¤¤¤ELOMASSUT KESÄKUUSSA¤¤¤

Ihana ilma ja lämpenevää vaan lupaa :D
minä oon jo etupuolen kärventäny, mut takapuoli ihan valkonen :LOL: ei oikein tuo mahallaan makaaminen onnistu. puolimahallaan jotenki voi olla. Pystyykö joku vielä mahallaan makaamaan?

nyt pitää lähtee kattoo ku ulkoo kuuluu ihan hirvee meteli...
 
Heipsan!

Kiitos uudesta pinosta HooÄs :flower:

30 viikkoa jo tänään täynnä :eek: =) , äkkiä on aika jo tänne saakka mennyt... Nyt kai alkaa ne piinallisimmat viikot odotuksen suhteen?!? Itsellä on ollut nyt jonkin aikaa melko seesteinen olo, ei pahempia vaivoja (kun vaan muistaa tarpeen mukaan levätä ) ja mielialakin pysynyt hyvänä. Noh itkuherkempi ja huomattavasti väsyneempi olen taas ollut, että kyllä mä sentään muistan raskaana olevani :D Ja Vaavikin siitä päivittäin mukavasti muistuttelee :heart: välillä tulee sellaisia muljahduksia joiden oletan tulevan hänen vaihtaessa asentoa, muuten tuntuu liikkeet milloin missäkin, välillä jopa ihan rintojen alla :eek:

Meille odottaa mun vanhemmat vahvasti tyttöä (johtuu varmaan vahvasti siitä, että tämä tulokas heidän 13.s lastenlapsi, joista vain kaksi tyttöä ) ja anoppi uskoo pojan olevan tulossa (heille kolmas lastenlapsi, aiemmat tyttöjä ). Viime viikon vauvakutsuillahan meille povattiin myös vahvasti poikaa... Saas nähdä kumpi tulee, mitään tietoa ei ole ja oma veikkaus vaihtelee lähes päivittäin. Vaavista jutellaan miehen kanssa =) Ja nimiehdotuksia on molemmille, mies ei sano niihin juuta eikä jaata ennen kuin näkee vauvan :)

Kela-asia etenee madellen... 30.5. lukee, että pakkaus on tilattu ja tulee kahden viikon kuluessa. Muista päätöksistä ei vielä mitään tietoa. Eniten mä kuitenkin odotan pakkausta, rahasta viis :LOL: ...no ei vais, olishan se kiva tietää millaisella rahalla yritän saada lainani maksettua tulevana vuonna.

Mulla oli viime pe sokerirasitus + nla. 0-arvo oli 5.1 eli juuri normirajan yläarvo, 1 h arvo oli 9.9 sekin kuulemma juuri normirajoissa ja 2 h arvo 4,7 eli hyvin laskenut. Hb 125, RR edelleen kunnossa ja pissa puhdas, ei ihmeemmin turvotuksia. Vaavin syke kuuluu hyvin, mutta ei sitä ole nyt pariin kertaan lainkaan laskettu :eek: Hyvin jumpsuttaa kuitenkin :heart: Sf-mitta kasvanut taas paljon 1,5 vkon aikana 26 -> 29 cm. Vauvan asennosta ei terkka saanut ihan täyttä varmuutta, mutta ilmeisesti on pää alaspäin. Nyt sain esitietokaavakkeen synnäriä varten ja mitäs vielä... kaikki ok kun ei oteta painonnousua huomioon ;)

Meille tuotiin Vaavin sänky eilen :) Odottaa autotallissa, että ainakin puhdistetaan, ja mielellään mä sitä kyllä hioisin ja maalaisinkin... katsotaan nyt mitä mieltä mies on, alkuun meinasi että hyvä tuollaisenaankin.. mahtaiskohan ne maalihöyryt haitata Vaavia jos mä maalaisin :whistle:

..höyryistä tulikin mieleeni, että oletteko värjänneet/värjäyttäneet hiuksianne ihan normaalisti raskausaikana? Kuvittelenkohan jostain lukeneeni, ettei suositeltaisi... Kummitytön rippijuhlat on vajaan parin vkon päästä ja haluaisin kovasti sinne hieman piristystä ulkonäkööni...

..mä olen nii--in suuri, ettei mulle löydy housuja enää mistään :kieh: Masu ei niinkään, mutta takamus on levinnyt aivan järjettömästi entisestään :$ Viime la poikettiin ylppärijuhlien menomatkalla Ideaparkissa ja ei sieltä löytynyt kuin yhdet pökät kotioloihin, ei mitään vähänkään juhlavampaa :headwall: mulla on yhdet, kaverilta saadut, housut jotka on oikein unelmat, mutta ovat mustat ja hieman paksumpaa kangasta joten ei niitä juur hotsita pitää näillä helteillä :/ No kummitäti lupasi onneksi tehdä, hävetti vaan antaa mittoja niitä varten :ashamed:

Triinu ja joku muukin puheli, että on vatsa sekaisin etenkin aamuisin... mulla on ollut jo pitempään vatsa hieman löysällä ja yleensä 2-3 kertaa päivässä joutuu käymään :eek: Pissalle herään yleensä aina neljän pintaan, mahtaakohan olla jatkossa sitten Vaavin syöttöaika...
Ja vielä eriteasiaa (sorry), Tatjana80: kyllä mä joudun samasta syystä vaihtaan pikkarisuojan lähes joka vessareissulla, olen vaan kuvitellut sen normaaliksi; toivottavasti sitä onkin...

Taas myöhäisheränneenä onnittelen Upp3:sta valkolakista :flower:

fosfori kirjoitti ostaneensa vaunut ja samalla kirjoitteli, että on pessyt kankaat... siis vaunun kankaatko? :whistle: ollaan vaan niin ihasteltu vaunuja etten ole edes ajatellut, että pitäisikö niistäkin jotain kangasosia pestä etukäteen?? Hitto, että sitä osaakin olla tyhmä esikoista odottaessaan :ashamed: :headwall: No jos te taas viitsisitte jeesata =) Samalla fosfori kirjoitti pesseensä kaukalon ja ja sitterinkin, :whistle: valaiskaahan lisää tässäkin...
En nyt sentään ole niitä kokonaisina pesukoneeseen tunkemassa kuitenkaan :D

very important baby pohti sukujuhliin menoa vielä noilla viikoilla, en osaa siihen ottaa muuta kantaa kuin että varmaan voinnin ja tilanteen mukaan sitten vaan... Aasinsiltaa käyttäen mitäs sanotte siihen, että l.a siis 12.8. ja JOS menee yli jopa sen parikin vkoa eli Vaavi syntyisi esim. 25. tai 26.8. niin oliskohan miten suositeltavaa mennä hyvän ystävän häihin jo seuraavan viikon lauantaina eli 6.9???

mammaliini83: mulla olis sama juttu noiden tavaroiden laitossa, että ennenkuin saa jonkin tavaran kaappiin niin sille pitää tehdä tilaa ja siivota taas joku muu kaappi. Meillä on tilaa hyvin, mutta meillä ongelmana se, että autotallissa ei ole tähän asti ollut mitään säilytystilaa ja suurin osa sinne kuuluvista tavaroista on eteisen ja khh:n kaapeissa. Nyt sitten on kaappeja saatu autotalliin ja on tarkoitus saada vauvan huoneen kaapeista tavaroita eteiseen ja eteisestä kodinhoitohuoneeseen... piiri pieni pyörii...

Kiva kun olette antaneet vinkkejä tuota sairaalakassia varten. Tuo linkki on myös hyvä asian valoittamiseen: http://www.huvitutti.net/arki/synnytys/tietopistesynnkass.html

Mulla on valtaisa lista tehtynä kaikesta "pikkusälästä" mitä pitäisi hankkia ennen Vaavin syntymää... siis esim. vaippoja, sideharsotaitoksia, talkkia, tutteja, tuttipulloja, vastiketta jne... Olen listaa tehnyt kavereilta saatujen vinkkien sekä tuon http://kaksplus.fi/keskustelu/t842837 keskustelun perusteella.. Olen yrittänyt olla kuitenkin realistinen, enkä ihan kaikkia ole listoilta ajatellut ostaa, mutta kun täällä meidän pienissä kaupoissa ei kuitenkaan mitään ihmevalikoimia ole niin pitää ajatella, että ostaa ainakin jotain jo varastoon... Mielipiteitä???

Mä olen kans miettiny samaa kuin pieniananas, että pitääkös mun tosiaankin pakata sekä pieni- että isokokoista vauvaa varten kotiutumisvaatteet.. Ja vaippojen ostokin askarruttaa samasta syystä, kun ei vissiin esim. 4,5 kiloiselle taida ne newbornit mennä???
äitilpr jo antoikin vinkkiä esim. potkuhousujen "lyhentämiseen", kiitos siitä!

Sussuliinalle tsemppiä, toivottavasti arvosi tulevat kohdilleen ilman lääkityksiä :hug:

Voi mäkin haluun baden-badenin tai vastaavan pihalle, jossa saisin kölliä ja lukea... :D
nyt menee nämä päivät melkeinpä sisällä ja kun mies tulee kotiin niin sitten mennään yhdessä pihalle touhuamaan milloin mitäkin istutusten yms parissa... ei tuollainen tuoli taitais olla kauhean kalliskaan? Tatjana80 oli sellaisen hommannut?

Pyykkikone tuli valmiiksi jo jokin aika sitten, joten vienpä vaatteet kuivaamaan. Terve taas!

Soma & Vaavi tasan 30 vkoa
 
Koko päivä oltu ulkona pojan kanssa, neuvolassakin käytiin.

Neuvolakuulumisia:

rv 30+4
paino ei lisääntynyt viime kerrasta, siis edelleen yht.6,9kg tullut
rr 105/74, ok
vauva on raivotarjonnassa
sf 29(yläkäyrällä, mutta ei huolta)
vauvan sykkeet 115-135(hieman hidastuivat maatessa)

eipä siellä muuta... seuraava käynti on ens viikolla äitipolilla.

Tatjana, ainaskin sun mies on rehellinen kommenteissaan:) Mun mies ei varmaan uskaltaisi sanoa mulle suoraan noin, kun pelkäisi että alan itkeä tai jotain...:)

Ainiin, äitiyspakkaus tuli meillekin vihdoin tänään! Munkin hakemus oli viivytellyt palkanlaskijalla. Saadaan se sitten hakea kun mies tulee töistä! Oikeasti mun on parasta alkaa pikkuhiljaa pesemään niitä vauvanvaatteita, kohtahan vauva syntyy eikä mitään ole vielä tehtynä!!! Kamalaa!!!:)
 
Heipähei mammat!
Mulla alko sit eilen taas työt... onhan se mukava että on jotain tekemistä, mutta kyllä tuntuu raskaalta käydä taas töissä ja ennenkaikkea nostella ja kumarrella ja voi voi... :/ Mutta lohduttavaa on se että on pääasiassa pelkkää aamuvuoroa... ja ihan kivat työvuorot oli pomo laittanu... =)

Jaahas, mistäs täällä on höpötetty...

Sairaalakassia en oo edes miettiny vielä. Tuntuu että oon jotenkin myöhässä näissä asioissa, ei meillä oo juurikaan mitään vaatetta edes pikkuiselle, äitiyspakkaus ja varman yks body ja kaks pipoa ja kolmet sukat. Tarvis varmaan ihan oikeesti alkaa tekeen enemmän niitä hankintoja... :p

nea85 mulla oli vähän sama fiilis neuvolakäynnin jälkeen.... tsemppiä! kyllä me ne kilot karistetaan sitten syksyllä! :hug:

Meillä pikkunen liikkuu päivä päivältä enemmän... välillä oikein ahdistaa kun mönkii niin kovasti... mutta kivahan se vaan on että liikkuu :heart:

Jaahas... kai sitä pitäis mennä ulkoilemaan... olis tuolla pihalla jos jonkinlaista hommaa, mutta en kyllä tiedä jaksaako tänään(kään) tehdä mitään... :whistle:

Jaksamisia mammat!

-Heitsu&Papu-
 
soma: mie olen värjänny hiuksia normaalisit raskauden aikana. tosin värjään hiuksia aika harvoin, ehkä 2-3 kuukauden välein. joudun käyttämään semmosia tuotteita missä on mahdollisimman vähän ammoniakkia ja muita haitallisia aineita niin joudun aina värjäämään tukkani parturin aineilla..
 
Moikka kaikki! :wave:

Huhhuh.. tiskit tiskattu ja pyykit pyykätty.. just söin ruuan ja nyt on aika istahtaa hetkeksi tähän koneelle ku pikkumieski nukkuu vielä päikkäreitään... :) Käytiin kirjastossa kävellen ja nautittiin lämpimästä ilmasta... tosin täällä tuulee aika kovasti välillä ja on pilvistä, mut lämmin oli siltikin!

Huomenna ois neuvola, saas nähdä miten on arvot/mitat muuttuneet taas viime käynnin jälkeen... hieman pelottaa ku on taas ollu kutinaa jaloissa ja vähän ympäri vartaloa, ettei tulis vaan taas sitä maksahepatoosia... :/

Soma kyseli vaunukankaitten pesusta... en minä ainakaa pessy vaunujen/turvakaukalon yms. kankaita, ku pojalle ostettiin ne uutena!! Mitä sitä turhaan...
Mut nyt ku tuo 1-vuotias on niitä käyttäny ja sotkenu jäätelöllä yms. ni taidan laittaa ne pesukoneeseen pyörimään, ni saa vauvalle puhtaat kankaat... :)

Sitte oli puhetta noista muista "Pikkutarvikehankinnoista"... viime kerrasta viisastuneena voin sanoa, että kannattee hommata kaappiin ennen synnytystä paljon kuukautissiteitä (paksuja! niitä menee yllättävästi jäkivuodon takia ), sitten vauvelin pieniä vaippoja, äidinmaidonkorviketta varalta ja ainakin muutama tuttipullo ja tutti. Lisäksi kannattaa ostaa särkylääkettä kaappiin, harvemmin ne synnytyksestä aiheutuneet kivut on vielä kokonaan lakanneet kun tulee kotia! JA mulla tuli viime kerralla kamalat jälkisupistukset kun olin tullut kotia, sillon ei ois ilman särkylääkkeitä pärjänny.... Nuo ainakin tuli nyt mieleen...

Tällaista tällä kertaa.. huomenna vois tulla kertoilee sitten neuvolakuulumisia... :wave:

Annilia & Nuppu 30+1 (Kyllä tämä aika vaan sitten mennee äkkiä.... :whistle: )
 
Tiistaita!

Josko minäkin välillä taas kirjoittelisin kuulumisia. Lukemassa käyn joka päivä teidän juttuja mutta kirjoittelu edelleen hyvin kausiluontoista. :)

Soma mietiskeli vaunu- ja kaukalokankaiden pesua. Juu kyllä niitä voi tosiaan pestä, varsinkin jos vaunut/kaukalo on käytetyt niin ihan kivakin pestä irroitettavat kangasosat ennen seuraavaa käyttäjää. Esikoisen aikaan tosin meillä oli uudet vaunut ja kaukalo, joten silloin en tietenkään niitä kankaita alkanut pesemään. Nyt kakkosta varten pitäisi vaunuista irroitella kankaat ja pestä ne valmiiksi.

HIUSTENVÄRJYYSTÄ.. olen värjännyt edellisessä ja tässä raskaudessa hiukseni aivan normaaliin tapaan kampaajalla. Siitä ei ole mitään vaaraa vauvalle.

Omaan napaan ei mitään ihmeellistä. Edellinen neuvolakäynti mulla olikin joskus 2 kk sitten ja nyt jo kyllä odotan kovasti ensi viikon neuvolaa. On se kumma jos edelleen terkkari ensi kerralla siellä tarjoaa pitkää väliä käyntien välille, silloin aion kyllä jo puuttua asiaan. Kokonaista 3 kertaa olen terveydenhoitajalla käynyt tämän raskauden aikana.. :eek:

Suonenvetoa esiintyy myös minulla öisin. Tosi kiva yrittää hypätä sängystä ylös suoristamaan jalkaa tämän mahan kanssa. Kyljen kääntäminen alkaa olla jo melkoinen ponnistus, ei ihan vähässä kummassa viitsi kylkeä kääntää. Kädet puutuu myös öisin, kun joutuu makaamaan pitkään kyljellään.

Väsymys vaihtelee päivittäin. Toisina päivinä tuntuu ettei jaksa mitään ja toisinaan taas ei edes kaipaa päiväunia. Tänään on ollut energinen olo, sain siivottua kunnolla kun sisko tarjoutui viemään tytön puistoon päivällä. Huomenna varmaan sitten taas kostautuu tän päivän touhut ja makaan reporankana koko päivän. :LOL:

Poju on hurjan vilkas liikkeissään masussa. Kauhun sekaisin tuntein odotan kuinka vilkas on sitten synnyttyään. Öisin liikkuu kuitenkin hirveän vähän, kaipa sekin silloin sitten nukkuu. Joka tapauksessa tämä tulokas on paljon virkeämpi liikkeissään masussa kuin siskonsa aikoinaan.

Jaahas tyttö heräsi päiväunilta. Pitää lähteä ruuan lämmitykseen, josko se mieskin sieltä töistä kohta kotiutuu. Illaksi mennäänkin sitten tytön kanssa mummolaan kun miehellä vielä iltasella työjuttuja hoidettavana.

Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille ja voikaa hyvin!!

:heart: haaveilija ja poku 29+1
 
Heippa!

Meillä on nyt vihdoin ja viimein muutto/muutot takanapäin, kotona ollaan saatu tavarat paikoilleen ja vähän jo pihaakin laitettua. Aivan uskomattoman mahtavaa olla taas kotona!!!
Kaksi viikkoa sitten tultiin Suomeen, oltiin sukuloimassa eka viikko ja viime viikolla palattiin sitten takas Jyväskylään muuttoauton kanssa. Osa tavaroista on edelleen anoppilassa, kun eivät millään mahtuneet yhteen autokuormaan, sinne jäi mm. kaikki vauvan vaatteet... mutta ehtiihän ne vielä sieltä hakea.

Viime viikolla oli eka neuvola Suomessa. Hemppa oli noussut, mutta terkka kehotti edelleen syömään rautaa, verenpaine laskenut, pissa ok, painoa nyt kaikkiaan +8kg, sf-mitta oli tasoittunut, on nyt siellä "normaali-käyrän" ja yläkäyrän välillä. Seuraava aika on jo ensi viikolla, lääkärille menen, kun en ole vielä käynyt kertaakaan lääkärillä. Vauva liikkuu PALJON, mut juuri muita raskausoireita ei sit olekaan.

Viikonloppuna oltiin shoppailee, ostin itelleni Onlyn farkut, hyvin matala lantiomalli, missä on osa stretchiä ja vyötärö 3 kokoa suurempi kuin normaalisti. Istuvat kuin unelma - ja onpa nyt trendikkäät ja oikeesti kivat farkut, kun nuo mammamallistot on niin kamalia... Espiritiltä löysin kivan kesämekon, nyt on kyllä just sopivasti tälläinen a-mallinen vaatetus muotia -> löytää kivoja vaatteita itselle :D . Vauvallekin tuli vähän shoppailtua, pari 50cm vaatetta...

Pari päivää olen ollut töissä, ihan mukava olla siellä taas. Heinäkuun 21. päivä on eka äitiyslomapäivä, sinne on vielä matkaa, mut eipä oo vielä kiire lomailuun. Kuitenkin teen kesän pelkkää aamuvuoroa, ja näin vuorotyöläiseltä vapaaillat jo tuntuu lomalta!

Joku mietti vaunujen pesua, me tehtiin oikea tehopesu omille, painepesurilla, tekstiilipesulla ja tahranpoistoaineella... ne oli vuoden anoppilassa, aitassa ja oli ilmestynyt ruskeita täpliä... mä oon ite altistunut homeelle niin paljon, et jos ois yhtään täplää jäänyt, ois kyllä ollut edessä uusien vaunujen osto, mut eipä nyt tarvii. Eilen kun tulin töistä, oli mies kasannut pinnasängyn valmiiksi. Vielä kun laittaa lakanat ja pinnasuojat sinne, niin onpa söpöä :heart: .

Tosi aikaseen mietitte jo sairaalakassia... mä en muista muuta tarvinneeni sairaalassa kuin hius- ja hammasharjaa + hammastahnaa! Tottakai sit kotiutumisvaatteet sekä itelle että vauvalle, mut nekin mies ehtii tuoda...

Autoiluakin joku mietti. Mulla on suorassa istuminen hankalaa, mut jos istuu pelkääjän puolella, voi penkin asentoa säätää mielensä mukaan -> ihan ok matkustaa ainakin vielä pitkiäkin matkoja. Pyöräilykin sujuu vielä ihan huoletta, esikoisella en enää näillä viikoilla voinut pyöräillä, kun suppaili niin paljon.

Töissä ovat sanoneet mun mahaa pieneksi. Sf-mitta on siellä keskikäyrän yläpuolella ja isompi mitä esikoisella oli näillä viikoilla. Painoa taas tuli esikoiselta paljon enemmän, vaikka lähtöpaino oli sama. Omiin silmiin maha on kyllä valtava, mutta muuten tunnun jopa laihtuneen(!) Syön koko ajan, mutta mihin lie kaikki energia katoaa... nyt kun hemppa on noussut, on ollut tosi pirteä olo, jopa unettomuutta! Mulle kyllä mies kehtaa sanoa koska vain, jos oon lihonut/laihtunut, ja mulla kyllä pitääkin sanoa, rehellisesti! Mä inhoon mielistelyä ja näkeehän sen itekin, jos on pylly levinnyt tms...

En jaksanut lukea kuin kesäkuun listan, tarvii joskus paremmalla ajalla käydä kaivelee toukokuun lista vielä esiin, ja lueskella, mitä ootte siellä pohtineet.

Nyt mukavia ulkoiluilmoja kaikille!!!

t.Hemuli80 rv 28+3
 
Heissan!

Mistähän sitä alottais... luin noita teijän juttuja ja tuli muutamia mieleen mutta nyt en saa langan päästä kiinni! :LOL: hyvä mutta lyhyt muisti.

Ainankin Tatjana80 Mä oon kans aatellut jotain tuollasta lepotuolia kun pitäis olla makuuasennossa mutta kuinkas vahdit noita meneväisiä samalla kun maassakaan ei oo viltin päällä hyvä. En vaan vielä oo oikein osannut päättää että ostaisko jalallisen riippumaton vai sellasen baden badenin?! Mutta enköhän lähiaikoina mee etiskeleen kauppoihin jotain. Nyt alkaa olokin olemaan jo hieman parempi ja energisempi. Tänään kävinkin lasten ja mun pikkusiskon kanssa kaupassa (työpaikassani) ja ihan hyvin reissu meni.

Tuosta hankintalistasta ootte puhunut.. Mun kaverin vauva oli tosi allerginen sille kyplyöljylle (olisko se natusanin) sitä ainakin tuli 2003 pakkauksessa. Sillä aukes siitä kaikki taipeet.

Mä ostan vielä muutaman tuttipullon (1-2) ja yks ainakin oottaa tuolla kaapissa. Pari tuttia, sit noita rasvoja joutuu (bepanthenia ja sinkkivoidetta) ostamaan kun ei varmaan oo vanhojakaan jäljellä. Ja niitä suolatippoja ja vanulappuja/topseja/kosteuspyyhkeitä.

Nyt oon pessyt pian kaikki vauvanvaatteet, villaset vielä laitan kohta koneeseen, siitä tulikin mieleen että meillä ihan pakollisena hankintalistalla on toinen tuollainen kuivausteline siivekkeillä!! Mä en voi vasta kuin hieman myöhemmin viedä vaatteita ulos kuivuun tuon siitepölyn takia ja alkaa pyykkiä olemaan niin paljon ettei mahu minnekkään kuivuun.

Ihanaa kun sain tänään nukkua pitkästä aikaa kunnolla päikkärit!! Ja kun heräsin niin mies oli lähdössä lasten kanssa puistoon! Ihana hiljaisuus! Osaa kyllä nauttia näistä hetkistä kun saan ihan tarpeekseni olla yksin lasten kanssa ja tapella joka asiasta. Nyt tuntuu että välillä on osotettu mieltä siitä kun olivat hoidossa ja ei saanut äitille kiukuteltua.

Mutta nyt taijan mennä laittaan ne pyykit vielä koneeseen ja kerätä edellisiä pois. Sitten saakin silittää vauvelin omat ja laittaa lipastoon odotteleen.

Mammaliini83 ja Api 30!
 
Moro!

Uusia vaunuja ym. kaukaloita en miekä pessy, mut nyt ku ne on käytettyjä ja ollu varastossa ni pesen kyllä! Vaunuihin laitan vielä jonku kankaan/peiton minkä päällä vauva köllii, ni ei likaannu se vaunun oma kangas sitten mahd. kakasta/pissasta/puklusta..

Vaippoja oli(oli ainaki v. 04 :D ) 3-6 kg, mitkä meni mein 4kg poitsulle. oiskohan jotku vaipat ollu 2-4kg ni ne meni ehkä just ja just pari ekaa päivää. että ostan nytki noita 3-6kg vaippoja valmiix (jos tota kokoo siis vielä on..).

mein poitsu meni sen 13pv yli lasketun ajan ja asennoidun nytki siihen. ja mie olin kyllä sen verran kipee ja heikko vielä viikon päästä et en olis lähteny mihinkää juhliin. mutta miun kummitäti aikoinaan synnytti 3 lapsensa ja tuli laitokselta suoraan vauvan kanssa miun veljen häihin. et jokanen taaplaa tyylillään.. mut mie en suunnittele kyl mitään elokuulle enkä syyskuullekaan. menee sitten jaksamisen mukaan!!

enkä nyt muuta muista mitä piti kommentoida.. ja oma olo on tätä samaa paksua

:D

että illan jatkoja!

äiti lpr 31
 
Hei vaan kaikille!

Kateellisena luen teidän juttuja. Itsellä ei ole oikeen mitään kirjoitettavaa, kun on tämä raskaus niin paljon erilainen kuin aikaisemmat. Kaikki ajatukset ovat, sitten jos kaikki menee hyvin...

Äitiyspakkauskin tuli, mutta tuonne sängyn alle työnsin sen odottamaan. Tuoreessa muistissa on se, kun kaikki jouduinkin laittamaan pois, kun ei sitä käyttäjääkään tullut.
Mutta ei siitä sen enempää, en suinkaan halua luoda synkkää tunnelmaa.

Meidän vauva se viihtyy hyvin vielä perätilassa. Pää on tuossa rintojen alla. Iltasin sitä aina kokeilen. Mies tuumasi jo, että poika syntyy mustelmat ohimoilla, kun äiti aina siitä heiluttelee. Mitenkähän se muuten on, käynnistetäänkö perätilasynnytystä? Minulla kun on synnytys sovittu rv 38-39 vaihteeseen. Jos poika silloin on vielä perätilassa, niin mitähän tehdään? Ehkäpä sitä yritetään ensin kääntää. Olen kyllä ihan valmis perätilassa olevankin synnyttämään, on nuo aikaisemmatkin olleet niin helppoja synnytyksiä. Tästä vauvasta kun on vielä veikattu alle 3 kiloista.

Nuorimman lapsen kanssa kävin kaupassa ja katselin sitten alennuksessa olevia vauvan vaatteita. Siihen tuli sitten eräs vanhempi rouva myös niitä katselemaan. Kuinka ollakaan meidän melko hiljainen ja ujo poika alkoi jutella tälle rouvalle, että äitin mahassa on kaksi vauvaa, tyttö- ja poikavauva. Minä siinä sitten, että mitäh...mutta en kyllä naurultani pystynyt asian laitaa korjaamaan. Enpä sitten tiedä, mistä tuo 3v on yleensäkin saanut päähänsä, että vauvojakin voi syntyä kaksi kerrallaan. En ainakaa muista, että moisesta oltaisiin juteltu.

Mites teillä nuo kummiasiat on? Te, jotka kastatte lapsenne, oletteko jo kummeja kyselleet? Onko ihan hölmöä, jos vasta sitten kysyy, kun vauva on syntynyt vai tuleeko se liian myöhään?

Oikeestaan alkaa kutkuttamaan jo ajatus synnyttämisestä. Toivoisin vain, että alkaisi sillai itsekseen, että pitäisi vähän miettiä, että onko tämä sitä. Minulla kun on aikaisemmin ollut enimmäkseen noita käynnistettyjä synnytyksiä. Viime käynnillä äitiyspolilla (rv29+4)kohdunsuu oli auki kahdelle sormelle ja kanavaa 2cm. Lääkäri vaan totesi, että normaali tilanne uudelleen synnyttäjälle, eikä puhettakaan mistään levosta. Täältä kun olen lukenut, että olette joutuneet sairauslomalle ja lepoon.

Aika hurjalta tuntuu, että 7vkoa ja meidän vauva voi olla jo syntynyt. Mulla on eräänlainen "aamukampa". Hyytymislääkeet on sellaisissa liuskoissa ja kun ne loppuu on rv 36 tasan ja mun pitää lopettaa niiden syöminen. Niillä on jotain vaikutusta epiduraaliin/tai esim. hätäsektioon.

Hyviä vointeja kaikille!

Scala rv 31+4
 
Kummeista: myö saatii viime viikolla pyydettyy yx pariskunta, suostuivat =) , sitten on vielä auki, että tuleeko muita.. haluttas vielä toinen pariskunta, mutta pitää vähän miettiä vielä.. esikolla on 5 kummia ja se on liikaa, mutta tällekin haluun tasapuolisuuden vuoksi 3-4..

mieki oon värjänny hiuksia kampaajalla jo monta kertaa tän raskauden aikana, eikä oo koskaan sanottu ettenkö sais siellä istua :D
 
Heipat

Eilen tuli vihdoin äitiyspakkaus ja siinä se ilta menikin mukavasti =) tuntui tosiaan että siinä on enemmän tavaraa kuin mitä netissä niissä kuvissa, tietysti kun pääsi itse kaikkea hypistelemään.

Reilu viikko olisi vielä töitä, motivaatiota ei juurikaan :LOL: sijainen on onneksi jo opastettu ja olen jo pikkuhiljaa ruvennut siivoilemaan sähköpostia ja pöytää tyhjemmäksi.

Tuosta pituudesta kun puhuttiin niin meillä synnytysvalmennuksessa terkka sanoi että jos äiti on pieni (tyyliin alle 160 cm) niin voi olla että vauva syntyy ennen la:ta koska mahassa tila kasvaa loppuu kesken, mutta taitaa tuokin olla aika yksilöllistä. Täällä sitten voidaan galluppia tehdä miten kävi :)

Sairaalakassia en ole vielä juuri miettinyt, täältä saa onneksi hyviä vinkkejä =)
Ajattelin että kunhan loma alkaa niin teen sitten kaiken mikä on vielä puuhaamatta, pesen vauvanvaatteet, sänkykin pitää laittaa valmiiksi, ostaa vielä kaukalo ja pikkutarvikkeita kuten tuttipulloja ja muuta. Toivottavasti vaan vointi pysyy hyvänä niin jaksaa sitten kaupoilla taaperrella ja onneksi voi netissäkin paljon ostella.

Taisin saada nyt profiiliin massukuvankin eiliseltä, jos onnistui.
Ja aika tosiaan on mennyt vauhdilla, ekassa neuvolassa (rv9) kun terkka sanoi että kohta se on elokuu tämä aika tulee menemään nopeasti, silloin ei kyllä siltä tuntunut kun tuntui että joka tuntikin matelee, mutta kyllä alun jälkeen on aika ruvennut hupenemaan vauhdilla.

Hyviä vointeja kaikille!
 
neitiperho
Täältä pituutta löytyy 175. Monet tuntuu olevan hieman lyhyempää sorttia. Mahaa silti täältä löytyy, tosin sekin näköään alkanut tasoittumaan.

Tässä siis neuvola kuulumiset:
rv 29+5
paino noussut 5vkossa 1kg (jotain hyötyä oksentelussa)
RR 114/65
Hb 97 lasku suunnassa vaan
Sf 29
Vaavi RT
Syke 130-155 meno päällä

Kätilö meinas että laittaa vielä lähetteen äippäpolille tuon pahoinvoinnin tai lähinnä närästyksen takia. Nyt kun tosiaan ei sisällä ole pysynyt muutamaan päivää sitten yhtään mikään. Tosin pari tuntia sitten banaanin söin ja se edelleen sisällä :p Samoin muutenkin äsken tuli taas syötyä hirveessä nälässä. Tosin nyt kun menin näin myöhään syömään niin varmaan siitä tulevan yön aikana kärsin moneen otteeseen :( Rautaa tosiaan pitäisi edelleen syödä mutta minkäs teet...kun ei ne tosiaan sisällä pysy.

Saa sitten nähdä mihin tää mun tilanne vielä edistyy. No vaavi kuitenkin voi hyvin, se paras puoli. Erittäin alhaallakin tuntuu pää olevan jo tiukasti. Ei ainakaan mun tarvi miettiä sitä puolta.

Sairaalakassia en todellakaan ole edes alkanut vielä miettimään. Josko sen suosiolla mietin sitten joskus heinä-elokuun vaihteessa.

Mutta nyt suihkuun ja jos joskus pääsisi nukkumaan. Väsyttää jo ihan mielettömän paljon..ei jaksais mitään..mut pakko viel yrittää pysyä pystyssä että joku neste kerkeisi eteenpäin mahalaukusta.

Hyvää yötä
 
Olen aika kummissani kun kaikki ajattelette noin tarkkaan, mitä valmiiksi ostatte vauvalle kaikista talkeista ja vastikkeista lähtien..hyvähän sitä toki on varautua, mutta ei se elämä siihen pysähdy, kyllä sitä kauppaan voi mennä vauvan syntymänkin jälkeen... Mä olen aina melkein sairaalareissulta tullessa pikaisesti poikennut kaupassa, kun jotain aina kuitenkin muistaa vasta sitten, mitä tulee hankkia. Mies on sen ajan sitten vauvan kanssa tietysti.

Vaatteita ym. tarvis itsekin kans valmiiksi jotain laitella, vaikka molempina edellisinä kertoina olen nekin vähän uusiks joutunu järjestämään vauvan synnyttyä. Meinaa sitten vast tietää, kumpiako, tyttöjen vai poikien vaatteita tarvitaan, osa tietysti menee kummalle vain. Syntyikö iso vain pieni vauva, eli minkä kokoisia tarvitaan jne.
 
moikkelis moi :)

hmm..itsellä ei oikein ole tullut edes mieleen että pesisin nuo vaunujen kankaat. aikalailla tehtaaltahan ne haisee, mutta taitaa jäädä pesämättä kuitenkin :snotty: turvakaukalon ostin käytettynä serkultani, ja se on aivan kuin uusi, ei minkäänlaista tahraa löydy mistään joten jääköön sekin pesemättä. Muutenkin alkaa kaikki olla valmista vauvantuloa varten :) enää pitäisi se hoitopöytä/taso ostaa ja itkuhälytin.

Kaikki vaatteetkin olen saanut nyt pestyä ja kylläpä niitä on kertynyt paljon, suurimman osan olen itse ostanut, ei ainakaan vielä olla vaatteita pahemmin lahjaksi saatu..mitä nyt anopilta muutama bodi joista jouduin osan valitettavasti heittämään pois, olivat Turkin tuliaisia ja käyttökelvottomia..saumat valmiiksi ratkenneita ja muutakin vikaa löytyi, ei hän näköjään pahemmin katso mihin rahansa pistää :whistle:
minkäkokoisia vauvanvaatteita olette muuten enimmäkseen ostelleet? laskeskelin yksi päivä että on ehkä turhankin monta bodia kokoa 56, ei varmaan kovin kauan tuo koko mahdu?
Pikkuhankintoja ei ole tosin tullut pahemmin tehtyä, pakkauksessa tulleiden tavaroiden lisäksi olen yhden tutin ja tuttipullon ostanut,vaikka monta kertaa olen kaupassa hypistellytkin erilaisia vauvanhoitoon liittyviä tuotteita.

Sairaalakassiinkaan en ole vielä uhrannut ajatustakaan :D meillä kun tuo tuleva synnäri on melkein naapurissa, että saa mies sitten hypätä eestaas ja tuoda niitä tavaroita mitä tarvitsen :LOL:

Scala kyseli kummiasioista. Olen pyytänyt pikkuveljeäni ja parasta ystävääni kummeiksi ja toivoisin että tuo tuleva isäkin kysyisi jotain ystäväänsä, mutta voipi olla että jää se kolmaskin kummi minun valittavakseni. Ukkoni kun ei kuulu kirkkoon ja sen vuoksi hänelle on yksi lysti kastetaanko poika vai ei :kieh:

Muuten on oma olotila ollut kohtalaisen hyvä ja töissä olokin on taas maistunut. Itseasiassa hieman ihmetyttääkin tämä yllättävän hyvä olo :D Kipeitä supistuksia ei ole ollut nyt vähään aikaan ja väsymyskin pikkuisen hellittänyt. Toivotaan että vielä tämän kesäkuun jaksaisi niin sitten saan lomailla ja ottaa rauhallisesti synnytykseen asti :) poika myllertää masussa niin kovasti joten välillä vaikea sanoa miten päin hän siellä oikein viihtyy. Jännityksellä odotan torstain neuvolaa tuon sf-mitan takia..tuntuu että maha on kasvanut taas huimaa vauhtia, painoakin varmasti tullut lisää, kun on maistunut jäätelö liiankin hyvin viimepäivinä :ashamed:

mutta nyt suihkuun ja sen jälkeen unta palloon, voikaahan mammat ja masuasukit hyvin :wave:
 
Hiphei! Uus pino - kiitti HooÄs =) :flower:

Scala: Me ajateltiin kysyä kummeja jo nyt - reippaasti ennen vauvan syntymää. Saavat sitten ainakin aikaa miettiä ja jos joku kieltäytyy, niin on itelläkin aikaa etsiä uusia vaihtoehtoja.

Mä oon ajatellut jo muutamana yönä, että rahtaan tuon badenbadenin sisälle ja nukun siinä. Selällään makuusta ei tuu yhtään mitään, kun henki loppuu heti ja joinain öinä Elmeri on sitä mieltä, ettei kummallakaan kyljellä ole hyväksi nukkua :LOL: Koputtelu ja potkiminen alkaa heti, kun kylki osuu patjaan... vaativa vauva ;)

Maha vissiin kasvaa taas johonkin suuntaan ja lujaa, koska nahka tuntuu niin kireeltä ja olo ahdistavalta - henkeä saa välillä vetää ihan huolella. Pikkuisen liikkeitä on hauska katella iltaisin sohvalla löhöillen... Maha on välillä ihan toispuoleinen ja välillä neliskulmainen, kun toinen änkee itseään siellä ahkerasti uuteen asentoon :D

Tänään käytiin ostaan vaunut, turvakaukalo jalalla ja pinniksen reunapehmusteet. Lisäksi mies kokosi viikko sitten tulleen hoitopöydän - alkaa suurimmat hankinnat olla kasassa. Vielä pitäis kaikennäköistä pikkutavaraa muistaa ostaa...

Oon huomannut, että energiataso on noussut huomattavasti viimeisen kuukauden väsymyksen jälkeen. Nyt taas pitäis koko ajan laittaa jotain ja olla liikenteessä. Lisäksi koko raskauden aikana mulla ei oo ollut seksihimoja nimeksikään, niin johan nyt on hormonit sitten viimeinkin heränneet talviunilta. Ihan käy sääliksi miesparkaa, kun ahdistelen sitä joka päivä :D

:wave: kaneliomena ja Elmeri 31+0
 
Hei taasen. Ikaalisten kylpylässä kävin lillumassa ja poltin sitten lauantaina toisen olkapään oikein kunnolla ja on vielä hieman hellä, mutta ilmeisesti nahkat eivät siitä sentään lähde. Kiva reissu kumminkin oli, vaikka ei nyt ihan putkeen kaikki näyttelyssä mennytkään, mutta kuitenkin ihan kivasti.

Meillä ei ole vielä mitään vauvavalmisteluja tehty, isäntä lähtee huomenna moottoripyöräreissulle Espanjaan ja minä jään kotiin itsekseni. Elikkä reiluun viikkoon ei vielä mitään hankitakaan. Miehelle sanoin, että kun tulee reissusta niin pitää varmaan mennä ostamaan jo jotain, kuten sänky ja hoitopöytä.

Minä tässä kovasti toivon, että tää lapsi syntyisi ennen laskettua aikaa, sillä äitini on itse synnyttänyt kaikki kolme lastaan 2 tai 3 viikkoa ennen la:ta, joten jos minä tulisin siinä äippääni. Tosin äitini on minua vielä lyhyempi, tosin en minäkään siis pitkä ole vain sen 158 cm.

Kummeja ei olla vielä kauheasti mietitty, pari on jo varmaa, mutta on aika hankala ketään saada, kun kaikilla on jo niin paljon kummilapsia, että eivät enää halua kummiksi. Siskolleni ilmoitin, että hänestä tulee kummi halusi tai ei :D

shihtzu + pikku apina 30+1
 
Eipä täälläkään paljon mitään ole valmiina vauvalle. Vaatteet olen pessyt. Niin no ostettiinhan me jo ajat sitten uusi turvakaukalo ja ne tuplarattaat ,kun soppelit osui kohdalle. Juuri miehelle totesin ,että vaateita pitäisi ostaa ,kun on vähänlaisesti. Esikon vaateita olen paljon laittanut hyväntekeväisyysjärjestölle Karjalaan vietäväksi.

Vaippavinkki ,jos joku saa pienikokosen tai ennenaikaisen vauvan. Apteekista saa tilattua Mikro Pampers vaippoja, jotka on muistaakseni 1½-3 kiloisille. Meidän tytölle oli kaupan pienimmätkin vaupat alussa tosi isoja. Sain tehdä vähän töitä ennen kuin selvisi ,että apteekin kautta noita pikkuvaippoja saa tilattua.

Pituusgalluppiin.. Minäkin olen näitä lyhkäsiä eli 157 cm.

Kummeja ollaan mietitty ,mutta ei ole ketään vielä pyydetty. Tuntuu tuollaiset asiat vielä jotenkin niin kaukaisilta, vaikka eihän tässä kovin pitkästi odotusta ole enää jäljellä.

Mulla on ollut niin kivan pirteä olo muutaman päivän. Ehkä rautatabletit todellakin auttaa. Meidän varsuli on ollut myös paremmassa kunnossa, joten pieni toivon kipinä on edelleen ,että hänestä tulisi elikelponen heppa. Vieläkään ei ole mikään varmaan ,mutta toivoa on.

Taidampa siirtyä johonkin kivaan nettikauppaan katselemaan vauvanvaateita!!
-Poni ja Manteli 28+6
 

Masu ja rv 31 kuvassa!
Ja heippa kaikille :wave:

Pikasesti tulin kirjotteleen! Linea Negrasta ootte puhunu, mulle se tuli alussa ihan haaleena, ja nyt on aikas paljon voimistunu, on ainoastaan napaan asti, ja poikaa povattu kolmessa ultrassa :heart:

Kummeista on puhuttu, me tiedetään vasta yks kummi, ei olla vielä edes mietitty, ei olla mietitty edes nimiä vielä hirveesti, yks vaihtoehto olis, mutta kaveri oli miettiny omalle lapselleen samaa ja niillä on ristiäiset ennen meitä, niin saas nähä antavatko sen nimen, jos eivät niin voidaan antaa sit se :LOL:

Mä huusin tänää huuto.netistä pinnikseen pehmusteet, ihanat siniset nallepuh kuosia.. Jotain mun piti kysyä, mutta iski taas vaihteeks tää raskausajan dementtia.. :kieh: :kieh:

Onpas muuten luvattu lämmintä loppuviikoks, tuleekohan kuolema helteellä.. Meillä on täällä sisälläkin lämmintä nykyää päivisin n. 30 astetta, eli TUSKASEN kuuma.. Ilmastointilaitteita tänää kateltiin, tosi kalliita.. Tai sit tarttee vaan ostaa sellanen lampputuuletin ja pari muuta tuuletinta kun ei pysty ees nukkumaan kun on aina hiki..

Ai niin, ja pituusgalluppiin, ite oon 166cm pitkä..

Jahas, nyt antaan kissoille ruokaa ja sit nukkumaan! Huomenna sit palvoon aurinkoa.. |O
Unia mammat ja masut :heart:

Katham ja poju rv 31+2
 
Se on sitten todellakin jo kesäkuu! Toukokuu meni ihan älyttömän nopeasti, johtuneeko sitten työkiireistä vai mistä.

Pituusgallupia on ollut hauska seurata. Mikäli olen oikein havainnut, me yli 170 -senttiset olemme pahasti vähemmistössä :eek:

Monet olette jo hankkineet vaunuja. Kertoisitteko millaisiin olette päätyneet? Minkä merkkiset, malliset, uudet vai käytetyt...? Minulla on vaunuahdistus, en yhtään tiedä mitä haluaisin. Kalliita vaunuja tosin en nyt osta. Esikolle aikoinaan ostettiin uudet Gessleinit, mutta niistä on jo aika jättänyt (=olivat vähän huonolla hoidolla sen jälkeen, kun niitä ei enää tarvittu).

Me ollaan perinteisesti kysytty kummeja vasta lapsen syntymän jälkeen. Toki niitä tulee tässä itsekseen jo mietittyä pitkin matkaa. Meillä ei lapsilla ole kuin kaksi kummia ja tuskin tällekään enempää tulee. Tai itse asiassa pojalla ei ole enää kuin yksi, kun toinen jäi muutama vuosi sitten auton alle kohtalokkain seurauksin. Mutta nyt tämä kummisetä on tähtenä taivaalla, ja poikani kyllä muistaa aina, että hänellä on kummisetä, joka tuikkii taivaalla. Kun ensimmäiset tähtitaivaat syksyllä ilmestyvät, katsellaan aina pojan kanssa, että missäköhän se sedän (oli siis myös meidän lasten setä) tähti on. Kertaakaan en vielä ole selvinnyt siitä kuivin silmin. No, hiukan asian vierestä, mutta tulipahan kerrottua.

Säihke ja pikkupossu tasan 29
 
Säihke, myö katottii talvella pojan kanssa taivaalta meidän kisuliinin tähteä, ja kyllä tippa tuli linssiin, kun poitsu vilkutti aina heipat ennen autoon/sisälle menoa :'(

neitiperholle hirveesti :hug: , koita jaksaa, vielä muutama kuukausi, jos ei tule helpotusta ennen sitä.. voin vaan kuvitella kuinka inhottavaa on.. itellä aika usein iltasin sellanen ähkyolo ja sit alkaa närästää ja röyhtäyttää.. mut ei uskalla ku kaikki varmaan lentäs kaaressa :kieh: .. oon sitten tyytyny nieleskelee ja juomaa vettä, ei oo ainakaa vielä pahemmax menny..

Kyllä mie ainakin meinasin hommata kaikki pienet tiplehöörit valmiix vauvaa varten, ku mistä sitä tietää millasessa kunnossa sitä synnytyksen jälkeen on.. esikolta en olis kyenny kauppaa, mutta tein sitten ostos listan miun äitille ja tulivat heti eka iltana käymään.. ja miun mies ei osaa ostaa sellasta mitä haluun, osaa se ostaa listan mukaan mitä vaan, mut silti tuo aina jotai toista merkkiä ja ne on yleensä miusta huonoja.. esim. liivin suojat, vaipat yms.. mutta näissäkin jokanen tyylillään..

se olis nyt niiku toisix vipo työ päivä piiiiitkäääään aikaan!!!! Ihanaa!!!!

Kauheen inhottavaa ku unohtaa aina tälleen mitä piti kirjottaa.. mut palaan taas päivän mittaan..

Aurinkoista päivää!!

Äiti lpr 31+1
 

Yhteistyössä