Heinävauvat 2011

  • Viestiketjun aloittaja haimi
  • Ensimmäinen viesti
Moikka!

Pauliina: Mulla on tullu kans pari itkuraivarikohtausta, jotka ei oo ollu suunnattu oikeastaan kehenkään. Ne on ollu sellaisia " Mä oon ruma, lihava ja olo on paska ja raskas ja selkää särkee jne." Eli tällasia yleisiä itkumasiskohtauksia on ollu just tyyliin se kaks. Mies on ollu kyllä ihanan tukeva näissä kohtauksissa. Jaksaa ymmärtää, että raskasta on. Liikkuminen ja painonnousu on ollu ehkä se suurin vitutuksen kohde, ihan suomeksi sanottuna. Mies treenaa Tukholman maratoniin ja ite makaan kotona ja käyn pikkulenkkejä koiran kanssa. Koko ajan touhuan, mutta hikitreenit on jääny kyllä jo aikaa sitten. :( Onneksi tämä on väliaikaista ja pian vauvelit on meidän sylissä :)
Tissien tihkumisesta vielä, niin mä oikeesti ihan järkytyin, koska jotenkin se oli niin reality check -tilanne. :D Meillä tulee vauva :) Onneksi ne ei tihku koko ajan, mutta mies saa unohtaa kyllä niiden puristelun ja kyllä tuo löytö oli nyt sitten, että "heippa seksielämä". :D :D :D Lähinnä omasta puolestani...

Oletteko huomannu alavatsakipuja lihaksissa? Mulla on selvästi vauva laskeutunut alemmaksi, koska alavatsalihakset tuntuu niin kipeiltä, aivan kuin olisin treenannu niitä ihan himona. Nousemien ja kääntyili esim. sängyssä on varsin raskasta ja ottaa ihan kipeetäkin... :( Miten teillä muilla? Eihän tarvi olla huolissaan...

Minä ja vauveli 28+3
 
Moi!

Mulla ei oo tissit kovin paljoa valutelleet mitään. Jossain vaiheessa huomasin liiveissä pikkutahrat, mutta ei oo hellitellessä mitään valuneet. Ihan eri tavalla hellät/herkät ovat olleet koko ajan, kuin ennen raskautta. Enkä ole kyllä niitä puristellut tutkiakseni, että valuvatko mitään. Mies niitä tykkää puristella, mutta välillä pitää pyytää hieman varovaisempaa hellyyttä, kun ovat todellakin arat.

Tuo selkäkipu on saanut mut jo useampaan kertaan itkeskelemään. Ottaa päähän kun käy kipeää ja tajuaa ettei jotkin entiset jutut enää onnistu. Missään ei voi istua sillä tavalla "kököttämällä" huonossa asennossa, mieluummin seisoo. Ja välillä ihan vaan autossa istuminen jumittaa niin, ettei tiedä kävelisikö sitten käsillään vai miten. Ja se pelottaa sitten kanssa, että millaisessa tilanteessa on sitten parin kuukauden päästä. Pääseekö sitä liikkeelle enää ollenkaan. No huomenna sitten töihin kokeilemaan ja iltapäivällä on aika fysioterapeutille. Jos vaikka saisi hyviä jumppa ja venyttelyohjeita just tähän tilanteeseen sopien.

Vähän jo tavallaan hävettää tuolla töissä, kun työkaverit ovat joutuneet joustamaan jo niin paljon mun takia. Nyt oon toista pätkää sairaslomalla, osan työtehtävistä olen heittänyt jo kokonaan pois ja muutenkin tarvin töissä muitten apua. Luulen, että ovat jo kohta sitä mieltä, että jäisi jo kokonaan pois. Pitänee tänään käydä vähän kaupassa hakemassa niille jotain hyvää aamukahville, niin jospa se siitä.

Mutta tämäpä lähtee nyt päivän ensimmäiselle verryttelykävelylle.
Tsemppiä kaikille :hug:

Pirana ja poitsu 28+5
 
Viimeksi muokattu:
Pirana: Älä huoli muiden mietteitä. Jokainen raskaus on erilainen ja mun mielestä kukaan ei voi sanoa, että en mä ainakaan tai muuta. Raskaana olevalta ei voi vaatia samaa, kun ei raskaana olevalta. Kyllä se työpaikka pysyy pystyssä, vaikka vähän joutuukin joustamaan. :) Älä huoli... moni asia unohtuu kyllä sitten, kun asiat palaavat normaaliksi.
 
Fiini: Itse olen lähihoitajana töissä, meidän osasto on aika raskas vuodeosasto. Paljon isoja ihmisiä käänneltävissä ja "nosteltavissa".
Ihmeen hyvin olen jaksanut, selkä ei ainkaaan vielä ole sanonut sopimustaan irti - mitä ihmettelen.
Mutta ei tässä kauaa tarvitse töitä edes enää tehdä : )

Haimi: Hain tänään itsekkin äitiyspakkauksen ja sain vielä ton 2010. Meille se sopii kun on poika tulossa, mutta naureskelin mun miehelle tässä että vihataan aivan samaa potkupukua.. (sitä keltaista siis) :D Me laskeskeltiin, että kaikki on varmasti pakkauksessa, mikä huvittavaa siinä meni hetki. Ei ihan tajuttu kaikkea.. sisältöä.
Mies luki heti "pieni parisuhdeopas"-kirjan.. ja avasi kohdan "seksi". Mies on kovin viriili, eikä mua oikeastaan se juuri haittane, välillä on sellaisia "oompa iso- fiilis" ettei haluta.. mutta tua ihana mies ymmärtää tän tilanteen aika hyvin.

Täällä tissit vuotaa edelleen. Tosin en puristele niitä turhaan, ja mies on joutunu ne jättämään rauhaan. Ei tarvitse onneksi vielä mitään suojia, ettei ihan niin paljoa tiputa.

Huomenna mennään hakemaan hoitopöytä.
Onko teillä muilla? Tai ajattelitteko te hankkia?
Luin meinaa siitä niin eriäviä mielipiteitä, että itse ihan mietin ostanko vaiko en.
Mutta päädyttiin siihen, että ostetaan.. kloska saahan siitä hyvän ja käyttökelpoisen lipaston sitten jälkeempäin.. ja seuraavaa varten ;)

Viettelen nyt 4päivän vapaita ihan innoissani! Pitkästä aikaaa vapaa viikonloppu!
Täytyy kehitellä jotain äidille ja käydä mummolla kahvilla!

Mutta hyvät äitienpäivää tuleville ja teille jo äideillekkin! :)

Riina ja formula 27+6
 
Heippodei!

Täällä toivutaan oksennustaudin ja kuumeen kourista... Minäpä sitten aloitin vappupäivän aamun samalla tavalla kuin monet muutkin suomalaiset: pää vessanpöntössä. Syyt vaan taisivat olla vähän toiset kuin muilla... ;) Onneks tauti meni muutamassa päivässä ohi, ja pikkuinen ei ainakaan potkujen voimakkuudesta ja liikkeiden paljoudesta päätellen paljoa säikähtänyt, huh!

Joku kyseli noista rf-mitoista. Mulla on menneet koko ajan käyrän yläpäässä, pari viikkoa sitten viikolla 26+3 se oli 25. Lääkäri ja th oli sitä mieltä molemmat, että se todennäköisesti tietää iiiisoa vauvaa. Sainkin ajan kokoultraan muutaman viikon päähän. Samat ajatukset sun kanssa Piskuinen, että minkähänlainen mötky sieltä tulee... varsinkin kun itselläni on mittaa 158 cm, niin puolen metrin pötikkä tuntuis aika hurjalta. Siinä ois sitten äidillä ja lapsella suunnilleen metrin verran kokoeroa. :D Tietääkö kukaan, miten tarkkoja ja päteviä nuo kokoultrat on? Sokereita oon mittaillu kaiken varalta nyt kotona, ja onneksi kuumepäiviä lukuun ottamatta arvot on ollu ihan kohillaan. Kiloja mulle on tullu tähän mennessä vajaa 6.

Mulla on ollut yllättävän vähän itkupotkuraivareita raskauden aikana. Yks niistä liittyi, yllätys yllätys, tisseihin. :ashamed: Tajusin urheilurintsikoita sovittaessa, että mun tisseistä on tullu ihan valtavat, muttei mitenkään kauniilla tavalla, vaan ne on ihan lörpöt ja vieraalta tuntuvat! Pöh. Ite en oo vielä huomannu minkäänlaisia merkkejä maidosta.
Toinen asia, mistä saan itkukohtauksia, on epämääräinen huoli tulevaisuudesta. Yleensä tulevaisuus äitinä tuntuu pelkästään onnelliselta, mutta välillä ihan kummalliset asiat alkavat huolettamaan. Yksi päivä murehdin sitä, mitenkähän osaan hoitaa vastasyntyneen napatynkää... :rolleyes: Maailman isoin vastuukin tietysti välillä hirvittää. Onneksi mies osaa aina lohduttaa! (enkä missään tapauksessa ole yksin tässä tilanteessa!)

Mulla on kanssa Haimi maha ihan alhaalla. Alavatsaa on alkanut painamaan viime päivien aikana, ja liikkuminen hidastuu vaan päivä päivältä. Oon myöhästynyt monena päivänä bussista, kun matka kotoa bussipysäkille vie tupla-ajan entiseen verrattuna. :)

Miten te muut ootte saanu nukuttua yönne? Musta tuntuu, että asennon vaihtaminen vaatii jo vähän ponnistelua, ja herään ainakin muutaman kerran yössä kääntämään kylkeäni.

No, kaikesta huolimatta raskausolo alkaa koko ajan entistä usvaisemman onnellisemmalta. :heart:

Hyvää äitienpäivää täältäkin jo toivotteleva

Pörde ja Pyörylä 28+1
 
Voi että, kyllä tämä foorumi osoitti taas hyödyllisyytensä, nyt on jo paljon parempi olo kun sai jakaa ajatuksia ja lukea toisten kokemuksia noista itkupaniikkikohtauksista:)
Pörde kyseli nukkumisasioista. Oon huomannut myös saman, eli kyljen kääntäminen ei enää suju yhtä ketterästi kuin aiemmin, ja liitoskipuja on melkoisen paljon yöaikaan asentoa vaihdettaessa. Sängystä noustessa vatsaa kiristelee molemmin puolin ja yöllä pissalle mennessä tuntuu että saa oikein kannatella vatsaa.. Toivottavasti tästä nappulasta ei tule yöriekkuja kun mamma ravaa öisin vessassa:) Onneksi oon tähän asti selvinnyt yhdellä pisukäynnillä per yö, toivottavasti tahti ei tihenekään! Mites muilla, kestääkö rakko?:)
Meikäläisen napa alkaa pikkuhiljaa hävitä johonkin, mutta ehkäpä tuo palailee aikanaan:) Tisulit on kyllä aikamoisen muodonmuutoksen kokeneet, ja oon myös huomannut, että ulkosalla tisut kihelmöivät kovasti jos on kylmä ilma. Entäpä teillä?
Pirana: tsemppiä selkäkipujen kanssa! Mullakin on alkanut etenkin selän oikeaa puolta tietystä kohtaa jomottelemaan jos istun vähänkin "kyttyrällään", pikkuinen painaa jo sen verran, että paras asento istua on selkä napakasti suorassa. Äläkä tosiaan mieti mitä työtoverit ajattelevat, kyllä ne ymmärtävät poikkeuksellisen tilanteen! Raskaana oleva nainen on aina jossain määrin etuoikeutettu, ja varmasti itsekin tekisit yhtälailla hommia työtoverisi hyväksi jos tilanne olisi päinvastoin:)
Kävin tänään ekan kerran raskausaikana kuuntelemassa miehen bänditreenejä, täytyy viimeistään nyt aloittaa altistaminen, jotta saadaan perheeseen pieni rokkari:) Pikkuinen taisi pitää kuulemastaan, oikein pysähtyi kuuntelemaan.. tai sitten oli vaan järkyttynyt!:)

Vointeja masun kasvattajille ja tosiaan, hyvää äitienpäivää jo etukäteen mammoille ja tuleville mammoille!:)

-Pampula ja minirokkari rv 28
 
Paullina ja Pörde: Ihan sama täällä! Kääntyminen on hankalaa sängyssä ja tänäänkin yöllä mietin, että miten sitä kääntyis niin, että sattuis kaikista vähiten. Inhottavaa! Vatsaa saa kannatella ainakin kun kyykistyy. On tosi raskasta laittaa esimerkiksi koiralle valjaat päälle ja varsinkin hurtta jotain häärää, eikä siitä meinaa tulla mitään. :D Nyt kyljessä on vielä kaikeksi lisäksi joku ihme piikki eli lihas on jääny jotenkin jumiin ja kääntyili ja liikkuminen sattuu vielä enemmän. :( Huomasin myös sen, että kun tuo alavatsa on kipee ja selvästi liitoskipuja, niin aivastaminen/yskiminen sattuu.. :( Että näillä mennään näköjään loppuun asti. Vatsa on painautunut alas ja varsinainen muumimamma täällä löntystääkin. Vauva potkii edelleen hurjasti ja vatsa vaan heiluu, se on hauskaa! :)

Pauliina: Mäkin oon kyllä löytäny paljon lohtua täältä. Tosi ihanaa! Huomaa, ettei oo yksin asioiden kanssa ja tänne on kyllä kiva purkautua. Ihanaa, enää 6 päivää töitä ja sijainen touhuaa vieressä, joten itselleni ei jää oikeastaan mitään töitä. Yllättävän helposti tuo luopuminen työasioista sitten tapahtuikin, kun lomaa odottaa niin kovaa. :) Ja kyllä mä joka aamu totean, että kyllä mä lomaa tarvinkin.

Mun pitäisi käydä vessassa yöllä, mut en oo jaksanu nousta kun vain silloin kun hätä on todella kova. :D Päivällä ravaan vessassa koko ajan ja vauvakin potkii kovasti rakkoa, niin välillä tuntuu, et hmm...pitäisköhän käydä tsekkaas tilanne tuola vessassa:D

Tissit on kasvanu täällä myös...sellaiset mammatissit. Mulla ei oo kovin isot tissit ennestään, joten kasvu on ihan hauskaa :D Muita vaivoja ei juuri ole ollut tissien suhteen.

Meidän vauveli on ihan selvästi musikaalinen, kun jalat alkaa heti potkia, kun musiikki soi! :D Ostettiin täs yks päivä uus kotiteatterijärjestelmä kotiin, niin nyt voi sitten lomalla kuunnella musaa ihan olan takaa, niin siedätetään tuota kakrua musiikille :D Mitään rokkareita me ei olla, mutta rakastan musiikkia yli kaiken ja musikaalisuuttakin löytyy, kun oon harrastanu laulua ja soittanu pianoa. Veli on kitaristi. Joten PAULIINA, musiikkia vaan vauvan korville.
(tähän liittyen...yks kaveri kertoi, että vanhemmat oli soittanu vauvalle kun oli vatsassa, jotain plimplom musaa ja sitten kun se syntyi, niin alkoi heti itkeä kun kuuli saman musiikin :D :D :D. Ei ilmeisesti ollu mielimusaa...)

Minä ja vauveli 28+4
 
haimi
Moikka neidit ja rouvat! :)

Tänää teki pahaa kun olin tulossa kotiin niin meidän ulko-oven edessä porttikongissa makasi nainen jota elvytettiin.. Teki pahaa olla siinä ja odottaa että pääsee kotio.. Vanhempi nainen oli saanut sairaskohtauksen ja siinä sitä elvytettiin yli puolituntia. jouduttiin antamaan sitä 'sähköhommaakin'.. Sai ne siihen kai jotain eloa kun siirsivät lanssiin mutta lanssi seiso vielä puolituntia siinä rapun edessä..

No, sitten raskausjuttuihin.. Mulla ollu maha kipeä parin päivän ajan, ja ei siis mitään oksetus tai kakatuskipua vaan särkyä ja tekee pahaa liikkua.. tänää jouduin kantamaan kaksi painavaa ostoskassia kotiin ja se oli sitten viimenen pisara.. Että mua särki pitkään sen jälkeen kylkiä ja vatsaa.. kävellessä kokomahaan sattuu ja istuessa eniten ylävatsaan.. auh.. täytyy huomenna soitella neuvolaan jos ei kipu hellitä.. nyt ei satu sillain paljoa mutta vähän ku tekee jotain nii tulee harjotus suppareita ja kipua sen jälkee.. :/

Tässä mennään nyt RV 28+5



Laitoihin tohon nyt kaksi kuvaa, uuden ja vanhan.. Näkee selvästi eron että maha on laskeutunut tosi paljon.. Tuntuu että se oikeen roikkuu ja istuessa sellanen olo että jää vaan "röllykäksi" housun vyötärölle.. :(

19.5 olis neuvola nii saa nähä miltä tuo masu silloin näyttää ja mitä terkka sanoo kun on niin alhaalla toi.. Enteileeköhän toi jostain, kun vauva on kokoajan pää alaspäin ollut, ei oo kääntyny oikee kunnolla toisinpäin ollenkaa.. ja sitten oli vielä niin isokokonen.. Kun lääkäri silloin sano 2vko sitten että voi olla että tulee jo aikasemmin ulos, että jos viikot ei ole täsmännyt aikasemmin..

Mut koska pään pitäis kiinnittyä? Siis millä viikoilla?? Ku tuntuu ihan hullulta mutta se pää painaa tonne ihan alas nykyään kokoajan.. Täytyy varmaa käydä vähä tarkastuttaa huomenna jos vielä tuntuu inhalta..

Nii ja tossa uudessa kuvassa näkyy vähän noita arpiakin joita mulle on tullut, yhyy. :(

Tilasin henkkamaukan uuniikkeja eilen, sen sellasen trikoomekon jota on korallina ja harmaana, tilasin korallin ja sit tilasin valkosen perustrikoon mamma-mallina.. Molemmat alennuksessa mut postikuluja tulee joku 8€ :( Mut siis about 20e paketti.. Ja sitte tänää löysin kirpparilta kaikkia ihania tyttövauvan juttuja, kaikki makso 0,50e/kpl ja ihan älyttömän hyväkuntosia.. :)
Ja ostin mä eurokankaasta sellasta ihanaa sydänkuosista puuvillakangasta josta saa vauvalle lakanat tehtyä..

Noh, sellasia juttuja taas täältä.. :)

Tissit vuotaen mahakipuja kestäen

Veera + Elle 28+5
 
Veera: Täälä on ihan samat fiilikset! Eli tuntuu, että vatsa on laskeutut melkoisesti ja liitoskipuja on!!! Onneksi pääsen lomalle ens viikolla, niin ei tarvi enää pönkäillä itseäni ylös aamulla kauheella ressillä yms. I-H-A-N-A-A! Mulla on kans perjantaina ens viikolla enuvola, joten pitää siellä vähän tiedustella, että onko nuo kivut ihan ok. Mulleki sanottiin, et saattaapi tulla aikaisemmin ulos ja siltä mustakin tuntuu, kun vatsakin on niin iso. Mutta tiiä nyt näistä. Voi meitä...:D

Mä kävin kans eilen ostoksilla ja ostin mammavaatteita, et näyttäis ees vähän kesäiseltä tälläkin vatsalla :D ja kaikkee kivaa löytykin. :)

Näillä siis mennään...

Mirella ja vauveli 28+5
 
Heipparallaa!

Tämä mamma nukkui kahden tunnin päikkärit, nyt pitäis jaksaa illalla kattoa standuppia :D

Riinja kyseli hoitopöydän hankinnasta. Meillä ei ole tarvetta sellaiselle, aikasemminkin selvitty ilman eikä tänne edes mahtuis mihinkään.

Hormoonit on kyllä heitelleet täälläki suunnassa! Tuntuu että on päiviä jolloin kaikki asiat itkettää tai muuten vaan yhtäkkiä tulee kiukuttelu-kohtaus : / Vois ruveta jo vähän hellittämään nämä hormooniryöpyt.. :p

Pörde: Yöt on alkaneet mennä vähän katkonaisiksi. Jo senkin takia kun pitää herätä kääntämään kylkeä. Välillä myös vauveli melskaa siihen malliin että siihen herää. Selällään nukkuminen ei tunnu hyvältä joten kylkeä vaihdellen nukutaan. Viime yönäki heräsin varmaan kuus tai seittemän kertaa..

Pauliina83: Mulla kans ulkona kihelmöi tissit jos on kovin kylmä ilma. Sisälläkin kihelmöi helposti jos on ilman rintsikoita tai paitaa.

Liitoskipuja on ollu jonku verran, ei vielä pahasti mutta onhan tässä eessäpäin vielä viikkoja.. Vauveli on pää alaspäin ja käsillä tuntuu välillä jystävän alapäähän, ei aina niin kivan tuntosta :whistle: Maha on laskeutunut jo pari viikkoa sitten mutta pää ei oo vielä kiinnittynyt. Lääkärineuvola ois 16.pvä että sittenpä selviää onko supistukset jotain aiheuttaneet. Raskausmyrkytysoireetkin on hävinneet, huh! Verenpaine on pysynyt hyvänä enkä ole enää
pissannut niihin tikkuihin. Lenkillä olen nyt pyrkinyt käymään päivittäin vaikka tunnin kävelyn jälkeen selkä huutaa hoosiannaa jonku aikaa.

Kaikille hyviä vointeja ja mukavaa viikonloppua! :)

Fiini & möngertäjä 27 + 6
 
haimi
Heippa ihanaiset..

Painetta, kipua, hikeä ja epävarmoja tunteita.

Muutaman päivän ollu hankala olo mahan kanssa, kun tuntuu että vauva tulee ulos. 20m kävelyä ja kauhee paine vatsalla ja maha ihan alhaalla ja vauva roikottaa päätänsä ihan tuolla alhaalla-alhaalla niin että koko alapää sellanen 'paineikas'.

Vielä en oo mihinkää soittanu, ku tuntuu hölmöltä jos tää onkin normaalia ja soittelen turhanpäiten sitten.. Kun sitte ku joutuu soittaa oikeesti nii jos ne ei otakaan todesta jos jokaisesti vähän kivuliaammasta jutusta soitan..

Onko muuten normaalia että siis normi valkovuodon lisäksi tulee sellasta paksumpaa limaa (limalönttejä) kun esim pyyhkii tai on pikkareissa? Tietääkö joku fiksu?

Joko teillä on nimet mietittynä? Meillä on linsessalle nimi, Elle Inkeri :) Jos olis poika, niin nimeksi tulis Eino Tapani.. :p Vähän vanhanaikasempia nimiä...

Kertokaahan kuulumisia naiset, mä tiedän että ootte täällä!!!

Veera + Elle 29+2

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ihanaa! Vika työviikko pyörähti tänään käyntiin:) Oli kyllä pitkästä aikaa tosi kiirus päivä, ehdin syömäänkin vain sämpylän kiireen vilkkaa. Kyllä muutamaan kertaan vedin henkeä, ja kiitin onneani pian koittavasta lomasta!
Äitienpäivä tuntui jo hieman erilaiselta, ja ihanaa oli saada ekstrahuomiota kullalta:) Vuoden päästä todennäköisesti saadaankin hienoja vauvojen "tekemiä" kortteja!
Haimi: vauvan pään kiinnittyminen on hyvin yksilöllistä, mutta sen pitäisi kiinnittyä lantioon viimeistään 34-35 rv tienoilla. Meikäläisen pampula on tainnut olla lähes koko ajan pää alaspäin, mutten tunne vielä painetta häpyluun seudulla. Mutta tosiaan, kuten sanottu, laskeutuminen voi tehdä paineentuntua jo varhaisessakin vaiheessa. Tuota limaklönttivuotoa voi tulla juurikin silloin, kun vauvan pää kiinnittyy. Silloin sieltä kohdunkaulan seinämiltä voi puristua limaa. Varsinainen "limatulppa" tulee yleensä vasta hieman ennen synnytystä, mutta sen kyllä sitten erottaa valkovuodosta. Ja loppuraskautta kohden mentäessä valkovuoto lisääntyy melkein kaikilla ja muuttuu koostumukseltaan juoksevammaksi ja kirkkaammaksi. Kannattaahan sun toki mainita noista kävelykivuista neuvolassa. Ja sitä vartenhan terkka siellä on, että sille voi soittaa ja kysellä jos jokin asia huolestuttaa:)
Mulla on harjoitussupistukset nyt vähentyneet, 1-2 kk sitten niitä oli tosi paljon. Luulenpa siis, ettei tämä pikku-ukko ole kovin ajoissa ulkoistumassa:) Migreeni vaivaa 2-3 kertaa viikossa, tosin nyt oon huomannut, ettei mulla tule välttämättä sen "sahalaitanäköhäiriön" jälkeen päänsärkyjä juurikaan. Verenpaine on pysynyt ihan ookoona, ja migreenin kanssa pärjään, joten terkkakin oli sitä mieltä, ettei beetasalpaajalääkettä tarvitse välttämättä aloittaa. Kunhan tuo loma nyt alkaa, niin saan levätä ja torkkua aina kun siltä tuntuu, josko tuo vaiva sitten helpottaisi:)
Kultsi otti viikonloppuna musta kuvia ja kappas vaan, tajusin mihin tuo 8 kg on tullut! KASVOIHIN!Näytän ihan tankilta:) Onneksi tämä on vain tilapäinen vaihe, pitää nyt nauttia kun saa "luvan kanssa" syöpötellä:)
Mites teillä muilla mammojen päivä meni? Oliko kiirus paikasta toiseen? Kuulin hiljattain radiosta, että äitienpäivänä ajetaan eniten ylinopeutta, hah:)

Kesäterkuin,
- Paukku ja mööpeli rv 28+5
http://dl.dropbox.com/u/23233341/Kuvia/Rv 29/IMG_1450, muoks.jpg
 
Heipparallaa myös teille kaikki ihananaiset ja PAULIINA: IHANAA VIIMEISTÄ TYÖVIIKKOA! Täällä viedään kans viimeisiä työpäiviä. :D Vielä huominen ja torstai tämän päivän lisäksi. Sijainen istuu jo mun paikalla ja tekee hommia siinä mun opettaessa ja minä istun jo evakossa toisella sivukoneella. Tääläpä sitten vain surffailen ja pidän pitkiä lounaita, että melko rennoissa merkeissä menee tämä loppu :)

Veera: Mulla on kans vähän samoja fiiliksiä, mutta tuota "klönttistä" vuotoa ei ole. Edelleenkin tuntuu tosi pahalta alavatsassa ja kävelen hitaasti. Varsinkin noustessa sattuu. Muuten menee ihan hyvin. Eilen sain hirveän huonovointisuuskohtauksen ja ihan pelästyin. Sen huomasin myös eilen, että välillä vihloo ihan tuolta syvältä. Onkohan se normaalia? Onneks on perjantaina neuvola niin voi kysäistä kaikkea tuota.

Mä oon alkanu mittailla kotona tuota verenpainetta, vaikkei sitä oo ollukaan. Viimeksi oli vähän koholla, mut muutenhan se on ollu hyvä. Jotenkin parempi mieliki, kun tietää, ettei ainakaan verenpainetta oo sit.

Meillä meni mammojenpäivä ihan hyvin! Mies ei juurikaan antanu mitään erikoiskohtelua, mutta lupas ostaa mulle uuden torkkupeiton Pentikstä. Kelpaa siis :D Vähän oon alkanu miettiä, et mitä sitä tekis lomalla, mutta toisaalta oon alkanu olla niin väsyny iltapäivisin, ettei varmaan hirveesti tarvi miettiä, et mitä lomalla puuhailee ennen ku lapsi tulee.

Mitens teillä muilla? Pelottaako yhtään synnytys? Mua lähinnä vähän jänskättää, kun ei ees tiiä miten tuo lapsi tuolta tulee. Kokoarvioonhan menen joka tapauksessa.

Minä ja vauveli 29+2
 
Täälä vointi mainio ja kovasti mammalomaa odotellaan. Ai että mä olen kateellinen teille, joilla jo alkaa tai on jo alkanut! Mulla vielä kaksi ja puoli viikkoa töitä ja sitten LOMA! :cool:

Vauveli riehuu mahassa kiitettävästi . Viimeisen viikon aikana on kyllä vauva voimistunut, koska välillä ihan sattuu liikkeet. Illalla on hauska seurata kun koko maha heiluu ja pieni tuuppii oikein kunnolla! =) Ihanaa kyllä kun liikkuu paljon niin ei tarvi huolestua.

Enää 8 viikkoa ja sitten olisi laskettuaika. Kyllä tääläkin on synnytys ruvennut jo hieman mielessä pyörimään. Eilen oli synnytysvalmennus ja oli kyllä ihan hyödyllinen. Mä olen lähtökohtaisesti varautunut siihen, että menee lasketun ajan yli ainakin viikon. Suurimmalla osalla mun kavereista on mennyt. Sitten ei ainakaan niin tuskastu kun varautuu ennakkoon. =)

Ihanaa kevättä ja iloista mahan kasvattamista kaikille! Ja onnea mammalomalaisille!! Nyt töistä kotiin ja ulos lenkille kun aurinko vielä paistaa!!

Kia rv32
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta kaikille!

Mulle pukkaa flunssaa :/ Tai sitten tämä on tätä joka kesäistä vaivaa, siitepölyallergiaa.. Otin panadolin kun tuntuu pää niin raskaalta ja tuli mieleen että saako Panadol Fortea ottaa vai pitääkö olla tavallista 400mg panadolia?

Hitsi, teillä joillain alkaa jo mammaloma kohta!! :) Meinaatteko tehä mitään kesäreissuja näin raskaana ollessa?

Minäki oon mittaillu verenpainetta ja arvot on olleet ihan ok. Kävely sen sijaan on vähän hitaampaa mitä aikasemmin lenkkeillessä, vauva joko painaa alas tai sitten nivusiin käy inhottavasti. Toivottavasti en näytä vaappuvalta ankalta ;)

Yöllä heräsin mahan kurinaan! Vaikka yleensä herään siihen kun vauva rupeaa möngertämään. Käänsin kylkeä niin se loppui ja nyt aamulla on kans mahassa kurissut. Toivottavasti ei yritä mitään tautia..

Päivänjatkoja toivottelee Fiini + möngertäjä 28 + 4
 
Huomenia!

Nyt on käyty neuvolassa, taas kuuntelemassa sydänääniä ja toteamassa meikäläisen järkyttävää painonnousua (jota pitäis hillitä). Sf-mitta huitelee jo 31, eli ihan yläkäyrillä mennään. Totesivat vain neuvolassa tänää, että poju viihtyy oikealla puolella melkein kokonaan, koska potkut ja sydänäänet kuuluvat paremmin sillä puolen.
Hemoglobiini oli taas laskenut 116:sta 112.. ja käskivät nyt ottaa joka toinen päivä 2 pilleriä ja joka toinen 1.

Kääntäminen tapahtuu kuulemma vasta joskus viikolla 36.
Mutta se nähdään sitten tarvitaanko kääntämistä, onneksi viikolla 35 on kokoarvioiultra, niin saa vähän tietoa, että minkä kokoista pojua pitäis ulos tuupata : )

Mammojenpäivä meni ihan hyvin, mies oli töissä ja itse siivoilin hiukan kotona. Sitten illasta käytiin vierailemassa sen minkä kerkesi. Itse en juuri erikoiskohtelua saanut, ja mieheni tuntien en sitä odottanutkaan.

(Jouduin ottaa nimet pois, mies ei suuttunut, mut haluaa pitää salaisuutena.. tosin ei se kovi salaisuuus ooo kyllä ollu! :D )

Fiini: Mulla on kans flunssaaa, aamuisin varsinkin on ihan tukossa. Yritän töissä jaksaa vielä muutaman päivän ja sitten nautin vapaasta viikonlopusta. Koita parantua! : )
Kesäreissuja en usko tulevan..mies on töissä ja itse kotona, enkä usko että tän masun kanssa mikäään kovin mitkä reissu maistuisi. Mutta jos juhannuksena jotain pientä kivaa keksisi.

Kaikki hehkuttaa lomaa, onneks ei itselläkään ole pitkä aika enää töiden loppumiseen!
Hyvät lomat vaan kaikille! Ja AURINKOISIA lomapäiviä! : )

Nyt kyllä täytyy lähteä koiran kanssa nauttimaan auringosta, vielä kun siitä voi nauttia ilman kamalaa paahtumista ( vaikkei se kaukana nytkään ole!)

Riina Ja formula 28+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!

Täällä mennään nyt siihen malliin, mitä selkä antaa myötä. Jonkin verran parempaan on nyt ehkä suuntaus. Aamut ei oo enää niin kipeitä, kuin viime viikolla ja ihan alkuviikosta. Istuminen ei edelleenkään ole mitenkään paras vaihtoehto, jotenki varmaan hermoihin painaa. Ei olisi pitänyt haravoida niin ahkerasti silloin pari viikkoa sitten, kun siitä lähtien on tämä vaiva ollut. Mutta huomenna taas fysikaalinen hoitoaika.

Fiini:: Mulle lääkäri sanoi, että Panadolia voi syödä vuorokautta kohti 3g. Eli Panadol Fortea (1000mg) voi ottaa maksimissaan kolmesti päivässä. Mulla ei ainakaan esim 500mg Panadol Zapp auta juuri mihinkään. Sama melkein olla ottamatta silloin. Toivottavasti sulla on auttanut!

Täälläkin on nimet olleet jo hyvän aikaa valmiina, mutta jääkööt ne vielä mainitsematta. Ei ainakaan pääse käymään mitään "tietovuotoa". Vähän samasta syystä mieheni on osoittanut vähän nuivaa suhtautumista masukuvien julkaisuun esim. tällä foorumilla. On toivonut, etten minä laittaisi omia kuvia, että säilyy varmasti tietty anoonyymiys. Vaikkakin täällä nimimerkillä ollaankin. En kyllä ole edes ottanut paljon itsestäni kuvia, joten niitä ei siellä facebookissakaan ole.

Mulla olis vielä 5 viikkoa töitä ennen mammalomaa. Toivonkin nyt, että jaksaisin olla mahdollisimman pitkään, koska tuo selkä tuntuu vaan tykkäävän jos pystyy töitä tekemään. Olen siis keittiöhommissa ja koko päivän jalkojen päällä liikkeessä. Nyt ilmojen lämmetessä olen kyllä huomannut, että loppupäivästä jalat ovat kuin tulessa.

Minä sain äitienpäivänä sen verran erikoiskohtelua, että aamupala oli valmiina ja onnitteluhalaus tuli heti kun sain silmät sängyssä auki. Muuten päivä meni sitten kyläpaikkoja kiertäessä. Siitä päivästä ei selkä oikein tykännyt, kun se meni ihan istuessa koko päivä.

Täällä on ollut nyt puhetta, että synnytys pyörii mielessä jonkin verran. Mua huolestuttaa siinä lähinnä se, että minkälaiset vauriot tulee. Tarkoitan, että tuleeko pahat repeämät ja miten niistä toipuu. Kipeäähän se tulee käymään, mutta siihen löytynee apua. Pitänee vaan luottaa itseensä ja sairaalan henkilökuntaan, että kaikki menee kutakuinkin hyvin.

Tämmöistä tänne
Pirana ja poitsu 29+5
 
Pirana: Kiitos panadol-tiedosta! :)

Pikainen käynti tässä ennen ruuanlaittoa. Lapset tuolla touhuaa keskenään ja harmiksi alkoi vettä satamaan, se siitä ulos menosta ruuan jälkeen..

Päivänjatkoja!

Fiini & möngertäjä 28 + 4
 
Heipsun ja tänään on se päivä koittanut eli viimeinen työpäivä! Aamupäivä läpisty työkavereiden kanssa ja sitten lounas. Viimeisiä tunteja viedään eli hip hei, vaikka ikävä tuleekin! :(

Vauva potkii niin, että vatsa ihan heiluu ja pomppii...Huomaan, että jos oon itse rennompi, niin sitten myös vauvakin on rauhallisempi. Jos mulla on kauhee meno, niin hälläkin on :D

Nimet on myös valmiina, mutta se jääköön salaisuudeksi, vaikka oonkin ihan lapsellinen :D
Mähän en tiiä kumpi on tulossa, joten sitä saa jännätä.

Tiedoksi muuten kaikille, että nyt oon kirjoittanu tosi ahkerasti täällä, mutta kun jään kotiin, niin en roiku niin paljon koneella, joten harvemmin tulee myös täällä käytyä... :( Yritän kuitenkin mahdollisimman usein.

Riina: Älä huoli tuosta sf-mitasta. Mulla on sama tilanne ellei just sama tilanne. Mut minkäs teet..kokoarvioon menen kanssa, joten silloin tietää sit enemmän. Fiilis olis, että vauveli tulis maailmaan aikasemmin kuin olis laskettu aika, mutta en oikeastaan tiiä, mihin fiiliksen perustan. :D

Aurinkoista viikonloppua myös kaikille ympäri Suomea!

Minä ja vauveli 29+4
 
Moikka mammat!

Täällä vointi oikein energinen, kokoajan tulee touhuttua jotain pientä! :)
Jäin viime viikon alussa sairaslomalle ja nyt tuntuu että jaksais mitä vaan! Pihaa oon laitellut kesäkuntoon, istutellut kukkia ja siivoillut. Vauvan vaatteet on kaikki pesty ja viikattu kaappiin, kyllä niitä olikin paljon.. :D

En oo oikein koneella ehtinyt olla, hienot ilmat kun on ollut niin tullut paljon ulkoiltua sit!
Hyvin täällä siis kuitenkin voidaan kaikinpuolin, vaikkei musta oo hetkeen mitään kuulunutkaan. :)
Yritän olla ahkerampi ja kirjotella aina välillä kuulumisia. :)

Eilen mulla oli neuvola, paino noussut taas kilon verran ja sf-mitta jo huikeat 33cm!! Terkka sano et ihan rintalastan alla jo menee kohtu, et ei kannata ihmetellä jos tulee sieltä kipeeksi. Olo on kyllä varsinkin istuessa sellanen että hohhoijaa! Puhuessakin alkaa välillä hengästyttämään.. :)
Liitoskipuja mulla ei oo ollu muutakuin häpyluun alueella vähän ja just niinku joku teistä sanoikin, tuntuu kuin olis treenannut ne lihakset oikein kipeiksi!

Käytiin viime perjantaina ostamassa vauvalle yhdistelmävaunut, löytyi aivan ihanat turkoosimustat, alumiinivanteilla! :D Oli pakko saada. :D Lisäks mukaan tarttui pinnasänky, puunvärinen jossa molemmissa päädyissä sydänkaiverrukset. :) Yhdet rattaat saatiin serkulta, samoin kun sitteri ja autoon on hommattu sellainen telakallinen turvakaukalo. Hoitopöytä on koottuna ja järjestelin laatikoihin jo vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä. :) Kaikki alkaa olla pikkuhiljaa valmiina, nyt vaan odotellaan pikkuista, ihanaa!! <3

Joku kyseli yöunista ja asennoista, mulla kans kääntyily öisin on välillä varsin tukalaa. Selällä en pysty olemaan ollenkaan ja kokoajan saa vaihtaa kylkeä kun alkaa puutumaan ja tuntumaan epämiellyttävältä. Pissalla joudun käymään vähintään kaks kertaa, joskus jopa neljä tai viis kertaa.
Mutta saikulla kun oon niin se ei niin haittaa, nukun sit päivällä jos siltä tuntuu. :)

Ihanan kokoisia masuja teillä kaikilla, koitan itekin saada tässä aikaseks laittaa niitä kuvia joko tänne tai feisbuukkiin!

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Milli ja pikkuprinssi 32+5
 
haimi
Huhhuijaa kymmenen muijaa!

No nyt on siivottu, pesty pyykkiä, kaivettu kaapista talvirojut pois yms. :)

Pikkuusen vaan meinaa masu olla tiellä kun siivoilee yms ja kun lattiatasolle pitäis kumartua jotain ottamaan nii "ääh, uuh öööh" kuuluu vaan :D Selkä ihan sökönä jälleen, mutta sitä anita babybelttiä ei pysty paljoa pitämään kun paina tonne alavatsaan ikävästi..

Ensviikon to olis neuvola, jee. sit se kahden viikon välein juoksu alkaakin :D



Ai miten niin tällänen, alhaalla oleva, pikkunen masu, vois olla tiellä siivotessa? Joo en mäkää ymmärrä :D huh heijaa..

Ei mulla muuta, elämä on mukavaa vaikka alkaakin tää maha ahdistelemaan mua jo :D

Veera + Elle 29+6

ps. mulla on kylki varmaan kohta mustelmilla kun neiti paukuttaa kokoajan samaan kohtaan !
 
Heippa!

Ihan semmoinen lyhyt vierailu tässä. Sellaista aprikoitiin, että onkohan siellä synnytyssairaalassa sitten vauvalle vaatteet talon puolesta? Siis sille ajalle, kun siellä sairaalassa ollaan. Vaipat nyt ainakin luulisi olevan. Onkohan tässäkin sitten eroja eri sairaaloiden välillä?
 
Huomenta!

Pirana: Sairaalassa on vaatteet vauvalle. Omat sitten päälle kun on kotiinlähdön aika. Näin ainakin LPKS:ssa.

Täällä on vointi ollu ihan hyvä, iltasin vain väsyttää aikalailla eikä unta tarvi hakea. Voi kyllä johtua vauhdikkaista päivistäkin, ei ihan ehdi levähtämään näitten muksujen kans. Huomenna lääkärineuvolaan..

Päivänjatkoja toivottelen lyhyen viestin kera, muusi odottaa tekijäänsä..

Fiini & möngertäjä 29 + 1
 
haimi
Tiistaita kaikille...

Osa tän on jo kuullutkin facessa mutta,
Eilinen ilta ei taas ollut ihan suunnitelmien mukainen. Kaupassa kävin pyörähtämässä tossa kadun toisella puolella maito-ostoksilla ja kauppakoria kantaessa alko kova kipu vatsaan.. Navan ja vasemman kyljen välillä alko tuntua sellasta viiltävää ja repivää kipua. Olin ennen kauppaan lähtöä sanonut anssille että on heikko olo ja tuntuu kuin olis nestehukka, tai verensokerit alhaalla yms, vaikka olin syönyt ja juonut hyvin päivän aikana.
Sit se kipu vaan jatku ja koveni pikkuhiljaa. Kohta hengittäminen ja pienikin liikahdus sattui vatsaan ja sai aikaan suppareita. Kokopäivän mulla oli niitä tullut, ja nyt on itseasiassa tullut monta päivää peräkkäin paljon harjotussupistuksia, välillä ne kestää 10-20sek välillä monta minuuttia ja loppuu kun menee istumaan tai vaihtaa asentoa.

Illalla mua rupes sitten huolestuttamaan kun ei levollakaan kipu helpottanut, sitten alkoi yhdessä vaiheessa jomottaa selkään sellaseen paikkaan mihin ei normaalisti. Kauhee paine tuntu alavatsalla ja tuolla häpyluussa ja vauva möyri niin kovaa että oikeen hämmästeltiin että kun niin kovaa ja paljon liikkuu..

Sitte tuli tosi huono olo ja pulssi oli varmaan 75-80 vaikka olin ihan paikallaan ja vatsaan vaan sattui.. Sitten kipu levisi molemmille puolille vatsaa..

ysin jälkeen soittelin äippäpolille notta mitäs tehtäs ja siinä puhelun aikana sain paniikkikohtauksen (kaikki illan paineet ja ressi ja huoli purkaantu kerralla kätilön korvaan). Kätilö kyseli onko mitään normaalista poikkeavaa vuotoa yms.. ei ollut. Sanoi että saa tulla käymään jos siltä tuntuu ja että he tutkivat siellä sitten, mutta voi myöskin kokeilla ottaa 1g panadolia, jos se auttaa, ei ole hätää.. no päätin sitten ottaa sitä panadolia ja koitin mennä nukkumaan. Kymmenestä jonnekkin vähän yli yhteen asti valvoin kun särki ja vauva möyri niin paljon. Särkylääke helpotti noin 1h ottamisesta kipuun, mutta ei poistanut sitä kokonaan. Sitten jossain vaiheessa yhden jälkeen oon nukahtanut, heräilin yöllä kokoajan ja vähän särki mutta sain loppujen lopuksi nukuttua. Aamulla oli ihan kauhea olo ja oksetti.

Kouluun kävellessä vähän pisti sinne kylkeen mutta menin kuitenkin kouluun... Sitten puolen päivän aikaan alkoi taas tuntua sitä inhottavaa painetta tuolla alavatsalla ja häpyluun tietämillä ja pissalla piti käydä monta kertaa ihan putkeen, kun tuntu että taas on hätä.. Vähän sellasta kipua nytkin tossa kyljessä mutta lepäilen tässä nyt ja koitan ottaa ihan rauhassa, jos menisi sillä ohi.

Torstaina on neuvola, siellä sitten täytyy tuo kaikki kertoa ja kysyä jos vaikka lääkärillä pääsis käymään, että onko kohdun suu ihan kunnossa kun niin paljon ollut niitä supistuksia ja kipua..

Että semmosta tänne, kuinkas te muut voitte?

veera + elle 30+3

 
Heippa!

Voimia ja jaksamista sinne Haimi!! :hug: Facekirjoituksista päätellen olet viime aikoina välillä kovasti touhunnut kaikenlaista. Nyt olisi varmaan aika ottaa iisisti. Ei ainakaan isoja siivoamisia nyt tähän saumaan enää. Sitten ihan lopussahan sitä voi kokeilla kolmen S:n kikkaa, jos vauva ei tahdo lähteä syntymään.

Minä töissä vielä sinnittelen, vaikka väsy alkaa jo painaa. Lähinnä selän vuoksi olen koittanut jaksaa, ettei se ainakaan liikkumattomaksi jämähdä. Joka ilta olen jumpannut fysioterapeutin ohjeiden mukaan, mutta ei taida paluuta normaaliin olla ennen kuin joskus synnytyksen jälkeisessä elämässä. Ilmeisesti siis vanha välilevyvaiva uusiutui muutama viikko sitten, kun innostuin vähän haravoimaan. Alaselkään tuli yhtäaikaa kiertoa ja jännitystä, niin välilevy sieltä saattaa vähän pullottaa. Mistään ei mitään varmaa, kun ei ole mitään kuvia. Jos ei mennä pahempaan suuntaan, niin ok, kyllä tämän kanssa pärjää.

Jalat on kyllä iltapäivästä ihan tulessa ja kotiin päästessä on pakko ottaa päikkärit. Äippäloma alkaa vasta 16. kesäkuuta, mutta voisin kyllä tuossa helatorstain kohdilla jäädä pois, viimeistään. Ens viikolla on neuvola keskiviikkona, katsotaan sitten missä mennään.

Pirana 30+4
 

Yhteistyössä