hei

Uusi leski ilmoittautuu.. Meillä raivattiin tontti viime syksynä ja nyt maaliskuussa aloitettiin pohjatyöt. Nyt on menossa sokkelin muuraus ja paketti tulee vko 17, joten hiukan kiirus on. Mies teki talven aikana autokatoksen, lähinnä viikonloppuisin. Nyt ei ole miestä pariin viikkoon pahemmin näkynyt, lähtee töihin n.6-6.30 aikaan kotiin tulee syömään n.17 ja sitten suoraan tontille mistä kotiin n 21-23. Pohjat on saatava valmiiksi että puutavara mahtuu pihaan.
Minä hoitelen kotia ja kolmea lasta, juuri 4v täyttänyt, kohta 8v ja 10 vuotiaita. Onneksi lapset jo noinkin isoja. Itse työskentelen vuorotyössä muuta vain aamu- tai iltavuoroja ja 6h kerrallaan. Mutta kyllä tekemistä riittä kun lapsilla harrastuksia, läksyjen kanssa auttamista, oma työ, kodinhoito ja vielä käyn tontilla auttamassa mahdollisuuksien mukaan. Meillä onneksi 5min kävely matka tontille joten isommat lapset voi tulla ja mennä mielensä mukaan ja nuorin rakastaa "työmiehenä" olemista.
Innolla odotetaan pakettia ja mies sanoikin sitten lyhentävän päiviä hiukan että ei mene ihan piippuun heti. Onneksi on tottunut työskentelemään rakennusalalla ja ulkona fysisesti raskasta työtä joten ei katso että nytkään mitenkään rankkaa.
Ja wc asia meillä hoituu kotosalla koska todellakin tuo 5min kävellen tai pari min. autolla. Pienemmät hädät voi aina tehdä johonkin risukasaan =)
 
Minäkin olin aikoinaan sitä meiltä ettei koskaan rakenneta ja jos erehdytään niin avaimet käteen pakettina. Mutat hupsis tässä sitä ollaan että itse rakennetaan ja parisuhdetta ei ole :( Mutta tänään jo parempi päivä kyllä tämä tästä ja homma joskus valmistuu.

Koitin ehdottaa miehelle että lähdettäis yhdeksi päiväksi vaikka laivalle meidän pienen poitsun kanssa 1v3kk. Mutta ei se vielä oikein tiennyt raaskisiko olla pois päivää, kun siinäkin ajassa sais niin paljon tehtyä. Ymmärrän kyllä senkin, mutta katsotaan nyt mihin päädytään.
 
Täällä myös tuore rakentaja-vaimo esittäytyy. Elikkäs mies raksalla illat ja viikonloput, minä vuorotyössä ja kesällä 4 v täyttävä tyttö kotona. Heinäkuun lopulla tulee talopaketti, nyt aletaan tekemään pohjia. Maalle kun raksataan niin ensin talvella kaadettiin puita ja nyt tehty tietä ja kaivo yms.

Tähän asti ollaan melko aktiivisesti oltu tontilla tytön kanssa mukana mutta nyt kun hommat lisääntyvät ja tontilla "kova meno" ollaan suosiolla jääty kotiin. Tarkotus ois että mies tekee itse pohjat, kaivurikuski on maatöissä mukana ja sukulaiset jeesii välillä. Talopaketti on suurelementti, 1,5 krs Jetta puutalo. Pystytys tehtaan puolesta ulkoapäin valmis (tiilikate laitetaan itse), paketti pitää sisällään paljon. Silti hommaa riittää, myös tarjouspyyntöjen tekoa ja tavaroiden hakua olen tehnyt avuksi.

Onko muilla usein sellaista harmitusta kun ei lapsenhoidolta pääse osallistumaan varsinaiseen rakentamiseen? Mua ainakin näin alussa pännii kun ei oikein pysty auttamaan :| :|
Mites muut vuorotyötä tekevät ootte järjestäny elämäänne? Hoitaako isovanhemmat? Juuri mietiskelin kesän kuvioita ja taidan päätyä viemään lapsen päivähoitoon myös osan loma-ajasta. Saa sitten mies rauhassa hyödyntää lomansa rakentamiseen. Kun ei tohdi mummoakaan aina vaivata.

Meillä olis haaveissa lisää lapsia, mutta eipä niitä taida nyt raksa-aikana lisää siunaantua kun ei paljoo miestä näy ;) Todella nostan hattua niille joilla useampi pieni kotona ja mies työmaalla. Mutta uskon myös sen kaiken olevan vaivan arvoista. Muutenkin näin aurinkoisina päivinä kuin tänään oli, tulee huikea fiilis kun luo mielikuvia vuoden päähän jolloin meilläkin toivottavasti ihaillaan maalaismaisemia omalta terassilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Miksi ihmiset pilaavat elämänsä rakentamalla taloa? Onko se ihan oikeasti sen väärti? Unelma omasta omakotitalosta...
Ai miten niin "pilaa"?!!! Tai se on kyllä ihan ihmisistä kiinni pilaako vai ei; minusta tämä on aivan ihanaa, oikeasti. Itse olen raksalla vähintään yhtäpaljon kuin mies, eli mikään "raksaleski" en olekaan. Meillä kaksi lasta, 6 ja 8 vuotiaat ja sikäli "helppoa". Asutaan raksan vieressä, että ollaan lähellä vaikka raksalla ollaankin. Tosi ihanaa rakentaa omaa taloa!!! Mukava tehdä ja nähdä kuinka talo etenee (vaikkakin hitaasti) ja ihan omin voimin! Tehdään miehen kanssa kahdestaan ja on ollut jopa yllätävää huomata kuinka hyvin meillä hommat pelaa yhteen. Minä olen sitä mieltä, että jokainen on itse ratkaisunsa tehnyt ja on turhaa valittaa ja vinkua jälkeenpäin; varmasti on jokaisella ollut tiedossa, että raksa vie aikaa ja voimia. Mutta sitä kestää vain aikansa. Aivan varmasti lopussa kiitos seisoo kun omassa, itse rakennetussa, uudessa ihanassa talossa saa asua!!!! =) =) Voimia kaikille rakentajille!!!
 
Entinen hippopotaamus täällä hei!Ajattelin vaan kertoa että me pääsemme muuttamaan tämän kuun lopulla upouuteen taloomme,nyt on listoitustyöt yms.menossa.Rankkaa on ollut tämä vuosi mutta uskon että helpottaa kun pääsemme asettumaan uuteen kotiin,mieskin ehkä joskus kotona.Pojat ovat nyt 3v11kk ja 11kk.Jaksamista kaikille rakentajille! =)
 
Rakentaminen on loppujen lopuksi lyhyt aika elämässä. Vastaan väitteeseen siitä, että miksi "pilata elämänsä" rakentamisella. Ei kaikki ole sellaisia ihmisiä, että haluaa kaiken valmiina ja kalliilla, osalla meistä on taitoa ja tarvetta luoda ja tehdä itse asioita - kädentaidot tuntuvat olevan nykyaikana aika harvassa. Jos osaa itse rakentaa talon, miksi rakennuttaa ja maksaa siitä useita kymppitonneja enemmän? Rakentamalla itse talon saa täsmälleen sitä mitä haluaa ja sellaista tyydytystä, minkä varmaan vain itse rakentaneet ymmärtävät...

Jos rakentamisen päätyttyä joku on pilannut parisuhteensa, niin aika hataralla pohjalla se on varmaan alkujaan ollutkin. Raksa-aikana pinna voi olla kireellä, mutta sen jälkeen ei pitäisi enää olla. Aikansa kutakin:) Näin raksa-ajan jälkeen on hyvä sanoa!

 
Olen täysin samaa mieltä HassuKarhun kanssa. :)
Rakennusaika on rankkaa,ei sitä voi kieltää.Mulla oli 3-vuorotyö,kodin ja lastenhoito (koululainen ja 2 alle kouluikäistä).Mies teki illat pitkät taloa ja lapset oli siellä mukana,jos mulla oli iltavuoro tai viikonloppu töitä.Itse olin talolla aina kun oli mahdollista.Alle vuodessa saatiin rakennettua sellainen talo,kuin haluttiin.Hinta alle 150.000e.
Rakennusajasta kyllä selviää,kun päättää niin.Tyytyväisiä omakotiasujia olemme.
 

Meillä on pohjat valmiina ja ensiviikolla tulee talopaketti.

Isäntä tekee itse mitä pystyy ja osaa. Palkkasimme kirvesmiehen tositoimiin :kieh: .
Minulle jää lähinnä papereiden pyörittäminen näissä rakennushommissa.
Kyselenkin tässä, miten teillä on sujunut palkkojen maksut kaikkineen veroineen ja sotu. maksuineen? Minusta vähän pelottavaa puuhaa, kun en aikaisemmin ole kenenkään työnantajana ollut.
Monessa perheessä tietysti tehdään ihan hartiapankki-töinä talo, mikä on varmasti halvinta, mutta meillä kummallakaan ei riitä taito eikä tieto tehdä itse kaikkia rakennustöitä.
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. :wave:
 
Kertokaapa raksailijat missä mennään? Joku taitaa jo olla muuttopuuhissakin :)
Meillä on ainakin sää suosinut, viikonloppuna muurattiin sokkeli. Muurari oli hommissa, itse toimittiin apumiehinä/naisina. Kohta alkaa olemaan perustukset valmiit, sisäpuoliset täytöt kai seuraavaksi. Paljon ollaan lapsen kanssa oltu tontilla, välillä jäädään kotiin kun tyttö ilmoittaa ettei halua joka ilta lähteä....

ootteko jo raksailuvaiheessa hommannu lapsille tontille puuhaa? Esim. keinua tms? Ajattelimme kohta 4 vuotiaalle laittaa keinun tai sitten trampoliinin. Viihtyisi vähän itsekseen niin pääsisi paremmin avustamaan hommissa.
 
Meilläkin raksaprojekti meneillään. 255 kokonaisneliöä asuinrakennus ja at+varasto 100 ja kaksi vierasta on töissä. Viikot olemme toisella paikkakunnalla ja viikonloppuisin mies raksalla. Tähän vielä 1- ja 3-vuotiaat tenavat = eli puuhaa riittää :D
Onse kyllä ihanaa, kun saa suunnitella talon aivan alusta asti; paitsi tietenkin kaavamääräykset sanelivat ehtonsa, mutta kuitenkin :heart:
Lasten kanssa olen oikeastaan vain kerran ollut työmaalla, mutta jatkossa kun ilmat sallivat enemmän. Laitetaan uima-allas ja muuta vastaavaa, jos vaikka viihtyisivät, mutta luulen, että töitä voin tehdä oikeastaan vain silloin kun nuorimmainen nukkuu ja silloinkin pitää silmät pitää tenavissa kiinni-ovat niin kerkeäviä.
Mutta tsemppiä muille kanssarakentajille ja ilmoitellaan
 
Minä en pidä itseäni raksaleskenä. Yhteistä kotiahan tässä tehdään ja vaikka yhteinen (vapaa) aika on = 0, niin en minä koe olevani yksin. Rakennukselle voi mennä kaveriksi, samoin tarvikkeiden osatoreissut tehdään koko perheen voimin.

Tämä on loppujenlopuksi niin pieni siivu elämästä, että sillä olisi suurempää merkitystä.
 
Meille muurattiin tänään savupiippu, jee!!! Lattiat on valettu ja osa sisäseinien tukipilareista asennettu. Ilmastointi putket katossa ja tietysti kaikki tarvittavat putkistot, lattialämmöt ja keskuspölynimurin putkisto lattiavalun alla. Mies on vuorotteluvapaalla töistään. Käytännössä hän menee aamulla seiskalta raksalle, käy 12 aikaan syömässä ja tulee illalla kotiin nukkumaan siinä 23 aikoihin. Rankkaa, mutta toisaalta tosi ihanaa kun talo valmistuu, niin että kohisee. Juhannuksena mennään mökille, saadaan pikku paussi ja sitä kaivattua yhdessäoloa. =) Mites teillä muilla etenee?
 
Meillä etenee taas oikein mukavasti, kaikki illat ja viikonloput mies siellä on häärännyt, nyt ei ole enää talkooporukkaa näkynyt, vissiin kyllästyneet jo :D . Miehen alkaa kohta kesis ja siellä raksalla tuo sen viettää, me ollaan perheen kanssa oltu myös paljon tontilla, koska siinä on se uimalampi vieressä, niin siellä aika kuluu kyllä ja sitten laitettiin tuo kasvimaa, niin sitä on hoideltu myös. Leikkimökki on kovassa käytössä, kun pienimmät keittelee siellä kaikenmaailman heinä-kukka-hiekka-puurojaan. Että oikein kivasti menee meillä. Tölli on siinä vaiheessa, että lattiat on valettu, väliseinien rungot alakerrassa tehty ja nyt mies alkoi muuramaan loppuja alakerran kantavia seiniä. Eilen tuli piippumatskutkin. Ja tänään tehtiin porukalla vähän inventaariota siinä pihalla tarvikkeisiin ja siirrettiin parempiin paikkoihin, ettei ole tiellä kun kohta tulee tuo kaivinkone tontille ja aletaan niitä maalämpöputkia sinne peltoon upottaa. :wave:
 
Heippa vaan! Meillä parin viikon päästä lattianvalut. Nyt laitellaan sisällä styrokseja ja samalla myös pystytetään autotallia. Miehellä alkoi kesä"loma" eli hän aloittaa rakennuksella arkisin klo 7 ja viikonloppuisin pari tuntia myöhemmin. Kotiutuu suunnilleen, niin, että ehtii pesemään lasten hampaat :whistle: No, näinhän sen ajateltiin kyllä menevänkin. Lounasta käy syömässä pikavauhtia sellaiseen aikaan, että ollaan lasten kanssa vasta aamupala syöty. Tästä kun ilmat lämpenee, aletaan käydä mekin tontilla varmaan enemmän, tai ainakin käydään siellä vaikka vähän evästelemässä. En mä mitään hommia siellä itse pysty näitten kolmen muksun kanssa tekemään, koko ajan saisi pelätä, ettei tuo 5-vuotias loukkaa siellä. Uimaranta on siinä ihan kivenheiton päässä, joten sielläkin voisi välillä aikaa vietellä. Pitää sitä toki tuon miehenkin jokunen päivä pitää vapaata, ettei se ole ihan raato, kun palkkatyö alkaa ja saataisiin olla vähän yhdessäkin koko perhe.
 
Meillä yläkertaan lattia valu ens viikolla. Alakerta on jo valettu ja kuivunut. Sitten alkaa ilmastointi putkien veto ja muut välikatto hommelit. Se on varmaan vielä se hidas vaihe. Mutta sitten kun väli seiniä pystytetään niin alkaa tulee taas näkyvää jälkeä :)

Juu eipä noita talkoolaisia paljon ole alku huuman jälkeen näkynyt...kumma juttu. Aluksi puhuttiin että kivaa ja tullaan auttelemaan, mutta mutta meidänhän tämä on ja me se rakennetaan ei voi velvottaa muita.

Appi vanhemmat on olleet kovasti apuna täällä. Ja tulee taas juhannuksen jälkeen. Asuvat 600k päässä.
Niillä on asuntovaunu tässä pihalla kun ei kaikki mahuttais tähän pieneen koppiin.

Paljon on vielä hommaa, mutat nyt ei oikeastaan ahdista yhtään. Kun kuitenkin etenee :)
 
Morjens vaan kaikki raksailijat!

Meillä yläkertaan sähköpiuhat vedelty ja nyt saan höyrynsulut lopultakin kiinni eli tiivistelen just noiden sähkörasioiden kohtia. Nyt samalla teippailen alakerran ja yläkerran höyrynsulut limittäin, joten voidaan laittaa yläkertaan lattialevyä ja vielä välipohjan alapuolen paprut ja koolaukset niin sitten saa alkaa tekemään väliseiniä. Ollaan harkittu, että muurattaiskin itse nuo kosteantilan seinätkin, vaikka aluksi oli ajateltu, että teetetään se homma... Noh, katsotaan. Ulkovuorauksesta yläosasta puuttuneet laudoitukset on saatu naputeltua paikoilleen, joten kunhan kerkee niin sitten maalia sutimaan! Edelleenkään meidän raksalla ei pyöri/ole pyörinyt talkoolaisia; itse värkkäillään omaa tahtia. Pyydetään sitten jos todella tarvitaan johonkin lisämiehitystä. Heinäkuussa (ns. lomalla) saadaankin tehdä pitempää päivää, eikä vain parituntia muutamana päivänä viikossa töiden jälkeen, JIPPII!!! Aikatauluumme nähden kaikki siis oikeinkin ok-mallilla :D :D
 
Ande: Mikä teidän aukataulu on? Koska mietitet muuttoa? Koska talopaketti tuli?Mikä ulkoverhous teille tulee taloon? meilläkin mies miettii jos muuraisi itse seinät kylppärin ja takkahuoneen väliin, kovasti olisi intoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
Ande: Mikä teidän aukataulu on? Koska mietitet muuttoa? Koska talopaketti tuli?Mikä ulkoverhous teille tulee taloon? meilläkin mies miettii jos muuraisi itse seinät kylppärin ja takkahuoneen väliin, kovasti olisi intoa.
Meidän aikataulu (jos sitä voi sellaiseksi edes sanoa :D ) on, että 2-3 vuotta aloituksesta. Tehdään sitä vauhtia kun keretään. Viime kesänä aloiteltiin heinäkuussa maatöillä ja sokkelin valulla, elokuussa tuli talopkt eli alle vuosi on "vasta" tehty. Viime syksynä meillä vähän veny nää raksahommelit kun tuli muita (rakentamiseen liittymättömiä ) vastoinkäymisiä, jotka vähän veivät aikaa ja voimia. Kyllä mä nyt näkisin, että tuo 2 vuotta kuitenkin alittus. Ja jos sattus, että kaikki menis oikeen putkeen (eli jaksettais tehdä ja sähkö- & lvi- ukot saatais aina pikaisesti tarvittaessa paikalle jne.jne.) saattais olla, että vuodenvaihteessa alkais oleen muutto lähellä??! Taloon tulee puuverhous. Tällähetkellä odotan itse eniten tuota vaihetta, että saatais nuo väliseinät pystyyn; näkis jotain konkreettista kun tilat hahmottus. Ne itse hartaasti miettimät ja suunnittelemat! Ah, joskus kun päästää itsensä haaveilemaan siitä Valmiista Talosta niin tuntuu aivan uskomattomalta.... Ei oikeestaan tiedä voiko sitä kuvitellakaan, että se todella joskus olisi totta?!
 
Täällä "taas". Nyt on sateella hyvää aikaa netissä luuhata. Meillä aletaan kohta ootteleen talopakettia. Perustukset valmiit, tai vähän vielä sisäpuolista täyttöä tekemättä, tärytystä ja soraa. Muuten saatiin aika nopeestikin hommat tähän vaiheeseen, oltais voitu ottaa talopaketti aiemminkin. Rakennamme ihan landelle ja tieyhteydet keväällä hieman vaikeahkot, siksi ei uskallettu aikatauluttaa raskasta liikennettä vaativia hommia aikaisemmaksi.

Tuntuu niin kaukaiselta teidän jo paljon pidemmällä olevien tilanteet. En uskalla vielä edes haaveilla miltä talo näyttää kun on sisähommiin pääsyn aika. Tokihan fiiliksiä nostattaa varmasti talopaketin tulo, meille siis suurelementti, nousee ulkoseinät nopsaan. Maalausprojektin ajattelin itselleni varata, jos vaan loppukesän kelit antavat myöden. Miten muut naiset ovat osallistuneet hommiin? Eli lapsenvahdinnan ohessa tehtäviä hommia/vinkkejä mitä pystyy tekemään ilman suurempaa ammattitaitoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vattula:
Täällä "taas". Nyt on sateella hyvää aikaa netissä luuhata. Meillä aletaan kohta ootteleen talopakettia. Perustukset valmiit, tai vähän vielä sisäpuolista täyttöä tekemättä, tärytystä ja soraa. Muuten saatiin aika nopeestikin hommat tähän vaiheeseen, oltais voitu ottaa talopaketti aiemminkin. Rakennamme ihan landelle ja tieyhteydet keväällä hieman vaikeahkot, siksi ei uskallettu aikatauluttaa raskasta liikennettä vaativia hommia aikaisemmaksi.

Tuntuu niin kaukaiselta teidän jo paljon pidemmällä olevien tilanteet. En uskalla vielä edes haaveilla miltä talo näyttää kun on sisähommiin pääsyn aika. Tokihan fiiliksiä nostattaa varmasti talopaketin tulo, meille siis suurelementti, nousee ulkoseinät nopsaan. Maalausprojektin ajattelin itselleni varata, jos vaan loppukesän kelit antavat myöden. Miten muut naiset ovat osallistuneet hommiin? Eli lapsenvahdinnan ohessa tehtäviä hommia/vinkkejä mitä pystyy tekemään ilman suurempaa ammattitaitoa.
Me ei olla paljon teitä edellä! Vähän yli viikon päästä meillä lattianvalu. Samaan aikaan valetaan autotalli/varasto. Autotalliin saatiin pari päivää sitten kattoristikot. Talossa on "kuoret" eli talo otettiin tuollaisena jonkinlaisena pakettina, mutta talli tehdään pitkästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vattula:
Miten muut naiset ovat osallistuneet hommiin? Eli lapsenvahdinnan ohessa tehtäviä hommia/vinkkejä mitä pystyy tekemään ilman suurempaa ammattitaitoa.
Meillä kun tekijöitä on raksalla tasan kaksi eli mies ja minä, osallistun yhtälailla kaikkeen kuin mies. Koska koko ajatus rakentamisesta oli minun, on minulle ollut kokoajan selvää, että tietenkin osallistun. Joskaan sitä eivät tuntuneet/tunnu kaikki millään tajuavan. Kaikki miehen puolen sukulaiset esim. puhuvat täysin, että Mies rakentaa yksin???!!! Joskus ärsyttää, että eivät tajua, että myös nainen voi tosiaan olla ihan yhtälailla mukana kuin mies!? Toisaalta ymmärrän asenteen, koska heillä on ajatusmaailma tyyliin, miesten työt ja naiset kelpaavat lähinnä hellan ääreen ja sellaisiin "naisten juttuihin" :LOL: :LOL: Minä olen osallistunut kokoajan yhtäpaljon kuin mies, tietty koko-/voimaero on tehnyt ihan luontevia jakoja. Eli talon pohjan suunnittelun ja muutokset piirrustuksiin tein minä, risusavotassa olin mukana, välikaton koolauksissa mukana, villoitukset olen tehnyt melkein kokonaan yksin (yksi mukavimmista hommista oli 1½ kerroksisen talomme yläpohjan villoitus yläkautta=eli paljon ryömimistä erittäin ahtaissa paikoissa, mutta juuri pienemmän kokoni takia oli minulle "sopiva" homma :D ); mies on villoittanut ja eristänyt ilmanvaihtoputket. Muovien teippaukset ja limitykset olen tehnyt minä. Olen myös se, joka lukee piirrustuksia (ja siten tunnen ne myös paremmin) ja työohjeita ja suunnittelen, missä järjestyksessä hommat tehdään. Maalaus lienee myös pääasiassa minun hommiani. Olen myös merkkaillut joka välissä (ensin hiekkapohjalle, sitten styroksien päälle ja lopuksi lattiavalun päälle) väliseinien paikat, jolloin sähkö ja lvi- miehillä on ollut helppo vedellä tarvittavat putket ja johdot oikeisiin paikkoihin jne. Mies taas osaa käyttää kaikki koneet ja laitteet, mm. naulainten käyttö on täysin ollut hänen hommaansa, esim. runkonauloin on jo niin painava, etten voi kuvitellakkaan, että pystyisin sitä käyttämään. Hän myös tuntee esim. puutavaran koot ja ruuvien koot yms. jutut ennestään hyvin ja osaa sellaiset judskat. Eli melkein kaikkea pystyy tekemään jos vain intoa ja halua riittää! Aluksi tuntui, että sähkö- ja lvi-urakoitsijat puhuivat vain "ohitseni" miehelle, mutta loppupeleissä aika pian näyttivät uskovan, että todellakin "minäkin" tajuan näistä asioista ja tosiaan tunnen piirrustukset paremmin ja sen miten mikäkin kohta on tarkoitus tehdä esim. minkäkokoiset koolaukset mihinkin tulee jne. muut rakenteet. Mutta sen olen kyllä kokenut, että rautakaupoissa kohtaa pahempaa "sovinismia" kuin autokaupoissa tunnetusti!!! Ikävä kyllä :eek: ...

Omaa taloa on aivan ihana tehdä ja nimenomaan itselle tuo lisäarvoa se, että todella itse tekee mahd. paljon. Suosittelen osallistumista kaikkeen, mikäli se on luonteelle sopivaa, kaikki eivät todellakaan pidä tällaisista hommista! Eli minulle sattuu olemaan ihan luontevaa kulkea päivällä hame yllä ja kipkop-korkkareissa töissä sekä illalla työpäivän jälkeen vaihtaa raksaliivit päälle ja tukkaponnarille ja lippis päähän :D :D :D ja eikun raksalle "reiskaileen"!
 
Olen kyllä anden kanssa samoilla linjoilla, kyllä nainenkin pystyy tekemään raksalla ihan kaikkea.
Olisin myös mielelläni ollut paljon enemmän rakentamisessa mukana, mutta koska vauva syntyi samana päivänä kuin antura valettiin, jäi osalistumiseni paljolti henkiselle tasolle. Ison mahan kanssa raudoittelin ja olin risusavotassa mukana ja pienen vauvan unien aikaan pystyi pikkuhommia tekemään, mutta paljon vähemmän tein raksalla, kuin olisin halunnut. Lapsen opittua kävelemään, ei raksalla pystynyt olemaan yhtään muulloin kuin päiväuniaikaan.
Tässä muutamia hommia, mitä tein:
Siivoaminen
Lattioiden styroksien laitto
Sisustuksen materiaalien valinnat ja hankinnat
Kiintokalusteiden suunnittelu ja kilpailuttaminen+hankinnat
Rautakauppareissut
Tavaroiden kantaminen miehelle (esim. väliseinätiilet)
Laatoituksien saumaukset
Sisäpintojen maalaus
+....

Esim. maalauksien aikaan mies voisi vaihteeksi jäädä kotiin lasten kanssa ja nainen mennä raksalle maalailemaan. Ja kyllä se työ tekijäänsä opettaa, harvalla mieskään on alan ammattilainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vattula:
Miten muut naiset ovat osallistuneet hommiin? Eli lapsenvahdinnan ohessa tehtäviä hommia/vinkkejä mitä pystyy tekemään ilman suurempaa ammattitaitoa.
Mun tehtävikseni on mein projektissa tullut kaikkien paperien, laskujen ja tavaratoimitusten "hoito". Mies odottaa, että minä tiedän milloin väliovet tulee ja piippumatskut sun muut mitä ei tullut paketin kanssa. Raksalla osallistun olemalla lautapoika, kannoin harkot sisään ja siivoon kaikki jäljet, lajittelen tulevat jätteet jne. Mies siis vaan rakentaa ja minä teen muut, ei niin vaativat hommat. Sit kun päästään pintahommiin, niin maalata osaan entuudestaan ihan hyvin ja tapetoida ja asentaa jotain verhotankoja yms. Ja kasata kalusteita. Lisäks mies on sanonut, että kunhan saa käyttöön sellasen toisen naulapyssyn, niin sit voin aloittaa tekemään terassia ja parveketta ja hän sillä aikaa tekee laatotuksia yms. Välill oon saanut vähän hanskat ojos siel olla, mutta mies sanoo, että kiva kun on seuranakin vaan
:D Ja nyt kun mulla on siellä raksalla se kasvimaakin, niin siellä sit myös aika kuluu.
 

Yhteistyössä