Ensimmäistä lastaan yrittävät yli 35v

No joo, en tiiä mitä tässä jatkossa tekis.. jatkaakko enää ja millä rahalla..
Tähänkin hoitoon meni pitkästi säästetyt pennit, joilla ois jo tehny kahestaanki ihan mukavanlaisen lomamatkan. Mutta mitä vxxxxa lomamatkoista. Ei just nyt taas kiinnosta oikeestaan mikään. Mies tossa ehdottelee, että jos lähettäs johkin pariks viikkoa. Jepjep. Fiilingit on aikatavalla miinuksen puolella :headwall:

Ja tossa jo ehin miettimään muitakin klinikkavaihtoehtoja.. että oisko joku parempi ja oisko jossain enempi ammattitaitoa. En tiedä. Hintojen puolesta ammattitaidon ainakin pitäs olla siellä, missä ollaan koko ajan oltukin. Tuntuu, että jos vielä hoitoihin jaksas lähtee, niin kannattas varmaan vielä heti, ainakin lääkkeiden osalta kela korvais kaiken..
 
Viimeksi muokattu:
Krish :hug:. Miten nuo negat vetääkin mielen niin matalaksi ja joka ikinen kerta ajatus ”tämä ei onnistu ikinä” sen kun kasvaa :(. Mulla usko alkaa olla koetuksella jo näiden kahden hoidon jälkeen. Olen paljon miettinyt, että jos se kolmaskaan hoitokerta ei auta, niin mahtaako siihen neljänteen kertaan olla olemassa enää mitään ”uusia temppuja”, jotka auttaisivat. No, aika näyttää, mitkä ajatukset on sitten, kun se on edessä.

Tähtitomu, toi on niin ärsyttävää, kun yks lääkäri on yhtä mieltä ja toinen toista. Luulisi, että kaikkea voisi kokeilla, kun ei niistä haittaakaan ole :mad:. Ja kun Gonapeptyl ja aspirin ei ole edes kelakorvattavia, niin ei niistä kerry laskua kun itselle.

Milk@ tsemppiä alkavaan hoitoon, päästään sun kanssa jännäilemään :).

RouvaP jään pitelemään peukkuja sun testaukseen :stick:
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja Rouva P
Pistin elämäni ensimmäisen kerran itseäni. Ei se ollutkaan niin paha juttu kuin etukäteen ajattelin, vähemmänhän se sattui kuin verensokerin mittaaminen sormenpäästä! Maanantaina on ensimmäinen ultra, ja sitten tiedetään miten tämä etenee...
 
Tsemppiä Milk@ ekaan hoitokertaan! Hyvä, että pistäminen meni noin hyvin. Mäkin olen ollut yllättyny siitä, miten helppoa se pistäminen on ollut.

Kaiken kaikkiaan nämä ivf/icsit ovat olleet fyysisesti paljon helpompia kuin etukäteen kuvittelin. Henkisesti sitten taas vastaavasti paljon raskaampia kuin mitä osasin varautuakaan. Onko muita hoidot päässeet yllättämään negatiivisesti tai positiivisesti?
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Tsemppia Milk@ hoitoon.
Mulla on takana nyt aiemmin 3 hoitoa ja nyt vasta tämä 4. Noista kolmesta aiemmasta hoidosta on aikaa jo jokunen vuosi ja silloin pistoksista tuli ihan älyttömiä mustelmia ja paukamia vatsan alueelle. Ja noi neulatkin olivat erilaisia. Nyt tässä vikassa hoidossa pistäminen oli tosi helppoa, eikä pistoksista tullut edes verta, saati sitten mitään jälkiä. Turvotuskin oli kyllä pienempi ja lyhytaikaisempi, mitä aiemmissa hoidoissa. Mutta toisaalta niistä saatiin enempi kyllä pakkaseenkin tavaraa..:whistle:

Henkisestihän nämä hoidot ovat kyllä niin rassaavia, että vaikeaa on aina kerta toisensa jälkeen kasata itsensä.
Kiitoksia kaikille myötäeläjille. :|

Mites RouvaP? Millon on testipäivä?
 
Viimeksi muokattu:
Testipäivä on maanantaina eli ikuisuuden päässä.

Tällä kertaa olen osannut ottaa rennommin kuin ensimmäisellä yrittämällä, mutta eilen kävin pohjamudissa. Olin työpalaverissa, kun kesken kaiken tuli mahanpohjasta lähtevä, todella huono olo. Olin ihan varma, että se oli sitten siinä. Näihin aikoihinhan (PP 10) edelliselläkin kerralla alkoi kuukautiset. Tänään olen onneksi osannut koota itseni - kaikkihan on mahdollista niin kauan kunnes toisin todistetaan, eikös niin. Kroppakaan ei ole tänään oikkuillut niin paljon kuin eilen. Hulluksi tässä tulee.
 
Milk@ mulla ekassa hoidossa pistämisen hoiti mies, siis Elonvan osalta. Se lääkehän on semmonen ihmeellinen automaattihäkkyrä, joka sitten ilmeisesti vetosi miehen tekniseen aivolohkoon ja tämä oli niin ”polleena” kun sai olla tekniseksi hyödyksi :D. Siihen pistämiseen aina rutinoituu, ekan piikin jälkeen sitä on kuin vanha tekijä.

RouvaP nuo viimeiset päivät ovat aina niin piinaa… Mä niin toivon sulle plussaa :wave:.

Miten sitä voikaan ilostua yhdestä paperinpalasta! Ilmoittaessani pasin negatuloksen hoitopaikkaan, pyysin saada dheat kesäksi ajatuksella, että jollei ne pakkasalkiot selviä sulatuksesta, hermo ei kestä taas odottaa 3 kuukautta ja syödä dheata jotta päästään kolmanteen IVF:ään :O. Tänään tuo resepti sitten saapui. On ne siellä klinikalla vaan niin ihanan ajattelevaisia :heart:. Ja mikä parasta, muutaman viikon kun jaksan odotella, niin saan tuplasti lisää virtaa ja unentarve vähenee – dhean voimalla mennään sitten koko pimeä syksy.
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja Rouva P
Anteeks jo heti, vastaus kysymykseen varmaan löytyy tästä ketjusta mutta laiska mikä laiska.
mihin hiskias ja rouva P syötte tuota dhea:ta? Johonkin tutkittuun vaivaan vai "kokeilu mielessä"? Tarviiko minun ehdottaa lääkärille tuotakin ja saada taas luento tutkimustuloksista ja vastaukseksi perinteinen Ei sulle hyötyä.
 
RouvaP :hug: On tää niin syvältä :'(.

Tähtitomu, mulla on alhainen amh ja tuo dhea parantaa (tai vissiin nuorentaa) munasolujen laatua. Kaikilla se ei kuitenkaan auta. Mun eka hoito oli fiasko, kun solut oli niin huonoja. Toiseen hoitoon söin dheata 2 kk ennen kun hoito alkoi ja saldona oli 6 alkiota, joista 5 meni pakkaseen. Kysyin lääkäriltä, että oliko se dhean ansiota vai vaihdettujen lääkkeiden, niin hän sanoi, että varmuudella ei tiedä, mutta luultavasti kummankin vaikutusta. Dhean lisäksi popsin myös Q10, B-tehovitamiinia ja kalanmaksaöljyä. Saas nähdä mikä on sitten kolmoskierroksen saldo, kun nyt tuota dheata ehtii syödä pidempään.

Elokuussa siis pasiin jos alkiot selviää sulatuksesta ja jollei, niin sitten on suuntana 3. IVF. Hui olkoon, ahdistaa pelkkä ajatuskin, sen jälkeen ollaankin ihan tyhjän päällä.
 
Hiskias kiitos.

Viikonloppu onkin mennyt itkeskellessä. Suru ja pettymys ovat suuret. Pikku hiljaa alkaa miettiä niitäkin vaihtoehtoja, miten selviää, jos sitä lasta ei suoda meille koskaan.

Mutta kai sitä taas seuraavaankin hoitokertaan lähdetään. Se on sitten kolmas. Miten nopeasti teillä muilla on tehty uusia hoitoja epäonnistuneiden väliin? Monta kiertoa on ollut välissä?

Tähtitomu - sama juttu mulla kuin Hiskiaksella eli alhainen amh, siksi dhea käytössä.
 
RouvaP :hug: Mä niin uskoin, että sulla onnistais.:hug:

Hiskias, siis mikä on amh? Ja mikä on toi dhea ?

Mä kävin perjantaina hakeen saikkuu..ei jaksa. Ja samalla verikokeessa. Lääkäri totesi, että "sullahan on ihan selkeästi kilpirauhasen vajaatoiminta, arvot niin alhaalla"
Ja hoidon aikanahan kerkesin vasta nostamaan yhdellä tota annostusta. Eli kerkesköhän se edes oikeesti nostaa arvoja mihkään??!
Nyt saan huomenna tän hetkiset arvot ja määrää nostetaan, mikäli ei oo noussu. Mutta aluksi popsin 2, eli 50mg ja sitten 75mg..

Olin yhteydessä loppuvkosta klinikan professoriin ja hän kertoi, että nyt on sellaista uuttakin kehitystä kiinnittymiseen. On kehitetty "kiinnittymisliima".
Ja mua kyllä alkoi pikkasen ärsyttämään, että jos helkutti tollasta on olemassa, niin miksei sitä sitten käytetty nyt tähän hoitoon, joka nyt on ohi. Ja mulla on koko ajan ongelmana mm. ollut tuo kiinnittyminen.
Miksei siis kaikkia apuja käytetä, kun jotain yritetään??? Nythän meikäläinen on tässä 4. hoidossa maksaja. Ja hoito on aika kallista. Hänen mielestään vielä pitäisi jatkaa, kun kuitenkin realistisia mahdollisuuksia on.
Sitten hän puhui vielä jostain viljelynesteistä, joita on kehitetty..
Vai olikohan se mitä joku pisti, ennen siirtoa gona...??? pistos se liima?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli ultra tänään. Toista ei kuulemma tarvitakaan, vaan punktioaika varattiin jo perjantaille. Oikealla oli 6 munarakkulaa, vasemmalla 3. En tiedä, onko toi hyvä vai huono lukema... Mutta näillä mennään. Päivä kerrallaan..
 
RouvaP, uutta putkeen vaan (sori, olipa ironinen kommentti :ashamed:). Laita viesti jo sinne polille, että varaavat sulle ajan heti elokuulle, kun se aukeaa ja pyydä se dhea kesäksi. Samalla kannattaa selvittää, että onko kaikki mahdolliset tutkimukset (labrat) tehty. Oliko sulla muuten samat lääkkeet kummassakin hoidossa? Voisikohan lääkkeiden vaihtamisesta olla apua solujen kestävyyteen? Onko sulla muita lisäravinteita ollut käytössä?

Krish, amh (=anti-muller hormoniarvo), joka kertoo jäljellä olevan munasolureservin määrän munasarjoissa. Se ei ole täysin ”yksyhteen” niiden kanssa, mutta antaa hyvinkin osviittaa siitä, mikä on munasarjojen tilanne. Eli tuo arvo (mitataan verestä) voi olla alhainen nuorilla naisilla (saattaa olla synnynnäinen vika / tulehduksen aiheuttamaa tms.), mutta se madaltuu kun ikää tulee. Mun ikäisellä sen pitäisi olla noin 1 ja mulla se oli vuosi sitten 0,3. Arvo 0,2 alkaa olla sellainen, ettei mitään ole tehtävissä, varsinkaan, jos fsh on kohonnut. Meitä on enemmänkin tuolla Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf- ketjussa. Ja kyllä siellä useampi on raskautunut huonoillakin arvoilla, joten toivoa ei kannata sen labratuloksen takia menettää :D. Dhea taas on steroidi, joka muuttuu elimistössä estrogeeniksi ja testosteroniksi. Suomessa reseptilääke, mutta muualla lisäravinne. Lisämunuainen tuottaa tuota dheata. Sen on havaittu vaikuttavan positiivisesti munasolujen laatuun ja joillakin se on jopa kohottanut matalaa amh-arvoa. Englanninkielistä materiaalia löytyy googlesta. Gonapeptyl on taasen se piikki, joka pistetään siirron jälkeen (toisilla tätä käytetään myös irrotuspiikkinä). Sen on tutkittu auttavan kiinnittymisessä, tehden kohdun limakalvosta jotenkin suotuisamman alkiolle. Ja on tuollaista alkioliimaakin ilmeisesti olemassa, nimenomaan viljelynesteenä, mutta siitä en tiedä sen enempää. Muistanko väärin, että olit hoidossa siellä Hesan kalleimmalla klinikalla? Ihmettelen vaan, että eikö siellä ole sulle näistä kerrottu?

Milk@ johan tapahtuu nopeasti. Hienoa, että pääset jo perjantaina punktioon. Siitä se sitten etenee :popcorn:.

Tulihan taas pitkä sepustus, tsemppiä naiset viikkoon :heart:
 
Hiskias ja Rouva P oookkei, eli ei taida mulle olla apua vaikka netissä lueskelinkin olevan joku nuorennuslääke, hih.
Ostin nyt vehnänalkioöljykapseleita, nekin jotain nuorennuskapseleita mutta lähinnä ajatuksena josko lima kalvo niillä paranis. Ainakin mitä lueskelin niin lienee noista jotain apua ollu. Tai sit voi olla se ajatuskin minkä ne tuo tullessaa. Eli uskoo niin kovasti niiden auttavan. Näinhän ne väittää että positiivisella ajatusmaailmallakin ois apua. Täytyy vissiin sitäkin koittaa kun vielä sitä punaviiniäkin aion lipitellä yllä noi yhdessä jo tuo niin positiivisen ja varman onnistumis olon että avot... voi kunpa toiskin|O

Ai niin, se, menkat alko jippiiiii!! ja päästään juhannuksen jälkeisellä viikolla varmaankin siirtoon.
 
Viimeksi muokattu:
No kiva kun Milk@ pääset noin nopsasti eteenpäin! =)

Hiskias, kiitos noista tiedoista. Täytyy kirjata johkin ylös..jos tässä jaksaa ja pystyy vielä seuraavaan hoitoon lähteä.. Kallista joo, mutta meillä ne 3 hoitoa tehtiin julkisen siirtona sinne klinikalle ja sen takia, ajattelin, että on järkevämpää jatkaa hoitoja siellä jos yleensäkään lähtee jatkamaan ja 4. tehtiin myös siis siellä.
Tänään juuri laitoin kelaan lääkekorvaushakemuksen.. jos jonkun euron saisi takasin.

Mulla oli irrotuspiikkinä muistaakseni pregnyl, joka on ollu aiemminki..
sehän mua nyt harmittaakin, että kaikki säästöt meni ja jos ei kaikkia uusinta tietoa edes käytetty!! Tämä professori, joka meitä aiemmin hoisi ei enää tee hoitotyötä, mutta vastasi yhteydenottooni ja kertoili näistä uusista jutuista..
En tiedä, välistä tuntuu , että rahastusta koko homma. Ja että sitten ei käytetä sitä uusinta tietoa ja taitoa, joka on saatavilla, vaan ajatellaan, että "tulkaapa sitten seuraavaan hoitoon ja koklataan näitä uusia juttuja sitten vaikka"

Blaah! Anteeksi valitus. |O
 
Viimeksi muokattu:
Mua kans kummastuttaa, ettei mitään "tukihoitoja" ole tarjottu eikä annettu vaikka olen pyytänyt (kun olen palstalta lukenut muiden saamista lisäpiikeistä ym). Mieskin ihmetteli, että miten nyt yhtäkkiä onkin jos jonkin näköistä. Eli neljäs IVF ja ties kuinka mones pas tulossa ensi kiertoon, ja joka tehdään eka kertaa hormonaaliseen kiertoon. Siirtoa ennen aloitan Luget, ja siirron jälkeen Pregnyl pistokset tukemassa alkion kiinnittymistä, sekä Primaspan, kun mulla on niin korkea hemoglobiini. Aiemmin ei mitään muuta kuin Luget siirron jälkeen.
 
Krish, kyllä vähemmästäkin saa valittaa! Sinuna antaisin palautteen suoraan klinikalle ja kysyisin syytä, että miksi vasta nyt toiseen hoitoon siellä on tyrkyllä vaihtoehtoja. Pikkasen on joo rahastuksen makua, jollei itse osaa vaatia niin mitään ei saa, paitsi ”seuraavalla kerralla” :mad:. Olen muuten siellä samalla klinikalla hoidossa, kun julkinen ostaa sieltä palvelua ja olen ollut tyytyväinen, paitsi siihen, että sniiduuvat niitä 2 alkion siirtoja.

InMyDreams, tuo pregnyl tukihoitona muakin kiinnostaa, toivottavasti siitä on sulle apua. Olen saanut Gonapeptylistä ihan hirveet oireet, pahoinvointia ja vatsakipuja, joten olisi kiva kokeilla jotain muuta. Tsemppiä alkavaan hoitoon :).
 
Tsemppiä InMyDreams, hoitoon! Mielenkiintosta, että sulla on tuo pregnyl siinä tosiaan tukena. Mulla oli vain yksi, irrottamaan.

Hiskias, niinhän se meilläkin meni, että julkinen osti palvelun sieltä ja kaikki kolme hoitoa tehtiin siis siellä ja nyt tämä 4. omalla kustannuksella. Mutta ajattelin, että kaikkein mutkattominta on jatkaa siellä. Selailin kyllä eri klinikoiden sivuja, mutta jotenkin tuntui, että täällä jatko on kaiken hoitohistorian ja meidän olemassa olevan tiedon mukaan helpointa. Palveluun ja kaikkeen olen ollut kyllä myös tyytyväinen.

Mulle tehtiin kyllä jossain vaiheessa kahdenkin siirtoa, mutta nyt meidän uusi hoitava lääkäri oli sitä mieltä, että mun kroppa ei kaikkinensa kestäisi mahdollista kaksosraskautta. Vaikka yritinkin selittää, että se nyt on aika pien, minimaalinen mahdollisuus, kun yhtäkään ei kuulu!!!:O
Meillä ekat 3 hoidot teki aarne, mutta hän ei enää tee hoitotyötä. Ja hänen kanssaan olen keskustellut meidän jatkostakin.. Saako kysyä, kuka on teidän hoitava lääkäri?
Yritän saaha tänään tulokset noista kilppariarvoista.. et mitä ne nyt näyttää.
 
Jahas, lääkäri oli unohtanut soittaa:O
Labrantäti sanoi, että arvot on ihan viitearvojen sisällä. Mutta käsittääkseni ne on koko ajan olleetkin. Mutta ne olivat siis nyt TSH 0,54 ja P4V 18,3. Ja thyroxinia 75mg/pv.
En kyllä ymmärrä noista itte mitään, että mitä ne nyt sitten pitäisivät olla, jotta arvot olisivat otolliset raskautumiselle.... (aiemmin arvot oli tsh 3,6 ja toi toinen 11,8, 50mgllä thyroxinia)
Mites muilla?? Onko teille annettu jotain optimaaleja arvoja?? Näistä aiemmista arvoista toi mehiläisen lääkäri sanoi, että se on kilpirauhasen vajaatoimintaa.:x
 

Yhteistyössä