hei

Alkuperäinen kirjoittaja vattula:
No niin. Tuli lunta tupaan. Talopakettifirmalla väärä toimitusaika meidän paketille. Eli tulee myöhässä. Että ottaa päähän!!!! Kaikki valmiina ollu jo pari viikkoa ja saadaan paketti+pystytys vasta elokuussa. On tietty omakin moka kun ei tajuttu soitella kirjallisen toimitusvahvistuksen perään ajoissa. Luotettiin vaan myyjään sanaan. Mitään hyvityksiä on turha kysellä kun ei oo mitään "todisteita" asiasta. Onneksi saatiin siirrettyä lomia että päästään sitten hommiin tontilla kun paketti vihdoin saapuu.

Onkos muilla ollu toimittajien kanssa ongelmia? Meillä oli tää ja yksi suunnitteluvirhekin vielä. Siitä saatiin pieni hyvitys.

Kävimme asuntomessuilla (nyt kun meillä on aikaa). Kyllä oli ihania laattoja kylppäreissä ja muutenkin saatiin jonkin verran sisustusideoita vaikka pintamatskuja ostellaan varmasti vasta ens keväänä.
Mites teillä muilla, onko loppuvaiheessa riittäny intoa ja jaksamista sisustuksen suunnitteluun? Jostain raksalehdestä luin rakentajien vinkkejä ja moni neuvoi tekemään pintamateriaali suunnitelmatkin ajoissa kun on vielä voimia (ja rahaa....).

Onnea sisään muuttaneille! Varmasti upea fiilis!!!! Kunpa mekin sitten joskus. Mies on ahkerasti touhunnu tontilla kaikkea mahdollista (viemärikaivo ja vesikaivo asioita lähinnä), itsellä taantuma-vaihe. Olin niin kuvitellut pääseväni maalaushommiin kesälomalla, nyt taitaa tulla syksy ennen kuin pääsee maalaamaan taloa. Onkos muilla maalattu missä vaiheessa? Meidän taloon tulee tehtaalla pohjamaali.
Tosi harmi juttu tuo toimitus moka. Se varmasti sotkee koko aikataulun, koittakaa jaksaa. :flower:
Noista sisustus jutuista olen sitä mieltä, että mitä aikaisemmin kerkeää ne päättämään, sen parempi. Rakennusvaiheessa ei ehdi, eikä jaksa pohtia laattoja ja tapetteja, tai ainakin riidan niistä saa väsyneenä aikaiseksi (nim. merk. kokemusta on!! :kieh: )
Me teimme pohjan viime syksynä ja talopaketti tuli huhtikuun loppupuolella. Tapetit ja laatat yms. mietiskelimme talven aikana, samoin ulkovärityksen yms. Sisäkatot ja valaistukset unohtui miettiä ja nyt on sitten niistä väsyneenä saatu useampi riita aikaiseksi. :kieh:

Silti on ihana kun oma koti valmistuu, onnea kaikille teille jotka olette jo päässeet uuteen kotiin. :flower: :flower:

 
Eli paketti tuli ajoissa ja oltiin saatu pohjatyöt sopivasti valmiiksi. Meillä Kastellin precut joten ei paljon eroa itse rakentaminen pitkästä rakentamiseen. Rungon pystytyksessä oli muutama timpuri apuna muuten ollaan miehen kanssa tehty kahdestaan. Talkooporukat pysyvät näin kesällä ihmeellisen "hiljaisina" =)
Meille tulee konesaumapeltikatto joten katon laudoittamiseen meni ihan järkyttävän kauan, yksi kerroksinen talo meillä. Nyt villoitetaan ja levytetään seiniä.
Meillä toiminnut yhteys/valitukset tehtaalle tosi hyvin. Heti ollaan saatu vastaukset ja hyvitykset. Meillä esim. vaurioitunutta panelia, tehtaan vastaus oli että kun laitatte niitä saatte tilata lähimmältä puuleskukselta lisää sen verran kun tartette.
Aikataulusta...ollaan tyytyväisiä jos sisähommiin päästään ennen pakkasia ja toivotaan hartaasti että päästään ensi kesänä muuttamaan.
Sen olen huomannut että joka päivä kun on raksalla niin oppii jotain uutta, korkeapaikan kammo on hävinnyt, mies kunnioittaa minua "työmiehenä" ym. Lapset ovat viihtyneet niin hyvin raksalla että käy siellä välillä omin päin leikkimässä majoissaan päivällä kun ollan "oikeissa" töissä.
Sisustusjuttuja olen koko ajan miettinyt. Jotain pientä olen jo hankkinut alesta.
Mutta on se niin ihanaa nähdä oma talo nousemassa, meillä aineskin parisuhde toistaiseksi vaan parantunut :D toivotaan että ei kauheita riitoja tule.
Jaksamisia kaikille :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
Harmi vattulan puolesta.

Meilläkin on ollut vähän kahnauksia talokauppiaan tai tehtaan kanssa. Ei kyllä susositella tuota muille. Meidän syy on kaikki. Kun on vääränlainen kantava palkkikin talossa niin turhasta kuulemma nipistää, kun vaadittiin vaihtamaan se. Ei maksettu laskua ennen kun vaihtavat. karhusivat kumminkin.

Että tälläistä täällä.
Meillä alkoi ulkoverhouksen teko tiiliä ja panelia...ihan kivaa näkee sitten minkänäköinen tulee talostammen :)

Sitten pystytys porukka keräs kaikkea kivaa mukamas roskaa raksalta kotiin viemisiksi....meni samalla meidän omaakin lautaa ja tavaraa mukaan. Tästä ei sano mitään. Saa kuulemma viedä ylimääräsen tavaran pois mitä on tullut talopaketin mukana?! Onko teilläkin vienyt peräkärrytolkulla pystyttäjät tavaraa pois? Kohtahan pystytys porukka rakentaa ylijäämä tavaralla ilmasen talon itselleen jos noin tekee joka raksalla? :whistle:
Meillä ei pystytysporukka vienyt muuta kuin työkalut mukanansa, aika oudolta tuo teidän juttu kuulostaa :/

Talotehtaan kanssa kaikki on mennyt hyvin ja viallinen tavara on vaihtunut nopeaan. Täysi +++ siis puutalolle

 
Ei kai pystytysporukka saa viedä yhtään mitään muuta kuin omat työkalunsa raksalta :eek: ?! Kaikki puutavara ja muu rakennusmateriaalihan on teidän; te olette maksaneet kaikesta! Jos on joku laskenut tehtaalla menekin väärin niin se on heidän moka; tavara kuitenkin kuuluu teille! Tsiisus miten on ollut törkeää sakkia siellä teillä pystyttämässä |O ... Meillä on toiminut onneksi talotehtaan kanssa kaikki hyvin (ainakin tähän asti). Jotain mitä on puuttunut on saatu hakea lähi rautakaupasta tilalle talotehtaan laskuun. Soita ihmeessä talotehtaalle ja kysy noista epämääräisistä tavarankähveltäjistä!!!!
 
Meillä sopparissa ( Kastelli ) lukee ja se sanottiin myös erikseen että kaikki yli jäävä materiaali on Kastellin ja he vievät ne mukanaan pois. Osan Kastelli vei mukanaan ja osan jättivät. Tokikaan ei peräkärry tolkulla ollutkaan tavaraa mitä viedä pois mutta Kokonaisia paketteja ja avaamattomia maalipurkkeja jne.
 
Moi Ollaan oltu yhteydessä talotehtaaseen...niiden mielestä saa viedä kaiken ylimääräsen pois mitä ei enää tarvita saattaa tulla liikaa tavaraa...mutta siis siellä meni kyllä meidänkin lautoja ollaan siitä ihan varmoja, kun miehen piti pystytys porukalle hakea vielä 150m lautaa pystytystä varten....ja kaskummaa ei ollut yhtään jäljellä ja peräkärryissä näkyi lautaa + muuta. Talotehtaan mielestä ne on käyttänyt sen 150m taloomme ja vieneet vaan ylimäärästä pois...

Isäni jopa soitti talotehtaalle ja reklamoi asiasta on itse myös yrtittäjä ja tietää asioista. Niin siellä vaan sanottiin että tarvittais minulta valtakirja asiasta jne... Noh oli ne jotain puhuneet sitten kun isäni oli vähän kovistellut niitä. Mutta eipä ole mitään kuulunut eikä näkynyt. Ei kyllä suositella kellekkään tätä taloa.....ja revittiin kaikki kyltitikin pois missä vähänkään tämä talofirma olisi saanut mainosta....

Ja onkos teillä talokauppias käynyt katsomassa pystytystä tai muuten soitellut asioitten tiimoilta, miten sujuu jne.... Mä en tykännyt alunperinkään meidän talokauppiassta, mutat mies tykkäsi tästä talon rungosta ja kaikesta niin päädyttiin kovan loppukilpailun myötä tähän. Oli kaksi muutakin kovaa samalla tasolla...mutta huonolla tuurilla valittiin tämä. Olisihan se pitänyt arvata kun myyjäkään ei miellyttänyt mua vaan vähän ällöttikin jopa. Mutta ajattelin ettei tuollainen saa ratkasta iso hankettamme....

Mutta elämä on. Talo maksettu. Mainetta eivät saa.... rakennetaan itse nyt niin ei tarvitse murehtia tehtaan kanssa mistään.
 
Mutta vaikeuksien kautta voittoon :hug: Teil on kumminkin nyt talo, jonka halusitte... ja tein ei tarvi enää niitä ikäviä ihmisiä tavata. Onneks ei kuitenkaan mitään suurempaa tappiota teillekään kait tullut, kuin sitä matskua vaan. Meinaan oishan näät voineet tehdä rakennusvirheenkin tms... kuten yksillä mun tutuilla kävi ja sit joutuivat VTT:stä hakeen erikoislupia, että saivat jatkaa työnsä loppuun ja sanon kyll, että se talo oli pilal sen timpurin jäljiltä. Kärijillä käydään vielkin. :(

Ei oo Kaarlea nyt näkynyt tontilla, mutta kait hän on kesälomalla ja kertoi alkavansa rakentaa omaakin taloa.
Lupasi tulla katsomaan kyllä, ja ellei kuulu tontille, niin soitellaan kyllä perään... mein onneksemme mein edustajamme on niin miellyttävä ihminen. =)
 
Taas tätä ketjua lukeneena nostan hattua!!
Mutta samalla ihmettelen, että miksi ihmeessä ette rakennuttaneet avaimet käteen?
Me tehtiin niin. Huhtikuussa tehtiin pohjat ja ensi viikolla muutetaan. Kaikki on sujunut äärimmäisen kivuttomasti ja aikataulussa :attn:
Eikä tuo nyt niin kalliiksi tullut; 2050?/ asuinneliö (tässä siis kaikki kulut ilman tonttia).
Moni sanoo ettei halua valmistaloa, koska silloin ei välttämätä saa mieleistä, mutta believe me, jos ei kuuta taivaalta vaadi eikä odota erikoisia erikoisuuksia, kaikki on toteutettavissa :)

 
Rinsessa: aikalailla siksi meillä tehdään itse, että huoneistoneliön hinnaksi tulee arsiolta 1100? :D Tuolla teidän hinnalla laskettuna meidän talo tulisi maksamaan 328000? ja nyt arviolta 180000 :D

Aikaa rakentamiseen menee noin vuosi. Tähän hintaan olen saanut sen minkä halusinkin, mm kaakeleissa ja tapeteissa ei ole tarvinnut tyytyä halvimpaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Huhtikuussa tehtiin pohjat ja ensi viikolla muutetaan. Kaikki on sujunut äärimmäisen kivuttomasti ja aikataulussa :attn:
Eikä tuo nyt niin kalliiksi tullut; 2050?/ asuinneliö (tässä siis kaikki kulut ilman tonttia).
Tuo nopeus mua aina hiukan ihmetyttää. Meillä lattioiden betonivalun piti kuivua vähintään 3kk, tosin sai kuivua yli puoli vuotta. Miten nuo valmistalot saadaan muuttokuntoon samassa ajassa... Ilmeisesti tekniset ratkaisut ovat melkoisen erilaisia.
Hinta onkin se suurin syy, miksi itse rakennetaan. Meilläkin päästiin n. 1700?/asuinneliö, mukana siis autotalli ja katos, joita ei lasketa asuinneliöihin. Toinen syy on se piilevä masokismi... :)

 
Rinsessa: saapa nähdä paljonko esim.meille tulee neliö maksamaan, sitten kun kaikki on valmista ja joskus uskaltaa summan katsoa... Mutta neliöhinta ei voi mitenkään olla noin paljon kuin valmistalossa!! Itse sanoisin meidän taloa "puolivalmiiksi", autotallit ja varastot tulee pitkästä. Kauhean hintaisia ne on pitkästäkin kyllä. Mä en voisi mitenkään luottaa tuossa valmistalohommassa siihen, että kaikki työvaiheet on tehty huolella. Meillä esim. on sellainen timpuri, joka katsoo muittenkin työmiesten työn jäljen ja on esim. käskenyt putkimiehen tehdä pari työvaihetta uudelleen. Monikaan timpuri ei puuttuisi muitten ammattimiesten töihin ja itse ei tietenkään kaikkea huomaa eikä kaikesta ymmärrä. Me ollaan oltu erityisen tyytyväisiä meidän ammattitaitoiseen timpuriin. Minusta valmistalossa joutuu ostamaan enemmän "sikaa säkissä".
 
No jokainen tavallaan ja kuten sanoin minusta ei kuuna päivänä olisi tuohon raksahommaan :D
Minä maksan oikein ilolla siitä, että muut tekee ja valvoja valvoo.
Eikä se nyt ihan noinkaan ole, että valmistalossa ostaa sian säkissä. Esim meillä timpurit oli aivan eri firma kuin talopakettitehtaan; olivat tehneet yhteistyösopimuksia eri tahoille.
Meillä ainakin työmiehet teki erittäin tarkkaa jälkeä ja korjailivat jopa joitain pintoja jos eivät olleet tehdasvalmiiseen tyytyväisiä. Tekivät yhtä siististi kuin jos itselle olisivat tehneet. Myös vastaava mestarimme kiitteli heitä kovasti :D
Niin ja mitä tuohon valuun/ betoniin tulee, meillä on rossipohja, joten ei tullut niin paljon valua. Mutta sokkelikin kuivui vain viikon, se katsokaas nykyaikaa tuo pikabetoni :kieh:
 
Rinsessa: satuinkin ihansamaan aikaan koneelle. No tuo sinun korjaus asuinneliön hinnasta muutti kyllä asian ihan täysin!! Jos päälle 2000 euroa neliö on kuitenkin talon + ulkorakennuksen keskineliöhinta, niin ainakin on kallis ulkorakennus! Pääasia on, etä olette itse tyytyväisiä ja on ollut varaa tuollainen rakennuttaa. Tuosta valvojasta vielä: se on ehkä avaimet käteen talossa ihan erilaista, mutta meillä ei kyllä valvoja valvo yhtään mitään, itse pitää olla kaikesta tosi tarkkana. Valvoja käy katsomassa vain ne pakolliset vaiheet tai jos itse soitamme hänet (maksusta, totta kai) paikalle.
 
Siihen suurempaan summaan oli laskettu KAIKKI, siis talo, ulkorakennus, tonttityöt, liittymät jne, mutta ei tontin hankintahintaa.
Eli pelkälle talolle tuli neliöhinta tuo 1436?/ asuinneliö.
Selitin aluksi ehkä vähän harhaanjohtavasti.
Pelkän ulkorakennuksen neliöhinnaksi tuli n. 440? (ei ole lämmin), eikä itse tehty juuri mitään.
 
Rinsessa: Aika hyvä tuntipalkka saadaan itselle kun verrantaan valmista teidän neliöhinnalla (siis pelkän talon) ja meidän hartiapankkihinnalla.

Erotushan on pyöreästi 300 (teillä 1400 meillä 1100). Sen kun kertoo meidän huoneistoala neliöillä (160) omaksi palkaksi jää 48000.

Miten teillä nuo sisustusjutut, otitteko perusmalliston ulkopuolelta vai tyydyittekö niihin, mitkä sisältyi alkaen hintaan?

Tämän päivän koroilla jätetään mielellään tuollainen erotus maksamatta ja tehdään työtä itse, mutta jokainen tekee tietysti sen mihin on valmis. Omia päätöksiähän nämä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Rinsessa: Aika hyvä tuntipalkka saadaan itselle kun verrantaan valmista teidän neliöhinnalla (siis pelkän talon) ja meidän hartiapankkihinnalla.

Erotushan on pyöreästi 300 (teillä 1400 meillä 1100). Sen kun kertoo meidän huoneistoala neliöillä (160) omaksi palkaksi jää 48000.

Miten teillä nuo sisustusjutut, otitteko perusmalliston ulkopuolelta vai tyydyittekö niihin, mitkä sisältyi alkaen hintaan?

Tämän päivän koroilla jätetään mielellään tuollainen erotus maksamatta ja tehdään työtä itse, mutta jokainen tekee tietysti sen mihin on valmis. Omia päätöksiähän nämä on.
Otettiin mallistosta ja malliston ulkopuolelta. Esim. talopaketin keittiö (Puustelli, josta sai tehdä omia kombinaatioita), mutta osa tapeteista ja laatoista oli muualta. Hyvittivät hinnassa ihan hyvin; esim. tapettirulla 25?.

Minä en ihan usko että teidän "palkaksi" jää tuo 48 000?. Pitkästä rakentaen esim. hävikki on suurempi ja tavaraakin pilaantuu aina jonkin verran. Rakennusaika on pidempi jolloin maksaa kauemmin vuokraa ja lainan korkoja yhtäaikaa. Lisäksi tavaran hinta ei ole vakio ja saattaa vuoden sisällä muuttua paljonkin, valitettavasti yleensä siihen huonompaan suuntaan :|

Eihän nämä kaksi rakennustapaa tietenkään voi olla aivan saman hintaisia, mutta 20- 30 000? on mielestäni pieni hinta siitä, että vapaa- aikani säilyy, hermoista puhumattakaan :LOL:
 
Rinsessalle vielä talojen keskineliöhinnoista: yleensä kun puhutaan talon neliöhinnasta, se tarkoittaa kaiken talonrakennukseen liittyvän eli maatöistä ja pohjista alkaen, ei vain pelkkä "näkyvä talo". Muutenhan ei puhuta lainkaan samasta asiasta ja talon hinnasta tulee täysin vääristynyt kuva. Itse lasken mukaan kaiken, mikä talolle on välttämätöntä pohjatöineen ja liittymineen. Tontin hinnan sanon aina erikseen vaikka se ei meidän tapauksessamme kovin suuri olekaan. Eli teidän talon keskineliöhinta ei todellakaan ole alle 1500.
 
Rinsessa:
No kyllä se noilla neliöhintojen erotuksella palkaksi tulee 48000. Meilläkin on talopaketti vesikattoon pystytettynä, loput tehdään itse lukuunottamatta osaa sähkö, putki ja ilmastointitöistä.

Tavaraa ei ole pilaantunut yhtään, enkä ymmärrä miksi pilaantuisikaan kun tarvikkeet säilytetään katon alla. RAkennusaika on vuosi ja ei makseta minkään valtakunnan vuokraa koska asutaan nytkin omassa, lainaa lyhennetään jo rakennusaikana.

Kaikkien tarvikkeiden hinnat on nyt jo tiedossa, joten yllätyksiä ei tule. Homma perustuu kilpailutukseen ja tavaran ostoon varastoon, mikäli se kannattaa ostaa etukäteen.

Tuossa meidän neliöhinnassa on ihan kaikki alusta loppuun saakka. Hermo ei ole mennyt kertaakaan ja talo on sisustusvaiheessa =) Kyllä minä edelleen teen mielelläni itse (siis mieshän sen pääosin tekee) jos erotus hinnassa on noin suuri.
 

Yhteistyössä