Heinäkuun Hellemasut -15 *toukokuussa*

"salla07"
Mulla on kuulemma pieni maha, vaikka ihan tasan keskikäyrällä kasvaa :D 99cm navan kohdalta nyt.
Mies on nyt opetellut tekemään ruokaa tuossa enemmän, koska mä en ole voinut, yleensä teen itse aina. Oon kyllä varovasti tässä kotona vähän touhuillut eikä juurikaan supista, ehkäpä tää olo muuttuu jo normaalimmaksi! Joutunen tekemään liikelaskentaa kohta, söin pari sämpylää
 
"salla07"
Mulla on kuulemma pieni maha, vaikka ihan tasan keskikäyrällä kasvaa :D 99cm navan kohdalta nyt.
Mies on nyt opetellut tekemään ruokaa tuossa enemmän, koska mä en ole voinut, yleensä teen itse aina. Oon kyllä varovasti tässä kotona vähän touhuillut eikä juurikaan supista, ehkäpä tää olo muuttuu jo normaalimmaksi! Joutunen tekemään liikelaskentaa kohta, söin pari sämpylää ja ei mitään vaikka sohvalla makaan..
 
Minnimys Kiitos <3. Kyllä tää melkoista touhua on kun terveeseen kehoon alkaa pukata kaikenlaista remppaa koko ajan. Tuossa nutustin pikku neitiä ja pussailin että kyllä minä kestän kun tollasia tulee palkinnoksi. Alkanu jo naurattaa nää mun "kohtaukset" välillä. Esim. Tuskanhiki. Muilla
? Se kun tuleeiniin riisuttava kaikki mitä sen hetkinen tilanne sallii ja välikuistille jäähylle :D :D. Mieskin naureskelee näille oloille välillä. Vaikka kyllä sano että ottas heti nää kivut jos onnistus ottaa.
Mutta onneks sulla Mölli kasvaa nyt hyvin. Kyllä ultrassa käyminen aina huojentaa ja tuo jaksuja kaikkeen kun näkee pienen ihanuuden =)

Mahan koosta. . Piti nyt ihan huvikseen mitata ympärysmitta kun muutkii. 118cm :D. Mut mun sf kasvaaki ihan omilla käyrillään.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos monista tervetulotoivotuksista ja tsempeistä!

Mies kasailee tuolla juuri hoitopöytää =). Tuntuu tosi mukavalta saada makuuhuoneeseen jotain konkreettista odottamaan vauvan tuloa! Ehkä meidän 5-vuotiaallekin alkaa sitten ihan oikeasti valjeta, että pikkusisko on tulossa. Tähän mennessä häntä on kummastuttanut, miksi meillä ei ole vauvalle leluja valmiina. Hän myös keksi kysyä, miten vauva pääsee pois äidin mahasta.:whistle: Yksi pieni kulttuurishokin aihe oli muuten se, kun mentiin katsomaan paikalliseen lastentarvikeliikkeeseen hoitopöytiä ja huomasin, että täällä vauva makaa tavallaan poikittain siinä hoitopöydällä (hoitopöydät ovat pitkulaisia, enemmän normaalin lipaston mallisia). Onneksi tästä paikasta löytyy Ikea niin sain kuin sainkin sellaisen pöydän (stuva), jossa vauvan kanssa voi olla kasvotusten! Ilmeisesti katsekontaktilla ei täällä ole niin väliä. Samaa on tullut mieleen, kun olen nähnyt imettävillä äideillä ns vauvan päälle laitettavia imetyshuppuja/telttoja. Saa nähdä, pitääkö sellainen hankkia myös omaan käyttöön vai pärjääkö täällä imetyspaidoilla.

piiper75 Esikoinen syntyi Suomessa ja silloin meilläkin oli käytössä tuo vaavi sänky ja se oli aivan loistava! Täällä ei ole vastaavia vuokrasänkyjä saatavilla, joten hankittiin pinnasänky (käytetty). Useimmat vauvan tavarat onkin tullut jo hankittua tuonne varastoon ja pääasiassa käytettynä.

Ninuka Mielenkiintoista kuulla, että Suomessa kaksoisraskaudessa kehotetaan lepoon jo noin varhain. En kyllä ihmettele yhtään, sen verran vaivalloiselta kaverin olot näyttivät jo aikaisilla viikoilla. Hänen lapsensa syntyivät siis viikolla 32 ja olivat reilut kolme viikkoa tehohoidossa. Tuntuu, että täällä "perhepolitiikassa" tunnutaan ajavan lähinnä työnantajan etuja ja raskauteen suhtaudutaan vähän niin kuin itse aiheutettuun sairauteen. Synnytysten käynnistäminen syystä tai toisesta on tosi yleistä (paras kuulemani syy tähän mennessä oli lääkärin lomalle lähtö) ja keisarinleikkaukseen/hätäsektioon päädytään myös usein.

Salla07 Hienoa, että olet saanut järjestettyä kotiapua!

Vadelmanlehtitee kuulostaa tosiaan mielenkiintoiselta tuttavuudelta, taidan mennä etsimään luontaistuote kaupasta.

AnMaaria 29 + 1
 
Tämä kokonaisvaltainen väsymys on vallanut minut taas. Alkukolmanneksella sitä oli ja nyt taas. Voisin vain nukkua ja nukkua :ashamed:
Syön monipuolisesti ja hemppakin kohdillaan mutta ei auta...

Talvivaatteita olen pessyt pois, saas nähä tarviiko niitä vielä. Viimevuonna juhannuksena oli pakkasta neljä astetta ja lapset oli toppahaalareissa ulkona :LOL:

Huomenna olisi äitipoli käynti. Menen kuulemaan mitä pojalle kuuluu. Pelko on ollut mulla koko ajan että tässä käy vielä huonosti...kaikki tuntuu menevän pieleen niin siksi pelko...en osaa nauttia ollenkaan...kiitos ja anteeksi

Piiper ja poika 32+0 Poks
 
Omanapainen päivitys.
Tänään oli sen vuodon jälkitarkastus ja hyvältä näytti. Hematoomasta on jälki näkyvis mutta sen häviäminen kestääkin kuukausia. Ei aihetta jatkoseurannalle. Katsoi myös virtaukset ja ne oli ok. Vauvan painoarvioksi antoi 1200g. Kesää siis odotelles. Tänään sit todettiin että nyt vois varmaan alkaa katselemaan vaatteitakin ja muuta tärkeää sälää tutteja, lakanoita, ei meillä ole vielä edes peittoa! :-D

Tosta vatsanympäryksestä, viime viikolla mittasin, 98cm. Peittosin miehen ennätyksen 96cm.

A&U 28+3
 
Hei kaikille vanhoille sekä uusille kirjoittajille!

Ja wau yksi vauvaki jo syntynyt. Onnittelut Annuu:) Tulehan kertoilemaan kuulumisia tänne, kunhan ehdit.

Vatsan kasvusta oli puhetta. Itsekki eilen mittasin vatsan ympärystä ja sain mitaksi 107cm.

Onko teillä muilla ollut paljon mielialan heittoa? Itsellä ollut alakuloisuutta ilmassa ja itkuisuuttakin, varsinkin iltaisin. Otin jo yhteyttä neuvolaankin ja nyt odottelen milloin pääsisin jonkun juttusille:)

Täällä edelleen olotilat aikas oireetonta. Sunnuntaina tein pihatöitä monta tuntia ulkona ja ainoana vaivana jäi siitä oikean puolen lonkan kipu tietyssä liikkeessä. Yhtään supistusta ei tullut koko aikana vaikka kuinka touhusin ja kyykin pihalla. Ei ainakaa vauva kiirettä ulos pidä.

Kuullostaa todella hurjalle lukea monien vaivoista täällä ja niiden perusteella ajattelisin, että lisää vauvoja tulee varmasti jo kesäkuun alussa syntymään.

R 32+2
 
Heräsi kiinnostus käydä ostamassa mittanauha että voi kanssa alkaa seurailemaan kuinka iso koripallo tämä maha nyt todellisuudessa on :D Tuskanhikeä tai voimakasta hikoilua ei täällä ole näkynyt (vielä).

Mielialanvaihtelusta mulla tulee kerran kaksi viikossa sellainen alakuloisuus ja masennuspäivä jolloin mikään ei tunnu olevan hyvin ja kaikki ketuttaa. Tämä kävi viimeksi eilen, kun mies oli iltavuoron jälkeen päättänyt lähteä hieman viihteelle ja tuli kiitettävän keikkuvassa olotilassa kahden aikaan yöllä kotiin. Sain aivan uskomattomat raivarit ja olin uskomattoman surun murtama. Siinä sitten itsekseni kiukuttelin ja raivosin kun mieshän sammui kuin saunalyhty heti pään osuessa tyynyyn. Toivottavasti herralla oli mukava olotila kun kello herätti 07:00 töihin :D
Hermo menee nykyään tosi nopeasti, esim jos vaikka töpseliä yrittää seinään äheltää kiinni ja jos se ei mene nätisti niin töpseli saa kyllä elämänsä rökityksen.
Ja itku tulee helposti, lauantaina kun katsoin Suomen peliä, niin vollotin koko viimeisen erän :D

(.) Sain päähäni eilen lähteä käymään kävellen keskustassa kaupassa, ja oli kyllä surkein idea pitkään aikaan. Matka meni ihan jees kunnes pääsin kotiin ja jokaikistä osaa kropasta kolotti ja särki niin pirusti. Sohvalta en meinannut päästä enään ollenkaan ylös ja kävelykin keittiöön lähenteli pikemminkin konttausta. Ja matkaa keskustaan tuli siis yhteensä noin kolme kilometriä. Tämän päivän on olotila jatkunut ihan samanlailla, alapäässä paine, selkää särkee, jalat ei toimi ja kylkiin vihloo. Pakko myöntää että olen nyt virallisesti myös raihnainen :D

Minnimys & Mölli 31+1
 
astrea Ihanaa et seurannassa kaikki hyvin eikä tarvetta jatkoille =) Oikeesti, kiva kuulla tuosta asiasta kun silloin olin niin kovin susta huolissani kun sairaalassa vauvan keuhkoja kypsyteltiin yms. ja vuodit. Ansaitset kyllä huolivapaan loppuraskauden tuon asian suhteen :heart:
Mulla kans on tuntunut et viime aikoina vauvan liikkeet vähentyneet mut en oo minnekään soitellu kun tiedän et käskisivät tekemään liikelaskentaa ja sitä olenkin tehnyt omin päin ja kyllähän ne liikkeet sit tuntuu kun oikein pysähtyy kuuntelemaan ja tunnustelemaan. On tää raskaus vaan välillä niin stressaavaa kun kantaa pienestä huolta mut onneks kohta vauva syntyy eikä tartte masun sisällöstä olla huolissaan :D
Meilläkin kaikki suuremmat hankinnat kutakuinkin sitteriä lukuunottamatta hankittu mut just esim. tutit (okei, yks kaapissa ostettuna), korvikkeet varuilta yms. pikkujutut hankkimatta. Oon miettinyt et kyl ne kerkee mut tää aika menee niin nopeeta et kiire meinaa tulla jos ei kohta ala katselemaan niitäkin.
Miten sulla muuten nykyään tuo raskaudesta muuten nauttiminen kun silloin aiemmin oli ainakin miehen lasten kanssa jotain? Mietin et onko sen asian tiimoilta kaikki jo hyvin? =)

riikkunen Kyllä mielialanheittelyille täällä :D Alkuraskaudessa oli tosi paljon, keskivälillä helpottu mut nyt meinaa pukata taas aika usein. Meinaan itkeä ihan tyhmistä jutuista mille ennen olisin nauranut vaan. Eilen illalta hyvä esimerkki kun meillä oli jotain pientä kinaa miehen kanssa kun hänelle tiuskin niin kun ei heti sen jälkeen tuonut mulle villasukkia jalkoihin niin tuli itku ja olin muuttamassa omaan asuntoon.. :LOL: Mut onneks miehen kans saan juteltua kaikki asiat yms. niin en koe tarvetta ulkopuoliseen jutteluapuun, joka sekin toki hyvä asia ja siellä neuvolassa osaavat sua auttaa varmasti ja ymmärtävät.

Minnimys Mulla myös tuo hermojen menetys on ihan ihme sfääreissä nykysellään :D Just eilen lens kännykän laturi kaakkoon kun ei heti suostunut tän mahan kanssa yhteistyöhön ja menemään pistorasiaan kiinni.
Tervetuloa raihnaisten joukkoon ja parempaa vointia sinullekin =)

Mulla ollu vähän kiukkua ja alakuloa eilisillasta lähtien eikä tänään oo sen paremmin menny. Kaikki periaatteessa ok mut joku hituttaa ja aiheuttaa surua puseroon. Mun kiusaks on pullahtaneet peräpukamat joita kutittaa välillä ihan kauheesti. Kävin hakemassa apteekista tänään Hädesalvaa, saas nähdä auttaako kun sitä myöhemmin laitan. Tuo on vissiin ainoa jossa ei kortisonia ole joten aattelin sitä koittaa. Kaikkeen sitä joutuu. Kauhee, jos nuo pukamat, kyllä monikossa, jää synnytyksen jälkeenkin niin joudun johki leikkaukseen vielä joskus..
Mä lähden tästä just varovasti köpöttelemään koiran kanssa lenkille kun mies on sen kanssa ulkoillut koko raskauden ajan oikeestaan mutta nyt mies nukkuu makkarissa kipeenä niin ajattelin koiran viedä ettei kipeen tartte. Pitää vaan varovasti hiihdellä tuolla kun koirakaan ei mistään rauhallisemmasta päästä ole vaikka ikää silläkin jo..
Mä oon yrittänyt tankata vettä tässä muutaman päivän aika orjallisesti kun ei meinaa vesi maistua ja pissa on aika tummaa eli nestehukkaakin meinaa pukkailla. Oon ottanu tuohon viereen semmosen tupperwaren juomapullon jonka käyn aina täyttämässä kun tyhjenee niin tulee paremmin juotua kun koko ajan hörppii siitä. Jotenki helpompi juoda siitä kuin lasista :D

Aurinkoisia ajatuksia kaikille ja illan peliä jäännäämään :attn:

StaRR 32+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Terhitär
astrea Huojentavaa tosiaan kuulla, että kaikki näyttää sulla hyvältä.. =)

Mielialasta Itse olen ollut selvästi tavallista ärtyneempi. Miehen seurassa asia ei niinkään tule esiin, mutta äitienpäivänä meni kyllä omaan äitiin noin miljoona kertaa hermot. Siinä sitten yritin hillitä itseäni, etten kauheasti toiselle äksyilisi, kun vielä äitienpäivä, mutta en kyllä tainnut onnistua kovinkaan hyvin. Lisäksi olen ollut viime viikkoina miehen työkuvioista vähän ahdistunut ja stressaantunut, mutta muuten mieliala on ollut melko hyvä ja tasainen. Alkuraskaudesta tuttua itkuherkkyyttä ei enää ole ollut. Alkuraskaudessa toisaalta aloin itkeä tyyliin ohi ajavan ambulanssin nähdessäni, kun liikutuin niin paljon siitä, miten hienoa onkaan, että ihmiset antavat ambulanssille tietä.. =P En ole kovinkaan pahoillani, ettei enää ihan yhtä pienestä itketä. ;)

Kiitos kaikille ensisänkykommenteista. Olen nyt itsekin alkanut miettiä, josko tekisin vain jonkinlaisen pesän esim. vaunukopasta tms. Tulisi selvästi halvemmaksi.

Kuulostaa kyllä tosi hurjalta, että jossain päin maailmaa (varmaan monessakin paikassa) ei tunneta lainkaan synnytystä edeltävää äitiyslomaa. Onneksi täällä sentään tunnetaan. On ihanaa ajatella, että jo muutaman viikon päästä voi orientoitua täysin lapsen odottamiseen.

Sitten itsestäni: Kävin tänään ylimääräisessä kontrolliultrassa, kun masu kasvaa alakäyrillä. Edelleen pieni Tirri oli kasvanut ihan keskikäyrän mukaisesti ja painoi nyt 1.6kg. Istukka kuulemma toimii hyvin ja Tirri on liimautunut niin vahvasti pää alaspäin kiinni kohdunsuulle, että lääkäri sanoi, että tuskin enää kääntyy. Mittasin nyt uteliaisuuttani vyötärönympäryksen, kun muutkin täällä ovat mitanneet ja tulokseksi tuli 89cm. Kyllä se vain kasvanut on, kun ennen raskautta vastaava luku navan kohdalta oli joku 62cm. Viime viikolla ensimmäinen vieras ihminen kysyi, olenko raskaana. Tuntui hyvältä, että viimein tämä raskaus alkaa näkyä.. =) Jotenkin, kun kaikki koko ajan hokevat pienestä mahasta, itsekin sitä on lähinnä hiukan huolissaan, mutta tänään jo toinen etäinen työkaveri otti raskauden puheeksi. Eli täytynee uskoa, että vähitellen se oikeasti näkyy.. Ehkä on syytäkin, kun laskettuun aikaan on tänään tasan yhdeksän viikkoa. =P

Nohmu ja Tirri 31+0
 
Ehtoota =)

Astrea Komppaan StaRRia ihan joka sanassa, mitä sinulle osoitti! On huojentavaa että nyt tilanne näyttää hyvältä!

Väsymyksestä: Kyllä. Ilmottaudun joukkoon. Pakko nukkua päiväunet joka päivä. Väsyttää paljon pitkin päivää.

Mielialoista: Vaihtelee. Aika kiree osaan olla.. tai menee hermo just kaikesta jos ei joku suju. Sit päinvastoin saan (onneksi) naurukohtauksia.. Lähinnä omista jutuistani :D

Raihanasille: Tervetuloa kerhoon! Pahoittelen. Mutta suurin osa jää synnytyksessä pois!

(.) Tänään ollu kaikkee.. tai tyhmä pitänyt vaan tehä muka kaikkee. Kuopuksen kaa 1.5h puistoilua kävellen, pizzaa armeijasatsi ja koulun pihatalkoot. Tosin olin lähinnä työnjohtaja asemassa ja palkaksi tästä vedin makkaraa siinä missä muut oikeet siivoojatkin :D. Noh, olo on kun tää lapsi tippus tuolta iha just. Aivan törkee voi olla tuo paine joka reiällä ja liitoksilla :O. Siinä kun supistelee aika ajoin sillai ihan napakasti niin onpa taas hehkeetä eloa! Puhumattakaan alapään suonikohjuista..

Ja mulla kun tosta mahasta kaikki helvatan vastaantulijat jaksaa päivitellä että "kohta syntyy", "voi kauheeta, sehän tippuu" jnejne. No se on toodella alhaalla mutta ei oikeesti jaksa olla koko aikaa selostamassa kaikille, argh!! Vauvan pää tuntuu tosi selvästi. On aivan kiinni häpyluussa. Kävelen kuin ankka :D

Nyt peliä kahtelee! Ja vedän kyllä pizzaa ja parit kisanamut samalla :p

Nelli & Timpsu 32+1
 
Kiitos kaikille sanoistanne! Kyllä toi lääkärin "tuomio" helpotti kummasti kun olin nyt muutenkin ollut pari päivää hypynlaudalla kun tyyppi oli ollut niin rauhallinen. Aamulla olin jo ihan varma että lääkäri ei löydä sykettä tai ilmoittaa että vauva voi huonosti ja hätäsektio edessä. Näistä se ajatus tulikin ettei oo niitä vaatteita tms. Kaikkea sitä pienessä mielessä ehtii miettiä :) Nyt sitten kaveri on mellastanut normisti, huomaa vaikkei kiinnitä huomiota.

StaRR, kyselit tuosta raskaudesta nauttimisesta. Enää en jännitä tai murehdi miehen lapsia. Mitään tiettyä käännekohtaa ei ole mutta jotenkin tilanne on rauhoittunut. Enkä oikein jaksa murehtia isän tai veljen käytöstäkään.

Jos yks asia helpotti niin toinen vaiva tuli. Mies lähti töihin lekurin jälkeen, kävin vessas ja pyyhkies tuli verta. Aattelin jo ettei tää voi olla totta kun ultrattiin vain mahan päältä! No sit tajusin että tää tulee anuksen kohdilta ja niinhän sinne oli ilmestynyt pukama, että näin. Kirveltää sitten ihan kohtuullisesti! Olisin pärjännyt ilmankin.

Väsymyksestä: juu, täällä on. Ei sinänsä nukuta mut väsyttää. Sopivana päivänä tulee parin tunnin päikkärit, kehtaa edes tunnustaa miehelle.

Mielialan vaihteluista: niitä en allekirjoita. Kimpaannun kyllä mutta en mitenkään epänormaalisti, pikemminkin oon seesteisempi kuin ennen. Itkuherkkä olen aina ollut ja välillä itken ihan olemattomista asioista.

Nelli, sä oot kyllä sissi! Kun lukee sun vaivoista ja silti jaksat vaan yrittää touhuta! Mä luultavasti makaisin vain sängynpohjalla. Uskon kyllä että hermot menee kaikista huomauttelijoista! Mutta sulla ei oo enää pitkä matka turvaviikoille. Me yritetään tsempata parhaamme mukaan!

Huoh, jos menis rasvaamaan tuota takalistoa ja painuis pehkuihin. Kiekko on liian jänskää mulle.
 
astrea tosi hyvä kuulla että se oli vaan ohimenevä juttu ja parani vaikka vaikutti vakavalta. :)

Tervetuloa uusille!

Voi teitä raihnaisia! :( Itsellä ei sen pahempia ole, toimistossa istuminen aiheuttaa huomattavaa kankeutta ja tuntuu että lady parts räjähtää ilmaan joku kaunis päivä.

Maanantaina olis neuvola ja toivon että saatais lähete synnytystapa-arvioon ja ehkä hieman vauvan kokoa selville. Neukkutäti vaan viimeks sanoi että ensimmäinen lapsi on sellainen koekappale että kokeillaan mahtuuko vai ei. : / En haluaisi kokeilla vaan haluaisin että selvitetään kun on aika monta tekijää miksi epäilen vahvasti että ei mahdu syntymään alakautta. Sf-mitta on huidellut ainakin viimeksi käyrien yläpuolella joten sen perusteella voisi päästä synnytystapa-arvioon.

Viikonloppuna "häämatkalle" keski-suomeen käymään miehen sukulaisissa. Mentiin viikko sitten naimisiin ja tuumasin miehelle että hyvä että ei lykätty myöhemmäksi että pääsen vielä omin jaloin kävelemään. Mies sanoi että hän olis sitten kottikäryyillä rontannut mut maistraattiin "I want that one!" [pikku-britannian andy-äänellä] vaikka olisivat varmaan siellä ihmetelleet että onko nyt ihan varma että tuon kun olis varmaan parempiakin tarjolla. :D Saatiin hillitön hihityskohtaus siitä mielikuvasta maistraatin odotushuoneessa.

Tän päivän kun lusis loppuun, huomenna on vapaata ja meinasin tehdä kotona hommia sen verran että pääsee perjantaina liukenemaan töistä ajoissa. Sitten onkin viikko lomaa ja vikat kaks viikkoa vielä töitä. :) Jee!

Terhitär ja Kaneli 30+3
 
  • Tykkää
Reactions: Minnimys ja StaRR
"salla07"
Mä oon tunnin ollut nyt kaupungilla, donitsilla, ostin esikoiselle sukkia, vauvalle shortsit (eilenhän ne uutisoi kylmästä kesästä, mutta espritin alesta vaan 3e :D) ja yhden synttärilahjan kun mies on vähän huono näitä ostamaan lasten kavereille. No muuta en taidakaan tehdä, hengästyttää ja polttaa alavatsaa - tyyppi taisi eilen kääntyä taas rt kun hikkasi alas illalla. Kummasti se muka mahtui pyörimään tuolla vielä ympäri ja silloin on kyllä vatsa arka seuraavan päivän aina. Kunpa pysyisi sitten loppuun saakka oikeinpäin!
 
Terhitär Onnea valtavasti naimisiin menosta =)! Ja jaksamista viimeisille työviikoille!

Tsemppiä pukamista kärsiville! Ei kiva vaiva. Mulla oli jonkin sortin settiä kans jossain vaiheessa mutta ne helpotti onneks. Ummetusko ne teille aiheuttaa? Toivottavasti rasvat auttaa!

Mahan toiminnasta. . Onko muita kellä maha aivan sekaisin? Tää vaan pahenee.. Sanotaanko että ei ole ollut ummetusta aikoihin mutta nyt alkaa menee jo hermo. Varsinkin kaiken mitä syö ni pyöräyttää mahassa ja tulee pihalle. Oon käyny lähemmäs 10 kertaa veskissä tänäänkin, ei ole tämäkään kivaa!

Ruokahalut. . Onko teillä enemmän nälkä nykyään ku vauva kasvaa vai kui?Mulla kun ei oikein maistu.. tosi vähän syön päivän aikana. Kerran koitan päivällispöydässä syödä edes kunnon annoksen.

Turvotuksesta Mulla kyllä alkanut tässä viikon sisään pistelee jalkoja ja ilman tukisukkia en voi olla. Aamulla laitettava ne kun heti alkaa kihelmöidä. Ei ne silti pahan näköiset ole, sellaset mustat nilkat edelleen on mutta ei nyt kauheen turvoksissa. Kutisee tuolta nilkoista aika lailla varsinkin iltaisin.

Olin tuossa kahvittelee kaverin kanssa, eikö ne kassatädit kauhistellu taas tota mahaa. Missää ei voi kulkea kuulematta kommentteja. Yleensä mua ei ärsyttä tollaset mutta nyt on alkanu ottaa jo kupoliin ku kaikki, tuntemattomatki kommentoi ja joka päivä.

Muuten perustukalaa settiä taas on. Väsyttää, sattuu ja supistaa. Ai nii, ja p*skaki lentää.. huoh. Ihanaa tämä raskausaika :D

Sateista keskiviikkoa Savosta!

Nelli & Timpsu 32+2
 
astrea Hyvä juttu et oot saanu "raskausrauhan" =) Koska ei se murehtimalla muutu kenenkään mielipiteet tai sanomiset. Muiden ihmisten tökerö käytös on heidän ongelmansa eikä sinun. Jaiks, nää pukamat on kyllä inhottavia. Mulla ne vuotaa välillä kirkasta verta ja kirvelee/sattuu/polttaa ja välillä syyhyää niin kovasti. Kumma juttu et eilen kun menin ostamaan sen peräsalvan niin pukamat varmaan säikähti ja on ollut oireettomat :LOL: no mut hyvähän tuo rasva on tuolla valmiina olla..

Terhitär Hurjalta kuulostaa tuo et eka baby ois kokeilukappale :O Ei hitto, en mä ainakaan halua et kokeillaan mahtuuko tulemaan vai ei jos selvästi tai edes vähänkään näyttää siltä ettei välttis mahdu. Jos mulle sanotaan noin niin aion ottaa siis kantaa kuuluvasti :D Onnea avioitumisesta! :flower: Kiitos nauruista, I want that one :D :D Ei palautusoikeutta! :D

Kävin äsken kaupassa yksin. Mun piti mennä ostamaan vaan muutama tarpeellinen ruokatavara mut sit loppujen lopuks tulin kaupasta 2 ruokakassin ja yhden repun kanssa sekä lyllertää pyllersin vielä niiden kamojen kanssa apteekkiin. Kauhee reissu vaikka matka oli todella lyhyt. Meillä siis kauppa melkein vieressä, oisko about n. 100m päässä. Yleensä aina mennään yhdessä miehen kanssa mutta kun tuo on nyt kuumeessa niin en suostunut sitä mukaan ottamaan. Kauppakassit painoi ja nivusiin vihloi niin että meinas useemmat kerpeleet tulla suusta ennen kotiovea. Sitä ennen käytin koiran pihalla joten osi pitänyt levätä vähän ennen kauppaa. Mut onpahan käyty nyt. Liitoskivut on edelleen nivusissa mutta nyt kävellessä vihloo myös tuonne peräsuoleen todella kipeästi ja siitä sinne johonkin ylemmäskin, selkään? Aivan järkyttävä kipu kun kävellessä päälle iskee. Oman voinnin mukaan kuitenkin oon nyt liikkunu ja ajattelin et pakko kävellä jonkin verran joka päivä. Vaikkakin hitaasti vaikka vähän tuntuiskin. Musta vaan ei oo makaamaan koko päivää sohvalla, se alkaa pidemmän päälle ahdistaa.
Nyt kuiteskin ajattelin jonkin aikaa tässä lepoa ottaa ja jos sit ruoanlaittoon..

Kivaa keskiviikkoa!

StaRR 33+0 poksista poxxxxxxx :heart:
 
Nelli Eihän se kiva oo et p*ska lentää koko ajan mut ei ummetuskaan :LOL: semmonen kultainen keskitie ois ihan jees.
Pukamista mulla tod.näk. ummetuksesta kun niitä pullahti tuonne useempi sen kauheen kivuliaan ummetuskeissin jälkeen eikä ole pois lähteneet, tuolla ne roikkuu vaikka pahin ummetus taas takana..
Nälästä jossain vaiheessa oli jatkuva NÄLKÄ mut ei nyt mitään muutosta siihen, ihan normaalisti syön, unohdan jopa syödä ja sit tulee kauhee nälkä. Mut mullakin semmosia hetkiä et ei todellakaan maistu.
 
"salla07"
Mulla on ajoittain vatsa löysänä, pelkään aina että vauva syntyy sinä päivänä-no ei ole tapahtunut vielä.

Mulla on vatsa niin ylhäällä, että ei ole paljoa varmaan tilaa vatsalaukulla. Jos syö liikaa niin närästää, syön sitten tiheämmin ja vähän.. toisaalta ennen on tullut niin 500g vko painoa. Nyt siitä puolet. Hedelmät maistuisi ja mehut ja tomaattikeitto, ja uudet perunat voilla! Oi nam. Tiedänkin mitä syödään tänään..
 
Heipähei!

Tervetuloa AnMaaria! Kyllä saa taas olla kiitollinen Suomen käytännöistä näissä äitiysloma- ym. asioissa kun kerroit miten siellä toimitaan.. Yritä jotenkin pitää puolesi, että vauvan ja oman terveyden ehdoilla pitää mennä.

Terhitär onnea avioitumisesta!

astrean kuulumisia oli tosiaan kiva lukea aiempien vaikeuksien jälkeen.

Pukamia on täälläkin, ollut jo ennen raskautta kun on tuo maha on ollut aina aika laiska toimimaan. Ne ei kuitenkaan oireile, joten yritän elää niiden kanssa vaikka inhottavia ovatkin :(

Ensisängystä vielä sen verran, että meille tulee alkuun miehen suvun ikivanha kehto, jossa on nukkunut mummosta lähtien kaikki suvun vauvat. Pinnis ostetaan vasta sitten syksyllä kun pitää alkaa olla enemmän laitoja. Sängyn viereen tuo kehto sijoitetaan ja tarkoitus olisi nukuttaa vauva siinä eikä sängyssä mut katsellaan sitten kuinka käy :)

Mahan ympärys on täällä 91cm. Sf-mitta menee ihan keskikäyrällä ja joka toinen päivä joku päivittelee isoa mahaa ja joka toinen päivä joku taas pientä mahaa. Ota tästä nyt sitten selvää kumpi tää on :) Mittaa on kuitenkin tullut kun lähtötilanne oli täälläkin selvästi alle 70cm..

Omaa napaa... Kävelen jälleen ilman keppejä! Jee! Viime viikon olin saikulla mut nyt taas normisti töissä ja ihan hyvä olo. Toki liitoskivut ovat edelleen olemassa mut viime viikkoon verrattuna ei voi valittaa. En nyt pitkille kävelyille ehkä enää lähde mut mielelläni näiden kanssa elän kun vaan pystyn käymään töissä ja liikkumaan normaalisti. Työterveyslääkäri lähetti mut viime viikolla gynelle kun oli huolissaan mun kovista kivuista ja oli kyllä kiva kun tutun gynen vastaanotolle pääsin ja työterveyden piikkiin ultrattiin sitten oikein huolella. Super-hyvät laitteet olikin Terveystalolla ja siinä ihmeteltiin lääkärin kanssa yhdessä silmänräpytyksiä ym. Istukka on edelleen liian lähellä kohdunsuuta ja siitä on tulossa kontrolliaika parin viikon päästä.

Täällä on tällä viikolla vauva alkanut hikotella. Aika veikeä tunne se hikka tuolla alapäässä :)

Vaatteitakin oon nyt alkanut pestä kun raivattiin vauvalle kaappitilaa. On se vaan ihmeellistä että meidän pyykkinarulla kuivuu vauvanvaatteita?! Ei oikein vieläkään tahdo ymmärtää että ihan oikeesti tämä on totta. En voisi olla kiitollisempi :heart:

Hyviä vointeja ja extratsemppejä vaivojen kanssa kamppaileville!

Säihkiss 30+2
 
Säihkiss Hienoa ku pääsit keppilöistä eroon! Toivottavasti se istukkakin nousis nyt ylemmäksi pian! Hyvä kun kontrolloidaan tiuhaan.

StaRR Mahtava tuo sinun massu =). Ei ihme että renkkaa joka paikka sullakin!

Mulla jatku se täystyhjennys ihan tonne yli neljän. Ihan kauheeta! Provosoi supistelee sit ja olo jotenkin taas superhankala. Kävi jo mielessä että nytkö tää lähtee syntymään. Illan mittaan tuo mahan ruljaus herkes mutta supistelee epätasasen säännöllisesti, peräreikään tekee suoraan sanottuna painetta iha kauheesti ja alapäätä vihloo ja valivali. Vauvakin nyt iha haipakassa tuolla eikä tuo liikehdintä tunnu enää hyvältä mutta pääasia on että pienk liikkuu ja näin ollen hänellä olisi kaikki hyvin. <3

Päästiin iha kaksin miehen kaa kauppaan ja eihän se sekään reissu menny ilman kassatätin siunailuja. Siis voi aaaaaarghhh oikeesti! "On se varmaan hankala ja painaa kun noi roikkuu ja on iso". V*ttu ihanko totta?!?! Teki mieli vastata.. mutta vastailin ja hymyilin vain.

Nyt koitan illan vain kestää yhdessä kasassa. Illanjatkoja =)
 
Huomenta!

Huhhuh mikä yö! Tuolle kuopukselle piti alottaa "unikoulua", kun talvella sairasteli ja otettiin sit aaamuyöstä aina viereen. No sehän jäi päälle ja eihän siitä haittaa ole ollut, päinvastoin ihana ku kainalossa tuhisee, mutta pakko saada takaisin omaan sänkyyn koko yöksi.. kohta tuhisee tissiposki kainalossa =). No huus sitten 0.30-03..Mies sen kaa telus mutta enhän minäkään nukkunut yhtään. Syömässä kävin puol kolme kun oli kauhee nälkä. Sit heräsinkin kuuden jälkeen neidin kanssa. Kauhee känkkis tietty nyt sillä ku väsynyt..
Yöllä vielä supisteli pariin otteeseen ja alapään vihlonnat on ihan kauheita. Tonne kohdunsuulle tuikkii oikein urakalla. Mutta kasassa tukevasti ja uutta päivää taas mennään. Odotan iltaa että saa vaihtaa yökkärit päälle ja pääsee nukkumaan :D

Sateista helatorstaita Savosta!

Nelli & Timpsu 32+3
 
Nellille tsempit valvomisen ja kipujen kanssa, i feel juu vaikken nyt valvomaan joudukaan paitsi muutaman tunnin välein vessareissuille.. toivottavasti unikoulu tuottaa tulosta ja tilanne rauhottuu nopsaan.

Säihkiss Kiva et pääsit kepeistä eroon, musta tuntuu vakavasti siltä et tarviisin sauvat koska liitoskivut aivan karmeita. Saakohan ne ihan tk:sta soittamalla vai miten sait? Mulla neuvolakin vasta kuun lopussa et en tiiä voinko sinne asti odottaa..

Mulla liitoskivut yltyneet ihan kamaliin sfääreihin. Alkaa oikeesti tuntumaan siltä et tartten jotku kainalosauvat et pääsen kohta liikkeelle. Vihloo nivusiin, alapäähän, takapuoleen ja uutena vaivana välillä kamala pakotus reisissä ja pakaroissa :O Eilen illalla rauhallisesti kävellessä ulkona vihlas yhtäkkiä niin tuonne jonnekin syvälle emättimeen et meinasin huutaa ja mennä kaksinkerroin. Tuntui etten pysty metriäkään kävellä enää mut enhän mä kadulle voinu jäädä mankumaan. Kotiin kun päästiin niin loppuilta meni sohvalla ja koko persettä suoraan sanottuna särki :rolleyes: Hirvittää ihan oikeesti et vielä ois täysaikasuuteen vajaa kuukaus ja sit laskettuun aikaan vajaa 7 viikkoo.. miten ihmeessä tän kestää sinne asti jos vielä pahenee.. neuvolassa terkka sanoi viimeks et nää kivut voi helpottaa vielä loppua kohden mut lisääntyy ja pahenee vaan. Alkaa mennä huumori pikkuhiljaa vaikka naurankin oikeesti kun sattuu kun en jaksa itkeekään..
Täällä on satanu 3 päivää putkeen, sais alkaa jo aurinko paistamaan pikkuhiljaa.. harmaata on mut onneks linnut laulaa niin kuulostaa ees et kesä tekee tuloaan =)

Hyviä vointeja ja rauhallista menoa kaikille torstaihin =)

StaRR 33+1
 
"salla07"
http://aijaa.com/OTsSk7 siinäpä mahaa, 2kk vielä laskettuun :,D oikeanpuoleisessa supistaa ja maha on ihan terävänä.
Eilen tuli karmee supistus 16:36, ja yöllä sain kahdelta unta vasta. Mutta ei säännöllisiä, saati kovin kipeitä. Nukuin sohvalla taas ikkuna auki, tuli hiki ihan aaltoillen-tai sitten heräsin suppariin aina, en tiedä.
 
StaRR mulla on myös tuota kamalaa pakara ja takapuoli särkyä aina jos on vähänkin kävellyt enemmän. Koko takapuolta särkee :D

Aiemmin olen mietiskellyt kun on puhuttu "sukkapuikkokivusta" alapäässä että mikäköhän hitto sekin on. No joo, nyt tiedän. Aivan jäätäviä vihlaisuja tulee välillä, oletan että just siitä kohdunsuun kohdalta. Välillä Mölli tuntuu tunkevan nyrkkiään/potkii niin kipeesti suoraan alapään hoodeille että voi moro, ihan hypähtelen potkujen voimasta. Mieskin sanoi eilen mahalle että "Mölli lopeta, mulla on etuoikeus sille alueelle ja sinä saat käyttää sitä kerran ulos tuloon" :D
Virtsarakossa tuntuu myös jatkuva paine kun tää maha on niin alhaalla. Samantien kun lähtee ulos kävelylle niin saisi jo vessaa etsiä...

Mies onkin illan tänään töissä niin kaverini tulee meille illalla katsomaan peliä. Tätä iltaa ajatellen oli eilen pakko ostaa stockalta macaronseja ja ajattelin vielä tehdä fetapasteijoitakin :p Ja saan kuulla ilmeisesti jotain paljastuksia tulevista Babyshowereista, jee!

Minnimys & Mölli 31+3

Jee, Helsingissä sataa rakeita :eek:
 

Yhteistyössä