Heinäkuun Hurmaajat Toukokuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

PysynhereillätöissäPysynhereillätöissäPysynhereillätöissäPysynhereillätöissä... |O Taijosnukahdanniinennukahdanäppiksenpäälle...

Joku kyseli, miten töissä olijat pärjäilee ja voin omasta puolestani sanoa, että huonosti. =) Tai siis kaiken kaikkiaanhan tämä raskaus on kai ollut aika "helppo" so far, mutta väsymys on jotain kamalaa. Ja nyt liitoskivutkin tuntuu pahenevän päivä päivältä. Onneksi yksi meidän työterveyslääkäri laittaa tosi helposti saikulle, jos tuntuu ettei jaksa enää sinnitellä. Tai sitten voisin alkaa nukkumaan tunnin pidempään aamuisin ja tulisin toimistolle vasta vaikka kymmeneksi...

Fiinukka Mäkin pyörittelin tuota kirjaa käsissäni yks päivä kirjakaupassa, mutta jäi hyllyyn kun oli sen verran kallis. Näytti hauskalta!

Pakko lähtee hakeen ISO kuppi kahvia, etten nukahda just nyt... Kiva kun kirjoittelette ahkerasti - netti on ainoa asia, joka pitää mut hereillä. :)
 
Päivälleen 2 kuukautta laskettuun aikaan :eek:

Ja kun vielä eilen oltiin perhevalmennuksessa, jossa oli TYKSin kätilö kertomassa synnytyksestä, niin huhheijaa :( Nyt alko nimittäin jännittää. Mua pelottaa se avautumisvaiheen kipu. Voin vain olettaa, että mulla on olematon kipukynnys, koska en oo oikeesti koskaan ees tuntenut mitään kipua. Oishan se hienoa mennä ihan luomuna, mutta enköhän mä kilju heroiinia suoneen samalla hetkellä, kun astun sisään laitokselle.. :LOL: Oon ihan älytön prinsessa ja kermaperse ja ennen kaikkea kontrollifriikki, siksi tää koko synnytys on musta ihan shitti ajatus. Toisaalta elättelen yhä sellasta toivoa, että saatan kuulua siihen murto-osaan naisia, joille synnyttäminen on tosi helppoa, nopsaa ja luonnollista. Ei ehkä kivutonta, mutta yllättävän kivutonta. Tuskin oikeasti kuulun siihen kansanosaan, mutta eihän sitä voi tietää.. Oon ikuinen optimisti!

Jes, mies tekstasi juuri huutaneensa huuto.netistä Brio Primo -turvakaukalon satasella. Kun meille tulee vielä ne Brio Sing -vaunut, niin hyvä setti koossa. Ton kaukalon saa tietääkseni niihin kii. En kyllä vieläkään tajua näitä turvakaukalojuttujakaan laisinkaan, siis miten mä sen niihin rattaisiin kiinnittäisin, eikö niissä oo se vaunukoppa jo? Eih, älkää ees vastatko, ehkä mä joskus tajuan :D

Mies tais hieman havahtua, kun meillä oli toissailtana itkuisa keskustelu, joka kesti 01:30 saakka. Syytin miekkosta siitä, että se harhailee jossain "miten panostan varhaiseen vuorovaikutukseen" -sfääreissä, eikä tee mitään käytännön hankintojen eteen (kuten kai stereotyyppimies tekee). Itsehän olen boheemin herkkiksen rinnalleni halunnut, mutta hiukan alkaa ressata, että laskettu aika lähestyy eikä mikään konkreettinen homma etene. Sitten vollotin sitä, ettei se ole edes saanut Kelaan lähtemään isyyslomapapruja -- jotka se sitten laittoi saman tien, ja sitten tuli Kelasta soitto, että ne kuuluu lähettää vasta lapsen synnyttyä :LOL: Olin lievästi nolona :whistle:

Solnushkan
vappukommentti oli muuten niin totta. Rasittavinta selvinpäin juoppoystävien :LOL: kanssa hengailussa on se, että ne jauhaa sitä, miten ärsyttäviä on -- eikä ne edes ole olleet tippaakaan ärsyttäviä ennen sitä jauhamistaan! Ja se, miten oletus on, etten mä voi viihtyä missään, kun en voi juoda. (No, en toki tanssi pöydillä, mutta ei silti tartte olla niin huolissaan viihtyvyydestäni..)

Rae
pistää nyt sen miekkosensa ruotuun! Mun mielestä "turpa kiinni" ei sanota koskaan tyttöystävälle, naiselle tai ihmiselle ylipäätään. Eikä sun tartte olla suu supussa rauhan ylläpitämiseksi, sulla on oikeus pyytää, vaatia ja puhua. Barrikadeille, sisko!

Äh, en ehi nyt kirjoittaa enempää.

mojjjjj kardemummmmmmmma & Sulokki 31+2
 
Olen ollut tässä vähän sivusta seuraaja keskusteluissa, mutta nyt ajattelin jakaa ajatuksiani.

Meillä on siis laskettuaika heinäkuussa, listoilla ollaan.
Nyt olen joutunut jäämään jo sairaslomalle ja joudun käymään sairaalassa jatkuvasti valvonnassa. Meillä on ollut sikiöllä rytmihäiriötä.

Mitään rakenteellista vikaa ei ole sikiössä, aikaisemmin ollaan jo käyty kaikki mahdollisest tutkimukset läpi. Nyt epäillään että virusi on päässyt sikiöön ja aiheuttanut jonkin näköisen sydänlihastulehduksen.
Olen nyt itse syönyt sydänlääkkeitä ja sikiö sai kaksi lääkepistosta.

Onko joku teistä kuullut tälläisestä aikaisemmin? Olen yrittänyt nyt saada tietoa keskustelupalstoilta mutta mitään ei oikein ole löytynyt.

Vauvalle annettiin jo kortisonit kehtittämään keuhkoja jos joudutaan vauva ottamaan aikaisemmin pois, mutta tällä hetkellä lääkitys auttaa joten sitä vaaraa ei taas ihan akutisti ole.

Itse tässä on miettinyt mitä on tehnyt joka on voinut vaikuttaa sikiöön, mutta sairaalassa sanoivat ettei mikään oma toiminta ole tätä aiheuttanut. Olen miettinyt myös sikapiikkin vaikutusta, mutta sitähän ei lääkärit myönnä.

Itselläni on kolmas raskaus ja kaksi ensimmäistä on mennyt niin kuin kirjoissa kirjoitetaan, mutta nyt ei mene......
 
Hohoi..vielä ku huomisen jaksais koulussa ni sitten pääsis viikonlopun viettoon ja reissun päälle...Tosin eipä innosta reissuunkaan hirveesti lähteä ku melkeensä minuutti aikataulu on taas :(

Teretulemas xxxxxxx. Teillähän on hieman ikävän puoleinen tilanne vauvalla, mutta tärkeintähän on, että vauva voi nyt hyvin kun on oikeanlainen hoito. Toivottavasti pääsette mahdollisimman pitkälle ja vauva on syntyessään hyvävointinen. Voimia teille :hug:

Kardemummma Ikävästihhän se mies vaimolleen sanoi ja tämän aijon vielä ottaa puheeksi, kohan nuista lopuista hankinnoista käydään keskustelemaan...Eipä vain tosiaan miestä ole pahemmin kotona näkynyt, että voisi edes yrittää keskustella...Mutta siis ihan varmahan on, että aijon tästä aiheesta vielä miehelle sanoa, kerran jos toisenkin!!!!

Sainpas tänään ostettua äiteelle äitienpäivälahjan ja iskälle synttärilahjan..Onpahan nekin nyt alta pois ja voi vkl antaa kummallekkin oman pakettinsa =)
Nyytti rakas on ollut suht aktiivinen tänään massussa ja hyvä niin, ihana kun toinen liikennöi :heart:

Rae ja Nyytti 28+6 (Huomenna poksuu :D )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiinukka:
SMSM Jee hienoa, jos saan kysyä niin mitä perustelit valitukseen että sait 20% paremmat tulot, meinaan saattaa olla itsellä sama valitus edessä! Kannattaa siis aina valittaa tässä sen näkee :D
Yritin jo eka hakemuksen mukaan laittaa v. 2009 tulot, mutta laskivat tulot kesäkuusta marraskuun loppuun, jolloin mulla loppu työt eli 6 kk tulot. Mutta eivät ottaneet silloin huomioon joulukuulla maksettuja ko. ajalle kuuluvia lomarahoja, lomakorvauksia ja ylitöitä...

No tein valituksen ja siihen laitoin verotiedot v. 2007, 2008 ja 2009 kaikki palkkalaput sekä tein niistä excel -taulukon, josta selviää, et v. 2007 ja 2009 mulla oli paremmat tulot kuin v. 2008 johtuen 1,5 kk työttömyydestä. Työttömyyskorvauksia kun ei 2008 laskelmassa otettu ollenkaan huomioon, ainoastaan palkkatulo eli mulla ei v. 2008 tuloissa ollut kuin 10,5 kk tulot huomioitu. Ihmettelin asiaa, kun muilla koko vuoden töissä olevilla otetaan 12 kk palkka huomioon - työttömyyskorvaushan on palkkaan rinnastettavaa... päätyivät sitten huomioimaan noi lomarahat sun muut ja yllättäen tulot meniki ton 20 % isommiksi - eilen virkailija soitti asiasta ja päätös tulee perässä :LOL: .
Mulla siis laskettiin siksi v. 2009 tulojen mukaan, kun olen ollut tänä vuonna työttömänä ja maaliskuun puolesta välistä osa-aikatyössä eli tän vuoden tuloja ei siksi oteta huomioon. Mutta tosiaan kun pystyin todistaan, et normaalisti (v.2007 ja v. 2009) on ollut paremmat tulot ja työttömyyden takia v. 2008 huonommat tulot, en minä ainakaan ole omaa syytäni ollut työttömänä ja kohtuu nopeasti työllistyin - vain 1,5 kk työttömänä... Mutta nyt on eri tilanne - ei kukaan tällaista pallomahaa töihin ota, varsinkin kun kohta jään äippälomalle. Työkkärissäkin olivat ihmeissään, kun tuon osa-aikatyön sain, vaikka mahaakaan ei pystynyt enää piilotteleen... kerroin siis suoraan, et oon jäämässä kesäkuussa äippälomalle ja silti ottivat töihin - tyytyväisiä ovat työpanokseeni olleet.

Solnushka Kyllä mulla otettiin v. 2009 tulojen perusteella, koska v. 2010 olen ollut työttömänä, työt kun loppui 30.11.2009. Eli on myös vihtoehto et otetaan v. 2009 tulojen perusteella.

virpi1980 Jos sun v. 2009 puolen vuoden tulot kerrottuna kahdella ja miinustettuna lomarahoilla (jos puolen vuoden tuloissa on lomarahoja) on 20 % suuremmat on ne laskettava v. 2009 tulojen mukaan. Ja kirjoittamasi perusteella uskon, että tulosi on isommat eli eiku viemään v. 2009 tulot kelalle ja vaadit niitä laskeen niiden mukaan tai jos olet tänä vuonna ollut töissä niin tämän vuoden viimeisimpien 6 kk tulojen mukaan ennen äippälomaa. Ei ne voi sitä evätä!!! Valitushan on tehtävä 30 vrk äippärahapäätöksen postituspäivästä lisättynä 7 pv:llä, jona päätös on tullut tiedoksi eli 37 pv postituspäivästä.

Zemppiä kaikille kivuista ym. kärsiville. Itellä on kohtuu helppo raskaus ollut, mutta nyt vaivaa tajuton väsymys, liitoskivutkin on alkaneet vaivaamaan - varsinkin jos liikkuu paljon tai tekee jotain raskasta. Öisin asennon vaihtaminenkaan ei ole enää kivutonta ja olo on kuin norsulla :LOL: .

Nyt valmistautuun nuorimmaisen liikuntaleikkikoulun päättäjäistilaisuuteen...

Kiitos onnitteluista äippärahan suhteen. Joskus näinkinpäin käy Kelan kans. Ois pitänyt tieten valittaa v. 2003 esikoisen aikaankin päätöksestä.. silloin oli hiuskarvan varassa etten saanut tuloja v.2003 mukaan, jolloin ois ollut paremmat tulot kans... No se on mennyttä aikaa jo. Hienoa, että nyt laskivat v. 2009 tulojen perusteella.

SMSM ja Hippu rv 30+2

*MUOKS* Tervetuloa xxxxxx mukaan, toivottavasti masuasukilla on kuiteski kaikki hyvin, eikä jää mitään jälkijuttuja.

rae Hyvää reissua teillekin. Mekin ollaan lähdössä 200 km päähän mummoloihin äitienpäivää viettään. Perjantai-illaksi on myös sovittu ystävien kans kotiseudulle "illanvietto". Mennään syömään ja suunnitellaan yhteisiä synttäreitä loppuvuodella. Voi että onkin ihana nähdä pitkästä aikaa kavereita. Lauantaina mies leipoo perinteisesti itse äitienpäiväkakun yhdessä lasten kanssa. Aikoinaan sanoin miehelle, etten tykkää kaupan kakuista... mies opetteli sitten leipomaan itse kakun =) . Sunnuntaiaamuna odotettavissa kukonlaulun aikaan kakkukahvit sänkyyn kera lahjojen ja ruusun. Lapsetkin on jotain tehneet päiväkodissa... oli sen verta hyvin pakattuna ja vannoivat, ettei aukasta saa vasta kuin sunnuntaina.. joten jännitystä ilmassa :LOL:
 
SMSM joo tosiaan ihan mahtava juttu, että sait kelalta uuden päätöksen!!! :D :flower:

rae oon kyllä kardemummman kanssa ihan samaa mieltä, että nyt se mies ruotuun ja vähän vauhdilla...saako udella, että halusiko se sun mieskin tätä lasta ja oliko innoissaan sun raskaudesta? kun tuntuu aika kurjalta, että joudut näinkin viime metreillä käymään tollasia asioita miehes kanssa läpi. :(

xxxxxxx en laskenu tuliko tarpeeks x-merkkejä... ;) en ole kyllä kuullut enkä kokenut moista, mutta toivotaan, että kaikki menee kuitenkin hyvin!! paljon jaksamista teille! :hug: sikapiikistä en osaa kyllä sanoo, vaikka itekin sen otin kai jo joskus 6. viikolla.

ON: oon tässä valitellu ja murehtinu että kun täällä ei järjestetä mitään synnytysvalmennusta tai muuta ja nyt tänään tuli postissa lappu missä oli kaikkee luentoja mitä nyt vielä järjestetään. siinä oli hammashoidosta ja liikunnasta lähtien. no yksi aihe oli synnytys ja yksi toinen oli sitten imetys ja vauva-arki (tai joku vastaava). ehdin siinä sitten miehelle jo vähän iloita että onneksi järjestetään edes joku tällanen että päästään kuulemaan mitä sitten tulee tapahtumaan...no mieshän sitten tokas vaan että eiköhän me parhaiten opita sitten itse siinä tilanteessa. eli ei ollut mitenkään kovin innokas lähtemään mukaan, syystä että on kuullut lähipiiristä että ne ovat ihan tyhjänpäiväsiä. kysymys kuuluukin: oletteko kukaan ollut missään valmennuksessa tai luennoilla, eli voiko niistä saada jotain irti?? mua jotenkin kiinnostais, ja voipi olla että meen sitten yksin. vaikka luulen että siinä vaiheessa mies kyllä tulee mukaan, ei se kehtaa mua sinne yksin päästää... ;)

29+3 :heart: :heart: :heart:
 
SMSM Kiitos ja hyvää reissua teillein :) Ihana kun miehesi opetellut tuon kakun leipomisen :D

bambina Siis mieshän meillä on ollut vauvakuumeessa suhteen alusta lähtien...Tuonut sen aika ajoin esille..heti plussauksen aikaan oli kyllä iloinen, mutta kun se alku oli vähän epävarmaa, mies jotenkin..hmm..sulkeutui ja meni hirmu pitkään, että edes kyseli vauvasta mitään...Nyt sitten kun sille avauduin muutama tovi sitten, hän nyt kyselee päivittäin onko vauva potkinut, mutta esimerkiksi ei halua koskea mahaa...Asiasta ollaan kyllä keskusteltu ja olen kertonut miten kovasti pahoitan mieltäni, kun hän ei halua osallistua tähän asiaan. Ehkäpä mies vieläkin uskoo, että tämä vauva ei maailmaan asti tule kun jos vauva on potkmimatta muutaman tovin niin hän on jo myymässä vaunuja pois (toivon mukaan leikillään) eli olisiko niin, että hän ei edelleenkään "tiedosta ja usko" että meille on oikeasti tulossa pienen pieni nyytti rakas :heart: Eli epämääräisen sepostuksen lopuksi, mieskin haluaa tämän lapsen, mutta jostain syystä on vielä vähän epäuskoinen.
Ja mitä nuihin synnytysvalmennuksiin tulee..Mie en oikein mitään saanut niistä irti...melkein kaikki käsitellut asiat olin jo jostain lukenut tai sitten juuri sopivasti tuli opiskelussa esille..Mutta sairaalan "milloin synnyttämään" valmennusta odotan kovasti, se on tän kuun puolessa välissä

Huh..tulipahan taas kirjoitettua :LOL: vaikka mie tuosta miekkosesta aina valitan ni kyllä se toisinaan on ihan mukavakin, jostain syystähän mie sen kanssa naimisiin olen mennyt ja voin sanoa, että rahan takia en aineskaan :LOL:
 
ARGH!!!!

Hyvä minä! Ensin paasaan täällä kovaan ääneen et pitäkää lääkäreiden kanssa puolenne mut kuinkas kävikään, ei herunu taaskaan sairaslomaa :/ . kai mun pitää pullauttaa vedet pihalle ennenku mitään tapahtuu! Eilen supisteli 2h putkeen, menin nukkumaan et kai ne sit siitä rauhottu. Lääkäri vaan tokas et kuuluu raskauteen kuten mun kivutkin. Eli eiku töissä taas.

Vituttaa.

rv28+2
 
bambina Kyllä musta ainakin tuntuu et jo yhdestä synnytysvalmennuskerrasta sain jotain irti. Tuli ainakin vähän varmempi olo sen synnyttämään lähdön suhteen.
Et kannattaa mennä ja menet vaikka sitten yksin.
 
Heis!

Pistin eka koneellisen vauvanpyykkiä pyörimään, aikaisemmin on tehnyt mieli jo pessä pyykkiä, mutta ehkä oon ollut hieman taikauskoinen, että jos pesen pyykit liian aikaisten meän vaavi aattelee: " jaahas mulla on vaatteet valminaa, sama syntyä" :D Nyt rohkaistuin peseen pyykkiä, kun 30 raskausviikonraja meni rikki. Kerroin miehelle mun "pelosta" sillä oli oikeen hauskaa :kieh: Vauvan vaatteet tullaan peseen muitten pyykkien seassa jatkossa, nyt pesin omana koneellisena. LV:n allergiapesuainetta käytän, kuten muissakin pyykeissä. Tulin samalla laskeneeksi paljonkos meille oli kertynyt vaavin vaatteita kertynyt, vielä pitää hankkia lisää, mutta eiköhän noilla aluksi pärjää.

-Bodyja yht. 32kpl.

(koko: 50: 5kpl
56-62: 16 kpl
68: 6 kpl
70-74: 5kpl)

-Housut yht. 11kpl

(koko 56-62: 4 kpl
68: 5 kpl
70-72: 2kpl)

- Potkupuvut/puolipotkupuvut 13kpl

(koko 60-62: 7kpl
68: 2kpl
70-74: 4 kpl )

Sitten on viel jotain paitoja 5kpl, kasa sukkia, vanttuita( ilman peukaloita) ja muuta pientä.
Ootteko kuivanneet kuivausrummussa vauvan vaatteita? Entä käytättekö huuhteluainetta? Useimmissa vauvanvaatteissa kuivausrumpukuivaus ja huuhteluaineen käyttö on kieletty, täsä just mietin uskaltaako vaatteita kuivata kielosta huolimatta kuivausrummussa jatkossa.

Nukkumisesta Mulla on sängyssä viiden tyynyn viritelmä: yksi pään alla, polvien välissä, vatsan edessä ja kaks nillkojen alla. Nukun kyljellä tyynyjen kans. Yöllä pitää usiampaan otteeseen vaihtaa kylkeä, silloin tuntuu, että lantio ratkee keskeltä ja selkä hajoo :( vessassa saa juosta 1-7 kertaan yössä. Ja useimmiten yöunet loppuu jo viideltä aamulla, ilman mitää syytä. Päivät sitten menee puolikoomassa ja itkusena :( Jokku päivät on hyviä, jolloin jaksaa olla oma itsensä: energinen ja tehokas. Useimmat päivät menee väsyneenä ja nuutuneena. Onneksi ei tarvitse mennä kouluun vaan saa keskittyä lepoon, yksi stressin aihe vähemmän. Välillä loppuu jo hermot hormooniryöppyjen takia: eka raivotaan, sitten itketään ja sitten kärsitään halipulasta, ilman mitään järkevää syytä. Mies kyll todellakin on ihan pihalla mun tunnesolmuista, saa katella vaan silmät pyöreinä :whistle:

Helise Älä huoli et oo ainut, joka on korviaan myöten täynä koko raskautta! Voin kans rehellisesti myöntää, että raskaus ei todellakaan ole ollut "elämäni hehkeintä aikaa". Kaiken maailman kivut, pahoivointi, univaikeudet ja muut inhat jutut kyll aika hyvin hohdon koko jutusta, mutta onneks vaan lopputulos merkaa :heart: suloinen pikkuinen vauva :)
Meillä oli viikonloppuna kaveripariskunta kylässä, joille on kans tulossa vauva. Tällä kaverilla on raskaus nyt puolessa välissä ja koko ajan hehkutti omaa hyvää oloaan ja helppoa raskauttaan. Ja se kehtas viel ihmetellä ja syylistää mua, mun ehkä keskimääräistä vaikeammasta raskaudesta. Ihan kuin ois mun oma vika, että oon joutunut halaileen pöntöä tähän päivään asti :kieh: Ei ilmeisesti oo tajunnut, että joka raskaus on erilainen, kaikki ei mee oppikirjan mukaan :headwall:

Meillä alkaa perhevalmmennus parin viikon päästä, ootetaan kumpikin innolla niitä :) Voipi olla, että koko juttu on ihan turha, mutta mielenkiinnosta mukaan. Ekaan kertaa mies ei varmaan pääse mukaan :/ töitten takia, mutta meinas koettaa hankkia vapaaks sen päivän ja muut kerrat :)

Rae89 Meilläkin on viikonlopulle tiedossa minuuttiaikataulu tiedossa, lähetään kotipaikkakunnille reissuun. Onneks meillä ei oo niin pitkä ajomatka kuin teillä. Hyvää reissua!

Miehen veljen vaimo soitti äsken, että tulkaa käymään, niin heillä oli meille pari kassillista vauvan vaatteita :):) Saivat viime vuoden lopulla kolmannen lapsensa ja lapsiluku nyt kuulemma täynä. Pistävät pienet vauvanvaatteet kiertoon :)

Pitääpäs käyä pistään vaavin kuteen kuivumaan narulle :) Nätti ilta-aurinko paistaa meän terassille :)

Dana88 & Pikkune 30+4
 
Tässä vielä lainausta Kelan sivulta, josta käy ilmi, että tietyissä tapauksissa työtulot voidaan ottaa huomioon myös v. 2009 - mitä Solnusha epäili..

Jos tulot ovat kasvaneet vähintään 20 %

Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos työtulosi ovat kasvaneet merkittävästi. Päiväraha voidaan laskea tuoreiden tulojen perusteella, jos työtulosi ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % suuremmat kuin verotuksessa vahvistetut ja palkkakertoimella korotetut työtulot.

Tällöin Kela laskee tulosi 6 kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista ja kertoo ne kahdella vuosituloksi. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta, mutta niitä ei koroteta palkkakertoimella. Ratkaisevaa ei ole palkan maksupäivä vaan se, että tulot (esimerkiksi urakkatyön) on ansaittu tuona aikana. Kasvaneiden tulojen tulee olla jatkuvia (ei esim. kertaluontoinen bonuspalkka), mutta tulot voivat olla vain osalta 6 kuukauden aikaa.

6 kuukauden tulojen laskemiseksi sinun tulee toimittaa Kelaan palkkatodistus, josta käy ilmi myös luontoisedut ja maksetut lomarahat.
Lyhyet työsuhteet tai tulojen vaihtelut

Yleensä vanhempainpäiväraha lasketaan verotuksessa vahvistettujen tulojen mukaan. Jos nykyiset työtulosi ovat vähintään 20 % verotuksessa vahvistettuja, palkkakertoimella korotettuja tuloja suuremmat, päiväraha lasketaan niiden työtulojen mukaan, jotka olet saanut 6 kuukauden ajalta juuri ennen vapaan alkamista.

Jos olet kuitenkin viimeisen 6 kuukauden aikana tehnyt pätkätöitä ja ollut niiden välissä esim. työttömänä, sairaana tai vanhempainvapaalla voidaan päiväraha laskea myös lyhytaikaisesta työstä saatujen tulojen perusteella. Tällöin työttömyys- sairaus- tai vanhempainvapaa-aika voidaan ohittaa ja vanhempainpäivärahan laskemisessa katsottavaa aikaa pidentää työttömyys-, sairaus- tai vanhempainvapaa-ajan verran. Näin voit esittää Kelalle tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt.

Päivärahan laskemisessa katsottavaa aikaa voidaan pidentää vain perhevapaan alkamisvuotta edeltäneen vuoden alkuun saakka.

Kelalle esittämäsi 6 kuukauden tulot kerrotaan kahdella. Jos tuloja ei ole vähintään 6 kuukauden ajalta, kerrotaan kahdella sitä lyhyemmän ajan tulot. Näin lasketusta työtulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta.
Esimerkki päivärahan laskemisesta lyhyiden työsuhteiden tulojen perusteella

Maritan äitiysraha alkaa 1.7.2010. Hän voisi päivärahaa varten esittää 6 kk:n tulonsa ajanjaksolta 1.1.-30.6. Koska hän on ollut työttömänä 1.4.-30.6., työttömyysaika ohitetaan ja 6 kk:n aikaa jatketaan ajalle, jona hän on ollut työssä.

Marita on työskennellyt 1.10.-31.12.2009 sekä 1.1.-31.3.2010. Päiväraha lasketaan ajalta 1.10.2009-31.3.2010 ansaittujen tulojen perusteella (6 kk tulot, jotka kerrotaan kahdella).

Jos Marita olisi työskennellyt vain 1.10.-31.12.2009, hänen päivärahansa laskettaisiin tämän 3 kuukauden ajalta ja 3 kk:n tulot kerrottaisiin kahdella.



Esimerkki tulojen esittämisajan pidentämisestä

Merjan äitiysvapaa alkaa 2.8.2010. Hän on ollut työttömänä viimeisen vuoden ajan (1.7.2009-1.8.2010). Hän voi esittää Kelalle tulot ajalta 1.1.2009-30.6.2010, jos hän tuona aikana on ollut töissä. Vuoden 2008 puolella saatuja tuloja hän ei voi enää esittää.


Kuukauden tulot riittävät poikkeustilanteissa

Kela voi laskea vanhempainpäivärahasi määrän poikkeuksellisesti myös vähintään kuukauden työtulojen mukaan. Tämä edellyttää, että sinulla on vähintään 6 kuukauden pituinen työsopimus ja et ennen perhevapaatasi ole esimerkiksi työttömyyden takia ehtinyt tehdä työtä ja saada työtuloja kuukautta pidemmältä ajalta. Jos hoidat lasta kotona, tulee sinulla olla voimassa oleva työsuhde ja työ, josta olet hoitovapaalla.

Jos kuitenkin olet ennen perhevapaatasi ollut myös viimeisen kuukauden työsuhdetta edeltävänä aikana töissä, otetaan näistä töistä ansaitut tulot huomioon vanhempainpäivärahan määrää laskettaessa.

Jos olet ennen vapaata ehtinyt tehdä töitä vain kuukauden ajan, sinun tulee esittää Kelalle työnantajan todistus (esim. työsopimus 6 kk ajalle) tai muu luotettava selvitys (esim. selvitys työhistoriasta) siitä, että työsuhteesi olisi jatkunut ilman perhevapaalle jäämistä vähintään 6 kuukauden ajan.

Esimerkki: Milloin kuukauden tuloja ei käytetä?

Siiri on aloittanut juuri uudessa vakituisessa työpaikassa, mutta jää äitiyslomalle kuukauden työskentelyn jälkeen. Ennen uutta työtään Siiri oli 6 kuukautta työttömänä ja sitä ennen 8 kuukautta töissä. Siirin vanhempainpäivärahaa ei voida laskea pelkästään kuukauden työtulojen perusteella, sillä Siirillä on tuloja yhteensä 9 kuukaudelta ennen äitiyslomaansa. Siirin päiväraha lasketaan uudesta työpaikasta saadun kuukauden palkan sekä työttömyyttä edeltäneiden 5 kuukauden tulojen mukaan. Näin Siirille saadaan yhteensä 6 kuukauden tulot, jotka kerrotaan kahdella vuosituloksi.
 
Kauhee miten nopeesti aika menee..Mut tuntuu, että nuo elokuiset ottaa ihan väkisin kiinni ku siellä on kans jo rv28 osalla menossa...Huh..Noo eipä ne onneksi kiinni taida saada :LOL:

Nyt jos sitä lähtis käymään koulussa ja alottas sitten iltasella pyykkirumbaa ja kävis tuskailemaan sitä huomista lähtöä...Lähinnä sitä, mihin aikaan mies pääsee töistä.. En haluis yöllä matkaa tehdä :(
 
Aurinkoista huomenta :)

Heräsin taas klo 5 siihen että tuo mun toinenpuolisko lähti töihin ja eipä se uni sitten enää tullutkaan joten hiippailin ylös jo 6 jälkeen:)

Taas poksuu viikot,mihin tää aika oikeen katoo?:D
Mahasta muistutellaan usein möyrinnällä ja tökkimällä että täällä hengaillaan mukana...
Rakkauslapsi<3<3<3

Eilen olin pitkästä aikaa tekemässä lävistyksiä tai siis lävistyksen.
Ja kylläpä tuli ikävä taas niitä hommia,onneks sovittiin että nyt kun on vaan lomalainen niin niitäkin hommia voisin tehdä useamminkin...:D Joskos siitä sais vähän täytettä näihin viikkoihin lisää:)

Kelasta ei ole kuulunut päätöksiä edelleenkään,joskos sitten vaikka ensi viikolla kuuluis jo jotain... Noo taitaa ainakin ns varmemmin tulla toi -10 äitiyspakkaus kun vaan venyy ja venyy...

Mitä muilla on äitienpäivä suunnitelmissa?:)
Meillä ollut tapana mennä yhdessä syömään mun vanhempien ja niden vanhempien kanssa.Tänä vuonna meillä viel auki se että minne mennään syömään,mutta hienointa tästä äitienpäivästä tekee se että tämä on ensimmäinen itse äitinä viettämäni äitienpäivä:) Varmasti konkreettisemmaksi tekee päivän ensi vuonna se että silloin on jo putkahtanut ulkomaailmaan tuo meidän oma pikkunenkin..:)
 
Good morning...

Odotan Nyt varaat ajan joko omalääkärille, työterveyslääkärille tms. ja sanot että et pysty olemaan töissä. Ei kannata antaa periksi!

Mies tuossa mietti et ostaako mulle jo äitienpäivä lahjan vai tuottaako huonoa onnea, hih no mä en ainakaan vielä tarvitse mitään lahjaa
:)
xxxxxx Älä huoli(helppo sanoo) kaikki menee varmasti hyvin, onneksi nykyään on keinot monet!
SMSM Ok kiitos tiedosta! Katsotaan sitten millainen päätös minulle tulee ja millaisen excel-taulukon minä saan aikaan :LOL: Itsellä kun toi palkanmaksu jatkuu 16.9 asti niin vissiin se päätös äippärahasta tulee sit vasta silloin syyskuussa vai?

Me kyllä mennään miehen kanssa niihin neuvolan valmennuksiin, itse olisinkin voinut jättää väliin, mut miehelle tärkeitä koska ei ole noita vauvoja ikinä hoitanut ja tottakai haluan mennä sen takia
:heart:

Ihanaa kun on torstai, torstaisin on yleensä hyvä fiilis kun tietää et enää yksi päivä ja alkaa v-loppu! Huomenna tosin on veljen muutto heti töiden jälkeen, mut mähän vaan haahuilen kun olen raskaana, heh! No ehkä mä pyyhin jotain pintoja :whistle:

Fiinukka ja käpy 28+6
 
POKS 32+0 :) Vähiin käy aika...

Täällä kans yks jolla ei enää töissä oleskelu oikeen nappaa. Mut 11 aamuherätystä enää, luulispa tuon vielä jaksavan.

Dana, musta tuntuu että kokemus vasta tuo sitä oikeeta empatian tunnetta odottajalle... Mulla oli edellinen raskaus vallan oireeton, en nyt sitä mitenkään kehunut mutta ihmettelin kyllä että mitä ne ihmiset aina vointia kyselee, tietenkin voin hyvin B) . No nyt kun on kokenut toisessa raskaudessa pahoinvoinnin, univaikeudet, levottomat jalat, liitos- ja selkäkivut, kipeät supistelut ja kaikkea muuta pikkukremppaa, niin nyt sitä vasta oikeesti tietää mistä on kyse. Että koita kestää sitä kaverias, kai sekin viimeistään synnytyksessä maan pinnalle palailee :kieh: .

Ja mä oon käyttänyt huuhteluainetta siinä vauvapyykissä pikkuriikkisen määrän, kun muuten ne jää kauheiksi koppuroiksi.
 
32+0 poks, poks täälläkin!

Äitinpäivää vietetään mummoloissa ja kotona eli kakkua ja herkkuja on varmaan tiedossa.

Laitan vauvapyykkiin (sitten kun meille sellaista tulee, hankinnat hieman kesken) pikkuisen huuhteluainetta ja kuivatan erikoisohjelmalla kuivurissa. Kaikki muukin pyykki kuivuu kuivausrummussa, on niiin paljon nopeampaa.

Liitoskivut vaivaa koko ajan. Tuntuu, että tää makaaminen pahentaa kipuja. Liikkeelle lähteminen on aina todella tuskaisaa. Vauva jumppailee tosi paljon ja nukkumisrytmiäkin on havaittavissa.

omenaruusu 32+0
 
Huomenia mammat - uusi päivä, sama väsymys |O (kuulostan ihan rikkinäiseltä levyltä, kun toistan samaa koko valitusvirttä koko ajan...)

Odotan Voi taivas millainen lääkäri sulle sattui! Oon samaa mieltä Fiinukan kanssa, että nyt varaat vaan ajan jollekin toiselle lääkärille ja käyt hakeen saikkua. Mua ollaan koko ajan laittamassa kaikkialla saikulle vaikkei edes supista - kyllä tuollaisten supistusten kanssa pitää ehdottomasti olla kotona lepäämässä!

xxxxxxx Kurja juttu tuollaiset rytmihäiriöt. Onneksi ei kuitenkaan ole mitään rakenteellista vikaa löytynyt ja tilannetta seurataan tarkkaan. Valitettavasti multakaan ei löydy mitään tietoa aiheesta, mutta tänne saa kyllä tilittää fiiliksiä vaikkei meillä mitään järkevää sanottavaa oiskaan. :hug:

dana88 Sulla on ihan kauheesti jo vaatteita! Tuli sellainen olo, että munhan on aivan ehdottoman välttämättömästi lähdettävä tänään vauvanvaateostoksille. ;)

Rae89 Kurimusta vaan miehelle päälle siellä! :) Musta kuulostais kans siltä, ettei sun mies varmaan ole yhtä konkreettisesti vielä käsittänyt vauvan tuloa kuin sinä (mikä on tietty ihan luonnollistakin). Kyllä se siitä varmasti tokenee kun laskettu aika lähestyy ja viimeistään sitten kun pieni syntyy. Eikös sitä sanotakin niin, että nainen on äiti jo raskausaikana, mutta miehestä tulee isä vasta kun vauva syntyy? Koita tosiaan jutella rauhallisesti miehelles, miltä susta tuntuu tässä tilanteessa - kyllä noilla äijillä aina jotain menee jakeluun. ;)

Äitienpäivää taidetaan viettää ihan normaalina sunnuntaina kotosalla. Meidän molempien vanhemmille on matkaa vähintää se 400km, joten ei lähdetä vierailulle. Ärsyttää kun en taaskaan saanut aikaiseksi lähettää omalle äidilleni lahjaa, mutta ostan jotain kivaa ja annan sitten kun ens kerran nähdään. Mua harmittaa vuosi vuodelta vaan enemmän, että asutaan niin kaukana mun äidistä ja muusta perheestä. :( Itse en taida vielä viettää äitienpäivää, ensi vuonna sitten. :heart:

Perhevalmennus alkaa täällä ensi viikolla ja taisi olla yhteensä 4-5 kertaa (1,5h/kerta). Pahasti menee muutama kerta koiran agilitytreenien kans päällekkäin. Täytyy ehkä priorisoida perhevalmennus, varsinkin jos siellä on synnytysasiaa. Musta tuntuu, että tarvin nyt kaiken mahdollisen tiedon synnytyksestä, että selviän järjissäni sitä odotellessa. :D

Mä oon muuten huomannut, että oon kuullut kaikki synnytykseen liittyvät kauhutarinat kavereilta, jotka ei itse ole synnyttäneet. Ja nämä jutut on tapahtuneet aina "kaverin kavereille". Ja juttujen taso on "työkaverin tytön kaveri repes peräaukkoon asti ja veri vaan roiskui ja jouduttiin tikkaamaan nukutuksessa" ja "serkun kaimalle jouduttiin laittamaan 7 kertaa epiduraalia ja siltikin se pyörtyi kivusta" jne. Ärsyttävää, oon kyllä varsin tietoinen siitä, että synnytys tulee sattuun, eikä mulle tarvi kertoa jokaikista verta ja suolenpätkiä sisältävää urbaania legendaa synnytyksestä...

Kappas, pitää lähtee paltsuun teeskentelemään kiinnostunutta. ;)

Olivia & Vauveli 30+4
 
Tahtoo kans poksua... Eiliseltä POKS POKS 31+1 :heart: :heart: :heart:

Aika menee kyllä hurjan nopeesti. Tuntuu että justhan me vasta oltiin rakenneultrassa. Ja kuulostaa todella kaameelta se että enään on 9 vikkoa laskettuun aikaan. Mies on ihan kauhuissaan :LOL: Vaikka vauva onkin toivottu mutta todellisuus alkaa vaan pikkuhiljaa valjeta molemmille. Ikioa nahkavekkarimme on kohta täällä :LOL: :LOL:

Onko muut tampereella tai lähellä asuvat jo sairaslomalla?? Mä ku oon ollu jo monta viikkoo ja tuntuu että seinät kaatuu välillä päälle. Eli miten olis joku päivä kahvittelut vaik sokoksen kahvilassa?

Nyt silittään vauvan lakanoita:)

- Chili ja tyttö 31+1 :heart: :heart: :heart:
 
xxxxxx Ihan kun tossa sivupalkisssa ois eilen ollut aloitus liittyen tuohon vauvan rytmihäiriöasiaan, vai olikohan se sinun tekemäsi aloitus ?
Mutta hirmusesti tsemppiä ja jaksamista huolen kanssa. Toivotaan et kaikki menee lopulta hyvin. :hug:

Meidän molempien vanhemmat on mökeillä äitienpäivänä, joten tuskin tulee lähdettyä vaikkei matka olisikaan pitkä. Ja itse en ainakaan omasta tahdostani vietä äitienpäivää, enkä usko että tuo mieskään mitenkään alkaa muistamaan. Ku ei oo muutenkaan mikään hirmusen hyvä muistaja synttäreinä yms... :/

Täällä on taas tuskanen yö takana. Pisin unipätkä ehkä 2 tuntia ja sitten siitä eteenpäin puolentunnin-tunnin pätkissä. Hirveetä herätä aina siihen jumalattomaan lonkkakipuun ja sitten mahaakin repi. En tiiä et voisko se sitten yöllä supistella senverran enemmän et sikskin ois noita kipuja. Varmaan joku 10 kertaa kävin jalkeilla taas viimekin yönä. Aika puhki alkaa taas olemaan ku ei saa öisin nukuttua kunnolla, jos edes vaik 4 tuntia putkeen niin helpottais jo. Miten tätä kestää heinäkuuhun jos sama meno jatkuu ja vaik viel pahenee ?
Ja vielä on flunssaakin, nenä tukossa. Yöks oli pakko laittaa taas tuhdimpaa suihketta nenään puolikas suihkaus ku ei henki kulkenu. Jospa se tästä alkais kohta helpottamaan.

Juu siis ei tulis kyllä mieleenkään ruveta vähättelemään kenenkään raskausoireita. Ku JOKAINEN RASKAUS on yksilöllinen. Itekkin oon päässy kuitenkin helpolla. Alussa ei tarvinu kertaakaan edes oksentaa nyt on vähä tuskasempaa ollut, mutta tuskasempaakin vois olla ihan varmasti. Ihan kauhulla olen miettinyt että jos vielä joskus tehdään lisää lapsia, onko seuraava odotus pahempi... :LOL:

Olivia81 Juu siis musta on huvittavinta et näitä juttuja ja ihmeellisiä kommentteja tulee henkilöiden suusta, jotka ei oo ite olleet koskaan raskaana. Mun yhden lapsen saanut pikkusisko vaan lohdutti mua et nää säryt ja kivut kyllä unohtuu varmasti ku synnytys käynnistyy sano ettei rupea kaunistelemaan et se sattuu ihan **tusti (ja hänen synnytyksensä meni lopulta sektiolla)! Ja näinhän se asia varmasti on et sattuu !!! Sit jotkut on vaan silleen ettei se satu ollenkaan. Mieluummin mäkin varaudun tohon et sattuu **tusti ku et menisin sinne leikkimään jotain sankaria kokemattomana.

Ja sitten myös ärsyttää nämä omat äidit, jotka on synnyttäneet noin 30 vuotta sitten. Niin eihän heillä ole mitään kipuja, särkyjä ja uniongelmia ollut ja ovat ihan ihmeissään et mites mulla nyt näin... Eipä niillä varmaan niin ku aika on ollu vähä erilainen, et viimeseen asti tehtiin duunia vaik vauvan pää suurinpiirtein oli jo näkyvissä. Prkl. Voin kyllä kuvitella mitä paskaa munkin saikusta jauhetaan duunissa, mutta ihan mulle on sama. Kukaan niistä ei oo lääkäri eikä tiiä millasta tää oleminen on.

Joku kirjotteli tänne humalaisista ihmisistä. Just vappuna huomasin saman; kauhee selitys et sua varmaan ärsyttää tosi paljon ku oon / ollaan näin humalassa... Alko vaan lähinnä ottaa päähän se kysely et ärsyttääkö vai eikö ärsytä. Ehkä mä en menis tollasiin tilanteisiin jos mua ihan suunnattomasti ärsyttäis. Tietty varovainen ja varuillani olin kokoaika ja suojasin mahaa ettei kukaan horjahda päin. Mutta muuten... Sit kauheeta kyselyä äijien suunnalta et joko se vauva potkii ja saako kokeilla ja miten ihanaa ja kivaa on et meille tulee vauva... Argh. Yhtäkkiä ei olekkaan mitään muuta ku kasvava maha ja sen ihmettely.

Täytyy kait se nyt päivällä yrittää nukkua ku vaikuttaa siltä ettei remonttimiehetkään ole naapurissa metelöimässä.
 
OLIVIA ootko sä niin hullu että jaksat vielä agi treenejä??? ;)
Mä olen kaikki reenit jättäny koirilta pois, tuntuu ettei mitenkää jaksa ja vielä agissa ku pitäs iteki jaksaa juosta... huoh.l kyllä nostan sulle hattua!
Mulla on kepit pihassa valmiina laitettuna ja esteet ja putki oottaa varastossa, mut en oo saanu ees noita valmiita keppejä reenailtua...
Vitsi.. oot kyl aika kone!



chili Mä en ole töissä ja kyllä vaan, seinät kaatuu päälle täälläkin, onneks nyt on viikon tuo kummityttö ollu hoidossa ni on vähän jotain tekemistä ollut..
Ens viikoksi mä lähen mökille, mut sitä seurava viikko ammottaa tyhjyyttä. Käviskö siel joku päivä, siis 17.-21.pv?

Nyt tää lähtee heittää kummitustytön vantaalle..
see yah mammat!
 
susanna85 Heheh, ollaan nuoremman hurtan kanssa alkeiskurssilla vasta, joten vauhtia ei oo vielä kovin paljoa. :) Laskin niin, että juoksemaan joutuu kunnolla vasta loppukesästä ja vauva on silloin jo syntynyt. Mutta tosiaan, kyllähän tuo 1,5h treenejä tuntuu kans kun joutuu kumartelemaan ja seisomaan paljon. Katsotaan kuinka pitkälle jaksan. :) Aglity on kyllä ihan älyttömän hauska laji, harrastettiin vanhemman koiran kanssa vuosikausia ennen kuin sen selkä alkoi reistaileen.

Lounastauko. :p
 
Huh huh! Sainpas siivottua! Alkaa olla jo aika rankkaa puuhaa tän mahan kanssa. Nyt supistelee ja tuntuu, että iho ratkee kylkien kohdalta :headwall: . No onpahan nyt tehty...

xxxxxxxx tervetuloa mukaan ja tsemppiä stressaavaan tilanteeseen!

Toi synnytys pyörii taas koko ajan mielessä. Yks stressin aihe lisää, on se että joutuis käynnistykseen. Esikoinen mulla käynnistettiin, kun viikkoja oli 42 + risat ja ei kyllä ollut kivaa. Tuntui, että supistukset oli paljon rajumpia kuin normaalisti alkaneissa synnytyksissä. Jos taas joutuis käynnistykseen, niin sitten varmaan joutuis taipumaan ottamaan sen epiduraalinkin. Turhaa tää stressaaminen kyllä on, synnytys kuitenkin menee just niin kuin menee, eikä siihen nyt niin hirveesti voi vaikuttaa.

Oli mulla varmaan jotain asiaakin, kun tänne tulin kirjottelemaan... Vaan eipä muistu enää mieleen :headwall: :D . Pää on kyllä niiiiin pehmee taas ollut tässä viime aikoina...

Sherine + muru 29+6 (kai?)

Ps. Miten musta tuntuu, että omat viikot ei mene eteenpäin, mutta teillä jotka olette pidemmällä, ne suorastaan juoksee :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiinukka:
SMSM Ok kiitos tiedosta! Katsotaan sitten millainen päätös minulle tulee ja millaisen excel-taulukon minä saan aikaan :LOL: Itsellä kun toi palkanmaksu jatkuu 16.9 asti niin vissiin se päätös äippärahasta tulee sit vasta silloin syyskuussa vai?
Kyllä sulle varmaan päätös äippärahasta tulee aikaisemmin, kun Kelahan maksaa äippärahan tolta äitiyslomalla olevalta ajalta työnantajallesi, niin kauan kuin työnantaja sulle palkkaa maksaa.

Mä oon muuten huomannut, että oon kuullut kaikki synnytykseen liittyvät kauhutarinat kavereilta, jotka ei itse ole synnyttäneet. Ja nämä jutut on tapahtuneet aina "kaverin kavereille". Ja juttujen taso on "työkaverin tytön kaveri repes peräaukkoon asti ja veri vaan roiskui ja jouduttiin tikkaamaan nukutuksessa" ja "serkun kaimalle jouduttiin laittamaan 7 kertaa epiduraalia ja siltikin se pyörtyi kivusta" jne. Ärsyttävää, oon kyllä varsin tietoinen siitä, että synnytys tulee sattuun, eikä mulle tarvi kertoa jokaikista verta ja suolenpätkiä sisältävää urbaania legendaa synnytyksestä...
Nää synnyttämättömien kavereiden jutut kuulostaa enemmänkin höystetyiltä... en usko kumpaakaan tapahtuneen - ainakaan tuossa laajuudessa. En ole koskaan kuullut, että kukaan olis peräaukkoon asti revennyt... :LOL:. Ja epiduraali on kyllä sen verta hyvä kivunlievitys, ettei tarvi 7 kertaa laittaa - eikä sitä varmasti laitettaisikaan. Epiduraalissahan laitetaan neula tuonne selkäytimeen ja sinne annostellaan tipan kautta puututusainetta tms. Ei sitä moneen kertaan laiteta vaan kerran pistetään ja sit annostellaan tipan kautta puudutteen määrää. Nää on taas näitä juttuja, jotka saa jättää täysin omaan arvoonsa... Kivunlievitykset (epiduraali ja kohdunkaulanpuudute) ovat omalla kohdalla toimineet täysin moitteettomasti ja vieneet kivut täysin :) ja eka kerralla heti - ei ole moneen kertaan laitettu. Mulla sitä kipua on ollut kivuliaiden supistusten alusta kivunlievityksen antamiseen asti (epiduraali ja kohdunkaulan puudute). Kivunlievitystähän ei mulla ainakaan ole antaneet ennenkuin on paikat tarpeeksi auenneet - varmaan enemmän kuin 3 cm pitää paikkojen olla auki ennenkuin kivunlievitystä annetaan.. ainakin OYS:ssa.

Ja sitten myös ärsyttää nämä omat äidit, jotka on synnyttäneet noin 30 vuotta sitten. Niin eihän heillä ole mitään kipuja, särkyjä ja uniongelmia ollut ja ovat ihan ihmeissään et mites mulla nyt näin... Eipä niillä varmaan niin ku aika on ollu vähä erilainen, et viimeseen asti tehtiin duunia vaik vauvan pää suurinpiirtein oli jo näkyvissä. Prkl. Voin kyllä kuvitella mitä paskaa munkin saikusta jauhetaan duunissa, mutta ihan mulle on sama. Kukaan niistä ei oo lääkäri eikä tiiä millasta tää oleminen on.
Se tuo aika kultaa muistot =) . Kummasti ne negatiiviset asiat synnytyksestä unohtuu nopeesti... :LOL: - itselläkin, vaikka edellisestä synnytyksestä ei ole aikaa kuin 5 vuotta.

Aamupäivä hurahti ekaluokalle lähtijän kouluun tutustumis -tilaisuudessa. Nyt pitäs lähtä pesettään auto autopesulassa ja vähä ostoksilla. Hyvää päivän jatkoa kaikille heinämasuille.

SMSM ja Hippu rv 30+3
 
Täällä oli eilisen vauva rauhallisesti ja liikuskeli jotenkin laiskan olosesti, en sitten tiiä mitä on yöllä hommaillut ku oon nukkunut pätkiä.
Tänään tuntuis jatkuvan sama rauhaisa olo...
Alkaa kohta huolestuttamaan.
Mut voiko tuo vauvan rauhallisuus liittyä siihen miten väsynyt äiti on ja jos on vielä flunssassakin päälle ?
 

Yhteistyössä