuli raskausmyrkytyksestä vaan juttua. Ja että siihen liittyy myös päänsärky, mikä miulla oli eilen koko päivän. Verenpaineet mittasin niin ne oli ihan normaalit. Olinkin nukahtanut uudestaan ja herättyäni ei onneksi ollut tuota kipua enää. :)

Tänään pitää varata aika synnytysvalmennukseen... neuvolatäti sanoi että se voi auttaa synnytyspelkoa kun käy kattomassa siellä sairaalassa ne paikat että mihin oon menossa sitte syksyllä. Luulen kyllä että sen jälkeen tää pelko on vaan pahempi.

Kauhee stressi tulevasta viikonlopusta kun mies on lähdössä pärnuseen... ei olla ikinä oltu niin kauaa erossa :D 5 vuotta tässä yhteiseloa takana. Lähinnä stressaa se, että mitä ite sitte tekis kun ei oikeen oo kavereita kenen kaa olla. Vauvajuttujakaan ei voi kotona laittaa mitenkään kun kaikki on jo valmiina.

Tii ja masukki 31+3
 
Tii: Mulla oli ylävatsa kipua ja se olikin närästystä. Joka sitten jäikin päälle ja vaivaa eniten ilta ja yöaikaan. Ja mahalaukku on selvästi puristuksissa. Soitin siitä neuvolaankin kun alkoi, katsottiin verenpaineet ja pissat sitten.

Mammako: Täällä vauva poikittain mutta onko se sama kun perätila? Menee termit sekaisin. Voisi alkaa kääntymään pikkuhiljaa. Aikamoisia potkuja tulee kylkiin nyt.

Täällä ollaan asuntoautoreissussa ja hyvin on mennyt. Yllättävän hyvin olen jaksanut ulkoillakin rauhaisasti ja masu ei ole niin iso kun ennakkoon ajattelin että voisi tällä reissulla olla. Ja nyt onkin sitten kesä ja mammaloma alkanut, jee!!

Penni ja pikkunen 30+4
 

Yhteistyössä