Heinäkuun hellemasut 2013 * Marraskuussa *

Tervetuloa taas uusille, hui mikä määrä meitä! :flower:

MiNalolle hirveästi voimia !!! :hug:

Heinäkuisten FB-ryhmään voisin liittyä, jos joku sellaisen nyt perustaa. Jos tuttuja tulee vastaan, niin sitten tulee. :) Vauva 2013 löytyi eilen FB:stä kaksi ryhmää - toisessa 17 ja toisessa yli 100 jäsentä. Tykkään enemmän "tutummasta" ja tiiviimmästä ryhmästä, joten liityn sitten mieluiten ainoastaan heinämasujen FB-ryhmään.

Pahoinvoiville edelleen jaksuja!

(.) Pahoinvointi on löytänyt myös tiensä tänne. Eilen oli pallea kääntyä ympäri, yöks.
Väsymys on voimistunut.

Digitesti näytti tänään kahvipissasta puolessa minuutissa 3+ :heart: Tasan viikko sitten hcg verestä oli sen 453.. Hyvin on viikossa noussut, kun on ylittänyt 2000 arvon! Nyt voin rauhallisin mielin odotella ultraa - 1 viikko ja 3 päivää jäljellä!

Ilyana & Goa 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Voi MiNalo, niin kurjaa kun kohdalle osuu useampia keskenmenoja. Kovasti voimia.

Täällä on vältettävistä ruuista ollut puhetta. Minulla ei nyt noiden kanssa ole ollut ongelmia, sillä en pysty syömään kun näkkileipää ja mandariineja. Ja nekin tuppaavat nousemaan ylös
Olen jo harkinnut pahoinvointilääkkeen käyttöä tässä raskaudessa. Esikoisen odotuksessa siitä kieltäydyin, mutta en tiedä olisiko siitä haittaakaan?

6+4
 
HeavyMetalMama Se ryhmän luominen ei ole ihan yksinkertaista, koska voit lisätä sinne vaan ihmisiä jotka on sun kaverilistalla. Esimerkkinä, kun mä tein fb-ryhmän esikoisen aikaselle porukalle, niin jouduin ensin täällä laittamaan yv:nä kaikille mun nimen ja sitten hyväksyä kaikkien kaveripyynnöt ja sitten vasta sain heidät lisättyä ryhmään.. :D Tietenkin sitten kun porukan on liittänyt ryhmään voi ne poistaa omalta kaverilistalta, mutta mullakin on tällä hetkellä noi kaikki n. 60 ihanaa ihmistä vieläkin kaverina.. :)

Ite tuun sinne fb:n puolelle vasta kun oon np-ultrassa käynyt ja viikkoja on vähän enemmän. :) Vielä en halua paljastaa oikeita tietojani.. :p
 
Viimeksi muokattu:
Tännehän on taas tullut melkoiset litaniat tekstiä! :) Kiva kun on aktiivinen ketju! Harmittaa vaan kun en ehdi kirjoittelemaan tänne ollenkaan niin paljon kun haluaisin :(

Mä olen toistaiseksi välttynyt pahoinvoinnilta, tosin viikkoja on sen verran vähän, että hyvin se vielä ehtii tiensä löytää myös tänne. Esikoisesta olin pari viikkoa pahoinvoiva, mutta kerran tuli vaan oksennus.

Fb- ryhmään voisin minäkin liittyä, jos joku sellaisen perustaa:)

Voi Minalo, suuret pahoittelut :hug:

Mulla ei ole oikein mitään oireita! Oikeastaan jopa huolestuttavan vähän! Ainut selkeä on järjetön turvotus, mutta siinä se sitten onkin! Toivottavasti masussa on kaikki hyvin kuitenkin...

Tulen huomenna kirjoittelemaan enemmän, nyt täytyy lähteä koiran kanssa iltapisulle!

Kivaa perjantai-iltaa kaikille :heart:

Vaniljainen & möttiäinen 4+6 :heart:
 
Heipsan!
Aamu alkoi loistavalla ololla,aamuyön pyörimisen jälkeen. En ois malttanut odottaan että kaupat aukeaa ja pääsen shoppaileen;ei väsyä,ei huonoa oloa =) Ja tietenkin se alkoi sitten huolestuttamaan ja nipistelin tissit kipeiksi etsiessäni oireita :D No se innokkuus sitten kostautui kaupassa,tuli niiiiin huono ja voimaton olo yhtäkkiä ja lähinkin autoon lopen kesken kaiken istumaan. Kotona sitten taas katselin kun mies siivos ym :/ No kyllä se siitä vastinetta sai :) Ei,en tarkoita seksiä :D

Minä kuulun fb:ssä sinne Vauva 2013 ryhmään :wave: kuin siis myös siellä jo olevaan Heinäkuun hellemasut 2013 ryhmään..
Itku on todella herkässä täälläkin,eilen pillitin Unisefin mainoksen nähtyäni :| No olen muutenkin melkoinen pilli-iita!
Ruoista en ole aikaisemminkaan vältellyt kuin sinihomejuustoa ja maksalaatikkoa raskausaikana ja nyt en aio edes sitä Aurajuustoa vältellä :p~
Niin jooo,oon unohtanut mainita että raskaudestani tietää kaikki ainakin kenen haluanki tietävän ja enemmänki ;)
 
THL:n sivuilta kopsasin:

Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet:

Inkivääri
Osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle. Inkivääriä sisältävissä valmisteissa on oltava merkintä ”Ei suositella raskaana oleville”.

Kahvi ja kofeiinipitoiset juomat kuten kola- ja energiajuomat
Kofeiinin saanti tulee rajoittaa 300 mg:aan/päivä, mikä vastaa kolmea 1,5 dl:n kupillista kahvia. Kolajuomia voi käyttää rajoitetusti. Energiajuomia ei suositella.

Raskaana oleville kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä, vapinaa ja närästystä. Suuret annokset (yli 300 mg/päivä) voivat lisätä keskenmenon ja lapsen pienen syntymäpainon riskiä.

Kala
Haukea on vältettävä kokonaan korkean elohopeapitoisuuden vuoksi. Muita petokaloja suositellaan rajoitetusti: sisävesialueen isokokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä on vältettävä elohopeapitoisuuksien vuoksi. Itämeren isoa silakkaa, lohta ja meritaimenta voi syödä enintään 1–2 kertaa kuukaudessa.

Tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet ja mäti
Ks. listeria

Lisätyt kasvisterolit, kasvisteroliesterit, kasvistanolit ja kasvistanoliesterit elintarvikkeissa tai niiden ainesosissa
Raskauden aikana ei suositella elintarvikkeita, jotka sisältävät kolesterolia alentamaan tarkoitettuja kasvistanoleita. Kolesteroli on tärkeää sikiön kehitykselle, eikä tiedetä, vaikuttaako näiden tuotteiden syöminen sikiön kolesterolipitoisuuksia alentavasti.

Keinotekoiset makeutusaineet
Asesulfaamia E950, aspartaamia E951 ja sukraloosia E955 voi käyttää. Syklamaattia E952 ja sakariinia E954 ei suositella. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei ylity tavanomaisessa ruokavaliossa. Syklamaatin ja sakariinin on todettu suurina annoksina aiheuttavan koe-eläimille syöpää, ja niiden enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti pienemmät.

Korvasieni
Ei suositella. Sisältää gyromitriini-nimistä myrkkyä, joka ei poistu täysin millään käsittelyllä.

Lakritsi ja salmiakki
Säännöllistä käyttöä ei suositella. Kerta-annoksen tulee olla kohtuullinen, korkeintaan 50 g/päivä. Lakritsikasvin korkea glykyrritsiinipitoisuus voi aiheuttaa turvotusta ja nostaa verenpainetta.

Listeria
Listeriavaaran takia vältettäviä ovat tyhjiö- ja suojakaasupakatut, graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti;
pastöroimaton maito (esim. tilamaito) ja siitä valmistetut juustot; pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot, kuten brie, gorgonzola ja chévre). Kuplivan kuumiksi kuumennettuina juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa, kuten edamissa, emmentalissa ja oltermannissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään.

Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa.

Listeriabakteerin aiheuttama listerioosi voi johtaa keskenmenoon ja ennenaikaiseen synnytykseen ja aiheuttaa lapselle vaikeita yleisinfektioita.

Maksa, maksaruoat ja maksamakkara
Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan korkean A-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuuden lisäämän epämuodostuma- ja keskenmenoriskin vuoksi. Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi halutessaan käyttää 2 viipaletta (n. 30 g)/päivä, enintään 200 g/viikko ja enintään 100 g/kerta.

Pellavansiemenet ja pellavarouhe
Pellavansiemeniä ja pellavarouhetta ei suositella niiden sisältämän kadmiumin ja syaanivedyn vuoksi. Pellavansiemenöljyä voi käyttää.

Raaka liha
Tartarpihvejä, raakaa jauhelihataikinaa, riimilihaa, parmankinkkua ja muuta raakaa lihaa ei suositella edes pieniä määriä, mutta niitä voi käyttää kuumennettuna. Raaka liha voi aiheuttaa toksoplasmainfektion, joka saattaa johtaa keskenmenoon tai aiheuttaa sikiölle vakavan infektion. Raakalihassa on myös EHEC-riski.

Rohdosvalmisteet (teet, yrttiteet, yrtit, ravintolisinä käytettävät yrttivalmisteet)
Teen lehdistä (musta, vihreä, valkoinen, keltainen), marjoista ja hedelmistä tehdyt juomat käyvät. Muut ovat yrttijuomia (myös rooibos), eikä niitä suositella. Yrttijuomien turvallisuutta ja mahdollisia luontaisia haitta-aineita ei ole tutkittu. Yrttejä voi käyttää mausteenomaisesti.

Luontaistuotteita ja luontaisravintolisiä kapseleina, pillereinä, puristeina, uutteina jne. on vältettävä. A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita ei suositella. Kasvirohdosvalmisteet (mm. orapihlaja, auringonhattu, punahattu, neidonhiuspuu, valeriaana, senna, mäkikuisma ja sahapalmu) ovat lääkelain alaisia, ja niitä tulee käyttää vain lääkärin määräämänä. Merilevävalmisteita ei suositella lainkaan, jos tuotteen jodipitoisuus ei ole tiedossa. Jodin liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle.


Ulkomaiset pakastemarjat
Ulkomaiset pakastevadelmat on kuumennettava ennen käyttöä vähintään 2 minuuttia 90 asteessa. Myös muiden ulkomaisten pakastemarjojen kuumennusta suositellaan. Ulkomaiset pakastevadelmat saattavat sisältää norovirusta, joka voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen.

Muita huomioita
Raakana syötävät vihannekset on pestävä ja kuorittava huolellisesti. Pakastevihannekset, kertaalleen jäähdytetyt ruoat ja valmisruoat on kuumennettava ennen syömistä höyryävän kuumiksi listeriavaaran takia. Liha tulee kypsentää huolellisesti (kauttaaltaan >70 astetta) EHEC-, salmonella- ja kampylobakteerivaaran vuoksi.




p.s. Suosittelen kyllä käyttämään maalaisjärkeäkin näissä asioissa, esim. Suomessa tehtyjä juustoja voi syödä huoletta, koska täällä maito pastöroidaan aina.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran voisin vielä mainita että kalaa en muutenkaan saata syödä missään muodossa,eikä tuossa yllä olevassa listassa muutakaan ole mitä söisin kuin salmiakki/lakritsi joskus ja cokis.. ehkä nuita makeutusaineita saattaa myös jostain eksyä suuhun muttei varmaan hirveesti :)
 
Alkomahoolista kieltäytymisestä: mä olen kans pohtinu tätä ja saanut kaveriltakin muutaman vinkin, joten jaanpa nyt teille. Jos on tiedossa pikkujoulut, johon otetaan omat juomat mukaan niin mies juomaan muutama siideripullo tyhjäksi, peset ne ja laitat tilalla kivennäisvettä tai vastaavaa :D

Jos taas on menossa baariin niin tosiaan tuo lääkekuuri tai sitten joku meno aikaisin seuraavana aamuna ja mahdollisesti autolla liikenteeseen lähtö tästä syystä.
 
Huhheijjaa, kahlasin ison osan ketjua läpi ja sain jonkilaisen käsityksen siitä, mistä täällä on keskusteltu. :) Tällaisia vastauksia niihin kysymyksiin, joita muistan:

Kertomisesta: Mä ja mun suuri suuni on tästä kertonu ihan lähimmille ystäville, pikkuveljelle ja käytännön pakosta koululla opettajille ja terveydenhoitajille. Siskoja olisi tarkoitus järkyttää ekan ultran jälkeen joulukuun alussa, ja ehkä äitiäkin, joskin koen että äidille olis myös ihana laittaa ultrakuva joulukortin mukana menemään.

Tarvikkeista: Mä olin tuossa pari vuotta sitten jo niin varma ettei meille lisää tule, että annoin kaikki vauvatarvikkeet pois pinnasänkyä lukuunottamatta. ÄP:ta meille ei tule kun en tykkää siitä ja olen kokenut sen edellisten lasten kohdalla omassa käytössä melko turhaksi, eli kaikkihan tässä menee uusiksi. Saaki seuraavat 8 kuukautta laulaa että "tili tuli, tili meni". :D

Alkoholista: En käytä muutenkaan paljoa, kesällä tulee istuttua puistossa skumpan kera, mutta muuten ne kerrat kun juon, on tosi harvassa, eli en usko, et siitä tulee sen kummemmin ongelmaa, taidan ehtiä kertomaan ennenkuin sellanen tilanne vastaan tulee.

Mä puolestani kysäisen, että onko teillä kellään mitään pitkäaikaissairauksia? Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka oli piilevänä parikymmentä vuotta ja kerkes aiheuttaa jo vaikka mitä. Nyt vihdoin löytynyt "vika", eli mulla oma kilpirauhanen ei ensinnäkään tuota tarvittavia hormoneja, plus sitten, ettei myöskään muunna niitä eteenpäin, kuten terveillä ihmisillä, ja Armour Thyroidia joudun sitten sen takia syömään. Mutta pääasia että terveys tulee ajan kanssa kuntoon :heart:
 
tiikkonen kiitos listasta! :) Just nimittäin pohdin, että mitä sitä taas saikin syödä ja mitä ei..Hassua, että viime raskaudesta ei ole kuin reilu vuosi aikaa ja kaikki tuntuu jo unohtuneen! Rakastan lohta ja olen näköjään syönyt sitä liikaa, hups! :saint: Maalaisjärkeä suosittelen minäkin käyttämään just esim. noiden juustojen kohdalla, mä ainakin aion syödä jouluna juustoja :p

piuu :hug: Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa! Onneksi se suurimmalla osalla helpottaa ensimmäisen kolmanneksen jälkeen! :)

Joko te muut rasvailette masua arpien ehkäisemikseksi? Mä hain taas semmoisen body shopin vartalovoin, luotan siihen kun viime raskaudessa ei tullut yhtään arpea ja rasvailin tolla kerran päivässä :) En tiedä kuinka paljon se sitten oikeesti vaikutti asiaan, mutta kyllähän kuiva iho repeää helpommin...
 
HeavyMetalMama Se ryhmän luominen ei ole ihan yksinkertaista, koska voit lisätä sinne vaan ihmisiä jotka on sun kaverilistalla. Esimerkkinä, kun mä tein fb-ryhmän esikoisen aikaselle porukalle, niin jouduin ensin täällä laittamaan yv:nä kaikille mun nimen ja sitten hyväksyä kaikkien kaveripyynnöt ja sitten vasta sain heidät lisättyä ryhmään.. :D Tietenkin sitten kun porukan on liittänyt ryhmään voi ne poistaa omalta kaverilistalta, mutta mullakin on tällä hetkellä noi kaikki n. 60 ihanaa ihmistä vieläkin kaverina.. :)

Ite tuun sinne fb:n puolelle vasta kun oon np-ultrassa käynyt ja viikkoja on vähän enemmän. :) Vielä en halua paljastaa oikeita tietojani.. :p
Juurikin tämän ryhmän luomisen vaikeuden huomasin hankalaksi juuri sen vuoksi koska mulla pitäis olla joitakin teistä jo naamakirjakavereina jotta voisin lisätä ryhmään... Ja tuo tietojen paljastuminenhan onkin sinänsä se 'riskijuttu' itelläkin sattuneista syistä.... Mutta toisaalta... so what... =)
 
Mangrovekana mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, todettu joskus 10 vuotta sitten. Säännöllisesti olen syönyt siitä asti Thyroxin lääkitystä. Välillä lääkkeiden otto on meinannut unohtua, kun oireita ei enää konkreettisesti ole, mutta nyt on tullut otettua säännöllisesti joka päivä jo pitkän aikaa. Ainoa minkä tää vajaatoiminta mulle aiheuttaa on väsymystä ja palelua. Arvot on kuitenkin ollu verikokeissa hyvät nyt. :)
Sitten lisäksi minulla on myös keliakia, sekin noin 10 vuotta ollut. Siihen määrättiin nyt kesällä syötäväksi foolihappoja ja lueskelinkin, että keliaakikkojen tulisi raskauden aikana syödä foolihappoja :)

Pitikin mennä kehumaan, ettei ole aamupahoinvointeja.. tänä aamuna sitten se vessanpöntön halailu alkoiki :/
 
Mä puolestani kysäisen, että onko teillä kellään mitään pitkäaikaissairauksia?
Mulla on ollut 1-tyypin diabetes jo iät ja ajat. Ja meillä diabeetikoillahan nuo kilppariongelmat ovat myös hyvin yleisiä ja tyypillisiä ja arvoja tarkkaillaankin säännöllisesti. Itellä ei selkeää kilppariongelmaa ole vielä ilmaantunut, mutta viime aikoina arvot ovat olleet kiikun kaakun, että pitäisikö tujauttaa pieni määrä lääkitystä mukaan. Pian oonkin menossa taas mittauttamaan kilppariarvot, mikä onkin nyt ensisijaisen tärkeää kun oon plussannut.

Diabeetikot syövät myös tuota foolihappoa moninkertaisen määrän terveisiin verrattuna (jo yritysaikana). Mullakin on lääkäriltä resepti vahvempaan foolihappolisään. Apteekista ei saa kuin 0,4 mg:n foolihappoa ja tulisi aika kalliiksi popsia lähes koko raskauden ajan noita käsikauppafoolihappoja useita päivässä. Diabeetikoiden suositusmäärät vaihtelevat 1-4 mg:n välillä.

Hoitohenkilökuntahan osallistuu tähän mun raskauteen aktiivisesti. Jo suunnittelvaiheessa olin tarkassa seurannassa (diabeetikoiden raskaudet suositellaan aina suunnittelemaan). Tää on diabeetikoilla siis aika kokonaisvaltainen projekti. :) Lääkärikäyntejä on myös moninkertainen määrä, ja eri lääkärit osallistuvat tähän (äitiyspolin lääkäri, neuvola-, sisätauti- ja mulla vielä silmälääkärikin plus hoitaja- sekä neuvolakäynnit). Diabeetikon raskaus on riskiraskaus, jota pitää seurata tosi tarkkaan ja omahoito pitää olla todella säntillistä. Riskejä on silti moninkertainen määrä, vaikka kaikki olisi kunnossa ja hallinnassa. Itsehän tein jo yli vuoden täysipainoisesti töitä sairauteni kanssa ennen kuin sain edes lääkäriltä "luvan" raskautua. Tähän liittyy niin paljon eri asioita ja niitä ei pysty laittamaan hetkessä kuntoon. Ja diabeteksen takia pääsen ekalle neuvolalääkärikäynnille jo ensi viikolla.

Valmiiksi olen toki jo asennoitunut, että tästä voi tulla haastava "projekti", mutta se oma lapsi on taatusti kaiken sen työn arvoinen. :heart:

Niin ja jos (toivottavasti!) tää raskaus etenee loppuun asti, mä en saa synnyttää alakautta eli suunniteltuun sektioon mennään. Oon sairastanut jo niin kauan ja mulla on diabeteksen lisäsairautena ongelmia silmien kanssa, joten alatiesynnytys on multa evätty oman ja lapsen terveyden takia. Ja sektio tapahtuisi todennäköisesti vähintään paria-kolmea viikkoa ennen la:aa, koska diabeetikoiden lapset tuppaavat kasvaa suuriksi.

-AnnaNanna 6+0 (tähän kuuluu ilmeisesti kirjoittaa *poks* :) )
 
Viimeksi muokattu:
Masun rasvailusta kuulin (en siis ole itse tutkinut), että ihotyyppi vaikuttaa ei niinkään se rasvaako vai ei. Myös vartalon rasvaisimmille alueille, kuten mahaan ja reisiin myös helpommin tulee arpia, eli jos on oikein hoikka luonnostaan, ei välttämättä näitä arpia tulekaan. Tuon olen muuten huomannut ihan käytännössäkin jo kaveripiirissä, että ne, jotka ovat erittäin hoikkia ja vaikka masu on paisunut kuinka raskausaikana, ovat säästyneet raskausarvilta ja pulskemmilla ystävillä on tullut vaikka ovat ties millä manteliöljyillä rasvanneet koko raskausajan.
 
Tosta masun rasvailusta en muista sanoinko täällä vai tuolla kerhon puolella jo, että en esikoisesta ihmeemmin rasvaillut mahaa muuta kun vaan kuivan ihon perusrasvailut ja mulle ei tullut yhtään arpea mahaan. Reisiin ja persaukseen tuli sellasia tosi ohuita ja vaaleita viiruja jotka kyllä erottaa. Mutta sitten tissit repes senkin edestä.. Nykyään nekin on jo ihan siedettävän näköset, jos niin voi sanoa tyhjäksi imetyistä rukkasista!! :LOL:

Uusille vielä mainostusta, että meillä on täällä 2+lla kerhopuolella myös kerho hellemasuille!! :) Kerhon sisältöä ei näe kerhoon kuulumattomat ja liittyminen vaatii hyväksynnän ylläpitäjältä! Kerhon jäset toivovat mukaan vain aktivisia kirjoittajia, ei ns. taustailijoita.. :)
 
Heippa!

Täälläkin olisi yksi hellemasu! Tänään aamulla apteekin omalla lähes kontrolliviivan vahvuinen testiviiva, joten kai se uskottava on. Ja nyt rv 4+6.

LA 28.7. / 32 v. / toinen / KoKS

Masun rasvailusta: itse käytin ekassa raskaudessa Weledan raskausajan hoitoöljyä => yhtään arpia ei tullut vaikka masu loppuvaiheessa kasvoi aika isoksi. Olen kuitenkin ilmeisesti sitä ihotyyppiä(?) jolle raskausarpia tulee, koska joskus murrosiän kasvupyrähdyksen aikoihin niitä tuli mm. rintoihin. Eli suosittelen tuota Weledaa lämpimästi!

Alkoholista: itse olin firman pikkujouluissa viikko sitten, ja koska oli aavistus raskaudesta, piti keksiä jotain. Meidän firman pikkujoulut ovat nimittäin perinteisesti todella kosteat... Ostinkin siis alkoholittomia siidereitä laukkuun, joita kävin vessassa lorottelemassa tuoppiin. Ostin siis tiskiltä 'aidon' siiderin, jonka lorautin pönttöön, ja tilalle alkoholitonta juomaa. Toimi ihan ok! Onneksi firma tarjosi drinkkilippuja, jotta ei siis tarvinnut omia rahoja holauttaa sieltä pöntöstä alas. Baareissahan voi toki olla myös alkoholittomia siidereitä / viiniä / olutta myynnissä, mutta ko. paikassa ei ollut. Tämä minun konstini ei tosin mahdollista sievän pikkulaukun ottamista juhliin, vaan laukun pitää olla muutaman sidukan mentävä!

ps. Tämä on muuten ensimmäinen viestini tänne ikinä, joten toivottavasti onnistuu...
 
Voi ei! Mulla alkoi vuotaa verta :O Koskaan aiemmin edellisissäkään raskauksissa näin ei ole käynyt, joten sanoisinko, että melko suuri huoli tuli, että nyt tämä kyllä menee kesken :'( Voi kääk! Jotenkin en ole kauhean yllättynyt, kun siinä ultrassa oli vähän epävarmuutta sen sikiöpussin kanssa... Mutta se gyne kyllä sanoi, ettei kannata säikähtää, jos vuotoa tulee, kun monilla kuulemma tulee. Itsellä on vaan aika luovuttanut olo nyt. Mulla olisi keskiviikkona neuvola aamulla ja ultra illalla. Nyt on semmoinen olo, että mitä ihmettä! Perunko ne molemmat vai pitäiskö sinne ultraan mennä kuitenkin?!? Mulla ei ole koskaan ollut keskenmenoa, joten yhtään tiedä, miten pitkään silloin vuotaa ja mikä taas on normaalia! Tai voiko sitä edes mitenkään määrittää... Voi ryökäle!

Hemu ja todennäköisesti menehtynyt Tiitiäinen 7+2 :'(
 
Hemu2 Älä panikoi vielä, vaikka se onkin helpommin sanottu kuin tehty! :hug: Vaarattomat vuodot on kuitenkin suht yleisiä alkuraskaudessa. Onko sulla kipuja? Ja tosiaan minkä verran ja minkälaista se vuoto on?
Pidän peukkuja, että kaikki on hyvin :heart: Ja totta kai menet sinne ultraan, siellähän se sitten ainakin selviää, että miten pikkuinen voi!
 
Ihan normaalisti alkanut raskaus. Ensimmäisestä kierrosta kierukan ottamisen jälkeen tärppäsi. Kaikki on sujunut ihan tavanomaisesti tähän saakka, ainoa vaan se ar-ultra, kun sikiöpussi oli vähän littänä ja gyne epäili hematoomaa. Nyt sitten tuossa ruokaa laittaessa tuntui ihan kuin housut olisi kosteat ja vähän oli tullut verta housuun. Sitten sitten hiljalleen tipahteli pönttöön siinä istuessani. Laitoin siteen ja nyt käyn koko ajan kyttäämässä tilannetta. Veri on ollut kirkasta ja sitä on tullut jonkin verran siteeseen. Ei hirveän paljon, mutta jonkin verran kuitenkin. Äsken vessassa käydessä ei tullut mitään pönttöön, mutta paperiin jäi vielä selvästi. Voi ärsyttävä epätietoisuus jälleen kerran!!! Jos oikein tarkkaan kuulostelen, niin ihan kuin vähän jomottaisi alaselkääkin... Eikös se ole jo aika selvä km:n merkki vuodon kanssa???
 
Siis tämä raskaus vuotanut nyt reilun 2 viikkoa enemmän ja vähemmän, jopa kerran ihan hyytimien kanssa. Menkkamaisia kipuja on myös ollut. Mulla tää raskaus on saanut alkunsa pakastealkion siirrosta, mulla on rv 10 asti käytössä tukilääkitys, sen epäillään aiheuttavan tuota vuotoa. Varovaisin askelin tässä siis mennään eteenpäin.
Toivotaan että sullakin ois vaan vaaratonta vuotelua!
 

Yhteistyössä