~~ELOMASSUT 2008~~ syksyssä

moi!!

meillä jälleen korvatulehdus eli tosi kärtynen ja huonosti nukkuva taapero täällä.
meijän jässikkä kans kävelee ja kiipeilee minkä kerkee ja tosi hyvin osaa jo puolensa pitää tän veljessarjan nuorimmaisena :LOL:
meillä lopetettiin yö syönti samalla kun tissiltä vierotettiin viereen kyllä tahtoo yöllä tulla mut se ei haittaa kun on jo niin tottunut siihen et joku lapsista hiipii yöllä meidän sänkyyn.
sanoja ei viellä kauheesti tule kato ohhoh, aijai ja äittä mut meil on kyllä kaikki ollut aika hiljaisia pienenä ja sit yhtäkkiä ruvenneet puhua pälpättään.
ummetus on ollut nyt vähän riesana yksikin päivä itki ja ähis pari kovaa papanaa vaippaan niin tekasin luumupuuron niin tunnin päästä poika oli varpaista kainaloihin asti paskassa :LOL: piti kantaa koko poika suihkun alle pesulle. mistähän lie johtuu oisko kellään vinkkejä kakan pehmittämiseen? levolakkiakin koitettiin mut ei oikeen auttanut.
mut täätyy mennä ei muutakun oikein hyvät viikonloput kaikille.

niin onko kukaan kuullut salahista ja masasta mitään?
 
meillä on kanssa neitillä maha tosi kovalla, mutta vielä se ei haittaa häntä, mie ehkä pelkään, et mitä sit jos se ei saa sitä ulos.. :kieh: luumua meinasin alkaa antaa nyt joka aamupuurolla vähän, ni eiköhn pehmity masu.. en tiiä voisko johtua maidosta?? niinhän sanotaan että juusto kovettaa mahaa..miksei sit kokonaan ku siirrytään oikeelle maidolle.. ?? ollaan nyt nimittäin viikko oltu pelkälllä tavis maidolla. ja ruoka on samaa ku miellä muillakin, vähennetty suolaa vaan.. ja pakkaseen oon tehny joitakin ruoka-annoksia sitä varten, niiku esim. tänää sit on pizzaa, ni sitä en kehtaa alkaa syöttää, vaikka maistiaisia kyllä vaatii :D

mieki mietin salahia ja masaa yhtenä päivänä?? tule kertomaan kuulumiset!!

nyt tuoksuu taas kovat kikkareet jonku housussa.. jatkan siis joskus taas :)
 
Hassua, meidän vauvat on jo taaperoita! Ei meinaa millään osata käyttää sitä sanaa...

Nea: meillä kävi vähän vastaava kesällä, kun neiti tuli pääedeltä raput yläkerrasta alas. Oli jotenkin saanut portin itse auki tai mennyt siitä läpi. Verta joka paikassa, kamala huuto, mut siinäpä oikeestaan kaikki. Myöhemmin tuli kunnon mustelmat ja huuli turpos melkoiseksi, mut esim. juuri puhjenneet hampaat säilyivät suussa. :attn: Eikä siinä kauaa mennyt, et tyttö oli parantunut, en nyt tarkkaa aikaa muista, mut nopeaan kävi!

Aukulle onnittelut plussasta :flower: ! Ja HooÄssälle plussaonnea! Meillä on myös esikoinen 4v (4,5v). Uhmasta nyt viis, mut hänellä on alkanut kyselykausi. Koko ajan kyselee kaikkee, tyyliin onko minun paita punainen, onko meidän koira hölmö, onko minulla pikkusisko, onko pöytä pöytä, onko minulla housut ym. ihan tyhmää. Meinaa ihan vaan joskus mennä hermot siihen, etenki nyt kun väsyttää KOKO ajan (missä se energinen toinen kolmannes luuraa?!?)
Neiti 1v on toistaseks aurinkoinen ja omatoiminen, mut sen verran hän on ollut voimakastahtoisempi kuin veljensä, et tuskin maltan odottaa, et tulee eka uhmaikä... saati sit, et meillä on 2 tai 3 uhmassa samaan aikaan!!!

Esikolla on taas vaihteeks korvatulehdus, jollain muullakin täällä oli sitä. Neiti raapii vähän väliä myös korvaansa, et saa nähä, joutuuko senki käyttää lääkärissä :| . Sai maanantaina sen tutkimusrokotteen, mut meidän tuurilla se on se hepatiitti, ja eihän se korvatulehduksia vielä näin nopeaan rupee estää se "oikea" rokotekaan.


Hemuli 22+4 jo!
 
Meillä kans välillä poitsulla ongelmana tosi kova kakka... Toi luumusose auttoi jonkinverran, mut nyt, kun Elmeri on alkanut syömään joka päivä runsaskuituista (muistaakseni 10% kuitua) ruisleipää ruoan kanssa ja siihen päälle vielä vettä ruokajuomaks, niin kakka on ollut paljon pehmeempää ja helpompaa väkertää :D Tosin sitä leipää ei kauheeta määrää mee, mutta tuon asian laitoin heti merkille...

kaneli ja Eltsu (yömaidolla vaihteeks ;) )
 
:attn: Hei apuva, liittyykö tää jotenkin imetyksen lopettamisen jälkitilaan (lopetin imetyksen 3vkoa sitten) voisko olla jotain maitorauhasia tms > huomasin molemmissa rinnoissa kyhmyt, sellaiset kovat hernettä isommat...... vai onko mulla kiitoksena pitkästä imetyksestä tullu kasvaimia? Aika järkky olo tuli...

Neitille tuli viides hammas. Saatiin hammashoitolaan kutsukin, mitähän siitäkin reissusta tulee kun hän ei tykkää paljo hampaitaan esitellä/anna suuhunsa katsoa.

Mairo ja Tyttö 1v 1kkk
 
neitiperho
Mairo Jos kovasti alkaa häiritsemään niin reippaasti vaan lääkärille aika ja tarkistuttamaan rinnat. Muutoin seuraile niitä kyhmyjä. Esim. onko liikkuvat, aristaako, muuttuuko niiden koko. Nehän tosiaan voi olla imetyksen jälkeen rauhasissa jonkinlaisia "patteja". Mutta jos ne kipeät, eivät liikutettavissa -> lääkäriin. Äkkiseltään en kuitenkaan uskoisi, että ihan kasvaimia olisi koska molemmissa samaan aikaan tuollaiset.

Itseltäni aikoinaan kasvain leikattu toisesta rinnasta, se selkeä iso patti, oli kyllä liikuteltavissa (hyvä merkki) eikä juurikaan kasvanut kokoa (myös hyvä merkki). Hyvä silti huomioida aina kaikki patit rinnoissa ja seurata niitä säännöllisesti.

Neitiperho ja kiukkuava Iina 1v1kk
 
Kiitos neitiperholle kommentista.
Täytyy tosiaan seurailla...mulla on jonkinmoisia tuntemuksia myös munasarjojen kohdalla, soittelin siskolle joka on kans muutama aika sitten lopettanut imetyksen niin hän sanoi myös että samanlaisia tuntemuksia niin jos nää kaikki vaan liittyiskin muuttuvaan hormonitoimintaan? :/ ,
 
Aukku onnittelut plussasta :flower:

Meidän taapero on oppinut sietämään kenkiä ja kävelee innoissaa pihalla. Kyllä helpottu ulkoilut, kun pääsee itse joka paikkaan eikä tarvi rattaissa tylsistyä. Toisaalta on edelleen pieni vauveli, joka herään sen sata kertaa joka yö tisulle. Tarttis tehdä aisian eteen jotain, kun nyt alkaa väsymys oleen jo häiritsevää. Iltapäivisin ei tuumaa millään jaksaa esikon kanssa leikkiä ja illalla töissä on ihan uuvuksissa. Illat kuitenkin sitten venyy, kun 22.30 saa tytöt unille niin tahtoo hetken olla itsekseen.
No perjantaina lähdemme lomaileen Mallorcalle niin tuon reissun jälkeen olen ajatellut alkaa imetystä vähentämään niin jospa sitten yötkin alkasivat rauhoittua.
Nyt aivot lyö tyhjää...Ihanaa syksyä kaikille!!!
-Poni ja Manteliini 1v1kk
 
Kiitos onnitteluista! :hug:
Mulla olo ihan tavallinen, etten uskoisi raskaana olevankaan!
Taaperoa yritän vieroittaa, päivä on kokonaan ilman tissittelyä, mutta yö...Pitäis kai ottaa se unikoulu, tyttö on kyllä todella sisukas. En vaan haluis imettää, kun odotan ja ois muutenkin jo aika. Moniko vielä imettää öisin? Meidän taapero vaatii sitä kaksi kolme kertaa yössä.

Kovasta kakasta ei ole meillä oikein kokemusta minkään lapsen kohdalla. Vaikea antaa siis ohjeitakaan, mutta kai sama pätee kun aikuisillakin: veden juonti, kuitupitoinen ruoka, sokeristen ruokien ja mehujen välttäminen.

Voimia kaikille, ketkä sairastelevat!
 
Meillä on kans kovia kikkareita kakat, edes luumu ei sitä saa kunnolla pehmenemään. Tyttö on saanut tähän mennessä kakkansa kyllä väännettyä ilman itkuja, ähisee kyllä kovin :(

Me aloitettiin tänään muskari. Hirveesti oli nosteluita, muutoin ihan ok, mutta mulla on tällähetkellä TAAS rasitusvamma ranteessa tuon tytön nosteluista, pirun kipee käsi :headwall:

Mairo ja Tyttö 1v 1kk 1vko
 
Tais löytyä osasyy mahan kovalla olemiseen.. MUSTIKAT. saatiin hurjasti mustikoita ja niitä mätettiin urakalla puuroon aamuin illoin.. kakka tietty myös oli mustaa, sen kyllä ymmärsin mistä johtu, mutta tajusin, että joku joskus sanonu että mustikka kovettaa mahaa.. no nyt ollaan pidetty mustikkaa tauolla ja ei ole niin kovalla enää ja tulee useemmin :eek: tai sit on masu tottunu tavaliseen maitoon..tiedä noista sit varmasti..

Sohvalle kiipeäminen on nyt kova juttu, eilen hoksas miten sinne pääsee, ja nyt ei sit muuta tekiskään :kieh: ja kauhee huuto jos ei jostain syystä voimat riitä nousta sohvalle :kieh:

Ja aivan ihanaa on huomata miten lapsi tietää mitä millonkin tapahtuu, ku meillä on kaikki syömiset ja nää tosi saman kaavan mukaan joka päivä, ni illalla on niin ihana ku ollaan syöty puuro, mennään naama pesulle ja potalle, sit yökkäri ja hammaspesulle ja sit ku tullaan hammaspesulta, ni Tiitulla on heti käsi ojossa vilkuttamassa iskälle ja veikalle hyvät yöt :heart: ja kaikista sulosinta, vaikka olohuoneessa ei olis ketään, ni se vilkuttaa silti hyvät yöt sinne :heart:

Tykkää tosi kovin olla pyörän kyydissä ja rattaitten kydissä, ihan hiljaa kattelee maisemia, pyörän kyydissä hyppii ja pomppii välillä, ku on niin hauskaa!!

nyt muihin hommiin!!

Äiti lpr ja Tipi 1v 1kk

 
Helppiä pliis... Kuinka kauan teillä muilla menee taaperoittenne nukuttamiseen? Siis ihan molemmille - päikkäreille ja yöunille?

Onks jollain vastaavaa tilannetta, että lapsi ei malta/jaksa juoda maitoonsa ruoan yhteydessä, vaan siinä välissä pitää olla parisenkymmentä minsaa... Meillä mahtuu muutenkin päivään ainoastaan aamupuuro, lounas, päiväruoka ja iltapuuro - yhtäkään välipalaa ei syödä, koska pikkumies ei yksinkertaisesti jaksa eikä huoli.
Iltaunille (ja nykyään päikkäreillekin) meneminen on täysin sidoksissa maitopulloon, koska syömiset syödään noin tuntia ennen nukkumaanmenoa ja maidon malttaa juoda vasta tunnin päästä, jolloin on jo niin väsynyt, että simahtaa syliin eikä herää vaikka yrittäis herätellä, et poika tajuis että siirretään sänkyyn nukkumaan... Sitten meillä huudetaankin yöllä kahden tunnin välein maitoa taas nukahtamisen avuksi... Oon koittanut juottaa iltamaidon aikaisemmin, mutta poitsu änkeää jatkuvasti sylistä pois ja juoksentelee ympäriinsä eikä malta millään :/ Sit ihan vasta nukkumaanmenon kynnyksellä tääkin onnistuu ongelmitta...

Niin ja nokkamukista ei huoli toistaiseksi muuta kuin vettä - maidot lentää pitkin ja poikin...

Oon jo valmiiksi ihan paineessa, että miten nukuttaminen kohtapuoleen onnistuu enää ilman maitopulloo, kun on niin pitkään jo siihen tottunut nukahtamaan. Talven tullessa on muutenkin edessä sisällä nukkuminen, kun vaunut on jo niin ahtaat, ettei enää ulkovarustuksessa sinne tule mahtumaan... Näinköhän meillä on edessä unettomat päivät ja kätinäillat :|

kaneliomena ja Eltsu (1v 1½ kk)
 
kaneliomena: meillä poika ei nukahda ilman maitoa. sekä päiväunille että yöunille nukahtaa maitopullo suussa.. mutta en oo siitä sen enempää stressannu.. vaikka hammaslääkärissä sanottiin että iltamaidosta pitäis jo päästä eroon niin silti en vielä rupea ees yrittämään kun välillä muutenkin nukuttaminen on niin rankkaa. kaipa se maitopullokin sit joskus jää pois kun tarpeks isoks kasvaa :)
 
kaneliomena meillä helpottu päikkäreille nukahtaminen, kun nyt otin ulkoilun vakiohjelmaksi ennen niitä. sisään tullessamme kaveri on aivan sippi ja nukahtaa saman tien sänkyyn. hän ei kävele, mut ulkona on keinu, tunneli, jossa voi kontata, ja pihalla voi yleensä seurata muita lapsia, joten sieltä saa paljon pureskeltavaa - kirjaimellisestikin, valitettavasti :D
yks ajatus, oletko kiinnittänyt huomiota maidon lämpöön nokkamukissa? meillä auttoi se, että maidon lämmitti vesihauteessa, jääkaappikylmä maito ei mene alas samaan tapaan ollenkaan. hän juo vain aamupuuron jälkeen maidon pullosta, kun puuron kanssa annan vettä. olen ajatellut, että yön jälkeen on kova jano, niin siksi annan eka vettä, sit viel maidon päälle. mut tekis mieli antaa sekin maito mukista ja siksipä kysymys:
onko kellään tietoa, miten paljon nestettä lapsen olisi juotava päivässä tässä iässä?
ja huom, nokkatuttipullosta ei meilläkään mene maito! ihan turha yrittää, se huidotaan pois saman tien näkyviltä.
tyyppi on alkanut nukkua vain yhdet päiväunet, yhdeltätoista viimeistään nukahtaa niille, nukkuu tunnin. illalla kuuden maissa hän suorastaan kaatuu yöunille. tässä oli jo hetki, kun hän nukahti kaksien tunnin päikkärien jälkeen vasta puol kasiltakin, mut ei enää. iltaunille hän nukahtaa nyt aika lailla heti, kun on niin väsynyt valvottuaan koko iltapäivän, mut hän ilahduttaa meitä nykyään pitkin yötä itkemällä melkein tunnin välein :eek: sitten pitää lohduttaa.
ajateltiin eka, ett se johtuis hampaista, mut ei panadolkaan auttanut viime yönä heräilyyn. en tiiä, mikä vaivaa, päivisin ei tunnu hirmuista eroahdistustakaan olevan. onkohan kellään muulla tällästä yöheräilyä? vinkkejä?

terv. irtis ja poitsu 1 vee 1 kk, tasan
 
peeäs, meidän poika on muuten sitten täysin tervehtynyt kawasakin taudista! lokakuussa otetaan vielä vimppa varmistusverikoe ja vuoden päästä on kontrolli varmuuden vuoksi, mutta kyllä hän nyt selvisi ilman jälkiseuraamuksia :) jeijeijei!

lääkäri sanoi, että pahimmillaan taudin voi sairastaa niin huomaamattomasti, niin lievin oirein, ettei lasta älytä viedä hoitoon, jolloin tauti pääsee jylläämään ilman vasta-aineapua :( eli silloinhan juuri jälkiseuraamukset verisuonille ja sydämelle pääsee tapahtumaan... ONNEKSI meidän lapsi oli niinkin kipeä kuin oli! :heart:
 
Ihanaa irtosora että teillä ollaan kunnossa!!!

Minä ihmeissäni taaperoni kanssa kun nykyään kun on muuttunut niin erinlaiseksi. Välillä kyllä vielä touhuaa itsekseen lattialla ja touhuaa lelujen kans mutta sitten saattaa olla päiviä että roikkuu lahkeessa ja märisee, ei olis hetkeäkään paikallaan. Heittää itteään veltoksi jos meinaan laittaa istumaan lattialle ja alottaa kiukuttelun. Vielä ei kävele vaan ryömimällä menee eteenpäin. Sama ruuan kanssa, muut on alkanut syömään itse yksivuotiaana, oliskohan tää sitä kun välillä kerää ruuan poskiinsa ja alkaa huutamaan niin että kaikki tulee pihalle.... :eek: Itse ei ehdi eikä jaksa olla koko ajan joku ohjelmatoimisto kun hommia olis....

Onko kellään muulla vastaavaa?!?!?

Nyt hakemaan märisevä taapero sängystä... tuntu että jäi vaunuissa äsken unet kesken mutta eipä alakaan enään jatkamaan omassa sängyssä.... hohhoijjaa....

Niin, tissittelykin pitäs saada loppumaan mutta miten? Esikoista imetin 3kk osittain ja keskimmäistä vuoden ja hänellä jäi kivuttomasti tissittely pois ja alkoi juoda pullosta maitoa. Tilda alkaa nykyään heti sylissä ollessaan jännästi hekottamaan ja kaivamaan paitaa,., jois tissiä about 10 krt päivässä! yöllä ei juo eikä oo juonut aikoihin.
 
mammaliini: meillä on ihan just samanalaista kun teillä. hirveitä raivareita välillä ja ei viihy muualla kun sylissä ja välillä sylissäkään ei oo hyvä ja sit joskus leikkii kun enkeli yksinään pitkät tovit lattialla.
poika on tänään eka kertaa yöhoidossa mummolassa enkä oikein tiiä miten päin oisin..
ollaan käyty miehen kaa ravintolassa ja saunassa ja muutama lonkero on juotu ja koko ajan tuntuu ettei oo mitään tekemistä ja mietin vaan että mitenhän pikkumies pärjää..
toisaalta aattelen että pakkohan sen on joskus oppia olemaan hoidossa.
ja onhan ihanaa kun tietää ettei ens yönä tarvii herätä kertaakaan, meillä kun vieläkin pikku ukko heräilee öisin.
 
heippa!

tulin kurkkimaan tänne, olin odotuspuolella vielä mukana Elomassuissa mutta täältä näköjään tipahtanut pois :) poika syntyi siis 28.8.08 :heart:

Poika on tosi iloinen ja reipas taapero, kävelee jo tosi hyvin ja haluaa tehdä pitkiäkin lenkkejä, mieluiten niin itsenäisesti kuin voi :)
Viimeisin opittu asia on itse syöminen, ostimme muovisen kupin ja lautasen ja hyvinhän se sujuu :)

Yritän tulla lukemaan useammin kuulumisia tännekin, pääsin liittymään myös odotuspuolelle, pikkuveli tai -sisko on odotettavissa toukokuussa '10 B)

hyvää yötä kaikille,

sibirica
 
Meillä kans likka heittäytyy vähän väliä lötkyksi, jos puetaan tms tai sit ihan muuten vaan vötkylehtää niin että varmasti vielä yks kaunis päivä se varmasti satuttaa ittensä kunnolla kun en saakkaan kiinni :headwall:
On oppinut pudistamaan päätä kun ei jotain halua, eli pudistelee päätään tämän tästä :/
On nykyisin aivan kauhea shoppailija. Ennen istui kiltisti rattaissa kaupassa ollessa ja nykyisin huutaa niin pitkään ja kovaa että pääsee kävelemään ja ravaa kauppoja/hyllyjen välejä mua karkuun, helppo ettii sovitettavia vaatteita siinä sitten ja kun pitäis sovittaa niin sit taas heittäydytään lötkyks :kieh:
Ostin lindeksiltä sellaisen mokkatakin karvareunuksin talveksi kauppa/kylättelyreissuille, käytäntö näyttää tuliko tehtyä harhaostos =)
Ostin myös syyshousut (remu travalle) onpa hyvät verraten collareihin missä tähän asti jouduttiin oleen hiekkalaatikolla. Nuo muksujen vaatteet on kyllä ihan törkeen hintaisia kun ajatellaan niiden käyttöaikaa :kieh:

Mairo ja Tyttö 1v 1kk 1,5vkoa
 
Joku puhui syömisistä...Meil kans menee tosi vähän ruokaa, mutta nyt kun jätin imetyksen. ilta- ja aamupuuro menee tosi hyvin. Perunaa tahtoo sylkeä, olkoot se mis muodossa tahansa ja sitten minkä kanssa hyvänsä. Tahtois ainoastaan sormin napsia kaikkea ja mieluiten makeaa.

Mammaliini83: Mulla oli sama huoli, että miten saada imetys loppumaan, mutta nyt aloitimme kuinnon vieroituksen. Viikko sitten jätin kylmästi päivämaidon pois, ensiksi oli hirmu vaikeaa, kun repii suurinpiirtein paitaani ylös. Sitten tottuikin nopeasti ja nukahti iltaisinkin ilman maitoa. Nyt viikonloppuna jätettiin yömaidot pois, eka yö oli aika levoton, mutta kuitenkaan, ei viitsinyt kovin kauan huudella ja rauhoittui silittelyllä. Nyt kolmas yö takana ilman maitoa ja heräs enää kolmesti ja rauhoittui muutamassa minuutissa. Olen aika yllättynyt, miten hyvin nyt meni, oli ehkä hänelle hyvä ajankohta.
 
Ja onnea Sibirica! Meillä kans odotetaan toukokuussa uutta tulokasta :D

Joku puheli tuosta roikkumisesta, tämä onkin oikea riippumis ja roikkumisikä ollut meillä kaikilla lapsilla. Vänsee ja vänisee ja aina tarvis olla sylissä!

Meillä kans yhet päikkärit, vaihtelee tunnista pariin.
 
meillä kanssa roikutaan ja halutaan syliin. mistä se johtuu??? toivottavasti se ei ole vain äidin kaipuuta, ja isikin kelpaa, sillä ens viikolla on vuoronvaihto... ja juu, hirveä paniikki ja ahdistus on äiteellä töihin paluusta :( välillä tulee niin haikea olo, että :ashamed:

onnea sibrica! ja kaikki muut odottajat :) onnellista odotusta!

mairo meidän pienokainen heiluttaa päätään, kun hän aikoo tehdä jotain kiellettyä :LOL: ole siinä sitten vakavana, kun hän katsoo totisena silmiin, heiluttaa päätä puolelta toisella ja - hetken dramaattisen tauon jälkeen - pudottaa lusikan, leivän, tms. lattialle :D

mikä siinä on, että melkein 75 % kaikista äiti-lapsi-äiti-lapsi -treffeistä aina peruuntuu!? en enää edes muista, koska viimeks oomme tavanneet jonkun lapseksi mainittavan :/ aina jollain on nuha, kuumetta tai jotain. tänään asia harmittaa, koska tekis mieli päästä juoruamaan jonkun kanssa - ihan vain yleisesti.

mut voikaa te oikein hyvin! ja muksut kanssa!
 
Mä oon jotenkin harmitellut kun tytön kanssa oon kotona että saako se tarpeeksi virikkeitä jne. mutta nyt kun ollaan pari kertaa käyty tuolla muskarissa niin eipä se oleminen siellä oo sen kummempaa kuin kotonakaan, jotenkin ärsyttää että kun siitä on maksanut ihan kivan hinnankin niin sitten siellä on ns luppoaikaa jolloin muksut saa olla pallojen kanssa etteivät liikaa väsy, no hei haloo on meillä kotonakin pallo :kieh:
Tulihan purkaus :ashamed:
 
Heipat - ja onnittelut uusista plussista!

Meillä neiti 1v nukkuu päikkärit vaunuissa ulkona, aikaa nukuttamiseen menee 1min - 1tunti, riippuen mitä siinä samalla tekee. Jos vaan heijaa pihalla edestakaisin, neiti kyllä nukahtaa samantien, mut jos lähden itse kävelylle, neiti ei malta, kun täytyy nähdä maisemia ja pysyä väkisin hereillä!
Nyt on onneks jääneet päikkärit näihin yksiin, ei oo meinaan kauaa, et neiti nukkui viel 3 päikkärit ja sit oli yönukkumiset vähän niin ja näin...

Illalla nukahtaminen käy yleensä aika kivuttomasti. Esikoinen saa katsoa Simpsonit joka ilta, sen jälkeen lähdetään yläkertaan iltapesuille ja tarinan lukuun. Neiti on siinä vaiheessa jo niin väsynyt (yleensä!) et kun on potalla käyty, hampaat pesty ja yökkäri päällä, alkaa itekseen "möyriä" sängyssä ja nukahtaa sinne sillä aikaa kun luen pojalle iltatarinan. Jos ei nukahda, annan hänelle kirjan sänkyyn, kun esikoinen saa myös vielä lukea yhden kirjan sängyssään ja lähden itse huoneesta pois. Tosi nopeaan ne molemmat sinne nukahtaa, viimestään 15min päästä oon yleensä käynyt ottaa kirjat pois ja sammuttaa valon.

Meillä oli jotenkin tuo esikoisen nukuttaminen aikanaan tosi hankalaa, eikä oikein millään saatu rytmejä muodostettuu, se ei vaan suostunut nukkuu, jos me vielä ite valvottiin... poika kävi sit nukkuu vasta joskus 23-24 aikoihin. 3-vuotiaana alkoi sit yks kaks käydä nukuttamiset helpoks kun keksittiin tuo kirja + saa "lukea" sen vielä itsekseen. 3-vuotias on vielä sen verran iso, et hänen kanssaan voi keskustella ja perustella asioita, 1-vuotias nyt ei vielä niin ymmärrä perusteluja. Vaan niin super-paljon helpommalla pääsee toisen lapsen kanssa, kun siinä on vanhempi malliesimerkkinä, et näin käydään kiltisti nukkumaan, vaik äiti ja isä meneekin viel tekee muita hommia!!!

Maitoa menee neidille ihan jääkaappikylmänä - ja sitä menis varmaan paljon enemmänki, mitä annetaan. Joudutaan vähän rajottaa maidon juontia, et menis ruokaakin mahaan, eikä pelkkää maitoa... Unimaidoista luovuttiin samoja aikoja, kun jätin imetyksen pois (=juhannuksena), vaan eipä tuo ikinä saanutkaan unimaitoja pullosta.

Hampaita on tullut 2 lisää alas, nyt ois sit 8 naskalia suussa.

Harrastuksia neidillä on muskari kerran viikossa, 45min/kerta. Ulkona viihtyis vaikka kuinka hyvin, joko toisten lasten leikkejä katsellessa, itse touhutessa tai sit rattaissa istuessa. En jaksa vielä tän ikäisen aktiviteeteistä stressata. 4,5-vuotiaalle pojalle on muskarin lisäks yks kerho viikossa ja just laitoin hakemuksen toiseen kerhoon, kun hänelle tuo oman ikäisten kaverien seura on jo niin paljon tärkeämpää.

Oma tahto nostaa täälläki päätään, jos ei asiat suju niinkuin neiti haluis, alkaa melkoinen mesoominen...
Uusia sanojakin tulee koko ajan lisää, niitä ois kaiketi jo jotain 50, ihan mieletöntä tää kehitys! Uusimpia on esim. kello ja korvakoru. Yks päivä oli hauska tilanne, kun en laskenut neitiä potalta pois vaikka hän paaaaaljon mielummin tekis pissat lattialle/matolle eikä pottaan... sanoin sit jotain et "äiti on maailman paskin äiti, kun nyt vaan pakottaa sinut istuu siinä" mihin neiti sit vastas et "ei oo" (vaan ei se mesoominen ja karkausyritysket silti siihen jääneet) :LOL: Luulen, et myös tässä puheessa auttaa, kun on jo vanhempi sisarus, kuulee enemmän puhetta - ja onhan noilla keskenäänkin jo ihan omat juttunsa... :D

Raskaus etenee ihan ok. Väsyttää ihan mielettömästi (edelleen) ja välillä masentaa. Sinänsä helppo, oireeton raskaus, vaan en oo tästä hirveesti nauttinut, kun tuo väsymys ja masennus on olleet koko ajan läsnä :| Nooo, enää vajaat 4kk...


Hemuli (25. viikolla)
 

Yhteistyössä