Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Taas tää valittaa.
Imetys. Mä kohta luovutan sen suhteen. Prinssi saa lähes aina ihan helvetinmoisen raivarin tissille, enkä ihmettele. Kyllä muakin kävis ottaan aivoon ja ottaakin kun sieltä ei paljon mitään tule. Tänäänkin oon itkenyt monet itkut kun tuntuu niin hankalalta. Maito siis ei ole noussut ja varmaan ei helpota sitä se, että pelataan edelleen noiden lisämaitojen kanssa. Ja sit sekin et paljon tuo pieni ihminen voi syödä kerrallaan?!! Me ollaan yritetty tällä vkolla antaa pienempiä korvikeannoksia että huolis rinnan. Ja sitten ollaan tehty niinkin päin et eka tissiä ja sit pullosta. Välillä näyttää että rintakumissa on "jämämaidot" että jotain sieltä on tullut, mut en mä tiiä et meneekö sitä suuhun/mahaan asti.
En siis ottanut asiasta painetta ennen synnytystä. Nyt tuntuu että siitä on tullut joku hitin hyvä äiti meriitti mulle, että pakko onnistua.
älä kati ressaa!!sekin vaikuttaa maidon nousuun.ja kai olet muistanut juoda itse tarpeeksi? suosittelen ostamaan rintapumpun.aventin käsikäyttöinen on musta ihan paras..siinä on voimakas imu ja mä saan kerralla lypsettyä sillä noin 1,5dl molemmista rinnoista kun medelan sähköpumpulla en saa irti mitään..sillä kun lypsät niin tissi luulee että tarvetta on enemmän kun on "imua" ja maitoa alkaa erittymään enemmän.mulla tuli heti sairaalas maitoa tosi hyvin mut sit kun meidän neiti ei suostunut syömään tissistä niin pumppailin vaan sen oman tarpeen ja maidon määrä väheni huomattavasti.nyt kun likalle piti alkaa enemmän maitoa antamaan niin pumppasin useammin ja nyt joudunkin sitten lypsämään kokoajan taas kun on täyttymys. kannattaa antaa ensin pullosta maitoa ja sitten sujauttaa tissi kun suurin raivo on ohi.ja yöllä kun vauva on unisena onnistuu imetys yleensä paremmin.

ON:meillä on ollut helppoja kausia ja vaikeita kausia jolloin huudetaan koko päivä. eilen oli taas tälläinen vaikea.mä kyllä luulen et maidossa oli joku outo maku kun tyttö irvisteli kun annoin maitoa ja se taas johtui mahdollisesti siitä että olin syönyt savukalaa edellispäivänä ja ravintolassa aika tulisen burgerin..eilisestä maidosta illalla ei enää tullut masu pipiksi pienelle onneksi.

MU+prinsessa 9pvää
 
Viimeksi muokattu:
Safir2012 täällä kärsitään myös tuosta rintojen maidontuotannosta. Mulla nousi maito rintoihin torstaina ja poika syntyi siis maanantaina. Ja tiesin jo entuudestaan, että kun maito kunnolla nousee, niin sitä sitten riittää... Yöt on todella tuskaa kun maito alkaa pakkautumaan ja rinnat on niin hel... kipeet eikä käsiä voi nostaa ylös eikä oikein liikuttaa mihinkään ja yritäpä siinä sitten vielä röyhtäyttää poikaa... Tuskaa!! Maito siis pakkautuu rintoihin niin että rinnat on ihan kovat ja "möykkyiset" ja ISOT ja kipeet, eikä poika meinaa saada täydestä rinnasta kunnon imuotetta ja kun sen sitten saa, niin sekin koskee!!! Olen joka päivä pumpannut maitoa n. 100 - 150 ml pakkaseen, niin pääsenpähän sitten joskus jossain käymään, kun mies voi syöttää maitoja. Tuo 100 - 150 ml tulee pumpatessa helposti n. 10 minuutissa eikä rinnat ole tuosta edes tyhjät. Voisin pumpata enemmänkin, mutta pelkään, että maidon tuotanto sitten lisääntyy entisestään. Pumppaan siis vain senverran että suurin "kovuus" rinnoista häviää ja pojallekin riittää vielä yllinkyllin maitoa :)

Eikös täällä palstalla ollut joku, jolla oli hyviä vinkkejä tuohon imetykseen, voisiko hän vähän vinkata, että minkä verran vuorokaudessa kannattaa tuota maitoa pumpata, että "tuotanto" pysyy hyvänä eli ettei maitoa tulisi liikaa, muttei liian vähääkään?

Muuten meillä menee loistavasti! Poika on ihanan rauhallinen (niin kuin oli kohdussakin ;)), syö ja nukkuu ja äitillä on vielä toistaiseksi omaa aikaa. Tää on niin ihanaa aikaa, että yritän nauttia tästä joka sekunti! :heart:
Isosiskot ja isä ovat kaikki niin rakastuneita vauvaan, että itse pääsen tällä hetkellä tosi helpolla.

Pojalla iho uusiutuu kovasti ja koko naama on hormooninäppyjä täysi, samoin vartalossa on paljon näppyjä, onneksi tuntuvat häviävän n. vuorokaudessa. Ja napatynkäkin irtosi tänään.

Eli meillä kaikki on aivan loistavasti ja elämä mallillaan:heart:

Onnea kaikille vauvautuneille ja tsemppiä omaa pienokaista odottaville!!

Tämä keli on kyllä ihan kamala... hiostaa...

Vaivaan teitä vielä myöhemmin sitten meidän synnytyskertomuksella, jos niin haluatte :)

SweetDream ja poju 6 vrk
 
Onpa taas tullut vauvoja, onnea kaikille!

Eipä muutosta olossa, paitsi lisääntynyttä turvotusta. Nyt alkavat nilkat olemaan tosi turpeat ja varpaat nakit. Eivätkä sormetkaan ihan entiseltään näytä. Mutta perjantaina viimeistään lapsi saadaan tälle puolelle. Tänä aamuna (taas kerran) elättelin toiveita, josko päästäisiin vauvanhakureissulle, mutta ei kyllä siltä enää vaikuta. Olo on kyllä melko tukala ja mahaa kiristelee, on kiristellyt aamusta asti, muuta ei sitten tunnukaan.

Tänään tai huomenna illasta meille pitäisi tulla kesälampaat maisemanhoitotöihin, tässähän se aika menee niitä ja ukkosta odotellessa. Keli ainakin on sen verran painostava, että saattaa se myräkkä tulla ja räpsäyttää tännekin.

Mulla varmaan kaverit ja sukulaiset ovat hyvin tietoisia, ettei paljon kannata kysellä, kun yllättävän vähällä olen selvinnyt kyselyiden kanssa.
 
Vauvauutisia ! Elikkäs, menin 5.7 ä-polille kontrolliin rv39+6 ja korkeiden verenpaineiden takia klo 11.15. Sille tielle jäätiin ja klo 12 laitettiinkin jo ballonki paikoilleen. Neiti oli maailmassa 01.34 tismalleen laskettuna päivänä 6.7.12 :heart: 3385g ja 50 cm Silkkaa rakkautta ! laitan tarkempaa synnytyskertomusta myöhemmin :) ! nyt tuijottamaan tuota nyyttiä <3

Onnea kaikille muillekin vauvautuneille ja lopuille tsemppiä loppurutistuksiin ! <3
 
PALJON ONNEA VAUVAN SAANEILLE!! :flower:

Todella painostava ilma on ulkona, ihan kuin lehmän nuolaisu. Turvotuksiin ei ainakaan mitenkään helpota tuo. Toivottavasti illalla ukkostais kunnolla!

Omat olot aika normaalit. Tuo turvotus nyt on ollut riesana jo viikkotolkulla, joten sitä ei enää osaa edes ajatellakaan. Paikat alkaa olla jumissa ja mieli malttamaton. Kolme yötä laskettuunaikaan ja tuskin ennen sitä tuleekaan ulos. Jos edes silloin. Ei nimittäin ole mitään synnytykseen viittaavia merkkejä ilmassa. Limatulppa tullut ulos, mutta oon lueskellu, että monilla on mennyt sen jälkeen vielä viikkoja ennen kuin synnytys on käynnistynyt. Ainoa, että uimassa ei nyt sitten saa käydä.

Onko kaikilla ollut ihan selkeitä tuntemuksia päiviä ennen synnytystä, että jotakin on tapahtumassa vai onko synnytys käynnistynyt ns. yllättäen ja johtanut kerrasta tositoimiin?

sopaka & seelis 39+4
 
onnea kaikille vauvan saaneille:heart:

ulkona on nii painostava ilma että :) istuin parvekkeella ja meni prätkä poika ohi keulien. risteyksen ohi jossa oli poliisi. eiku poliisi laitto pillit päälle ja perään :D ei oo järkeä päässä täälläpäin noilla prätkä jätkillä. :)

sopaka just tota itekki olin tulossa kysymään mut olit aijemmin. :)
 
Mulla ei ainankaan ollut mitään synnytykseen viittaavaa ennen vesien menoa.
Jälkeen päin ole miettinyt että oisko limatulppa ironnut silloin kun olin osastolla, siellä kun tuli kirkasta limaa useamman päivän ajan housuihin mutta jotenkin silloin ajattelin että alapää oireilee jostain. En sitten tiedä. Mutta jos se nyt olisi ollutkin limatulppaa niin en sitä silloin tajunnut ja se oli sitten ainut oire joka tuli. Kalvot ei napsuneet kertaakaan. Torstaina aamusta kun nousin sängystä niin vedet vaan hulahti pöksyihin. :D

Meillä arki rullaa aika kivasti. 3h välein syöttäminen on kieltämättä hieman raskasta mutta kyllä tähän totutaan. Pieni mies on tosi rauhallinen tapaus, itkut tulee lähinnä vaippaa vaihdettaessa (vaatteiden pois otto on selkeästi hirveä paha kun kylmä tulee :D ) tai kun nälkä pääsee yllättämään. Muuten hän on kyllä niin kiltti ja rauhallinen tapaus että. Tietenkin se vaikuttaa että syntyi pari viikkoa etuajassa joten kuuluu asiaankin että vaan syö ja nukkuu kovasti.
Napatynkä iroti täälläkin jo toissapäivänä. Sen puhdistelu oli ehkä mulle kaikkein epämieluisinta hommaa mutta mitä sitä nyt ei toisen eteen tekisi. Meillä napa vaan pääsi vähän tulehtumaan joten sitä saikin putsata ja edelleen saa putsata aika ahkerasti.

Jännittää vähän tuo huominen kun se neuvolantäti tulee kylään.
Onko muilla jo kotikäynti tehty, mitä se pitää sisällään?

Omena ja Pikku-ukko 1vko 1vrk
 
Viimeksi muokattu:
pumppaus, imetys jne itse opit tietämään määrän millä pysyy tuotanto tasaisena, tuo 1,5dl ei kuulosta hullummalle mun mielestä ollenkaan. paakut,kovettumat jne rinnoissakuuma suihku, hieronta, vauvan kainalon puolen imu auttaa, eli vauvan jalat kainalon alle ja vauva sitä kautta rinnalle, auttavat kovettumiin :] pikainen vastaus, anteeksi, olen edelleen sairaalassa käynistyksessä, day 6 menossa
 
Kiitos TanjaSii, tuo oli uutta että vauvaa voi imettää toisinkin päin, täytyy kokeilla! Kuumaa suihkua käytän päivittäin sekin helpottaa jonkin verran. Ja tsemppiä ja jaksamista sinne sairaalaan! :heart:

Sopaka mulla ei ainakaan ole koskaan mitään ennakoivia oireita päiviä ennen synnytystä. Kaikki kolme kertaa on menny sellain, että kun synnytys on lähtenyt käyntiin, niin sitten se on ollut menoa :)
Ekan kerran meni lapsivedet yöllä, eikä sitä ennen ollut mitään oireita. Toisen kerran alkoi vain iltapäivällä supistelemaan ja supistuksen muutuivat nopeasti tiheiksi ja kipeiksi, silloinkin aamulla olin tehnyt lumitöitä pihalla, eikä mitään ennakko-oireita. Nyt mulla alkoi illalla koskea oudosti alavatsaa ja yöllä sitten lorahti hieman lapsivettä ja verta ja se oli sitten taasen menoa. Nytkin oltiin vielä päivällä mökillä ja veneilemässä, eikä mitään ennakko-oireita.
 
Pumppaamisen lisäksi jos tissit edelleen on tosi täydet niin mä ainakin niitä hieroin lämpimässä suihkussa. Liiat maidot valuivat pois kun niitä kovettumia paineli. Vähänhän se meni niinkuin hukkaan se maito, mutta kun ei tosissaan uskaltanut pumpatakkaan enempää. Lämmintä kaurapussia pidin myös rintojen päällä kun särki. Äääh, tuo on kyllä sellainen asia mitä en kaipaisi lainkaan tässä vauvan saannissa.. =(

Eikö 40+2 ole se päivä, jona jonkin tutkimuksen mukaan käynnistyy kaikkein eniten synnytyksiä...sitä odotellessa!

Ullis ja Juniori 40+2
 
  • Tykkää
Reactions: Bom
Onnea kaikille vauvautuneille!!!! :flower:

Tanjalle voimia osastolle!! :hug:


Täällä onkin puheltu imetyksestä ja tisseistä. Halit super-tissit omaaville,itselläkin oli alkuun iiiiisot ja kovat! Auh!
Mullapa onkin nyt eripari tissit :O En enää tiiä mitä niitten kanssa tekis. Tyttöhän oppi syömään vasemmasta tissistä paremmin,oikeesta ei jotenkin alkuun saanu otetta tms. mutta nyt jo luonnistuu hyvin. Musta tuntuu että se on jotenkin erimallinenkin ns. kainalo-tissi ollu aina..
No siis tuostahan seuras se että tuo vasen on ehkä yhtä kuppikokoo suurempi kuin oikee ja voi vattu,että ottaa kaaliin,näytän tyhmältä :( Nyt kun jotenkin saanu maitosuihkut aisoihin ja vois kömpiä ilman liivejä miehen viereen,niin näytän just siltä että kannattas ehkä pitää liivit päällä ja vaikka sukilla täyttää oikeelta puolelta :|
Mitä teen? Tanja..? Anyone..?
Oon kyllä lueskellu googlesta että pitäs tiheemmin syöttää tuosta pienemmästä että tuosta isommasta vain pumppailla pinkeyttä pois,eli joku 20-40ml eikä ainakaan tiristellä tyhjäks kun vaan kiihtyy tuotanto..Mutta miks se ei sit laannu siinä ja kiihdy tuossa pienemmässä?!Mua oikeesti huolettaa että ne jääki tommosiks!! :eek: Siis onhan naisten rinnat eriparia monellakin,mutta herrajumala jos joku 2 kuppikokoo on eroo niin silkkaria hakemaan virohon..?
Hjälp?!


Muuten ihan kivasti menee. Mitä nyt tuo tytön räkäisyys huolettaa ja säälittä. Nyt kolmas pvä menossa. Suolaliuostippoja työntäny nenuun ja nenä-friidalla imeny räkää..Ihan hyvin auttaa mutta loppua räälle ei kyllä näy : / Kuumetta ei onneks oo.
Itsekin sain jostain jonkun köhän ja neidin kanssa kilpaa aivasteltu :) Mies onneks suht terveenä ollu. Mutta voihan kökkö tätä kuumuutta! Sisällä koko ajan n. +30!
Läpivetoa tänne ei saa,tosin onpahan aika seisova tuo ulkoilmakin,en tykkää.


Nyt tissit suuhun! -->


Tipetsu ja Käpy-Kyllikki 3vkoa 3pvää :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Safir2012
taas uusia vauveleita,paljon onnea!:flower:

Todella on painostavaa ilmaa,täällä voi olla et räjähtää viel kohta,on niiin tummaa pilvee että!
Tytöt meni tnä mummuloihin,joten mä saan ainakin huomisen päivän viettää vain poitsun kanssa kahestaan.
Syödään ja nukutaan,mutta jonkin verran hetken jo jaksaa olla valveillakin.
On pidetty jo sitterissäkin ja viihtyy,kova on seuraamaan ja ihmettelee kun on valveilla.

imetyksestä täällä ei oikein enää imetä,ellei mulla ole tunne rinnoissa että maitoa olisi kerääntynyt,ja tnä esim.ei ole kuin kerran ollut rinnalla,ja mulla sama juttu,aina tuo toinen rinta vain kelpaa,ei saa imuotetta toisesta,eikä sieltä kait maitoa tulekaan sit.
PTT ja "Vili" 2vk 5pv
 
Onnea vauvatuneille :)
Meille syntyi ihana tyttö 8.7 klo 21.25 mitoin 3955g, 52cm ja py34 cm, rv 40+4 :heart:

Matka tuohon oli pitkä ja kivinen, päätyen kiireelliseen sektioon, joka oli pelottava kokemus. Lopulta kaikki meni hyvin ja palkinto mitä loistavin =)

Nyt ihmetellään perhehuoneessa muutama päivä. Kirjoittelen pidempää sepustusta kotiuduttuamme, päivitän listan myös.

Maanu ja Kepu n.7h

Ps. Päällisin puolin katsottuna terve tyttö, aikamoinen helpotus! :)
 
Tuli sitten supistuksia taas PRKL! Lauantaiyönä alkoi usea kipeä, eilisen koko päivän 10-15 min välein, iltaa kohden kipeni todella paljon, alkuyöstä tuli puolen tunnin ajan kolmen minuutin välein jonka jälkeen vartin välein ja sitten loppui!?!?! Yö todella kipeä vatsa kova ja kosketusarka PLUS minä erittäin kärttyisenä tämä olisi ok jos se vauva olisi sylissä, mutta EI!!! Mitä hittoa tapahtuu? Miksei se tule sitten ulos?!?
 
Onnea kaikille käärön saaneille!! Ihanan paljon niitä syntymäviestejä alkaa olemaan :)

Meillä sairaalamaksu oli 290euroa 9:ltä vuorokaudelta.. ja vielä siltä ekalta päivältä oli toinenkin lasku erikseen, kun kävin ekaks tutkimuksissa ja pääsin kotiin, kunnes mut soitettiin takaisin.. eli oikeastaan maksoin 317 euroa...

Oltiin viikonloppuna reissussa ja annettiin korviketta stopeilla.. Pikkujätkä veti kevyesti ja hirveellä raivolla sellaisen 90ml! :O Ei mikään ihme, että imee monta tuntia, että saa tuollaisen määrän multa imettyä.. Onnistuin nyt ensimmäisen kerran pumppaan sitä rintamaitoa, niin 60ml sain imettyä.. Mutta onko normaalia, että rintaan tulee nänniin ihan mustelmat, kun on pumpannut ekan kerran...?

Ristiäispäivää ollaan jo mietitty, mutta ei olla varattu pappia.. Ääh, nimiä ollaan vaan pyöritelty hirveästi, mutta ei mikään loksahda ihan kunnolla... :(

Jebbis mini-mies 3vkoa ja 6pvää
 
Pienet prinsessamme syntyi 8.7. A-tyttö syntyi klo 00.39, 3kg ja 49cm ja toista saatiin venyttää ja melkein repiä ulos. B-tyttö syntyi 01.07, 3.2kg ja 49cm
B-tytön matka alko hurjasti ja tällä hetkellä hän viettää vastasyntyneiden tarkkailuosastolla. Oli syntyessään vähän "fletku" mutta toivottavasti tänään pääsee tai huomenna pois. Muuten oli tosi vauhdikas synnytys.


Janssu ja Prinsessat 2pv
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alko tätä mammaa jännittämään.. ehkä ei merkkaa mitään, mut pientä veristä vuotoa tänään havaittu vessa käynnin yhteydessä. Laitoin siteen housuihin ni nään sitten et tuleeko lisää vaiko eikö. Mielestäni kyl eilen ehtoosti sohvalla ollessani hiukan supisteli, mut ei mitenkään kamalasti. Mulla olis kyl tälle viikolle kovasti kaikennäköistä suunnitteilla, joten en ihan vielä kyl kerkeäis lähtemään synnyttämäänkään:LOL:

Maijamehi ja katkarapu rv39+4
 
Voihan TISSIT !!!!!

Kylllä tosiaan ollaan pumppailtu, hierottu, imetetty ja ties mitä, mut ei noi daisarit rauhotu lainkaan...Siis karmee turvotus, pakotus ja räjähtämisvaara. Ei juma. Sanottiin sairaalas, et kyl se sit siitä tasottuu..joo, joo, mut oon niiiiiin kypsä tähän, et tekis mieli sahata noi irti. Ja mulla tossa toisessa on lievää punoitustakin.. nice.. tulehdus tästä peestä vielä puuttuiski. Sängyssä en pysty nukkuu ku selällään, koska noi munkit ei anna mun käntyä. Buranaa kuluu, ja hikoilua sitte sen mukaisesti.VOI, KUN odotan sitä päivää, kun saan OMAT tissit takas, vaikka sellaset ketunnokat, ihan sama.

-Safir ja Ihme-poika Robin 6pv -
 
Imetyksestä Mun tissithän ei ole koskaan herunu minkäänlaiselle pumpulle. Ainoa miten sain vähän tyhjemmäksi oli suihkussa/saunassa käsin puristeltuna. Alussa on ihan kauheaa kun maito pamahtaa rintoihin, ennen kuin se tasaantuu ja uskokaa pois kyllä se tasaantuu. Sillon tuele paniikki, että onko siellä maitoa ollenkaan, kun tissit tuntuu oikeasti niin tyhjiltä. Mulla pojat sai tissillä raivareita kun olivat ensin niin kovat etteivät meinanneet saada otetta.
Pitää luottaa siihen että kyllä sitä maitoa tulee ja kyllä se riittää.
En ole mikään imetysfanaatikko, Esikkoa ja Tosikkoa imetin 4 kuukautta ja sitten luulin että se maito loppu, kun olis vaan pitäny antaa imeä lisää, eikä pelata korvikkeiden kanssa. Kolmannen kanssa mentiin ihan pelkällä rintamaidolla 6kk, jonka jälkeen alko saamaan kiinteitä.
nyt kyllä kauhulla "odotan" sitä kipua ja tuskaa jonka imetyksen käynnistyminen tuottaa. Auts nännit, jälkisupistukset yms. Lisäksi kun vauva syö toisesta tissistä, niin toinen suihkuaa jo valmiiksi. Niin sottaistakin :D

Astral rv 38+1
 
Täällä on tosi paljon tullut jo vauva uutisia. IHANAAA :heart: ite kärvistelen viikoilla 38+3 ja nyt vasta hokasin että on tällainenkin keskustelu meneillään. LA olis 20.7. supistellut taas koko viikonlopun iltaisin ja epäsäännöllisesti. tuskastuttaa oikein kun haluaisi jo niin nähdä tuon pienen rakkaan niin ei kun pitää kynsin hampain kolostaan kiinni :mad: :kieh: =)
 
  • Tykkää
Reactions: SiinaS
Hurjasti onnea kaikille vauvan saaneille :):heart::flower:.


Jos tissit on kovat ja kuumotta, niin kaalinlehtiä liiveihin vaan ;), toinen hyvä millä saa sitä suurinta turvotusta ja kolotusta laskettua on maidonkerääjät, sellaisen kun laittaa, niin maitoa valuu mulla ainakin niihin ihan kiitettävästi alipaineesta johtuen, ja säästyn itse pumppaamiselta ja tissti ei ahdista niin paljoa. Näitä maidonkerääjiä saa siis ihan supermarketeista. Meillä ollaan nyt kokonaan luovuttu pullosta ja ollaan tissillä, tosin rintakumi käytössä, ja se on varmaankin niin kauan kuin ylipäätänsä neiti tissillä on, mulla kun nuo nännit on sen verran matalat ja vielä matalammat kuin rinnan täynnä.

Se aika vaan kuluu ihan uskomatonta vauhtia, meidän pikkuneiti tulee 2 pvän päästä jo kuukauden :O...

JA & nti ihanuus 1 kk
 
Poks, jee rv40 alkaa... tässsä poksumisessa ei oo enää mitään jeetä..

Outoa oloa on täällä; on jo muutaman päivän ollu sellasta että ruoka ei maistu, on ällöttävä olo, ainoastaan mehujää ja kylmät hedelmät olisi pop. Tänään on ollu aamusta lähtien kovaa paineen tunnetta alavatsassa ja peräpäässä ja vatsaa kivistelee. Lisäksi vielä ihme heikottava olo, oon syöny mutta heikostus ei mee pois, ehkä migreeni tulossa...
 

Yhteistyössä