En voi ajatuksilleni mitään, mutta pidän kotiäitiyttä luuserien valintana

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Biologiani ilmeisesti ohjailee minua liikaa, sillä minä en yksinkertaisesti pystynyt laittamaan alle vuoden ikäistä vauvaa vieraalle hoitoon. Olin vielä niinkin luuseri, että imetin tuossa vaiheessa. Työni on kyllä mieleenkiintoista ja haastavaa, mutta tosi asiassa nämäkin seikat sotivat töihin lähtöä vastaan: teen hyvin herkästi ylitöitä, kun uppoudun työhöni. Parempi siis lapselle, että olin kotona pari vuotta. Sitä paitsi, mikään työ tai raha tai maine tai ura ei koskaan, ikinä, milloinkaan, voi olla niin arvokas kuin oma lapsi.
 
"diudiu"
No kun itse lapseni kasvatan, tiedän miten on kasvatettu ja tiedän ketä syyttää jos pieleen meni. Tosita se on niillä äideillä, jotka sysäävät vauvansa päiväkotiin ja antavat kasvatusvastuun puolituntemattomille ihmisille....
 
"vieras"
Minä näen päivittäin näitä tosi rikkaiden lapsia. Ekana tuodaan aamusin ja viimesenä ne pois lähtee. Huomaa oikein, että vanhemmilla ei ole lapsille aikaa, eikä kiinnostusta. Ensin tarhassa ja sieltä kodin kautta harrastuksiin. Ja tätä ihan vuosikkaasta alkaen. Säälittää:/
 
vässykkä-äiti
Siten, että ei siellä tarvi kummankaan mähkiä vuosikausia. Jos vaikka jakais vähän vastuuta.
Ja sillonko ei voi jakaaa vastuuta, kun ÄITI ON KOTONA :)? Mulla on muutama lapsi ja isompien kanssa olen katunut sitä, etten antanut heille pienenä enemmän aikaani ja ollut kotona. Nyt nuorimman kanssa olen ymmärtänyt, kuinka pian lapset kasvavat ja kuinka tärkeitä ensimmäiset vuodet lapselle ovat. Sä saat pitää mielipiteesi, mutta ainakin mun elämässä käytäntö on osoittanut toisin.
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";22463364]Kotona voi ja saakin olla vanhempainvapaan ajan, mutta jos sen jälkeen jää vielä kotiin, alkaa olla jo hivenen luuseri. Ja mitä pidempään, sen pahempi.[/QUOTE]

Kommentista päätellen joku on tosiaan viety hoitoon jo 9kk iäisenä ja sen huomaa.
 
duunari
[QUOTE="vieras";22463442]Mä oon samaa mieltä. En tiedä ainuttakaan hyvinpalkatussa, korkeaa koulutusta vaativassa, viihtyisässä, arvostetussa, kilpailuhenkisessä, kasvua ja kehitystä ihmisenä tukevassa työpaikassa olevaa naista joka olisi ollut kotona kauemmin kun alle 2 vuotta. Ne taas joilla on huonosti palkattu paskaduuni johon on päässyt suoraa peruskoulusta, jääkin kotiin seuraavaksi 7 vuodeksi.[/QUOTE]

Tiedätkö sitten montakin pienen lapsen äitiä, jolla on kuvaustasi vastaava työpaikka? Kelpais mullekin!
 
jo vain
Onko joillekin niin utopistinen ajatus että toisilla on OIKEASTI työ josta nauttii? Josta kaiken lisäks maksetaan palkaa? Eikö äiti saa nauttia mistään muusta kuin lasten kanssa olosta? Joo, äidille sallitaan kaiken maailman harrastustoiminta, liikunta, kerhot ym. Mutta jos kyse onkin työstä, silloin äiti on vain omaa napaansa tuijottava uraohjus.

Entäpä jos mun oma-aika onkin mun työ jota teen 6h/5pvä/vko? Entäs jos mä en silloin tarvitsekaan elämääni muita kissanristiäisiä ja juorukerhoja?
Tälle peesi! Jotenkin nurinkurinen ajatus todella, että kaikki muut aktiviteetit on äidille sallitumpaa (vapaaehtoistyö, politiikka, harrastukset jne) kuin työnteko. Mullekin tulee näitä joitain kommentteja lukiessa sellainen käsitys, että kotiäidille on sallittua hypätä vaikka joka päivä kaiken maailman aktiviteeteissa mutta auta armias, jos hän käy vaikka 6h/päivä TÖISSÄ, niin jo vain hänestä tehdään itsekäs. Tai entäs jos ei ole edes kiinnostunut mistään tällaisesta? Jos äidille se työ antaa kaiken "oman ajan" ja kaikki muu aika on pyhitetty perheelle ja lapsille, niin en ymmärrä, miksi se ei sitten mene läpi.
 
ylpeä kotiäiti
Kotiäidit muka perustelevat valintaansa lapsen parhaalla. Aivan takuulla ensisijainen syy on työn vieroksuminen ja työelämän pakoilu.
Valitettavasti näin ei ole. Ihmiset rakastavat lapsiaan, ja lapset ovat heille tärkeintä maailmassa, vaikka sinun on se varmasti vaikeaa ymmärtää.

Minulle ainakin esim. koulutus ei mene lapsen edelle vaikka minulla koulutusta onkin.
 
zxc
Alkuperäinen kirjoittaja työ-äitee;22467979:
no minä ainakin maksan veroja pari TONNIA enkä paria sataa. Kyllä minun ainakin kannattaa (siis yhteiskunnan näkökulmasta) käydä töissä ja maksaa veroja, sillä lapsen päivähoitopaikan todellinen kustannus ei ole sitä luokkaa mitä maksamani verot ovat.

Olisitte kotiäiteet kiitollisia että jotkut naiset viitsivät painaa vaativaa ja raskasta työtä pitkiä päiviä ja isoilla vastuilla, ja maksaa veroja jotta te saatte sitten olla kotona. Ei siis kovin kannattaisi sättiä työssäkäyviä, sillä jos kaikki naiset valitsisivat kotiäitiyden niin jo loppuisi kaikki kotihoidontuet ym. kuin seinään. Jonkun pitää niitä verojakin maksaa...
Kotihoidon tuki on myös veronalaista tuloa.
 

Yhteistyössä