¤^Elokuun Epelit^¤ <MAALISKUUSSA>

Heippa mammat:wave:

Täällä esitietolomake annettiin jo ekassa neuvolassa ja se piti palauttaa np-ultras äitipolille. Monta eri käytäntöä näemmä taas liikenteessä=)

Sektiosta
: Ensimmäinen oli suunniteltu sektio perätilan takia joka kuitenkin muuttui kiireelliseksi edeltävänä iltana kun pikkuinen päätti lopettaa liikkumisen. Viime leikkauksessa huomattiin, että mulla on yksisarvinen kohtu, joka aiheuttaa sen ettei vauvalla ole kauheesti tilaa tehdä kuperkeikkoja. R-ultrassa sano kätilö et on todella epätodennäköistä, että vauva enää kääntyisi kun nyt jo oli perätilassa. Joten erittäin todennäköisesti sektio tulossa ja toivottavasti nyt sitten suunniteltu. Mulla edellisestä sektiosta ehti kulua vaan 15 viikkoa kun tulin raskaaksi, joten vähän jännittää miten haava kestää. Lääkärit kyllä ovat sitä mieltä olleet, että hyvin kestää:)

Sulo-Sylvia:
Mulla itsellä oli takaisinvirtausta, joka aiheutti sen, että mun toinen munuainen toimii 30% ja toinen 70%. Tämä huomattiin vasta kun oli 5-v. Mulla oli pienenä paljon virtsatietulehduksia ja mulla istutettiin virtsatiet uudelleen. Nykyään tämä hoidettaisiin lääkityksellä ja jos se ei auta niin leikkaus. Seurantaa mulla oli aluks kaks kertaa vuodes, 10-vuodesta eteenpäin kerran vuodes ja 18-vuotiaas eteenpäin kerran kahes vuode. Kaikki on menny hienosti ja hyvin tässä on polskittu eteenpäin:)

Surusilmät:Pyydä ihmeessä aika nlääkärille..itsellä kipuilu johti viime raskaudessa kuuden viikon sairaalalepoon. Toivotaan, ettei olis sulla vaikuttanu nuo mitenkään ja olisi vaan normaalia raskauteen kuuluvaa kasvukipuilua!Ja jos työ aiheuttaa kivut ni ei muuta kun s-lomaa..parempi olla ylivarovainen kuin katua!

ON: Eilen varasin ajan 4d:hen 25+4 viikoilla..jospa sitten sais sen sukupuolenkin tietoon ni vois alkaa ostoksia pikkuhiljaa tekemään. Suurimmat onneks löytyykin. Täällä liikkeet voimistuu vaan entisestään ja äsken neuvolassa käydessä oli toisella niin kova meno, ettei meinattu ääniäkään kuulla kun potkua tuli toisen perään:)

Aurinkoista tiistain jatkoa toivotteleva Annubella ja vikkelä Onni-Ilona 21+4
 
Viimeksi muokattu:
Anskü
No onneksi en siis ole kipujeni kanssa yksin.. Täällä myös iskias on vaivannut jonkin verran koko raskauden ajan.
Eilen oli siis rakenneultra ja siellä saatiin varmistus että kaikki oli kunnossa.. Lauantaina se lääkäri ei alkanut ultraamaan sen tarkemmin, kun tiesi että minulla on rakenneultra noin pian.
Oli se vaan ihanaa katella ku toinen köllötteli siellä ja söi sormiaan. Jotain aika uskomatonta. :heart: Minun poikaunet ja tyttöolot ei varmistunut täysin, koska pikkuinen piteli jalkoväliään minun napani kohdalla alku-ultrauksen ajan ja sitten kun kääntyi niin ei kuitenkaan levitellyt jalkojaan sen suuremmin. Mutta pieni lupaus tytöstä tuli kuitenkin. Tai sanoi moneen otteeseen ettei ollut poikaan viittaavaa. Ihanaa, jos meille tulee rinsessa :heart:
Mittojen mukaan pikkuinen oli vähän viikkoihin nähden isompi, mutta niin vähän ettei la kuitenkaan muutu.

anskü ja pikkuinen 20+6
 
Moikka! :)

Täällä onkin tullut paljon hyviä kuulumisia rakenneultrista, onnittelut kaikille siellä olleille! :heart:

Oltiin pitkä viikonloppu reissussa kotikaupungissa, kotiuduttiin eilen yöllä vasta. Oli mukavaa, kävin vähän äitin kanssa shoppailemassa itelleni äitiysvaatteita ja kyläiltiin jne :) Olin kyllä koko ajan tosi väsynyt niin se vähän harmitti. Varmaankaan Hb ei oo rautakuurista huolimatta noussut tarpeeks tai sit pikkunen kasvaa niin kovasti että vie kaikki mehut multa :D

Kivuista, mulla on koko eilisen päivän ja tänäänki jomotellut mahaa, tuntuu ihan lihaskivuilta vaikka mitään lihaskuntoa en oo viikonlopun aikana tehnyt. Epäilen, että on kasvukipuja mutta jos ei vielä huomiseen mennessä oo mennyt ohi niin aattelin kyllä käydä päivystyksessä.

Esitietolomakkeesta, mulle ei oo semmoista annettu eli täällä taitaa olla käytäntönä täyttää se vasta myöhemmin. Hätäkastenimiä siis ei olla mietitty eikä huvita miettiäkään jotenkin...

Meillä todennäköisesti on kesäkuussa muutto edessä 370km päähän takaisin kotikaupunkiin, joten hiukan stressiä pukkaa kun pitäis asunto hommata ja mietityttää kouluasiat kun pitäis saada siirto että vois sitte jatkaa siellä samoja opintoja kun palaan vauvalomalta takas. Ei auta muutakuin ottaa asioista selvää ja hoitaa ne pois alta, onneks toki ollaan aloitettukin. :) Nyt tuntuu miehellä ja mulla molemmilla vaan olevan tosi vähän energiaa että välillä tuntuu ihan epätoivoiselta miten ehditään hoitaa kaikki jutut. Viikonloppuna varmistuu miehen työasiat melko varmasti :)

Tuntuuko muistakin siltä, että aika menee liian nopeasti? :D Mulla on tällä hetkellä ainaki semmonen fiilis, varmasti kesällä on sitte eri ääni kellossa mutta nyt tuntuu, että aika vaan lipsuu läpi sormien :D

Minea ja maha-asukki 21+2
 
Moi,

Omaa napaa: Täällä vihdoin koitti odotettu rakenneultra (jota vähän jännitin etukäteen). Kaikki oli kuitenkin oikein hyvin! Pikkuisella painoa 350g ja vastasi viikkoja. Kun täällä monelle on poika tulossa, niin vastapainoksi meille tyttölupaus!! Siellä tyttö heilutteli käsiä ja potkasi ultrausanturia kunnolla muutaman kerran. Siinä isikin taas liikuttui kun näki pikkuisensa.

Ai niin, ja edessä alhaalla ollut istukka oli raskauden edetessä noussut ylemmäs ja nyt sijainti oli "nornaali".

Penni ja pikkunen 20+3
 
poks sunnuntaina rv 18:heart:

Täällä ei tuota hätäkastenimeä ole pyydetty kuin lastenteho-osastolla. Eli vain yhdeltä meijän lapsista on pyydetty se kohta täyttämään. Nyt ei ainakaan ole moista tullut vielä eteen. Mutta saattavathan nuo sitä kysellä vielä.

Ystävän 3 pv.n ikäistä vauvaa kävin juuri muutama tunti sitten katsomassa:heart: Ja olihan tuo suloinen tapaus. Tuli niin malttamton olo ja kun vielä muisti sen kaiken tunteen ja kaikki. Ystäväni synnytys oli kyllä rankka. En taida sitä kokonaisuudessa edes täällä kertoa. Mutta nyt on onneksi vauvalla kaikki hyvin ja äitikin toipui kovaa vauhtia. Miten sieltä mahasta tuleekin sitten niin valmis ja ihan omalta tuntuva vauva?! Se on vain aina niin yhtä ihmeellinen asia.

Mutta näin nopeasti täällä käytynä.

petite & pieni 18+2
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
pikaisesti kirjoittelen...

terveisiä taysista..oltiin siellä nuorimman kanssa 6h nesteytyksessä kun neidillä on niin rajuna tuo mahatauti jota epäillään että se olisi joko rota tai noroa...
oli siinä ja siinä että päästiin kotio paranteleen muta onnesta viimeisillä tunneilla neidillä alkoi nesteet pysyyn sisällä...
saas nähä miten itelle käy,jotenkin sitä pelkää nyt kun on raskaana enemmän....
 
Annukka, en osaa sanoa onko kyseessä vesimunuainen... hoitaja puhelimessa sanoi "some fluid in right kidney". Sillä tiedolla mennään tässä vaiheessa. Seuraava ultra on vasta raskausviikoilla 32-34, joten ei mitään hirveän tiheää seurantaa. Toivon, että se tarkoittaa, ettei kyse ole kovin vakavasta asiasta.
Annubella, kiitos kun kerroit omasta kokemuksestasi. Huojentavaa tietää, että jos vauvalla noita pissa-ongelmia tulee niin todennäköisesti niiden kanssa ihan hyvin selvitään.

minea, voimia stressaavaan tilanteeseen. Toivottavasti löydätte ihanan asunnon, jos muutto tulee eteen.

kesämasu, kylläpä on raju tauti teillä! Toivottavasti tyttäresi paranee pian ja te muut vältytte taudilta. Etenkin sinä!

Onnea penni ja ansku hyvistä ultrakuulumisista.

Sulo-Sylvia 21+2
 
Kesämasu-12 Sulla varmaan jo sairaalassa kerrottiin, mutta käytä nyt itse erittäin usein käsidesiä ja pese usein kädet! Mulla oli juniorin kanssa sama tilanne, viikkoja 27 ja kotona ja töissä jylläsi noro. Toki sitten mies ja esikoinen sen saivat ja molemmat sairaalaan joutuivat. Mulle painotettiin kokoajan, että koita suojata itsesi (vaikka sille ei nyt mitään voi jos sen saa), koska synnytys hyvinkin todennäköisesti saattaa käynnistyä jos minä sen saisin. Toivottavasti pysytte muut terveenä ja muksukin paranee pian :)
 
Viimeksi muokattu:
iltaa.
tääl pk-seudulla ei kysellä nimiä etukäteen mut ainakin päijät-hämeessä kysyttiin mun syntymän aikoihin.synnytystapa arvioon en oo myöskää joutunu esikoisen aikaan. sektioon joudun jos istukka ei nouse ja se pelottaa syystä että pelkään ettei sitten käynnisty normaalisti maidon tuotanto ym. toipumiseen liittyvät seikat.
pitää hankkia vaunuihin sisaristuin esikoiselle, mitenhän sellanen kiinnitetään ja onko minkä ikäisille tarkotettu.emmaljungat meillä on ja poika 2,5 kun vauva tulee. ja paljonhan maksaa.
miten teillä on arki sujunu ja voimat riittäny teillä joilla on useempi lapsi silloin kun edellinen oli vauva? jotain käytännön vinkkejä vois hyvä olla saada kun on vaan nyt yhtä hoidellu.

celia ja vauva 21+1
 
tulipahan mieleen tosta celian kommentista, on paljon mieltä painannu tämä en oo vaan osannu täältä kysellä.. että miten esikoinen on suhtautunu toiseen lapseen? meidän poika on niin mammanpoikaa ja aika ujo/raukka, on tosi itsekäs monissa leikkimis tilanteissa mitä tulee siskon lasten kaa monta kertaa per viikko ku naapureissa asutaan.. toki tiedän että kun on tosiaan se ainokainen niin ei oo tarttenu kenenkää kaa jakaa mitään! mutta nyt huolettaa että mitenhän suhtautuu tähän vauvaan. ku on välillä aggressiivinen, ei siis jatkuvaa käytöstä mutta muakin tukistaa/lyö/heittelee leluilla ja ei ymmärrä sanaa viellä -> yleensä tän johdosta joutuu sänkyyn miettimään tekosia kun jäähypenkilläkään vielä oikeen peppu pysy. eli nämä sepustukset siksi että mietin kuinka sitten tulee kuopusta kohden käyttäytymään, hirveitä kauhuskenaarioita jo mielessä ! että jos jollakin esikko ollut jo vähän villimpi käytöksinen ja osoittanu reilusti uhmaa kotona niin miten sitten suhtauduttu uuteen vauvaan?

olipas sekavaa tekstiä, anteeksi! varmaan johtuu väsymyksestä, pakko varmaan skipata c.s.i miami ja lähteä nukkumaan! kivoja ultrakuulumisia ihmisillä ollut :)
 
heippa kaikki! :wave:

on ollu tässä pieni tauko, kun esikoinen on kipeenä, eikä oo ehtiny käydä kirjottelemassa. säälittää ihan hirveesti ku pienellä on ihan kamala flunssa :( onneks ei kuumetta ollu ku viime viikon torstaina, mutta sitten eilen ja toissa päivänä oksensi limaa.. hyvähän se on että ulos tulee, mutta mä oon ollu ihan paniikissa, kun se limaoksennus on niin sitkeetä tavaraa, että välillä kuulostanu siltä ku pieni tukehtuis eikä saa happea :ashamed: mä oon täällä huolesta soikeena hyppiny seinille! huoh. :snotty: lääkäri pelotteli et tää tauti saattaa kestää kuukaudenki! nyt on ollu viikon verran, ja toivon ettei kestäis lähellekään sitä kuukautta. ei mun mielenterveys kestä. : / mä en saa yölläkään nukuttua, ku pelkään että se tukehtuu sinne pinnäsänkyynsä :( kyllä tossa on jokuseen otteeseen käyny mielessä, että voi herran jumala, ku kohta niitä on kaks, jotka sitten "hyvällä säkällä" on tämmösessä taudissa yhtä aikaa. voi apua! :'(

tänne ei oikein kummia.. liikkeitä tuntuu joka päivä, ja supistelee myös päivittäin. Huomenna on se Ultra! ja mua jännittää ihan hirveesti :D

luckygirl mulle ei viime raskaudessa edes tehty mitään painoarvioo eikä synnytystapa arvioo.. katottiin vaan että miten päin vauva on, ja mikä tilanne kohdunsuulla, ja siinä se :O synnärillä kyllä kätilö ihmetteli, ku kyseli mitä on painoarvioks sanottu, ja vastasin ettei oo tehty/kerrottu semmosta. se sit just ennen synnytystä käsikopelolla arvioi että 3.6kg, ja tyttö oli 3.56 :D

jenny90llä ihana masukuva! :)

eipä tässä sitten taas muuta :) tulin vaan nopsasti päivittämään kuulumisia :)

Emilien ja pikkunen 20+6 :heart: (päivä vaihtu juur jokunen hetki sitten :D)
 
uusiakin tullut, tervetuloa! :)

Ihania ultrakuulumisia taas, onnea kovasti!

kesämasu ompa raju tauti! Toivottavasti pieni paranee nyt nopeasti. Ja toivottavasti sinä pysyt terveenä.

jaksamisia myös Emilienin pikkuiselle, tosi inhottavia noi lapsen taudit. :hug:

Olipas sopivasti tullu juttua kaikenlaisista kivuista. Mulla oli eilen muutaman tunnin aikana sellasta menkkakivun tapaista jomotusta tuolla alamahalla, ja toissailtana tuntu inhottavaa särkyä kohdunsuulla ehkä tunnin ajan. Kivut ei siis ole olleet mitenkään hrveän kovia, mutta kyllä ne silti säikäyttää. Jos tänään tulee jotain kipuja niin sitten lähden johonkin näyttäytymään.

Mä ostin ihan hirveen ison kasan pojalle vaatteita! :) Muutama aika epäkäytännöllinenkin vaate tuli ostettua, mutta enimmäkseen kuitenkin ihan bodyja, puolipotkareita yms.. Mä niin rakastan vauvajuttujen shoppailua! ;)

Nepo ja Pirpana 21+5
 
Jennyllä ihana masukuva! :)

Sulo-Sylvia kiitos tsempistä, kylläpä tästä muutostakin selvitään, loppujen lopuksi ei ole niin iso asia kun mitä päässään kuvittelee. :D Ja eipähän itse tarvi ruveta laatikoita raahailemaan ;)

Kivuista vielä, itsellä oli tosiaan kaks päivää jatkuva jomotus, nyt tuntuis että on helpottanut. Kai nuo nyt on niitä liitoskipuja tms, ja tajusin että näinä päivinä normaalitilanteessa mulla alkais menkatki. Mut niinkuin Nepo sanoi, kyllä ne kivut säikäyttää ja mä ainakin oon miettinyt kaikenlaista jo että mitä jos... Eilinen balettitunti tuntui kyllä helpottavan kipuja ainakin hetkellisesti, tunnin jälkeen oli kyllä taas kipeä. Te jotka harrastatte liikuntaa, ootteko pystyneet hyvin vielä liikkumaan?
Musta tuntuu että saa kyllä ottaa paljon iisimmin, mutta ei oo ihan helppoa tietää niitä omia rajoja kun meinaa aina vahingossa rääkätä itseään ehkä turhankin paljon. :D Hypyt ja taivutukset on saanu suosiolla jättää balettitunnilla pois. Mutta jos tuntuu hyvältä eikä satu, niin eikös niissä puitteissa oo ihan hyvä liikkua? Kai ne rajat tuntee kun ne tulee vastaan :D

Kesämasu, toivottavasti tyttäresi paranee pian ja sinä et saa tartuntaa! Muista tosiaan hyvä käsihygienia :) Ja toivotaan myös että muu perhe pysyy terveenä.

Onko muilla masut kasvaneet paljon? Itellä kyllä omasta mielestä on, mutta mun äiti sanoi että ei musta edes huomaa niin kauheesti, varsinkaan kun on takki päällä. Ja tunika malliset äitiysvaatteetkin peittää kumpua vähän. :)

Ei auta, nyt pitää lähteä suihkun kautta koululle tekemään esseetä ehkä maailman ärsyttävimmästä aiheesta (jota en ehkä vaan tajua mun tämänhetkisellä aivokapasiteetilla). :D Aurinkoista päivää kaikille mammoille!

Minea ja poika 21+3
 
mahakivuista mulla on ollut vähän erityyppisiä tuntemuksia. Muutaman kerran sellasta et syömisen jälkeen tuntunut suloistossa että maha on sekaisin ja siksi jyllää. Sitten pari kertaa lenkillä on vähän tuntunut alavatsassa, mutta ajattelin että olen vaan liikkunut liikaa. Nyt pari kertaa vihlaissut nivusissa mm. viime yönä heräsin muutamaks sekunniksi siihen että nivusiin sattui. En kyllä ole ottanut noita mitenkään vakavasti kun niitä oli jo ennen ultraa ja ei siellä ultrassa ollut sitten mitään niin kai ne on ihan normaaleja. Tietty jos pidemmän aikaa rupeisi johonkin sattumaan niin pitäisi olla lääkäriin yhteydessä.

Synnytyksestä mua pelottaa eniten että jos joutuu hätäsektioon. Se tilanne ois varmaan aika ahdistava kun ei tietäis onko vauvalla kaikki hyvin. Hävettää myöntää mutta myös se hätäsektion mahan poikki menevä arpi ahdistais. Itse leikkausta en osaa pelätä. Kerran oon ollut leikkauksessa pienenä eikä siitä mitään traumoja oo jäänyt. Onko täällä ketään joka ois synnyttänyt ilman epiduraalipuudutusta? mä olen miettinyt että voisin yrittää synnyttää ilman sitä, mutta en kyllä aio sulkea mahdollisuutta puudutuksesta pois kun ei mitään kokemusta asiasta ole. Jotenkin ahdistaa vaan ajatus, että olisin sidottunua sänkyyn koko synnytyksen ajan. Mua myös pelottaa että saisin puudutusta jotenkin liikaa tai että en tunntisi tarvetta ponnistaa samalla tavalla ja sit en osais ponnistaa ja vauvaa jouduttais auttaa pihdeillä tai imukupilla. Siinä hässkässä taas syntyisi varmaan repeämiä helpommin mitä en myöskään haluaisi. olen kyllä kuullut sellasesta laitteesta jolla voi harjoitella ponnistamista ja treenata avautumista ja sellanen ehkä kiinnostais :) Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä vehkeestä? Siitä on puhuttu tuolla synnytys palstalla.

Scarlett ja sissi 20+5
 
mä laitan tähän vielä vinkin kaikille..ostakaa apteekista sellaista kun Floridral jauhetta..siinä on suolat,sokerit ja maitohaoppobakteerit samassa..makuina on vadelma ja banaani ja on tehokkaampaa kuin osmosal...
tayissakin annettiin tätä ja suositeltiin myös kotiin:)

neitikin alkaa oleen jo oma ittensä ja vaatimus taso jo nousee:whistle:
täytyy toivoo ettei itse saa sitä tautia kun se kuulemma voi käynnistää synnytyksen ja sitähän me ei vielä haluta..;)

aurinkoista päivää kaikille!!

kesämasu-12,potilas ja tirppa 22+1:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Kata 72
Heippa kaikki! :)

Ihania ultrakuulumisia jälleen!! Alkaa jo omakin jännittämään kun alle viikko enään rakenneultraan.

Liikunnasta/Liikkumisesta joku kyseli.. mulla ainakin tuo oma harrastus (salibandy) jäi eilen viimeiseen kertaan. Kesken vuoron jouduin lähtemään pois kun niin sattui kun koitti ihan pikkuisen juosta tai kävellä kovempaa. Nyt sitten lenkkeilemään tai jotain muuta niin pysyy mieli virkeenä ;)

Täällä maanantaina käytiin vauvelin sydänääniä kuuntelemassa, edellisenä perjantaina hädissään soitin neuvolaan ja kyselin et pitääkö olla huolissaan kun ei liikkeitä tunnu oikeen vieläkään. No mut onneksi sydänäänet kuului heti niin tuli helpottunut olo. :)

Masun kasvamisesta : täällä on jo ihan kivasti kasvanu, nyt jo kaikki sen huomaa. :)

Mutta eipäs muuta, lähen jatkamaan töitä. Ens kerralla sit enemmän koitan lukea näitä muiden juttuja ja koitan vastailla.
Hauskaa päivää kaikille!

Hemami & Pikkuinen 19+6 :heart:
 
pitää kyl nyt tosta masun kasvamisesta! mulla ekalla kerralla jo näky suht aikasin, istukka sun muut roippeet oli suoraan navan kohilla niin siks alko näkyyn niin nopee.. ja nyt oli muutenki vähän jäänny masua ku tätä toista alko odottelee ja hirveen moni sanoki mulle et toista odotellessa alkaa näkyy nopeammin. että mulla aika iso masuli jo :D pitäiskö ottaa kuvaa? näkyy ihan kunnol jopa sen takin alta. oli kyllä jo viimeks mulla viikon 20tienoilla tosi näkyvä.. ja ekaa odottaessa siis lähtö paino 49kg etten hirveen iso tyttö sillo ollut.. nyt oli joo lähtö paino sellanen 15kg enempi mutta silti! oli ihana toi jennyn masu kuva :)
 
Helpottavaa tavallaan kuulla että muillakin nuita kipuiluja ja supistelua esiintyy. En ole yksin vaivojeni kanssa. Mistä sen sitten tietää mikä nyt on normaalia kasvukipua ja mikä ei? :( Eipä nuo minun säryt onneksi mitään pitkäkestoisia onneksi ole, menevät omalla painollaa kyllä ohitse. Enemmälti kolottelee tuolla vatsan sivustossa ja nivusissa.

Jollakin muulla oli myös Iskiasta, mulla on tällä hetkellä suhteellisen pahana kyseinen vaiva. Pidempään seisominen ja istuminen tuottaa alaselkäsärkyä, joka säteilee nivusiin ja lonkkiin, jopa reisiin välistä. Todella ikävää, mies yrittää epätoivoisesti hieroa. Hieman kyllä auttaa, mutta olisiko jollain kikkoja miten helpottaa tätä ongelmaa?
Vasen jalkakin pettää välistä alta kun niin kipeää tekee.
Hirvittää kun pahenee koko ajan ja raskautta on edessä vielä se 5kk.

Masun kasvamisesta, itsellä näkyy kyllä jo todella muhevasti, mulla on "huonot" geenit tämän massunkasvun kanssa, komiasti on kumpu esillä jo nyt. Vaan ei haittaa, minä yritän nauttia kasvavasti massustani ja heittää pelot harakoille:heart:
 
Scarlett: mä esikoisen synnytyksessä sain epiduraalin ja se oli ihana!!! Vei kivut mutta ei ponnistamisen tarvetta. Itse olin aika väsynyt jo valvomisen ja kipujen takia että se epiduraalin tuoma rentous oli oikein tervetullutta niin pystyin torkkumaan. Toisessa synnytyksessä sain spinaalin ja se taas jätti osittain kivut vatsaan, mutta vei tunnon lantiosta ja ponnistamisen tarpeen. Sitten ponnisteltiin maha polttojen perusteella mutta en tuntenut yhtään kun lihaksia tai sitä että vauva tuli ulos. Onneks jo kerran synnyttäneenä tiesin miten ponnistaa ja poika syntyi 7min:saa, ensikertalaisena olisi saattanut olla hankalaa. Ehdottomasti ottasin epiduraalin uudelleenkin, mutta todennäköisesti en kerkiä sitä saamaan joten toiveissa olisi edes se spinaali, mutta luulen että tämä joudutaan vetämään luomuna.
 
Epiduraalista: Mä sain esikon synnytyksessä ja se vei kaiken kivun pois toisella yrittämällä, kun ensin meni väärään kohtaan. En myöskään tuntenu ponnistuksen tarvetta, mutta osasin sitte kuitenki ponnistaa kattomalla näytöltä millon supistukset tuli ja ponnistusvaihe kesti kuitenkin vaan sen 15 minuuttia. Repeemisestä en tiedä, että tuleeko niitä helpommin kun on epiduraali. Mä sain kolmeen kohtaa tikkejä, mutta jokaiseen kohtaan 1-3, että ei sen enempää:) Epiduraalin haluan tälläki kertaa!
 
Surusilmät mä kävin sellasella fysioterapeutin luennolla, jossa just kerrottiin noista selkävaivoista. Mulla kans ollut tota alaselkä kipua joka on tuntunut häntäluun kohdalla lähinnä. Siellä luennolla sanottiin että toi kipu on iskiaksen tyyppistä kipua joka johtuu lantion nivelten löystymisestä ja lantion laajentumisesta. Siihen kuulemma auttaa tukivyöt lantion seudulle. Itse en ole vielä hankkinut kun en ole kokenut kipuja niin häiritsevinä vielä. Mutta sulla tuntuis olevan jo aika pahoja noi kivut jos jalat meinaa mennä alta.

Sanle ja Jenny kiitos kokemuksien jakamisesta! Muidenkin kokemuksia ois kiva kuulla jos joltain löytyy :)
 
2x epuduraali ei mitään vaikutusta,sitä laitettiin 1½ tunnin välein lisää kun tunsin kivut liiankin hyvin.
1x luomuna kun ei keritty antaa lääkityksiä ja oli sitten julmettoman kipeetä...
2x spinaali aah tuota ihanuutta,se oli mun paras kaveri koko synnytyksen ajan,vaikka veikin jalat alta ;)
 
minäki sain sen epiduraalin ku oltiin poikaa synnyttämässä. kerran se laitettiin ja hyvin vei supistuskivut pois. kyl silti jäi se ponnistuksen tarve. musta ihan ok puudute, en tosin tiedä spinaalista mutta ei kuulemma siinäkään vikaa mitä oon esim siskolta kuullut. aika pitkälti oon samaa kuullut spinaalista ku mitä sanle saneli :) mutta jos en sektioon jouhu tai vaikka kovien ponnistelujen jälkeen joutuisinkin niin anyway, ottaisin varmaan silti sen epiduraalin taas. vaikutti kuitenki musta hyvältä. plus että ilokaasu toimi toivotulla tavalla kans aluks ennen epiä. ponnistus vaihe muuten kesti 10min (aktiivinen sellainen) ja lopuksi silti jouduttiin imukupilla avustamaan. ei tullut repeämiä mutta kätilö/lääkäri joutu siitä oikealta sivusta leikkaamaan hieman "lihaa auki" että poika mahtu. tai tulla muutama hassu tikki siihen sitten. eipä kai mitään sen kummempia kokemuksia.

toivottavasti ketään ei ala pelottamaan enempää kun näitä lukee, itte en oo mikään synnytystarina herkkä ollut ikinä mutta uskon että joitakin saattaa hieman hämmentää. näitäkin niin monenlaisia tarinoita. :)

vielä lopuks niin tosiaan mullakin tollasia "jalat alta" selkäkipuja/liitoskipuja, oli ekanki kanssa ja meidän sen hetkiseltä terveysasemalta (tikkurila) sain tukivyön lainaan fysioterapian osastolta. että kannattaa oman kunnan vastaavasta paikasta kans kysellä näit lainaus mahdollisuuksia, ei tosiaan maksanu mitään ja eipä mene rahaa siihen vyöhön sitten! opettavat siellä paikanpäällä sitten oikeaoppisen käytön. palautin sitten synnytyksen jälkeen sinne sen :)

samuelinäiti ja pien 20+1 <3
 

Yhteistyössä