hauskoja murre eroja

ninnika
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluajalta muistan kun raumalaiset rupes koulupäivän jälkeen syömään kakkua... luulin siis että jotain kuivakakkua ym imelää kakkua, mut se tarkottikin leipää...
ja eikös porissa sanota että kakko. junttakakko, elikkä vaalea leipä (muistaakseni)
Juu, sanotaan.
Tää porilaine alkaa ny syämää Ulla pakari junttakakkoo mis o katkarapusalaattii pääl. O meinaa hyvvää :p .
Täytyy sannoo et mummo tekemä kakko on iha ehoton! Ai et ku o hyvvää =)
Ehkä nää just mitä oli S-lehessäki, et pulput otkii-sanonnat on sit mit ite viljelee...

 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
minun murteesta ei tahdo kovin moni selvää aina ottaa.. Töissä kysyin havillista liinaa, niin vastaus oli; Niin että mitä?, menkää kartanolle on toinen mitä ihmetellään.. ruukata sana myös hertättää ihmetystä..

Mieki ruukaan mennä kartanolle:)
 
Tänään töissä sain talon rouvan nauramaan,kun sanoin lapselle että laittaisi puntit saappaitten sisään.Rouva kuvitteli että lapsen pitäs hakea olkkarista 3n kilon puntit ja laittaa ne saappaisiin...

Tai sit hän oli vaan "väsynyt"--
 
meillä tuima on suolatonta..
samoin, jos pistää jonkun kartanolle, eivät ymmärrä..

ja jos sanotaan et "lähen pihhaan" niin yleensä joku kysyy et "mitä sä sinne ulos menen?" ja mä koitan vaan tarkottaa, et lähen kotiin :D

vintti on kans monelle vieras sana, joka tarkottaa siis yläkertaa..mut toi taitaa jossain murteessa olla navetan yläkerta...kuten ylinen myös tarkottaa navetan yläkertaa..

tai "tirrauttaa kahvit" on kahvin keittämistä..ja pasuaminen on hirveetä riitelemistä tai noitumista/kiroilemista..
 
Ootko siniviuhka pohjois-karjalasta päinkään??

mä oon kotosin Nurmeksesta ja sitä murretta siis enimmäkseen puhun edelleen viiden savon vuoden jälkeen. On varmaan tullu joitan sekaankin kyllä. mutta tuima on suoltaonta. Meillä kyllä Vintti oli myös vinni. ja pihassa kyllä oltiin kun kotona oltiin.

Ja yks merkittävä ero tän savon ja pohjois-karjalan välillä on että täällä kun sanotaan ainnaan se tarkottaa ainakin ja meillä kotona päin jos sanoo ainnaan se tarkottaa aina. Tossa tulee monesti väärinkäsityksiäkin. Vältti on täällä veltta. Nämä täällä ei puhu tyttölöillä, jalakoloihin jne eli nurmeksessa tulee tuo loi tai löi tuonne väliin. Siitä oon kylä koettanu eroon... :ashamed:

on kai niitä vaikka mitä kun vaan muistais. No naapurin mummo sano että täällä ei sanota että herevvää, niinkun minä sanon esim että tullaan ulos kunhan poika herevvää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Ootko siniviuhka pohjois-karjalasta päinkään?? .
metsään meni! :D savosta kyllä olen...tosin sen verran ehkä poikkeaa, että täällä tosiaan viljellään myös nuita vierasmurre-sanoja..

lampun kuuppa on ihan normaali juttu :) saunassa on kiulu ja löylykauha :p ja kesäisin myös saunavasta..

ainiin tosiaan, kahvilautanen on tievati :D :D

tossa ylempänä oli kyse ruutasta, niin ruuta on täällä päin ruisku.. :)

 
Okei no aika huti arvelin, tosin pihassa kyllä ollaan täällä ja nurmeksessa. Tai ehkä mä oon jo tottunu tän puolen murteeseen...

No mut lampussa kyllä on kuuppa. Tosin ymmärrän kyllä jos mulle puhutaan että kuupalla heittää vettä mut en mä sitä ite koskaan tee. Löylykauhalla mä vettä heitän.

Joo ja tievatihan se on joka kahvikupin alta löytyy.

Mutta mitäs te ymmärrätte sanasta ropponen.

Yks savolainen täällä meillä päin siis ei tienny mikä on ruutta. Se on siis ruisku. Esim lapset ottaa yskänlääkettä ruutalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja entäs :
Käätkö Siniviuhka hakemassa kirkolta maetoo peelarilla? Ja ootko ollunna poekia riioomassa raetilla :p
tietennii kään, ja polokupyörällä sinne suhhaatettaan nii että helemat paakkaa :D
peelarilla haetaan maetoo vuan nuapurin navestasta vuan kaappamaejot haetaannii sitte linjakkaalla kaapunnista :D
 

Yhteistyössä