HELMIKUUN HELMET 2013 *kesäkuu*

Heippa,

hieman alkoi myös huolettamaan Wiitahepo, koska muuten ollut niin aktiivinen... toivottavasti hänellä ja kaikilla muillakin on asiat hyvin!

Joku kysyi, onko suvussa kaksosia, niin miehen suvussa kai onkin, mutta eikai se sieltä päin voi periytyä? Mutta ilmeisesti tässä on nyt se pco jotenkin myös takana ja sitten nuo luontaistuotteet, joilla olen yrittänyt saada elimistöäni kuntoon... mutta tosiaan jänskättää, että pysyykö molemmat siellä, voi kun edes toinen pikkuinen :heart:

Olo on vaihtelevalla menestyksellä huono ja hyvä :D Ennen puoltapäivää ei oikein maistu kuin jätski tai jugurtti, illalla taas tekisi mieli syödä se hevonen :D nytkin otin härän piffejä odottamaan pannua. Ehkä uusia perunoita niiden kanssa... paineen tunnetta alavatsassa ja välillä kyllä alaselässäkin kaikenlaisia tuntemuksia. Mutta lähden siitä, että se on normaalia ja olen tyytyväinen, että tuntuu edes joltain :D Esikoisesta ei ollut koskaan yhtään minkäänlaisia raskausoireita, jos ei ihan alkuraskautta oteta lukuun; kävi kuten jollekin tässäkin ryhmässä ja olin siis aivan saletti, että umpisuolihan tässä puhkeaa :D Umpisuoli täytti tosiaan viime kuussa viisi vuotta :D Mutta muutoin olin elämäni kunnossa, eli ei ole yhtään epänormaalia, ettei ole mitään oireita! Nauttikaa! Minä en silloin tosin edes tajunnut, että pitäisikö oireita olla ja olin ihan autuaan tietämätön ja varmaan siksikin vaan typerä hymy naamallani koko raskauden ajan :D Enkä kyllä pojastakaan hetkeäkään edes pelännyt keskenmenoa, mutta sitten kun sen jälkeen niitä tuli, niin nythän sitä tarkkailee jokaista nipistystä :/

Taidanpa lähteä polttamaan saunan ja sitä rataa :) Mukavaa juhannuksen odotusta, taidan kuitenkin roikuskella ihan vaan sen Wiitahevonkin tulemisen toivossa täällä sivulla tässä illan ohessa...

Viivi+Tiitiäiset 6+1
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
täällä kans lämmöt hivenen koholla, toki ei noin paljon kun teillä joillakin. Nyt aamulämpö on ollu 36,8 vaikka normaalisti 26,3-36,4. Viimeks tais olla melkein koko raskauden ajan pikkusen koholla. Mutta jos mullakin olis yli 37, vois olla melko tukalat oltavat!
Flunssan häätö on alkanut toimimaan ja kohta pystyy taas hengittelemään nenän kautta <3

Teinpäs tuossa päivälliseksi pizzaa.. itsetehty pohja, jauhelihaa, paljon sipulia ja miniluumutomaattia. Nams<3 tietty myös sitä juuuuuustoa!!

omppu 5+4
 
Minäkin tulen tänne huutelemaan. Viikonloppuna plussasin ja nyt olis päiviä kaiketi 4+6. LA vähän heittelee laskurista riippuen, joten ilmoitan sen sitten kun varmistuu neuvolassa. Viikon päästä neuvola ja kahden viikon päästä varhaisultra. Toivottavasti näkyy sykkeet jo tuolloin, kun on 6+6. Ensimmäistä lasta odotetaan, ei aiempia raskauksia takana. Inseminaatiosta sai alkunsa ja ekalla kerralla tärppäsi. :)

Asunto ja synnäri
Asutaan omassa rivariasunnossa, neliöitä n. 146, kolme kerrosta, makkareita kolme. Hyvin siis mahdutaan. Toistaiseksi meitä on siis kaksi ja kolme kissaa pyörii jaloissa. Matkaa synnärille on 220km eli menee vähän suunnitteluksi sitten LA:n lähestyessä, että meniskö jo lähemmäksi odottelemaan.

Oireista
Repäisykipuja tulee herkästi. Aina jos nousee vähänkään vauhdikkaammin seisomaan, aivastaa tms. niin vihlasee kunnolla. Tissit on olleet kipeät jo pari viikkoa. Väsymystä on ollut hieman, tänään eniten. Nälkä tuntuu tulevan useammin, siis ihan hetkessä tulee ihan järkyttävä nälkä, eikä sellanen "vois syödä jotain pientä"-olo.

Työnimi
Ei ole vielä tullut eteen sopivaa, mutta olishan semmonen kiva olla olemassa. Pitänee sitten varhaisultran jälkeen ottaa mietintämyssyyn, jos siellä kaikki hyvin on. :)

Drya 4+6
 
Heippa, ja tervetuloa kaikille uusille, wow :flower:

Ja Vissyliini , onneksi olkoon, olen jonkun verran lukenut tuolla vauvakuumepalstalla :)

Mä voin yllättävän hyvin, repäisykipuja on aina silloin tällöin, välillä tulee tosi huono olo jos on nälkä ja väsyttää ehkä enemmän kun ennen.

Mä meinasin et meen varhaisultraan ma 2.7, silloin ois 7+2 tai sitten to 28.6, silloin 6+5...:) Mitä mieltä ootte?

Voikaa hyvin ja hyvää juhannusta :)
 
Tervetuloa kaikki uudet! Meitä on kohta iso kööri masua kasvattamassa :)

Nökönen mulla kans noi repäisyt tuntuu samoissa tilanteissa. Melkoista äksöniä siis sillä saralla. Huh.

Lämmöistä
ne on niiiiiiiiin koholla. Mulla normaalilämpö alle 36 ollut jo vuosia, pyörinyt siellä 35,6-35,9 paikkeilla ja nyt on ollut tasaisesti 36,8. Jatkuvasti siis kuumeinen olo osittain, mutta käyn niin kuumana :D , että yöllä heittelen peittoa päälle ja pois.

(.)Pikkuärrä halusi tänään mäkkäristä El Macoja, joista toinen on syömättä. Syön sen ihan justiinsa. Joudun varmaan yölläkin heräämään syömään, että sais nukuttua pitkään - aloitin tänään juhannuslomailun. Ihanaa. :) Tää syömistahti on tosi hurja. Mut pitäähän sitä pienen rakennusainetta saada. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Heips masunkasvattajat!

Tänään kävin neuvolassa ultrassa. Pieni sykkivä sydän sieltä löytyi! <3 Vastasi viikkoja 6+6, eli päivällä heitti. Kokoa murulla oli 0,94cm. Seuraava käynti on varmaan jo ensi viikolla. Sillon olisi terkkarinneuvola. Ultraan pääsee n. 3 viikon päästä. :) Sen jälkeen alkaa olla np-ultrakin aika lähellä. Meidän neuvolassa ultrataan aina kun on lääkärinneuvola. Se on aika hyvä, niin pääsee useammin kun kaks kertaa kurkkaa vauvaa.

Otettiin samalla papa. Siitä ei kuulema ole mitään haittaa vaikka raskaana onkin. Lääkäri kyseli myös raskausoireita ja kun sanoin että tissit on sikakipeet, väsyttää ja on pahaolo, niin sanoi että hyvä! On merkki siitä että raskaushormonia on tarpeeksi. Kysyi myös jaksanko olla töissä, sairaslomaa olisin saanut jos oisin halunnu.

Vetelin puolilitraa vaniljajätskiä suolapähkinöiden ja kinuskikastikkeen kans! Vauva halusi! ;)

Pink 6+6
Päivitys: LA 7.2.13 (en nyt puhelimella saa punaisella päivityspyyntöä...)
 
Nökönen, en ollut tosiaan huomannut siun tuuletuksia, kivakiva :wave: Olikos siulla ennestään lapsia:) meidät pongaa aika usein tuolta sataman leikkipuistosta näin kesällä!!

Syömisistä olisin udellut: ????

Oletteko miten tarkkoja esim juustojen suhteen?? Itselle ihan melkein suurinta herkkua nyt feta ja vuohenjuusto!! Mitä merkkejä olette syöneet?


Onko jotain mielitekoja ilmeentynyt?? huomasin tykkääväni taas sitruunasta ihan erityisen paljon, siis normaaliakin enemmän :D Esikoisen kohdalla saatoin syödä useamman sitruunan kerralla töissä...ja voitte vaan kuvitella sitä närästystä, mutta senkin uhalla :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Juustoasiaa
Eikö ainakin pastöroimattomasta maidosta valmistetut ole kiellettyjen listassa. Ainakin, jos kotimaista juustoa ostat niin pitäis olla melko pieni riski saada mitään pöpöä napattua itseensä. Mä olen ihan juustoholisti, ja kyllä oon tuorejuustoakin (kotimaista, pastöroidusta maidosta tehtyä)syönyt eikä tullut mitään. Kunhan nyt tervettä järkeä käyttää niin luulisi selviävän hengissä ;)
Kaipa vuohenjuustoakin vois käyttää jos sen vaan kuumentaa ensin kunnolla, vaikka kastikkeen sekaan? Voiskin melkeen kysäistä neuvolan mielipidettä tuosta.

Suomessa kuitenkin aika hyvin valvotaan elintarviketeollisuutta ja isoimmat firmat panostaa laadunvalvontaan ilman pakotteitakin.

Lämpöasiaa
Lämpöä ei ole tullut mitattua, mutta hyvänä mittarina toimii kyllä jatkuva palelu. Harvana kesänä olen enää tarvinnut takkia ulkona, varsinkaan näissä lämpötiloissa.
Tuntuu, että olen se ensimmäinen ulkona joka vetää nappeja kiinni takista.

Oma olotila
Pahoinvointi vaivaa enää hetkittäin, mutta nyt alkoi sitten rinnat vaivaamaan oikein kunnolla. Ekaa kertaa olivat tänä aamuna oikein kunnolla kipeät, heti heräämisen jälkeen teki mieli huutaa ääneen kun nousin ylös. Aiemmin on vaan vähän olleet arkoina kun otan illalla liivit pois jne. Väsymys kiusaa edelleen, tänäänkin tuli nukuttua kolmet päikkärit ja vedettyä lonkkaa sohvalla ja silti oon jo ihan kypsä nukkumaanmenolle. Maha turpoaa. Tänään kun kävelin ulkona keskustassa niin tuntui, että ohikulkijat ihan tuijottaa mun vatsaa. Yksi mummeli katsoi ensin mahaa ja sitten hymyili iloisesti ohi mennessään :) Oudolta tuntuu, että näkyy tässä vaiheessa jo näin hienosti.

Onko muilla alkanut maha tulla jo esiin?
 
J+
Juustot ja Ruuat Eiköhän ihan normaali maalaisjärki tässäkin asiassa ole paras mittari. Toki kannattaa välttää JOS mahdollista sellaisia ruokia jotka saattaa vahingoittaa. Jos kotimaisia juustoja ostaa niin no-hätä :) Niitä hieman erikoisempia jättäisin ehkä itsekkin ostamatta, ainakin näin kesäaikaan. Muistakaa että myös suomalainen tuote voi pilaantua jos sitä ei säilytetä oikein. Vielä ei ole ollut kunnon helteitä mutta eiköhän ne sieltä vielä tule :)

Nökönen, minulla nousee aina välillä ahdistus ja pelko. Olen ensisynnyttäjä eikä raskaus ole suunniteltu. Välillä olen hyvillä mielillä, suunnittelen tulevaa ja hetken päästä saattaa iskeä suunnaton ahdistus. Eilen mietin onko tämä sitä mitä haluan, pilaanko elämäni, mieheni elämän. Hetken päästä ahdistus laskee ja seuraavana päivänä mietin jo mitä kaikkea vauvalle pitäisi hankkia ja tehdä.
Varmaan kun pääsee ensimmäisen kerran neuvolaan niin saa asioista puhuttua, siellähän on koulutettu ammattilainen juuri minua varten.

Rinnat ovat arat. Etenkin vasemman puoleinen rinta/nänni on niin ?%#!&% kipeä. Huomasin myös rintaliiveissä jotakin märkää. Mahtaisiko olla jotakin eritettä, maitoako? Funtsasin myös tulehdusta, mutta eikö siinä ole oireena juuri kirvely ja polttava tunne rinnassa? Jatkuvasti? Auttakaa te viisaammat :ashamed:
 
Meilläkin tämä tuleva pienokainen oli täysi yllätys, varsinkin kun ei lapsia alunperin edes suuniteltu tekevämme missään vaiheessa elämää.
Kuitenkin kummasti heti kun tein positiivisen testin, niin alkoi mieli muuttua.
Ihme kyllä ei ole tullut mitään ahdistusta tai pelkoa, eiköhän luontaiset vaistot luotsaa hyvin eteenpäin. Ja jos ei jotain heti osaa, löytyy aina varmasti joku jolta kysyä :) Kunhan vain luottaa omaan itseensä niin kaikki menee varmasti hyvin.
Huoh, taas mä heräilen pitkin yötä ja uni loppui kesken vaikka kello lyö vasta 04:00. No, onneksi voin päivällä vetäistä useammatkin päikkärit.
 
Hyvää huomenta! täällä toinen aamuvirkku :wave:
esikkokin vielä nukkuu joten ei ole muuta puuhaa kun istahtaa koneelle :D

syömisistä kaikkea syön ja söin esikonkin kohdalla, maalasijärkeä minäkin käytän ja turhaa hössötystä vältän viimiseen asti! Tosin herkuttelemaan en nytkään ala enkä anna itseni liho tolkittomasti, esikosta painoa tuli tasan 5kg ja synnytystä seuraavana päivänä painoin saman minkä enenn raskautta. Niimpä aion nytkin treenata koko raskauden ja syödä terveellisesti :) näin voin itse paremmin ja vauvakin nauttii. Ei muuten auttanu mulla terveellisyys vauvan kasvuun sillä esikko painoin syntyessään 4kg :D että nyt pitäs varmaan elää porkkanalla et sais pienemmän vaavin ;)

työnimi annetaan kasnsa varhaisultran jälkeen jos siellä alkio löytyy :))

(.) testattu vissiin kuudes testi ja näyttää viiva kovasti vahvistuvan, mulla ilmeisesti nouseekin hitaasti hormoonit sillä esiskotakin plussasin vasta parin viikon päästä menkoista kunnon viivan :) aattelin vielä maanantaina varmistella digillä ja sitten lopetan siihen.

Ihanaa juhannusta kaikille!
 
Peloista: Ei tarvitse olla edes ensisynnyttäjä niin siltikin hieman pelottaa. Kun tietää mitä on vastassa ja että asiat voi mennä monella tapaa pieleen. Omalla kohdalla esikoisen synnytys oli oppikirjamaisen hirveä. Vauvan sydänäänet romahti useaan kertaa, paniikkinappi vaan soi ja minua pyöriteltiin joka suunnalle siinä sängyllä. Sali oli hätäsektiota varten jo varattu ellei sitten olisi yhtäkkiä paikat auennu. Imukupilla esikoinen autettiin ulos jollon huomattiin, että napanuora oli 2 krt kaulan ympärillä. Tällä en totisesti ketään halua pelotella, on vaan oma syyni miksi hirvittää. Tyttöjen kohdalla kaikki on mennyt hienosti :)

J+ Eiköhän se neste ole juurikin maitoa :) Varsinkin saunassa saattaa alkaa herumaan.

Sannak82: Kyseli mieliteoista. Sipulirenkaat, mä voisin syödä niitä pussin päivässä. Pari päivää teki mieli taffelin ranch dippiä, normaalisti en edes tykkää siitä. Vesimelonia tekee myös mieli ja ilman spriteä en voi elää. Olen normaalistikin kova limsojen ystävä, varsinkinkin cokiksen. Nyt ajatus siitä oksettaa!

Repäisykivut: Mä en oo niistä koskaan kauheasti kärsiny, jos aivastaa niin sitten saattaa sattua, mutta aika harvoin kyllä. Mutta suonenvedot on sitten ne mistä minä saan "kärsiä" mutta niihinkin auttaa kun nukkuu säärystimet jalassa. Niitä esiintyy siis vain yöllä.

Pink89: Onnea sykkeestä! :)

(.) Ystäväni päänsärky on löytänyt tänne : / . Taivaan kiitos huomenna alkaa sitten loma. Jippii. Pikku yllätys kysyi, että joko maha alkaa näkymään. Eheei, vielä pitkään aikaan, turvotusta on kyllä mutta se ihan oikea vauvamaha antaa vielä odotuttaa itseään. Mun kohtu on niin paljon taakse kallellaan, ettei se pompsahda sieltä vasta kun lähempänä rv 16 ---> 20. Ja kun on tuohon vatsalle hieman päässyt kertymään tuota vararengasta niin sekin varmaan vaikuttaa. Harmi kyllä, se kumpu on niin ihana :)
Täälä ei oireet ole muuttuneet mihinkään, huonoa oloa on, alkaa aamusta ja päättyy myöhemmin iltapäivällä, illalla viulii sitten muuten vatsaa. Väsymys on ihan kauheaa ja noi tissit on edelleen kipeet.. Niin ja nuo hormoninäpyt kukas niitä manas? Täältä löytyy kans, voi luoja. Mä näytän ihan joltain 15v teinimonsterilta!! Muutenkin kuulemma nuoren näköinen, nyt varmaan tuplaten. Näitä näppyjä on ihan hirveesti, rintakehässä, kaulassa ja tietty kasvoissa... :(

Äiti maa & Usko 7+5
 
mulla on semmonen raskausajan napakoru (vaikka oon siis ekaa kertaa raskaana, hankin aikoinaan siksi että oli tulehtuessaan niin kipeä...)
aion ostaa nyt uuden koska ensimmäisessä on sellainen vika että siinä on huonot kierteet ja toinen pallo pääsee irtoamaan tosi helposti. (tekevät sen kierteen siihen putkeen liikkeessä..kannattaa siis varmistaa että tulee kerralla hyvät!)

mulla näkyy kyllä jo selkeästi jonkinmoinen maha. (aamuisin siis) illalla se onkin sit turvonnu piiloon.

miten ihmisellä voikin olla näin öllö olo..?!!!

mamma ja pauli 6+4
 
Heippa kaikki ystävät! Niin vanhat kuin uudetkin! ja onne odotukseen plussanneille!

Pikaisesti tulin kesken lueskelun kertomaan, että kaikki on hyvin ja ensiviikolla ihan täysipainoisesti taas pystyn olemaan linjoilla. Maanantaina olikin se varhaisultra, joten peukut pystyyn maanantaina 10.40, jos saa pyytää :D

Tällä viikolla on ollut kummipoika-Amalia kylässä ja siksi ei aikaa ole ollut, kun salassapäin on tosi hankalaa tehdä 9-vuotiaalta miehen alulta yhtään mitään. Miksei 9-vuotiaat nuku enää päiväunia?!?!?!? Tänään palautan pojan äidilleen Matkahuollossa. Mukava on ollut kun poika kylässä on ollut, mutta kun ei meillä ole tuon ikäiselle sadepäivinä paljoa tekemistä niin pitkästymisen merkkejä ja rankutusta erinäisistä asioista on ilmennyt...

Noh huomenna on ihana arki taas! Ukko lähteekin ultran jälkeen reissuun niin nauttinen juhannuksen hänestä täysin rinnoin (siis todella täysin, turvotusta löytyy... ;) )

Hauskaa Juhannusta Mammat!! Olkaahan kiltisti!


Wiitahepo & pikku-hippo 7+0 POKS POKS!

p.s. Ihana kun jo olitte ikävöineet :) Oli jo miullakin ikävä teitä!
 
Hei onko teillä helmimammoilla kokemusta näistä clearbluen digitesteistä. Tein tänään sitten vielä sellasen ku ylimääräseks oli jääny kaappiin. Ja siihen tuli 2-3 viikkoa eli sehän vastaa viikkoja 4-5. Huolenaiheena on se, että itsehän olen viikolla 7. Voiko tämä enteillä jotain? Vaiko nuo ei sitten vain ole niin tarkkoja? Auttakaa pliide!! Kauhessa epätoivossa täällä olen. Vaikka en kyllä stressaa yhtään koska sehän ei pienokaiselle tee hyvää. Ja raskaanahan sitä ollaan kunnes toisin todistetaan, mutta apuaa!! :)
 
napsis en oo tehnyt uutta digiä, mut tein kaapista löytyvän apteekin oman johon piirtyi samantien paksu viiva :) Sillä tiedolla pääsin jo eteenpäin :)

L.O.V.E ja homsantuusa toivottavasti ultrasta kuuluu hyvää :)

keltakukka toivottavasti ongelma oli vain tulehdus ja nyt lakkaa se vuoto säikyttelemästä sinua :)

mammis92 "kiva" juttu, että olet saanut oireita :D Ainakin tosiaan tietää jotain tapahtuvan :) Minäkin tein tuossa toissapäivänä testin ja voi kuinka se lämmitti sydäntä, kun tumma viiva piirtyi testiin heti kun se viivan paikka siitä kastui :) Kyllä se mieltä rauhottaa vähän.

Viivi76 eikös identtiset kaksoset periydy juuri miehen puolelta? Yleensä kait hyppää vielä yhden sukupolven ylitse. Käsittääkseni se on juuri siittiössä se "ohje", joka käskee solun jakautua kahdeksi :) Erimunaiset kaksoset sitten taas on naisen puolelta, jos soluja on irronnut kaksi.

Meillä on miehen suvussa paljon kaksosia. Miehen äidin sisarusparvessa on kahdet kaksoset ja miehen serkkuja on jokuset kaksoset (en muista tarkkaan).

Vissyliini huomasin, että sinäkin olet KYSin asiakas :) Jee. Ja vielä sama LA. :) Vaikka eipä tuo LA sitä sano, että samana päivänä vauvat syntyisi.
Mut kiva, että on saman sairaalan asiakkaita :)

Drya onnea plussasta ja tervetuloa :)


(.) eilen kävi päivällä huono olo ja hetken ajattelinkin oksentavani. Se olo kuitenkin sitten meni ohitse lähes kuin itsestään.
Olin juonut vissyä noin 1 litran ennen huonon olon tulemista ja lopulta se huono olo meni ohi, kun join 0,5l vissyä lisää. En tiedä auttoiko se vissy vai mikä.
Lopulta pääsin sitten syömäänkin, vaikkakin 1,5h myöhässä.

Siihen ne oireet sitten taas loppuivatkin. Oikeastaan mitään ei ole ollut sen alun yöllisten kohtukipujen jälkeen. Viimeksi kipuja oli viikonloppuna.

Ystäväni, joka on kolmisen viikkoa edellä raskaudessa, sanoi pahoinvoinnin alkaneen 5+ viikolla. Saa nähdä kuinka käy.
 
Joo onhan tämä ihan mukavaa. :) mutta silti jännitys nyt tuon kanssa kun eilen tein sen normi testin, apteekin oman ja heti kun kastui tuli tummat kaksi viivaa, mutta sitten tuo digitesti mietityttää kun tuli 2-3 ja periaatteessa ois pitänyt olla jo 3+..
 
mammis mä tein tänään kans clearbluen digin ja tuli 3+, viikkoa on nyt 5+2. Viidennen viikon alusta lähtien kai pitäisi tulla se 3+, näin olen ohjeista käsittänyt. Mut onkohan mahdollista ettet kuitenkaan ole vielä seittemännellä viikolla?

Identtisyys mä olen aina luullut että identtisyys on sattumaa eikä periytyvää.

(.) mulla koittaa flunssa pukata päälle =/. Meillä oli vieraita ma lähtien, ja tänä aamuna lähtivät kotiin. Ompa outoa olla kun on ihan hiljaista ja poikanenkin malttaa hetken istua ihan paikallaan kattomassa lastenohjelmaa. Ollaan vissiin aika poikki molemmat. Päiväunille ja sit vasta juhannuskauppaan.

Niin ja onneksi se CB näytti tänä aamuna "raskaana 3+". Eli vaikka hormoniarvo oli alussa matala, ni on se kyllä nousuun lähtenyt. Huh, huojennusta. Ultraa odotellessa...

Napsis ja pikkutyyppi 5+2
 

Yhteistyössä