Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Päivitetty :)

reirei, meiltä löytyy tuo vähän päälle 11kk poitsu, jota pitäis jaksaa hoitaa. Mullahan ei ole sitä sellasta oksentelupahoinvointia, mutta väsymys ja vatsakivut vaikuttaa myös jaksamiseen. Ihan hyvin oon tähän mennessä jaksanut, joten veikkaan että jaksan myös tulevaisuudessa :) Avain on nukkumisessa. Yritän lepäillä aina kun poikakin lepäilee.

Muakin harmittaa toi vesisade :( Lumet sais tulla takas! Onneks ollaan jouluaatto pohjoisessa, siellä ainakin on lunta.

Jahas, tänään aamulla ei sitten tullutkaan verta nenästä niistäessä. Kyllä ne tämmöset pienetkin asiat voi huolestuttaa :/ Mulla ei ole ollut myöskään lainkaan raudanmakua suussa, sitä muistan olleen esikoisen kanssa alussa.

Pinsuli ja himpula(?) 7+4 <3 (Ylihuomenna ultraus ja neuvola…! Meillä tosiaan tuo alkuraskauden ultra kuuluu ensimmäiseen neuvolakäyntiin, jos äiti niin haluaa. Eikä se maksa mitään. Pikkupaikkakunnan etuja! :))
 
Pink89 Ai onko? Kappas! :) Mukavaa että joku muukin täältä "syrjempää" ;)

Täällä mennään kyllä niiiin oireettomasti, että ihan pelottaa oonko nähny unta nuista positiivisista testeistä! Alussahan tässä vasta ollaan joo, mutta kun sitä jo odottais mahakipuja, sun muita konkreettisia juttuja. Pissattaa kyllä yhtenään, olkoon se sitten raskausoire. :D Mutta ei vielä kuvota mikään, ei ole hajuaisti herkistynyt.. Menkkajuilinnatkin on nyt jääneet pois!

Tänään pitää soittaa kyllä neuvolaan ja varata se eka aika! Meilläkin kuuluu tuo varhaisultra ekan lri-neuvolan yhteyteen, tai ainakin kuului vielä kun olin pari vuotta sitten raskaana. Mukava päästä katsomaan pienokaista. :heart:

kuppikakku + masunatiainen 4+1 <3
 
Moi.

Mie voisin liittyä tähän porukkaan, vaikka vielä pelottaa aika paljon päästäänkö loppuun asti. Olen 31-vuotias ja toinen lapsi olisi tulossa. Meillä on joulukuussa 2012 syntynyt tyttö ja tämä raskaus on todellinen ihme. Tyttäremme saimme vasta vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen, joten vieläkin tuntuu aika oudolta olla raskaana ilman hoitoja. Olin ajatellut mennä ensi vuonna taas hoitoihin, jos tätä ihmettä ei olisi tapahtunut. Kuukautiseni alkoivat vasta imettämisen loputtua elokuussa, joten tärppi tuli aika nopeasti. Olin kyllä tehnyt parina kiertona ovulaatiotestejä, koska toinen lapsi on ollut toiveissa, mutta tästä tärppikierrosta ne jäi tekemättä, koska olimme reissussa kesken testi-ajan. Viime viikon odottelin menkkojen alkamista ja epäilys raskaudesta tuli mieleen loppuviikosta, kun alkoi olla huonoa oloa. Lauantaina ostin vasta raskaustestin, jonka tein sunnuntaina. Miehelleni en maininnut ollenkaan huonosta olosta, koska kuvittelin sen olevan henkistä ja olikin kiva mennä herättämään hänet sunnuntai-aamuna plussa-testin kanssa. :) Tänään tein varmuuden vuoksi vielä digitaalisen testin ja sain siitä sen toivotun 3+-tuloksen.

Minä nipistin itseäni sunnutaina sen jälkeen, kun olin käynyt näyttämässä testiä miehelleni, koska hän kommentoi, että näkeeköhän hän unta. Mie näin juuri sunnuntai vastaisena yönä unta, että sain negan testistä, joten tosiaan piti varmistaa vielä, että en tosiaan näe unta plussasta. Kävin myös usemman kerran päivän aikana vilkaisemassa roskissa olevaa testiä, että siinä varmasti on kaksi viivaa. Otin siitä myös kuvan silloin aamulla. :ashamed:

Oireina on tosiaan huono olo, josta yritän nauttia, koska en uskonut tätä kokevani enää. Eilen oli kyllä paljon pahempi huono olo, mutta koitan luottaa, että kaikki on kunnossa, vaikka olo olisikin parempi. Muuten olen huomannut, että nälkä on kokoajan, mutta koska viime raskaudessa oli RD, joudun pitämään itseni kurissa ja yrittää välttää napostelu, ainakin herkkujen. Rinnan eivät ole kyllä yhtään turvoksissa, vähän välillä vain nipistää, joka vähän ihmetyttää. Minulla on muuttuneet kokonaan nuo menkkojen edeltävät oireet siitä mitä ne olivat ennen ensimmäistä raskautta eli rinnat eivät ole enää olleet kipeänä, joten senköhän takia nytkään ei vielä näy raskaana olo rinnoissa. Yhtenä oireena on ollut viime viikosta asti vaihtelevasti tuntunut palelu, josta myös aloin epäillä olevani raskaana. Välillä kyllä tulee kuumakin ja silloin tietysti huolestuttaa, vaikka ei pitäisi, koska eihän siitä mitään tulisi, jos kokoajan palelisi.

En ole vielä soittanut neuvolaan, koska pelkään vielä keskenmenoa. Mutta toisaalta, joudun kuitenkin ottamaan sinne yhteyttä, vaikka keskenmenisi, koska olen rh-negatiivinen ja tarvitsisin sen piikin. Meidän tytär on myös rh-negatiivinen, joten hänen synnyttyä en saanut sitä.

Emme ajatelleet kertoa tästä vielä kenellekään ennen np-ultraa, mutta olemme menossa kyllä minun vanhempani mökille jouluksi, joten jos pahoinvointia on vielä, enkä voi sitä peitellä, he saattavat arvata. Viimeksi kerroimme heti alussa yhdelle minun siskoista ja vanhemmilleni, koska he tiesivät hoidoista ja miehen vanhemmille sitten VU:n jälkeen, mutta koska nyt ei ole tuota VU, niin pitää odotella pidempään.

Peppi1981 / 31v / 2.lapsi / OYS /

Peppi1981 5+1
 
Viimeksi muokattu:
Täältä Kanta-Hämeestä ilmottautuu yksi mukaan keskusteluun myös :)
Nyt kun alkujärkytyksestä on selvitty ja mieli ja tunteet tottuneet ajatukseen...

Eli olen kohta 32 vuotias ja tämä tulee olemaan 4.lapsi. Entuudestaan meillä on 12v, 8v ja 5kk. Ja juurikin tämä tuleva pieni ikäero näiden kahden välillä hirvittää! Joten kuulisin paljon positiivisia asioita pienistä ikäeroista jos niitä teillä muilla kerrottavana on ;)

Huomenna mulla on tuon nuorimman neuvola, joten täytynee siellä sitten varailla aikaa äippäneuvolaan. Synnytyssairaalasta ei vielä tietoa, koska luulen että tämä raskaus mennään aika tarkassa valvonnassa, kun tuo edellinen päättyi viikoilla 32+3 kiireelliseen sektioon Naistenklinikalla. Edellisessä raskaudessa olin siis valinnut synnäriksi Hyvinkään, mutta jouduin jo viikolla 29+ sisään Naikkarille ennenaikaisen lapsiveden tihuttelun vuoksi. Eli voi olla etten saa synnytyssairaalaa valita vaan ohjaavat minut suoraan tonne K-HKSään, joka on siis meidän sairaanhoitopiiri. Onkohan tää nyt jotenkin vaikeesti selitetty...

Oireita täällä väsymys, pahoinvointi, alavatsakivut ja ihme päähänpistot (joista mies aina arvaa minun olevan raskaana ;) )

Eipä sitten tällä erää muuta.
Mirka J. 6+3
 
Heips.
Ambrosia ei ilmeisesti oo kerinnyt lisätä fb ryhmään ihmisiä ? kun kaveriksi hyväksyin mutta ryhmään mua ei kutsuttu :)

Huomenna oon menossa ultraan, pitää varmaan herätä tarpeeks ajois että ehdin pahoinvoida ennemmin :D

Neuvola onkin vasta joulun jälkeen, sinänsä tyhmää ku olis kysyttävää lääkkeistä enkä jaksa kytätä soittoaikaa. Mulla on gaviscon merkkistä närästylääkettä jossa lukee ettei todettu haittaa sikiölle mut jostain oon lukenut et sitä ei silti suositella. Toi vaan olis pidempi aikanen apu kuin rennie, niitä saa syödä koko ajan mut syödään neuvolaa odotelles tota rennietä, pitää varmaan jouluksi ostaa pari jättipakettia..

Princessa ja rakkausmurunen 7+2
 
Princessa nyt on lisätty! Tais käydä niin että puhelimella huomasin että oot kaveripyynnön hyväksynyt, mutta puhelimella en saa lisättyä jäseniä ja sitten se jäi.
Kannattaa kyllä huudella sitten täällä tai siellä facessa jos kaveriksi asti pääsee, jossei ryhmään liitetäkään... :)

Uusille terveuloa!
Tuntuu aika hurjalta - kohta alkaa jo syyskuisiakin ilmaantumaan!

Itse odottelen sitä varhaisultraa.. ärsyttää kun ei oikein mitään mieltä osaa olla tästä raskaudesta vielä. Pelkään pahinta ja sit mietin että mitä jos uutiset onki iloisia torstain ultrassa niin kestääkö tätä pelkoa rakenneultraan asti ellei jopa synnärille?
Vaaleanpunaisia laseja kaipailisin siis :)
 
Heippa kaikille!

Voisin varovasti myös liittyä joukkoon mukaan. Olen 27 vuotta ja ennestään löytyy tammikuussa 1,5 vuotta täyttävä tyttö. Vajaa viikko sitten plussasin ja nyt olisi menossa 4+6 :) Ja laskettu aika olisi 20.8.

Meillä tämä vuodenvaihde tulee olemaan aika rankkaa aikaa luultavasti. Itse olen palaamassa hoitovapaalta tammikuussa takaisin töihin ja tyttö aloittaa päiväkodissa. Nyt ollaan muutamana päivänä käyty pk:ssa jo tutustumassa vähän ja huomenna mennään taas uudestaan :)

Viime raskaudessa pahoinvointi oli jotain ihan järkkyä ja sitä kestikin sinne 25 viikolle saakka. Sitä kovin pelkään nyt myös, että kuinka pahana iskee ja kuinka pitkään tulee kestämään : / Huimaus oliu myös omaa luokkaansa viime raskaudessa! Toistaiseksi vielä ei isompia oireita onneksi ole ollut :)

Marisah / 27 / 2.lapsi / Kät /

Marisah 4+6
 
Varasin tänään np-ultraan ajan. Sinne siis 13.1.2014 :) Jänskää kun eihän siihen ole taas kun ihan muutama viikko ja joulut ja kaikki tässä välissä jos osaisi muutakin välillä ajatella kun tätä raskautta.

Tänään on ollut tosi huono olo. Piti pakottaa itsenäsä syömään aamupalaa ja lounaalla iski ihan todellinen stoppi kesken syömisen ja piti lähteä hengittelemään ja kakomaan oksennusta vähän kauemmaksi muista. Onneksi en laatannut sinne taukotilan lavuaariin. Vaikuttaa kyllä kun on nielu täynnä limaa tämän flunssan takia niin helpommin meinaa oksettaa.

Illalla olisi esikoisen päiväkodin joulujuhla. Pääsee taas itkemään :LOL:

mariet ja pieni 7+4
 
Päivitetty. :)

Ambrosia, mä vähän jaan sun kans tuota samaa oloa. Hirveesti haluais niitä iloisia uutisia ylihuomenna, mutta kamalasti vaan pelottaa, että uutiset onkin huonoja. Mulla ei ole edes mitään huonoja kokemuksia takana ja silti pelkään, joten voin vaan kuvitella miten pahalta susta tuntuu! Jotenkin musta tuntuu, kuin lukisin ulkopuolisena näitä juttuja ja päivittelen vaan huvikseni. Se on tosi outoa! Se voi kyllä johtua siitäkin kun tää koko ryhmä on vielä niin uus, ja esikoisen fb-ryhmän kanssa ollaan jo kuin ystäviä keskenään.

Hirveen skeptinen olo, ne vaaleanpunaiset lasit kelpais tännekin :/
 
Pinsuli ja Ambrosia samoilla fiiliksillä täällä. Ja mulla on takana se ikävä ultrakokemus. Tyyppi oli "surkastunut" mutta syke kuitenkin näkyi. Eihän siitä hyvää seurannut...

Toivottavasti nyt tulee parempia uutisia!!!

Vinkkinä teille jotka vielä mietitte varhaisultraan menoa. Tekayn (raskauskiekko) sivuilla kerrotaan keskenmenoriskistä ja siitä kuinka se alenee merkittävästi viikkojen myötä.

Tässä kopsattuna:

Taulukosta näkyy selvästi, että kun päästään 8 viikolle, suuri keskenmenoriski alkaa olla jo ohi. Omassa aineistossamme todettiin, että 1.5% raskauksista keskeytyy 11-14 raskausviikkojen jälkeen ennen 18-22. rvk:n rakennekaikututkimusta. Alkuraskauden kaikututkimus on varsin luotettava jatkumiskelpoisen raskauaden toteamiseksi silloin kun sitä tehdään 7+0 viikon jälkeen. Varhaisemmassa vaiheessa suoritetussa tutkimuksessa usein havainnot voivat jäädä epäselviksi aiheuttaen uusintakäyntejä ja tutkimuksia.

rv keskenmenoriski (%)
6 9,4
7 4,2
8 1,5
9 0,5


En saanut enempää välilyöntejä viikkojen ja prosentin väliin, mutta ensimmäinen esim. rv 6 ja riski prosenteissa 9,4.

Itse meen kuitenkin jo nyt, kun en pysty odottamaan pidempään. Pakko saada tietää onko elämää vai ei.
 
Mie soitin sittenkin tänään neuvolaan ja sain ajan 14. tammikuuta. Samalla varmistui, että olin laskenut oikein LA:n, joka on nyt sitten 18.8.

Itsekin olen todella skeptinen tämän raskaus suhteen, vaikka meilläkään ei ole ollut aikaisemmin mitään. Joka kerta, kun mene vessaan, pelkään, että kaikki ei ole kunnossa. Ja nyt kun joutuu odottamaan tuonne np-ultraan asti, joka on varmaan vasta helmikuun alussa. Onneksi on tuota pahoinvointia, niin tämä raskaus tuntuukin joltain.

Pahoinvoinnissa on vain se huono puoli, että lapsen syöttäminen on aika haastavaa ja minun pitäisi käydä ostamassa joulureissulle ruokia hänelle, mutta ajatus ruokien valitsemisestakin tekee pahaa. Lupasin äidillenikin tehdä ruokaa sitten mökillä ja nyt sitten mietin, että jos ajatuskin lapsen ruuasta tekee paha, kuinka ruuan valmistaminen onnistuu. Jos ei muuta, niin pitää kertoa siskolle tilanteesta ja pyytää häntä avustamaan kokkauksessa. Mutta nyt kun ajattelen tuommoisia, pelkää taas, että tämä menee kesken. Ei saisi ajatella mitään tulevaisuutta ja keskittyä vain päivä kerrallaan, niin olisi parempi. Niin mie tein pyrin tekemään viimeksikin.

Tsemppiä VU:ssa kävijöille. Itse muistan, kun pidin visusti silmät kiinni siihen asti, kunnes lääkäri sanoi, että sydämen syke näkyi. Sitten vasta uskalsin katsoa itse sitä ruutua.

Peppi1981 5+1
 
Täällä kans kovasti mietityttää et onko kaikki varmasti hyvin.. Oireet on niin vähäisiä että välistä tuntuu et liekkö oikeasti raskaana olenkaan.. Vaan kai se pitää luottaa että 2 testiä näytti selkeän tuloksen ja vähäisillä oireillakin selviäisi alkuraskauden.. :)

kovasti odottelen torstaista neuvolaa, saa varmasti kuulla uusia asioita ja kovasti koitan saadan ajan myös varhais ultraan.. Helpottaisi nähdä onko kaikki hyvin, ettei vaan olisi kohtun ulkoinen raskaus tai jotain muuta ikävää...

pace 6+6
 
Meillä ois nyt eka ultra käytynä ja vauvelilla kaikki hyvin masussa :)
Vastasi viikkoja 7+4 ja näin ollen LA siirtyis sitten 1.8.
Olin kyllä saada halvauksen kun kassalla kuulin tämän lystin hinnan.. 230€!! En nyt ihan mukisematta maksa, mutta maksan kuitenkin. Jos oisin tienny, niin oisin menny ihan muualle, mutta puhelimessa kyllä sanoivat ihan toista, kun tänään vielä soitin perään ja kysyin hintaa.. Noh, elämä on kallista :D Onneks kaikki kuitenkin niinkuin pitäänkin <3
Toivottavasti tulee muillekkin paljon hyviä uutisia ultrista!

Tänään on kyllä ollut pahin päivä tämän pahoinvoinnin kanssa. Kokoajan saa nieleskellä ja mikään syöminen ja juominen ei oikeen auta. Yskiminenkin saa oksun nousemaan kurkkuun ja monta läheltä piti - tilannetta on tullu koettua :/

Aada78 kiva kun laitoit tänne noita prosentteja, helpottavaa tietoa lukea. Vaikka meillä nyt kaikki olikin hyvin, niin sen verran alussa ollaan kuitenkin, että en uskalla luottaa 100%.

OLA & Vaavi 7+4
 
Hei!

Mahtuisko tänne mukaan tämmöinen 24v kahden lapsen äiti? Eilen sain toivotun plussan ja tänään aamulla vielä varmistin. Ja kyllä, selkeä plussa. :heart: Mikäli laskureihin on luottamista niin rv 5+3 menossa nyt. :) Lapsi on minun kolmanteni, mutta mieheni ensimmäinen. Minulla tosiaan 3v ja 5v pojat, joiden bio-isät eivät ole kuvioissa vaan minun mieheni on näille isähahmona ollut. Minua jännittää, mutta taitaa tuota ensikertalaista miestä jännittää tuplat enempi! :heart:

Mitään oireita mulla ei ollut ennen kuin tein testin. Tänään aamulla sit pitikin juosta oksentamaan. Muuten toistaiseksi oireetonta, mutta eiköhän niitä ehdi vielä ilmestyä.. ;)
 
Huomenna ois tytön joulujuhla, odotan sitä kyl innolla :) kevätjuhlan esitystä tais tyttö vähän jännittää kun ei ihan putkeen mennyt, mut silti ihanaa katseltavaa oli <3

Kävin tossa äsken katsomassa sähköpostit ja olin saanut viestiä koskien työtä, jota hain ennen plussausta.. Soittelevat viikolla 2 ja sopivat sit haastatteluajan. Mahtoikohan mun duunihaaveet kariutua tähän raskauteen : / Oon haastattelu ajankohtana kuitenkin rv 10+? enkä viittis valehdellakaan...
Kyseessä on sama firma mis oo nytkin, mut eri tehtävät.. -> raskaana ollessa tekisin kyl mieluusti niitä töitä, mut tuskin ottavat mua muutamaks kuukaudeksi, vaikka osa-aikainen pesti onkin kyseessä :stick:

reirei ja hilirimpsi 6+5.

ps. VU YLIHUOMENNA!! :) :)
 
Hei.

Pakko tulla tsemppaamaan tuolta joulukuisista. Mä niin ite muistan alkuajan. Pelotti ja jännitin päästäänkö minne asti raskautta.
Taustoista sen verran että meillä oli miehen kanssa yritystä melkein kaks vuotta ja mitään ei tapahtunut. Tuntui uskomattomalta kun se plussa pärähti. Siksi se alkupelko oli ihan kamalaa. Nyt kuitenkin ollaan 38+6 (ihan kohta lähtee 39+0)
Ja kiva huomata, että Kaksilla synnyttäviäkin on matkassa. Itse samassa puljussa synnytän. :)
Oikein ihanaa joulun odotusta teille kaikille. :) piipahtelen välillä kuikkimassa teidän kuulumisia. ;)
 
Voisi tänne tulla päivittelemään vähän oireista. Oireita on oikeastaan ollut pelottavan vähän, mitä nyt väsymystä, palelua, tissien vihlontaa/nännit arat ja aina välillä menkkamaisia tuntemuksia alavatsassa. Toisinaa sitä toivoisi pahoinvointia kun se on niin selkeä oire, mutta on se hyvä et välillä vihlasee tissistä niin tietää että kaikki on hyvin. :D

Eilen tuli myös lähete sikiöseulontaan joka olisi helmikuussa. En oo ihan varma vielä että haluanko mennä siihen, mutta toisaalta sen voisi käydä oli tulos mikä tahansa. Mitä mieltä te olette sikiöseulonnasta? Mutta pitänee keskustella neuvolassa asiasta enemmän. Ja ainii mun eka Neuvola käynti on 14.1.14 :)

Monski ja pikku muru 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Päivitetty. :) Tervetuloa mukaan damys! :flower:

Kyllä nyt huomaa, että porukka on tainnut jämähtää sinne FBn puolelle, kun tänne oli tullut edellisen käyntini jälkeen kolme viestiä tavallisen sivullisen sijaan! Tosi harmi :(

Sikiöseulonnoista, kyllä sinne mun mielestäni kannattaa mennä. Sikiöseulannoistahan ei tule lainkaan keskenmenoriskiä, koska niissä tehdään muistaakseni vaan verikokeet ja ultraus. Jos ultrasta sitten selviää jotain epämääräistä(?), niin voidaan tehdä istukkabiopsia, josta saattaa aiheutua hieman kohonnut keskenmenoriski. Ainakin näin muistelen, korjatkaa jos olen väärässä.

Huomenna olisi sitten neuvola ja ultra. Yksi päivä vielä! Aaaah! Onneks tänään pitää käydä shoppailemassa joululahjoja niin saattaa aika mennä pikkusen nopeemmin, eilen kun en tehnyt periaatteessa mitään.

Pinsuli ja himpula 7+5 <3
 
Meillä mennään nyt 5+6 ja perjantaina 6+1 sekä VU, jotta saisi mielenrauhaa edes hieman Joulun pyhille. Nyt kuitenkin jännittää, onko kaikki ok, kun kaikki puhui oireista ja minulla ei ole oikeastaan yhtään mitään oireita, pientä päänsärkyä lukuunottamatta välillä. Kävin kyllä Hcg mittauksissa 4+4 jolloin oli 1437 ja kaksivuorokautta siitä 3400. Onko kukaan muu ollut "oireeton" :(?
 
Sikiöseulonnoista, kyllä sinne mun mielestäni kannattaa mennä. Sikiöseulannoistahan ei tule lainkaan keskenmenoriskiä, koska niissä tehdään muistaakseni vaan verikokeet ja ultraus. Jos ultrasta sitten selviää jotain epämääräistä(?), niin voidaan tehdä istukkabiopsia, josta saattaa aiheutua hieman kohonnut keskenmenoriski. Ainakin näin muistelen, korjatkaa jos olen väärässä.
Se kohonnut keskenmenoriski perinnöllisyyslääkärin mukaan on suomessa 0,5% luokkaa jos otetaan istukka/lv-näyte, joten tosiaan ei kovin suuri ole. Meille sanoi että jos kesken menee niin menee todennäköisesti sitten ilman näytteenottoakin.
Ja me toki halutaan seulat. Aion myös olla itse aktiivisempi ja vaatia tietooni ne veriarvot (viimeksi ei saatu - ei sillä että olisin niistä mitään tajunnutkaan) ja sen pohjalta sitten jos huolettaa niin otetaan istukka/lv-näyte viikosta riippuen.

Eilen nosti taas pahvoinvointi päätään.. meinasin laatat töissä iltapäivästä, kaupassa ja illalla koiran kanssa lenkillä ollessa. Näin pahoja oloja ei vielä ole ollutkaan :)
Kunhan nyt eväät pysyis sisällä siihen asti että tietää onko ketään kotona :)
 

Yhteistyössä