eltusmaksuista

Myös uusperheen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 10:15 harmaa kirjoitti:
Sen verran tähän sanoisin, et kun lapsilisät (17v) ja elatusmaksut (18v) loppuu ja lapset asuvat edelleen kotona, käyvät koulua (mulla 3 lukiossa), on isän osuus loppu, mutta mä maksan edelleen: asumisen, ruoan, vaatteet, harrastukset, koulukirjat jne. Lapseni saavat opintotukea jokainen 34euroa ja mun tulot (brutto) on n.2000euroa, joten ei kyllä aina kannata kadehtia yh-äitejä. Kun lasten isä vielä oli elatusvelvollinen, hän maksoi minimin, eli enpä päässyt silloinkaan rikastumaan ;)
Miksi et pyydä täysi ikäisiä lapsia hakemaan viikonloppu töitä, ne rahat he saavat verottomana.Ja lukea ehtii kokeisiin vaikka työpäivän jälkeen. Itse kävin lukion niin että olin myös arkena töissä ja hyvin jaksoin lukea ja opiskella tosin huvituksia oli vähän pakko karsia.
 
Kohtuullisuus kaikessa, mutta sitäkään ei kumminkaan sovi unohtaa. että isä on elatusvelvollinen siinä, kun äitikin. Ja eiköhän asumis jaa muut kulut kuulu isälle siinä, kun äidillekin.jos äiti sattuu olemaan niin hyvätuloinen, että on varaa laittaa elarit säästöön niin hyvä, mikä taitaa olla aika harvinaista tämän päivän suomessa, ottaen naisten ylisen palkkatason huomioon. Jotenkin tuntuu aika erkoiselta ajatus, että joku 200-300 ?/ lapsi isän tulotason huomioiden olisi paljon. Ites en ainakaan työssäkäyvänä pienipalkkaisena saa asumitukea tai muitakaan yhteiskunnan apuja. Kaikki rahat menevät lastenkassa elämiseen ja juhlintaan tai muuhun ylimääräseen ei todellakaan ole varaa, vaan perheessä on hyvin tarkka pudjetti minkä mukaan eletään. Tuntuu vaan että mikä on se tekiä, mistä lasteni isän uuden vaimon pitää olla minulle niin katkera eltusmaksuista, rahat eivät ole hänen pussistaan ja isänkin tuloista hyvin pieni osa ( eivät todellakaan vaikuta perheen elämiseen). Mutta meitähän on moneksi ja kaikkihan on liikaa mitkä menee sille paskalle ex-akalle ja sen yhtä hirveille pennulille (kuulemma)pois tältä hyvältä ja uhrautuvalta uudelta vaimolta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 13:03 Myös uusperheen äiti kirjoitti:
Kyllä vaan meillä saa lapsi silmälaseista korvausta kelata, ne luokitellaan täällä apuvälineeksi :eek: Ihme että on eri systeemejä vaikka laki pitäisi olla sama kaikille :eek:
Liittyyköhän tämä siihen, minkä vuoksi lapsi saa lasit? Likinäön takia ei tietääkseni saa avustuksia, mutta on joitakin muita syitä joiden vuoksi saa.

Toimeentuloasiakkaat todennäköisesti saavat silmälaseihin korvausta, jos ne katsotaan välttämättömiksi. Mutta se onkin taas toinen juttu, joka ei kuulu tähän.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 14:48 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 10:15 harmaa kirjoitti:
lapset asuvat edelleen kotona, käyvät koulua (mulla 3 lukiossa), on isän osuus loppu
Kannattaisi sopia koulutusavustuksesta jonka isä maksaa suoraan lapsensa tilille. Lisätietoja saat lastenvalvojalta.
Käsittääkseni se kuitenkin on isälle vapaaehtoinen? Vai olenko väärässä?
 
Myös uusperheen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 14:53 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 13:03 Myös uusperheen äiti kirjoitti:
Kyllä vaan meillä saa lapsi silmälaseista korvausta kelata, ne luokitellaan täällä apuvälineeksi :eek: Ihme että on eri systeemejä vaikka laki pitäisi olla sama kaikille :eek:
Liittyyköhän tämä siihen, minkä vuoksi lapsi saa lasit? Likinäön takia ei tietääkseni saa avustuksia, mutta on joitakin muita syitä joiden vuoksi saa.

Toimeentuloasiakkaat todennäköisesti saavat silmälaseihin korvausta, jos ne katsotaan välttämättömiksi. Mutta se onkin taas toinen juttu, joka ei kuulu tähän.
Me olemme töissä käyviä ihmisiä emmekä saa mitään avustuksia sossusta ja lapsella on ihan normaali likinäkö, ei mitään sairauksia tms.
Vierailija tai joku en muista tarkkaan kirjoitti että tämä olisi niitä virkailijan tulkintoja eli vaihtelisi sitten paikkakunnittain.
 
Myös uusperheen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 11:36 äippä kirjoitti:
Kohtuullisuus kaikessa, mutta sitäkään ei kumminkaan sovi unohtaa. että isä on elatusvelvollinen siinä, kun äitikin. Ja eiköhän asumis jaa muut kulut kuulu isälle siinä, kun äidillekin.jos äiti sattuu olemaan niin hyvätuloinen, että on varaa laittaa elarit säästöön niin hyvä, mikä taitaa olla aika harvinaista tämän päivän suomessa, ottaen naisten ylisen palkkatason huomioon. Jotenkin tuntuu aika erkoiselta ajatus, että joku 200-300 ?/ lapsi isän tulotason huomioiden olisi paljon. Ites en ainakaan työssäkäyvänä pienipalkkaisena saa asumitukea tai muitakaan yhteiskunnan apuja. Kaikki rahat menevät lastenkassa elämiseen ja juhlintaan tai muuhun ylimääräseen ei todellakaan ole varaa, vaan perheessä on hyvin tarkka pudjetti minkä mukaan eletään. Tuntuu vaan että mikä on se tekiä, mistä lasteni isän uuden vaimon pitää olla minulle niin katkera eltusmaksuista, rahat eivät ole hänen pussistaan ja isänkin tuloista hyvin pieni osa ( eivät todellakaan vaikuta perheen elämiseen). Mutta meitähän on moneksi ja kaikkihan on liikaa mitkä menee sille paskalle ex-akalle ja sen yhtä hirveille pennulille (kuulemma)pois tältä hyvältä ja uhrautuvalta uudelta vaimolta.
Olin aika huonosti selittänyt mitä tarkoitin. Siis tämä yh äiti maksoi itse lapsen huoneen vuokran ja syömiset ja otti säästämistään elareista ja lapsilisistä vaate rahat ja harrastus ja välinerahat. Saman arvoisesti molemmat keskimäärin kuukaudessa maksoivat lapsen elatuksesta kun vaatteisiin ja harrastusvälineisiin meni kerralla aina enemmän mutta rahat olivat odottamassa tilillä... ääh osasinkohan nytkään selittää mitä tarkoitin.

Tosi ikävää jos teillä ex miehen uusi vaimo noin ajattelee myös lapsistanne, ymmärrän että varmaan tuntuu todella pahalle
:hug:
 
[
Se on vain valitettavasti niin, että jokaisesta synnyttämästään/siittämästään lapsestaan on velvollinen huolehtimaan; Kova paikka tietty, jos joutuu miettimään, onko varaa hankkia lapsia uuden kanssa, mutta valintoja on joskus tehtävä tavalla tai toisella. Ja harvemmin ne ex-llä olevat lapset tulevat yllätyksenä tälle uudelle.

Niin. Kyllä niiden uusien tulee muistaa se että koska miehellä on jo lapsia, ei talous tule koskaan olemaan sama kuin jos mies olisi lapseton. Jos asian kanssa ei pärjää, kannattaa hankkia parempi ammatti tai uusi mies. Vaikka tietysti toivookin että ne edelliset lapset olisivat entisiä ja muistoja vain...
 
[
[/quote]

Käsittääkseni se kuitenkin on isälle vapaaehtoinen? Vai olenko väärässä?
[/quote]

Samoin olen ymmärtänyt asian. Väärin lapsia kohtaan kun isälle vain lähilapset ovat mielessä. Suurin osa ihmisistä kuitenkiin haluaa tukea lastensa opsikelua, mutta etäisillä ei tarvetta ole.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 10:15 harmaa kirjoitti:
Sen verran tähän sanoisin, et kun lapsilisät (17v) ja elatusmaksut (18v) loppuu ja lapset asuvat edelleen kotona, käyvät koulua (mulla 3 lukiossa), on isän osuus loppu, mutta mä maksan edelleen: asumisen, ruoan, vaatteet, harrastukset, koulukirjat jne. Lapseni saavat opintotukea jokainen 34euroa ja mun tulot (brutto) on n.2000euroa, joten ei kyllä aina kannata kadehtia yh-äitejä. Kun lasten isä vielä oli elatusvelvollinen, hän maksoi minimin, eli enpä päässyt silloinkaan rikastumaan ;)
Niinpä, onkos tämä tullut mieleen täällä kenellekään. Lopulta kuitenkin se lasten kanssa elävä vanhempi maksaa vielä, kun toinen voi huoletta lopettaa. Lapsistahan tarvitsee huolehtia niin kauan, kunnes ne ovat omilla jaloillaan - vaikka olisivatkin jo "täysikäisiä". Silloin se vanhempien rakkaus ja vastuuntunto punnitaan.
 


Meillä exä on viettänyt esikoisen syntymän jälkeen tasan kaksi joulua lasten kanssa. Tai lapsen, koska nämä kaksi joulua ovat esikoisen ensimmäiset, kakkonen ei ollut vielä syntynytkään...
[/quote]


Jotenkin en nyt pääse perille tuosta viestistä. Siis, onko lapsen isä viettänyt molemmat joulut lapsensa kanssa ja muita jouluja ei vielä ole ennättänyt ollakaan? Silloinhan kaikki on hienosti! Vai onko tuosta jo aikaa ja jouluja on ollut jo ilman isääkin?
Mutta entä tämä kakkonen, onko exä senkin isä, vaik ei jouluina kotona ollutkaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 21:32 Lola kirjoitti:
Meillä exä on viettänyt esikoisen syntymän jälkeen tasan kaksi joulua lasten kanssa. Tai lapsen, koska nämä kaksi joulua ovat esikoisen ensimmäiset, kakkonen ei ollut vielä syntynytkään...

Jotenkin en nyt pääse perille tuosta viestistä. Siis, onko lapsen isä viettänyt molemmat joulut lapsensa kanssa ja muita jouluja ei vielä ole ennättänyt ollakaan? Silloinhan kaikki on hienosti! Vai onko tuosta jo aikaa ja jouluja on ollut jo ilman isääkin?
Mutta entä tämä kakkonen, onko exä senkin isä, vaik ei jouluina kotona ollutkaan?

[/quote]


No juu, esikoinen täyttää joulukuussa 15-vuotta ja toinen on nyt 12-vuotias. Ja exä on molempien isä. Erottiin kakkosen ollessa alle 2-vuotias.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 11:05 Myös uusperheen äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 10:15 harmaa kirjoitti:
Sen verran tähän sanoisin, et kun lapsilisät (17v) ja elatusmaksut (18v) loppuu ja lapset asuvat edelleen kotona, käyvät koulua (mulla 3 lukiossa), on isän osuus loppu, mutta mä maksan edelleen: asumisen, ruoan, vaatteet, harrastukset, koulukirjat jne. Lapseni saavat opintotukea jokainen 34euroa ja mun tulot (brutto) on n.2000euroa, joten ei kyllä aina kannata kadehtia yh-äitejä. Kun lasten isä vielä oli elatusvelvollinen, hän maksoi minimin, eli enpä päässyt silloinkaan rikastumaan ;)
Miksi et pyydä täysi ikäisiä lapsia hakemaan viikonloppu töitä, ne rahat he saavat verottomana.Ja lukea ehtii kokeisiin vaikka työpäivän jälkeen. Itse kävin lukion niin että olin myös arkena töissä ja hyvin jaksoin lukea ja opiskella tosin huvituksia oli vähän pakko karsia.
no heh heh! Sekö ois ihanne että raataa itsensä burn outin partaalle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2005 klo 19:21 Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä olen että jos lapsia hankkii niin sitte kanssa huolehtii niistä ! Ja Maksaa myös!
Niinhän se on! Sama koskee lasten isiä, jos hankkii lapsia elättää ne myös!!! Ja jos lähtee perheestä, on edelleen elatusvelvollinen!!

Ja ne ahneet uudet muijatkin vois pitää suunsa kiinni, kai se isä omistaan maksaa?!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 23:53 Marilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2005 klo 19:21 Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä olen että jos lapsia hankkii niin sitte kanssa huolehtii niistä ! Ja Maksaa myös!
Niinhän se on! Sama koskee lasten isiä, jos hankkii lapsia elättää ne myös!!! Ja jos lähtee perheestä, on edelleen elatusvelvollinen!!

Ja ne ahneet uudet muijatkin vois pitää suunsa kiinni, kai se isä omistaan maksaa?!
just näin. Jos miehellä on vaikka kolme lasta exän ja kolme uuden kanssa niin kyllähän siihen kuuden lapsen elämiseen rahaa meneekin. Vaikka nuo kolme ekaa oliskin sen hirveän exän kakaroita, niin yhtälailla ne on miehen lapsia kun ne uuden naisen kullannuput. Kaikki isälleen yhtä rakkaita, tai ei kukaan.. Ja miksi siitä hampaitaan kiristelemään jos isä lapsiaan elättää yhdessä äidin kanssa.
 
elareista
Elatusmaksuja tunnutaan pitävän jonain rangaistuksena. Että kun olet niin hölmö ollut, että menit naimisiin ja vielä seksiä harrastit ilman ehkäisyä, nyt maksat siitä.

Koko tämä riitely on kokonaan väärillä poluilla. Tässä riidellään rahasta: paljonko etä maksaa ja ainahan se maksaa liian vähän.

Lähihuoltajat unohtavat muutamat perusasiat:
-lapsen huolto kuuluu MOLEMMILLE biologisille vanhemmille.
- Myös etällä on kuluja lapsestaan silloin kun tämä on tapaamisella: lapselle on ostettava ruokaa, on oltava sellainen asunto että lapsi sopii, lapsen hakeminen ja viikonlopun tekemiset, kotona ei kuitenkaan viitsi istua sisällä koko viikonloppua.
- vaatekuluja, fillarit, uimapuvut - kaikki ne, mitä lähi ei laita mukaan vaikka pyydetään.
- kesälomalla on kuluja enemmän. vaikka lapsi olisi kuukauden, on etä velvollinen maksamaan elarit - samaan aikaan lähi saa myös lapsilisän ja etä maksaa lapsesta aiheutuvat kulut koko kuukaudelta.


VINKKI ja AJATUSLEIKKI:

Etävanhempi maksaa elatuksen osuutensa rahassa. Lähi voisi tehdä saman: laita lapsen nimellä "kulu-tili" jonne etä maksaa elarit ja lähivanhempi myös sen oman osuutensa, eli saman summan kuin etä. Sille tilille tulisi myös lapsilisä. Yksi lapsi saisi siis kuluttaa kuukaudessa minimissään noin 100 + 118 + 118 e (en tiedä lapsilisän yh-korotuksen suuruutta, sitä ei ole huomioitu) = 336 e / kk / lapsi. Tästä maksetaan siis lapsen ruoka, asumisen osuus, veden ja sähkön kulutuksen osuus ja harrastukset.
Joka kuukausi ei ole kaikkea mahdollista kulua, esim. sähkölaskua ei tule joka kuukausi, uusia lenkkareita ei tarvita joka kuukausi jne.


Ja mitä tulee tähän narinaan, että lapsilisät loppuu kun lapsi täyttää 17 v ja elatusvelvollisuus loppuu kun lapsi täyttää 18 v.

Sama tilanne on kaikissa perheissä, myös ydinperheissä!

Jos raha ei riitä, ei ydinperheen vanhemmat voi alkaa sitä mistään lastenvalvojan kautta lypsämään!
ydinperheen tai yh-perheen opiskelijat menevät TÖIHIN
 
elareista
SORRY, VIESTI KARKASI. jäi kesken.
piti jatkaa.

Ydinperheissä lapset menee töihin siinä vaiheessa, kun vanhempien rahat ei riitä kustantaamaan kaikkea. Miksi ydinperheen nuori kykenee opiskelun ohella käymään illat ja viikonloput töissä, mutta yh- tai uusperheen nuori ei???? vaan odotetaan että se isi tulee rahapussi levällään edelleenkin?

Elatusvelvollinen voi maksaa opiskelukuluja suoraan lapselleen.

Elatusvelvollisuus ylipäätään loppuu kun lapsi täyttää 18 v.
 
tintti2
Olen ninjan, marilynin ja vierailijan kanssa ihan samaa mieltä!! :wave:

Tottakai omista lapsista huolehditaan!!

Ja on se kumma, että joskus sitä lasten äitiä/isää, joka erossa muuttuu kamalaksi ex:ksi, on rakastanut niin paljon, että on tehnyt sen kanssa lapsia, mennyt naimisiin ym.. Kannattaisiko erotilanteessa muistaa se, että se ihminen on ollut joskus ihan ykköskandidaatti puolisonvalinnassa.??

Tuleeko toisen putsaamisesta/haukkumisesta sittenkään hyvä mieli?

Sitä paitsi nykyisin ehkäisyvaihtoehdot ovat niin kehittyneitä, että kannattaisiko harkita jo mukuloita tehdessä lasten lukumäärää siltä pohjalta, että pystyy ne myös elättämään, jos jää yh:ksi? Tai joutuu elatusvelvolliseksi? Onko jokaisen puolison kanssa tehtävä liuta muksuja? Jos tekee, niin se maksaa! Uusia lapsia tekemällä ei vanhoja pääse pakoon!

Enkä ymmärrä uusia puolisoita, jotka valittavat miehen suurista elatusmaksuista ja kamalista pennuista.. :headwall:

Ei niistä saa lapsettomia millään narinalla ja rutinalla, joilla ennestään on lapsia!! Oma elämä helpottuu, kun hyväksyy ne muksut ja ne elatusmaksut!!!!!!!!!
 
Myös uusperheen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 21:25 Leppis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 11:05 Myös uusperheen äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 10:15 harmaa kirjoitti:
Sen verran tähän sanoisin, et kun lapsilisät (17v) ja elatusmaksut (18v) loppuu ja lapset asuvat edelleen kotona, käyvät koulua (mulla 3 lukiossa), on isän osuus loppu, mutta mä maksan edelleen: asumisen, ruoan, vaatteet, harrastukset, koulukirjat jne. Lapseni saavat opintotukea jokainen 34euroa ja mun tulot (brutto) on n.2000euroa, joten ei kyllä aina kannata kadehtia yh-äitejä. Kun lasten isä vielä oli elatusvelvollinen, hän maksoi minimin, eli enpä päässyt silloinkaan rikastumaan ;)
Miksi et pyydä täysi ikäisiä lapsia hakemaan viikonloppu töitä, ne rahat he saavat verottomana.Ja lukea ehtii kokeisiin vaikka työpäivän jälkeen. Itse kävin lukion niin että olin myös arkena töissä ja hyvin jaksoin lukea ja opiskella tosin huvituksia oli vähän pakko karsia.
no heh heh! Sekö ois ihanne että raataa itsensä burn outin partaalle.
Minä en ainenkaan ollut lähelläkään burn out tia. Kävin töissä kahtena - neljänä päivänä viikossa ja keskellä viikkoa tein vajaata päivää. Opin kyllä rahan arvon ja mitä sen eteen joutuu tekemään enkä olettanut että kaikki saan vanhemmiltani ilmaiseksi vaan arvostin heidän vapaaehtoista panostaan ja ymmärsin että myös he joutuvat tekemään rahan eteen työtä.

Pienillä paikkakunnilla ymmärrettävästi työllistymis mahdollisuudet on huonommat mutta mäkkärit ottaa kouluttamattomia töihin ja kouluttavat heidät itse ja myös isommat supermarketit.

Omaa lastani en sohvaperunaksi halua opettaa , töissä käymällä nuori myös oppii koulutuksen tärkeyden hanttihommia tekiessään.
 
maxjämä
Meillä Mies Maksaa Elatus Maksua 118? /kk ja kuskaa 400km joka viikonloppu Ja Ex Valittaa Et Maksaa Liian Vähän.....MUN MIELESTÄ IHAN SAIRAS SUMMA Ku Miettii Et Toinen Ei Kuskaa Ikinä Ja Isä Ostaa Viel Kaikki Vaatteetki Ja Likka Syö Ku Hevonen!!!!Jotain Tasapuolisuutta Näihin Asioihin Kaivattais!!????
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 14:28 maxjämä kirjoitti:
Meillä Mies Maksaa Elatus Maksua 118? /kk ja kuskaa 400km joka viikonloppu Ja Ex Valittaa Et Maksaa Liian Vähän.....MUN MIELESTÄ IHAN SAIRAS SUMMA Ku Miettii Et Toinen Ei Kuskaa Ikinä Ja Isä Ostaa Viel Kaikki Vaatteetki Ja Likka Syö Ku Hevonen!!!!Jotain Tasapuolisuutta Näihin Asioihin Kaivattais!!????
No voi voi!! Että syökin kuin hevonen!!! Sääliks käy sua!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 13:47 elareista kirjoitti:
Elatusmaksuja tunnutaan pitävän jonain rangaistuksena. Että kun olet niin hölmö ollut, että menit naimisiin ja vielä seksiä harrastit ilman ehkäisyä, nyt maksat siitä.

Koko tämä riitely on kokonaan väärillä poluilla. Tässä riidellään rahasta: paljonko etä maksaa ja ainahan se maksaa liian vähän.

Lähihuoltajat unohtavat muutamat perusasiat:
-lapsen huolto kuuluu MOLEMMILLE biologisille vanhemmille.
- Myös etällä on kuluja lapsestaan silloin kun tämä on tapaamisella: lapselle on ostettava ruokaa, on oltava sellainen asunto että lapsi sopii, lapsen hakeminen ja viikonlopun tekemiset, kotona ei kuitenkaan viitsi istua sisällä koko viikonloppua.
- vaatekuluja, fillarit, uimapuvut - kaikki ne, mitä lähi ei laita mukaan vaikka pyydetään.
- kesälomalla on kuluja enemmän. vaikka lapsi olisi kuukauden, on etä velvollinen maksamaan elarit - samaan aikaan lähi saa myös lapsilisän ja etä maksaa lapsesta aiheutuvat kulut koko kuukaudelta.

Taidat vaan olla kateellinen!
No, tuskinpa monikaan etä ostaa fillaria lapselle omaan kotiinsa. Ja viikonloppuna voi elää lasten kanssa kotona ihan tavallista elämää se etäkin, niinhän se lähivanhempi yleensä joutuu tekemään, kun ei ole vara järjestää mitään kivaa, joka maksaa. Ei lapsia tarvitse lahjoa huonoa omaatuntoaan lievittääkseen.
Meillä ei ole ainakaan ostanut omaan asuntoonsa mitään lapsia varten; ei ole omaa huonetta, omia sänkyjä yms. Mahtuvat kyllä pieneen kaksioon isänsä ja tämän uuden kanssa. Tai enhän ole kysynyt siltä uudelta, vaikka ahdasta olisikin hänen mielestään. Lapset käyvät yhtenä viikonloppuna/kk kylässä isänsä luona. Eikä isä kesälomastaan lapsille kokonaista kuukautta tuhlaa, viime kesänä ei edes kokonaista viikkoa. Kesälomansa hän vietti uuden kumppaninsa kanssa nauttien kahdenkeskisistä hetkistä, ilman ex-kumppanin kanssa tekemiään kamalia kakaroita.
Toisaalta jos lapset ovat isänsä luona, niin kyllä se lasten äiti joutuu sitä isoa asuntoaan ylläpitämään lapsia varten lasten poissa ollessakin - siis kuluja on vaik ei lapset ole läsnä. Ja voihan ne rahat laittaa jemmaan ja käyttää sitten lasten hyväksi kun lapset palaa kotiin.
Luulevatko nämä naiset täällä tosiaan, että isien maksamilla elatusmaksuilla lapset elätetään kokonaan ja ettei omia rahoja lasten hyväksi tarvitse käyttää ollenkaan. Mulla menee kyllä kaikki mitä hankin arjen pyörittämiseen, ei ne isän maksamat rahat riitä alkuunkaan.
Tuntuu, ettei osalla täällä kirjoittavista ole hajuakaan yh-perheen arjesta ja ylipäätään siitä, mitä elämä todellisuudessa maksaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 15:50 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 14:56 vieras kirjoitti:
Käsittääkseni se kuitenkin on isälle vapaaehtoinen? Vai olenko väärässä?
Jos olisi, kai lastenvalvoja olisi asiasta isälle maininnut.

http://www.kokkola.fi/perusturva/elatusapu.htm
Tietenkään elatusapu ei ole vapaaehtoinen!! Se on pakollinen!!!!
 

Yhteistyössä