**Esikoishaaveista plussanneet**

Heipa Söpö masu :flower: Hauskaa seurata miten meidän mahat kehittyy, kun rv:t on samat. Ollaan myös varmaan aika samankokoisia ja masusikin näyttää olevan samankokoinen ;) Mahankasvatuskisa pystyyn! :D

Nälkä Juu ai miten niin? Kahden tunnin välein maha oikein kurnii. En silti pysty kerralla syömään paljoa, mutta nälkä on koko ajan. Saa nähdä kehittyykö sitä jotain ylimääräisiä kiloja, hope not! (tarkoitan siis sellaisia, joista on vaikea päästä eroon synnytyksen jälkeen) Ja Heta, söin myös viikonloppuna missä-x-karkkeja niin että kielestä lähti tunto :p

Mariaana 14+2
 
päivitykset on nyt tehty, anteeksi kun kesti :headwall:

Mulla alkaa olla jo ties mitä vaivaa enemmän ja vähemmän, avauduinkin niistä vihdoin tänään tonne blogiini oikein kunnolla kun meinaa mennä hermot. Eli on närästystä, vihlontaa ylä ja alavatsassa, ripulia ja selkäsärkyä. Mukavata :p

Tuosta k-18 jutuista piti vaan kommentoida. Itsellä on paikat ainakin ollut plussauksen jälkeen ihan kuivat, ja ei toivoakaan että voisi jotain tehdä ilman liukasteita. Muutenkaan ei tee juurikaan mieli, ja jotkut asennot sattuu. Viimeksikin mies pyysi että kokeiltaisiin jotain muuta, mutta itse en ole kovin innoissani kun pari asentoa on sattunut tosi ikävästi. Ja mullakin käy vähän miestä sääliksi, kun tiedän että se haluaisi enemmän, mutta itse ei vaan tee mieli tai jaksa. Tai tekee kipeää. Eihän tälle mitään voi, ja onneksi on kuitenkin liukasteet :whistle:

mulle tuli tasan puoliväli tänään, maanantaina olisi rakenneultra!

neulis ja klöntti 20+0
 
Plink Ei ole tullut tavallista öljyä kokeiltua. Nytkin on ihotautilääkärille aika varattuna "varalta", katson sitten ensi viikolla auttaako nämä märkärupeen määrätyt lääkkeet atopiaankin vai pitääkö mennä keskustelemaan tarkemmin. Jotenkaan en ole ikinä pitänyt yleisestikään mistään öljyisistä rasvoista, tykkään kun imeytyy melko nopeasti tai on sitten todella paksua.

Ninnu Mä en malta odottaa "hipsuttelun" tunteita =) Niitä saa vielä odotella varmasti jonkun tovin...

Heipa Ihana masu =) Tuo näyttää paljon enemmän vauvamasulta kuin omani, joka on edelleen pyörykämpi paljon ylhäältä lähtien.

Nälkä ei ole vaivannut minua viime aikoina erityisen paljon, mutta aiemmin vaivasi kyllä! Nyt varmasti tämä flunssa vaikuttaa omalta osaltaan nälän puutteeseenkin. Herkut kyllä maistuu (ainakin paremmin kuin ruoka), mutta muuten ei tee oikein mitään mieli. Flunssa tuli siis "kunnolla" päälle vaikkei kuumetta olekaan. Nenä vuotaa kuin hana ja pää on todella kipeä. Nyt otin lopultakin särkylääkettäkin, muttei tunnu oloa kokonaan parantavan. Toisaalta voin vain kuvitella millainen olo olisi, jos en lääkettä olisi ottanut!

Petipuuhat on olleet täälläkin niin vähissä, ettei niistä oikein voi puhuakaan :ashamed: Alkuun ei tehnyt mieli, kun piti totutella ajatukseen raskaudesta. Sitten tuli pahoinvointi ja väsymys, pahoinvoinnin jälkeen töiden alun aiheuttama väsymys ja kun työnteko alkoi sujua, iski flunssa. Mies on onneksi kärsivällinen, vaikka tiedän, että tykkäisi puuhastella enemmän. Liukuvoide on ehdoton, ilman sitä ei voisi kuvitellakaan mitään tekevän.

Voimia viimeisille päiville viikonloppua odotellessa! Itse olen keskittynyt iltaisin keräämään vain voimia seuraavaa työpäivää varten, mies on onneksi hyvin kärsivällinen ja avulias :heart:

pMyy 13+4
 
masusta olen ihan kade teidän muiden mahoista. Itsellä näkyy edelleen vaan puhdas läski, vaikka mies koettaa muuta väittääkin.

nälkä
on usein, tuntuu et aina saa olla eväät mukana :popcorn: nyt vaan taas herkkuja mennyt liikaa. kun kova nälkä, ottaa kaksi palaa ja taas ihan ähkyssä. Omat lempiruuat tökkii tosi pahasti ja riisiä en ole antanut huushollissa keittää udeempaan viikkoon

pahoinvointi luulin et on mennytta, toissa yö meni klo 2-5.30 vessassa oksentaessa. ainakun yritti takas sänkyyn, niin lujaa takas pönttöö halaileen. olin kolme päivää saikullakin asian vuoski, mut nyt taas hyvä vointi.

petipuuhat tällästä kuivaa kautta ole vielä ollutkaan. Meillä mä innokkaampi kuin mies. ostin itselle ceridal öljy kuivuutta vasten ja toiminut todella hyvin, kun hoitaa muutenkin kun liukastamalla ja sopii kaikkiin kuiviin iho alueisiin. vkl vapaa, joten pitää panostaa tuohon avioelämään, jos mies suostus oleen kotonakin hetken, eikä aina rakentamassa.

ummetus vaivana kanssa. ilma kertyy mahaan ja edes pierua ei saa pihalle. Ajattelin jo hakee lactulosia, koska noi luumut sun muut ei tunnu auttavan asiaan. Tosin ihan joka päivä asia ei ole ongelma.

sane ja toivo rv 13+6
 
Moi taas kaikille, ja hyviä lämpimiä syyspäiviä. :) Täällä niitä ainakin vielä riittää.

Aika kuluu ja ei kulu. Nyt tosi läheisen tuttavapariskunnan vauvautuessa alkoi juuri tuntua, että maaliskuuhun on ikuisuuuuuuus. Mutta jospa tuo aika meille kaikille kuluisi.

Maha on kyllä kasvanut jossain määrin, mutta ei se mikään selkeä vauvamaha ole. Itse kyllä näkee, mutta eipä tulis mieleenkään lähteä jossain kireissä mahatamineissa julkisille paikoille... :)

Seksi valitettavasti on kyllä vähentynyt aika radikaalisti plussauksen jälkeen. Kyllä sitä edelleen on pari kertaa viikkoon, mutta paljon vähemmän kuin ennen ja enää vain harvoin omasta aloitteestani. Kuivuutta täälläkin, ei kiva. Mutta sen oon huomannut, että nykyään seksi tuntuu joko paljon paremmalta (kuin aiemmin) tai suorastaan ikävältä. Onneksi useammin paljon paremmalta.

Hienoin juttu viime aikoina on ollut se, että töissä tiedetään nyt! Kerroin erinäisistä syistä aiemmin kuin laki vaatisi. Mutta olen iloinen että tein niin. Joskus saa kyllä yllättyä äärettömän positiivisesti vastapuolen reaktioista, vaikka ei varsinaisesti huonoa reaktiota odottanutkaan. Pomo onnitteli moneen kertaan aidontuntuisesti ja mm. saikulle vetäytymiskehotus tilanteen niin vaatiessa tuli pyytämättä ja murehtimiskiellon kera.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille. :)
 
Täytyy pikaisesti käydä merkkaamassa...

Vihdoin puoliväli saavutettu!!! Ja ens keskiviikkona olisi myös pitkään odotettu rakenneultrakin. Poikaolo mulla on ollut koko ajan, saas nähä miten käy kun täällä lähes kaikilla on kai juuri vastakkaista sukupuolta povattu kuin mitä on veikattu...:D

Heta & Hippo 20:heart:
 
Ultrassa käyty :heart:

Kaikki hyvin, siellä köllötteli 81.4 mm pitkä pikkukaveri, vähän liikuskeli ja heiluttelikin meille. Rakenteet ja muut ok, istukka takaseinässä, vielä matalalla mutta nouseehan se siitä kun kohtu kasvaa. Niskaturvotus 0.6 mm, eli normaali on. Yhdistelmäseulaanhan me ei osallistuta.

Oli se vaan ihana nähdä se pikkukaveri, ja nähdä ja kuulla sydämen jumpsuttavan. Oli vallan ihana kätilökin, selitti koko ajan mitä näkyy. Nyt sitä uskaltaa taas odottaa rauhassa :)

Masu on jo alkanu kasvamaan, että kyllä se jo näkyy. Mammahousuja oon käyttäny jo muutaman viikon, kun omat kiristää ja turvottaa. Nyt ostinki toiset HM:ltä, kun oli farkkupäivät. Pitää masukuva laittaa kunhan ehtii :)

Seksi ei maistu oikein täälläkään, ei vaan haluta pätkän vertaa. Kyllä sitä silti välillä ihan miehen vuoksi pitää puuhastella. Enemmänhän tuo tietysti toivoisi, mutta kun ei tee mieli. Muutenkin tuntuu että hormonihöyryissä ollaan, pinna kiristää helposti..

Ummetus ja vesilöysä maha vuorottelevat, ei ole normaalia päivää viime aikoina ollut..
Ja naama on niin täynnä finnejä, että peiliin katsoessa meinaa itku päästä..

Seuraava neuvola kuun loppupuolella ja rakenneultra 5.11.

onnellinen tupunen ja rymy 13+4 (vastasi viikkoja prikulleen!)

ps. LA voi päivittää 14.3., neuvolan ja ultran mukaan mennään. Laskurit antoi aikanaan sen 15.3..
 
Viimeksi muokattu:
Heippa ja hauskaa perjantaita!

Täällä on taas ihania uutisia :heart: Tupusella ihania ultrauutisia ja Heta ja neulainen ovat saavuttaneet puolivälin :flower:

Kiitos masukehuista :heart: pMyy, eiköhän meillä kaikilla ole kohta selvät vauvamasut! :) Ja kyllä mäkin mietin että kuinka maha voi edes olla noin kasvanut kun vauva majailee kuitenkin vielä suht alhaalla. Luonnon tepposia?

Marjaana, on kyllä tosi kiva että mennään niin samoissa!! Voittaako masukisan se kellä on isompi vai pienempi maha ;) Tää on niin hassua haluta ISOA mahaa, voi olla että maaliskuussa me jo ruikutetaan että pääsispä siitä jo eroon :D

Jinda, kiva että töissä oli hyvä vastaanotto ja pomollakin noin loistava asenne! Mullakin esimies oli varmaan ihan aidosti onnellinen mun puolesta, mutta oli kyllä silti tuputtamassa mua tuleville syksyn työmatkoille, vaikka itse meinasin että mennään olon mukaan... niin kuin aion kyllä mennäkin!

No "hyvä" että muidenkin miehet ovat puutteessa :p Kai tämä on ihan tyypillistä, eipä ainakaan biologisesti ajateltuna seksillä ole nyt mitään "virkaa"... Mutta hauskaa puuhaahan se on, kun vaan huvittaisi!

(.) Mä menen tänään vapaapäiväni kunniaksi hemmottelemaan itseäni kampaajalle, sattui löytymään vapaa aika :) Edellisestä kerrasta onkin jo vierähtänyt luvattoman pitkä aika... Nyt on hyvä syy mennä kun serkulla on häät ensi viikolla.

Tämä keskiraskaus (vai onko tämä vielä keskiraskautta?), tai no vähintään toinen kolmannes tuntuu ihan mukavalta ajalta. Mulla on aika hyvä olo jos ei päänsärkyjä ja pientä kremppaa oteta huomioon, tuntuu välillä hassulta että olisi muka raskaana :) Onneksi on doppler niin ei tarvitse huolehtiakaan oireettomuudesta :)

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!

Heipa 14+3
 
Hänet on nyt nähty. Tai no mie vaan köllettelin hämärässä, tuijotin kattoa ja kuuntelin tietokoneen hurinaa. Tuplabuukkauksen vuoksi myö käytiin naistentautien osastolla. Isäntä kuitenkin katseli juntturaa koko sen ajan.=) Junttura oli unilla eikä halunnut kuvattavaksi. Onneksi kuitenkin mitat saatiin ja normaali sikiö nähtiin.

Petihommat sujuu miten se nyt päivätyöläisellä ja vuorolaisella voi sujua. Harvakseltaan, mutta kumma kyllä mie oon aina valmis.:LOL: Ja kyllähän se vähän innostaa kun "ruppanat" ovat kasvaneet jo melkein seuraavaan kokoon.=) Jospa ne tässä kuukausien kuluessa pitävät tahtinsa ja saan ihan oikiat tissit.

Itsellä pahin ongelma on ollut kaasunkeräytyminen ja välillä hallitsematon purkautuminen. Se vaan turahtaa kun liikkeelle lähtee. Mutta toisaalta välillä pakko päästellä :ashamed: kun muuten on maha tiukka ja kipeä. Kaameinta on kun mies ei halua jäädä huonommalle ja antaa samaan tahtiin iltaisin turista. YÖK!! Meillä on ihan kaameaa iltaisin.. Ja kun porukkaan lasketaan vielä bulldoggi sekä uusi kissanpentu jolla on vaikeuksia sopeutua meidän vanhojen kissojen ruokavalioon. Ihan KARSEETA!! Ei ihmekkään että kukaan ei käy meillä enää kylässä.:eek:

Tuli taas kalliiksi kauppareissu. LÖytyi loimulohta!! Nam. Me ei oikein olla oltu kalan kuluttajia ja mies ei suuremmin välitä niin itsellä hankala täyttää se pari kertaa viikossa..

Mutta jospa rupeaisi iltavuoroa kuluttaa niin pääsee joskus kotiakin...

Rulla ja Toukka 12+2
 
katso liitettä 11067

Tänään huomasin että ei ole juuri tullut kuvia mahasta otetuksi, joten siitä sitten samantien miniläppärin mahtavalla kameralla värkkäsin ja sain kuin sainkin otettua iltamahasta kuvan. Tällä viikolla alkanut vasta ruoka uudelleen maistua, niin ihmeen pieni olen vielä.=) Mutta kunhan kotiin täältä pääsen niin siellä oottaa pannari sokerinarkkista...:p

Eli Rullan 12+2 masu
 
tupunen ja Rulla mukava kuulla jälleen hyviä ultrakuulumisia =)

Täälläkin tuntuu raskausoireet hieman hellittäneen. Vatsa nyt ei toimi vieläkään kunnolla, mutta se ei kieltämättä ole ollut täysin normaali pitkiin aikoihin edes ennen raskautta. Stressivatsasta ainakin kärsin muutenkin, nyt on vain muutoksena se, ettei vatsa todellakaan toimi niin usein kuin ennen.

En omista vaakaa, mutta eilen pääsin punnitsemaan itseni. Yllätys oli suuri, kun ensimmäiseen neuvolakäyntiin verrattuna painoa oli tullut vain 1,5kg lisää ja tuolloin neuvolakäyntiä ennen oli ollut useamman päivän oksentaminen takana! Nyt alan olla siinä "normaalipainossa" mikä oli ennen alkupahoinvointia. Yllätys oli siksi niin suuri, kun masu on kuitenkin vaihtanut muotoa ja kasvanutkin (ehkä myös herkkujen takia), mutta en siis ole lainkaan harmissani. Nyt uskaltaa taas syödä herkkuja paremmalla mielellä :D

Nyt se sitten tuli, se "odotettu" hiiva, vaikka maitohappobakteereja olenkin syönyt koko antibioottikuurin ajan aamuin ja illoin. Soitin päivystävälle sairaanhoitajalle ja kysyin kuinka tätä nyt voisi hoitaa ja palaa asiaan, kunhan saa lääkärin kiinni. Harmittaa, kun tänä viikonloppuna piti kiertää sukulaisia ja kertoa taas vähän uutisia, niin nyt joutuu odottelemaan puhelinsoittoa. Sairaanhoitaja ei siis tiennyt pitääkö minun mennä ihan lääkärin vastaanotolle, missä lääkäri toteaa hiivan (niin kuin en jo itse osaisi vaivaa nimetä usean antibioottikuurin yhteydessä sairastetun hiivan perusteella) vai voiko lääkäri suositella jotain hoitoa näkemättä minua. Paikkakunnalla täytyy siis pysyä ainakin siihen asti, että saan puhelun. Toivottavasti ei tarvitse lähteä päivystykseen jonottamaan lääkärille pääsyä, kun se pilaisi viikonlopun suunnitelmat täysin.

Mukavaa viikonloppua naiset! Palaan toivottavasti asiaan vasta viikonlopun jälkeen =)

pMyy 14+0 POKS :heart:
 
Heipä hei! Ihan ekana huomasin, että mulla ei ole merkittynä laskettua aikaa.

ELI HEINÄHATULLE VOI MERKATA LA 10.3.

Niin se vaan on viidestoista raskausviikko meneillään, enkä vessassa ramppaamista lukuunottamatta huomaa sitä mistään. En olotilasta, mahasta enkä rinnoista. (Onneksi on doppleri, jolla voi sentään kuunnella sykkeitä!)

Joskus pari viikkoa sitten luulin mahan jo hieman pullistuneen, mutta se olikin turvotusta. Nyt masu on taas aamuisin ihan littana, ainoastaan pienen pieni kumpu alavatsalla. Mihin se kohtu voi kadota??

Kaikki vaatteet siis sopii vielä normaalisti ja painoakaan ei ole tullut yhtään, vaikka syön paljon enemmän, kuin ennen. Tosin mulle ei kyllä tarttis painoa juuri tullakaan. Lähtömitat 168cm / 63kg. Ajattelin, että 75kg olis sellainen maksimipaino, jonka alla yritän painonnousun saada pysymään.

Mutta, ihania mahoja siis ollut teillä, jotka olette kuvia laittaneet! Mäkin osallistun mielelläni tuohon mahankasvatuskisaan. Tapahtuuko tulosten raportointi mittaamalla vai kuvien perusteella. =)

Mutta sitten vielä kysymys: Onko ketään muita, joilla ei näillä viikoilla tunnu mahan kasvua? Tuolla mahakuvapinoissa on monilla ihan järjettömän kokoisia ihania mahoja näillä viikoilla. Onko se sitten niin, että ne joiden mahat eivät kasva nopeasti, eivät niitä kuvia edes laita?


No sitten seksistä on ollut puhetta. Ja todella todella kateissa on halut täälläkin. En ole aiemminkaan ollut mikään kovin aktiivinen asian suhteen, mutta kerta viikkoon tahti on nyt kyllä supistunut kerta kuussa tahtiin. Viimeksi taisi olla elokuussa, alkupuolella...

Mies onneksi ymmärtää ja sanoo, että hän pystyy ihan hyvin odottaa vaikka ens kevääseen, ettei tarvitse murehtia saanko taas tulehduksen. Mulla siis tulee seksin jälkeen todella usein pissitulehdus ja joskus oli jonkinlaista hiivatulehduskierrettäkin seksiin liittyen. Estolääkitys on ollut tuon pissitulehduksen kanssa ihan toimiva juttu, mutta nyt raskaana ollessa ei tekisi mieli mitään ylimääräisiä antibiootteja nappailla. Noh... pitäänee kuitenkin käydä ostamassa tuota liukkaria, jos kuitenkin jokusen kerran innostuisi ennen laskettua aikaa ;)


Sunnuntaiterveisin Heinähattu 14+3
 
Huomenta rakkaat odotuskaverit!

Neulis Heti sit kertoon miten rakenneultra meni!!!

sane Toivottavasti nuo pahoinvointikohtauksesi loppuvat pian. Itselleni tulee paha olo jos syön liian paljon kerralla. Ilmeisesti ruuansulatus on hidastunut niin paljon, ettei se vaan ota paljon vastaan kerralla. Eilen söin ravintolassa pihviaterian ja musta tuntui että osa siitä jämähti johonkin ylämahaan ja sit ei auttanut kuin tyhjentää... :x

Jinda Tosi hienoa suhtautumista työnantajalta. Itsekin pelkäsin turhaan. Omani ainakin oli jo osannut odottaa vauvauutisia, joten ei ollut moksiskaan.

Tupunen ja Rulla Onnea ihanista ultrakuulumisista :heart: Ne vaan aina aiheuttavat yhtä paljon myötäiloa =)

Näppylät Mulla on nyt muutama viikko sitten alkanut selkä kukkimaan, ei kiva :| Tämän lisäksi naamaan ilmestyy aina yksi tai kaksi finniä ja juuri kun ne saa kuivumaan niin tulee uusia. Ei ne nyt vielä kovin pahoja ole, mutta ei kivojakaan...

Masukisa Jaa-a Heipa, masunkasvatuskisa kuulostaa siltä, että se voittaa, jolla on isoin maha. Ehkä se tavoiteltavin tila kuitenkin on, että se pysyis mahdollisimman pienenä. Ehkä jokainen saa päättää ihan ite ;) Itse ajattelin, että voisin alkaa kerran viikossa laittamaan aamumasun ympärysmitan ylös. Siten olis mukava seurata, että kasvaako se oikeesti. Tänä aamuna taas tuntui ettei ole mahaa lainkaan...

Mulla on nyt kyllä yleisesti ottaen tosi hyvä olo. Pieniä ohimeneviä epämukavuuksia ilmenee, mutta muuten kyllä aion nyt nauttia tästä hetkestä. Toisaalta oireettomuus aiheuttaa myös vähän huolta, mutta onneksi on enää reilu viikko seuraavaan neuvolaan.

Mukavaa maanantaita ja alkuviikkoa kaikille!

Mariaana & Hukka 15+0 *poks poks*
 
Terveisiä reissusta! :) Oli kauniit maisemat ja rentouttava matka, vaikka aina onkin ihana palata kotiin. Vielä haetaan kissat kotiin ja sitten on taas kaikki melkein paikallaan. Pyykkivuori odottaa pesua vielä..

Masun kasvusta: itsellä tuntui että kasvu pysähtyi viikoilla 14-15. Sitten se taas pömpsähti eteenpäin yhdessä yössä :O

Seksi oli täälläkin hiljaisemmalla moodilla, vaikka kuivuudesta en olekaan kärsinyt. Nyt alkaa vähän taas tehdä mieli, jospa tämä tästä :)

Onnea kaikille ultrakuulumisista :heart:

pokemoni & myttynen 17+0 (pokspoks!!)
 
Täällä on käyty rakenneultrassa, ja kaikki oli erinomaisesti. Mullahan oli alusta asti poikaolo, mutta niin se vaan meilläkin vaihtui sitten tyttölupaukseksi! :p Mä jo eilen melkein itkin sitä, että miten hankalaa mulla tulee olemaan kun se on teini-ikäinen. Itse olin tosi hankala lapsi, joten voisin kuvitella että niin tulee sitten meidän tyttökin olemaan. Kivat ;)

Mehän ei oltu ajateltu menevämme ollenkaan 3D/4d ultraan, eikä tämän jälkeen kyllä mennäkään. Me nimittäin saatiin sellainen naamakuva! Se ultra tehtiin ihan normiultralla, mutta naamasta se sai jotenkin otettua tuollaisen hienon kuvan, ja oikesti se oli paljon hienompaa katsoa sitä livenä, kuin mitä kuva oikein on. Klöntillä oli aamujumppa menossa samaan aikaan kun ultrattiin, viimeksihän se ei taas liikkunut ollenkaan. Nyt se on muutenkin alkanut liikkua tosi paljon, ja mieskin tuntee ne liikkeet jo mun masun päältä. :heart:





Lisäksi sain lekurilta vatsalääkettä niihin mun rinnanaluskipuihin, pitää tänään käydä hakemassa se apteekista. Mutta se sanoi, että jos Rennie ei ole auttanut, niin tämä tulee kyllä auttamaan. joten luottamus on suuri, että saisin iltani pelastettua. Nyt kun en voi muuta kuin tyyliin maata sohvalla, kun istuminen sattuu ihan pirusti, samoin jos vähänkin joutuu olemaan etukenossa, autollakaan ei voi ajaa enää iltaisin...

Täällä vaikuttaa nyt olevan hiljaista, mutta odottakaahan kunnes alatte tuntemaan liikkeitä, se koko odotus saa jotenkin lisäpontta siitä. Ainakin mulla tapahtui niin.

neulis ja klöntti 20+6
 
Hellou leidit! Täällä taas, meinaa vähän hiljetä kun ei tosiaan oikein mitään uutta tapahdu... potkuja odotellessa :)

Rullalla ihania ultrakuulumisia :heart: Ja teillähän on siellä kotona oikein aromipesä :LOL:

Oi neulainen mikä ihanista ihanin ultrakuva!! Ja onnea tytöstä :) :flower: Mä olen itse jotenkin niin asennoitunut tyttöön, että täytyy kerran nielaista jos meille onkin poika tulossa (älkää ymmärtäkö väärin, kumpi vaan on aivan yhtä rakas ja toivottu!) Ootkos neulainen muuten mammajoogaan jo ilmoittautunut? :)

pMyy, tsemppiä hiivan taltuttamiseen, ikävä vaiva... ne suun kautta otettavat hiivalääkkeet on huippuja, mutta niitä ei saa ikävä kyllä käyttää raskausaikana :(

Heinähattu, kiva kuulla sustakin :) Voipi olla että mahapinoon tulee laitettua kuvia vain jos jotain näkyy... itse olen vähän ihmeissäni tämän mahan kanssa, luulin että se näkyy vasta paljon myöhemmin. Mä ihmettelen mahaani tällä hetkellä vain kuvien kautta, mutta varmaan jossain vaiheessa tulee mittanauha käyttöön oman mielenkiinnon vuoksi :)

mariaana, kiva että sulla jo seuraava neuvola häämöttää! Pääset kuuntelemaan sydänäänet niin tulee taas varmempi olo :) Mulla on seuraava neuvola vasta neljän viikon päästä :eek:

pokemonille tervetuloa takaisin Suomen ihanaan syksyyn! ;)

Tosiaan omaan napaan ei kyllä mitään uutta. Doppleria olen käyttänyt vähän useammin kuin oli tarkoitus (ehkä joka toinen päivä), mutta saapa ainakin kuulla vauvan kun muuten olo on suht normaali. Rinnat ovat kyllä edelleen arat ja alkavat olla sen verran paisuneetkin, että täytyy varmaan pikkuhiljaa suunnata rintaliiviostoksille...

Ah, pitikin vielä kertoa, että eilen työkaveri laittoi kainon viestin communicatorin kautta :D Kysyi että saako kysyä multa yhden kysymyksen ja ei saa suuttua... mutta että onko meille tulossa perheenlisäystä! Olivat toisen naiskollegan kanssa jo epäilleet. Syitä olivat kuulemma: 1) väljät vaatteet, 2) parempi iho, 3) pieni mahakumpu näkyy, 4) kuulemma "hehkun", 5) toinenkin työkaveri oli katsellut mua siihen malliin, 6) paita kiristi ylhäältä eli rintavarustus kasvanut :LOL: Eipä siinä enää sitten paljon kiistämistä ;)

Heipa 15+0 *poks poks* Härre gyyd, jo kuudestoista viikko käynnissä :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka taas

Jännää kun osalla jo puoliväli takanapäin! Ja upeita ultrakuulumisia monella, niin ne hommat etenee. Neulaiselle onnittelut tyttöuutisista!

Ihanan pyöristyviä masuja jo monella! Itsellä pömppis johtuu lähinnä järkyttävästä iltaturvotuksesta, aamulla masu onkin taas sitten littanampi. ”Normaali” en enää sanoisi, mutta ei tuosta vielä ulkopuoliset raskautta huomaa (kai) – mun työkaverit varsinkaan, 95% mun kolleegoista kun on 45-55 vuotiaita miehiä! Eli Heinähattu, vaikka kylläkin sua reilun viikon perässä tulen, niin kyllä, täällä toinen jonka masu vielä pysyttelee tiukasti piilossa. Kovin paksua rasvakerrostakaan mulla ei ole sitä peittämässä (olen aina ollut tosi hoikka) mutta jotenkin vaan ei vielä ole isoa kumpua ilmestynyt.

En nyt muista onko tästä jo ollut puhetta, mutta kysympä kuitenkin...ootteko yrittäneet jotenkin ennaltaehkäistä raskausarpien syntymistä? Mulle yksi kesällä synnyttänyt kaveri lykkäsi käteen pullon jojobaöljyä heti kun kuuli että vauva on meillekin tulossa. Sitä oon sitten tuonne pötsille hieronut, ihan vaan varmuuden vuoksi jo tässä vaiheessa ;) Ei kyllä hajuakaan onko tuosta oikeesti mitään hyötyä, vai onko lähinnä psyykkinen helpotus, ”ainakin on yritetty vastaan taistella” :D

Nälästä on ollut juttua – täälläkin nälättää! Ihan jatkuvasti! Vähintään parin tunnin välein jos ei syö niin paha olo ja heikotus on taattu. Oon myös huomannu että makeilla herkuilla on tuota heikotusta turha yrittää taltuttaa, kunnon ruokaa/leipää pitää saada jos olon haluaa pitää hyvänä.

Muuten omissa kuulumisissa ei paljoakaan kerrottavaa, mahan kasvua odotellessa =) Sen verran kuitenkin, että viime viikolla tuli veriseulan tulokset, ja hyvin pienet riskiluvut siellä oli – jee! Nyt ehkä uskaltaa sitten laajemmallekin piirille salaisuuden paljastaa.
Nälän lisäksi toinen mitä olen huomannut, on että liikuntaharrastuksissa täytyy alkaa ottaa vähän rauhallisemmin, ei vaan jaksa enää niinku ennen. Juokseminen on aina ollu se mun juttu, mutta nyt saa kyllä juoksut pikkuhiljaa jäädä. Ei vaan tunnu hyvältä, vaikka kuinka koittaa hitaasti hölkötellä. Täytyykin tässä miettiä vähän vaihtoehtoisia liikuntamuotoja, mammajoogaa olen minäkin harkinnut. Eli kertokaahan siis joogakokemuksia kun sinne asti ehditte. Ja siis onko jooga ihan huono idea jos noin luontaisesti on jäykkä kuin rautakanki? :p
Kävelyllä ollaan nyt käyty useammin, ja nyt syksyn viileiden tultua ollaan taas päästy viikonloppuisin vuorille vaeltamaan. 4-6 tunnin kävelyt luonnossa ja upeissa maisemissa on niin ihania, ja sopivalla tavalla rankkoja...ja senpä takia täällä ”Alppien juurella” niin hyvin viihdytäänkin. Vaeltelua meinataan kyllä jatkaa niin kauan kun meikäläisellä jalat kantaa, vaikka ylämäkeä kiivetessä vauhti alkaakin jo hidastua...

Jaspis 13+1
 
Mariaana noi on mun siskon vanhat, ja ne näyttää olevan Lindexin mammamallistoa. Tosin mä en ole meidän lindexissä nähnyt ollenkaan enää mammamallistoa, joten sitä ei kai enää ole. Haluaisin toisetkin tuollaiset, kun on niin pirut hyvät jalassa. Ja noita saa säädettyä tosi paljon suuntaan jos toiseenkin. Joku oli tuolla tammikuisissa ostanut omat haalarinsa huutonetistä, joten katsele sieltä?

heipa mä unohdin koko jutun, ja vasta eilen muistin laittaa sähköpostia sille vetäjälle. Toivottavasti vielä mahtuisi ryhmään =)
 
Kiitos neulainen tiedosta!

Jaspis Tässä ketju, jossa mainitaan monta eri voidetta raskausarpien ehkäisyyn.
raskausarpien ehkäisy - Helistin.fi
Itse käytän Vichyn anti-stretch-voidetta sekä Bodyshopin kaakaovoipuikkoa rintoihin, vatsaan ja kylkiin aina suihkun jälkeen. Sanotaan etteivät ne mitään auta, jos arvet on tullakseen, mutta maalaisjärjellä ajateltuna ei tuo kosteutus ainakaan haitaksi ole.

Mä meen tänään rintaliivikaupoille. Mulla on normaalisti B-kuppi ja nyt joudun jo siirtymään D:hen :O
 
Voi kökkö!!! Nyt iski flunssa päälle ja huomenna olisi se rakenneultrakin. Toivottavasti ei nostaisi kuumetta, en millään haluaisi siirtää ultraa...

Neulaiselle onnittelut tyttölupauksesta ja voi miten ihanan kuvan olette saanneet! :heart:
Ja Heipa noi naiskollegat on kyllä niin tarkkoja :D

Raskausarpia olen koittanut ehkäistä ihan vaan tavallisella rasvalla rasvaamalla. En tiedä onko mitään hyötyä, mutta ei varmaan haittaakaan...

Masuasukki on tosiaan alkanut ilmoittaa itsestään ja potkuja tuntuu välillä. Illalla isäntäkin sai osansa kun sai potkun poskelleen kun koitti kuunnella mitä siellä mahassa touhutaan :D

Heta & Hippo 20+4
 
Heips!

Vau mikä kuva sulla Neulis. Ja ihana maha myös :)

Mäkin tossa just valittelin, että kun mahaa ei ole. Mutta kummasti kyl nyt tuntuu vaatteet kiristävän. Jospa se kuitenkin sieltä olisi kehittymässä...

Heipa sä olet kyllä huippu, kun jaksat melkein jokaisen meidän kirjoituksia kommentoida :)
Mullakin meinaa tuo dopplerinkäyttö lähteä lapasesta. Meinasin kanssa, että korkeintaan kerran viikossa kuuntelen.. Mutta parin päivän välein kuunnellaan täälläkin!

Ja oli varmaan kiva saada ekat arvaukset raskaudesta. Se siis selvästi näkyy! Musta alkaa tuntua nyt vähän hölmöltä, että työpaikalla kaikki jo tietää ja kavereistakin suurin osa, mutta kummankaan vanhemmille eikä sisaruksille ei vielä olla kerrottu. Johtuu kyllä vaan siitä, että molempien vanhemmat asuu n.400km päässä ja ollaan odotettu sopivaa hetkeä, että päästään molemmat paikanpäälle kertomaan. Tapahtunee reilun viikon päästä;)


Meillä kävi pieni harmin paikka noiden sikiöseulontojen kanssa. Olen odotellut tässä jo 3 viikkoa vastauksia ja tänään sit soittelin terkkarille, että missä vika. No selvisi, että verikokeeseen olisi saanut mennä vasta nt -ultran jälkeen. Ja mä olin mennyt päivää ennen. Luulin että saa, koska viikkoja oli jo tarpeeksi. Mutta olisi kuulemma tarvinnut vielä erikseen nt-ultraajan lähetteen.

No, sieltä verikokeista ei siis selvinnyt muuta kuin se, että tauteja ei ole. He lähettävät nyt sikiöseulontanäytteeni uudelleentutkittavaksi. Onneksi veriputkilot olivat vielä tallella. Mutta voi kuulemma viedä taas sen pari viikkoa, että tulokset tulee. Harmittaa, koska olisi ollut kiva saada tulokset ennen suvulle kertomista.

Toisaalta.. empä tiedä olisinko minkään downin vuoksi ainakaan mitään abortteja harkinnut. Entä te muut?

Jos jotain vakavampaa löytyy, niin sitten keskeyttämistä täytynee harkita vielä noilla myöhäisimmilläkin viikoilla. Mutta onneksi kaikki tuollainen taitaa olla hyvin epätodennäköistä. Nt oli meillä 0,9 ja kaikki näytti normaalilta.


Ja sitten vielä raskausarvista. Mä yritän kyllä kaikkeni niiden ehkäisemiseksi. Apteekin öljy käytössä. Mutta veikkaampa silti, että tähtikarttakuviot mahaan ilmestyy. Niin herkästi repeävä iho mulla on ;(

Tiistaiterveisin Heinis 14+5

P.S Maaliskuisten pinossa tiukkaa keskustelua tupakasta ym. Itsekin kyllä vastustan raskaudenaikaista polttamista kovastikin. Mutta taidampa jättää nuo saarnaamiset muille maaliskuisille ;)
 
Onneksi kuumetta ei noussut ja pääsin rakenneultraan...

Kaikki näytti olevan hyvin ja saatiin pari kuvaakin mukaan. Toinen kuva on jalkaterästä, joka näyttää hurjan isolle. Taitaa käydä samoin kuin veljenpojalle, että ne ihanat pikkuiset sukat ei tule mahtumaan jalkaan ollenkaan...:p

Ja niinhän tässä kävi että se mun "varma poika-olo" taitaakin olla tyttö! :D

Heta & Hippo 20+5
 
Neulis ja Heta ihania ultrakuulumisia ja kuvia! Prinsessoja tiedossa :heart:

Heipa musta oli kiva lukea muiden työkavereiden arvailuja =) Ja vielä mukavampaa, että kysyivät rohkeasti suoraan eivätkä spekuloineet viikkotolkulla :D Omat työkaverit kuuli raskaudesta jo työhaastattelupäivänä, joten mullakin on tavallaan jääny tuo arvailu kokematta. Varsinkin, kun lähipiirille on kerrottu jo, ennen kuin raskaus on alkanut näkymään kunnolla. Työkaverit kyllä sanovat edelleen, ettei näy päälle päin, vaikka ilman paksumpaa pitkähihaista näkyy kyllä omasta mielestä jo aika selvästi. Paksumpi paita on pysynyt siis päällä töissä, koska en halua lasten tai lasten vanhempien vielä mitään arvailevan.

Mieskin itse asiassa totesi viikonloppuna, että onko mun maha jo noin iso. Raskauden myötä olen ollut tavallista viluisempi, joten kotonakaan en viihdy nykyään usein pelkässä t-paidassa. Itsehän sitä masun kasvua ei varmaan niin selkeästi huomaa, kun itse ainakin tarkastelen sitä vähintään kerran päivässä :ashamed:

Itse en ole mitenkään säännöllisesti yrittänyt ehkäistä raskausarpia, mutta iltaisin suihkun jälkeen rasvaillessa olen rasvannut masuakin, jos olen sattunut muistamaan. Tämä muistaminen tapahtuu siis muutaman kerran viikossa :D

heinähattu onpa jännä, että siellä olisi pitänyt käydä niissä verikokeissa vasta ultran jälkeen! Täällä piti käydä noin viikkoa ennen ultraa. Mekään ei oltaisi tehty aborttia, vaikka downin riski olisikin ollut. En oikeastaan tiedä kuinka pahasti pitäisi olla menossa jonkun "vikaan", että aborttiin päätyisi.

Me kerrottiin viikonloppuna taas muutamalle sukulaiselle uutisia ja oli kyllä ihania suhtautumisia :heart: Pinnasänky on jo tiedossa ja lupasipa eräs kysellä pienokaisia omaavilta tutuiltaan josko heillä olisi jäämässä jotain ylimääräiseksi. Ensimmäinen arvaus sukupuolen suhteenkin on tehty, tyttöä povattiin, kun sanoin että makea maistuu. Itse en vain oikein tiedä maistuuko se tarpeeksi, jotta voisi sanoa varsinaista himoa olevan...

Hiivasta valitin aiemmin ja kyllähän se viikonlopuksi iski ahkerasta maitohappobakteerien syömisestä huolimatta. Apteekissa sanoivat, ettei mitään hiivalääkettä suositella raskaana oleville ilman keskustelua lääkärin kanssa. Soitin sitten päivystävälle sairaanhoitajalle, jonka kautta päivystävä lääkäri soitti minulle. Canesten kombille soitti reseptin apteekkiin, asetinta ei saanut käyttää raskaaana olevat. En ole aiemmin käyttänyt muita kuin "syötäviä" hiivalääkkeitä, niin en osaa sanoa kuinka nopeasti tuon pitäisi auttaa. Pieni pelko kuitenkin on, ettei hiiva lähtenyt tuolla, koska vieläkin on oireita... No, otan asian puheeksi maanantaina neuvolassa, jos vaiva jatkuu, nyt tämän kanssa pystyy kuitenkin elämään.

Jottei oma avautuminen loppuisi näin lyhyeen, niin voisinpa avautua vielä iho-ongelmista. Mulla siis todettiin märkärupi, johon otin tänään viimeiset antibiootit. Iho ei kuitenkaan ole läheskään kokonaan parantunut. Keväällä oli vahvempi lääkitys samaan vaivaan, mutta nämä raskaana oleville sopivat ei ilmeisesti tepsi minuun :| Huomiselle olin varannut ihotautilääkärin jo aiemmin, tarkoituksena oli puhua atopiasta, mutta taidanpa puhua myös märkäruvesta. Stressaa jo kovasti, että kuinka tämän ihon saa hoidettua kuntoon, koska nyt alkaa olla kropassa vuotavia kohtia jo aivan liikaa. Kutinakin alkaa olla aika mieletöntä, kun aina herätessä huomaa raapivansa. Jonkin sortin ihottumaa on alkanut tulla myös rintoihin, jotka ovat siis aina aiemmin saaneet olla rauhassa. No, mulla on kova luottamus, että huomenna selviäisi jotain ja lääkärillä olisi jokin apukeino mielessä.

Kylläpä tuli avautumista kerrakseen :ashamed: Muuten raskaus etenee mukavasti. Pahoinvointi pysyy edelleen taustalla ja väsymyskin pysyy kurissa, kun nukkuu 8-9 tunnin yöunia =)

pMyy 14+4
 

Yhteistyössä