~**Elokuun mussukat MAALISKUUSSA**~

LCHF on lyhenne vähän hiilareita, high fat. Että voi olla vähän hiilareita mutta proteiinia enemmän. minä olen googlanut ruokareseptejä ja kirjoittanut esim tacopiirakka lchf, ja olen saanut pari reseptejä siitä.

En sano että ne kenellä on ylipainoa pitäis tarkistaa asiaa, enkä halua että ketään ottaa nokkiinsa siitä. Siksi kun jotkut (tuttava piirissä on) voi olla menneisyydestä anorektikkoa tai bulemia, ja on parantunut siitä että heillä on josta jotain vois ottaa jos sairastuu.

en halua olla lankku mutta tähän 1,60 m vartaloon ja selkä sanoo EII jos paino on pitkään lähes 70kg. Haluasi takasin siihen 56kg mitä olin ennen esikoista.

En tiedä miksi ei sais syödä rautaa ennenkuin on pääsy siitä rv 16 yli mutta niin mun neuvolalääkäri sanoi että pitää odottaa seuraavaan neuvolaan ja siellä tarkastaa Hb, jos on menny alaspäin niin pitää alkaa syömään. Minäkin syön raskausvitamiinejä mutta siinä on niin vähän rautaa että ei ole haittaa vauvalle.

minä ja kolme
rv 16+6
 
Bump78 Meillä kans tyttö 2v2kk ihan fiiliksissä! :) Puhellaan yhessä vauvalle ja käskee äitin laulaa ja jutella pikkuveljelle.. On siis ilmeisesti poika tulossa.. ;D Haluaa paijata ja kutittaa sitä.. :heart: Toivottavasti sama meininki jatkuu sitte ku beibi on oikeesti maailmassa.. :D
 
Kiitos uudesta pinosta! Nimellä ei ole todellakaan minkään sortin merkitystä mulle. :)

Ruokavalio, terveelliset elämäntavat ja liikkuminen on mulle niin tärkeitä asioita, ettei raskaus muuta niitä mitenkään. Tietysti joutuu laskemaan kaloreita jos hurjasti liikkuu, ettei ihan älyttömästi jää miinukselle. Mutta kun perusasiat on kunnossa, saa herkutellakin hyvällä omalla tunnolla :)

Viime raskaudessa tein sen virheen, että vähensin liikuntaa ja huijasin itseäni noiden syömisten suhteen ("Mähän söin vaan pari palaa suklaata..") ja sitä kilomäärää ei huvita toista kertaa saada taakakseen, vaikka se helposti ja pysyvästi lähtikin. Suosittelen muitakin kuuntelemaan sitä omaa kehoa! Jos syö terveellisesti ja monipuolisesti sekä pitää kiinni säännöllisestä syömisestä ei niitä mielihaluja, mässäämistä ja iltasyöpöttelyä tule harrastettua. Noi em. on mulla henkilökohtaisesti ollut aina tosi vaikeita, mutta nyt kun orjallisesti syön jotain pientäkin monta kertaa päivässä niin iltaisin ei edes tee mieli jääkaapille.

Mulla kroppa kyllä kertoo mitä tarvitsee, välillä tekee enemmän mieli kuituja, välillä enemmän proteiinia tai rasvoja ja silloin se keho niitä saa. Sielu voi kaivata niitä karkkeja tms. joskus, mutta eihän se keho itsessään niitä mihinkään tarvitse :D Tulipa tästä kauhea romaani taas, mutta toi syöminen on sellainen asia mistä tykkään puhua, lukea ja mikä on mulle tärkeä. Ihmiset on tietysti erilaisia, mutta itse voin tosi huonosti jos ruokavalion peruspiirteet ei ole kunnossa. Tän hetken suurin ruokarakkaus on rahka + kuningatarpiltti, mutta toi on kyllä sellainen ikisuosikki :)

Vatsa kasvaa aika hurjaa tahtia, erottuu jo selvästi mutta on vielä ihanan pieni ja poissa tieltä. Kesää ja valasoloa odotellessa :D Pahoinvointi on helpottanut hurjasti ja väsymyskin vähän rautatablettien ansiosta. Ehkä tästä selvitään hengissä, vaikka oon välillä muuta epäillyt :) Juokseminenkin sujuu, ja liikunta antaa lisää virtaa.

Kristiina ja vauva 15+6
 
Voi että kun tää aika juoksee...joskus sillon pari viikkoa sitten kyselin muiden painonnoususta (kun omaani oli kritisoitu) ja sainkin paljon vastauksia, kiitos kaikille! Unohdin vain itse vielä vastata... :) eli siis kun kyseltiin omaa painoani, niin normaalipainoinen olen siis. Aika paljon lihasmassaa kyllä löytyy, että paino on aina ollut hiukan korkeampi kuin mitä voisi päältä päin "luulla". nyt tosin on varmaan ne lihasmassat kuihtuneet hyvä vauhtia, olen nimittäin ollut sen verran huonovointinen, että liikunta ei ole maistunut.

Ruokavaliosta on ollut puhetta. Itse aikoinaan karppasin, mutta sain siitä vatsani kaameaan kuntoon, jouduin paksusuolentähystykseen ym. mukaviin tutkimuksiin, ja kun lääkäri sai selville ruokavalioni, totesi että kaikille se ei sovi, voi sotkea ruuansulatuksen pitkäksi aikaa. Jätin sitten karppauksen siihen, ja olen palannut ns. perusterveelliseen ruokavalioon. Täällä Espanjassa on se kiva puoli, että torilla myydään ihania tuoreita hedelmiä ja kasviksia halvalla, makeita mansikoitakin jo löytyy - niillä olen pitänyt hyvin makeannälän kurissa :). Sitäpaitsi raskaaksi tulosta saakka en ole pystynyt syömään karkkia, siitä tulee paha olo, ja sama tapahtuu suklaan kanssa. (hyvänmakuista) Valmisruokaa ei kaupoissa juuri myydä, joten meillä kokataan miehen kanssa vuoropäivin sellasta tavallista esp. kotiruokaa, niin ei tule sitten onneksi kauheasti tankattua lisä-aineitakaan tai piilosuoloja. ainut mistä haluaisin todella eroon on leivän mussutus, se kun tuntuu olevan ainoa nopea apu oksetukseen... :(

Mistä pääsenkin valittamaan aasinsiltaa pitkin, että kyllä alkaa tympästä tää paha olo :( . Edelleen saa oksennella, ja paha olo on jatkuvaa ja ympärivuorokautista. Sain lääkkeet, joilla tilanne on parempaan päin, mutta jos unohtaa vaikka aamutabletin, niin kyllä on ilta sitten sinetöity öklötykseen. Oma äitini totesi juuri, että hänellä kesti pahoinvointi viikolle 18 saakka. Toivon, että siellä sitten viimeistään loppus mullakin! :) Välillä on vaikeaa iloita raskaudesta, kun koko aika on vaan kurja olo... olen siis ollut tässä olossa joulukuusta saakka, ja alkaa olla kyllä kuppi täynnä... Mutta koitan muistaa että pahoinvointi on tosi pieni huoli, kun muuten raskaus on sujunut ongelmitta.

Sokerirasituskoe ihmetyttää, en taida sellaiseen täällä joutua/päästä, vaikka suomalaisittain iän puolesta kutsu varmaankin tulisi. Verikokeet ja pissanäytteet on kaikki ollu kunnossa, joten kai sitten vain luotan lekuriini... nyt kun vaan malttas oottaa taas seuraavaa ultraa, jossa saattaa selvitä, tuleeko tyttö vai poika :heart: mulla on vahva tyttöolo...saas nähdä pitääkö paikkansa.
 
ainiin, pakko kyllä lisätä täydellistesti offtopicin puolelle menevä huomautus - kun valitin pahaa oloani. Mun seinänaapuri (sellanen about 30v perheenisä) on oksennellut kroonisesti siitä lähtien kuin muistan, ainakin 2 vuotta, joka päivä. Se tuli taas vessaan rajusti oksentamaan juuri nyt (meille kuuluu vähän liiankin hyvin) ja heti sain muistutuksen siitä, ettei toi mun raskaupahoinvointi kyllä ole mitään tuohon verrattuna... pitäs olla valittamatta liikaa omista pikkumurheista. En tiedä mikä sillä naapurilla on, mutta pahaa tekee kuunnella kun toisella on noin paha olo (lähes) päivittäin..
 
Heipä hei kaikille. Täällä ilmoittautuu yks laiskiainen uudeksi ryhmään. Olen seurannu teitä jo alusta saakka lähes päivittäin mutta kova työ jo lukemisessa ja laiskuus vallalla niin ei ole tullu ite mitään kirjotettua... :ashamed:
Olen siis 33v. "tyttönen" Vantaalta, ja kolmatta odotellaan, eräpäivä olis 17.8 Synnäri KOS
Kovasti tuntuu ihan uudelta kaikki kun viime odotuksesta ja synnytyksestä jo kulunut 12v. hui..!

Piti vastata sulle bump78, kun kyselit siitä veren hyytymistekijästä, en tiedä onko sama mutta mulla on sairaus nimeltään idiopaattinen trombosytopenia joka siis meinaa sitä että verestä puuttuu verihiutaleita, mulla oma elimistö niitä jostain syystä tuhoaa. Ei vaikuta mun arki elämään, ainakaan nyt kun arvot on yli 50, kuulemma jos menee alle niin joudutaan miettimään kortisoni lääkitystä. Ainoastaan rajoittaa särkylääkkeiden käyttöä, ainoastaan parasetamol käy. Ja seuranta verikokeessa käyn noin kerran vuodessa.
Ja epiduraalin saantiin kuulemma saattaa vaikuttaa, en tiedä miksi tai millon, ensimmäisessä synnytyksessä itse sain epiduraalin kun pyysin.
Jos puhutaan samasta aiheesta niin kysele jos jotain kysymystä on, koitan vastailla oman kokemuksen mukaan..
Koitan olla aktiivisempi täällä, nyt väsymys painaa pakko pötkähtää soffalle.

Jaksamista kaikille kanssasisarille, kohta on KEVÄT!!!

Kiuru ja Mauno 16+0
 
Viimeksi muokattu:
Tinja86 kurja lekurikäynti sulla tosiaan! Mä oon kyllä ymmärtänyt että ei siitä ultrasta oo mitään haittaa. Soittele ihmeessä äippäpolille jos tuntuu epävarmalta, varmasti tarkistavat ultralla. Mä oon kuullu, lukenu yms kaikenmaailman odotus ja synnytys tarinoita monia vuosia, ja oon ite tosi herkästi kääntymässä neuvolaan,äippäpolille yms jos mitään "outoja" vaan tulee vastaan, niin verenvuotoja, ylimäärästä kutinaa yms.. Ei oo kauaakaan kun luin sellasesta odotuksesta, missä runsasta verenvuotoa ei oltu otettu tarpeeksi vakavasti, syynä vedetön raskaus..

uusille tervetuloa! :flower:

Omaan napaan no juuri kun pääsin sanomasta, että ite kärsin vaan lievästi vatsataudista, no maanantai-tiistai aamuyönä sitten pääsin minäkin pönttöä halaamaan hirveillä vatsakrampeilla.. Sitä sitten kestikin monen monta tuntia, ja kuumekkin pukkas päälle. Oksentelu kun loppu, niin kuume jatku, eikä mitään meinannu saada suuhunsa laitettua et ois hieman sokereita saanu nostatettua. Aivan hirveä päänsärky, ja kuumeilu jatku viime yönkin vielä.. Tänään taas vihdoin parempi olo, ja masuasukkikin pari kuperkeikkaa tehnyt päivän mittaan, joten siellä vissiin kaikki kunnossa silti..

Miikulainen, Tirppa 9,5kk ja Tirlittantoukka rv 17+1 :heart:
 
Huomenta!

Koetan selvitä ihan kamalan painajaisen aiheuttamasta tilasta.... Että oli aidon tuntuista ja vasta miehen kello katkaisi ja uni jäi kohtaan jossa levittelin käsiä äidilleni vatsa pystyssä ja totesin, että mun on pakko jättää mies, ei tästä muuten mitään tule....

Sisarusten suhtautumisesta:
Porukan vanhin ottaa asian silleen, "ok, taas lisää sisaruksia"-asenteella, vähän evvk ja kuitenkin kyselee mitä massuun kuuluu, miltä tuntuu ja miettii kuinka isolta näytän.
Seuraava, siirtyy yläasteelle, on välillä lähes innoissaam, esim. ultrakuvat haluaa nähdä usein ja tulisi ultraankin mukaan mieluusti ja haluaa hiplata pieniä vaippoja ja vaatteita jne. Sitten taas evvk... ota tosta sitten selvää...
Oma esikko, tokalla, on aivan innoissaan!!! Neiti meinas revetä liitoksistaan, kun kuuli, että massussa on vauva. Halii massua ja mua, haluaa silitellä, olla lähellä ja säteilee suorastaan, kun puhuu vauvasta! Kysyy harvase hetki mitä massuun kuuluu...
Kuopus, 3,5v. huutelee navan kautta, että "täällä on sun isoveli".... Mutisee, että "Äitillä on iso massu, vauvaa pitää varoa..." Makoili illalla mun vieressä ja nauroi, että mun massu on tiellä :D Pisti tuossa yhtenä päivänä pään massulle ja kysyi milloin vauva potkaisee häntä :D Hullu tapaus ;)

Mä tosiaan näin niin kamalaa painajaista, että ihme kun säny on ehjä, poikaa ei ole mukiloitu ja mä olen suht järjissäni. Hetki vielä unta niin olisin varmaan ulvonut ihan täysillä :( Siihen liittyi odottaminen, petetyt lupaukset, pilatut odotukset ja viina.... hyvä yhdistelmä... ja mies kun ei käytä alkoholia sen enempiä oikeasti. En tiedä mistä tuokin taas tuli, mutta illalla olin todella huonolla mielellä ja meninkin petiin aikaisemmin, kun itketti vaan...

Tänään tulis sitten kaveri lasten ja koiran kanssa. Lupasin laittaa uunilohta ruoaksi. NAM! Tekee itsellä sitä todellakin mieli :D

-Miuski & "Ötökkä" 15+6
 
Heippa kaikille tasapuolisesti :heart:

Tervetuloa Kiuru mukaan joukkoon :flower:

Niin ja onnea vielä hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille...nyt taitaakin jo olla kaikilla ohi Nt ultra ja eikös tässä ihan just pyörähdä käyntiin tuo viikkojen 20 ultrat =)

Mulla on ultra vasta 28.3. ja tuntuu että siihen on vielä ikuisuus...haluais jo niiiiin kovin tietää että vauvalla kaikki hyvin ja sukupuolen kertomista odotetaan miehen kanssa jo innolla :) Sen jälkeen pääsee sitten todenteolla toteuttamaan hankinnat kaikki mitä vielä tarvii :)

Sisarusten suhtautumisesta meillä tuo teini-ikäinen poika odottaa pikku siskoa tai veljeä kaikista innokkaimmin. Ala-asteella oleva keskimmäinen poitsu on meinigillä: no jaa...tulkoon sit jos on tullakseen ja toi neiti 2v ei vielä oikein käsitä et mitä on tapahtumassa...vaik ollaan sille miehen kans kerrottu et äitillä on vauva mahassa ni jotenkin nään neidin ilmeestä et mitähän toikin nyt sit tarkotti :confused: ...mutta ehkä likallekkin kaikki on sit konkreettisempaa kun vauva syntyy.

Soulmama, mä joudun kans viikolla 26 sinne sokerirasitustestiin...en oo ikinä ollu joten mikä se on ja mitä se pitää sisällään??? oon kuullu vaan jotain juttuja et se on aika raskas kun ei saa moneen tuntiin syödä eikä juoda ja pitikös sinne mennäkkin tavallaan tyhjällä vatsalla vai miten??? ...kamalaa siis :eek: jo kauhulla ajattelen kun mulla on ihan raskauden alusta asti ollu niin et tunnin välein on jotain vatsaan laitettava muuten tulee huono olo ja alkaa huimaamaan...ni miten siel sairaalassa sit kestää olla tunti tolkulla syömättä??? :x

Nyt täytyy rientää tältä osin...hiihtoloma täällä ja velvollisuudet kutsuu...pulkka mäkeen siis mars :LOL:

 
mulla oli aamulla se lääkärineuvola.. kaikki hyvin, sydänäänet 165,painoa oli tullu pari kiloa mutta onhan tässä 2 kk viime neuvolasta, niin ei kai hätää... pissat puhtaat eikä ollu kuppaa yms ;) lääkäri teki sisätutkimuksen ja vuotoahan siitä tuli :| sano kyllä että ihan limakalvoista vain tihkuu, toivotaan niin, nyt on tunnin "tihkuttanu" ja piti loppua pian..??? eipä oo aikasemmin sisätutkimuksesta tullu vuotoa, mutta kattellaan..

myyden 15+3
 
Moiks!

Pikaisesti poksumaan ja neuvolakuulumiset kertomaan!

Eli neuvola oli tänään
ja kaikki hyvin! :heart: Paineet 118/61, hemppa 135 ja pissa puhdas. Painoo tullu ny yhteensä 3,7 kiloo alkupainoon nähden. Ei paha, kun mulla BMI alussa 18. Masukin sykkeet löytyi kans helposti ja hakkailivat siellä 145-150 tietämillä :heart: Oli kyllä niiin ihana kuulla taas pienen sydämmen jumputus!! Kivi vierähti taas sydämmeltä kun sai tietää, että kaikki hyvin. Seuraava aika kuukauden päästä ja välissä olis sitten rakenne ultra 28.3.

Mites noista sykkeistä taas "ennustettiinkaan"? Mitkä oli pojan ja mitkä tytön sykkeet? :) Mulla kyllä ollut jo alusta asti niin poikaolo, mun mielestä ultrakuvassakin vauveli näytti ihan pojalta. :D

Tervetuloa uusille :wave: ja onnittelut muille hyvistä ultra/neuvolakuulumisista!!

Enempää ei tällä kertaa ehdi, täytyy lähtä koiran kanssa tuonne mettään ennen hierojaa. Ihana päästä kuukauden tauon jälkeen taas hierottavaksi. Tai tuo mun hieroja joku kiropraktikon ja hierojan välimuoto, mistään rentouttavasta hieronnasta ei sinällään kyse :) Mutta aina on saanut tän mun perhanan reistaavan selän pidettyy kuosis. Saas, nähdä mitä tuumaa kasvaneesta mahasta :LOL:

Piianappula ja Pikku Myy 17+0 PoKs, PoKs, PoKs!! :heart:

(musta tuntuu, että taisn samat viikot poksutella jo viikko sitten mutta mitäs tuosta, ei sitä aina laskuissa voi pysyä :LOL:)
 
Ensin kiitos uudesta pinosta,nimellä ei merkitystä,kun sama porukkahan täällä säilyy,vaikka nimi muuttuukin :)
Uusille tervetuloa,en kyllä tiedä,oliko niitä muita kun kiuru :D mut tervetuloa kuitenkin ;)

pilvilinna ihan pakko vastata tohon sokerirasitukseen,kun ite siellä jouduin käymään tiistaina.. Oli muuten järkyn makusta litkua.. No siis niin,ohjeistuksena täälläpäin on se,että 12h syömättä,eli kun menin aamulla 7 sinne labraan,niin illalla 7piti alottaa paasto :D Ja vettä sai juoda noin ysiin asti,ja aamullakin ottaa vain sellasen hörpyn. Kyllä siinä meinas vähän huono olo tulla,varsinkin noin tunti sen sokerin litkimisen jälkeen! Hyh. Oottelen nyt vain innokkaasti tuloksia.. Toivon,että ei oo sokeria,kun en jaksa mittää ylimäärästä -.-

soulmama tiedän tunteen :D

Voi,menispä tämä maaliskuu nopeesti kun sitten 4.4 onkin jo rakenneultra!

Omaan napaan ei mitään ihmeellistä. Ei se edes kasva,tai kasvaa,mutta ei se näy,kun aina näyttäny siltä,että olisin jo 5kuulla ;)

Ihan pakko kysyä!! Siis mikä sai sillon teidät tekemään raskaustestin? Oliko menkat myöhässä,olo huono vai mikä? Kun ite en olis testannu,söin clomeja,mutta olin jo ihan varma,että menkat alkaa.. Mutta siis näin unta,että sain positiivisen raskaustesti-tuloksen,niin oli ihan pakko testata ja niinhän se olikin positiivinen.. :)

Taiska ja napero 15+6
 
Pilvilinna, juuri noinhan se menee kuin taiska kertoi. 12 tuntia syömättä, sit ottavat ekan verikokeen, juodaan pullollinen sokerivettä, odotetaan tunti, otetaan verikoe, odotetaan tunti ja sit taas verikoe. Sit sen jälkeen saa syödä. Mulla meinas kans huipata ja olla huono olo n. puol tuntia sen sokerilitkun jälkeen. Itseasiassa minusta se ei ollutkaan niin pahan makuista, kuin muut on kertoneet. =) Tää oli maustettu sitruunalla, se auttoi. Mut kyllä eväsleivät huusi laukussa koko aamun, mulla kans iskee huonon elämän, jos ei saa ruokaa...

Vaatteista pitäsi yrittää löytää jostain jotkut kivat äitiysfarkut. Ei jaksais aina legginseissäkään mennä. :p Isäntä tuossa taas eilen saunassa tuumas, että maha turpoaa silmissä!

Soulmama ja Kunto-Oskari 15+6
 
Heippa!
Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Mulla just kaveri äsken kertoi, että hänellä ei ollut tullut hyviä ultrakuulumisia nt ultrasta :( Vauva oli kuollut kohtuun n 2 viikkoa ennen ultraa. Hällä neljäs peräkkäinen km nyt. Tuli itelle tosi hirveä olo, että tässä me ollaan kohta rakenneultraan menossa, ja toisilla vaan jatkuva epäonni jatkuu.
Kaverilla olis ollut la syyskuussa.

Maanantaina olis neuvola ja pahoin pelkään, että vaaka menee mun alla rikki :eek: Näkyy tuo ruoka maistuvan vähän liiankin hyvin, eikä varmaan auta yhtään asiaa kun mulla on tullut himo niihin kaakao jacky välipaloihin :| lapset ku on päikkäreillä niin äiti syö naminameja.

Rakenneultra sit 2 viikon päästä ja se olis rv:llä 21. Voi olla että joudun menemään sinne yksin kun ei taideta saada lapsille mistään hoitajaa. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole mitään mll:n hoitajia tai muitakaan saatavilla. Miehen vanhemmat ovat jo iäkkäitä eikä jaksa kolmen lasen kanssa olla koko päivää. Aikaa kuitenkin pitää varata tunti / suunta matkoihin ja mitä polilla menee...mun äiti asuu sit 100 km päässä. Täytyy katsoa jos sais sen mummin jotenkin meille niin sit pääsis mieskin mukaan.
 
Kiurulle tervetulotoivotukset :) Vantaalta minäkin, ja kyselisin miten sulla on neuvolat/lääkärikäynnit lähikuukausina? Tuntuu että muualla Suomessa pääsee aiemminkin synnyttäneet ihan ihme viikoilla ja useammin neuvolaan. Mulla oli eka neuvola viikolla 9, seuraava on viikolla 18, rakenneultra viikolla 20 Kättärillä, eka lääkärikäynti vasta joskus viikolla 26... Hirmu harvoin :/ Sydänääniä ei olla kuultu vielä kertaakaan kun ei ekalla neuvolakäynnillä kuulemma kuunnella enää nykyään. No, ihan tietty järkevääkin karsia turhat käynnit, mutta silti...

Alkaa maha jo näkyä tuolta makkaroiden seasta. Argh. En ole vieläkään kertonut töissä, ja tiedän että pomo riemastuu kun kuulee. Heh, riemastuu varmaan eniten siitä että noi neuvola- yms käynnit on palkallista työaikaa :D No, en mä meinaa murehtia vaan otan ilon irti tästä enkä edes yritä sopia neuvolakäyntejä heti aamuks...

Täällä mietiskellään koska muksuille pitäisi kertoa vauvasta. Pientä vihjailua jo ollaan harrastettu, mutta kun tää meidän uusperhekuvio on muutenkin vähän ettenkö sanois vaiheessa niin ei olla vielä hätäilty vauvauutisen kanssa. 5-vuotias poikani on kyllä kysellyt jo pari vuotta että miksei sillä ole isosiskoa/veljeä tai pikkusiskoa/veljeä. On varmaan innoissaan, tai mistä sitä tietää... Muutama kaveri tietää. Äh, normisti varmaan kaikki hehkuttais koko maailmalle että saa vauvan, mutta mun tilanne ei ookkaan ihan normi kun ylläripyllärivauveli on tulossa. Ei... en mä hehkuta kun oon itsekin ihan hämilläni asiasta ja tulevista elämänmuutoksista.

Tyhmä kysymys, armaat naiset... Kuuluisko lantionpohjan lihasten tuntua syvällä vai vaan siinä "hollilla"? Vähän hakusessa :whistle:

Sammeli & 14+6
 
Viimeksi muokattu:
Piti vielä ihmetellä sokerirasitusta. Parin viikon päästä pitäis mennä ekan kerran (sukurasite), mutta mä en tosiaan pysty olemaan syömättä 12+ tuntia. Pahoinvointi on helpottanut, muttei kokonaan loppunut. Varmaan ei pysy sisällä sokeriliemi kun muutenkin saa aamuisin olla tarkka mitä suuhunsa laittaa... Onko muilla sama ongelma ja miten selvisitte?? Neuvolatäti sanoi että jos ei pysty nyt, niin menee sitten 26 (tms?) viikolla pelkästään.
 
Voi perse! Mulla jäi vessassa käydessä paperiin vähän verta ja tottakai nyt hermostuttaa. Soitin heti neuvolaan kun on puhelinaika ja siellä oli toinen terkka mutta oli sitä mieltä että jos olisi keskenmenosta kyse niin pitäisi supistella. Nyt täytyy vahdata liikkeitä oman mielen rauhoittamiseksi ja jos vuoto yltyy niin sitten sairaalaan ultrattavaksi. Mulla on kyllä ihokin ollut ihan järkyttävän kuiva, ihan housut hankaa niin että sattuu niin terkka mietti että jos tulisi limakalvoilta että nekin olisi kuivat.

Mä en nyt pysty muuhun kun hermostuttaa niin.:|

Päksäkkä 18+6:heart:
 
Heips kaikille!

Uusille tervetuloa!!

Täällä toivutaan jo vatsataudista, ainakin jotenkin! Tänään jo töissä!

Toivotaan Päksäkkä, että limakalvot on kuivat ja pieni vuoto on siitä!

Painoa on tullut about kilo kotivaa´an mukaan, neuvolan vaa´an mukaan ainakin kaks. Se näyttää niin eri tavalla kun kotona ni jo lähtöpaino vähän heitti siinä..

Mä kävin sokerirasituksessa just sen ekan kerran jotain 14+ viikolla ja meni yllättävän hyvin. Litkun juominen ei ollut ongelma, enemmänkin se sitten kun seuraavan tunnin aikana tuli tosi huono olo. Sanoivat kyllä jo valmiiksi, että jos tulee huono olo niin heti ilmoittamaan, niin pääsee pötkölleen! Toinen rasitus mulla on just joskus tuolloin rv 26.. Rasitukset on PCO:n takia tehtäviä.

Lantiopohjan lihaksista ei hajuakaan, missä sijaitsee! :confused:

Raskaustestin tekemisestä, mulla oli aika itsestäänselvää se tehdä, kun lapsettomuushoidoissa oltiin ja jos testi plussaa, niin lääkkeiden käyttöä piti jatkaa ja jos negaa niin lopettaa, että menkat tulevat. Joten ei ollut vaihtoehtoa. Jos olis saanu valita, ni oisin kyllä tehnyt testin vasta myöhemmin! Oireita oli kyllä ekaa kertaa ennen plussaa, joten vähän aavistelin plussaa, vaikken siihen uskaltanutkaan uskoa! Vahvat oireethan tais johtua siitä, että raskaus lähti 99% varmasti tuplana ja kesti niin pari viikkoa, jonka jälkeen kyydissä oli enää yks kaveri..

Sisaruksille kertomisesta, mehän kerrottiin meidän pojalle, kohta 4v, joitakin viikkoa sitten, mutta ei oikein ymmärtänyt asiaa. Sanoi vaan että hän haluaa sitten isosiskon! :) Nyt taas pitkästä aikaa eilen illalla sanoi minulle, että äiti, sulla on iso maha! Kysyin että mistähän moinen johtuu, no vastas sitte että kun siellä on se vauva! :heart:

(.)Ens viikolla on sitte neuvola tiistaina, pääsee vihdoin taas kuuntelemaan sydänäänet, kun liikkeitä ei vieläkään tunnu (istukka siis edessä).. Huoli on koko ajan kuitenkin, varsinkin tämän hirveän taudin jälkeen onko kaikki hyvin. Viikon päästä torstaina on sitten rakenneultra, josko sen jälkeen osaisi jo rauhottua!!
Lauantaina pitäis lähteä Tukholman risteilylle, minä vielä puolikuntonen, lapsi vähän kuumeessa ja mies pahimmassa vaiheessa flunssaa! :O Toivottavasti matka kuitenkin onnistuu! :) Vähän irtiottoa arkeen!!

Tiitu ja Leijonanpentu 18+0 POKS!! :heart:
 
Moikka kaikille! Täällä taas yksi uusi vielä tulisi mukaan ketjuun :) olen kyllä jo pidemmän aikaa minäkin lukenut ketjua, mutta päätin nyt vasta kirjoittaa. Ihanaa kun on aktiivinen ketju, eikä sellainen mihin kirjoitetaan joka toinen päivä jos silloinkaan!

Taidankin olla tämän ketjun nuorimpia, ikää 19 vuotta, elokuussa tosin itsekin täytän sitten 20 :)
Voisin tähän laittaa mun tiedot jos vielä listaan mahdun! Eli:
La 6.8/Jorvi/ensimmäinen lapsi. :heart:

Ja sen verran tosiaan, että alku kuusta olis laskettuaika ja vauvaa odotetaan jo todella kovasti. Mieheni kanssa olemme seurustelleet reilu neljä vuotta ja yhdessä asustamme täällä eteläsuomessa. Tällä hetkellä tosin hän on armeijan leivissä mutta tulee kotiin heinäkuun alussa =)
Olot on ollut mulla ihan hyvät nyt jo joitain viikkoja.. välillä päätä särkee ja milloin närästää mut kait ne kuuluu asiaan.
Ruokahimoista ollut puhetta ja vesimelonia voisin syödä vaikka kuinkapaljon.. eilenkin tais mennä yhteensä melkeen kilo päivän aikana :D
Kotidopplerin ostin myös muutama viikko sit ja on ollut kovassa käytössä ja ihan älyttömän hyvä ostos ainakin meille.. aluks oli vaikea löytää niitä ääniä mut siihen oppii näköjään aika nopeasti.

Ainiin ja senverran vielä itsestäni eli töissä olen ollut kohta 2 ja puoli vuotta samaisessa firmassa josta nyt äitiyslomalle sitten jään.. kesälomat aloitan varmaan kesäkuun alussa eli ei ole enää pitkä aika.

Massu kasvaa ja kevät tulee =) niin ihana kun on aurinko alkanut paistamaan ja ilmat vähän lämpenemään! Kyllä se tekee niin hyvää tän kamalan talven jäljiltä.. :)
Rakenneultra meillä kans 28.3 vasta ja innolla odotetaan tuleeko tyttö vai poika, aiotaan myös kysyä sitä jos vaan suostuu näyttämään. Ja sitä 4D ultraa ollaan kans vakavasti mietitty ja sinne tilailen sit aikaa rakenneultran jälkeen =)

Elokuunvaavi 17+5 (ylihuomenna poksuu =))

E
 
Tänne iski sit kuume minulle, ja voi luoja kun jokaista lihasta särke. Valivali.. Aamupäivällä käytiin kaupassa ja meinasin pyörtyä sinne, oli pakko lähteä autoon istumaan ja jättää mies hoitamaan loput ostokset.. :snotty:

Rakenneultra - On meillä vasta 30.3 ja silloin on rv 20+ jotain. Toisaalta tuntuu että sinne on vielä pitkä aika, toisaalta tässä maaliskuun aikana on niin paljon tekemistä että eiköhän viikot mene nopeaa. :)

Painoa - Ei vissiin vieläkään ole tullut yhtään, ainakaan koti vaa'an mukaan. Just eilen katoin että esikoisen aikaan mulla oli tullut rv 28 mennessä jo 11kg !! ( loppujen lopuks tuli 19kg ) Joten toivon että max 10kg tulis nyt.. Toiveeks varmaan jää, kun hampurilaisia tekis mieli ja kirpeitä karkkeja jne :D

Salmiakista - Mua tekee myös aina välillä mieli salmiakkia. Yks yleensä riittää, toisesta tulee jo vähän huono olo ja kolmannen jälkeen en voi syödä pariin tuntiin mitään ! Onko muilla tälläistä ?

karvatonkoira - Mun mielestä ne jacky naminamit on kans hyviä ! Mutta muistaakseni jossain oli joku juttu että niissä on kuitenkin vähemmän sokeria mitä normi jugurtissa on, tosin sit varmaan muita aineita enemmän ! :D

Päksäkkä - Toivotaan että on harmitonta vuotoa!

Majj & 16+3
 
Viimeksi muokattu:
taiska tein testin kolmisen päivää ennen oletettuja menkkoja, kun meinasin bussissa oksentaa :) Eli pahoinvointi, se oli se syy. Ja siitä sit sainki kärsiä monta kuukautta :kieh:

karvatonkoira
toi on just ollu mun painajainen, että kun viikon päästä meen rakenneultraan ni siellä todetaan että sikiö on kuollu viikko sitten. Voimia sinne sun kaverille :hug:

sammeli
mulla on neuvolakäyntejä ollu vasta 1. Siis eka oli viikolla 8 ja toka on vasta viikolla 22! Ja välissä sitten molemmat ultrat viikolla 12 ja nyt ensviikolla rv20. Eka lääkäri on rv 26. Sais mun mielestä olla neuvolaa vähän useammin...

Päksäkkä toivotaan et olis vaan kuivat limakalvot. Mullakin pari kertaa tullu kirkasta verta paperiin vessakäynnillä, mut sitä tulee niin vähän että en oikein ole osannu huolestua. Mulla ainakin on kuivat limakalvot kun kutittaakin niin älyttömästi :kieh:

(.) tulee jotenkin huono omatunto kun te puhutte noista terveellisistä ruuista ja kaikesta karppaamisesta sun muusta ja mä täällä vetelen suklaakeksejä minkä kerkeän :ashamed: Pitäiskö ehkä rajottaa... Vaikka ei se näköjään mun painoon vaikuta, mutta ei se ehkä vauvalle ole niin kovin hyväksi.
Mäkin eilen sanoin esikoiselle (1v5kk) että äitin mahassa on vauva. Hän sitten sanoi "maha,vauva" Ja katsoi mahaani ja se oli siinä :D Eipä tuon ikäiseltä tietty mitään sen enempää voi odottakaan. Ei hän tietenkään yhtään tajunnu asiaa vielä, mutta onpahan kerrottu :D

hemari 18+6 jee huomenna poksuu!
 
Tervetuloa Kiurulle ja Elokuunvaaville!

Hipis, mitä mä täällä (Ruotsissa) kyselin noita sokerirasituskokeita niin Suomessa niihin laitetaan tosi pienestä syystä. Täällä ei esim iän takia sinne laiteta, ja bmi raja on 35, ei 25 niinkuin olen ymmärtänyt Suomessa. En tiedä, onko Suomessa Euroopan suurin raskausdiabetesongelma vai mistä moinen testailu johtuu.

Taiska, tein raskaustestin pari päivää sen jälkeen kun menkkoja ei kuulunut. Tai siis niiden piti tulla maanantaina ja tiistaihin asti taisin jaksaa odottaa...

Sammeli, mun käsittääkseni ne lihakset, joita pitäis treenata on siinä aika "pinnassa", eli jos tuntuu liian syvältä niin teet mahalihaksilla. Sain joskus vinkin että jos laittaa sormen emättimeen sisään ja tekee ne lihasliikkeet oikein niin sitten se pitäisi tuntua siinä sormen ympärillä... :ashamed: Suihkussa voi olla hyvä testata :) Toinen testi on pissata ja lopettaa "kesken", eli katkaista se pissasuihku pieneksi hetkeksi, siinä saa osan lihaksista. Niitähän on ihan tuolta edestä ihan taakse asti.

Päksäkkä, toivotaan että vuoto on ihan harmitonta.

(.) olen kotona sairaan esikoisen kanssa, eli sain aamulla nukkua. Vaikka ei sen puolen, uni oli sitä laatua, että olisin voinut kyllä ihan mielellään jättää väliin. Sanoisinko vaikka että unessa miehellä oli uusi tyttöystävä :(

Huomenna on sitten rakenneultra edessä siinä aamulla. Menen yksin kun mies ei töiltään pääse mukaan, no, varsinkaan tän viikon jälkeen kun hän on jo ollut kaksi päivää kotona sairaan lapsen kanssa. Eli täytyy niitä töitäkin jossain vaiheessa tehdä. Toivotaan vaan että esikko pääsee tarhaan aamulla, muuten tulee ongelmia lapsenvahdin kanssa :p

Siobhan ja Plutte 18+3
 
Tein raskaustestin, koska:
-Olimme jättäneet ehkäisyn pois syyskuussa
-Tissit olivat TÖRKEÄN kipeät
-kp oli noin 30/28-32
-Oli kokemusta yhdestä kemiallisesta, jossa kanssa kova tissikipu ihan alussa
-Olin käyttänyt apuna Clearbluen ovulaatiotestejä, heti hymynaaman ilmaannuttua oli samana ja seuraavana päivänä 2 x touhua (siis yht. 4 kertaa)
-Jotenkin aavistin ;)

Hui, nyt jo alkaa rakenneultrakierros! Jännittää! Ja just nyt tuntuu, et on menny tosi nopeasti, vaikka jossain vaiheessa laskin minuutti kerrallaan kulunutta aikaa.. :p

Lantionpohjalihakset tunnistaa tosiaan ainakin sillä, että yrittää katkaista jo alkaneen pissasuihkun. Huom :attn: pissaa ei saisi turhan takia/huvikseen/jatkuvasti katkoa, siitä oli jotain haittaa, jota en nyt tähän hätään muista.. Perhevalmennuksessa otettiin myös mukaan peppureiän sulkeminen. Ei pakaroilla kuitenkaan. :whistle: "Laittakaa kaikki reiät kiinni. Edestä ekana," kuten siellä valmennuksessa opetettiin.


u & Kallo 16+1 (Jee, mä oon sen 10kk-laskutavan mukaan nyt 5. kuulla :D)
 

Yhteistyössä