G: Ikäsi; nyt ja kun sait vauvan

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
Justiinsa.. Mikäköhän sunkin ongelmas on? Olen 19-vuotias äiti ja mieheni on 23-vuotias, lapsi on erittäin toivottu (8kk). Mieheni vakityössä ja pärjäämme hyvin! Ikinä en ole sossun luukulla käynyt! Meillä OMA asunto, ostettiin rivitalo osake alkuvuodesta (melkein vuoden etsinnän tulos), jossa tilaa himpun alle 100 neliöö ja 3 makuuhuonetta, isot etu ja takapihat. Vieressämme leikkikenttä pikkuiselle. Ja myös kunnollinen auto! Viihteellä käymme silloin tällöin, ehkä kerran kuussa ja välillä harvemmin! Itse olen kotona lapsen kanssa päivät, ja äitini kanssa erittäin paljon tekemisissä! Eikä kauhean usein ole tyttömme siellä hoidossa!! Mieheni tienaa hyvin ja ostoksemme olemme keskittäneet s-ketjuun. Olemme erittäin onnellisia ja mielestäni lapset voi myös tehdä nuorena ja nuorilla voi olla raha-asiat kohdallaan ja he pärjäävät kyllä! Lisäkysymyksiä saat toki esittää! Vastaan kyllä.. Tiedän kuule MONTA äitiä, jotka vanhempia (25-35v), mutta lapsenhoito on mitä on ja vuokralla asuvat sossun avustuksella, että mielestäni ikä ei liity siihen mitenkään! Että ihan yhtälailla löytyy joka ikäluokasta erilaisia äitejä ja perheitä!
 
oma mielipide
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 02:07 huh kirjoitti:
rankkaa tekstiä. ja nuoria äitejä ei muka halveksuta..??just joo..
Varmaan nuoria äitejäkin joku halveksii mutta näähän on ihan pentuja useet. Ei sillä ettei teini vois olla hyvä äiti jos on pakko...
 
Minttusuklainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 16:03 oma mielipide kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 02:07 huh kirjoitti:
rankkaa tekstiä. ja nuoria äitejä ei muka halveksuta..??just joo..
Varmaan nuoria äitejäkin joku halveksii mutta näähän on ihan pentuja useet. Ei sillä ettei teini vois olla hyvä äiti jos on pakko...
Selitä tyhmälle tuo "jos on PAKKO" ?
 
Minttusuklainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
:LOL:

Ei elätä sossu eikä isovanhemmat!!
Nyt on mummut ollut apuna kun ollaan rakennettu, mutta mummula ihan vieressä joten lapset ovat usein raksallakin.
En käy todellakaan joka viikonloppu viihteellä.

Asumme pian omassa talossa,minä,mieheni, 2 lasta, koira ja kissa sekä 147 neliöö :D !!!Millä rahoilla maksan kulut, no minä saan kelasta rahaa ja mieheni on töissä ja saa palkaa.
Ja aika moni perheellinen 30-40 vuotias(vanhemmatkin) kouluttaa itseään vaikkei olisikaan ekoja lapsiaan saanut alle 20 vuotiaana :whistle: Miksi siis en minä?

Meille tulee ainakin yksi lapsi vielä sekä ainakin 1 koira vielä ja paljon kissoja.
Miksi nuorella naisella/miehellä ei saisi olla perhettä ja perhe-elämää, miksi sitä pitää ihmetellä ja arvostella?
Minun lapseni eivät sitä ajattele olenko 45 vai 19, he turvaavat minuun ja minä annan heille sen turvan ja varmuuden tähän elämään, kieltämättä elämämme on ollut aika hullun myllyä tuon rakennus projektin takia joka nyt venyy ja venyy, meistä riippumattomista syistä, olen monesti miettinytkin miten se lapsiin vaikuttaa...mutta kyllähän muissakin perheissä rakennetaan ja se on kuitenki väliaikaista ja pian ohi ja kun sinne taloon pääsee niin elämä todellakin seesteistyy,20 km lähimpään kauppaan ja vain metsää ympärillä, se on sitä elämää ja sen takia kannattaa kestääkkin tämä rakennushässäkkä, pian se elämä tasaantuu.

Ja ai niin 19 olen nyt, 16 olin kun esikkoa aloin odottamaan,ja 17 kun esikon sain ja 18 kun sain kuopuksen. Eli tytär 2v4kk ja poika 7 kk.

Ja ei minun tarttisi teille edes todistella näitä, tärkeintähän on kuitenkin että lapset ovat onnellisia ja minä tyytyväinen elämääni :heart:
 
just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 23:09 Minttusuklainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
:LOL:

Ei elätä sossu eikä isovanhemmat!!
Nyt on mummut ollut apuna kun ollaan rakennettu, mutta mummula ihan vieressä joten lapset ovat usein raksallakin.
En käy todellakaan joka viikonloppu viihteellä.

Asumme pian omassa talossa,minä,mieheni, 2 lasta, koira ja kissa sekä 147 neliöö :D !!!Millä rahoilla maksan kulut, no minä saan kelasta rahaa ja mieheni on töissä ja saa palkaa.
Ja aika moni perheellinen 30-40 vuotias(vanhemmatkin) kouluttaa itseään vaikkei olisikaan ekoja lapsiaan saanut alle 20 vuotiaana :whistle: Miksi siis en minä?

Meille tulee ainakin yksi lapsi vielä sekä ainakin 1 koira vielä ja paljon kissoja.
Miksi nuorella naisella/miehellä ei saisi olla perhettä ja perhe-elämää, miksi sitä pitää ihmetellä ja arvostella?
Minun lapseni eivät sitä ajattele olenko 45 vai 19, he turvaavat minuun ja minä annan heille sen turvan ja varmuuden tähän elämään, kieltämättä elämämme on ollut aika hullun myllyä tuon rakennus projektin takia joka nyt venyy ja venyy, meistä riippumattomista syistä, olen monesti miettinytkin miten se lapsiin vaikuttaa...mutta kyllähän muissakin perheissä rakennetaan ja se on kuitenki väliaikaista ja pian ohi ja kun sinne taloon pääsee niin elämä todellakin seesteistyy,20 km lähimpään kauppaan ja vain metsää ympärillä, se on sitä elämää ja sen takia kannattaa kestääkkin tämä rakennushässäkkä, pian se elämä tasaantuu.

Ja ai niin 19 olen nyt, 16 olin kun esikkoa aloin odottamaan,ja 17 kun esikon sain ja 18 kun sain kuopuksen. Eli tytär 2v4kk ja poika 7 kk.

Ja ei minun tarttisi teille edes todistella näitä, tärkeintähän on kuitenkin että lapset ovat onnellisia ja minä tyytyväinen elämääni :heart:
Taas täällä kehumassa ittees..hoh hoijaa..katotaan sitten ku taas erootte,miks aina sillon katoot jonnekki?
 
Minttusuklainen
Miksi aina katoon jonnekin, no enpä sitten hankkinut nettiä tai tietokonette :LOL: ...

Ei olla eroomassa,parisuhde vain joutuu aika lujille kun on kaksi pientä lasta ja rakennusprojekti.

Omakehu & Minja
 
hah
joo tapelkaa teinit oikein kunnolla! ja ärsyttävää tollanen "ei olla eroomassa" juttu,mistä v.itusta te voitte olla niin varmoja ettette eroo ikinä??ei sellasta voi sanoo etukäteen vaikka miten varmalta tuntus! mut just tota teinimeininkiä :LOL:
 
Minttusuklainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 20:30 hah kirjoitti:
joo tapelkaa teinit oikein kunnolla! ja ärsyttävää tollanen "ei olla eroomassa" juttu,mistä v.itusta te voitte olla niin varmoja ettette eroo ikinä??ei sellasta voi sanoo etukäteen vaikka miten varmalta tuntus! mut just tota teinimeininkiä :LOL:
:LOL: Sanoinko ettei ikinä :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
No aika jännä kysymys. muistaakseni mulla oli kakskymppisenä pari lasta, nyt pari vuotta ikää lisää ja lapsia on kolme. Asutaan muuten ikiomassa talossa. niin ja vielä ihan omilla rahoilla tehty ei tarvittu isovanhempia. onhan nyt hyvänen aika täysikäsillä yleensä jo työpaikka. Onhan niitä tietty erilaisia ihmisiä, ei kaikista ole vielä 18 vuotiaana äidiksi.
 
Liia-Melinda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 16:03 oma mielipide kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 02:07 huh kirjoitti:
rankkaa tekstiä. ja nuoria äitejä ei muka halveksuta..??just joo..
Varmaan nuoria äitejäkin joku halveksii mutta näähän on ihan pentuja useet. Ei sillä ettei teini vois olla hyvä äiti jos on pakko...
Ei voi olla totta! Antakaa ihmisten elää omaa elämäänsä!
Kysyn teiltä, jotka meitä nuoria pilkkaatte ja alistatte: minkä ikäisiä itse olitte kun esikoisenne syntyi? Minkä ikäinen on mielestänne hyvä ja kypsä äidiksi? Oliko oma asunto? Vakituinen työpaikka? Saitteko ikinä lastenhoitotukea vanhemmiltanne?

Ilmeisesti ette! Luulen että olette vain valtavan kateellisisa, kun joku on saavuttanut elämässään paljon enemmän kuin te itse, ja mikä kamalinta, PUOLET NOPEAMMIN KUIN TE!

Itse olen 20v, esikoinen 1v, vakituinen työpaikka, sekä minulla, että miehellä, oma auto (perheauto) on ja ravintoloissa käydään n.3-5 kertaa vuodessa. Miksemme me saisi nauttia perhe-elämästä ja ihanista lapsistamme? Ihmeellinen käsitys on, kun ajattelette, että jokainen alle 20 v hilluu yöt pitkät jossain kaupungilla, välittämättä lapsistaan! Vuokralla asutaan, mutta oma asunto hakusessa vuoden sisään, sekä seuraava lapsi suunnitteilla, jahka hetken teen taas töitä, jotta asunto pystyttäisiin maksamaan. Myös meillä nuorilla on AIVOT!!!!!!

Miettikääpä jos teidän äitiyttänne alettaisiin arvostelemaan ja taitojanne vähättelemään, miltäpä tuntuisi? Tuskin mieltä ylistävältä! Olette luultavasti puheillanne enemmän huvittanut näitä teinejä, kuin opettaneet!

-Äidiksi ei synnytä, vaan kasvetaan sitä mukaan kuin lapsikin kasvaa-
 
Äippä -83
Täytän ensi vuonna 24, nyt oon siis 23 ja hiukan päälle. Esikoinen täytti heinäkuussa 5, keskimmäinen täytti huhtikuussa 3 ja nuorimmainen täyttää lokakuussa 2. Elikkä olin ekan syntyessä just täyttänyt 18, tokan syntyessä olin 20 paikkeilla ja kuopuksen syntyessä sit jo niinkin vanha ku 22. Hyvää aikaa on vielä hankkii lapsii ja jaksaa sitten touhata omienkin lastenlasten kanssa ku niitä joskus tulee. Oma koti on ja miehellä töitä, itse lasten kanssa kotona eli samalla tavalla elätetään lapset ku varmaan moni muukin.

Jos katotaan nuoria äitejä pitkään, niin kyllä katon minäkin yli neljäkymppisiä. Kyllä lasten kanssa pitää jaksaa touhata!!!!
 
Just joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
Esikoisen sain 19-wee ja ammatin olin hannkkinu- lähihoitaja. kerkesin olla n. 4kk:ta töis ja sain parempaa äityispäivärahaa ja hyvin ollaan pärjätty. Ukolla on vakipaikka ja ikinä ei oo tarvinu pummia mistää rahaa!!!!et silleen. Ja mitä se sua liikuttaa jos jokku JOUTUU käydä sossussa....luuleks et sielä kukaa käy ilomielin!!!! :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :kieh:
 
Minä kans
Minusta tuntu että 19-vuotiaana ku sain esikoisen, niin olin jo kovasti vanhaki ensisynnyttäjäksi.. :LOL:
Eikös ne sano ihmisen biologiastaki että hedelmällisin aika naisella saada lapsia on n.17-23 vuotiaana? Muistaisin joskus lukeneeni siitä. Ja ärsyttää kyllä älyttömästi edelleen ne jotka suunnittelee kalenterin kanssa hankkivansa lapsia.. mitä jos se ei sitte onnistukkaan?? Mitä jos niitä ei nuin vain tehäkkään sitte? :eek:

Minä olin kerinny ennen esikoista lukia ammatin itelle, olla töissäki, ja miehellä vakipaikka. Olisin varmasti tehny aiemminki lapsia mutta ei onnistunu. Asustellaan nyt omassa talossa, esikoinen kohta kolme, toinen syntyy vuoden vaihteessa. Ollaan kumpiki töissä, ja jään tietysti kotia kohta taas. Ja meinaan olla ihan rauhassa sen pari vuotta. =)
 
Minä kans
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.09.2006 klo 13:33 Minä kans kirjoitti:
Minusta tuntu että 19-vuotiaana ku sain esikoisen, niin olin jo kovasti vanhaki ensisynnyttäjäksi.. :LOL:
Eikös ne sano ihmisen biologiastaki että hedelmällisin aika naisella saada lapsia on n.17-23 vuotiaana? Muistaisin joskus lukeneeni siitä. Ja ärsyttää kyllä älyttömästi edelleen ne jotka suunnittelee kalenterin kanssa hankkivansa lapsia.. mitä jos se ei sitte onnistukkaan?? Mitä jos niitä ei nuin vain tehäkkään sitte? :eek:

Minä olin kerinny ennen esikoista lukia ammatin itelle, olla töissäki, ja miehellä vakipaikka. Olisin varmasti tehny aiemminki lapsia mutta ei onnistunu. Asustellaan nyt omassa talossa, esikoinen kohta kolme, toinen syntyy vuoden vaihteessa. Ollaan kumpiki töissä, ja jään tietysti kotia kohta taas. Ja meinaan olla ihan rauhassa sen pari vuotta. =)
Niin ja nyt siis 22 olen. ;)
 
:kieh: Huoh näitä juttuja!
Sama se on onko nuori vai vanha äiti, varmasti jokainen joka omaa aivot, osaa pitää huolta OMASTA LAPSESTAAN!!!!
Ja tää sossu juttu, mitä pahaa siinä on myöntää jos tarvitsee apua, jos sieltä hakee juopotkin rahaa, niin ennemmin ymmärrän sen että lapsiperhe hakee!
Itse en ole sossunluukulla käynyt enkä joudu käymään koska mieheni tienaa niin hyvin!
By the way, olen 19v. eikä vielä kyllä ole lasta vaan yritys alkaa ilmeisesti 9/06 eli tämän kuun paikkeilla.

 
Olin 19v kun esikoinen syntyi, 21 kun tuli toinen ja 24 kun kuopus syntyi. Nyt olen 29v ja haluaisimme miehen kanssa vielä yhden lapsen. Mietitään tässä vielä hyviä ja huonoja puolia. Lapset on ihania ja meillä kyllä rakkautta riittäisi vielä yhdelle. Taloudelliset asiat kuitenkin pistää miettimään...
 

Yhteistyössä