**Esikoishaaveista plussanneet**

heipsistä taas :) Aikaa ei taas tunnu riittävän niin mihinkään, kun on pitänyt hoitaa asioita ja juosta ympäri maailmaa.. :D Luulin, et työttömänä aikaa riittää vaikka muille, mut jokapäivä tulee jotain lisää :D Ehkä sitä sitten rauhottuu, kun muutto on valmis :)

Heta Kiitoksia :heart: Mullakaan ei kamalasti oo rinnat kansvanu, vähän on pienet vanhat rintsikat (tursuaa vähän), ehkä koolla.. mutta ei mitään dramaattista :D

pokemoni mites konferenssi matka meni? :)

fyssari, tiudeliini ja sanmar tervetuloa joukkoon mukaan :flower:

raskausarvista Ei ole vielä ilmestynyt :) Bodushopin kaakaovoiteella oon rasvaillut aina sillontällön :p Yleensä aina sillon, kun ihoo on alkanut kutittamaan :D pitäs varmaan olla vähän aktiivisempi :whistle:

Rulla meille annettiin tulos np-ultrassa, täälläpäin pitää antaa verinäyte viikkoa ennen ultraa, niin kätilö laskee riskiluvin ultrauksen jälkeen. Ikävää tuollainen odottaminen ja epätietoisuus :/

kotiin jäämisestä itse olen tällähetkellä työttömänä kotona, joten jään kotio :) Sitten, kun imettämisen lopetan, niin aloitan työhaun ja jos saan hyvän työpaikan, niin mies jää kotio hoitovapaalle. Näin ollaan tässävaiheessa puhuttu :) Tilannetta pitää tietenkin katsoa tilanteen mukaan, mutta vuotta kauempaa, en kotona pysty olemaan, kun pitää lainaa lyhentää yms. joten jos hyvä palkkaisen duunin saan, niin mies jää hoitovapaalle ja jos taas en niin sitten on pakko laittaa pieni perhepäivähoitoon, mutta katsotaan sitten, mikä on kannattavinta ja miten pärjätään...

hankinnoista Meiltä puuttuu enää kaikki sellaset pikkuhärpäkeet, vatteet, rattaat, kantokoppa, hoitoalusta, kestovaippoja, pinnasänky, matkasänky on hankittuna, muuta en nyt muista :D

heinähattu Kiitokset :heart: juu, tehtiin ennen oman myyntiä yhestä rivarista ehdollinentarjous, ja nyt kun saatiin oma myytyä niin tarjous tuli voimaan :) Muutto olis sitten seuraavan kk puolivälissä ja sitten saadaan oma pieni rivarinpätkä :heart:

lapsimäärästä itse haluaisin 2-3 lasta ja mies 4, mutta katsotaan, miten tämmä elämä vie eteenpäin ja monta sitten loppujenlopuksi tulee :LOL: tässäkin meni melkein vuosi, joten sitten, kun työpaikan saan, niin varmaan aloitetaan toisen yrittäminen tai jotain.. en tiedä :D

ruuasta Olin kanssa koko lomamatkan ihan ylivarovainen, vaikka tehtiin ruuat itse siellä.. En syönyt mitään juustoja, kasvikset söin, kun ne oli paistettu ja lihaa en syönyt ollenkaan, kun oikein luottanut siihen,. et ne oli kaupassa säilötty oikein :whistle: Että täällä myös yksi ylivarovainen ilmoittautuu :wave:

Heipa Tervetuloa takaisin ja mukavaa työmatkaa espanjaan :) Sain kanssa samanlaisia uutisia :heart: mun hyvä ystävä on kanssa raskaana :heart: meillä kanssa ainoa tuttavapiirissä, joten ihana jakaa odotus ja vauva aika ystävän kanssa. Ikäeroa meidän lapsille tulee 5kk :) Aivan ihanaa, olen kanssa niin onnellinen heidän puolestaan!

(.) Tällä omassa olossa ei ole oikeestaan muutoksia, jos ei närästäisi eikä olisi mahaa, niin en tietäisi olevani raskaana :whistle: Tosin nyt on kyllä yöt tullut nukuttua huonosti, kun maha välillä painaa ja tulee harjoitussupistuksia, mutta ne nyt on niin pieni harmi :p Potkut tuntuu joka päivä, mutta tuntuu käteen ja näkyy mahan päältä aika huonosti vielä, mutta kerkeehän tässä vielä :) Hmm.. ei kaitten tässä muuta :D

piupula ja leevi 24+5
 
HEIPS

Jinda onnea työsopparista =)

Tiudeliini, fyssari & Sanmar Onnea plussasta ja jarrusukkia paljon matkaan.

Ninnu Tuo hääpuvun löytyminen on aina suuri helpotus. Itselläni oli aikoinaan 2 viikkoa aikaa löytää ja päivässä kahlasin liikeet läpi. En löytänyt mitä halusin ja jouduin tyytyyn hätävaraan, mut ei sil puvulla niin merkitystä, kun sitä ei nähnyt kun mies ja muu suku kuvista. Siskoni puvun metsästykseen meni vuosi, hermot ja jumalalaton määrä kuvia ja arvostelua, mikäpuku otetaan.

Rulla Ystäväni mies ollut kaksi vuotta heidän lapsen kanssa kotona ja hyvin heillä meni, vaik nyt huokasikin helpotuksesta päästä töihin. Lapsi kun oikea elohiiri.

pmyy onnea sykkesstä

heipa hienoo että paras ystäväsikin vartoo kanssasi.

kotiin jäämisestä Mä aion olla ainakin vuoden, talous kun tuskin kestää pidempää aikaa. Meillä palkkaus menee aikalailla samoissa, eli siten ei väliä kumpi jäis kotio ja mies välillä ilmoittanut halukkuutensa. Mulla kolmivuorotyö, et toisaalta mukavampi mun olla kotona.

lapsimäärä mä toivon kovasti kahta, mut yksikin on jo ihme. Aika pian alamme yrittämään uutta perään, koska tämänkin ihmeen alulle saanti vei 5 vuotta ja hoitoja. Ajattelin pyytää uuden lähetteen kun vauva 6 kk kun on sitä jonotus aikaa ja viimeksi meni 7 kk et saatiin edes yksi munasolu kasvaan.

Oma rakas napa
Tämä viikko vielä saikkua ja ajattelin mennä töihin kokeileen ensi viikolla. Lääkärinlausunto iltavuorojen lopettamisesta viety pomolle. Ja saan käydä työpsykoligilla jutteleen työn henkisestä kuormittavuudesta ja raskauden aikasista peloistani, jos helpottas ahdistusta jonkin verran. Itsellä edelleen kova pelko vauvan menettämisestä.

Eillen neuvola, paino laskenut hieman, jee.
Hb peräti 143, eli ei päänsärky johdu matalasta raudasta
pissa oli puhdas
vauvan syke tasainen ja vahva 147

Lauantaina ostin ensimmäiset mammavaatteet ja maha näyttää ihanalta kun hieman muotoilevat tota ylimääräistä rasvaa nätimmäksi.

Sieniä kerätty kilokaupalla aj nyt pitäs alkaa säilömään ja kokkailemaan ja touvoa, et kaikki syötäöviä sieniä


sane & toivo rv 15+5
 
Tiudeliini, fyssari & Sanmar kiva kun plussasitte joukkoon :) Onnea odotukseen ja toivottavasti on muksut tukevasti matkassa

Ninnu ihania hääkuulumisia, kyllä helpottaa kun on puku valmiina. Ite ostin kanssa jo reilut puoli vuotta etukäteen, sitten saikin jännätä että lihooko tai laihtuuko välissä..

Heipa ja Piupula,ihana kun ystävät odottaa samalla. Mulla kerkeää molemmat raskaana olevat ystävät jo saada muksunsa. Toinen sai jo kesällä ja toinen ensi kuussa. Että odotuskaveria ei löydy loppuun asti mutta vaaville kyllä kavereita sitten.

Kotiin jäämisestä oli puhetta. Me molemmat vielä opiskelemme, joten vähän opintojen puitteissa katsellaan kuka milloinkin jää. Minä jään ensi kevääksi ja syksyksi, mitä nyt 4 hajaviikkoa käyn syksyllä opiskelemassa ja mies tai mummut hoitavat ne ajat. Jos raaskin, niin lähden tammikuussa tekemään viimeiset harjoittelut.. Eihän pikkuinen ole silloin kuin vajaa 10 kk, mutta katsotaan sitä sitten.. Voi olla etten sitten vielä raaskikaan :D Mies jää sitten tai mitä hänellä on enää koulua niin mummut valjastetaan mukaan. Molemmat asuvat ihan lähellä ja varmasti mielellään auttelevat.

Oma napainen on tällä hetkellä salaperäisesti kutistunut. Välillä jo tuntui että no nyt on tullut maha ja nyt se onkin hävinnyt..Kohtu kyllä tuntuu edelleen ihan samalta, kohdunpohjan tuntee jo hyvin. Painokin tipahtanut takaisin lähtöpainoon ellei jopa vähän alle.. Hassua.. Mutta kaipa ihan normaalia, eihän maha vielä kaikilla näykään. Ja yöllä herää monen monta kertaa vaihtamaan asentoa, aina jos nukkuu liika kauan mahallaan niin herää siihen että pitää vaihtaa kyljelleen.

Töissä on niin mukavaa ja jännää, ettei syömäänkään tahdo muistaa aina mennä. Onneksi ohjaaja aina muistuttelee, ettei kerkeä huono olo tulemaan. Oman harminsa aiheuttaa myös jatkuva pissihätä :) Vaikka juuri olisi käynyt niin kohta jo hirveä hätä. Etpä oikein voi toiselle sanoa, että elä kuule ponnista ihan vielä, mun on pakko käyä pissillä!

Ensi viikolla neuvolaankin, pääsee kuuntelemaan ääniä <3

tupunen ja rymy 15+2
 
Hallojaa!

Ekaks minunkin osalta onnittelut plussasta ja tervetuloa tiudeliini, fyssari ja sanmar!

pMyy jaksamisia sinne suihkuttelujen ja rasvailujen keskelle, toivottavasti iho alkaa paranemaan!

Ninnu ihania hääuutisia! Hienoa että puku löytyi, on yksi tärkeä asia hääjärjestelyistä hoidettuna. Järkkäiltiin omia häitämme noin vuosi sitten, joten nuo asiat on vielä tuoreessa muistissa. Koitahan nauttia hääjärjestelyistä ilman ylenmääräistä stressaamista!

Pakko myös kommentoida pomojen / työpaikkojen reaktioita. Näköjään sitä kaikenlaista idioottia pomoiksi pääsee, vaikka kovin Suomessa tasa-arvosta höyrytään... Ihanaa kuulla että jotkut sentään pitää raskautta edelleen luonnollisena elämänvaiheena, ja Jinda olit jopa saanut työsopimuksen uusittua, onnea!
Mä kerroin omalle pomolleni jo melko varhaisessa vaiheessa että vauva on tulossa, mutta pyysin pitämään omana tietonaan niin kauan kuin mahdollista. Hän suhtautui uutiseen oikein asiallisesti ja onnitteli, vaikka vähän tuli sellainen olo ettei hän oikein tiennyt mitä olisi sanonut (reilu nelikymppinen perheetön mies). Eniten kuitenkin ehkä jännittää muiden työkavereiden suhtautuminen. Olen työyhteisössä jossa 90% on 45-55 vuotiaita miehiä. Osa perheellisiä, osa ei, mutta pääosin todella konservatiivisia ”naisen paikka on kotona lasten kanssa” ajatusmaalimalla varustettuja ukkoja. Meillä on vielä meneillään pientä epävarmuutta organisaation suhteen, kaikki tietää että jostain kohtaa tullaan porukkaa vähentämään ehkä piankin, mikä johtaa todella ”mukavaan” selkäänpuukotus-ilmapiiriin... Oikein jännityksellä odotan kommentteja kunhan huomaavat että olen raskaana (itse en aio laajemmin kertoa, sittenpähän huomaavat kun maha kavaa). En yhtään yllättyisi jos joku toteaisi että olen ”tahallani hankkiutunut raskaaksi” välttääkseni irtisanomisen...vastaavan tyylistä laukomista kun on tässä vuosien varrella jo tullut kuultua... No, sittenpähän laukovat, I’m prepared for anything :D

Kotiinjäämisestä: meillä mies tienaa melkein tuplat verrattuna omaan palkkaani, joten pelkästään taloudellisista syistä minä olen se joka suuremman osan vanhempainvapaasta tulee pitämään. Mikä ei mua kyllä haittaa yhtään, tällä hetkellä tuntuu että pieni tauko työkuvioihin tekee ihan hyvää, vaikka varsinainen kotiäiti-tyyppi en olekaan. Kuukauden verran mies suunnittelee olevansa kotona kun vauva syntyy, joko ihan vaan lomalla tai sitten ottaa myös vanhempainvapaata, täytyy tässä vielä selvitellä mikä olisi paras tapa. Kivaa kuitenkin että haluaa mieskin olla kotona – joskus aiemmin vähän pelkäsin että mitenkähän tuon lastenhoidon kanssa sitten käy, miehessä kun on vähän työnarkomaanin vikaa. Nyt kuitenkin onneksi tuntuu että huolin suotta, sen verran höpsö tuleva isi mulla näkyy kotona olevan :LOL:

Ruuasta ja ulkomailla syömisistä mulla on aina välillä tulkinnanvaikeuksia noissa ruokasuosituksissa – suomen suosituksiin nähdenhän syön koko ajan ”ei kotimaista” :confused: Saksan ruokasuositukset menee kuitenkin pääosin yksiin suomen kiellettyjen listan kanssa, joten olen ajatellut että ihan liian hysteeriseksi ei kannata ruveta. Mm kasviksia, marjoja ja kovia juustoja olen syönyt ihan hyvällä omallatunnolla, vaikka ”ulkomaisiahan” ne täällä tietenkin on :D kaikki on suhteellista

Joogasta vielä: kiitokset kommenteista, ehkäpä minäkin tästä uskaltaudun joogasalille kokeilemaan, jos kerta kevyt ”rautakankeus” ei ole este

Aurinkoista syyskuuta mammat, en tiedä millainen syksy kotomaahan on jo iskenyt, Etelä-Saksaa hellitään parhaillaan vielä mukavilla +24 lämpötiloilla! :wave:

Jaspis 14+2
 
Onnittelut kaikille ultrakuulumisista! :flower:

(.) Mä en ole pitkään aikaan päässyt koneelle, kun miehellä ollut niin paljon työjuttuja ja miehen oma kone on rikki. Meillä on ollut vähän huonompi kausi muutenkin nyt meneillään, riidellään koko ajan kaikenlaisesta pienestä ja mitättömästä ja mä kun olen nyt niin järkyttävässä herkkis-mielentilassa, niin itkuksihan se menee sitten koko ajan. Meillä on noi kolme karvanaamaa, joista tuo vanhin on aika haasteellinen eikä mies oikein vieläkään sen kanssa tule niin hyvin toimeen ja siihen sitten purkaa tätä turhautumistaan ja pahaa oloaan (puheilla ja pienellä kiusanteolla, ei kuitenkaan ikinä mitään oikeasti tee) ja minähän sitten otan nämä jutut itseeni, kun koira on mulle äärimmäisen tärkeä (jonka mieskin varsin hyvin tietää) ja itken sitten sitäkin. Puuh. Turhauttavaa ja väsyttävää, molemmille. Onneksi olemme saaneet puhuttua asiasta emmekä ole jääneet siihen pisteeseen, että kommunikointi olisi kateissa. Muuten onneksi rakkaus kukoistaa ja ollaan onnellisia :heart:

Mitään liikkeitä en ole vielä tuntenut, en ole edes yrittänyt, kun on ollut niin paljon muuta mielessä. Kauhea stressi oli vajaa pari viikkoa sitten, kun meillä oli kaikki kamat kasassa ja pahvilaatikoissa, mutta ei mitään tietoa siitä, mihin oltiin muuttamassa! Vuokrasopimus siis loppui ja uutta kämppää ei ihan niin vain saatukaan, lähinnä koirien takia ja tämä aiheutti kovan stressin ja tietysti riitaa. Onneksi kuitenkin saatiin sitten tämä ihana uusi kämppä, iso kaksio, missä toukallekin on tilaa, jos ei sitä ennen täältä pois päästä siihen haaveilemaamme omakotitaloon :)

Vaunuista olen haaveillut, Emmaljunga Duo Combeista tai Brion Happy Classiceista. Noi Emmaljungat vaan maksaa maltaita, mutta eiköhän tuo mies ne mulle osta kun olen sanonut, että vain ja ainoastaan kaksi isompaa asiaa haluan uutena: vaunut ja turvakaukalon. Loput etsitään kirppareilta ja muista paikoista, mm. pinnasänky on jo tulossa kaverilta ja huutonetissä oli vaikka mitä myynnissä, teki mieli pari "pikkujuttua" jo huutaa :D Vaikka ei tässä mikään kiire vielä ole, suurin osa kamoista hommataan varmaan vasta joskus joulun tietämillä kun saadaan veronpalautukset.

Nimistä ja oloista oli puhetta tuolla helmikuisissa. Meillä on jo kahdelle pojalle nimet, muttei yhdellekään tytölle. Poikien nimet tuli etiäisestä, jonka sain kesällä töissä. "Näin" mielessäni meidän Hesariin laittaman ilmoituksen kaksospojistamme ja kasteesta. No, kaksosia ei kyllä ole (ainakaan näillä näkymin ja tällä mahalla) tulossa, mutta onpahan nimet valmiina :D Tytöille tuntuu olevan ihan tosi vaikea keksiä nimeä! Mies "tietää" että tulokas on poika. Hänellä kun on jo kaksi tyttöä, niin toivoo varmaan. Itse taas vähän salaa toivon tyttöä ensimmäiseksi, en tiedä miksi. Ja loppupeleissä aika sama kumpi se nyt sitten onkaan, kunhan on terve. Ja ajateltiin kyllä kysyä asiasta rakenneultrassa, minä haluaisin ehdottomasti tietää, mies taas mieluummin pitäisi jännityksen, mutta koska hän "tietää" kumpi se on ja koska minä haluaisin tietää, niin todennäköisesti kysytään, jos ei ultraaja siitä erikseen mainitse.

Mua vähän myös häiritsee se, miten vähän mulla on mitään käyntejä mihinkään. Tuntuu että kaikki muut, niin täällä ku helmikuisissakin, on koko ajan ultrassa tai neuvolassa tai lääkärissä. Meillä on ollut poikkeuksellisesti nyt jo kaksi ultraa, kun ekalla kerralla ei ollut niitä viikkoja tarpeeksi nt-mittoja varten, mutta neuvolassa ollaan käyty vasta kerran eikä sydänääniä olla kuunneltu kertaakaan, lääkärikäynneistä puhumattakaan. Pk- seudulla siis ollaan. Täytyykin ottaa selvää tämän uuden asuinalueen neuvoloista. Mutta häiritsee silti! Niin, ja sitä piti kysyä, että onko yleensä se toinen neuvolakäynti ennen rakenneultraa vai milloin? Mulla ei oo ollu aikaa edes miettiä koko asiaa ja nyt mietin, pitäiskö soittaa paikalliseen neuvolaan ja pyytää toka neukkukäynti, kun rakenneultra on jo 19.10. Että ehtiikö tässä edes enää :D Niin, ja sitten sekin häiritsee, että kaikilta on otettu kaikenmaailman testejä kaikilla käynneillä. Mä kävin ton nt-ultran yhteydessä labrassa antamassa pissa- ja verinäytteet, mutta ei sieltäkään oo mitään kuulunu, eli vissiin kaikki on ihan jees...? Eipä oo kyllä tullu mieleen edes soittaa sinne. Vitsi kun tuntuu pöntölle, kun ei tiedä mistään mitään eikä oo ollu edes aikaa saatika energiaa miettiä näitä juttuja tän tarkemmin :( Kaikki kuitenkin tuntuu olevan ihan ok, maha kasvaa ja on hiton kipeä välillä, juilii ja vihloo ja välillä vähän tuntuu kuin kramppais joku lihas.

Tulipa pitkä omanapainen stoori, sorry!

Saikkupäivää flunssan takia hyvällä omallatunnolla viettävä Nanski & toukka 16+6 (huomenna POKSUU!)
 
Viimeksi muokattu:
Naneni kovasti tsemppiä herkkisolon kanssa! Jaan tunteen ihan täysin, nyt ei enää niinkään itketä mutta alkaa ärsyttämään ihan kaikki. Siinäpä ollaan sitten aina ettei toinen edes tiedä mikä taas meni vikaan..

Neuvoloista elä murehdi, ei meilläkään (jyväskylässä) ole ollut kuin yksi neukkukäynti, sen lisäksi vain nt-ultra, lääkäriinkään ei päässyt. Yksi neuvolakäynti on ennen rakenneultraa, sellainen on täällä käytäntö. Lähinnä se käynti on juuri sitä sydänäänten kuuntelua varten, ja saadaan miltä tuntuu- lappunen täytettäväksi sitten rakenneultran jälkeiselle käynnille, jolla saa sitten kelatodistuksenkin. Kannattaa soitella neuvolaan ja kysyä, kuuluisiko käynti olla tai pääsisikö sydänäänet kuuntelemaan jos ei käyntiä ole. Ja kerran minäkin kävin labrassa antamassa pissanäytteen, verinäytteet otti neuvolantäti kaikki ekalla kerralla (yhdistelmäseulaan ei osallistuttu joten niitä näytteitä ei käyty antamassa)

Tupunen ja rymy 15+2
 
moumou Sun ei tarvii kuin painaa neulaisen nikkiä, niin se antaa sit erilaisia vaihtoehtoja mitä haluat tehdä, mm. lähettää yksityisviestin.

tupunen Täälläkin tuntuu masun kutistuneen. Iltaisin on havaittavissa selkeää turvotusta, mutta aamuisin se vaikuttaa aiempaa pienemmältä.

Jaspis Kiitos toivotteluista, suihkuttelusta ja ahkerasta rasvauksesta on ollut yllättävän suuri apu. Viimeisen viikon aikana olen käynyt 35 kertaa suihkussa ja rasvaillut vähintään jokaisen suihkun jälkeen. Huomisesta lähtien ajattelin alkaa vähentämään suihkutteluja, jos laskisi aluksi suihkuttelun neljään kertaan päivässä :D Vielä toki iho saisi parantua, mutta tähänkin muutokseen olen jo enemmän kuin tyytyväinen!

Tänne ei kuulu ihmeempiä. Sairasloman kunniaksi piti sitten iskeä flunssankin. Muita oireita ei kylläkään ole kuin kurkkukipu ja nyt on alkanut äänikin häviämään. Päänsärkyäkin on ollut, mutten tiedä kuuluuko flunssaan vai raskauteen. Vai liekö yleistä kipua jumittuneista hartioista.

pMyy 15+5
 
Eihän sitä näköjään muistanut kaikille kommentoida kerralla. Olin menossa jo nukkumaan, mutta päädyin piipahtamaan vielä täällä, joten menköön sitten väsymyksen piikkiin =)

Naneni Minä kerkeän käymään ennen rakenneultraa neljä kertaa neuvolassa. Yksi noista kerroista oli kylläkin neuvolalääkärin yhteydessä, jolloin ei juurikaan tehty muuta kuin mittailtiin kaikki tavalliset mitattavat. Täällä siis periaatteessa neuvolassa käydään kerran kuussa, joten senkin laskutavan mukaan ennen 20rv:tä pitäisi olla useampi kuin yksi neuvolakäynti.

Tiudeliini Oireettomuus on ihan normaalia, joten koita olla kaikessa rauhassa ja nauttia oireettomuudesta =) Itse olisin jättänyt aikanaan pahoinvoinnin mielelläni väliin!
 
Kirjoittelenpa tännekin puolelle kun kaikki ei ole vielä facebookin puolella. Liittykää loputkin sinne, neulaiselle yksärillä mailiosoite niin saatte kutsun :)

Piupula, ihanaa kun sullakin ystävä raskaana :heart:

Jaspis, oot kyllä niin oikeassa tuosta "kotimaisesta" ruuasta :D Sitä vaan täällä Suomessa kuvittelee, että täällä on kaikki niin puhdasta ja muualla ei. Hyvin on saatu siis suomalaisille syötettyä kansallistunnetta :) Mutta yhtälailla sitä vauvoja saadaan muuallakin ja jokainen maa on jonkun kotimaa. Eiköhän joka puolella Eurooppaa ole turvallista ruokaa, sitä vaan muuttuu ihan hihhuliksi tämän ensimmäisen raskauden myötä :rolleyes:

Naneni, ei ole täälläkään liikkeitä tuntunut. Maaliskuisissa tuntuu, että jokainen jo tuntee liikkeitä ja ollaan jo huolissaan, kun niitä ei joka päivä tunnu... Sitä alkaa jo miettiä, että miksei itse tunne mitään. Oppaissa kylläkin lukee, että harvat vielä näin aikaisin mitään tuntee, varsinkaan jos on ensisynnyttäjä, joten odotellaan rauhassa :)

Neuvolakäynneistä: Olen kiinnittänyt myös huomiota siihen, että toisilla on neuvoloita paljon useammin kuin toisilla. Mulla on seuraava neuvola vasta kolmen viikon päästä, eli olen silloin jo 19+ viikolla. Edellinen (eli ensimmäinen) oli 10+ viikolla. Joten eipä täällä Tampereellakaan niitä turhan usein ole... Olisi kyllä ihan kiva jos olisi ollut vähän aiemmin, mutta näillä mennään.

Tiudeliini, älä turhaan huolehdi, toisille ei tule mitään oireita ja toisille tulee ihan kaikki mahdolliset. Tiedän että stressaa jos ei ole oireita, mutta yritä nauttia! Ja kyllä niitä ehtii vielä tulla kun pääset vähän pidemmälle.

Ninnu, ihana kuva vauvasta! :heart: Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Omaan napaan ei mitään uutta. Olo on hyvä ja en tiedä onko mahakaan kasvanut... niitä liikkeitä odotellessa!

Ainiin yhtä asiaa piti kysyä: Supisteleeko muita?! Mulla supistelee joka ilta kerran tai pari, ja joskus päivälläkin. Yleensä aina syömisen jälkeen. Kohtu menee ihan kovaksi ja kyllä se vähän sattuukin, sillai menkkakipumaisen kouristavasti. Kestää ehkä 15s (villi arvio). Tätä ei kuitenkaan tapahdu tosiaan kuin pari-kolme kertaa päivässä, joten en ole niin huolissani - vai pitäisiköhän olla?! No ainakin otan asian puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä kolmen viikon päästä.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Heipa ja vauva 16+4
 
Heipa Mua supisteli malkein samoilla viikoilla ja mulle sanottiin, että supistukset on ihan luonnollisisa, mutta kipeitä ne EI saa olla, jos tekee kipeetä, niin soittoo neuvolaan :) Kävin viikolla 15+ jotain päivystyksessä, kun tuli sellanen 5-10min kestävä supistus ja soitin neuvolaan, josta ohjas mut päivysytykseen, jossa multa katottiin verenkuva, pissa ja otettiin valkkarista näytteet ja sitten katottiin ultralla kohdunkaulan tilanne. Onneksi oli kiinni ja kaikki oli kunnossa :) Muulla ei vissiin väliä ole, kunhan ei ala paikkoja availemaan, jos paikat siis kohdunkaula alkaa avautumaan, niin sitten joutuu vuodelepoon, ettei liian aikaisin tule ulos :) Eli siis mun neuvo on, et jos yhtään askarruttaa tai mietityttää, niin soita neuvolaan, niin neuvoo sitten eteenpäin, jos on tarve, niin säilyy mielenrauha :hug:

Ninnu Ihana kuva :heart: ja onnea ultrakuulumisista :flower:

(.) Omaa napaa sen verran, että muuttoauto, laatikot ja päivä on varattu :) 16.10 muutetaan uuteen kotiin :heart: Muuten sitkee flussa matkan jäljiltä vielä päällä, mutta ei menoa haittaa :p Olo muuten ihan normaali ja potkut tuntuu jokapäivä selvemmin ja välillä lilleri potkii tosi lujaa :D

piupula ja lilleri 25+1
 
nyt olen taas lähettänyt ihmisille kutsut facebookiin, ja lisäsin jo aiemmin siellä olleet muutkin ylläpitäjiksi, ja teen saman teille muillekin. Eli nyt tämän jälkeen kun laittaa kenelle vaan ryhmässä olevalle viestiä (joka siis on jo facebookissa), voi muutkin lisätä sinne jäseniä. Toivottavasti nopeuttaa nyt uusia, mä kun en ole tänne joka päivä muistanut tarkastaa.

liikkeistä itse aloin tuntea joskus viikoilla 16-17 sellaista pientä pulputtelevaa tunnetta, ja sitten joskus 19-20 ne muuttuivat selkeämmiksi. Nyt mies tuntee ne jo myös, ja osa liikkeistä on nähtävissä ihan silmällä, jos potkut on kovia. Mä en enää edes neuvolassa välttämättä olisi tarvinnut kuunnella sydänääniä, kun potkut on välillä niin selkeitä, että tietää toisen olevan hengissä.

neuvoloista Itse olen käynyt nyt kolme kertaa. Eka kerta taisi olla vko 6, sitten seuraava oli vko 16 ja nyt vika oli vko 22. Siinä välissä oli vko 10 neuvolalääkäri ja sitten normaalit ultrat. Seuraavan kerran on lääkäri kuukauden päästä, ja samalla siis neuvola missä otetaan ne perusmitat ja kokeet. Nyt ilmeisesti se pitäisikin mennä niin, että kuukauden välein on neuvola, ja sitten lähempänä synnytystä se tiheentyy kahden viikon välein käytäväksi. Ainahan sinne voi toki soittaa jos joku juttu askarrutta :)

tiudeliini niitä oireita tosiaan ehtii tulla paljon myöhemminkin, joten älä vielä huolestu :)

jaspis itse olen ollut tosi huoleton noiden syömisten kanssa. En juurikaan edes muista enää niitä suosituksia, vaan olen syönyt aikalailla samoin kuin ennenkin. Niitä tauteja ja muita voi saada niin paljon muualtakin kuin ruuasta, joten olen ajatellut ettei sillä niin tarkkaa ole. Kunhan syö terveellisesti ja järki mukana.

naneni voi ei :( Meillä on ollut myös itkua koiran takia, mutta lähinnä siitä syystä kun se puolustaa mua, ja mä en saa sitä kitkettyä siltä pois. Hyvä jos saatte puhuttua asioista, niin ne ei jää sitten kalvamaan mieltä ja parisuhdetta. Ja omat hormonit tekee kyllä välillä tepposia, ehkä siitä on hyvä muistuttaa miestäkin :D

pMyy Paljon paranemisia!

heipa Kuten piupula totesikin, niin supistukset tavallaan kuuluvat asiaan. Jos ne ovat kipeitä, niin sitten ihmeessä lääkäriin tarkastukseen. Mutta muuten voit olla rauhassa, toki kannattaa ottaa asia puheeksi seuraavan kerran neuvolassa :)

piupula Paljon onnea uuden asunnon johdosta, ja muista jättää painavat tavarat muutossa miehille :heart:

neulis ja klöntti 22+3
 
Täällä taas yhdestä reissusta kotiuduttu!

neulainen: laitoin sulle viestiä kans facebook ryhmästä :)

Lapsien määrästä: kaksi on ollut meillä ajatuksissa, mutta katsotaan nyt kun tästä ensimmäisestä edes selvitään odotusajan ohi. Olisihan se mukavaa että olisi pieni ikäero, mutta saa nyt nähdä.

Kotiinjäämisestä: meilläkin minä jään kotiin, tosin mies ottaa varmasti maksimimäärän isyyslomaa käyttöön :) Ainakin nyt ajatuksen on, että palaan jo ensi syksynä takaisin töihin, eli kauaa en aio äippälomailla. Täälläkin kun on lainaa lyhennettävänä ja tulot tippuu melkoisesti äippärahalle jäädessä.

Sanmarille oikein paljon onnea plussasta ja tervetuloa mukaan!

Piupula: kiitos kysymästä, matka meni ihan hyvin. En saanut siitä niin paljoa irti tieteellistä antia kuin olisin toivonut, mutta oli hyvä kokemus. Ja pääsinpä käymään Tukholmassa ;)

Liikkeistä: täällä tuntuu myllerrystä silloin tällöin, ei välttämättä edes päivittäin. En varsinaisesti osaa mieltää niit' liikkeikai, mutten tiedä mitä muutakaan ne voisi olla :D Iltaisin ja vain levätessä tuntuu jos on tuntuakseen :)

Ninnulle onnea ultrakuulumisista <3

Heipa: mullakin supisteli noilla viikoilla vähän, mutta on mennyt nyt ohi.

Neuvoloista: Kuopiossa olen käynyt kerran alkupäässä neuvolassa, kerran lääkärissä ja kerran ultrassa. Nyt maanantaina on toinen neuvola ja siitä seuraavalla viikolla rakenneultra. Tämä toinen neukku olisi ollut jo aiemmin mutta oon nyt matkustellut niin paljon etten ole ehtinyt neuvolaan.

Eipä tänne mitään ihmeellistä. Väsyttää vieläkin, vasta viime yönä palasin reissusta. Ensi viikon perjantaina Ouluun kahdeksi päiväksi symposiumiin, siitä seuraavalla viikolla Helsinkiin kokoukseen ja siitä seuraavalla Sotkamoon tyttöporukalla mökille, joten nyt tulee matkusteltua :D Toivottavasti sitten tämä elämä taas rauhoittuisi.

pokemoni & myttynen 18+4
 
Hupsan :) oltiinkin pudottu jo kakkossivulle :D

Heippa hei :)

Täällä käyty sokerirasituksessa tänään ja onneksi se on ohi :) Tuli ihan kaamee olo 45minuutin jälkeen siitä litkun juomisesta. Tuloksissa ei pitäs mitään periaatteessa olla, mutta terkkari lupaili soitella, jos jotain ilmenee. Halua enemmänkin vaan katsoa, et kaikki on ok :) Toivottavasti ei tarvii enää koskaan mennä siihen :/ Tosin, jos raskaaksi tulen vielä, niin se on mulla edessä joka tapauksessa, kun oon seuraavan kohdalla jo yli 25 vuotias :D Taas on viikko täynnä kaikenlaista, tai oikeestaan seuraavat 4viikkoa on aikamoista hulinaa muuton yms kanssa, joten varmaan aika hiljaiseloa mun päästäni täällä on :/

neulanen Kiitoksia :heart: Mut häädetään täältä vanhasta kämpästä uuteen, ennen, kun kukaan muuttomies saapuu edes paikalle, ei kuulemma tarvii ylimääräistä työnjohtajaa :LOL: eikä musta täällä oliskaan m itään iloa, kun asutaan 3kerroksessa eikä meil oo tääl talossa hissiä :/

Heipa Mites suppareiden kanssa menee? Yhtään helpottanut? On se mukava kyllä jutella toisen kanssa, joka on raskaana, kun on mukana jutuissa ihan eri tavalla :D

*muoks*
voisin vaikka mahakuvaakin tänne päivitellä :)

Eli vk23


ja vk25


piupula ja lilleri 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Piupula, yhh, mahtaa olla ällöttävää toi sokerin rasittaminen :x Tehdäänköhän se kaikissa kunnissa yli 25-vuotiaille, vai onkohan tässäkin eroja kuntien välillä, kuten nt-ultrissakin...? No saas nähdä passitetaanko mutkin moiseen rääkkiin, kun on tätä painoakin tullut. Sulla on kyllä jo ihana vauvamasu! :heart:

Supistukset jatkuu, eilen oli enemmän kuin yleensä... välillä kivuttomia, välillä saa vähän irvistää. Soittelin tänään neuvolaan ja sain onneksi huomiselle lääkäriajan. Varmaankin katsoo kohdunsuun tilanteen ja passittaa labrakokeisiin. Ihan hyvä käydä tarkistuttamassa tilanne, kun ensi viikolla on työmatka Espanjaan edessä, voi sitten lähteä (toivottavasti) rauhallisin mielin matkaan.

Kerron sitten miten meni :)

Heipa ja vauva 16+6
 
Heipa Kiitoksia :heart: just kysyin äitiltä (on neuvolassa ollu töissä ja nytkin puuhailee niiden parissa) et ei joudu, jos painoideksi on alle 25 ja muuten normiraskaus, kunnilla vissiin jonkin verran eroja siinä, osaakos joku fiksumpi sanoa? Ite jouduin vaan sen takia, kun sokerit tipahdellut alas, painoa ei oo tullu ekan neuvolan jälkeen, kun 3kg ja lapsonenkin menee painon kanssa alakäyrillä, mut terkka halus katoo, et kaikki ihan ok, niin sanoin, et voin mennä :) Tosin aamulla vähän kaduin tätä päätöstä :LOL:
Ttsemppiä lääkärille :heart: Ihan hyvä se on käydä tarkistuttamassa :) Toivottavasti kaikki kunnossa ja kannattaa pyytää streptokokki-näyte lääkäriltä, kun sekin voi aiheuttaa ennenaikasia suppareita ja on vaarallinen synnytyksessä lapselle, jos lääkäri ei sitä muuten määrää! :) Ja tuu kertoo sitten miten meni :]
 
Viimeksi muokattu:
Mä en osaa mitenkään yleistää tuota sokerirasituksessa käymistä, mutta täällä ilmeisesti joutuu sinne kaikki, jotka on vähintään sen 25v. Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että se on edessä, kun on sen tasan 25 vuotta, vaikkei muita rasitteita raskausajan diabetekseen tai tavalliseen diabetekseen olisikaan.

Mä en noita supistuksia oo vielä kokenut. Muutenkaan mahassa ei tunnu mitään muuta kuin pikkuhiljaa kipeytyvät vatsalihakset. On tullut yskittyä parina viime päivänä ja yönä niin ahkerasti, että vatsalihakset (jotka ovat muuten saaneet viime aikoina ollakin rauhassa kaikenlaiselta rasitukselta) ovat jo aika kipeät. Alkuun yskiminen tuntui jossain kohdun paikkeilla, mutta nyt en osaa enää paikallistaa niitä tunteita.

Tänään kävin apteekissa käydessäni parissa kaupassa hypistelemässä vauvan vaatteita ja tein ensimmäiset ostokset :heart: Pari bodya ja yhdet housut. Nyt pitäisi miettiä, mihin nuo ostokset tullaan sijoittamaan... =)

pMyy 16+2
 
sokerirasituksesta Mulle ei ole kukaan siitä vielä puhunut, joten en kai sitten joudu. En ole viitsinyt itse kysyäkään, etten vaan joudu :D Ikäähän mulla on jo 28v, mutta painoindeksi on ihan normaali, ja vauva on kasvanut normaalisti, vaikkakin vähän isosti. Mutta siitä kun huolestuneena viimeksi kyselin, niin neuvolasta sanottiin että katsotaan sitä myöhemmin, miten käyrät lähtee menemään. Jos nousee liikaa, niin sitten varmaan on rasitus edessä täälläkin.
 

Yhteistyössä